NABOR NALOG, KI SPODBUJAJO IN PREVERJAJO RAZLIČNE NIVOJE BRALNEGA RAZUMEVANJA (zbornik) Uredila: Tjaša Prudič Prispevki: Martina Hiti Urška Drobnič Anja Šircelj Istenič Tomaž Lulik Anita Šen Julija Bombač Emiljana Baraga Tjaša Prudič KOLOFON Naslov zbornika: NABOR NALOG, KI SPODBUJAJO IN PREVERJAJO RAZLIČNE NIVOJE BRALNEGA RAZUMEVANJA (zbornik) Uredila: Tjaša Prudič Lektorirala: Metoda Debevc Naslovnica: Špela Bečaj Izdaja: 1. izdaja Leto natisa: 2017 Izdajatelj: OŠ »Jožeta Krajca« Rakek Naklada: 50 izvodov CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 028:159.95(082) NABOR nalog, ki spodbujajo in preverjajo različne nivoje bralnega razumevanja : (zbornik) / prispevki Martina Hiti ... [et al.] ; uredila Tjaša Prudič. - 1. izd. - Rakek : OŠ Jožeta Krajca, 2017 ISBN 978-961-285-757-8 1. Hiti, Martina, 1979- 2. Prudič, Tjaša 290543360 KAZALO 1. BRANJE Z RAZUMEVANJEM .............................................................................................................. 1 2. RAVNI BRALNEGA RAZUMEVANJA PO SONJI PEČJAK ........................................................................ 1 1. RAVEN (razumevanje) ...................................................................................................................... 1 2. RAVEN (sklepanje) ............................................................................................................................ 1 3. RAVEN (uporabno razumevanje) ..................................................................................................... 2 3. RAVNI BRALNE PISMENOSTI PO PISI ................................................................................................. 3 1. RAVEN .............................................................................................................................................. 3 2. RAVEN .............................................................................................................................................. 3 3. RAVEN .............................................................................................................................................. 3 4. RAVEN .............................................................................................................................................. 3 5. RAVEN .............................................................................................................................................. 3 6. RAVEN .............................................................................................................................................. 3 4. PRIMERI NALOG ............................................................................................................................... 5 4.1 DODATNA STROKOVNA POMOČ, 3. in 4. razred, Opis živali .......................................................... 5 4.2 DRUŽBA, 4. razred, Dejavnosti, ki izkoriščajo naravne vire ............................................................ 7 4.3 SLOVENŠČINA, 4. razred, Novica .................................................................................................... 8 4.4 SLOVENŠČINA, 4. in 5. razred, kombinirana ura, Prošnja, opravičilo, zahvala in Pismo ................. 9 4.5 SLOVENŠČINA in DRUŽBA, kombinirana ura 4. in 5. razred, Opis življenja vrstnikov in Ljudje skozi čas ...................................................................................................................................................... 16 4.6 SLOVENŠČINA, 6. in 7. razred, Neumetnostno besedilo .............................................................. 19 4.7 ŠPORT, 6. razred, Košarka ............................................................................................................ 21 4.8 ŠPORT, 7. razred, Košarka ............................................................................................................ 23 4.9 DRŽAVLJANSKA IN DOMOVINSKA KULTURA TER ETIKA, 8. razred, Demokracija od blizu ............ 25 4.10 DRŽAVLJANSKA IN DOMOVINSKA KULTURA TER ETIKA, 8. razred, Globalni problemi - begunci 26 4.11 NEMŠČINA, 8. razred, Mein Zimmer (Wechselpräpositionen) ................................................... 28 4.12 NEMŠČINA, 9. razred, Die Feiertage in Deutschland.................................................................. 32 4.13 ANGLEŠČINA, 9. razred, Novice.................................................................................................. 34 4.14 ANGLEŠČINA, 9. razred, Nova Zelandija ..................................................................................... 37 4.15 KEMIJA V ŽIVLJENJU, 9. razred, Lastnosti in uporaba eteričnih olj ............................................. 39 4.16 KEMIJA V ŽIVLJENJU, 9. razred, Pomen industrijskega pridobivanja naravnih barvil ................. 41 VIRI IN LITERATURA ................................................................................................................................ 44 PREDGOVOR Dragi bralci in uporabniki našega priročnika! V zadnjih dveh letih se je naša učeča se skupnost v okviru projekta LINPILCARE (projekt pod okriljem Zavoda RS za šolstvo) ukvarjala s tem, kako in s kakšnimi strategijami pri učencih vzpodbujati višje nivoje bralnega razumevanja. Rezultate našega dela želimo deliti z vami. Pred vami je nabor nalog z različnih predmetnih področij, ki ob različnih besedilih ali nalogah preverjajo oziroma spodbujajo različne ravni bralnega razumevanja. Za osnovo našega dela smo vzeli tri ravni bralnega razumevanja po Sonji Pečjak in jih dopolnili s šestimi ravnmi bralnega razumevanja po PISI, programu mednarodne primerjave dosežkov učencev. Tako vas v prvem delu priročnika na kratko seznanimo oziroma spomnimo, kakšno razumevanje prebranega uvrstimo pod kateri nivo bralnega razumevanja, v drugem delu pa vam predstavljamo naloge različnih ravni bralnega razumevanja z različnih predmetnih področij in delo ob različnih besedilih. Vsak izmed učiteljev je prispeval dve svojih pripravi, tako lahko najdete priprave za slovenski, nemški in angleški jezik, za pouk športa, družbe, kemije, državljanske in domovinske vzgoje ter etike pa tudi s področja dodatne strokovne pomoči. Verjamemo, da vam bo naš priročnik pomagal in bil v oporo, ko boste želeli svoje učence spodbujati, da razvijajo različne, višje ravni bralnega razumevanja. 1. BRANJE Z RAZUMEVANJEM Sonja Pečjak (1995) pravi, da je končni smoter učenja bralno razumevanje gradiv. Boljše kot je branje z razumevanjem, lažje učenec vstopa v proces učenja tako v šoli kot v času študija. Bralna pismenost je v raziskavi PISA opredeljena kot »razumevanje, uporaba, razmišljanje o napisanem besedilu ter zavzetost ob branju tega, kar bralcu omogoča postavljanje ciljev, razvijanje lastnega znanja in potencialov ter sodelovanje v družbi« (PISA 2012, str. 21). 2. RAVNI BRALNEGA RAZUMEVANJA PO SONJI PEČJAK Sonja Pečjak (1995) deli bralno razumevanje na tri ravni. Preverjamo jih z vprašanji, ki sprožajo različne miselne procese. 