Marjan Vončina VIDIKI PROFESIONALIZACIJE SOCIALNEGA DELA VSLOVENIJ Vloga in vpliv strokovnih združenj sta pomemben kazalec statusa profesionalne skupine v družbi. V tem smislu je ustano- vitev ali, bolje rečeno, revitalizacija strokov- nega združenja socialnih delavk in delavcev velik dogodek, ki že sam na sebi predstavlja pomemben prispevek k profesionalizaciji socialnega dela pri nas. Socialni delavci lahko pričakujejo od svojega stanovskega združenja tudi prispevek k ustreznejšemu socialnemu statusu te profesionalne sku- pine, ki se kaže v boljšem plačilu za delo in v večjem ugledu v družbi. Kot temeljno nalogo stanovskega združenja pa vidim zlasti prispevek k boljši družbeni organi- ziranosti poklica, v mobilizaciji notranjih intelektualnih potencialov in v prispevku k dograjevanju poklicne etike. Dogajanje ob »Prvih dnevih socialnih de- lavcev in delavk«, ki ga je organiziralo novo društvo, me je še dodatno utrdilo v prepri- čanju, da bi vrsto družbenih sprememb, no- vih trendov in tudi pomembnih posamič- nih dogodkov, vezanih na položaj in vlogo socialnega dela, veljalo ovrednotiti tudi z vidika profesionalizacije. Ob upoštevanju globalnih družbenih sprememb, ki so vezane na osamosvojitev — prehod na tržno gospodarstvo, privatiza- cija in uvedba večstrankarskega sistema —, še vedno pogosto spregledamo spremembe v sistemu socialnega varstva in spremembe, ki jih prinašajo nove strokovne vrednostne orientacije. Spremembe v sistemu social- nega varstva se kažejo kot uveljavljanje novih politik na posameznih področjih, na primer invalidske politike, politike dušev- nega zdravja v skupnosti, politike na po- dročju uporabe drog, politike razreševanja problemov nasilja v družini itn. Nove stro- kovne vrednostne orientacije pa se kažejo predvsem kot vpliv približevanja Evropi. Ni dvoma, da te spremembe od socialnih de- lavcev zahtevajo podroben premislek in ustrezno akcijo.Več odločnosti v procesu prilagajanja in spreminjanja bi bilo mogoče pričakovati zlasti na tistih področjih social- nega dela, ki so vezana na probleme deinsti- tucionalizacije in organizacije skupnostne skrbi, opolnomočenja uporabnikov storitev socialnega dela, krepitvi zagovorniške vlo- ge socialnega dela in upoštevanja etničnih in spolnih razlik pri organizaciji pomoči. Navedene spremembe vplivajo tudi na spremenjene možnosti zaposlitve socialnih delavk in delavcev. Na eni strani se socialni delavci že desetletje soočajo z restriktivno politiko zaposlovanja v javnem sektorju, na drugi strani pa se odpirajo nove možnosti zaposlovanja v okviru nevladnega ter pri- vatnega sektorja. V nekaj letih bo jasnejša tudi vloga socialnega dela znotraj delovnih organizacij. V nadaljevanju bom poskušal opozoriti na nekatere dileme, s katerimi se soočajo socialni delavci glede na nove pogoje in možnosti zaposlitve. V skladu z novejšimi evropskimi social- nopolitičnimi strategijami, ki gredo v smeri decentralizacije, participacije državljanov, privatizacije in deinstitucionalizacije, smo s sprejetjem nove zakonodaje tudi pri nas začeli uvajati pluralistični koncept socialne- ga varstva. Pluralizacija sistema socialnega varstva v načelu pomeni enakopravno in enakovredno vključitev akterjev različnih sektorjev družbe v sistem socialnega var- stva. Poleg javnih služb so tako v sistem 207 MARJAN VONČINA vključeni tudi akterji iz nevladnega in za- sebnega sektorja družbe. Seveda je koncept enakih možnosti vključevanja v sistem le načelen, v praksi se namreč izkaže, da raz- lični sektorji vstopajo v sistem na različen način in pod različnimi pogoji. To pomeni, da se socialni delavci srečujejo z različnimi možnostmi pri oblikovanju pogojev svojih delovnih mest, pač glede na to, v katerem sektorju se zaposlujejo. Pluralizacija sistema socialnega varstva tako sicer odpira vrsto možnosti za nove oblike zaposlovanje socialnih delavcev, pri