POŠTNINA PLAČANA V GOTOVINI ILUSTRIRANA KULTURNA IN DRUŽINSKA REVIJA IZHAJA MESEČNO - SEPTEMBER 1937 - LETO I Jesenski motiv (/2tefanHa Svoboda* 9 Konzumnodruittfoza Mežiško dolino r. z. z o. z. v Prevalfah Poštni predal štev. 3. Poštni čekovni račun 12.048. Telefon interurban štev. 5. Brzojav: Kodes Prevalje. Osrednja pisarna in centralno skladišče v Prevaljah Podružnice: ^ Prevalje, Leše, Mežica, Črna I, Črna II, Sv. Helena, Guštanj, Muta, pekarna v Prevaljah ter 7 ktstnih zadružnih domov v Mežiški dolini. Zadruga nudi svojim članom vedno sveže blago po najnižjih cenah. Hranilne vloge sprejema centrala v Prevaljah in njene podružnice ter jih obrestuje po najvišji obrestni meri. Prodaja se le članom. Član društva lahko postane vsak. Delež znaša saino Din 100.—. Delavke, delavci, nameščenci, kmetje in obrtniki ter sploh vse ljudstvo, kupujte življenjske potrebščine le v svojih zadrugah! V slogi je moč, v delu rešitev! Lekarna Dr. G. Piccoli Ljubljana, Cnasproti nebotičnika) llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll se priporoča lllll!llllllllllll!i;illllllllllll|||!ll!llllll!l!li Klišeje v cink, baker, elektron, medenino, fotolito izvršuje Jugografika Ljubljana, Sv. Petra nasip 23, Telefon 24-95 Splošna gospodarska in konzumna zadruga za Gorenjsko r. z. z o. z., Jesenice-Fužinc, Cankarjeva 3. Prodajalne: Sava, Jesenice, Borovlje, Kor. Bela, Dobrava, Sp. Gorje, Mojstrana. — Zadružne gostilne: na Savi v Del, domu, na Kor. Beli, nasproti postaje. — Zadružni kino: Radio poleg Del. doma. — Delavska domova: na Savi-Jesenicah, v Sp. Gorjah! Splošno konzumno društvo,.Posavje" Zagorje ob Savi r. z. z o. z. prodaja svojim članom v prodajalnah Zagorjt in Loke vedno sveže in prvovrstno blago po najnižjih dnevnih cenah. Član lahko aostane vsak, ki plača Din 250 vpisnine in Din 50 — društvenega deleža. Pristopajte k zadrugi, ki bo postala tudi Vaša last in od katere imate le dobiček. IlOVENSKA NARODNA PODPORNA MONOVA največja slovenska gospodarska in dobrodelna zadruga v SEVERNI AMERIKI. — Najboljša zavarovalnica za življenje, za bolezen, poškodbe itd. — Posluje v Zedinjenih državah in Kanadi. — Ima približno 50.000 članov v obeh oddelkih in blizu 635 podružnic po raznih krajih Amerike. PREMOŽENJE NAD 6,000.000-DOLARJEV Za nasvete in informacije se je obrniti na: Glavni urad S. N P. J., 2657-59 So. Lawndale Ave., Chicago, III. Ilažno- $hna UcanitnUa i/ Maritocu, &M Siromašne matere ¡morajo vzigajati svoje otrolke same, vsaka po svoji zmožnosti. In zgodi se, da je v svoji materinski ljubezni zaslepljena in pusti oitroku kar bi ne smela. To pa otrokul v poznejših letih škodi. 8. Če si najdeš sorodno diušo im stremita oiba za istim ciljem, ki ijiu vodi v življenje, se mi zdi, da ni lepšega, kot takšen zakon. Ako pa tega ni, je pa bolje, da si sama. 9. To kar smo podedovali po naravi, mora biti človeku ¡sveto in se ne da zatrieti ali smatrati za greh. Seveda se mora vse vršiti sporazumno, brez nasilja, v lepih mislih in dejanjih. 10. V starih časih je bila edina dolžnost žene, idla je bila ilepa» Rekli so ji: »Bodi lepa — in molči.« Današnje življenje pa ne zahteva od žene samo lepote, temveč tudi pameti in razuma. Treba trdne volje in pa vztrajnosti, če nočeš, da te življenje potegne v isvoj ¡vrtinec, se igria s teboj, kot s kosom zmečkanega papirja. In od tam je težlko najti pravi izhod. 