2? C. y Bodi češeno naj svetejše in naj čistejše spočetje presvete device Marije! ar? W T I® 3&i so pri križovski družbi v 8«SMri€&«.. ,c . KSSf, : r, r7?»yft l 4 $ U 'im\ / Z dovoljenjem prečast. lavanškega kneso-fkofljstva Spisal in založil K @> s ra t m» konjiški nad fajm oster. Natisnil J. Rad*lf Milic. 1864. „Goljfiva je prijetnost in prazna je lepota; žena, ktera se Gospoda boji, ona bo hvaljena". Tako go¬ vori sv. Duh v bukvah Preg. 31, 30. „Srečen mož , ki dobro ženko ima; zakaj še enkrat tak dolgo bo živel. Pridna žena razveseluje svojega moža; v miru bo preživel leta svojega življenja. Dobra žena — dober dar; ona bo de¬ lež bogaboječih, in bo dana možu zavoljo njego¬ vih dobrih del. Naj bo bogat ali ubožen, je nje¬ govo serce dobre volje, in njegovo lice veselo vsaki čas". Tako govori sv. Duh v bukvah Sir. 26, 1 — 4. „Ktera je vdova in zapušena, naj upa v Boga in naj prebije v molitvah in prošnjah noč in dan. Za¬ kaj ktera v sladnostih živi, je živa mertva". Tako uči sv, Pavl v 1. listu do Tim. 5, 5 —6. križovske družbe za žene. g^JSiene! ve vse bote cule prej ali VAteg polej besede Jezusove: „Daj v|iWrajtengo od svojega kiše- vanja“. Same pa veste, da ■=Yjp težko že bo odgovor dajati od ' svoje lastne duše — koliko težeje še le bo, odgovor dajati ne le od svoje lastne, temuč tudi od duše svojih otrok in podložnih! Zatorej bodite mo¬ dre in skerbne, vestno dopolnujte svoje dolžnosti, in pridno in marljivo delajte in opravljajte vsaka v svojem stanu, 4 da bote vredne vse, slišati vesele be¬ sede Jezusove: „Pridi, zvesta de¬ kla! ker si bila v malem zvesta, te bom čez veliko postavil“. Na pošteni zakonski ženi je veliko veliko ležeče — zlata je vredna. Po¬ štene, pobožne žene so Jezusu in nje¬ govim učencem za potrebni živež sker- bele, so ga na goro Kalvarijo spremile, so poleg njegovega križa stale, so pri njegovem pogrebu bile, so dragih ma¬ zil za njega kupile — pa so bile tudi perve, ki so ga vidile živega po nje¬ govem častitem vstajenju. Tudi zmed vas zamore vsaka že sama za se ve¬ liko dobrega storiti; pa še mnogo več bote dobrega storile za se in za svo¬ jega bližnjega — z združeno močjo. Zategadel, preljube moje žene! ve ki ste poštene in dobrega, pobožnega serca, podajte si roke, storite zavezo med seboj, in dajte se zapisati v družbo, ki je osnovana in postavljena ravno za vas — pomagati vam, da bote zveste žene, dobre matere in skerbne gospo¬ dinje. Le čujte, kakošne postave in dolžnosti imate. 5 1. Vaša družba, ali kakor sploh pra¬ vimo, križovska družba je postavljena pod varstvo in krilo Marije, matere božje, ki je mati ljubeznjiva, in je po¬ štenih in bogaboječih žen posebna po¬ močnica in prijatlica. Zatorej naj moli vsaka vsaki dan Marii v čast eno Če¬ sen o m arij o s tem pristavkom: 0 Marija! brez madeža spočeta, prosi za nas, ki pri tebi pomoči išemo, v imenu Boga -j- Očeta in -j- Sina in sv. *j* Duha. Amen. Si. Vsaka, ktera se v to sv. družbo zapisati da, dobi žegnano svetinjo či¬ stega spočetja device Marije. To sve¬ tinjo morate imeti v veliki časti, in vedno, ven in ven pri sebi jo nositi—- v hladni grob seboj jo imate vzeti. Kolikorkrat bote poljubile to sve¬ tinjo (kar imate storiti, če ne večkrat, vsaj vsako jutro in vsaki večer), in bote pristavile s častjo: „0 Marija, brez madeža spočeta, prosi za nas, ki pri tebi pomoči išemo!“ bote zadobile za vsakikrat sto dni odpustkov. 6 3 . Vsako leto o sveti Lucii, ali pa kaki drugi dan zmed osmine čistega spočetja device Marije, in če bo mo¬ goče, tudi v sopraznik Matere božje sedem žalost bote imele vse skupej spoved, in bote šle vse skupej k sv. obhajilu. Kolikor bo mogoče, naj gleda vsaka, da pride zraven. 4 . Domači gosp. fajmošter, ali če oni ne utegnejo, pa tisti duhovnik, kte- rega oni izberejo, so vodnik ali vižar tega družtva. 5 . Žene, ki so v tej bratovšini, izbe¬ rejo iz svoje srede eno vodilo ali predstojnico, ktera z dovoljenjem družt- venega vodnika vravnuje in opravlja vse, kar tiče to družtvo. Ona žene v to družtvo vzema, ali ko bi trehalo, jih spet izbrisati reče; ona čuje nad celim družtvom, nad družnicami ali ženami, kako se vedejo, kako zaderžijo, kako dopolnujejo svoje dolžnosti — ona je dolžna, učiti, svariti in opominjati, ke- dar vidi, da je treba. 7 6 . Vodila z dovoljenjem družtvenega vodnika si odbere dve pomočnici, ali ko bi trebalo, tudi več, ktere nji po¬ magajo z djanjem in dobrim svetom. — Žene! svojo vodilo in nje pomočnice morate spoštovati in v lepi časti imeti; in ko bi vas ena ali druga svarila ali opominjala, tiho poslušajte, in ko bi tudi vredne ne bile svarjenja, ne tožite, ampak v ponižnosti svojega serca se v roke božje izročite. — Ne pozabite, da ste slabe in k hudemu nagnjene, in bodite hvaležne, ako druge iz ljubezni do vaše duše in vašega zveličanja nad vami čujejo in bedijo. 