1. RAVEN (razumevanje) Raven besednega razumevanja oziroma razumevanja besed, ki se pojavijo v besedilu. Najnižja raven je raven besednega razumevanja oziroma razumevanja besed, ki se pojavljajo v besedilu. Učenec lahko pozna posamezne besede, ni pa nujno, da razume pomen celotnega besedila. Taka vprašanja zahtevajo reprodukcijo ali prepoznavanje določenih prej naučenih besedil (Pečjak 1995). Bistvo razumevanja te ravni je, da bralec prepozna: - posameznosti (specifična dejstva in podatki, termini); - kategorije, klasifikacije in postopke; - obče pojme, načela in teorije (Pečjak 1995). Primeri: Pogosto se začenjajo z vprašalnicami kot KDO, KDAJ, KATERI, KOLIKO, KAJ JE TO itd. 2. RAVEN (sklepanje) Interpretativno razumevanje, interpretacija ali razumevanje s sklepanjem. Bistvo razumevanja te ravni je, da bralec: - razume poglavitne ideje nekega sporočila, besedila; - dojame povezanost med posameznimi deli besedila in jih razloži; - izlušči nekaj medsebojno odvisnih pogledov in stališč ter njim pripadajočih podrobnosti; - sklepa na podlagi podatkov v besedilu o kasnejših dogodkih (Pečjak 1995). Primeri: Kaj je rdeča nit zgodbe? Napiši originalen naslov za prebrano besedilo. Najprej poskusi določiti naslov za vsak odstavek, potem pa še za celotno besedilo. Iz besedila izpiši pet ključnih besed, s katerimi boš povzel besedilo tako, da bo sošolec vedel, katero besedilo si bral. Naredi miselni vzorec, v katerem boš prikazal ključne besede, poskusi jih razčleniti / razdelati do podrobnosti. 1 Na temelju poznanih dogodkov poskušaj predvidevati in napovedati, kaj se bo zgodilo naprej (Pečjak 1995). 3. RAVEN (uporabno razumevanje) Kritično in ustvarjalno branje, kritično in ustvarjalno razumevanje ali uporabno razumevanje. Bistvo razumevanja te ravni je, da bralec: - preoblikuje prebrano besedilo iz ene abstraktne oblike v drugo (npr. iz daljšega v krajše); - preoblikuje besedilo iz ene simbolične oblike v drugo (npr. prevesti rezultate iz tabele v besedilo); - pojasni določene metafore in simbole z drugimi besedami; - uporabi dejstva in podatke, do katerih je prišel v besedilu, pri reševanju novih problemov in situacij; - analizira besedilo na posamezne sestavine/dogodke in ugotovi odnose med njimi; - analizira predpostavke in domneve, ki jih avtor ni eksplicitno navedel (zna brati med vrsticami); - odkrije argumente, ki bi opravičili stališče avtorja v besedilu; - oceni veljavnost izjav v besedilu (so veljavne ali ne, zakaj ne); - poveže ideje iz besedila z lastnim znanjem in pričakovanji; - na temelju istih ključnih besed, kot so v besedilu, oblikuje novo zgodbo z drugačno vsebino; - primerja prebrano besedilo z drugimi besedili s podobno vsebino in išče skupne točke in različnosti; - opredeli besedilo glede na vsebino in tehniko/način pisanja kot literarno, informativno, itd; - pridobljeno znanje uporabi v novih, podobnih primerih. Učenca čustveno vpletemo v besedilo, spodbudimo ga k izražanju osebnih vrednot, moralnih in etičnih stališč (Pečjak 1995). Primeri: Poskusi poenostaviti spodnje besedilo tako, da ga bodo razumeli tudi učenci prvega razreda. Ilustriraj naslednjo pesmico (čim bolj se približaj osebami in vzdušju v njej). Na predloženih sličicah poskusi zapisati čim bolj originalno zgodbico ali pesmico. Na čimbolj pregleden način (tabela, graf, skica) prikaži podatke iz besedila. Na temelju podatkov iz besedila in predznanja poskusi nadaljevati besedilo. Ugotovi in napiši, kaj je v besedilu vzrok in kaj posledica. Poskusi ugotoviti prikriti smisel besedila. Kakšno je osnovno sporočilo te basni (Pečjak 1995). 2 3. RAVNI BRALNE PISMENOSTI PO PISI Raziskava PISA deli ravni bralnega razumevanja na šest ravni, med katerimi je 6. raven najvišja. 1. RAVEN Na tej ravni učenec poišče eno ali več neodvisnih informacij, ki so v besedilu jasno zapisane, prepozna vodilno temo besedila in oblikuje preprosto povezavo med informacijami v besedilu z vsakdanjim življenjem (PISA 2012). 2. RAVEN Na tej ravni učenec poišče eno ali več informacij, pri čemer si pomaga s sklepanjem. Prepozna vodilne ideje besedila, razume odnose, sklepa na nižji ravni, primerja na podlagi značilnosti besedila ter med različnimi informacijami v besedilu ali z lastnimi izkušnjami (PISA 2012). 3. RAVEN Na tej ravni se od bralca zahteva, da prepozna odnose med različnimi delčki informacij, poveže in sestavi več različnih delčkov besedila, prepozna vodilno idejo, razume odnose ali oblikuje pomen besede ali fraze. Pri primerjavi morajo učenci upoštevati različne značilnosti, pogosto iskana informacija v besedilu ni dobro opazna ali pa je tu več motečih informacij. Bralec mora znati povezovati, primerjati, razlagati in vrednotiti značilnosti besedila. Znanje iz besedila mora primerjati z vsakdanjim znanjem (PISA 2012). 4. RAVEN Naj tej ravni se od bralca zahteva, da poišče in organizira več delčkov informacij, interpretira razlago pomena odtenkov v posameznih delih besedila z vidika besedila kot celote. Znanje, ki ga je v besedilu pridobil, mora znati uporabiti v novih situacijah. Oblikovati mora znati hipoteze in kritično ovrednotiti besedilo. Učenec mora razumeti tudi daljše, po vsebini in obliki kompleksno neznano besedilo (PISA 2012). 5. RAVEN Na tej ravni bralec v besedilu poišče več koščkov informacij in jih razporeja po pomembnosti. Bralec kritično ovrednoti besedilo in oblikuje hipoteze z uporabo specifičnega znanja. Pri interpretaciji in refleksiji mora podrobno razumeti besedilo, ki mu je po vsebini in obliki neznano. Potrebno je znati obdelovati pojme oz. koncepte, ki so v nasprotju s pričakovanim (PISA 2012). 6. RAVEN Na tej ravni bralec večkratno izpelje podrobne in natančne sklepe in primerjave. Učenec mora pokazati dobro razumevanje in tudi povezovanje informacij iz več besedil hkrati. Naloge od učenca zahtevajo, da kljub motečim in zavajajočim podatkom procesira neznane ideje in besedilo interpretira. Učenec postavlja hipoteze in kritično ovrednoti besedilo z nepoznano temo v več kriterijih. Učenec mora znati podrobno analizirati in biti pozoren na manj opazne podrobnosti v besedilu (PISA 2012). 3 Slika: Primeri vprašanj za spodbujanje šestih ravni bralnega razumevanja po PISI Vir: Postavljanje vprašanj na šestih ravneh bralne pismenosti po PISI (2014). Delovno gradivo z delavnic v okviru projekta Spodbujanje bralne pismenosti v osnovnih šolah OE Ljubljana, ZRSŠ. 4 4. PRIMERI NALOG 4.1 DODATNA STROKOVNA POMOČ, 3. in 4. razred, Opis živali Avtor Martina Hiti Predmet DODATNA STROKOVNA POMOČ Razred 3. in 4. razred Učna enota Branje z razumevanjem Učna tema Branje neumetnostnega besedila – opis živali Besedilo Sova Vprašanja po ravneh, učno-delovni list SOVA Sova ima značilno čokato telo s široko glavo, oči pa ima pomaknjene naprej. Tako lahko gleda stereoskopsko. Ima zakrivljen in oster kljun. Po večini je sova nočno dejaven plenilec. Živi na obrobjih vasi, ki mejijo na odprta polja. Gnezdi od januarja do septembra na podstrešjih, cerkvenih zvonikih, skednjih in v gnezdilnicah. Klasičnih gnezd ne gradi, jajca znese kar na izbljuvkih. Letno ima eno do dve legli, v katerih lahko najdemo 4‒6 jajc. Prehranjuje se z mišmi, rovkami in voluharji, poseže pa tudi po večjih žuželkah. Sova je močno ogrožena vrsta. Ogrožajo jo obnove starejših objektov in cerkva, zapiranje raznih lin z mrežami in novodobne gradnje, promet, pesticidi na kmetijskih zemljiščih. Sovo potiska v kot prevelika sečnja dreves, prekomerna in zelo razsežna uporaba vseh škropiv in umetnih gnojil. Na podeželju jo nekateri ljudje celo preganjajo zaradi prepričanja, da kliče smrt! Vir: Sova – skrivnostna nočna ptica modrosti. (2013). Dostopno na: https://www.bodieko.si/sova (Pridobljeno 6. 6. 2017). Vir: Beaumont, E. (2004). Podobe živali. Ljubljana: Oka, otroška knjiga. 