KRALJEVINA SRBA, HRVATA I SLOVENACA j UPRAVA ZA ZAŠTITU RAZRED 80 (1) 1NDUSTR1SKE SVOJINE IZDAN 1. MARTA 1929. PATENTNI SPIS ST. 5592. Ing. Ernst Hjalmar Carlsson, Oscarshamn, Švedska. Priprava pri strojih za maljenje tlakovnih kamnov in podobnega. Prijava z dne 25. aprila 1927. Velja od 1, decembra 1927. Zahtevana prvenstvena pravica z dne 28. avgusta 1926, (Švedska). Predmetni izum se nanaša na stroje za maljenje tlakovnih kamnov in pod,, delujočih z gori in doli gibljivim maljem, ki je -zvezan s pogonsko pripravo tako, da se dviga in nato prosto pada. Izum ima namen ustvariti pri takih strojih pripravo za izklo-pitev pogona (motorja) in za pridržanje malja v dvignjenem položaju v slučajih, če naj mali iz kateregakoli vzroka ne deluje. Risbe predočujejo eno prikladno izvedbeno obliko izuma. Sl. 1 je navpični presek stroja z deli v onem položaju, ki ga zavzemajo, če je motor vklopljen. Sl. 2 in 3 sta podobna vodoravna preseka izklopilne priprave same, pri čemur kaže sl. 2 sklopko napol izklopljeno in sl. 3 sklopko popolnoma izklopljeno Sl. 4 je navpični presek po črti 4 —4 v •sl. 1., Sl. 5 je navpični presek po črti 5—5 v sl. 1. Sl. 6 je navpični presek po črti 6—6 v sl. 1. V nekem okvirju je vgrajena os 1, na kateri je vrtljivo naležajen del oblike tulca 2, kojega en konec se more sklopiti z na osi 1 vrtljivim zobatim kolesom 3, ki prijemlje v gonilno kolo 4 Gonilno kolo 4 je pričvrščeno na gredi 5 motorja, ki na risbi ni predočen. Skopka med tulcem 2 in zobatim kolesom 3 obstoji iz običajne parke-Ijne sklopke z nosovi 6 in 7, prirejenimi za medsebojen vprijem, kojih prvi so razporejeni neposredno na zobatem kolesu 3, do- čim sedijo nosovi 7 (sl. 2 in 3) na posebni sklopni mufi 8 ki prijemlje s pomočjo zagozd 9 v gibljivi tulec 2, tako da je mufa nezavrtljivo zvezana s tulcem, da pa se more napram njemu premakniti, pri čemur se nosovi, 6, 7 dovedejo z ozirom na premikalno smer v ali izven medsebojnega vprijema v svrho vklopitve ali izklopitve pogona. Tulec 2 je na svojem drugem koncu čvrsto zvezan z bobnom 10 ali pod., sl 1, katerega oklepa drug boben 11, ki je zvezan z jermenom ali drugim vpogibnim organom 12, na katerem je obešen malj 13 (sl. 1). Boben 11 je opremljen s pestom 14, ki je vrtljivo na tulcu 2. Na gredi 1 je v bobnu 10 naklinjen tulec, ki je opremljen z dvema stranskima palcema 15 enake oblike in s srednjim palcem 16 med prvoimenovanima palcema (sl. 1 in 4). V bobnu 10, čvrsto zvezanem s tulcem 2, je pričvščen čep 17, na katerem je vrtljivo naležajena sklopna kljuka 18. Sklopna kljuka 18 je opremljena z nosom 19, ki leži ravno nasproti palcu 16 in z njim sodeluje, in pa z dvema drugima nosovoma 20, ki ležita nasproti palcema 15 (sl. 1 in 4) in z njim sodelujeta. V zunanjem bobnu 11 je predviden nastavek ali pod 21. V sl. 1 je parkeljna sklopka med zobatim kolesom 3 in tulcem 2 vklopljena. Če se torej tulec 2 vrti, poganjan od zobatih koles 3 in 4, tedaj se sklopna kljuka 18 -v notranjem bobnu zakrene