Zb. gozdarstva in lesarstva, L.19, št.· 1, s. 13 - 20, Ljubljana 1981 UDK 502.7:631.4:351.823.1 ZAKON O SISTEMU DRUZBENEGA PLANIRANJA IN O DRUZBENEM PLANU SR SLOVENIJE TER NJEGOV PRISPEVEK K OHRANJANJU, IZBOLJŠANJU IN VARSTVU PLODNIH ZEMLJIŠ~ Marko PLEŠKO* IZVLEčEK Avtor v svojem prispevku pojasnJuJe status družbenega planiranja v naši zako- nodaji kot tudi pojem družbenega planiranja v zvezi s sorodnimi pojmi načr­ tovanja in urejanja. Tolmači povezavo zakona o kmetijskih zemljiščih in zako- na o gozdovih z zakonom o sistemu družbenega planiranja ter navaja nekaj primerov reševanja problemov varstva plodnih zemljišč, ki jih ponuja zakon o sistemu družbenega planiranja. SYNOPSIS Das Casetz uber das System der Gesellschaftsplanung und den Gesellschafts- plan der SR Slowenien sowie dessenBeitrag zur Erhaltung, Besserung und zum Schutz von fruchtbaren Gelanden Der Autor bespricht den Status der Gesellschaftsplanung in der Gesetzgebung Sloweniens sowie den Begriff der Gesellschaftsplanung in Verbindung mit verwandten Begriffen der Planung und Einrichtung. Er legt die Verbindung des Agrarlandgesetzes und des Forstgesetzes mit dem Gesetz uber das System der Gesellschaftsplanung aus und fuhrt einige Beispiele der Losung der Pro- bleme in Rahmen des Schutzes von fruchtbaren Gelanden aus, die das Gesetz Uber das System der Gesellschaftsplanung bietet. l. 1. Ustava SR Slovenije v l. poglavju tč. 8 opredeljuje družbeno planiranje kot temeljno pravico in dolžnost delavcev v temeljnih in drugih organiza- cijah združenega dela in delovnih ljudi v samoupravnih organizacijah in skupnostih, da samostojno prejemajo plane in programe za delo in razvoj svojih organizacij in skupnosti, da te plane in programe usklajujejo med seboj ter z družbenimi plani družbenopolitičnih skupnosti s čemer za- gotavljajo usklajevanje odnosov v celotni družbeni reprodukciji. Nadalje ustava določa v 89. členu, da organizacije združenega dela in dru- ge samoupravne organizacije in skupnosti ter družbenopolitične skupnosti smejo v svojih planih za delo in razvoj predvideti cilje in naloge samo, če so zagotovljeni materialni in drugi potrebni pogoji za njihovo uresni- čitev. V 102. členu pa ustava posebej opredeljuje, da so zemljišča, goz- dovi, vode, vodotoki, morje in morska obala, rude in druga naravna boga- stva, dobrine splošnega pomena pod posebnim varstvom in se uporabljajo na·način, kot to določa zakon. ·h Dipl.ing.agr., Zavod SR Sloveni.je za družbeno planiranje, 61000 Ljubljana, Gregorčičeva 25 13 2. Zakon o sistemu družbenega planiranja in o družbenem planu SR Slovenije (v nadaljevanju ZSDP) temelji na ustavnih določilih in je, kot že pove na- slov, sistemski zakon. Zadeve družbenega planiranja so splošnega pomena za republiko. 3, ZSDP , kot sistemski zakon, ne more urejati npr.: strokovno načrtovanje goz- darstva in urejanja gozdov, ali načrtovanja kmetijstva in vodenja kmetij- ske zemljiške politike, temveč sta vloga in pomen tega zakona, da opredeli najosnovnejše zveze in odnose med dolgoročnimi plani in njih povezavo s srednjeročnimi plani, in seveda tudi, sektorskimi plani po posameznih dejav- nostih ter povezave ZSDP s sektorS