5 1. Naštej vzroke, zaradi katerih spada sova med ogrožene vrste. /1. raven/ _______________________, _______________________, _______________________, _______________________, _______________________, _______________________, _______________________, _______________________, 2. S čim se hrani sova? /1. raven/ _______________________________________________________________________________ 3. Zaradi katerih značilnosti spada sova med uspešne plenilce? /2. raven/ 1. 3. 5. 2. 4. 6. 4. Koliko mladičev ima sova letno? /2. raven/ od ______ do _______ 5. S svojimi besedami razloži naslednje pojme. /3. raven bralnega razumevanja/ IZBLJUVEK - _____________________________________________________________________ STEREOSKOPSKI VID - _____________________________________________________________ ČOKATO TELO - __________________________________________________________________ 6. Naštej podobnost in razlike med orlom in sovo. / 3. raven/ Podatke o orlu dobiš na učnem listu, ki si ga reševal prejšnji teden. SOVA OREL PODOBNOSTI RAZLIKE 6 4.2 DRUŽBA, 4. razred, Dejavnosti, ki izkoriščajo naravne vire Avtor Julija Bombač Predmet DRUŽBA Razred 4. razred Učna enota Dejavnosti Učna tema Dejavnosti, ki izkoriščajo naravne vire Besedilo Pastirji na Veliki planini Vprašanja po ravneh, učno-delovni list PASTIRJI NA VELIKI PLANINI NATANČNO PREBERI BESEDILO IN ODGOVORI NA VPRAŠANJA Ko se v juniju razbohotijo planinski pašniki, se v dolini začnejo priprave za odhod črede na planino. Nekoč so pastirji živino gnali vedno na isti dan, zdaj pa običajno določijo dan sredi junija. Na pot krenejo v zgodnjih jutranjih urah, ko je sonce še skrito za gorami. S prvimi sončnimi žarki se čreda že pase na pašnikih Velike, Male in Gojške planine. Pastirji svoje krave slišijo že od daleč zaradi zvonca – TROPINARJA, ki so ga obesili okoli vratu kravi vodnici. Danes, ko je do planine speljana cesta, živino tja pripeljejo. Tako se začne tri mesece dolga sezona, ki traja vse do konca avgusta, ko pašniki izgubljajo svojo sočnost in se pastirji s čredo spet odpravijo v dolino. RAZLAGA MANJ ZNANIH BESED: Čreda = večja skupina živali iste vrste Krava vodnica = krava, ki vodi čredo Kreniti = začeti hoditi, premikati se Razbohotiti se = razrasti se Vir: Vukmir, A. (2005). Pastirji na Veliki planini. National Geographic Junior, št. 20. V: Samostojni delovni zvezki – slovenščina za 4. razred: Radovednih pet. Ljubljana: Rokus Klett. 1. Kdaj se začne pastirska sezona? /1. raven/ 2. Kam peljejo krave na pašo? /1. raven/ 3. Kaj je tropinar? /1. raven/ 4. Opiši delo pastirja na planini. Opiši vsaj dve opravili. /2. raven/ 5. Kdaj se začne delovni dan za pastirja? /2. raven/ 6. Zakaj je mleko s planinskih pašnikov tako dobro? /3. raven/ 7. Predstavljaj si, da si pastir. Kaj boš naredil z viškom mleka? /3. raven/ 7 4.3 SLOVENŠČINA, 4. razred, Novica Avtor Julija Bombač Predmet SLOVENŠČINA Razred 4. razred Učna enota Vsak dan je kaj novega Učna tema Novica Besedilo Krvava Luna Vprašanja po ravneh, učno-delovni list Po 33 letih: na nebu bo 'super krvava Luna' Ljubljana, 27. 09. 2015, 20:21 | U.Z./STA/N.Š./S.P. Luna bo v tej noči najbliže Zemlji in bo delovala za 30 odstotkov svetlejša in kar 14 odstotkov večja kot v najbolj oddaljenem položaju od Zemlje. Ob "super krvavi Luni" pa bo nebo postreglo tudi z Luninim mrkom. Od 4.11 pa bo mogoče na nebu za dobro uro opazovati popoln Lunin mrk. Ta nastane, ko so Sonce, Zemlja in Luna poravnani. Normalno Sonce osvetljuje Luno, med mrkom pa gre polna Luna skozi senco, ki jo meče Zemlja. Luna bi sicer morala tedaj postati nevidna, vendar se to ne zgodi, saj jo mimo Zemlje doseže nekaj žarkov. Zemljina atmosfera to svetlobo filtrira, zato se Luna obarva rdeče. Ponekod tovrstni pojav imenujejo tudi "krvava Luna". Po podatkih ameriške vesoljske agencije Nasa bo to prva t. i. super krvava Luna od leta 1982 in peta zabeležena od leta 1900. Naslednjo pa bo mogoče opazovati šele leta 2033. Aktualna krvava Luna bo tudi zadnja v seriji štirih popolnih Luninih mrkov od 15. aprila 2014, s čimer se bo zaključila tetrada. www.24ur.com Luna se med popolnim mrkom obarva zato, ker zaide v Zemljino senco, kjer se skoraj popolnoma skrije pred Soncem. Dosežejo jo samo sončni žarki, ki jih na robovih prepušča Zemljina senca. Vir: Po 33 letih: na nebo bòsuper krvavà Luna (2015). Dostopno na: http://www.24ur.com/novice/slovenija/docakali-bomo-sonce-na-nebu-pa-bomo-lahko-obcudovali- tudi-izjemno-redek-pojav.html (Pridobljeno 23. 5. 2017). 1. Kje je bila novica objavljena? /1. raven/ 2.Kateri pojav bo mogoče opazovati na nebu? /1. raven/ 3. Razloži, kako nastane Lunin mrk. /2. raven/ 4. Kaj je Luna? /2. raven/ 5. Opiši gibanje Lune v vesolju. /2. raven/ 6. Ali je Luna zares krvava? Razloži. /3. raven/ 7. Zakaj misliš, človek že od nekdaj s takim zanimanjem opazuje Luno? /3. raven/ 8 4.4 SLOVENŠČINA, 4. in 5. razred, kombinirana ura, Prošnja, opravičilo, zahvala in Pismo Avtor Emiljana Baraga Predmet SLOVENŠČINA Razred 4. in 5. razred, kombinirana ura Učna enota Sporočanje Učna tema Prošnja, opravičilo, zahvala in Pismo Vprašanja po ravneh, učno-delovni list 4. RAZRED Načrt dela Ime Koraki:  1. V kuverti imaš dele štirih različnih besedil. Sestavi vsa štiri besedila na svoji mizi. Sestavljena besedila natančno preberi in preveri, če so v smiselnem zaporedju. 2. Pokliči učiteljico, da besedilo preveri. 3. Besedila v pravilni obliki nalepi v zvezek in jih še enkrat natančno preberi. 4. Vzemi listič z nalogama 1 in 2 ter ju reši. Nalogi nalepi v zvezek. 5. Vzemi listič z nalogo 3. Listič nalepi in odgovore zapiši v zvezek. Odgovori morajo biti smiselno oblikovani in jezikovno pravilno zapisani. 6. Ponovno preberi svoje odgovore in preveri, če se kje ne skriva še kakšna napaka. 7. Na tabli so trije kartončki. Izberi si enega in poglej ime sporočila na spodnji strani. Na mizi poišči navodilo za zapis tega sporočila. Sporočilo zapiši v zvezek. 8. Priporočam, da še enkrat pregledaš, če je tvoje sporočilo pravilno oblikovano in vsebuje vse ključne dele in pomembne informacije za naslovnika. Na koncu preveri, če je sporočilo lično in jezikovno pravilno zapisano . 9. Zvezek oddaj učiteljici. 9 Unec, 3. 4. 2017 Draga Katja! Že dogo se nisva videli in zelo te pogrešam. Vabim te, da se mi to soboto pridružiš na P. n. Maistrovem pohodu na Uncu. Seveda sta vabljena tudi tvoja mami in oči ter brat Dejan. Katja Mohor Dobimo se ob 8.30 pred gasilnim domom na Uncu. Pa ne pozabite na pohodne palice. Notranjska cesta 39 Po pohodu bomo pri nas doma imeli piknik, zato upam, da res pridete vsi. Moja mami in oči vas 1380 Cerknica pričakujeta in vas bosta zelo vesela. Tudi jaz se že veselim najinega snidenja. Sestrična Mojca Mojca, prosim te, da mi jutri popoldne, če boš le lahko, prineseš zvezke, da bom prepisala zadnjo snov. Imam angino in me vsaj do srede ne bo v šolo. Zdravnik pravi, da moram počivati in piti veliko čaja. Zelo ti bom hvaležna, če mi boš prinesla zapiske, da ne bom zamudila preveč snovi. Sošolka Tina Unec, 3. 4. 2017 Unec, 3. 4. 2017 Spoštovana ga. Mlekuž! Prosim, da moji hčerki Tini opravičite izostanek od pouka v ponedeljek in v torek, 3. in 4. aprila 2017. Tina ima angino in mora nekaj časa počivati. Predvidevam, da bo v sredo že lahko prišla k pouku. Hvala in lep pozdrav. Martin Kovač, Tinin oče 10 Rakek, 29. 3. 