vsled čvrsto stoječih palcev 15, 16, tako da dospe v ali izven dotika z nastavkom 21 zunanjega bobna Din. 25__ tl. Ako kljuka zadene nastavek 21, tedaj se boben 11 sklopi z bobnom 10 na tulcu 2, tako da se zunanji boben obenem z notranjim vrti v smeri puščice (sl. 4), dokler se sklopna kljuka pri pasiran ju nosov 20 mimo ven molečih palčastih delov 22 (slika 4] nc zaklene tako, da pride izven dotika z nastavkom 21. Boben 11 se potem zavrti nazaj v svoj prvotni položaj vsled učinkovanja prosto padajočega malja, in sklopna kljuka se iznova tako zakrene, da dospe v dotik z nastavkom 21. nakar sc proces ponovi. Da se more motor začasno odklopiti in malj pridržati v dvignjenem položaju, je predvidena naslednja razporedba. Razkinljiva sklopna mufa 8 je opremljena z zunanjim krožnim utorom 23 (sl. t do 3), v katerega prijemlje zaprta prirobnica 24 matice 25, ki je koncentrična s sklopno mufo 8 in sedi na vijaku 26 z levim navojem, ki je rahlo nataknjen na tulec 2. Vijak 26 je ■na enem svojem koncu opremljen z ven molečo prirobnico 27 (sl. 1 do 3 in 6), v kateri je pričvrščenih več .(na sliki štirje) aksijalnih čepov 28, ki so v podolžni smeri gibljivi v odprtinah 29 v zapornem kolutu 30. Zaporni kolut 30 je s pomočjo zagozd 31 čvrsto zvezan s tulcem 2. Vsaka izmed odprtin 29 prehaja v večjo otlino 32. Cepi 28, kojih vsaki je opremljen z glavo ali nastavkom, stoje pod učinkovanjem po ene spiralne oproge 33 v otlini 32. Zaporni kolut 30 ima naobodni utor 34, v katerega prijemlje ekscentrična zaporna priprava 35, ki je vrtljivo razporejena na Strojevem okviru in dopušča vrtenje zapornega koluta v eno smer (smer puščice, sl. 5), prepreča pa njegovo gibanje v nasprotno smer. V prirobnici 27 je privrščen en konec spiralne oproge 36 (sl. 1 do 3 in 6), koje drugi konec je pričvrščen na matici 25. Slednja je opremljena z nastavkom 37, s katerim more sodelovati premakljivi vzvod 38, da zaustavi vrtenje matice 25, ako naj se par-keljna sklopka izklopi. V smislu sl. 1, kjer je pokazana parkeljna sklopka vklopljena, se vrtijo v smeri puščice (sl. 4 do 6) sklopna mufa 8 in s tem tudi tulec 2, dalje zaporni kolut 30, vijak 26 vsled čepov 28 in, vsled zveze s spiralno oprogo 36, tudi matica 25, Prirobnica 27 na vijaku 26 se prilega potem ob eno stran zapornega koluta 30, Zunanji boben 11 se sedaj na zgoraj opisani način skloplja in zopet razkloplja z notranjim bobnom 10 na vrtečem se tulcu 2, in malj se dviga in pada kako običajno, Ako hočemo sedaj motor odklopiti, premaknemo vzvod 38 takoj, da sodeluje z nosom 37 matice 25, tako da se vrtenje slednje zaustavi. Ker se zaporni kolut 30 in vijak 26 vrtita naprej, se matica 23, če je njeno vrtenje ovirano, premakne vzdolž vijaka 26 na levo v smislu slik 1 do 3 in vzame pri tem sklopno mufo 8 s seboj. Vsled relativnega gibanja, ki nastane na ta način med vijakom 26 in matico 25, se napne oproga 36. Medtem ko se giblje matica 25, se napne oproga 36. Medtem ko se giblje matica 25 na levo, se