7 . Vender ne samo vodila, temuč vsaka, ktera je pri tej bratovšini, ima sveto dolžnost nad seboj, učiti, sva¬ riti in opominjati svoje tovaršice, kolikorkrat se jim dozdeva, da je treba — toda vselej z ljubeznijo, v duhu krotkosti in pohlevnosti. Žene! vaša družba je lepa, vaša reč je sveta, zatorej serčno se prijemite 8 svoje imenitne naloge — skerbite za čast svojega druživa, kolikor naj več morete, in če je treba, poskušajte se ena za drugo, vse za eno, ena za vse. Ne jemljite med se takih, ktere ne slujejo dobro, da vam sramote ne napravijo: če je pa ktera že zraven, se trudite vse od kraja in prizadevajte in molite za njo , 1 da jo zapeljivi svet ne zmoti in vam ne odterga. Ne pozabite, da bi ne bilo žalostnišega za vas in za vaše družtvo, kakor ko bi se ktera izbrisati morala — meni bi se zdelo malo drugač, kakor bi se zbrisala njena duša iz bukev življenja. 8 . Vsaka, ktera hoče v to sveto bra- tovšino stopiti, naj se vodili oglasi, in ona, če je ne pozna dobro, naj se z drugimi posvetuje, napreden jo družt- venemu vodniku zapisati da. — Tudi je dobro, posvetovati se s svojim spo¬ vednikom , in ako oni za dobro spo¬ znajo, dolgo spoved od celega svo¬ jega življenja storiti. 9 9 . Če ne večkrat, vsaj vsakega dru- zega mesenca enkrat bomo zbor in nauk imeli, da se poštene, pobožne žene v svojem lepem življenju poterdijo, da se mlačne oživijo in vsirn novo dušno življenje in nova gorečnost vdihne. K tem naukom rade in vesele hodite in skerbno poslušajte, in vodila naj svari tiste, ki redko pridejo. 10. K spovedi in k sv. obhajilu, glejte, da bote šle večkrat, naj manj štirkrat v letu, če ni ktera po pravici zader- Žana. Če pa ktera lepo priložnost ima, ali jo vest opominja, toliko lepše za njo, če bo večkrat k božji mizi pristo¬ pila. Žene imajo zdaj to, zdaj uno na sercu, zdaj to zdaj uno potožiti — boljšega prijatla in tolažnika pa nimate, in ga ne bote imele, kakor je preljubi Jezus v sv. rešnjem telesu, ki vas milo k sebi vabi in pravi: Pridite k meni, ljube žene! ki ste žalostne in s križi in nadlogami obložene, jes vam bom britkost odvzel in vas poživil. i *# 10 Učite pa tudi svoje otroke, fante in dekleta, da bodo od mladih nog Jezusa ljubili, in vadite jih, da bodo radi in veseli k spovedi hodili — po¬ sebno , ko pride mlada nedelja ali kak večji praznik, opomnite jih, da ni bolj¬ šega dela za nje, kakor sv. obhajilo vredno prijeti. It. K sv. maši rade hodite, tudi ob delavnikih, če morete ; ako pa v cerkev ne morete, bodite vsaj v duhu pri sv. maši. Sv. maša je naj svetejši dar in ima neskončno ceno.— Službe božje ob nedeljah in zapovedanih praznikih iz zanikernosti nikoli ne opustite in ne zamudite; pa tudi skerb imejte, da vsi, ki so pod vašo streho, ob pravem času v cerkev gredo in nedelj in praznikov ne oskrunijo, ne z delom ne z grehom. Juterne in večerne molitve, angelj- sko češenje po trikrat na dan, mo¬ litve pred jedjo in po jedi zvesto opravljajte; zakaj „miza, ki se z mo¬ litvijo začne in z molitvijo neha, obožala nikdar ne bo“, pravi sv. Krizostom. Ne pozabite na roženkranc, il vsaj ob svetih večerih ga molite, in sicer vsi skupej, kolikor vas je pri hiši, ga molite. Kjer sta dva ali trije v mojem imenu zbrani, pravi Jezus, ondi sem jes v sredi med njimi; kaj še le, ako se cela hiša, oče in mati, otroci in posli — deset, dvanajst ljudi v molitvi skupej zbere ? Od cerkve zapovedane poste zvesto deržite, in če ob sabotah in drugih postnih dneh, ob kterih je dovoljeno, s slanino zabelite ali meso užijete, molite vsak taki dan tri Očenaše, tri Češena- marije in enkrat apostoljsko vero; mo¬ lite ako je mogoče, s svojimi domačimi na glas, prav pobožno in v duhu pokore. Svojo vest pogosto izprašujte; ne zaspite nobeden večer, dokler tega ne storite, in se s serčno grevengo s svo¬ jim Bogom ne spravite. 12 . S svojim možem se lepo zastopite, da ne bo krega in prepira med vama. Možje glava žene, in ve ste dolžne, podložne mu biti v vsem, kar je prav in Gospodu dopade. Če imate možu kaj reči, recite mu prijazno in z lepo; 12 vsaj veste, da lepa beseda lep prostor najde, gerda beseda pa jezo in nevoljo napravi. Krotka, pohlevna žena je Bogu in ljudem ljuba; ona moža v an- gelja spremeni: ktera pa je togotna in hudi jezi vdana, je kakor černo ternje, ki sicer belo cvete, pa le bode in rani vse, kar preblizo pride. Sv. pismo pravi: Ni hujše jeze, kakor je ženska jeza. Boljše je, prebivati pri levu in med ljuto zverino, ka¬ kor pri hudobni ženi. Nje mož ječi in na tihem zdihuje. Posebno gerdo pa za ženo je kleti in se rotiti; ona raztroša ogenj pohujšanja med do¬ mačimi in med ptujimi, po svoji hiši in po soseski. 13 . Vaša zakonska postelja naj bo sveta in neoskrunjena; ne pozabite, kaj je namen svetega zakona in ne branite se otrok. Bodite zveste Bogu in možu; zakaj dar čez vse dare je sramožljiva in zvesta žena — ni pa tudi gerše reči, kar jih sonce obsije, kakor je nezvesta, nepoštena zakonska žena. Že pregovor pravi, da ktera v zakonu greši, že na 13 tem svetu v peklu gori, in besede Je¬ zusove so, ne moje, ki pravijo, da ktera le pogleda ptujega moža in ga poželi, je že zakon prelomila j torej tudi tista, ktera komu dopusti, da se nespodobno dotekne njenega telesa , da jo poljubi in kar je druzega enakega, ne bo brez kazni obstala, — prešest- nice pa je Bog že obsodil. 