Danica izhaja vsak petek na celi poli, in velja po pošti za celo leto 4 gld. 60 kr., za pol leta 2 gld. 40 kr., za četert leta 1 gld. 30 kr V tiekarnici sprejemana za leto 4 gold, za pol leta 2gld., zaeetert leta 1 gl.; ako zadene na ta dan praznik, izide Danica dan poprej. Teóaj XXXIV. V Ljubljani, 2. grudna 1881. Ust 48« Lepa si lepa.. Oj lepa si lepa, Marija Devica! Ko v praznik rojstnega Tvojega dnč V otročja Ti zremo nedolžna lica Pri zibeli Tvoji v duhu kleče. Oj lepa si lepa, Ti golobica! Ko v god darovanja v tempelj hitiš, Povabljena tje od Božjega klica, Da ondi le njemu v ljubezni gerliš. Oj lepa si lepa v hišici borni, Ko v god oznanjenja angel svitAI Spoštljivo naznanja Ti dekli pokorni, Da Bog te za mater je sebi izbral. Oj lepa si lepa, čez gore hiteča Na obiskovanja nam ljubljeni god, Scer mati, pa vendar Devica cveteča, Noseča človeštvu nebeški svoj plod. Oj lepa si lepa, ko se ponižuješ Pred Bogom na svečnico in pred ljudmi, In najčistejša se še očišuješ, Spolnuješ, kar grešnim postdva veli. O j lepa si lepa, ko v god vnebozčtja Oblečena v solnce in zvezde hitiš V deželo večne pomladi in cvetja, Da vedno kraljica pri Sinu živiš. Najlepša pa si in najslavnejša, Največi v stvarstvu čudež Ti, Bogu na višavah in nam naj milejša, Ker b:la brez greha spočeta si. Oj lepa si lepa brez greha spočeta, Vsi angelski kori nad tabo stermč, Zamaknjena gleda Te zemlja zavzeta, In zvezde na nebu pred tabo bledč. O j lepa si lepa; bodi nam mila, Izprosi še nam lepoto serca, Izprosi nam dušnega sneg oblačila, Da gledsti smemo enkrat Boga. Surtum. Mati rudnih. vi. Kolika £ast se s sv. mašo Bogu skazuje. Po smerti, ko bo človek jasno vidil, ga bo posebno to bolelo in peklo, da je neskončno ljubeznjivega Boga premalo ljubil, častil in hvalil. Sv. Marjeta Kortonska je v goreči ljubezni pogosto klicala: „Oh, zakaj nimam toliko sere in jezikov, kolikor je listov na drevesih in kapelj v morji, da bi svojega Boga (z vsimi) ljubila in hvalila." Neki dan, ko se ]e takim občutkom prepustila, ji je Gospod rekel: „Moja hči, bodi potolažena! Z eno samo mašo, ki jo pobožno slišiš, mi toliko časti skazuješ, kolikor zahtevaš, in še neskončno ve č." — Prašam te, otrok, prašam te, mladi in stari človek: ali spoznaš iz tega, koliko je vredna sv. maša? O spoštuj in čislaj nezmérno vrednost sv. maše, in hodi k sv. maši bolj pogosto in z veliko veči pobožnostjo, kakor pa si dozdaj. V stari zavezi so ljudje z raznimi darovi Boga Častili; v novi zavezi pa ena sama sv. maša Boga bol} časti, kakor vse daritve stare zaveze, ktere so bile le samo podobe sv. maše v novi zavezi. S sv. mašo se Bog časti tako silno, tako, kakor nezmérno je On časti vreden, ker pri sv. maši s novega prejema tisto neskončno čast, ktero mu je skazal Jezus Kristus s svojo smertjo na križu. Ena sama sv. maša stori Bogu več časti, kakor so mu je storile vse molitve in spokorne dela svetnikov, vse djanja aposteljnov, vse terpljena mučencev in vsa žareča ljubezen serafinov in Matere Božje, in mu je bojo še storile. Zakaj vse časti skazovanje od stvari je konečno; čast pa, ktera