2017 Spoštovani g. Peter Kus! Zahvaljujemo se vam za obisk na naši šoli in predstavitev tako zanimivih in posebnih glasbenih inštrumentov. Še posebej smo bili navdušeni, da smo si lahko sami izdelali svoje inštrumente. Zdaj jih, v veliko zadovoljstvo naših staršev, doma preizkušamo, nekateri pa se trudimo tudi z novimi idejami. Želimo vam še veliko tako uspešnih nastopov. Učenci 4. in 5. razreda Osnovne šole J. Krajca Rakek * Posamezni deli razrezanega besedila so v različnih barvah. /1. raven/ Naloga 1: Dopolni. Kdo je poslal Komu je namenjeno zahvalo? ____________________________ opravičilo? __________________________ opravičilo? __________________________ prošnja? ____________________________ vabilo? _____________________________ zahvala?_____________________________ prošnjo?____________________________ vabilo?______________________________ Naloga 2: Obkroži DA, če je trditev pravilna in NE, če je nepravilna. Katja je Mojco povabila na pohod. DA NE Katja živi v Cerknici. DA NE Tina ima angino. DA NE Tinin oče je Peter. DA NE Delavnico inštrumentov je vodil Martin Kus. DA NE Tina je sošolko Mojco prosila za zvezke. DA NE /2. raven/ Naloga 3: Odgovori na vprašanja. Odgovori naj bodo pravilno, smiselno oblikovani in jezikovno pravilno zapisani. Kaj bo v soboto na Uncu? Koga je Mojca povabila na Unec? Kaj mora Katja prinesti s seboj na Unec? Koliko članov šteje Katjina družina? Katero bolezen ima Tina? Kdo ji bo prinesel šolsko gradivo? Za koliko dni je oče Tini napisal opravičilo? 11 Kako se piše Tinina razredničarka? Kaj je učence 4. in 5. razreda najbolj navdušilo? Kaj učenci želijo g. Kusu? Kaj misliš, so vsi starši navdušeni nad glasbenimi poskusi svojih otrok? Kateri del besedila ti to pove? Prepiši ga. /3. raven/ Naloga 4: Kartončki OPRAVIČILO PROŠNJA ZAHVALA Navodilo: OPRAVIČILO Napiši opravičilo svoji najboljši prijateljici ali prijatelju, ki si ji/mu pozabil/a prinesti zvezke z učnim gradivom, za katerega te je prosil/a, ker je zbolel/a. Zaradi tega se ni mogel/mogla pripraviti na preverjanje znanja. Sporočilo mora vsebovati vse pomembne informacije in mora biti lično ter jezikovno pravilno zapisano. Navodilo: PROŠNJA Svojo sestrično ali bratranca prosi, da ti pošlje knjigo, ki jo moraš prebrati za domače branje, pa je v naši knjižnici žal že izposojena. Ti veš, da ima ona/on doma prav to knjigo. Zelo se ti mudi, saj ti že zmanjkuje časa za branje. Sporočilo mora vsebovati vse pomembne informacije in mora biti lično ter jezikovno pravilno zapisano. Navodilo: ZAHVALA Sošolec je opazil, da si v šoli pozabil/a zvezek, ki ga nujno rabiš, da se boš lahko čez počitnice pripravil/a na govorni nastop. Zvezek je oddal tvojemu najbližjemu sosedu, s katerim sta bila skupaj na treningu. Sporočilo mora vsebovati vse pomembne informacije in mora biti lično ter jezikovno pravilno zapisano. 12 5. RAZRED Načrt dela Koraki: √ 1. V kuverti imaš dele besedila. Sestavi besedilo na svoji mizi. Natančno ga preberi in preveri, če je zaporedje besedila smiselno. 2. Pokliči učiteljico, da potrdi pravilnost. 3. Besedilo v pravilni obliki nalepi v zvezek in ga ponovno natančno preberi. Pomisli, ali razumeš, kaj besedilo pripoveduje. 4. Vzemi listič z nalogo 1, ga nalepi v zvezek in zapiši odgovore . 5. Reši listič z nalogo 2 in ga nalepi v zvezek. 6. Preberi vprašanja na lističu z nalogo 3. Listič nalepi in odgovore zapiši v zvezek. Odgovori naj bodo pravilno, smiselno oblikovani in jezikovno pravilno zapisani. 7. Ponovno preberi svoje odgovore in preveri, če se kje ne skriva še kakšna napaka. 8. Na zadnjem lističu so navodila za oblikovanje pisma. Pazi, da bo pismo imelo vse potrebne dele in pravilno obliko. Zapiši ga v zvezek. 9. Priporočam, da še enkrat pregledaš, če je tvoje pismo pravilno oblikovano in vsebuje vse ključne dele in pomembne informacije za naslovnika. Na koncu preveri, če je sporočilo lično in jezikovno pravilno zapisano . 10. Zvezek oddaj učiteljici. 13 Kranjska Gora, 16. 12. 2016 Draga Mateja, pišem ti iz Kranjske Gore, kjer se z mojim smučarskim klubom pripravljam na tekmovanje v alpskih disciplinah, ki bo prvi teden po novem letu v italijanskem Trbižu. Danes smo imeli poseben dan. S treningom na smučišču smo končali malo bolj zgodaj, saj so nas trenerji peljali v Športni park v Planici. Mateja, sploh ne veš, kako velika in visoka je velika skakalnica. Jaz si že ne bi upala skočiti. Res so pogumni ti fantje, ti rečem. Mi pa smo se preizkusili v vetrovniku, da smo dobili občutek, kako je leteti kot skakalec ali letalec po zraku. Mene je bilo na začetku malo strah, potem pa je bilo super. Ampak, da ne boš mislila, da smo prišli samo uživat. S tekaškimi smučmi smo morali teči do Tamarja in se spustiti nazaj do Planice. Naporno, ampak prijetno, saj je v Tamarju v tem letnem času kot v raju. Res ti priporočam, da ga kdaj obiščeš tudi pozimi. No, zdaj pa moram končati. Čaka nas večerja in jaz sem že pošteeeeno lačna. Ta gorski zrak nam je tako povečal tek, da jemo kot volkovi. Jutri gremo na trening v Trbiž, da spoznamo še tekmovalno progo. Je čisto blizu Kranjske Gore. Komaj čakam. Upam, da si si danes tudi ti privoščila malo snežnih užitkov. Lepo bodi, se kmalu vidiva. Sestrična Mojca *Razrezani deli so v različnih barvah. 14 /1. raven/ Naloga 1: Odgovori. Kdo je naslovnik pisma? Kdo je pošiljatelj? Kdaj je bilo pismo napisano? Kje je bilo pismo napisano? V kakšnem sorodstvenem odnosu sta Mojca in Mateja? Naloga 2: Obkroži DA, če je trditev pravilna in NE, če je nepravilna. Mojca je na treningu v Trbižu. DA NE Mateja je na počitnicah v Kranjski Gori . DA NE Mojca trenira alpsko smučanje. DA NE Slalom so trenirali v Planici. DA NE Preizkusili so letenje v vetrovniku. DA NE Zimski Tamar je navdušil Mojco. DA NE /2. raven/ Naloga 3: Odgovori na vprašanja. Odgovori naj bodo pravilno, smiselno oblikovani in jezikovno pravilno zapisani. Kaj Mojca počne v Kranjski Gori? Kje se bo odvijalo mednarodno tekmovanje v alpskem smučanju? Kaj so si športniki ogledali v Planici? Kako je Mojca lahko občutila, kako se počutijo skakalci v zraku? Katere smuči so vzeli s seboj v Planico? Kaj Mojca priporoča Mateji? V katero državo bodo šli naslednji dan na trening? /3. raven/ Naloga 4: PISMO Navodilo: Si na počitnicah pri svojem bratrancu ali sestrični (če jih nimaš, si izberi nekoga od sorodnikov). Napiši pismo svojim staršem, v katerem opisuješ zanimiva doživetja, zraven pa ne pozabi, da te tudi starši pogrešajo, tako kot ti njih. Pismo mora imeti pravilno obliko in vsebovati vse pomembne informacije za naslovnika, hkrati pa mora biti lično ter jezikovno pravilno zapisano. 15 4.5 SLOVENŠČINA in DRUŽBA, 4. in 5. razred, kombinirana ura, Opis življenja vrstnikov in Ljudje skozi čas Avtor Emiljana Baraga Predmet SLOVENŠČINA DRUŽBA Razred 4. razred 5. razred Učna enota Razumevanje neumetnostnih Stari vek – doba prvih civilizacij besedil Učna tema Opis življenja vrstnikov Ljudje skozi čas Vprašanja po ravneh, učno-delovni list Vir: Kocjan-Barle, M., Javh, N., Hrovat, S., Jeretina Anžin, D. (2013). Znanka ali uganka, Slovenščina za 4. razred osnovne šole. Ljubljana: Založba Modrijan. 16 /1. raven/ (nabor možnih nalog) 1. Odgovori. Kje se je rodil Hori? Koliko je star? Za kateri poklic se bo izučil? Kaj je po poklicu njegov oče? 2. Dopolni besedilo. Hori se je rodil v _______________________. Živi ob reki ____________________. Prebiva v _________________________ hiši, ki je zgrajena iz ____________________. V šoli se vsak dan uči __________________________________________. Horijeva najljubša igra je _____________________________________. 