14 . Skerbite, da bo vaša hiša poštena, da krivičnega blaga pod streho ni, pa tudi ne pregrešnega djanja. Krivično blago pri hiši in pa červ v drevesu: pregrešno življenje in pa kuga pri hiši. Glejte na svoje otroke in na svojo dru¬ žino, da nimajo nobenega slabega zna¬ nja, da se ob nedeljah ne potepajo in so po noči doma j bolje da po vaših njivah kropive rastejo, kakor da na- sramne dekle plevejoj bolje da kamen kakor razujzdano hlapče v vašem hlevu leži. — Ne terpite pri svoji hiši ne kletve, ne opravljanja, ne gerdih besed, ne umazanih pesem, ne psovanja, ne zasramovanja pobožnih ali starih ljudi. 14 Glejte pa tudi, da bote same po¬ šteno in lepo živele, in dajale lep izgled svojim domačim vselej in povsod. Kako bodo fanti ali hlapci pobožni, če od matere ali gospodinje nič prida ne sli¬ šijo in ne vidijo? Kako bodo hčere ali dekle sramožljive, če jih matere same ali gospodinje pohujšajo s svojim slabim obnašanjem? Vse vaše življenje naj bo kakor luč, ki svetlo gori, da bodo otroci in posli vidili vaše dobre dela, in hvalili Očeta v nebesih, da jim je tako dobre matere in gospodinje Skerbite tudi za svoje pohištvo, in pridno in zvesto delajte. Pridna žena, pravi sv. pismo, je kakor bogata ladija, ki svoji hiši blago nosi. Ne poležajte predolgo, ne postopajte prerade: ob pravem času zbudite otroke in družino, ob pravem času jih v po¬ steljo spravite. Ob pravem času ima biti kosilo, južna in večerja na mizi, pa tudi delavci pri delu, skerbna go¬ spodinja tudi piške pri hiši ne pozabi. Ne tratite, ne zapravljajte dnarja in premoženja — pridna gospodinja tri 15 vogle hiše derži. Ne kupujte praznega lišpa, ne sebi ne svoji hčeri; zakaj ženska lepota je goljfjiva in ne- čimerna obleka je mreža nečistosti. Skerbite svojim otrokom za tri reči: za zdravo pamet, za pridne, delavne roke in za pošteno, nedolžno serce — vse drugo jim bo priverženo. Za kratek čas ne hodite po kerč- mah, in ko bi tudi ve šle, otrok ne jemljite seboj. C e ste pa na poti, ali je potreba iti, izberite si kerčmo, kjer so ljudje pošteni, ki na post, na vero in Boga še kaj deržijo — slabih kerčm se bojte bolj kakor ognja v strehi. Ali tudi na gostijah in dobrih voljah se va¬ rite , da se ne upijanite — gerd je pi¬ jan mož, desetkrat gerša pa je pijana žena, ona še svojega srama ne za¬ krije — kako bo na otroke, na dru¬ žino gledala! kako molila! kakošen izgled bo davala! 16 . S sosesko imejte mir, kolikor je mogoče, in rade si pomagajte, ena drugi, v sreči in nesreči, naj bo bo¬ trina ali sedmina — lepa zastopnost v 16 soseski je zlata reč. Ne delajte sosedu škode, ne na njivi ne v hosti, ne na paši ne v nograduj tudi s svinjami ali kokoši ne. Boljše malo krivico tiho poterpeti, kakor za kakega pišanca voljo hud prepir začeti ali clo v pravdo se podati. Kar ti ne želiš, da bi drugi tebi ne storili, tudi ti njim ne štori. 17 . Do re vežev, bolnikov in betež¬ nih ljudi imejte mehko, usmiljeno serce, in pomagajte jim kolikor morete. Po¬ božna gospodinja nobenega berača brez dara ne pusti, posebno skerb pa ima za tiste siromake, ki od hiše do hiše ne morejo. Če pa družbenih žen ktera zboli, ste dolžne zlasti tiste, ktere ste bližej nje, večkrat jo obiskati, in če je treba, tudi ji postreči — vode ji pri¬ nesti, ali prati ali kuhati ali pomesti ali prestlati ali kaj druzega enakega. Take dela so več vredne, kakor zlato in srebro vsega sveta. 18 . Vsaka mora skerb imeti, da dru¬ gih poštenih žen za družtvo pridobi. 17 Tistih pa, ki niso zraven, ne sodite slabo, ne zaničujte jih — Bog je so¬ dnik , On sam ve, koliko je ktera vredna. 19 . Se družinica ktera kaj pregreši zoper te postave, jo mora vodila ali nje pomočnica posvariti, enkrat, dva¬ krat ali tudi večkrat. Če to svarjenje nič ne zda, naj pove duhovnemu pa¬ stirju, da ji oni kaj rečejo. Če pa tudi to nič ne pomaga, se iz družtva izbriše. Se pa potem poboljša in čedno zaderžii, se sme žiez eno leto spet na¬ zaj vzeti. Med križovske žene zapi¬ sana biti, si mora vsaka za veliko čast šteti. Se pa ktera hudo pregreši, se zbriše brez pomude. 20 . Pri procesji sv. rešnjega Telesa greste skupej za svojim banderom, po¬ božno in lepo vverstene, kakor se pridnim ženam spodobi. 21 . Um er j e ktera družnica, pridejo vse žene, ktere utegnejo, k pogrebu. 18 Je bila revna, oskerbijo, da se po¬ šteno pokoplje, oskerbijo pa tudi, da se sv. maša bere za njo. Pri tej sv. maši molite sv. roženkranc; ktera pa ne more v cerkev, naj ga moli doma. Verh tega bomo molili za rajno eno celo leto pri vsakem zboru en Oče naš in Češeno Marijo — družnice pa so dolžne, vsako nedeljo skozi celo leto en „Oce naš 44 in eno „Cešeno Ma¬ rijo 44 za rajno moliti. — Žene! ne po¬ zabite na to molitev; kedar bote ve umerle, se bo molilo tudi za vas. 22. Družtvo ima svoj altar — ali z dekletami skupej, ali si kakega druzega zberete. Zavezane ste, skerbeti, da je čeden in lep. Lepši ko bo, lepša čast bo za vas. Ktera premore, naj torej včasih kak krajcar vodili da, da ga oberne za družtvene potrebe. 23 . Y r aše pozdravljanje med seboj in do drugih naj bo: ,,Hvaljen bodi Jezus Kristus ! 