čemer pa morajo socialni delavci premisliti, preveriti in se odločiti, kje se želijo zaposliti. Kot nujna potreba se kaže soočanje z dejstvom, da bodo morali bolj kot kdaj koli preverjati in ovrednotiti temeljne pogoje svojega dela ter skrbeti za to, da se ti pogoji izboljšajo. Lahko rečemo, da je samozapo- slovanje (v pomenu skrbi za izboljševanje pogojev za svojo lastno profesionalno udej- stvovanje) postala tako rekoč temeljna druž- bena zahteva tega poklica. Proces prilagajanja temu novemu dejst- vu gre počasi, tako da je dobršen del social- nih delavcev, zlasti tistih z večletnimi de- lovnimi izkušnjami, obremenjen s kopico dilem, občutkov negotovosti ter zmede, s katerimi se ne znajo prav soočiti. Poglejmo najprej težave, s katerimi se srečujejo socialni delavci, ki so zaposleni ali se nameravajo zaposliti v javnem sektor- ju, konkretno v centru za socialno delo. Osnovno delovno področje centra za socialno delo je izvajanje javnih pooblastil na področju socialnega varstva. Javna pooblastila predstavljajo sistem ukrepov in intervencij, predpisanih z področno zako- nodajo. Na področju zaščite otroka tako na primer izvajajo ukrepe, vezane na rejništvo, posvojitv^e, urejanje stikov ob razvezi star- šev, predloge za dodelitev otroka ob razvezi staršev, nameščanje v druge ustanove so- cialnega varstv^a itn. Poleg tega pa so tipični primeri javnih poblastil še skrbništvo, dodeljevnje denarnih pomoči, otroškega dodatka, urejanje zadev v zvezi s porod- niškim dopudtom itn. Že ob ustanovitv^i centrov za socialno de- lo v šestdesetih letih je bil temeljni namen države formirati centralno službo za izvaja- nje javnih pooblastil s področja socialnega varstva. Ta namen ostaja v veljavi tudi danes, kljub novemu zkonu osocialnem varstvu, ki predvideva nekatere druge rešitve. Z zakonom o socialnem varstvu iz leta 1992 je država predvidela razširitev dejav- nosti centrov za socialno delo. Zakon pred- videva, da lahko centri za socialno delo poleg javnih pooblastil izvajajo tudi social- novarstvene storitve, kot so preventivno delo, pomoč družini, prva socialna pomoč in osebna pomoč. Toda danes je že povsem jasno, da s tem predvidevanjem država ni mslila popolnoma resno. V obdobju, nam- reč, ko je sprejemala novi zakon o social- nem varstvu, s katerim je poskušala širiti dejavnost centrov za socialno delo tudi na polje socialno varstvenih storitev, je začela tudi intenzivirati restriktivno politiko zaposlovanja v teh ustanovah. Temu je sledila priprava normativov in standardov socialnovarstv^enih storitev, ki predstavljajo izhodiščno predstavo o tem, kako si predla- gatelj zakona predstavlja, kaj pomeni po- samezna socialnovarstvena storitev, ter podajajo minimalne standarde storitve. To je bilo dovolj za socialne delavce, saj lahko ugotovimo, da so standardi za socialnovar- stvene storitve, ki jih je država predpisala v obliki podzakonskega akta, oblikovani dovolj široko, da omogočajo razvoj načel in metod za posamezno storitev. Lahko reče- mo, da je pri tem v osnovi šlo za ustrezno sistemsko rešitev. Toda problem je nastal v tem, da država ni predpisala normativov za izvajanje javnih pooblastil. Če bi želela to storiti, bi morala najprej ugotoviti, koliko dela zahteva izva- janje javnih pooblastil, in ugotovila bi tudi, da izvajanje javnih pooblastil zahteva polno zaposlitev velike večine sedaj zaposlenih socialnih delavcev na centrih za socialno delo. Ugotovila bi tudi, da načrtovane širi- tve dejavnosti centrov za socialno dela z uvajanjem socialnovarstvenih storitev ne bo mogoče izvesti brez dodatnih ukrepov. Situacija je paradoksna: država je standardi- zirala in normirala dejavnosti, ki v praksi kot služba ne obstajajo, ni pa normirala in standardizirala dejavnosti, ki je temeljna in vsakdanja. 