bo premaknil vijak 26 na desno, tako da nastane med prirobnico 27 in zapornim kolutom 30 izve-sten razgib. Ako se vijak 26 premakne na desno, se premaknejo tudi čepi 28, ki so pričvrščeni v prirobnici 27, in stisnejo pri tem oproge 33 (sl. 2). Če je bila matica 25 obenem s sklopno mufo 8 premaknjena tako daleč na levo, da so prišli nosovi 6 izven, vprijema z nosovi 7, tedaj povzročijo stisnjene oproge 33 v istem trenotku, ko preneha vprijem med nosovi, da se vijak 26, matica 25 in sklopna mufa 8 premaknejo za nek iznos na levo, tako da nastane razgib med nosovi na sklopni mufi 8 po eni strani in nosovi na zobatem kolesu 3 (sl 3J po drugi strani. Prirobnica 27 na vijaku se sedaj zopet prilega ob zaporni kolut 30. Strojni deli so medseboj tako razporejeni, da zadeva nos 37 vzvod 38 med dvigalno perijodo malja. Čim je bila parkeljna sklopka izklopljena, pričenja zaporni kolut 30 vrteti se v nasprotno smer vsled malja, obešenega na bobnu 11. Boben 11 je med perijodo dviganja pač sklopljen s tulcem 2, na katerem je naklinjen zaporni kolut 30. Tako gibanje zapornega koluta 30 pa se ovira neposredno od ekscentrične zaporne priprave 35. Malj ostane torej v dvignjenem položaju zaprt in motor, ki je odklopljen, teče neobremenjen. Ako hočamo napraviti z maljem en sam dvig, tedaj potegnemo vzvod 38 izven vprijema z nosom 37 in ga nato vodimo neposredno zopet v vprijemni položaj. Ako se potegne ta vzvod izven vprijema z nosom, tedaj povzroči napeta oproga 36, da se matica 25 vrže na desno v smislu sl. 1 do 3, pri čemur porine sklopno mufo 8 v vprijem z nosovi ra zobatem kolesu 3. tako da se izvrši sklopitev Tulec 2 se vsled tega vrti, vsled česar se boben 11, ki je neprenehoma sklopljen s tulcem 2 vsled sklopne kljuke 18, tako zavrti, da se malj dvigne do polnega dviga in nato, ako je bil boben 11 na zgoraj opisani način odklopljen od tulca 2, prosto pade. Medtem pa je mogel nos 37 zadeti se ob vzvod 38, tako da se sklopka zopet izklopi, kakor je bilo že popisano. Razume se, da moremo pripravo v okviru tega izuma izpremeniti v marsikaterem oziru. Patentni zahtevi: 1. Priprava pri strojih za maljenje tlakov-nih kamnov ali pod., delujočih z gori in doli gibljivim maljem, kojega gibanje navzgor je povzročeno od gonilne priprave, v kateri se more vrtljiv del s pomočjo sklopne pri-rave sklopiti s pogonom in od njega odlepiti, označena s tem, da je opremljena z dvema deloma (25, 26), ki sta normalno vrtljiva obenem z vrtečim se delom (2) in sta tako razporejena, da se en del, če oviramo njegovo vrtenje, premakne v aksijalni smeri napram drugemu delu, ki nadaljuje svoje vrtenje, pri čemur se to aksijalno gibanje izrabi za izklopitev sklopke (3,8), 2. Priprava po zahtevu L, označena s tem, da sta oba dela (25, 26) tako medseboj zvezana, da se, ako zaustavimo vrtenje enega, medtem ko drugi vrtenje nadaljuje, premakneta v nasprotnih smereh v aksijalni smeri, pri čemur en del, ki je zvezan s sklopnim delom (8) sklopne priprave, sklopko izklopi, medtem ko se aksijalno gibanje drugega dela izrabi v svrho, da se priprava z oprogami (33) ali pod, tako napne, da slednja more, če je bila sklopka izklopljena, povzročili premaknitev obeh delov skupno v taki smeri, da se z enim delom zvezani sklopni del pomakne še za neki iznos od drugega sklepnega dela (3) v svrho, da se med sklopnima deloma (3,8) doseže razgib. 