44 Preljube žene! vzemite si te postave k sercu, in uravnajte po njih svoje djanje in nehanje. Oče nebeški pa naj razlije čez vas svojega svetega duha — njegova gnada naj vas spremlja po vsih vaših potih in hojah , naj spremlje vse vaše misli in želje, besede in dela. Naj razjasni vaš um, da bote sveto voljo božjo dobro in na tenko spoznale, naj nagne vašo voljo, da bote le to hotele in storile, kar je Bogu ljubo in vam in vašim dušam v zveličanje. Marija, mati presveta, naj bo vaša prošnjica pri Bogu, da vaše trudenje in prizadevanje ne bode zastonj, da bote imele srečo pri svojem hiševanju; pridne, ubogljive in sramožljive otroke; imele tudi mir v hiši in soseski, mir seboj in z Bogom, po smerti pa večno veselje v nebeškem kraljestvu. Sv. mati katoliška cerkev, ki čisti nauk Jezusov shranuje, je vašo prelepo družbo blagovoljno sprijela — sv. oče, rimski papež Pij IX. so jo 5. junija 1859 poterdili, in z duhovnimi zakladi in odpustki bogato obdarovali, Le po¬ slušajte ! 20 Popolnauia odpustek bote zadobile: 1. Tisti dan, ko se ktera zapi¬ sati da. 2. Ob smertni uri. 3. Božični dan, praznik Kristu¬ sovega vnebohoda, praznik oznanjenja in čistega spočetja device Marije, o Veliki- in Malimaši. 4. Vsako nedeljo, ko bo nauk za družtvene žene, če zraven pridejo. 5. Dvakrat v letu popolnama od¬ pustek lehko tudi tiste dobijo, ktere za¬ voljo velike dalje ne morejo k nauku priti, če tistikrat spoved od celega svo¬ jega življenja ali pa vsaj od enega leta storijo. 6. Družbeni vladar imajo oblast, bolnim ženam tisti dan, ko bodo pre- videne s ssv. zakramenti, popolnama odpustek podeliti, če molijo tri Očenaše in tri Češenamarije v ta namen. Tu je treba opomniti, da popol¬ nama odpustke zadobiti, morate vselej zakramente sv. pokore in presv. reš- njega Telesa vredno prijeti. V praznik čistega spočetja device Marije pa zadobi vsak brez razločka popolnama odpustek, kdor se vredno 21 spove, sv. obhajilo prejme in pri druž¬ benem altarju na namen sv. očeta, rim¬ skega papeža moli. Sv. oče, rimski papež pri tej pri¬ ložnosti zlo zlo priporočujejo dolgo spo¬ ved in posebno ljubezen in pobožnost do Marije, prečiste device; tudi vam na¬ ročujejo , da imate svojega spovednika ubogati rade, hitro in z veselim sercem. Sedem let odpustkov pa bote dobile: 1. Kolikorkrat bote kakega mer- liča k pogrebu spremile. 2 . Kolikorkrat bote slišale mert- vaški zvon zaklenkati, in bote molile za rajnega dušo. 3. Kolikorkrat se bote vdeležile kake pobožnosti ali andohti, pobožnih pogovorov, keršanskih svetih naukov, pridig in drugih dobrih opravil in del. 4. Kolikorkrat bote ob delavnikih in sopraznikih pri sv. maši. 5. Kolikorkrat bote na večer, preden ležat greste, svojo vest sprašale. 6. Kolikorkrat bote kakega ubo¬ gega bolnika ali jetnika obiskale. 7 . Kolikor bote kake sovražnike spravile. 22 Vsi ti odpustki se zamorejo tudi za duše v vicah oberniti. Družbeni altar ima predpravico, da vsak mašnik, ki pri njem za eno zmed vas sv. mašo berejo, jo z odpustki be¬ rejo. Družbeni vižar pa berejo sv. mašo pri vsakem altarju z odpustki, če jo za družbene žene berejo. Vse v večjo hvalo božjo in v čast Marije prečiste device! 23 Jutranje vaje, v klerih naj bi se prav pogosto vadile. Oče, Sin in sv. Duh, tri peršone in en sam Bog! in s pomočjo tvoje gnade, za ktero ponižno prosim, se veržem pred tvoje sveto obličje in spoznam, de sem nič. Terdno verujem, in pripravljena sem zgubiti jezar življenj v priče¬ vanje, da vse je resnica, kar si nam v sv. pismu razodel, in kar nam tvoja sv. cerkev verovati za¬ poveduje. Vse svoje zaupanje stavim v tebe, in karkoli morem dobrega imeti na duši ali na telesu, v tem ali unern 1 . te, presveta trojica — 24 življenju, vse to želim, upam in hočem prijeti le iz tvoje roke, moj Bog! ti moje življenje in edino upanje moje! 4. Zročirn ti za danes in za vselej svoje telo in svojo dušo, vse moči svoje, spomin, um in voljo, in vse svoje počutke. 5. Pričujem, da ne dovolim, in koli¬ kor je v moji moči, ne bom nikoli dovolila v nobeno reč, pri kteri bi se utegnil Bog z naj manjšim gre¬ hom razžaliti. 6. Terdno sklenem, obračati vse, kar imam, vse kar morem in zamorem v čast božjo in službo njegovo. 7 . Pripravljena sem sprijeti in z voljo terpeti vse zopernosti, ktere mi bo tvoja očetova roka poslala, naj bi dopadla tvojemu presvetemu sercu. 8. Hočem se poganjati in truditi, ko¬ likor me je, da bi vsi ljudje tebi služili, tebe častili, tebe ljubili, ki si njih Bog in stvarnik. 9. Nad vse me veseli, da si veko¬ maj srečen, in serce mi poskakuje, da čast tvoja in hvala v nebesih in na zemlji je tolika. 25 10 . Neskončna hvala ti bodi za ne¬ zmerne gnade in dobrote, ktere si skazal meni in celemu svetu, Ma¬ rii devici in Kristusovi človeški naturi, in ktere skazuješ še dan na dan po previdnosti svoji. 11 . Ljubim te iz celega serca in iz cele duše, zato, ker si sam v sebi neskončna dobrota, in ko bi bilo mogoče, rada bi te ljubila s tisto ljubeznijo, s ktero te ljubijo angeli in naj zvestejši služabniki tvoji, Marija devica in Kristus Gospod, s kterih ljubeznijo sklenem svojo nepopolnama ljubezen. 