208 VIDIKI PROFESIONALIZACIJE SOCIALNEGA DELA V SLOVENIJI Reorganizacija centrov za socialno delo je tako zastala. Zaposleni v centrih za so- cialno delo danes svoj delovni čas pretežno porabijo za izvajanje javnih pooblastil, pri tem pa od države, vodstev centrov in strokovne javnosti doživljajo pritiske, naj svoje delo na javnih pooblastilih do te mere poenostavijo, da bodo lahko izvajali tudi storitve socialnega varstva. Na te pritiske socialni delavci odgovarjajo, da predpisane storitve tako in tako izvajajo, saj tudi javnih pooblastil ni mogoče kvalitetno izvajati, če pri tem ne izvajajo osebne pomoči ali pomoči družini. Imajo seveda prav, saj bi bilo težko dokazati nasprotno. Hkrati pa se zaposleni seveda zavedajo, da bi z oblikovanjem posebnih služb v centrih za socialno delo, ki bi izvajale zgolj socialnovarstvene storitve, bistveno izbolj- šali kvaliteto svojega dela. Šele organizacija posebne službe za posamezno socialnovar- stveno storitev namreč omogoča oblikova- nje načel in metod posamezne storitve, ob- likovanje ustreznih organizacijskih rešitev, dodatno izobraževanje in supervizijo, preverjanje rezultatov, vse tisto, skratka, kar omogoča kvaliteto in razvoj. Zavedajo se tudi, da bo šele oblikovnje posameznih služb za izvajanje socialnovarstvenih sto- ritev omogočilo delo s tistimi osebami, ki socialne službe ne potrebujejo zaradi stisk, ki sodijo v okvire javnih pooblastil. Če strnemo odprta vprašanja delovanja javnih služb in posebej centrov za socialno delo, ki so posledica neustrezne državne regulacije: • neustrezna regulacija storitev • omejitev zaposlovanja ob hkratnih zahtevah za poenostavitev delovanja • nedefinirani cilji pri uvajanju socialno- varstvenih storitev • povečevanje deleža upravno admini- strativnega dela na račun strokovnega dela. Vidimo torej, da institucionalni okviri nikakor niso ugodni za razvoj socialnega dela. Na praktični ravni se to kaže zlasti v tem, da se socialno delo razume kot zgolj izvajanje javnih pooblastil. V razmerah, ko so meje med različnimi podsistemi social- nega varstva (zdravstvo, šolstvo, pravo- sodje...) postale neprehodne in prihaja do zmanjšanja komunikacij tudi na praktični. institucionalni in strokovni ravni, se vse bolj utrjuje razumevanje socialnega dela, ki ga enači z izvajanjem javnih pooblastil. Ne samo država, ampak tudi druge ustanove in strokovnjaki iz ustanov šolstva, zdravstva, policije in pravosodja porivajo socialnega delavca kot javnega uslužbenca v vlogo molčečega izvrševalca restriktivnih ukre- pov. Za primer: pritiske posameznih stro- kovnjakov iz drugih služb o nujnosti odvze- ma opravilne sposobnosti ali pa o nujnosti izdelave predloga za odvzem otroka star- šem je vse težje zavračati. Vse težje je zavračati pritiske, ki izhajajo iz pogledov o zadostnosti zgolj formalnopravnih inter- vencij. Vse težje je uveljavljati nivo timske obravnave, ki se sooča s celovitostjo social- ne in človeške stiske. Če bodo socialni delavci iz javnega sek- torja dejstvo, da morajo zlasti sami skrbeti za osnovne pogoje svojega delovanja, vzeli resno, bodo morali odločno in vztrajno: • zavračati razumevanje socialnega dela kot zgolj izvajanje javnih pooblastil • uveljavljati oziroma revitalizirati zago- vorniško pozicijo socialnega dela • uveljavljati etične vrednote poklica • zahtevati in organizirati programe per- manentnega izobraževanja • zahtevati jasno definiranje ciljev social- no varstvene politike • zahtevati določitev prioritet znotraj politike socialnega varstva • soočiti se z dejstvom restriktivne poli- tike javnih financ. Na tem nivoju profesionalizacije socialni delavci potrebujejo povsem nove oblike or- ganiziranja, katerih cilj bo med drugim tudi odločno preverjanje in ovrednotenje dose- danjih zavezništev ter ustvarjanje novih. Ovrednotiti bo treba vlogo Socialne zbor- nice, ovrednotiti bo treba vlogo Visoke šole za socialno delo, ovrednotiti bo treba vlogo posameznih ekspertnih skupin, ki jih naje- ma država za oblikovanje predlogov poUtik in državnih ukrepov socialnega varstva, ovrednotiti bo treba delovanje kolegov, ki delujejo v okvirih drugih podsistemov, o- vrednotiti bo treba vlogo direktorjev javnih služb. Nova zavezništva pa bo treba sklepati z nastajajočimi uporabniškimi, drugimi ne- vladnimi in mednarodnimi organizacijami. 