Nove knjige v pedago{ki knji`nici ODKRIVANJE nadarjenih u~encev in vzgojno-izobra`evalno delo z njimi. Ljubljana, Zavod Republike Slovenije za {olstvo, 2006. Monografija, ki je v zalo`ni{tvu republi{kega Zavoda za {olstvo iz{la v za~etku leta, je bila izdana z namenom olaj{ati u~iteljem, {olskim svetovalnim delavcem in star{em odkrivanje nadarjenih u~encev in dati napotke za delo z njimi. Priro~nik je plod desetletnih prizadevanj Zavoda za {olstvo RS, Strokovne- ga sveta RS za splo{no izobra`evanje in nekaterih drugih forumov, da bi vpel- jali v na{e {ole sodobne pristope dela z nadarjenimi. Prizadevanja so bila uspe{na za osnovno{olsko populacijo nadarjenih, v pripravi pa je koncept za sis- temati~no delo z nadarjenimi srednje{olci. Po uvodniku Tanje Bezi} knjigo sestavlja {e devet strokovnih prispevkov razli~nih avtorjev, ki so aktivni na podro~ju dela z nadarjenimi. Tako Drago @agar v prispevku Koncept odkrivanja in dela z nadarjenimi u~enci v devetletni osnovni {oli: zakaj tako opisuje in utemeljuje strokovne re{itve v zvezi z odkrivanjem nadarjenih u~encev in delu z njimi, v skladu s Koncep- tom odkrivanja in dela z nadarjenimi v devetletni osnovni {oli, ki ga je razvila delovna skupina v okviru Podro~ne kurikularne komisije za osnovno {olo. Avtor predstavi oris sodobnih teorij o nadarjenosti. Koncept izhaja iz treh temeljnih postavk nadarjenosti, ki je lahko splo{na ali specifi~na, dejanska ali potencial- na, vsekakor pa nadarjenost zahteva poleg rednega {olskega programa {e pose- bej prilagojene programe, ki so podpora razvijanju vseh potencialov nadarjenih otrok. Koncept vklju~uje evidentiranje in identificiranje nadarjenih ter prido- bitev mnenja star{ev. Delo z nadarjenimi u~enci mora potekati v vseh treh izo- bra`evalnih obdobjih devetletke, v prvem vzgojno-izobra`evalnem obdobju v ob- liki notranje diferenciacije, v drugem v obliki fleksibilne diferenciacije ter v 8. in 9. razredu devetletke v obliki delne zunanje diferenciacije. Tanja Bezi} v prispevku Operacionalizacija Koncepta: Odkrivanje in delo z nadarjenimi u~enci v devetletni osnovni {oli iz~rpno opi{e konkretne dejavnosti v korist odkrivanja in dela z nadarjenimi v na{ih {olah. Nadalje opi{e postopke informiranja in izobra`evanja vodstvenih delavcev {ol, priprave na uvajanje Koncepta na posamezni {oli, postopek odkrivanja nadarjenih u~encev, delo z nji- mi ter analizo in evalvacijo izvajanja programov. Avtorica je s sugestijami in prikazi modelov dejavnosti, ki jih posamezne {ole lahko uporabijo pri odkrivanju in delu z nadarjenimi, zelo konkretna in iz~rpna. Marinka Marovt se v prispevku Razvojni na~rt {ole in koncept odkrivanja in dela z nadarjenimi u~enci posveti opisu temeljnih zna~ilnosti razvojnega na~rtovanja, razvojnega na~rta in akcijskega na~rta {ole. Opi{e tudi, kako vklju~iti delo z nadarjenimi v vse tri segmente. Du{ica Boben namenja svoj prispevek postopku identificiranja nadarjenih, ki je ume{~en med fazo evidentiranja in fazo konkretnega dela z njimi. Pred- 191 stavi razli~ne merske pripomo~ke, ki se v te namene uporabljajo in morajo za- dostiti objektivnosti, zanesljivosti, ob~utljivosti in veljavnosti. Tanja Bezi} v naslednjem prispevku Individualizirani program vzgojno- izobra`evalnega dela za nadarjenega u~enca predstavi niz konceptov, stali{~ in priporo~il, ki jim morajo programi za izobra`evanje nadarjenih zadostiti. Vsak individualizirani program dela z nadarjenim pa vklju~uje naslednje: podatki o u~encu, njegovi interesi, `elje in potrebe, na~rt vzgojno-izobra`evalnega dela pri pouku in drugih dejavnostih na {oli in zunaj nje, na~rt sprotnega spremljanja rezultatov in na~rt kon~ne evalvacije. V prispevku Svetovanje nadarjenim u~encem Bezi}eva poudari, da mora biti svetovanje vklju~eno v vsak program dela z nadarjenimi. Cilji svetovanja so tako preventivni in kurativni. Velja naj pravilo, da ~im vi{ja je stopnja nadar- jenosti, tem ve~ svetovanja je potrebno. Nadarjeni imajo najpogosteje te`ave v socialnih odnosih, lahko so anksiozni in depresivni in prikrivajo svoje talente, niso zmo`ni sprejemati kritike, so neprilagodljivi in uporni do avtoritet, od- klanjajo rutino in {olsko delo … Mira Brinar Hu{ je avtorica prispevka Svetovalni program za delo z nadar- jenimi u~enci, kjer predstavlja svoj primer dobre prakse. Vanj vklju~i tehnike in strategije za zmanj{evanje stresa, svetovalno aktivnost na u~no-izobra`evalnem podro~ju in svetovanje pri poklicni orientaciji. Mirt Nagy poda prikaz modela vodenja kreativne delavnice za razvijanje ustvarjalnosti. Ana Bla`i~ v prispevku Klub kot alternativna oblika dela z nadarjenimi u~enci opi{e projekt dela z nadarjenimi srednje{olci, ki je potekal na novome{ki enoti Zavoda za {olstvo kot nadgradnja projekta identifikacije in {tipendiranja nadarjenih srednje{olcev in se je v Sloveniji za~el v {olskem letu 1985/86. Ker temu ni sledil nacionalni program dela z nadarjenimi srednje{olci, so se tega na Dolenjskem lotili z ustanovitvijo Kluba za nadarjene u~ence. Vsak strokovni prispevek je na koncu opremljen s seznamom literature, ~esar bodo veseli tisti bralci, ki bi `eleli poglobiti znanje o nadarjenosti in nadar- jenih ter delu z njimi. V prilogah ob koncu publikacije so vklju~eni pomembnej{i dokumenti, ki so v minulih letih nastajali zato, da bi se razvijali koncept dela z nadarjenimi na na{ih {olah. Uporabnost v praksi je {e posebno izrazita odlika te publikacije, ki ne bi smela manjkati na policah {olskih knji`nic. Gotovo bo koristen vir pri delu z nadarjenimi pedagogom, psihologom in drugim {olskim svetovalnim delavcem pa tudi u~iteljem in ne nazadnje star{em nadarjenih otrok. Tanja [ulak 192 SODOBNA PEDAGOGIKA 2/2006