11. Če'bi jaz mogla napraviti po svoji volji, bi bil prvi ¡moj korak to: da bi vsem enako razdelila dobrine, da 'bi ne bilo nobenega bogataša in nobenega reveža, niti osebnega sovraštva, pač pa bi se vsi veselili življenja. Kdor bi ¡pa prekoračil moj pravilnik, bi bila ipa neizprosna naprami njemu. 12. Kako pridobiti tudi kmečko ženo, da stopi v naše vrste, in kako se moramo skupno boriti za mir, svobodo in proti fašizimiu; ako nočemo, da nas bo ta še bolj zasužnjil kot srno že. Slika fašistične Nemčije naj mam zadostuje: Kaj pomeni žena pri njih? Družnost! s. Mica. Mnenje 211etne tekstilne delavke: 1. Ne! Niti pomislila nisem na to. 2. Da, kratila se mi je osebna svoboda. .3. Opazila sem, da sta bila vznevoljena radi prevelikega števila porodov. 4. Da bi mnogo potovala, da bi spoznala tudi druge narode, njihove prebivalce, njih običaje in navade. 5. Da se ne bom možila, sem sklenila zato, ker se z družinskim življenjem ovira osebna svoboda. 6. To razmerje je odvisno od vzgojne metode. Lahko je žena več zmožna kakor moški ali pa obratno! 7. Gospodinjstvo smatram za poklic. Toda v današnjih gospodarskih razmerah je marsikatera žena prisiljena, da si išče zaslužka v industriji, ker moževi dohodki ne zadoščajo za prehrano družine, posebno če je ta številna. 8. Da se ne, ker se ji krati osebna svoboda! 9. Ni glavna, ampak samo dopolnilna vsebina življenja. 10. V prvi vrsti .ie potrebno, da je razumna. Lepota je postran-kega pomena. 11. Zahtevala bi enakopravnost na vseh področjih svojega udej-stvovanja in da bi tudi drugim pripomogla do znosnejšega življenja. 12. S sedanjim programom sem prav zadovoljna! Zaključna beseda k našim vprašanjem in odgovorom S to številko zaključujemo vrsto odgovorov, ki smo jih prejeli na vprašanja, objavljena v tretji številki letošnje »Vz. Svobode« Naj nam ne zamerijo tiste sodružice, katerih odgovorov nismo objaviti. Vzrok temu je dejstvo, da smo morali radi pomanjkanja prostora izmecl odgovorov, ki so si bolj podobni, objaviti samo po enega. Prihodnja anketa, po kateri so mnoge bralke našega lista izrazile željo, bo vsebovala manj vprašanj, tako, da bodo prišli lahko vsi odgovori na vrsto. Glede odgovorov, ki smo jih dosedaj prejeti, je treba reči. da so pokazali veliko življenjsko zrelost naših sodiužic. pravilno idejno usmerjenost, razumevanje težnje po ženski enakopravnosti in socialni pravičnosti ter silno željo po nadanjnji izobrazbi ter spoznanje pomena samoizobrazbe za delavstvo. Tega dejstva smo zelo veseli vsi, kajti zavedno ženstvo je vedno najboljše jamstvo za napredek. Vprašanja, ki so bolj osebnega značaja in se nanašajo na življenje v družini, so pokazala, kako zdravo gledajo na življenje naše žene in dekleta. Čeprav so opazde nesoglasje pri svojih stariših ter cesto tudi materino zapostavljenost, vendar zato ni nobena napra-v.la sklepa, da se ne bi omožila. pač pa jo to opazovanje privede do spoznanja, da si je treba življenje drugače urediti, kot si ga je njena mati. Vendar se pa iz več odgovorov vidi. da marsikatera smatra zakon kot oviro pri svobodnem razmahu v delu. To je za delavsko ženo in mater povsem razumljivo, saj