209 MARJAN VONČINA Socialni delavci in delavke, ki se zaposlu- jejo v nevladnem sektorju, pa se soočajo s precej drugačnimi problemi. Njihov osnov- ni problem je boj z sredstva za izvajanje programov. To pomeni, da se morajo isto- časno boriti za preživetje načrtovanih socialnih inovacij, ki jih ponavadi vsebuje program, kot tudi za svojo lastno socialno varnost, torej za plačilo svojega dela. Nevladni sektor na področju socialnega varstva sestavljata dve vrsti organizacij, ki se razlikujeta glede na status v družbi. Inva- lidske organizacije so svoj položaj utrdile že v jugoslovanskih časih, medtem ko društ- va, ki so nastala po uveljavitvi pluralistič- nega sistema socialnega varstva, svojo os- novno pozicijo v družbi šele ustvarjajo. Na praktični ravni se razlika kaže predvsem v tem, da nove organizacije ne razpolagajo s stabilnimi viri financiranja, ki bi jim omo- gočili nemoteno delovanje in doseganje osnovnih ciljev. Tako so osnovni vir financi- ranja javni razpisi za podporo socialnovar- stvenim programom, ki jih razpisujejo država, lokalne skupnosti ter različne, zlasti mednarodne organizacije. Načelno so javni razpisi ustrezen meha- nizem za spodbujanje razvoja pluralnih pristopov, pa tudi zdrave konkurenčnosti. Vendar se v naši praksi pokaže, da ta način podpore nevladnemu sektorju ni najbolj ustrezen. Znano je, da je sprejem prora- čuna, prek katerega se financira tudi dejav- nost socialnega varstva, odvisen od trenut- nih političnih bojev in razmerij. Zato tudi ni mogoče predvideti datumov letnih spre- jemov proračuna. Ker pa je treba zagotoviti nemoteno delovanje sistema služb, ki se financirajo iz proračuna, ima država na voljo mehanizem začasnega financiranja, ali kot ga popularno imenujemo, »financiranja po dvanajstinah«. Ta je vsakoletno v veljavi do tistega obdobja, ko parlament proračun sprejme. Problem, ki se v zadnjem času, ko so nevladne organizacije začele z intenzivnim izvajanjem svojih programov, močno zaos- truje, pa je v tem, da država za te organiza- cije ne priznava začasnih oblik financiranja. Tu ne moremo mimo načelne ugotovitve, da so nevladne organizacije v primerjavi z javnimi službami v podrejenem položaju. Na praktični ravni to pomeni veliko oviro za izvajanje programov nevladnega sektor- ja. Tudi tisti izvajalci programov, ki so že večkrat uspeli na razpisu in lahko sklepajo, da država njihov program podpira in ga bo podpirala tiidi v prihodnje, ne vedo, kdaj je pričakovati razpis in kdaj bo prišlo do priliva sredstev. Poleg navedenega pa nestabilnost in nezanesljivost financiranja povzroča tudi dejstvo, da država, pa tudi lokalne skup- nosti denarja, ki ga razdeljujejo na osnovi javnih razpisov, še vedno ne razdeljujejo na temelju jasno določenih kriterijev in prio- ritet. To nevladnim organizacijam onemo- goča, da bi zlasti svoje dolgoročne cilje prilagodili realnim možnostim in se na tej osnovi lotili izdelave svojih prioritet in strategij delovanja. Problem ustrezne organizacije in delitve dela je poleg nestabilnega financiranja drug velik problem, s katerim se srečujejo socialni delavci, ki se zaposlujejo v nevlad- nem sektorju. Vsekakor je nehirarhičnost in fleksibil- nost organiziranja nevladnih organizacij njihova velika prednost, toda pri vsakdan- jem delu to prinaša tudi vrsto težav. Ena od teh je na primer, da v takih organizacijah pogosto vsi delajo vse. Tako bo moral social- ni delavec poleg svojega osnovnega dela, zaradi katerega se je vključil v organizacijo, opravljati še vrsto drugih opravil, na