12 . Vse svoje dela in djanja sternem z zasluženjem terpljenja, življenja in srnerti Jezusa Kristusa, Marije vselej device, in vsili svetnikov in svetnic tvojih, jih hočem umiti in poviti s predrago kervijo Odrešenika in Zveličarja našega, ter jih daru¬ jem tvojemu božjemu veličanstvu. 13 . Priserčno želim, po prošnjah in delih današnjega dne zadobiti od¬ pustkov, kolikor jih dobiti je mo¬ goče, in po priprošnji oberniti jih za verne duše v vicah. Družb, bukv, za žene. 2 26 14. Hočem tudi vse, kar morem, da¬ rovati za pokoro in v zadostenje svojih grehov. 15. O moj Bog! ti si čez vse vreden vse ljubezni in službe; zato so mi iz serca žal vsi moji grehi, s kte- rimi sem te tolikokrat razžalila — prosim vsa poterta za odpušenje in terdno sklenem, tebe na vekomaj ne več razžaliti. 16. V tvoje rane, o moj Jezus! se pokopljem; ondi me prikrivaj in varuj, danes in vselej, dokler mi dodeliš gnado, gledati te in ljubiti na vekomej. Jezus, Marija in Jožef! Vam darujem svoje serce in svojo dušo, zdaj in na večno. Amen. Paz k a, Papeža Aleksander VII. in Inocenci XI. sta te vaje zlo zlo priporočevala. Petero zlatih jagod. Preglej jih pred mašo ali po maši. 1. Merzi in studi se mi nad mo¬ jimi grehi, vsimi skupej in po samem, 27 in nad grehi vsih drugih, ki so bili storjeni od začetka sveta, noter do te ure, in ki se še bodo storili do konca sveta, in ko bi mogla, ubranila bi jih z gnado božjo, za ktero ponižno prosim. 2 . Pohvalim in poterdim vse do¬ bre dela, ki so bile storjene od začetka sveta noter do te ure, in ki se še bodo storile do konca sveta, in ko bi mogla, pomnožila bi jih z gnado božjo, za ktero ponižno prosim. 3. Vse, kar bom storila, govo¬ rila in mislila, bom storila, govorila in mislila le v večjo čast božjo, iz tistega dobrega namena, ki so ga svetniki kdaj imeli, ali ga bodo še imeli, ali ga je mogoče imeti. 4. Odpustim iz celega serca in prijazno podam roko vsim sovražnikom svojim, vsim ki me opravljajo, vsim ki mi, kakor si bodi, krivico delajo ali mi hudo želijo. 5. Ko bi mogla vse ljudi zveli¬ čati, s tem da bi umerla za vsakega posebej, rada bi to storila z gnado božjo, za ktero ponižno prosim, in brez ktere ničesar ne morem. 2 * 28 Premišljevanje Jezusovega terpljenja pri Wo immšL Masnik. 1. Pride k altarju. 2. Začne sv. mašo. 3. Moli očitno spo¬ ved. 4. Gre gori in po¬ ljubi altar. 5. Gre na desno altarja. 6. Bere introit ali vhod. 7. Moli : „Kirje elejson.“ 8. Reče: „Bog z vami.“ 9. Bere list. 10. Moli v sredi altarja. 11. Bere sv. evan- gelj- 12. Odkrije kelih. Jezus. 1. Pride na oljsko goro. 2. Začne moliti. 3. Pade na svoje ko¬ lena in kervav pot poti. 4. Bo od Judeža s po- ljubljejem izdan. o. Bo vjet, zvezan in k Anazu peljan. 6. Bo v obraz bit. 7. Bo od Petra tri¬ krat zatajen. 8. Pogleda Petra in ga spreoberne. 9. Bo k Pilatužu pe¬ ljan. 10. Bo k Herodežu peljan. 11. Bo z belim obla¬ čilom zasramovan in spet k Pilatužu tiran. 12. Bo sramotno raz¬ galjen. 29 Mašnik. 13. Daruje kruh in vino. 14. Pokrije kelih. 15. Si roke umiva. 16. Reče: „Molite bratje!" 1?. Opravlja tihe molitve. 18. Molipredglasje in „Sanktus“. 19. Nareja spomin za žive. 20. Moli dalej tiho sv. mašo. 21. Prekriža kruh in vino. 22. Povzdigne sv. rešnje telo. 23. Povzdigne sv. rešnjo kri. 24. Tiho spet da¬ lej moli. Jezus. 13. Bo kervavo bičan. 14. Bo s ternjem kro¬ nan. 15. Bo od Pilatuža nedolžen spoznan. 16. Bo od Pilatuža z besedami :„Glejte, človek!" ljudstvu naprej postavljen. 17. Bo zapljuvan, čez oči prevezan in zasramovan. 18. Bo ubijavcu Ba- rabu nazaj postav¬ ljen in k smerti obsojen. 19. Nese križ na go¬ ro Kalvarijo. 20. Sreča svojo sv. mater in druge pobožne žene. 21. Bo z žreblji na križ pribit. 22. Bo na križ po¬ vzdignjen. 23. Preliva kri iz svo¬ jih sv. ran. 24. Vidi pod križem stati svojo žalo¬ stno mater. 30 Mašuik. 25. Reče glasno : „Tudi nam greš¬ nikom". 26. Moli „Očenaš“. 27. Prelomi sv. ho¬ stijo. 28. Spusti košček sv. hostije v kelih. 29. Reče : „Jagnje božje". 30. Moli tri pred- obhajilne mo¬ litve. 31. Se obhaja. 32. Zmiva kelih. 33. Ogerne kelih. 34. Reče: „Bog z varni". 35. Moli zadnje mo¬ litve. 36. Reče zadnjikrat „Bog z vami". 37. Žegnuje ljud¬ stvo. 38. Bere zadnji sv. evangelj. J e z n s. 25. Moli na križu za vse ljudi. 26. Izrekva sedem be¬ sedi na križu. 27. Spusti svojo dušo in umerje. 28. Gre s svojo dušo pred pekel. 29. Spreoberne mno¬ go okolistoječih. 30. Lije iz desne stra¬ ni kri in vodo. 31. Bo v grob položen. 32. Bo z dišavami ma¬ ziljen. 33. Vstane od mertvih. 34. Se prikazuje svo¬ jim učencem. 35. Podučuje svoje u- čence še 40 dni. 36. Gre v nebesa. 37. Pošlje sv. Duha. 38. Pošlje apostole, učit vse narode. 31 Pred sv. obhajilom. O kako srečen dan je danes za mene, ker prijela bom Zveličarja svo¬ jega , in ž njim se sklenila v sveti lju¬ bezni. Nebeški ženin moje duše pride danes k meni prebivat, pride v moje revno serce. Oj ljubi Jezus! vsega- mogočni kralj nebes in zemlje, ko bi pač vedila in znala, tebe vredno prijeti! Lepo te prosim, oskerbi ti mojo dušo s spodobnim svatovskim oblačilom, in pripravi moje serce sebi za vredno prebivališe. Živo verujem, da si resnično pri¬ čujoč v presv. rešnjem telesu — terdno zaupam, da si mi milostno odpustil vse moje grehe, in me ne boš zapodil od svoje svete mize — ljubim te iz celega serca in bolj kot vse drugo na svetu. Le tebe išem, le tebe čakam, le tebe se veselim. O Marija, prečista devica, mati božja in moja! vsi angelji in svetniki božji! pridite in pomagajte mi, de bom svojega in vašega Boga vredno pri¬ jela, molila in častila. 