se Bogú skazuje z daritvijo sv. maše, ker izhaja od ene božjih oséb, je neskončna. Priznati tedaj moramo, da daritev sv. maše je med vsimi déli naj bolj božje delo. Sv. Alfons Ligvori toraj sklepa in pravi: ,,Zar¿s, življenje vsih angeljev in ljudi bi ne bilo zmotno Bogú neskončne časti skazati, ktero mu en duhoven s eno samo sv. mašo stori. Zatoraj so sveti očetje imeli prav, da so duhovstvo imenovali božji stan, neskončno vrednost, naj lepši vsih časti na svetu."... Tako govori ta sloveči svetnik sv. Cerkve, is česar sleherni lahko sprevidi, kako silno greši, kdor sv. maše ne spoštuje, sli pa kdor duhovne saničuje. Ako te dalje s sv. maio Bogd neskončna čast skazuje, je is tega očitno, kolika vrednost je v tem, da pridno k sv. maši hodiš. Slavni Francoz gosp. pl. Ber-niere je toraj rekel: „Raji bi hotel svet zgubiti, ako bi 5a imel, kakor pa eno samo mašo... Mašnik daruje agnje Božje, pa to on stori v imenu vse Cerkve, slasti Eričujočih, ki so tako srečni, da Qa s njim darujejo, lako veselo je to za-me, ako sem bil pri sv. maši! Tako sem Bogu daroval dar neskončne vrednosti, ako-ravno nimam časti — duhoven biti. Na neskončni stopnji tedaj sem ga poveličeval. O Jezus! Kako nezmčren zaklad imamo v Tebi! Samo, da bi ga spoznali!" O katoličan, prevdari to nezmčrno prednost! Ti si morebiti v tacih srečnih okolišinah, da zamoreš Bogu vsak dan neskončno veliko Čast skazati... Bog nam daj milost, da bi živo spoznali, kar imamo, in si v zveličanje obračali nezmčrne zaklade Božje! O v č i c a. (Pis. M. Skalovič.) (Dalje.) 8. Razsvetljena Evropa noče več mile svetlobe keršanske vere, boljeae počuti pri slepilni luči petrolejni moderne omike. Že po svojem nagibu skuša odpraviti polagoma take naprave, ki so bile ognjišča kerščanske pro8vete ali omike; od tod krič: samostane proč, duhovnov število naj se zmanjša, in kar je v dotiki z vero, naj se ovira. Ovčice, plahe in, češ da, „neumne", ne smejo več biti vzor sedanji mladini, ki mora postati pogumna in razsvitljena, toraj naj se kolikor mogoče njih število zmanjša. „Ker pride cenejša volna iz Amerike in Avstralije, zato naj se naši gospodarji bolj poprimejo živinoreje zaradi mesá", tako pravijo. In število ovac se je od nekaj časa silno zmanjšalo po Evropi, a drugod po Ameriki in Avstraliji se ie pa čudo pomnožilo. Preštelo se je, da ima Evropa 190 milijonov ovac, drugi deli sveta pa okoli 300 milijonov, torej povsem okoli 500 milijonov. V Avstralijo so pripeljali pervih 20 gláv ovac še le leta 1785. Leta 1863 so jih že imeli 22 milijonov, in sedaj cenijo število ovac v Avstraliji na 50 milijonov. Silno prostorni in zeló pitni pašniki, kjer je še primeroma jako malo prebivalcev, storé, da praktični Angleži redé ovce in se z volno bogaté. Pa pravijo izvedenci, da avstralska volna daje mnogo slabeje sukno, kakor evropej ska. Leta 1877 so izvozili samo iz južnega dela Avstralije, ki se imenuje Novo-južni Wales, 54 milijonov kilogramov volne. Očeti benediktinarji so ravno tam v Avstraliji, ponavljajoč čuda apostolskih časov in preminjajoč volkove v jagnjeta, mnogo ondotnih