3. Obkroži ali trditev drži ali ne drži. Hori potrebuje topla oblačila. DRŽI NE DRŽI Star je 9 let. DRŽI NE DRŽI V šoli se učijo veliko in malo abecedo. DRŽI NE DRŽI Na glavi ima kito las. DRŽI NE DRŽI Hieroglifi so visoki spomeniki, ki jih gradi Horijev oče. DRŽI NE DRŽI Poleti Hori spi na tleh. DRŽI NE DRŽI 4. Zapiši. O kom pripoveduje besedilo? Opiši Horijevo najljubšo igro. Opiši, kako Hori vadi pisavo. Za katere namene se uporabljajo hieroglifi? 5. Postavi zgodbo v pravo zaporedje. (razrezano besedilo) /2. raven/ (nabor možnih nalog) 1. Razloži s svojimi besedami. 1200 let pred Kristusom hieroglifi kraljevi poslikovalec grobnic 2. V besedilu označi odstavke. Vsakemu odstavku daj svoj naslov. 3. Opiši, kako bo Horiju koristilo znanje hieroglifov. 4. Kratko opiši Horijev dan /izdelaj urnik njegovih dnevnih obveznosti. 5. Predstavi Horijevo odraščanje v obliki miselnega vzorca. 17 6. S svojimi besedami opiši življenje otrok v starem Egiptu. /3. raven/ (nabor možnih nalog) 1. Horiju napiši pismo in mu predstavi svoje odraščanje/svoj vsakdan. 2. Primerjaj svoj in Horijev vsakdan. Poišči podobnosti in razlike. 3. Danes uporabljamo računalnik. Opiši, kako bi si Hori pri svojem vsakodnevnem delu lahko pomagal z njim. 4. Horijev oče je bil poslikovalec grobnic. Opiši, kakšno bi bilo Horijevo življenje, če bi bil njegov oče: (izberi) a. poljedelec? b. izdelovalec rečnih ladij? c. vojak v faraonovi vojski? 5. Zamisli si, da se Hori naenkrat znajde v naši šoli. Katera znanja bi mu manjkala za uspešno delo? 6. Katere veščine bi ti potreboval, če bi obiskoval Horijevo šolo? Prikaži na poljuben način. 18 4.6 SLOVENŠČINA, 6. in 7. razred, Neumetnostno besedilo Avtor Martina Hiti Predmet SLOVENŠČINA Razred 6. in 7. razred Učna enota Branje z razumevanjem Učna tema Branje neumetnostnega besedila - razpredelnica Besedilo Nadomeščanja Vprašanja po ravneh, učno-delovni list Nadomeščanja – Ponedeljek 26/01/2015 Informacije za dijake, študente - Informacije za učitelje Žal so naslednji učitelji odsotni v ponedeljek 26/01/2015: Tomaž Lulik, Irena Peteh Kranjc, Irena Mele, Gabrijela Prelesnik. Odsotni oddelki: 6. a. Spremembe: 9. a, 9. b, 8. a, 7. a, 7. b, 5. a, 3. a, 5. b, 4. b, Brigita Modic, Gabrijela Prelesnik, Irena Mele, Lilijana Intihar, Irena Peteh Kranjc, Anita Šen, Martin Rihtar, Metoda Debevc, Jolanda Cerkvenik, Tomaž Lulik, Polona Klopčič, Lea Sterle Razred Ura Predmet Učitelj Opomba 3.A 4 ŠPORT Lulik Tomaž ➔ Modic Brigita 4.B 1 ANGLEŠČINA Prelesnik Gabrijela Unec 5.A 5 SLOVENŠČINA Prelesnik Gabrijela ➔Sterle Lea 5.B 2 ANGLEŠČINA Prelesnik Gabrijela Unec Lulik Tomaž ➔ Rihtar Martin, Klopčič 7.A, 7.B 5 ŠPORT Polona 8.A 1 BIOLOGIJA Peteh Kranjc Irena ➔Šen Anita 9.A 1 FIZIKA ➔ MATEMATIKA Mele Irena ➔ Intihar Lilijana Lulik Tomaž ➔ Debevc 9.A, 9.B 3 ŠPORT Metoda, Klopčič Polona 6 Šport za sprostitev Lulik Tomaž 9.A, 9.B 7 Šport za sprostitev Lulik Tomaž 9.B 2 FIZIKA ➔ GEOGRAFIJA Mele Irena ➔Cerkvenik Jolanda Vir: Nadomeščanja – ponedeljek 26/01/2015. (2015). Dostopno na: http://osrakek.si/nadomescanja/ (Pridobljeno 26. 5. 2015). 1. Katerim razredom odpadeta dve uri pouka? (obkroži pravilen odgovor) /1. raven/ A 7. a in 7. b B 9. a in 9. b 2. Dopolni stavke. /1. raven/ V ___________________, 26. 1. 2015, so bili odsotni ______ učitelji in ____ oddelek. Učiteljico Gabrijelo Prelesnik je 5. uro nadomeščala _______________________ v učilnici _____. Šesto in sedmo šolsko uro je 9. a in 9. b razredu ________________ predmet _________________, ki ga poučuje učitelj __________________. Učenci 9. a razreda bodo imeli namesto _________________ matematiko. Prvo uro bo v 8. a razredu predmet ________________ poučevala _________________. 19 3. Zakaj misliš, da je potrebno urediti nadomeščanja? /2. raven/ 4. Ali bi lahko učiteljica Anita Šen 1. šolsko uro nadomeščala v 4. b razredu? Pojasni. /2. raven/ 5. Sedaj se še sam/a preizkusi v pripravi nadomeščanj za 4. a razred. /3. raven/ Si pomočnik/ca ravnateljice. Danes je ponedeljek, 30. november. Zbolela je učiteljica za glasbeno umetnost Tina Matičič. Pripravi nadomeščanja za 4. a razred. Na voljo imaš urnik 4. a razreda in urnike učiteljev, ki poučujejo v tem oddelku. Nadomeščanja zapiši v tabelo. V stavku zapiši, kako bi spremembe v urniku razložil mlajšim učencem. 4. A G. Prelesnik T. Matičič M. Opeka PONEDELJEK PONEDELJEK PONEDELJEK PONEDELJEK PU PU / PU PU 1. MAT v 4 . a 1. GUM v 7. b 1. MAT (G. Prelesnik) 1. GOS v 6. a 2. TJA v 5. a 2. GUM v 4. a 2. GUM (T. Matičič) 2. / 3. SLJ v 4. a 3. / 3. SLJ (G. Prelesnik) 4. TJA v 4. a 3. / 4. GOS v 6. b 4. TJA (G. Prelesnik) 5. TJA v 1. b 4. GUM v 6. a 5. SPH 5. GOS (M. Opeka) 6. 5. OPB 6. SPH 6. 6. OPB NADOMEŠČANJA Dan in datum Razred PU 1. 2. 3. 4. 5. 6. 6. V stavku zapiši, kako bi svoja nadomeščanja pojasnil mlajšim učencem. /3. raven/ 20 4.7 ŠPORT, 6. razred, Košarka Avtor Tomaž Lulik Predmet ŠPORT Razred 6. razred Učna enota Košarka Učna tema Košarkarski poligon Vprašanja po ravneh, učno-delovni list /2. raven/ Po skici postavi poligon in ga premagaj po navodilu. Skica poligona Vir: lasten 21 Legenda Vir: lasten Igralec 1 in igralec 2 pričneta izvajati vajo istočasno. Igralec 1 ima žogo in jo vodi v nizki preži okrog klobučkov in stožcev (pazi na varovanje žoge). Igralec 2 gre v prisunskih korakih okrog klobučkov, ko pride do stožcev, izvaja sonožne poskoke z dvigom kolen v prsa. Ko prideta oba do končnih klobučkov, se počakata, potem igralec 1 s podajo od strani poda žogo igralcu 2 in se postavi v obrambo. Igralec 2 sprejme žogo in prične se igra 1 : 1 na 1 koš, dokler eden od igralcev ne zadene koša. Ko eden od igralcev zadene koš, se oba vrneta na začetni položaj, vendar zamenjata mesti (igralec 1 gre na položaj igralca 2 in obratno). 22 4.8 ŠPORT, 7. razred, Košarka Avtor Tomaž Lulik Predmet ŠPORT Razred 7. razred Učna enota Košarka Učna tema Košarkarski poligon Vprašanja po ravneh, učno-delovni list /2. raven/ Po skici postavi poligon in ga premagaj po navodilu. Skica poligona Vir: lasten 23 Legenda Vir: lasten Igralec 1 vodi žogo po navodilu na skici (od klobučka do klobučka in se na koncu postavi na klobuček številka 1). Igralec 2 izvaja poskoke čez ovire in v obroče tako, kot je to narisano na skici. Na koncu se postavi na klobuček številka 2. Igralec 3 vodi žogo okrog klobučkov in pod oviro ter na koncu pusti žogo na zadnjem klobučku. Ko konča, se postavi na klobuček številka 3. Ko so vsi igralci na svojih klobučkih, se prične igra 2 : 1 na en koš (igralca 1 in 3 sta napadalca, igralec 2 je obrambni igralec). 24 4.9 DRŽAVLJANSKA IN DOMOVINSKA KULTURA TER ETIKA, 8. razred, Demokracija od blizu Avtor Tjaša Prudič Predmet DRŽAVLJANSKA IN DOMOVINSKA KULTURA IN ETIKA Razred 8. razred Učna enota Nastanek RS in ustroj slovenske demokratične države Učna tema Demokracija od blizu Besedilo Vir: Karba, P. (2013). Domovinska in državljanska kultura in etika 8: učbenik za domovinsko in državljansko kulturo in etiko v osmem razredu osnovne šole. Ljubljana: MK, str. 27‒29. Vprašanja po ravneh, učno-delovni list 1. Kdaj je nastala Majniška deklaracija? /1. raven/ 2. Katera je glavna zahteva Majniške deklaracije? /1. raven/ 3. Koliko je stara Republika Slovenija? /1. raven/ 4. Prikaži nastanek RS s časovnim trakom. Vključi vse pomembne dogodke iz časov nastajanja Republike Slovenije, prični z Majniško deklaracijo in zaključi z vključevanjem v mednarodne integracije. Vsak dogodek naj bo na časovnem traku označen z letnico in ključnimi besedami s pojasnilom dogodka. Pazi na pravilno časovno sosledje dogodkov. /2. raven/ 5. 