32 Pridi, o Jezus! pridi — od sonč¬ nega izhoda do zahoda hodi hvaljeno in češeno tvoje sveto rešnje telo ! Po sv. obhajilu. O presladki Jezus! kako srečna sem zdaj, ker tebe iuiam, kterega nebo in zemlja ne moreta obseči, pred kte- rim angelji trepečejo in svoje obličje zakrivajo. O nezrečena ljubezen! kaj hočem še več poželeti, ker tebe uživ- Ijam, v kterem so vse dobrote nebes in zemlje zapopadene? O Jezus ! kako pa se bom tebi zahvalila za tvojo lju¬ bezen in za vse dobro, ktero sem od tebe prijela? O vsaj veš, da sem revna stvar, da nimam, kar bi tebi dopadlo, kakor serce polno ljubezni do tebe. To ti v prebivališe podam, da boš ti v meni prebival, jes pa v tebi. Duša Kristusova, posveti me ! Telo Kristusovo, zveličaj me! Kri Kristusova, napoji me! Voda iz desne strani, operi me! Terpljenje Kristusovo, poterdi me! O dobrotljivi Jezus, usliši me! V svoje svete rane skrij me! 33 Tebe se ločiti, ne pusti me! Sovražnika peklenskega vari me. Ob uri moje smerti pokliči me! K tebi priti, priganjaj me! Da s tvojimi svetniki bom hvalila te! Hvalila zdaj in vekomaj. Amen. Veseli se z menoj nebo in zemlja, in hvali Gospoda vse, kar živi. Našla sem ga, kterega ljubi moja duša — svojega Gospoda in Boga. Deržala ga bom, skerbno in zvesto, ne bom ga spustila nikdar od sebe. O kako srečna sem pač, da obiskal me je —vsega- mogočni kralj nebes in zemlje. S svo¬ jim mesom me je nasitil, in napojil s svojo kervjo. Veseli se, moja duša! ker oskerbljena si zdaj za večno živ¬ ljenje. Zdaj živim, pa ne več sama, ampak moj Jezus v meni živi. Bodi pozdravljen, preljubi gost moje duše! bodi pozdravljen, ti nebeška sladkost mojega serca! bodi pozdravljen, ti zastava mojega zveličanja! ti moje upanje! moje veselje! O Gospod! ti kralj večne časti in slave, kako se po¬ nižaš k meni priti — tako revni sirotij iz svojega veličastva pa k meni ubogi grešnici! Ponižno te molim na sedežu 2 ** 34 mojega, serca. Hvalim te in častim iz vse svoje moči, in svoje češenje zdru¬ žim s počešenjem vse nebeške družbe. Naj se razlega hvala tvoja, kakor v nebesih, tako na zemlji. Od sončnega izhoda do zahoda bodi hvaljeno tvoje presveto ime. O kako srečna vendar sem -danes, ker sem dosegla, kar sem toliko pože¬ lela — da sem tebe, moj Zveličar! prijela. Imam dušo tvojo, ljubi Jezus! ki bo posvetilo revno siroto, mojo dušo. Imam tvoje presveto telo, ki bo očistilo vsih marog in madežev moje telo. Imam tvojo presveto, drago kri, za moje od¬ rešenje na križu prelito, ki bo oprala moje serce vsih gerdih lis in pregreh. O usmiljeni Jezus! kako vesele so zdaj zamene tvoje besede: „Kdor je moje meso in pije mojo kri, on živi v meni in jes v njem, in jes ga bom obudil poslednji dan“. O kako ve¬ lika je tvoja ljubezen, da v meni pre¬ bivaš — ubogi grešnici: jes pa v tebi — tako nezmernem veličanstvu! O neskon¬ čna dobrota! kdo me bo ločil od tvoje ljubezni? Ne težave, ne veselje, ne življenje in tudi ne smert. Vse kar imam, iz čiste ljubezni tebi darujem. O moj preljubeznjivi Jezus! ti si moja edina ljubezen, ti si serce mojega serca, ti si moj Bog in moje vse. O moj Zveličar! da bi občutila v svojem sercu nebeško moč tvojega prebivanja — da bi okusila moja duša, kako sladek si ti, Gospod! — Naj da polno tvoje slad¬ kosti in ljubezni le tebe iše, le tebe ljubi, in se na večno s teboj veseli! Amen. O moj preljubeznjivi, naj dobrot- Ijiviši Jezus! glej me klečejočo tukaj pred tvojim naj svetejšim obličjem. Z naj večjo ljubeznijo in z naj priserčni- šim usmiljenjem ogledujem tvoje svete petere rane, in v duhu premišljujem tiste besede, ktere je prerok David od tebe, o moj Jezus! govoril: „Roke in noge so mi prebodli, in so raz- šteli vse moje kosti“. Pri tem tvo¬ jem terpljenju te prosim iz globočine svoje duše, da mi vtisneš živo v moje serce pravo vero, terdno upanje in go¬ rečo ljubezen, da mi daš resnično gre- 36 vengo nad mojimi grehi in terdno na- prejvzetje, te nikdar več razžaliti. Amen. Žene! kolikorkrat bote sle k spovedi in k sv. obhajilu, bote kleče pred podobo križanega Jezusa to molitvico s skesanim sercem opravile in molile v na¬ men sv. cerkve, lehko dobite vselej popolnama od¬ pustek. Pij VII. 10. aprila 1821. iviauTiv s ktero se Marii večkrat priporočaj. Sveta Marija, mati božja in devic devica! jes naj nevredniša služavnica tvoja te zberem danes za svojo gospo, prošnjico in besednico, in terdno skle¬ nem in obljubim, da te ne bom nikoli zapustila, nikoli zoper tebe kaj govo¬ rila ali storila, in tudi ne dopustila, da bi kdo mojih podložnih zoper tvojo čast kaj zinil ali storil. Ob enem tudi pri¬ znavam in pričujem, da tvoje spočetje je bilo čisto — brez madeža izvirnega greha, in ko bi treba bilo, rada bi pre¬ stala za to resnico naj hujše bolečine in martre. Zato te zarotim