Brezdomovinstvo. Do danes se nismo utaknili v boj, ki ga so započeli naši klerikalci proti naši šolski družbi. Bili smo porsem mirni, zakaj menili smo, da so vse le utrinki iz politiškega boja obeh jako strastnih in strankarskih strank in da stvar ne bo dobila resnega značaja. Bili bi opravičeni — in kdo bolj bi bil opravičen poseči tu vmes nego učiteljstro, ki pozna naše meje in ve, kakšno je naše manjšinsko šolstro, kako ubožni smo na tem polju napram našemu uasprotniku, ki razpolaga z ogromnim kapitalom, da duši nas! Ne bomo razlagali tu namenoma naše šolske družbe, zakaj nečastno se nam zdi zagovarjati se pred polittško strastjo, pred na- rodnim izdajstvom,pred kulturnimignoranfstvom pied moralno neznačajnostjo. Kdor še ni videl klerikalizma v nagoti, naj si ga ogleda sedaj, ko je sam vrgel proč plašč in krinko, ki je skrival pravo njegovo jedro — brezdomovinstvo! Učiteljstvo! Obračamo se v tem slovesnem narodnostn-m momentu do tebe, da pokažeš slovenskemu narodu, da pojmiš reševati srojo kulturno nalogo. Agitacija, ki se jo poslužujejo naši kulturni nasprotniki že zdavnaj presega mere dostojnosti, moralnosti in poštenosti. Višek so pa slepo-fanatična sredstva naših nasprotnikov zadobila sedaj, ko hočejo s šolstvom uničiti svoje politiške nasprotnike, a s tem ne uničujejo njih, temveč uničujejo slovenski narod, uničujejo razvoj in napredek našega manjšinskega šolstra in tako postajajo izdajice lastnega rodu. Prinašamo tu odlomek protiagitacijskega članka, ki naj priča učiteljstvu in v zgodovini našega lista, kako pojmijo naši klerikalci reševati rprašanje našega Ijudskega šolstva in 8 kakimi nasprotniki je imelo opraviti učiteljstvo isto leto, ko je slavilo jubilej svojega razvoja. Pod naslovom BCirilmetodarija" prinaša ^Sloyenec" (štev. 29.) tudi sledeče: nCirilmetodarji ustanavljajo po deželi podružnice, ki jih vodijo zagrizeni liberalni u5itelji in magnati, pošiljajo okoli svoje potovalne učitelje, ki agitirajo za stranko in prirejajo veselice, ki imajo namen zbirati ostanke liberalne podeželske klike. Spričo tega je zdaj za rsakega slovenskega katoličana nastopila sveta dolžnost, da zoper cirilmetodarijo porsod, kjer m kaže, z tso silo nastopi in naša izobraževalna organizacija mora svoje moči naperiti zoper ta nov način organiziranja pobite liberalne garde. Za naše kmečko Ijudstvo velja tole: Cirilmetodarija je protinarodna in strup za narodno idejo! Eaj bodo liberalci slovenskega kmeta narodnosti učili! Slorenski kmet, če je krščanskega in ljudskega mišljenja, je že samo vsled tega naroden, zato ne rabi poduka o narodnih stvareh od stranke, ki ne ljubi ljudstra! Liberalni frakarji, škrici in škribenti naj same sebe narodno vzgoje, preden gredo narodnost učit druge. Samo e n a narodna misel je: krščanska ljudska misell Liberalci narodco ne morejo misliti, ne delati, ker so sovražniki kmečkega ljudstra in njegovih nazorov. Liberalizem zna narod samo izdajati in cirilmetodarija je zgolj agitacijsko sredstvo za liberalizem. Na Slovenskem je narodno delo mogoče le na katoliškonarodnem temelju in na temelju demokratizma. Narodno delo se je začelo šele, ko so prišli na vrh možje vere in ljudstva; narodno delajo zastopniki Vseslovenske Ljudske Stranke, ki so prvi začeli za narodno enakopravnost Jugoslovanov, dočim so se naši liberalci vezali z nemškimi plemenitaši in vlado. Eo bodo povsod neomejeno zavladala načela, ki jih S. L S. zastopa, bo tudi naše narodno vprašanje popolnoma rešeno in najbolj dela za narod, kdor dela, da se uveljavi povsod katolištvo in demokraštvo. Cirilmetodarija pa je čisto navaden pesek v oči. V njej naj se zbirajo dekadentai puhloglavi liberalni trški napolizobraženci in liberalno uradništro, slovensko Ijudstvo pa se je bo ogibalo, kakor se ogiba Iiberalizma povsod drugod. Vse naše organizacije, nabožne in posvetne, zlasti pa našo cvetočo fautovsko in dekliško je treba zdaj mobilizirati zoper poizkuse cirilmetodarstva! Kakor smo pomedli z ostalimi liberaluimi organizacijami, tako bomo tudi s to. Naše ljudstvo bo darovalo za narodne namene v naš obrambni sklad ia bo vstopilo v načo obrambno organizacijo, ki v kratkem začne delovati in za katero so vse predpriprave gotove. Kdor za cirilmetodarijo le en vinar da, podpira liberalizem in ne more biti vež pristaš katoliških in ljudskih nažel, mar?eč se pokaže za nasprotnika vernega Slovenstva. Ločitev povsod, boj povsod, povsod odločnost in neprizanesljivost zoper liberalne ostanke! Veselo bojno razpoloženje zopet veje po naših poljanah, orožje se zopet ostro brusi, duhovi se zopet živo krešejo! Tako mora vedno biti in ostati, da se ne polenimo. S cirilmetodarijo pa na prag, ker za cirilmetodarijo v slovenskem ljudstvu ni več prostoral" Vzdržujemo ae nadaljnega komentarja, ker itak pojmi vsak učitelj pomen teh besedi in ve, kaj mu je sedaj storiti in kaj je sedaj naša moralaa dolžnost. Vemo, da vara gmotno stanje ne dovoljuje priakočiti tudi gmotno v izdatni meri na pomoč, toda tudi malenkoati so tu pomerabne — tem izdatneje naj pa zaleže naša beseda, 8 katero pokažimo, da se našim brezdomovincem ne bo posrečil ta načrt! Diii.