ji skrb za družino, včasih pa še delo izven domu vzame toliko časa. da mora popolnoma pozabiti nase in na svoje najmanjše razvedrilo in izobrazbo. A to je za zavedno ženo težko ter jo sili k razmišljanju: ali je prav, da je tako, da nekateri tonejo v izobilju vsega dobrega, človek mora pa stradati najpotrebnejše telesne in duševne hrane? — Zelo pravilno je tucli pojmovanje spolnega vprašanja in zakona. Prostodušen in naraven je odgovor o ljubezenskem in spolnem življenju: Brez ljubezni ni življenja. Pravilno ločijo ljubezen od gole spolnosti. Razumljivo je. da si vse želijo v zakonu soglasja in ljubezni, ki naj' bo podlag 1 zakonskemu življenju. V tem smislu pravi 27letna brezposelna služkinja: »Zakon naj obstoja iz obojestranske ljubezni. Le tak zakon je priporočljiv. Drugače je bolje, cla se ženska ne poroči.a Zanimivi so tudi odgovori na vprašanje: Ali naj bo ženska lepa ali pametna? To vprašanje sicer na videz ni kdove kako pomembno, vendar je pa značilno za današnji položaj žene v družbi. V odgtr vorih je značilno in zanimivo dejstvo, da prihaja »intelektualka« do spoznanja, da je za žensko bolje, če je lepa. delavke pa dajejo prednost razumnosti, češ da je le razumna žena enakopraven član družbe, da more le razumna žena koristiti svoji okolici in družbi. Iz teh odgovorov se pač vidi, da se med delavstvom tudi nelepa ženska lahko uveljavi, ter da pride tudi osebno na svoj račun dosti lažje kot pri meščanih, ki dajejo prednost lepoti in denarju ter jim je ženska razumnost cesto v napoto. Podoba je, da je dosti zanimanja vzbudilo 7. vprašanje: »Ali naj ima tudi omožena žena svoj poklic? Ali smatrate gospodinjstvo za poklic?«. Iz teh odgovorov je razvidno, da se naše žtne pričenjajo zavedati pomena gospodarske samostojnosti in večina je le iz tega razloga za to. da ima tudi poročena žena poklic izven doma. Nekatere so pa zopet mnenja, da ima gospodinja dovolj opravka z družino. zato ne more delati še v poklicu. Vse so pa soglasne v tem. da je tudi. gospodinjstvo poklic. To vprašanje je brez dvoma eno najvažnejših, a tudi najkočlji-vejšili. Gotovo je gospodinjstvo samo po sebi poklic kakor vsake} drugo zaposlenje, saj dela gospodinja isto. a navadno še mnogo več (vzgoja otrok!) kakor gospodinjska pomočnica, ki jo prištevamo med poklicne delavke. Toda poklic, kakor ga razume napredna žena, ima za poročeno (in neporočeno) ženo pomen zlasti radi tega, ker ji prinaša gospodarsko samostojnost, katero omogoča zaslužek. Prav v tem je pa razlika med gospodinjstvom in drugimi poklici: Gospodinja je vprežena po ves dan s često zelo duhamornim delom. pri tem je pa materialno popolnoma odvisna od moža in od njegove dobre volje. Če je mož razumen, pravičen in dober, žena te odvisnosti ne občuti kot pomanjkljivost svojega položaja; todet kjer je mož malovreden ali celo pijanec, ki se ne briga za njene potrebe, niti za potrebe otrok, tam žena bridko občuti svojo odvisnost. Posebno je pa hudo za tiste matere, ki morajo biti na svoja stara leta odvisne od svojih otrok. To bridko občutijo zlasti pre-vžitkarji na kmetijah. Spričo vseh teh dejstev premišljajo organizirane žene po raznih državah, kako bi se našel način, da bi se tudi delo družinskih gospodinj nagradilo (s posebnim