3. Priprava po zahtevu 2,, označena s tem, da en del (25), ki je zvezan s sklopnim delom (S), stoji pod učinkovanjem oproge (36), ki je razporejena v svrho, da se napne, če se vrtenje omenjenega dela zaustavi, in da ga, če se omenjeni del zopet osvobodi, tako premakne, da prideta sklopna deki (38) do medsebojnega vprijema. 4. Priprava po zahtevu L, označena s tem, da obstoji en del iz vi;aka (26), ki je vrtljiv obenem z vrtečim se delom (2) pogonske priprave, in da drugi del obstoji iz matice (25), ki je nameščena na vijaku in zvezana z enim sklopnim delom (8) sklopne priprave ter je normalno vrtljiva obenem z vijakom in vrtečim se delom pogonske priprave in ki je tako razporejena, da se, ako zaustavimo njeno vrtenje, medtem ko vijak nadaljuje svoie gibanje, premakne premočrtno vzdolž vijaka, ki se vsled tega premakne v smeri, nasprotni gibanju matice, pri čemur vijak napne pripravo z oprogami (33) in matica premakne en sklopni del (8) izven vprijema z drugim sklopnim delom (3). 5. Priprava po zahtevu 4 , označena s tem, da je vijak (26) premakljivo nameščen na vrtljivem delu (2) pogonske priprave in tako zvezan z organom (30), ki je obenem vrtljiv z omenjenim delom, da je vijak prisiljen udeležiti se vrtenja omenjenih delov, da pa ima poleg tega prostor za premaknitev v aksijalni smeri, 6. Priprava po zahtevu 5 , označena s tem, da je vijak (26) s pomočjo aksijalnih čepov (28) zvezan z gibljivim organom (30), ki je obenem gibljiv z vrtljivim delom (2) pogonske priprave, pri čemur so čepi premakljivo zvezani z omenjenim organom in tako razporejeni, da pri aksijalnem gibanju vijaka v eni smeri učinkujejo na spiralne oproge (33), ki se pri tem stisnejo. 7. Priprava po zahtevu 1., označena z< zaporno pripravo (35), ki stopi v funkcijo pri izklopitvi sklopke (3,8) in zapre vrteči se del (2) pogonske priprave napram gibanju v ono smer, ki je nasprotna normalni smeri gibanja. 8. Priprava po zahtevu 4., označena s tem da je matica (25) opremljena z nastavkom ali pod. (37), s katerim se more dovesti v ali izven vprijema oviralni organ (38), ako se naj sklopka (3,8) vklopi ali izklopi. "‘■V- I i-:'..:'. ';1 1 ' . "'‘r- -■ a ■: ' . ■ ■ ’ V ; ' . ' :. ■/ , ■; ■ 5 ■- ‘ i".' :r.;i -•.'i ' :: r .U -S:i; :: . a. T: .■ ■ »' • ■ ■ ■1 ■; ■ ' - ; ,i -i ■ -H : '■ i ' . tv '-.i. ■ • : ■ ' •'"• f: • • 1: •".‘-i ;■ . • • . Adpatent- broj5592. ■ -J . ' ’.. . ■ *. " . • - • . ■ - - • •• . v ' //, - - . ...i •i V- ■ - v ■■ A d p#ten ir aro/5592, , t ; ■ ■■ ■ > - ' ■ • •• ■ /-" • r ■ ■ , ............................. - '■ • ■ . • • • • v • ■ '), ' ■ > Adpatent broj5592.