26. decembra vsako leto praznujemo dan samostojnosti in enotnosti. Utemelji, zakaj. /2. raven/ 6. Ali je za boj za priznanje samostojnosti in neodvisnosti zaslužena le »oborožena pot«? Pojasni odgovor. /2. raven/ 7. Kaj meniš, zakaj je med Slovenci upadlo zanimanje za večjo udeležbo na volitvah ali referendumih? Pojasni, ali je neudeležba na volitvah ali referendumih prava odločitev. /3. raven/ 8. Zapiši glavne ideje slovenske himne v dveh povedih tako, da bodo razumljive tudi učencem nižjih razredov. /3. raven/ 25 4.10 DRŽAVLJANSKA IN DOMOVINSKA KULTURA TER ETIKA, 8. razred, Globalni problemi - begunci Avtor Tjaša Prudič Predmet DRŽAVLJANSKA IN DOMOVINSKA KULTURA IN ETIKA Razred 8. razred Učna enota Svetovna skupnost Učna tema Globalni problemi – begunci Vprašanja po ravneh, učno-delovni list Slika: Igra Pot v Evropo Vir: Begunec, ne jezi se! Dostopno na: http://sola.amnesty.si/novice/podajte-se-cez-sredozemlje-z-igro- begunec-ne-jezi-se.html (Pridobljeno 23. 5. 2017). Preberi plakat Pošljimo S. O. S. Evropi (Amnesty interantional) in odigraj igro Pot v Evropo ter odgovori na vprašanja. 1. Kdo je BEGUNEC in kdo MIGRANT (zapiši)? /1. raven/ 2. Zapiši bistveno podobnost in bistveno razliko med beguncem in migrantom. /2. raven/ 3. Zapiši dva dogodka, zaradi katerih je trenutno na svetu največ beguncev. /2. raven/ 4. Mednarodno pravo (14. člen Splošne deklaracije o človekovih pravicah – vsi imamo pravico, da v tujih državah iščemo in dobimo zaščito, če zbežimo pred preganjanjem.) nas zavezuje, da beguncem pomagamo in jim nudimo zaščito. S kakšnim vedênjem pa se po navadi begunci dandanes soočijo ob prihodu v drugo državo? /1. raven/ 26 5. S katerimi ovirami se spopada večina Sircev, ki si želi vstopiti v Evropo, da bi živeli življenje brez nevarnosti? /1. raven/ 6. Predlagaj, kaj lahko stori posameznik, da bi naša država bila pripravljena ponuditi več prostih mest za begunce iz Sirije (september 2015 je ponudila sprejem le 861 beguncev). /3. raven/ 27 4.11 NEMŠČINA, 8. razred, Mein Zimmer (Wechselpräpositionen) Avtor Anja Šircelj Istenič Predmet NEMŠČINA Razred 8. razred Učna enota Hier wohne ich Učna tema Mein Zimmer (Wechselpräpositionen) Vprašanja po ravneh, učno-delovni list 1. Ergänze mit den Adjektiven aus dem Text. Wie ist…? – Dopolni z ustreznimi pridevniki iz besedila. Kakšna je …? /1. raven/ Das Zimmer ist ___________________, _____________________ und ________________________. Die Wände sind ______________________ und _________________________. Der Stuhl ist ________________________. Die Lampe ist ______________________ und ___________________________. Der Teppich ist ________________________. Die Kommode ist _________________________. 2. Was macht Dagmar in ihrem Zimmer? Ergänze das Denkmuster. – Kaj počne Dagmar v svoji sobi? Dopolni miselni vzorec. /1. raven, nekaj primerov 2. raven/ Was macht D ag m ar in ih re m l e r n t Zimmer? Sie… 28 3. Verbinde die Wörter mit entsprechenden Beschreibungen. – Poveži besede z ustreznimi opisi. /2. raven/ Kakteen Jeden Morgen weckt er uns mit einer Melodie, Musik … Weltkarte Eine Schachtel mit den Ringen, Ohrringen, Halsketten … Schmuckkiste Im Winter braucht man ihn zum Heizen der Wohnung. Radiowecker Grüne Blumen, die viel Sonne und wenig Wasser brauchen. Geburtstagsgeschenk Die Landkarte, auf der die ganze Welt gezeichnet ist. Heizkörper Etwas, was man zum Geburtstag bekommt. 4. Ergänze die Sätze mit den richtigen Präpositionen und Artikeln. – Dopolni stavke z ustreznimi predlogi in členi (v ustreznem sklonu). /2. raven/  Ich stelle das Fahrrad hinter das Haus. Das Fahrrad ist ________ _________ Haus.  Ich gehe in das Wohnzimmer. Ich bin _______ _________ Wohnzimmer.  Ich hänge das Bild an die Wand. Das Bild hängt _______ ________ Wand.  Ich lege das Heft auf den Tisch. Das Heft liegt _______ ________ Tisch.  Ich stelle den Stuhl neben die Couch. Der Stuhl steht ________ ________ Couch. 5. Schreib die Sätze aus den gegebenen Wörtern. Beachte die richtige Form der Verben und Artikel. – Iz danih besed tvori stavke. Pazi na rabo ustrezne oblike glagola in člena. /2. raven/  in – liegen – das Regal Die CDs ______________________________________________.  auf – stehen – der Tisch Der Computer _________________________________________.  an – hängen – die Wand Die Bilder _____________________________________________.  auf – liegen – der Schreibtisch Das Buch _____________________________________________.  in – sein – der Kleiderschrank Die Kleider ____________________________________________. 6. Wähl die entsprechende Antwort aus. – Obkroži pravilni odgovor. /3. raven/  Ich stelle deine Bucher ________________ Regal. a) auf dem b) ins c) im  Das Sofa steht neben ____________ Schrank. a) der b) das c) dem  Der Teppich liegt ___________ Bett. a) über dem b) vor dem c) in dem  Lars stellt die Schultasche ______________ Tisch. 29 a) auf der b) auf den c) an dem  Das Bild hängt ______________ Wand. a) an die b) an der c) auf der 7. Was fehlt? – Katera izmed ponujenih besed je ustrezna? Obkroži. /2. raven/ Ich liege / lege meine Tasche auf den Tisch. Du stellst / stehst deine Tasche neben das Bett. Und dann setzt / stehst du dich auf deinen neuen Stuhl. Hinter der Tür steht / stellt der Koffer. Meine Schwester Daniela geht /ist abends früh ins Bett. Mein Bruder ist / geht aber heute in den Zirkus. Ich und Tanja gehen / stehen aber ins Café. Wir gehen / stellen alle aufs Gymnasium. Wohin geht / gehst du denn? Mein Mitschüler Tim steht / kommt immer als erster in die Schule. 8. Beschreib dein Zimmer in mindestens 60 Wörtern. – Opiši svojo sobo. Napiši vsaj 60 besed. /3. raven/ 30 Vir: Lovenjak, B.(2012). Znam za več. Nemščina 9: razlage in vaje za boljše ocene v 9. razredu. Ljubljana: Rokus Klett, str. 4-5. 31 4.12 NEMŠČINA, 9. razred, Die Feiertage in Deutschland Avtor Anja Šircelj Istenič Predmet NEMŠČINA Razred 9. razred Učna enota Deutschland Učna tema Die Feiertage in Deutschland Vprašanja po ravneh, učno-delovni list Vir: Motta, G., Retelj, A. (2012). Magnet 3, učbenik. Ljubljana: Založba Rokus Klett, str. 42. 32 1. Welche drei Feiertage sind im Text beschrieben? /1. raven/ 2. Warum freuen die Kinder sich auf das Weihnachtsfest? /1. raven/ 3. a) Wo findet der berühmte Weihnachtsmarkt Deutschlands statt? /1. raven/ b) Wie alt ist er? /1. raven/ 4. Was macht man am Heiligen Abend? /1. raven/ 5. Wann findet die Mitternachtsmette statt? /1. raven/ 6. Wie heißt der Feiertag am Winterende? Schreib 2 verschiedene Namen und schreib, wo in Deutschland nennt man wie. /1. raven/ 7. a) Feiern die Slowenen der Rosenmontag oder die Faschingsdienstag? /2. raven/ b) Schreib, was man macht und wie sieht das aus. /3. raven/ 8. a) Am welchen Tag gibt es in Slowenien normalerweise die größten Umzüge? /2. raven/ b) In welcher Stadt in deiner Nähe gibt es jedes Jahr einen solchen sehr bekannten Umzug? /2. raven/ 9. Warum ist Ostern ein sehr schönes Fest für Kinder? /1. raven/ 10. Wie feiern die Slowenen Ostern? Was ist typisch für diesen Feiertag in Slowenien? /3. raven/ 33 4.13 ANGLEŠČINA, 9. razred, Novice Avtor Urška Drobnič Predmet ANGLEŠČINA Razred 9. razred Učna enota Spremembe Učna tema Novice Besedilo Breaking News Vir: Goodey, D., Goodey N., Levy, M. (2016). Messages 4 New Edition. Ljubljana: Rokus Klett. Vprašanja po ravneh, učno-delovni list BREAKING NEWS Ned Ballantine is a sports journalist. He works for one of the top national newspapers in the UK. He's the chief editor of their sports website. This is a typical day. 7 am The alarm clock rings at 5.30 am. I make sure I'm in the London office by 7 am, and I always pick up a large cup of coffee on the way. The first thing I do is read through all the day's newspapers to see what stories have been written. People work on our website 24 hours a day and I take over from the night team. I check the website, and I also check how many people are reading each of our stories. We've got a special program that tells us this. Then I look at twitter – a valuable source of news and information for all modern journalists. I often move around the stories on our home page, and change some of the headlines. It’s important to do this early so that the website looks good when most people are getting up and commuting into work. 8.30 am I have a meeting with all our staff to look at the stories we want to do, and how we want to do them. After the meeting, I call our reporters. 