zavarovanjem ali kakorkoli). Šele na ta način bi se gospodinjstvo lahko uvrstilo med prave, plačane poklice in bi se ženam omogočilo, dc bi se mu z veseljem posvetile. Družba bi morala biti vsekakor tako urejena, da bi imela žena v izberi poklica popolno svobodo, da bi bila v vsakem poklicu tudi gospodarsko neodvisna. Le tako bi se lahko tista žena. ki to želi, popolnoma posvetila svojim otrokom in družini. In to možnost bi morala imeti vsaka žena — Ker vidimo, d i je za to vprašanje precej zanimanja med našimi ženami, bomo o njem o priliki priobčili daljši članek. V odgovorih je dobil mnogo pobude za nadaljnje delo tudi naš ženski kotiček, kajti želje, ki so jih posamezne izrazile, so vsega upoštevanja vredne, saj kažejo željo po napredku in znanju. Poljska ima 157 ženskih advokatov in 7 sodnic. V Avstriji je bil prvi ženski shod 1. 1848. Žene so ga sklicale v znak protesta proti znižanju plač. Tudi delavke, ki niso bile prizadete so protestirale in s tem dokazale svojo solidarnost. Posebna deputacija je šla k ministru, kar pa je ostalo brez uspeha. Zato je delavstvo (tudi možje so bili nr> strani žen) demonstriralo, pri čemer je bilo ubitih 18 delavk in delavcev. Češka. Skoraj poteče leto od otvoritve »Žen. doma« v Pragi, ki nudi samskim ženam brez razlike stanu, starosti in poklica udobno in poceni stanovanje. Dom je moderno urejen in ima 800 sob, kjer je ženam na razpolago centralna kurjava, električna pečica za kuhanje, pralnica, šivalni stroji i. t. d. Palača, ki lahko sprejme pod svojo streho preko 1000 oseb ima tudi svojo bolniško soho z izurjeno postrežni-co. Tudi za zabavo prebivalk tega doma je preskrbljeno s čitalnicami, radio-apara-ti, koncertno dvorano, kinom. Za sprejemanje moških obiskov pa so odrejene kavarne in elegantne govorilnice. Da je ta dom res potreben, za to govori dejstvo, da so vse sobe oddane. Cena ni visoka in dom nudi ženam vse, kar danes rabijo v svojem stanovanju. Ali bi ne kazalo postaviti takega doma tudi pri nas? Kulta ženske rodovitnosti ne nahajamo samo pri primitivnih narodih Azije in Afrike, ampak še tudi po nekaterih krajih v Evropi. Nedavno tega je beograjska »Politika« objavila opis samostana Svetega Dimitrija, blizu Velesa v južni Srbiji, kamor od blizu in daleč romajo žene, da si izprosijo od mogočnega svetnika otroka, ker žena brez otrok pri priprostem ljudstvu ne uživa nobenega ugleda. To se vrši v tem samostanu pod vodstvom menihov z raznimi ceremonijami: najprej morajo iti trikrat okrog cerkve z belo in rdečo nitjo, ki z njo cerkev trikrat ovijejo. Zatem morajo iti k bližnjemu slapu, ki preko izdolbene skale pada iz višine. Iti morajo skozi votlino za slapom in katero žensko slap pri tem oškropi, se smatra za čisto, katere pa ne oškropi, je podvržena grehu. Blizu slapa se nahaja velik, stožčast, črn kamen, na katerem mora žena po solnčnem zahodu najmanj eno uro sedeti in je pri tem ne sme nobena posvetna oseba motiti. Po vseh teh procedurah morajo žene v samostanu prenočiti... Dvomim, da bi vse to res kaj pomagalo, ... - " ali mistika ima do ljudi silno moč. Saj tako-zvani »zvonci želja« pri nas v Sloveniji (na Bledu in na Kumu) tudi niso nič drugega. Na Japonskem, na Malajskih otokih in v Indiji, so posebni templji z žrtveniki, izklesanimi