primer administrativna dela, zbiranje informacij o razpisih, priprava dokumentacije za prijavo na razpise, pisanje poročil financerjem, organiziranje dela, pridobivanje sodelavcev in prostovoljnih sodelavcev, skrb za zakoni- tost delovanja itn. Pogosto se bo pri vsem tem spomnil, kako se je ravno zaradi ne- zadovoljstva z načinom delovanja javnih služb, kjer zaposleni pogosto večino svojih moči porabljajo za vzdrževanje institucije in jim za kvalitetno delo z uporabniki zmanjkuje volje in časa, odločil, da se bo zaposlil v nevladni organizaciji. Začuden bo opazil, da so pogosto tudi v teh organiza- cijah vprašanja o kvaliteti uslug in storitev postavljena v drugi plan. Če se bo odločil, da se ne bo predal obupu in s tem postal podoben tistim svojim kolegom, katerih delo in način je ocenjeval kritično, če se bo 210 VIDIKI PROFESIONALIZACIJE SOCIALNEGA DELA V SLOVENIJI torej odločil, da bo začel skrbeti za pogoje svojega delovanja, potem bo moral ostriti svoje spretnosti in pridobivati nova znanja na zanj morebiti povsem novih področjih. Moral bo izboljšati ali pa se na novo naučiti organizirati svoje delo, skrbeti za organi- zacijo dela sodelavcev, pridobivati nove relevantne informacije, se pogajati z oblast- mi, načrtovati in predstavljati svoje delo, pridobivati denar. In kar je morebiti naj- težje, vse to bo moral zahtevati tudi od svojih sodelavcev. Socialni delavci, ki so zaposleni v delovni organizaciji, se bodo morali najprej soočiti z dejstvom, da jih zaposluje kapital. To po- meni, da njihova temeljna vloga ni v razre- ševanju socialnih stisk zaposlenih, temveč v tem, da prispevajo k maksimalni učinko- vitosti zaposlenih za doseganje končnega cilja delovne organizacije, ta pa je ustvarja- nje profita. Prehod v kapitalizem in demo- kracijo je usodno zarezal v vizijo socialnega dela v delovnih okoljih. Na nobenem dru- gem področju ni prišlo do tako temeljne redefinicije vloge socialnega dela. V trenutnih razmerah, ki vladajo v kapi- talskih organizacijah, ni prostora za razreše- vanje socialnih stisk zaposlenih; temeljno merilo je namreč krčenje delovnih mest. kar naj bi bil pogoj za povečevanje učinko- vitosti in kapitalske uspešnosti podjetja. V taki situaciji je edina možnost socialnega delavca, da se angažira sindikalistično, da stopi na stran tistih, ki jim grozi izguba de- lovnega mesta, in s tem tvega svoje lastno delovno mesto. Vendar je mogoče ugoto- viti, da so ti procesi kapitalizacije že v zadnji fazi. V obdobju, ki bo sledilo, bodo kapital- ske organizacije začele ugotavljati, da tudi med zaposlenimi, ki jim je uspelo obdržati zaposlitev, obstaja določen odstotek tistih, ki zaradi osebnih in družinskih stisk ne pri- spevajo k učinkovitosti organizacije toliko, kot bi lahko, če teh stisk ne bi poznali. Takrat bo vloga socialnega dela v delovnih organizacijah zopet postala pomembnejša. Socialni delavci bodo imeh nove možnosti zaposlitve, kapital jih bo začel vključevati v sistem. Vendar pa bo kapital tudi določal osnovna pravila, določal bo pogoje delova- nja, skratka, imel bo odločilen vpliv na avtonomijo strokovnega delovanja. V takih pogojih bodo morah socialni delavci raz- rešiti temeljno dilemo, ali vstopiti ali pa te obetajoče zaposlitve raje prepustiti kakšni drugi stroki, ki se ukvarja s stiskami ljudi, na primer psihologiji. Literatura J. škerjanc (1996), Zgodba o ekologiji in moči. Socialno delo 35, 4: 283-288. T. Lamovec (1998), O vedi, ki nima dovolj dobrega imena. Socialno delo 37, 1: 43-47 A. Kavar Vidmar (1998), Kakovost delovnega življenja. Socialno delo 37, 2: 81-115. S. Dragoš (1995), Pripombe k Osnutku kodeksa socialnega varstva. Socialno delo 34, 2: 159-162. V. Milosevic (1989), Socialno delo. Ljubljana: samozaložba. H. Denbury (1986), Teaching Practical Social Work. Aldershot: Gower. N. Thompson (1996), People Skills. London: Macmillan. 211