12 pm There are special lists online of all the things that are happening in the world of sport that day, from a golf event in New Zealand to a motorbike race in Africa. Until lunchtime, I constantly check the news and pictures on these lists. I work with three separate screens to make sure I don’t miss any important breaking news. Lunchtime is our busiest time, because that’s when most people log on to the website. It’s important that all our new stories are on the site and full of colourful pictures by midday. 1 pm At 1 pm all the editors from all the different sections of the newspaper website have a meeting. If there are fewer people reading the website than the day before, then we’re in trouble. 4 pm During the afternoon, I might have to go on TV or the radio to talk about the main sports events of the day. It might mean a quick taxi ride across London to get to a studio for a live show, or it might be just a telephone call from my office. 6 pm Before I leave the office, I have a meeting with the editors of the newspaper, to tell them which stories were the most popular on the sports website. On my way home, I often call some of our reporters, to discuss what the big stories might be tomorrow. 11 pm If there’s an important match that night, I watch it, and then I email my colleagues with ideas for the morning. Before I go to bed, I check the football scores around the world, and any other breaking news. Before I turn off the light, I call the night team to make sure everything is working smoothly. It’s a long a tiring day. 34 /1. raven/ a) Match the words in bold type with the descriptions below. Besede, ki so zapisane v odebeljenem tisku, napiši k spodnjim opisom. 1. ___________________ interview people and send stories to the studio/office. 2. ___________________ decide what is going to be published. 3. _________________________ is information about an event that has just happened or just begun. 4. ______________________ are titles of newspaper stories that are printed in large letters above them. 5. A _______________________ is a person who writes news stories. b) When do most people read news on their website? ____________________________________ /2. raven/ a) In paragraph 4 Ned says ‘... then we’re in trouble’. Why are they in trouble? What might that mean? Explain this in your own words. __________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________ b) Make a ‘to do’ list for Ned’s replacement – short notes of the daily tasks. Follow Neds daily routine at work (and after work if it concerns his work). Start with the first thing he/she has to do in the morning. : - read the newspapers ____________________________________ ____________________________________ ____________________________________ ____________________________________ ____________________________________ ____________________________________ ____________________________________ ____________________________________ ____________________________________ ____________________________________ ____________________________________ ____________________________________ ____________________________________ ____________________________________ 35 /3. raven/ a) What is this job like? Would you like to have a job like this? Why (not)? Discuss in about 30 words. _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ b) Write a piece of 'breaking news' that could be published on a website. Make up your own sports event and write about WHO, WHAT, WHERE, WHEN, HOW, … Write about 30 words. _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ 36 4.14 ANGLEŠČINA, 9. razred, Nova Zelandija Avtor Urška Drobnič Predmet ANGLEŠČINA Razred 9. razred Učna enota Angleško govoreče dežele Učna tema Nova Zelandija Besedilo Tourism is increasing Vprašanja po ravneh, učno-delovni list Tourism is increasing Summer is always the busy tourist season but this summer has been busier than usual. In the past year, more than 3 million visitors have arrived in New Zealand. For a small country with a population of only about 4.5 million, this puts pressure on the tourist industry. Many overseas tourists rent cars or camper vans. Roads are busier. There is a shortage of parking spaces in the towns. There is also a shortage of accommodation, and trained staff in the popular tourist towns like Queenstown. While thousands of tourists are attracted to natural scenery like in National Parks, more people create extra waste, noise, and traffic. Is it time to charge overseas tourists to use our national parks? At the moment, it is free to enter national parks. The busy tourist season is from December until the end of March. Nearly half of our tourists come from Australia where their school holidays are at the same time as our school holidays. New Zealand families are now finding accommodation in January is fully booked by overseas visitors. February this year has also been busy with Chinese tourists coming here during their New Year holiday. Tourism New Zealand wants to extend the tourist season to provide jobs throughout the year. If winter brings good snow to the mountains, many Australian skiers visit in July, August and September. We need to attract tourists in spring and autumn. We also want to encourage tourists to travel to other places in New Zealand, not just the southern lakes, and Rotorua in the North Island. • shortage (n) – not enough; • to charge (v) – make people pay; • extend (v) – make longer Vir: Tourism is increasing (2016). Dostopno na: http://eslnews.org.nz/?p=7650 8 (Pridobljeno 14. 2. 2017). 37 /1. raven/ 1. How much must a tourist pay to enter a national park in New Zealand now? 2. When are there the most tourist in New Zealand? /2. raven/ 3. Why it is important to bring tourist to New Zealand in all the seasons? 4. Explain the sentence in bold type with your own words. /3. raven/ 5. Imagine that you are a professional business advisor and you have been employed by New Zealand Tourist Board. Brainstorm on how to attract tourists to visit throughout the year and make a list of 5 ideas. 6. You run a private school for tourist workers. Write down an advertisement for young students to join the course. Make clear the main goals: what will a tourist worker know/be able to do after they finish a course, what skills will they acquire. 