in prosim, o Marija! vzemi me za zmiraj v svojo 37 službo — za svojo deklo, stoj mi na strani pri vsih mojih delih, in ne za¬ pusti me o moji smertni uri. Amen. Kratka malltfiiea k sv. Jožefu z a srečno zadnjo uro. Sveti Jožef! ki si med naj slajšim objemanjem Jezusa in Marije od tega sveta se poslovil, pridi mi na pomoč, o sv. oče! z Jezusom in Marijo po¬ sebno takrat, ko bo bleda smert s svojo merzlo roko po meni segla. Druzega mi ni, kakor samo to gnado mi sprosi, da umerjeni v naročju Jezusa in Marije. Jezus, Marija in Jožef! v vaše roke izročim svojo dušo; vaša sem živa in mertva, naj da bi tudi po smerti z va¬ mi živela, v vaši veseli drušnji na ve¬ komaj. Amen. Naj svetejše dnevne ure. l. Ob šestih zjutraj je bil Jezus k Pilatužu peljan in od Judov po kri¬ vem tožen. 38 2 . Ob devetih je bil Jezus od Pila- tuža k smerti obsojen. 3. Ob dvanajstih je Jezus v naj hujih bolečinah na križu visel. 4. Ob treh popoldne je Jezus na kri¬ žu umeri. 5. Ob petih zvečer je bilo njegovo sv. telo pokopano. Opomba. Vsako teh peterih ur moli en Ocenaš in eno Cešenomarijo in pristavi: „0 Jezus! po svojem križu in terpljenju, po svoji žalosti in britkosti mi pomagaj, da se ne bom kaj pregrešila, daj mi pravo žalost in grevengo in enkrat večno življenje. Križani Jezus! usmili se me.“ Amen. Pravila, kako življenje vravnati, ako hočeš pobožna biti. 1. Sprašuj skerbno vsak dan svojo vest; to je naj boljši pomoček, ako hočeš greh v sebi zatreti in čednost zasaditi. 2 . Opravi vsako spoved in sv. obha¬ jilo tako zvesto, kakor bi bila zad¬ nja tvojega življenja — potem ne 39 boš vesti imela, da si ssv. zakra¬ mente nevredno prijemala. 3. Ce si pri spovedi, misli si ravno takrat, ko ti spovednik odvezo dajejo , da klečiš pod križem Je¬ zusovim , in njegova kri kaplja in lije ravno na te, da bi te očistila. 4. Pri vsakem sv. obhajila prosi za kako posebno gnado ; post. za gnado, da bi to ali uno skušnjavo zmagala, to ali uno čednost zado- bila, to ali uno terpljenje z voljo prenesla, srečno umerla itd. To ti bo pomagalo, da boš bolj paz¬ ljiva in goreča. 5. Vsak mesec si zberi eno svetnico za svojo posebno patrono, in moli vsak dan en Očenaš nji v čast in za tiste, ki so keršene na njeno ime. Za vsak mesec si zberi pa tudi eno posebno čednost, v kteri se boš vadila; posebno v krotkosti, poterpežljivosti, čistosti, ponižnosti, ljubezni do bližnjega, zmernosti, gorečosti, snažnosti itd. 6. Op ravi vsak dan kako kratko mo¬ litvico za srečno zadnjo uro, in vedno tako živi, da si vseskoz v 40 gnadi božji, vsikdar brez greha — in gotovo ne boš hude in nepre- videne smerti umerla. 7 . Imej milo serce do Marije, pre- čiste device. V nebesih ni svet¬ nika , kteri bi ne bil Marije pri— serčno ljubil in častil. 8. Svoje križe in svoje djanja rada sklepaj z britkim terpljenjem Je¬ zusa Kristusa — s tem si boš križe poslajšala in si boš djanje posvetila. 9 . Od drugih ne govori nikoli kaj sla¬ bega, od sebe nikoli kaj dobrega. 10 . Če je te kdo razžalil, nikomur ne pravi; temveč tiho dej in vse Bogu daruj. Si pa ti kogar razžalila, ponižaj se in prosi preč za odpušenje. 11 . Terdno skleni, da prostovoljno in premišljeno ne boš nikoli se pre¬ grešila — že zato ne, da bi sv. Duha ne žalila in gnadi božji ka¬ kih zaderžkov ne stavila. 12 . Vse kar delaš, delaj iz ljubezni do Boga, njemu v večjo čast — višjega in boljšega namena ga ni. 13 . Prizadevaj si, prijazna biti ravno do tistih, kterih naj manj moreš 4i terpeti, ali do kterih ti v sercu naj huje merzi. 14. Imaš kako prijatlico, ljubi jo za- volj Boga iu rada jo spominjaj njenih slabost; ona pa tebe tvojih. Tako prijatelstvo je resnično, tebe čisti in posvečuje. 15. Če je količkaj mogoče, svete maše ne zamudi; in kakor nekdaj sv. Tereza, moli vselej za spreober- njenje grešnikov, krivovercov in nevernikov. 16. Kolikor moreš in smeš, zamori svojo lastno voljo v sebi — boš vidila, da potem boš božjo voljo lehko spolnovala. 17. Ne pritoži se nikoli čez svoje terp- ljenje, če ni potreba ali pameten vzrok. Križ, ki je Bogu samemu znan, je za keršanske duše velik zaklad. 18. Kar si dobrega storila, skerbno prikrivaj; kar pa tiče tvoje pre- greške, ne boj se preveč, če tudi na dan pridejo. 19. Bada in vesela pomagaj, kjer koli se kaj dobrega počenja; čast pa, če dobro izide, rada drugim pripusti. 42 20. Uči se, misliti vselej in povsod na božjo pričujočnost. Če se tega ne navadiš, na stezo popolnamosti tvoja noga nikoli stopila ne bo. 21. Terpi z voljo, vojskuj se v po¬ nižnosti in ljubi s čistim sercem 5 to troje je zapopadek vse učenosti. 22 . Če ti včasih težko stane, tiho, spokorno in v vednem zatajevanju živeti, se spomni, da nebeško ve¬ selje je preobilno, je neskončno plačilo za kratko pokoro, za kratko terpljenje. Abeceda Kratki nauki, ki jih je spisal sv. Bonaventura, in so toliko veljavni, da so prestavljeni bili skorej že v vse jezike. 1. Bodi vesela, da si nepoznana, pozabljena in ne boš obrajtana. To je bolje za te in ti več po¬ maga, kakor hvaljena biti od ljudi. 2. Dobro želi vsim — pridnim in ne- pridnim; ali nikomur ne bodi nad¬ ležna. 