divjih stanovnikov pridobili za kerščansko vero ter jih pridružili kot ovčice k čedi Kristusovi. — V južni Afriki (Kapland) se tudi veliki posestniki mnogo pečajo z ovčjo rejo. „Razumniši naseljenci gojé mnogo ovac, ki jim dajejo lepega dobička". Leta 1872 se je izvozilo iz mesta „Kapstadt 5 milijonov 144.100 funtov volne, in iz ter-govskega mesta Port-Elizabet 39 milijonov 396.925 fun tov, torej skupaj 44 milijonov funtov in pol." (Jedina: „Um Afrika", str. 266 in 273.) Ang eži imajo v Evropi primeroma naj več ovac, do 40 milijonov, (Avstrija jih ima morda blizo 20 milijonov), ter se ponašajo z naj večimi tvomicami (fabrikami) sukna. Nekdaj niso jih toliko imeli, a to je prišlo takó. Kmetje na Angleškem so obožali, bogataši so jim pobrali zadnje imenje, iz hiše jih spodili, hiše jim poderli, njive v pašnike pre-menili, in tam geje največ ovac. „V treh kraljestvih („trojedini kraljevini") Angleško-Škotsko-Irskem je skup 77 milijonov oral (aeres) zemljišča in samo 33.600 posestnikov.. . Trideset tisoč posestnikov smč zapovedovati drugim 30 milijonom stanovnikov: „Tukaj smeste hoditi, tam ne smeste. Tukaj smeste orati, tam nikakor ne." — Sest in dvajset milijonov oral je pašnikov in gojzda... Vojvoda Klevelandski lahko potuje 23 milj po svojem posestvu, vojvoda Devonširski ima v derbijski grofiji 96 or*l posestva, vojvoda Ričmontski šteje sa svoje 340.000 orAl, in markiz Breadalbane, da stopi is hiše, lahko v ravni čerti gre na lov 100 milj po svojem lastnem posestvu." (Ratzinger: „Geschichte der kirchlichen Armenpflege", str. 393 i. d.) Z naj manjimi stroški se na tčh velikanskih posestvih lahko hrani na tisoče ovac. Vojvoda Hamilton ima sam 800.000 ovac. Od tod nenaravne razmere na Angleškem, pri največem bogastvu največe uboštvo in revščina. Angleška kramarska politika gre vsa na to, da bi druge deržave, kar je naj več mogoče, angleško robo kupovale; zatč je nje glavna skerb, da bi se drugod taki pridelki zmanjšali, kterih ima ona veliko zalogo, zlasti volne, sukna, obleke. In res, po evropejski celini se je število ovac zmanjšalo in se hitro naprej manjšuje. — Ali ni nekaj podobnega v dušnem obziru? Ako se število vnetih katoličanov manjša po Evropi, se množi po deželah, koder se število ovac množi, po Avstraliji, Ameriki, tudi še nekoliko po Afriki. (Dalje nasl.) Ogled po Slovenskem in dopte!. Po kratki bolezni je 29. t. m. ob 1 po polnoči, previden z vsimi ss. zakramenti za umirajoče, umeri blagi vodnik Slovencev: ^ ■»■ Dr. Janez Bleiweis vitez Tersteniški, vitez železne krone 3. verste, Franc Jožefovega in ruskega Vladimirovega reda, c. kr. profesor, deželni poslanec. tajnik c. kr. kmetijske družbe, vodja živinozdravniŠke učilnice, predsednik in ud mnozih družb, častni ud mnozih učenih dru Štev, Častni meščan ljubljanski in mnozih druzih kranjskih mest, Častni občan skoro vseh slovenskih srenj itd. itd. itd. Rojen je bil v Kranji 19. listop. 