Pľedstavĺtev ľazpisanĺh pľojektov Vzgoja mladih za žĺv[ienje Marija Vełbíč Pĺedstavitev nekaterih projektoĺ ki jih realiziĺamo v okviĺu interesnih dejavnosti na Sľednji zdravstveni šoli Ljubljana v programu srednjega strokovnega izobtaŽevanja za poklic tehnik zdravstvene nege in v programu sľedq|ega poklicnega izobra- żevanja za poklic bolničaľ negovalec. Proti dľogam za zdłavo življe4ie: program vĘjučuje đ|jake 1. in 2' letnikoĺ njihove starše in učitelje. Cilj programa je usmeritev dijakov v zdrav naćjn živĘenja, oblikovanje qjihovih stališč, vzpodbujati jih k samostojnim dejavnostim in razvijati pozitivno samopodobo. Seznanitev vseh udeleŽencev s posledicami zasvojenosti, naučiti jih prepoznavati znake zasvojenosti, opozoriti jih na nevarnosti in posledice zasvojenosti ter svetovati kje poiskati pomoč. Pľostovoljno socialno delo: DeÍiniciia đejavnosti se glasi: organiziĺano pľostovo|jno delo je socialna tvorba, v kateľi |udje dobre vole na osnovi svobodne odločitve delujejo brezplačno v korist sočloveka, skupine ali šiľše skupnosti. odziv dijakov vseh letnikov je velik, saj vsako leto sodeluje od 160 đo 250 dijakov. Dijaki in diiakinje razvijajo občutek solidarnosti in socialne odgovoľnosti do posameznika in skupnosti, osebnostno zorijo, dvigujejo si samospoštovanje in samostojnost pľi ođločanju o pľoblemih in njihovem reševaqju. Povezujemo se z organizacjjami na terenu in nevladnimi društvi' ki deĘejo na podľočju prostovoljnega dela. Svoje varovance v vrtcih, bolnišnicah, đomovih za staľejše občane, ustanovah s pľizadetimi in tudi v domačem oko|u obiskujejo vsaj lx tedensko. Diiake usmedajo in vodijo njihovi mentoľji, večinoma učitelji' ki dijake dobľo poznajo in jih pomagajo skozi različne pľeizkušqje, zaďrege, negotovosti. Samopľegledovanje dojk in mod: Keľ se zavedamo kako pomembno je ravno v tem obdobju mlade naučiti o zgodnjem odkĺivanju sprememb, o pravilnem reagiĺanju in pľenašanju znanja na druge, smo za dijake 4' letnikov pripravili učne delavnice z demonstracijo samopregledovanje mod, za ďjakinje 4. letnikov pa učne delavnice z demonstľacijo samopregledovanja dojk. Maríja Veľbič, prof,. deÍektologij e Sľednja zdľąvstvena šola Ljubljana 120 Modeli, ki so namenjeni učenju je Ljubljansko društvo za boj proti raku nabavilo s pomočjo sponzorjev, velik del je prispevalo društvo in Mestna občina Ljubljana. Aprila 2003 sta sŠr'z Ljuttjana in SZŠ Ljubljana modele dobili v trajno last. Tako vsako leto izvedemo in bomo pripravlali učne delavnice za noyę generacije dijakoĺ njihove starše, dľuge sľedąję šole in prebivalce okoliša šole. ob koncu projekta izvedemo evalvacijo, dĹiaki in di|akinje odgovarjajo na anketni vprašalnik, da ugotovimo ręzultatę našega dela in lahko vplivamo na izbołjšanje projekta. . Predstavljam vam rezultate evalvacije: . do sedaj je bilo anketiranih 560 diiakiqi in dljakinj, vključeni so tudi kandidati izobr ažev anja o draslih, . z vsebino predavanj so bili dijaki Že đelno seznanjeni pri razlićnih strokovnih predmetih, . na vprašanje ali opravljajo dijaki samopregledovanje mod in dijakinje samopre- gledovanje dojk jih je večina odgovorila negativno, . večina dijakov in dÜakinj bi po demonstraciji z modeli znala ugotoviti spremembe in pravilno ukĺepati, . izvedeli so toliko, da bodo znali sami opraviti pregledovanje, . večina dijakov in dijakinj bo znanje o pregledu dojk in mod prenašala na druge, predvsem druŽino, prijatelje, znancę, . zaveďajo Se pomena samopregledovanja dojk in mod in večina jih bo to opravljala redno, . pohvalili so modele namenjene učenju, demonstracijo in vsebino delavnic. Za dijake,,",'*""']ľ,ĺ;::: ::ľJ"ľ:":u**o oonos do smľti, komunikacija z umiĺajočimi in njihovimi svojci, zdľavswena nega v drlżint z umiľajočim in duhovnost v času bolezni. V Društvu Hospic so Se za to dejavnost usposobiĺe tri naše učite|iice strokovnih predmetov, ki sędaj ina1ajo učne delavnice. Komunĺkacĺja z gluhĺmi: Vsaka drugačnost postavi čoveka v posebno socialno skupino, gluhi in naglušni tu niso izjema. Lahko tľdim, da je odnos druŽbe do posameznih socialnih skupin danes še vedno nezaupljiv in poln predsodkov. Ravno zato smo pripravili za ďijake 2. letnikov učne delavnice na temo kako komuniciratiz gluhimi, Íayflo z namenom, da bodo znali vse drugačne, nam enakopravne spĺejeti bľez pľedsodkov. lZt Zdľava šola: Šola je od vsega zaćetka vključena v mreŽo Zdravih šol Slovenije. V okviru tega projekta skĺbimo za informiranje dijakov in učitełev, s poudarkom na preventivnih dejavnostih. Pri pouku stľokovno teoretičnih pľedmętov, predvsem pri predmetu vzgoja za zďravje, načľtno pripľavtjamo ure s temami o zdravęm načinu żivljenja. Keľ se zaveďamo, da je v obdobju mladostništva vpliv vrstnikov močnejši kot v kateľem koli đrugem Življenjskem odboju, tako v pozitivnem kot v negativnem smislu, pľipľavljajo diiaki 4' letnikov učne uľe, z zanimivimi didaktičnimi pripomočki, ki jih uporabiio pri posredovaqiu znanja na mlajše -1. letnike. Rezultati takega dela so dobro sprejeti med mladimi. ob vrtoglavem tempu dogajaqj' medijski poplavi infoľmacij, podrejanju mnoŽičnim vzoľcem potrošništva, se trudimo' da jih naučimo Živeti in da so med mnoŽico opażeni kot posamezniki. Że|imo, đa bi vsak izmed dijakov šo1o doŽivlal kot svojo, bil ponosen, da je v njej aktivno udeleŽen v dejavnosti, ki ga osebnostno bogati in mu omogoča lastno izraŽanje, ustvarjalnost in oblikovanje celovite osebnosti. 122