43 3. Obvari svoje serce pred razuzda¬ nostjo , svoje usta pred nepotreb¬ nimi besedami, in imej vse svoje počutke v hudem strahu. 4. Ljubi sama biti in molčeča, in imela boš veliko mira in dobro vest; kajti kjer je mnogo ljudi, ondi je mnogo truša in razmišljenosti. 5. Bodi rada revna in priprosta; bodi z malim zadovoljna in redko redko, da boš pogodernjala. 6. Ogibaj se hrupa ljudi; zakaj slu¬ žiti ob enem Bogu in ljudem, več¬ nemu in časnemu — ti nebo mogoče. 7 . Hvali Boga vsaki čas s sercem in z ustmi, naj se ti godi, kakor rado — dobro ali hudo; zakaj on vse modro vravna — po svojih sklepih in pravičnih sodbah. 8. Bodi naj ponižniša med vsimi, in našla boš milost pri vsih. Bogu in ljudem boš ljuba, in peklenšek, kteremu je ponižnost nad vse zo- perna, bo od tebe bežal. 9. Pri vsakem dobrem delu imej na¬ men, da bi dopadla samo Bogu, ki v serce gleda in le pravične in čiste duše ljubi. 44 10. Za svoje naj boljše prijatle tiste imej, ki te terejo in gerdo imajo. Če boš umna in vse prav obernila, boš Iehko od njih veliko dobička imela; kajti oni, ki te od hudega zaderžavajo, ti k dobremu poma¬ gajo. 11. S trudom in terpljenjem, s sol¬ zami in zdihleji boš kraljestvo bo¬ žje zadobila: s sladnostjo in častjo ga boš zgubila. 12 . Revna biti na svetu za Kristusa voljo, in na zadnjem mestu, to je velik dar božji: po časti pa želje imeti in po hvali, je napuh. 13. Ne zaničuj nikogar, ne škodovaj nikomur. Bodi usmiljenega serca do ubogih in potrebnih, in ne po¬ vzdiguj se nikdar. 14. Svoj čas vsikdar dobro obračaj, ter vse z Bogom začni. Dražjega nimaš, kot čas; ž njim namreč si lehko nebesa prislužiš. Bodi pri¬ ljudna z vsimi, in kar je važnega, ne stori nič brez sveta ali pre¬ mišljevanja. 15. Pri vsakem svojem delu najprej vprašaj, ali je Bogu dopadljivo 45 ali ne. Ne dovoli, ne stori niče¬ sar, kar je zoper tvojo vest, tudi ne iz straha ne iz ljubezni. 16. Ne sodi čez reči, ki tebe ne za¬ devajo. 17 . Potegni se rada v globino svojega serca in zapri za seboj vrata svo¬ jih ust. Č-e kaj slabega slišiš, ti škoduje; če kaj lepega vidiš, te mika; če kaj zaničevanja terpiš, te boli: zato se rada ljudi umikaj in vsa tiha se pri Bogu pomudi. 18. Bodi zmerna v jedi in pijači, sra- možljiva v svoji obleki, varna v govorjenju , poštena v svojem za- deržanju, premišljena v svojih sklepih, serčna v terpljenju, krotka v zasramovanju, ponižna v sreči, hvaležna za dobrote, vesela v za¬ ničevanju, poterpežljiva v bolečinah, in modra v vsem svojem djanju in nehanju. 19. Boj se, Boga razžaliti; tudi z malimi grehi. V sreči ne bodi prevzetna, v nesreči ne obupaj. 20. Daj za Boga vse, naj ti bo ljubo, kakor rado; in Bog ti bo dal tudi vselej svojo gnado in potrebno 46 tolažbo. Bogata je le tista, ki si je z ljubeznijo Jezusa kupila. 21 . Kristus naj bo tvoje življenje, tvoje branje, tvoje govorjenje, tvoje po¬ želenje, tvoj dobiček, tvoje upanje in tvoje plačilo. (3e kaj druzega išeš, kot Boga, boš na škodi ostala, se boš veliko trudila in vendar po¬ koja ne boš našla. 22 . Boga hvaliti in častiti je delo du¬ hov — ž njimi se veselijo vse verste svetnikov in angeljev, ker tudi oni Boga vekomaj hvalijo. 23 . Cahej je stopil iz drevesa, iz vi- sočine posvetne modrosti. Pridi tudi ti in uči se v šoli božji ponižnosti, krotkosti in pohlevnosti — uči se pota v večno veselje. Zlata ura, Ena. En Gospod in en Bog je, njemu samemu služi. Eno dušo imaš, če njo zgubiš, si vse zgubila. Dve. Dve zapovedi ste, ki ste naj imenitniši med vsimi: Ljubi Go- 4 ? spoda, svojega Boga iz celega svojega serca in čez vse, svojega bližnjega pa kakor sama sebe. Tri. Tri božje peršone so v presv. trojici, in vse tri so le en Bog. Tri božje čednosti so: vera, upanje in lju¬ bezen — pogosto jih obuduj. Stir. Spominjaj se rada štirih po¬ slednjih reči — urnerla boš, sojena boš — potem pa nebesa ali pekel! Pet. Pet počutkov imaš, skerbno jih zatiraj. Ne pozabi peterih ran Je¬ zusovih. Sest. V šestih dneh je Bog nebo in zemljo in vse stvaril, je stvaril tudi tebe, in čemu? — da bi njega spo¬ znala, častila, ljubila, mu služila in pokorna in enkrat večno srečna bila. Sedem. Sedem je svetih zakra¬ mentov — sedem studencev, iz kterih ti gnada božja doteka — kolikokrat jih prejmeš? kako se pripravljaš? kdaj si zadnjikrat pri spovedi bila? Osem. Osem je zveličanskih čed¬ nost — srečna si, če si vboga v duhu, krotka, žalostna svojih grehov, lačna in žejna pravice, usmiljena, čista, rnii-na, preganjana zavoljo pobožnosti svoje. 48 Devet. Devet je ptujih grehov — skerbno se jih varuj. Ne bodi mutasta, ko vidiš, da se greh dela, ne smejaj se slabim rečem, ne dovoli v nje. Deset. Deset zapoved nam je Bog dal. — Hočeš modro živeti in srečno umreti, zvesto jih derži in spolnuj. Enajst. Ob enajstih je Gospod zadnjikrat šel, delavcev v svoj nograd najemat. Enajsta ura je zadnja za delo in za pokoro j ko dvanajst odbije, ne bo ure več, bo večnost — srečna ali nesrečna. Dvanajst. Dvanajst apostolov si je Gospod izvolil, in oni so zložili dva¬ najst členov apostolske vere. Brez vere ni mogoče Bogu dopasti, ni zveličanja — kakošna je tvoja vera? H!val!i©in h daHiJall