38 4.15 KEMIJA V ŽIVLJENJU, 9. razred, Lastnosti in uporaba eteričnih olj Avtor Anita Šen Predmet KEMIJA V ŽIVLJENJU Razred 9. razred Učna enota Modul »Kemija tudi diši« Učna tema Lastnosti in uporaba eteričnih olj - priprava spojin (estrov), prepoznavanje arom Vprašanja po ravneh, učno-delovni list Problem: Skušal boš ugotoviti, katere značilne vonjave dobimo, če uporabimo drugačne spojine, kot smo jih uporabili pri pouku. Pri pouku smo pripravili spojino iz etanojske kisline in etanola. Nastalo spojino smo imenovali etil etanoat. V epruveto smo nalili 1 mL koncentrirane etanojske kisline in dodali 2 mL etanola ter 5 kapljic koncentrirane žveplove kisline (H2SO4), ki je katalizator. Epruveto smo postavili v vročo kopel za nekaj minut. Nato smo jo vzeli ven, da se je malo ohladila. H2SO4 je higroskopna kislina – veže vodo. Ob tem poteče reakcija estrenja. Ohlajeno vsebino epruvete smo zlili v čašo z raztopino natrijevega karbonata in previdno povohali. Nastal je ester z značilnim vonjem po lepilu. PRIKAZ PRIPRAVE ETIL ETANOATA PRI POUKU. VIR: Dolenc, D., Graunar, M., Modec, B. (2014). Delovni zvezek za kemijo v 9. razredu osnovne šole. Ljubljana: DZS. Vaša naloga je pripraviti estre iz spodnjih spojin. Ugotovite tudi, del katerih arom so pridobljeni estri. Opažanja in ugotovitve: POSKUS Karboksilna kislina Alkohol Vonj Ime estra 1. poskus metanojska kislina metanol 2. poskus metanojska kislina etanol 3. poskus etanojska kislina metanol 39 VARNOST PRI DELU: Pri delu uporabljaj zaščitna očala in haljo ter upoštevaj varnostne oznake. Preiskovane vzorce uporabljaj po kapljicah. A) Pripomočki: Kemikalije: B) Potek dela: /1. raven/ A) Iz katerih dveh spojin smo pripravili etil etanoat? B) Kakšno lastnost ima žveplova kislina? C) Katera vrsta kemijske reakcije je potekla? /2. raven/ Č) V racionalni formuli etil etanoata obkroži funkcionalno skupino. konc. H CH 2SO4 3-COOH + HO-CH2-CH3 CH3- COO-CH2-CH3 + H2O etanojska etanol Δ etil etanoat voda kislina Odgovori. Med katere kisikove organske spojine uvrščamo etil etanoat? D) Zakaj sta v zgornji kemijski reakciji zapisani dve puščici? Kako pravimo takim reakcijam? E) Kakšne pogoje moramo zagotoviti v laboratoriju, da nastanejo estri, ter katere snovi potrebujemo, da pripravimo estre? /3. raven/ G) Iz tabele razberi, katere spojine si uporabil pri 3. poskusu in z racionalnimi formulami zapiši kemijsko reakcijo. H) V aromi ananasa je ester etil butanoat. Iz katerih dveh spojin nastane ta ester? I) Kaj misliš, zakaj morajo biti epruvete za sintezo estrov suhe? Kaj bi se zgodilo, če bi uporabili mokre epruvete? 40 4.16 KEMIJA V ŽIVLJENJU, 9. razred, Pomen industrijskega pridobivanja naravnih barvil Avtor Anita Šen Predmet KEMIJA V ŽIVLJENJU Razred 9. razred Učna enota Modul »Svet brez barvil bi bil dolgočasen« Učna tema Pomen industrijskega pridobivanja naravnih barvil - priprava raztopin Vprašanja po ravneh, učno-delovni list Problem: V vaši skupini ima sošolec znake blage hipoglikemije oz. prenizko raven sladkorja v krvi. Hipoglikemija običajno spremlja sladkorne bolnike, če so si dali prevelik odmerek insulina, niso zaužili načrtovanega obroka, so začeli bruhati ali imajo drisko. Včasih se lahko blaga hipoglikemija pojavi tudi pri zdravemu človeku. V spodnji shemi so prikazani znaki hipoglikemije: Vir: Hipoglikemija (nizek krvni sladkor. Dostopno na: http://www.taichi-qigong.si/prehranska-dopolnila- prehranski-dodatki-za-100-bolezni/hipoglikemija-nizek-krvni-sladkor/ (Pridobljeno: 30. 5. 2017). Ob prvih znakih blage hipoglikemije je treba zaužiti pravo količino sladkorja (6 g navadnega sladkorja na 10 kg telesne mase). Vaša naloga je, da sošolcu pripravite en kozarec sladke raztopine. Sami načrtujte izvedbo poskusa. 41 Ugotovitve: A) Koliko gramov sladkorja potrebuje tvoj sošolec glede na svojo telesno maso? m (sošolca) = ______________ Račun za maso sladkorja: m (sladkorja) = _______________ Račun za maso raztopine: m (raztopine) = _______________ B) Kolikšen je masni delež in masna koncentracija sladkorja v pripravljeni raztopini? Zapis podatkov: Račun: Odgovor: C) Pripomočki: Kemikalije: Č) Potek dela: 42 /1. raven/ A) Kaj je hipoglikemija? B) Naštej vsaj 4 znake blage hipoglikemije? C) Katere sestavine potrebujemo, da lahko pripravimo kozarec sladke raztopine? /2. raven/ D) Koliko gramov sladkorja bi potreboval človek, ki tehta 92 kg? E) Na kaj bi moral biti pozoren, če bi namesto sladke raztopine pripravljal raztopino iz koncentrirane klorovodikove kisline? Pomisli na lastnosti in pripravo raztopine iz konc. HCl. F) Sklepaj, kakšen bi bil masni delež sladkorja, če bi pripravil sladko raztopino v litrski steklenici? Ali bi omilil znake blage hipoglikemije? /3. raven/ G) Topnost snovi v vodi je zelo različna. Nasičena raztopina sladkorja vsebuje pri 20o C v 100 g vode kar 204 g sladkorja. H) Kaj je nasičena raztopina? I) Izračunaj odstotno koncentracijo sladkorja v vodi. J) V planinski koči vsako jutro skuhajo čaj, ki mu dodajo med. V dobrem čaju je masna koncentracija medu 50 g/L. Kuharica je zjutraj ugotovila, da ima v shrambi le še petino kilograma medu. Izračunaj, koliko litrov čaja z medom lahko pripravi. K) Bolniki pri hudi hipoglikemiji lahko zapadejo v komo. Takrat je potrebna medicinska pomoč, kajti glukozno raztopino bolnik dobi preko žile. Kako bi pripravil 100 g 45-odstotne glukozne raztopine? Izračunaj in zapiši kratek načrt dela. 43 VIRI IN LITERATURA Beaumont, E. (2004). Podobe živali. Ljubljana: Oka, otroška knjiga. Begunec, ne jezi se! Dostopno na: http://sola.amnesty.si/novice/podajte-se-cez-sredozemlje-z-igro- begunec-ne-jezi-se.html (Pridobljeno 23. 5. 2017). Dolenc, D., Graunar, M., Modec, B. (2014). Delovni zvezek za kemijo v 9. razredu osnovne šole. Ljubljana: DZS. Goodey, D., Goodey N., Levy, M. (2016). Breaking News V: Messages 4 New Edition. Ljubljana: Rokus Klett. Hipoglikemija (nizek krvni sladkor. Dostopno na: http://www.taichi-qigong.si/prehranska-dopolnila- prehranski-dodatki-za-100-bolezni/hipoglikemija-nizek-krvni-sladkor/ (Pridobljeno: 30. 5. 2017). Kocjan-Barle, M., Javh, N., Hrovat, S., Jeretina Anžin, D. (2013). Znanka ali uganka, Slovenščina za 4. razred osnovne šole. Ljubljana: Založba Modrijan. Lovenjak, B.(2012). Znam za več. Nemščina 9: razlage in vaje za boljše ocene v 9. razredu. Ljubljana: Rokus Klett, str. 4-5. Motta, G., Retelj, A. (2012). Magnet 3, učbenik. Ljubljana: Založba Rokus Klett, str. 42. Nadomeščanja – ponedeljek 26/01/2015. (2015). Dostopno na: http://osrakek.si/nadomescanja/ (Pridobljeno 26. 5. 2015). OECD, PISA 2012, Program mednarodne premerjava dosežkov učencev: matematična pismenost, bralna pismenost, naravoslovna pismenost (2013). Ljubljana, Pedagoški inštitut. Dostopno na: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/novice/pdf/PISA_2012_2.pdf (Pridobljeno 21. 5. 2017). Pečjak, S. (1995). Ravni razumevanja in strategije branja. Priročnik za učitelje na razredni in predmetni stopnji osnovne šole. Trzin, Založba Different d. o. o. Po 33 letih: na nebo bòsuper krvavà Luna (2015). Dostopno na: http://www.24ur.com/novice/slovenija/docakali-bomo-sonce-na-nebu-pa-bomo-lahko-obcudovali-tudi- izjemno-redek-pojav.html (Pridobljeno 23. 5. 2017). Postavljanje vprašanj na šestih ravneh bralne pismenosti po PISI (2014). Delovno gradivo z delavnic v okviru projekta Spodbujanje bralne pismenosti v osnovnih šolah OE Ljubljana, ZRSŠ. Sova – skrivnostna nočna ptica modrosti. (2013). Dostopno na: https://www.bodieko.si/sova (Pridobljeno 6. 6. 2017). Tourism is increasing (2016). Dostopno na: http://eslnews.org.nz/?p=7650 8 (Pridobljeno 14. 2. 2017). Vukmir, A. (2005). Pastirji na Veliki planini. National Geographic Junior, št. 20. V: Samostojni delovni zvezki – slovenščina za 4. razred: Radovednih pet. Ljubljana: Rokus Klett. 44