iz kamna, . > ■ ki mu ženske darujejo in se nanj vse-dajo, da bi dobile otroka. V Bataviji častijo v ta namen nek star top, ki je že čisto zbrušen od vednega plezanja po njem. Proizvajalci sladkorja so si na svoji letošnji konferenci v Londonu razdelili mednarodno sladkorno tržišče tako, da sme izvoziti izven države: Belgija 20.000 ton, Nemčija 120.000 ton, Madžarska 40.000, Holandija 1,050.000, Poljska 120.000, Rusija 230.000 ton itd. Jugoslaviji pa sploh niso priznali izvoznega kontingenta, ta.o da bodo naše sladkorne tovarne morale skozi tri leta vsako leto spraviti približno 10.000 ton sladkorja v skladišča, kar bodo gotovo raje storile, kakor pa da bi mu ceno nekoliko znižale. Pri nas uživamo najdražji sladkor v Evropi; če bi mu ceno znižali, bi ga lahko še enkrat toliko sami porabili. V japonski koncesiji kitajskega mesta Tientsina je japonska policija podkupila neke propalice, da so ponoči izvabljali in metali v reko Kitajce, ki ji niso bili po volji. Kitajsko prebivalstvo je polovilo ob nižjem toku iz iste reke blizu 200 trupel, ne da bi vedelo odkod prihajajo, dokler ni stvar prišla na dan. Pa kaj pomagajo vsi protesti, Japonec razume samo jekleno besedo. VA&UlitHi nasi/eti Predmeti iz gumija ne razpokajo, če jih od časa do časa namažeš s glicerinom. Steklenico od olja najlažje opereš, če jo napolniš s toplo vodo in žagovino in to do- bro pretresaš. Nato jo izmij s toplo vodo, ki si ,ii dodala nekoliko sode in steklenico oplakni z mrzlo vodo. Madeže od črnega vina najhitreje odpraviš, če jih za 24 ur namočiš v toplem mleku. nato pa jih izpereš v mrzli vodi. Važne listine obvaruješ pred ognjem, če jih zaviješ v papir, ki si ga namočila v močni galunovi raztopini. Ta namreč tie zgori. Kurja očesa odpravljamo na najraz'ič-nejše načine. Uspešno sredstvo je česen, ki ga je treba na drobno stolči in navezati na kurja očesa. Čez nekoliko dni to obvezo odstranimo in z njo vred se odlušči tudi kurje oko. Seveda pa je predpogoj vsakega odpravljanja redno, vsakdanje kopanje nog v topli vodi. Redno uživanje čebule v pomladanskem času čisti kri in je obenem tudi do-bro odvajalno sredstvo. Gostilniški gclaž. Navadno znajo golaž le v gostilni dobro pripravljati; doma se le redkokdaj posreči. In vendar ni nič težkega, napraviti dober golaž. V gostilni ga delajo tako-Ie: Namesto masti vzamejo namizno ali olivno olje, katerega pirav močno raz-belijo. Ko je že zelo segreto, stresejo vanj precej čebule, jako drobno nasekljane. Ko je čebula že lepo rumena, ji pridevajo svežega ali vkuhanega paradižnika in puste oboje nekaj časa skupaj dušiti. Nato šele dodajo meso, katerega sedai puste dolgo cvreti, da je lepo opečeno. Končno potre-sejio z moko, dobro premešajo in duše naprej. Nazadnje šele golaž nekoliko zalijejo in pustijo zavreti ter dodajo tudi precej paprike. Vsaki gospodinji je v ponos, če po- ¡¡¡| streže družini z dobrim in zdravim }gj| zajtrkom in da kljub temu varčuje. To doseže, ako kuha zajtrk s »Kneip- gg povo sladno kavo«, katero se dobi Ig le v originalnih kartonskih zauL.ii §§§ s sliko znanega župnika Kneippa! §H Tiska: Ljudska tiskarna d. d. v Mariboru. Zastopnik: Viktor Eržen v Mariboru. Izdaja in urejuje v imenu konzorcija: Bruno Petejan, tipograi v Mariboru.