1808; z naj večimi slovesnostmi spremljen k sv. Krištofu 1. grudna popoldne ob 4. Družina priporoča ranjcega v blagi spomin in molitev. V Ljubljani, 29. novembra 1881. Iz Ljubljane. Pri dekanijski konferenci Ljubljane in okolice pretekli ponedeljek je bilo 23 gg. duhovnov pričujočih. O navadnih ljudskih spraševanjih je obšir-niše in prav praktično govoril č. g. Jan. Potočnik Bre- sovški ter je oziroma na ves katekisem pojasnil, kako naj bi se spraševalo, da bi ljudje tvarine dobro razumeli. Daljne opombe rasnih gospodov so merile na to, da bistvenosti in tako imenovane „molitve" naj bi se spraševale vsako leto in sicer prav pogosto, da se jih bolje naučč. Daljo nektere opombe o spraševanjih sa ¿enine in neveste; — o dajanji ali odrekovanji listkov; o spraševanji osiroma na mesta; kako bi se doseglo, da bi se ta dolžnost tako pogosto ne zanemarjala itd. Druga točka ter razmera vradnih dčl in pisanj med gg. župniki in pomočniki je le malo časa vsela. O nepravilnostih oziroma na službo Božjo v podružnicah, pri izpostavljanji sv. Rešnjega Telesa, dajanji sv. blagoslova z Najsvetejšim so bile obravnave obširniši. Govorila sta nekaj več o tem čč. gg. Fr. Levičnik Poljski in Jan. Rozman, mestni župnik št. Jakopski. Govornika sta nekoliko bolj na drobno segala v tvarino in naznanjala, kaj se ne zlaga s starim „Ordo divini cultus" in povdarjala potrebo, da naj bi visokočastito škofijstvo dalo na svitlo novi „Ordo cultus divini". Pervi govornik je ločil prestopke v splošne in posamezne in meni med drugim, naj bi se gledalo na nasledke; če so nasledki dobri, naj bi se novosti ohranile, če ne, pa zaterle. Nekteri glasovi so povdarjali rimski obrednik, po kterem naj bi se vravnalo; drugi bo svetovali previdnost, da se Imdstvo ne drftži in da bi ,,st^^pstj_ng^sju^ija. y^-ode-sOTictionem , namesto v. „aedincationem ločena vojaka. Na to pridemo do velikanske dvorane, „Aula postica" imenovane. Ta je ravno nad predcerkviščem — v fasadi — bazilike sv. Petra, naj veča je izmed vseh dvoran in ima prostora za 10.000 ljudi. Velika straža stoji tudi tukaj na vhodu. V tretje zahtevajo se od nas lističi. Rado volj no jih pokažemo, in stopimo noter. Ali kako se zavzamemo, ko najdemo tu že vse polno romarjev. Veli se nam k Jugoslovanom na levo. Na desni so bili namreč večinoma le Čehi, Poljaki, Ruteni in Slovaki, na levi pa Jugoslovani. Dvojna versta namreč čudno lepo in pisano oblečenih korenjaških Švicarjev s helebardami v rokah in s posebnimi pokrivali na glavi, dela špalir od vhoda do konca dvorane in deli romarje v dva dela. Konec dvorane stoji na vzvišenem mesta sedež za sv. Očeta in okoli njega v okrožju vse polno druzih sedežev za kardinale, škofe in bolj znamenite romarje ter deputate. Nad sedežem sv. Očeta razpeto je velikansko krasno nebo in na steni vidi se prelepa podoba Marije Device z Detetom Jezusom v naročji in od angelov obdane. S silo in težavo priborimo se, čeravno nekoliko prekasno došli, vendar še precej naprej proti sedežem in v malo minutah bil sem v svoje neizrečeno veselje že spredej tik straže v pervi versti. Romarji dohajajo še vedno; bolj imenitni in odlični, knezi, grofi, škofje, profesorji, vojvodi itd. pomikajo se naravnost proti sedežu sv. Očeta. Tu imel sem priliko opazovati vse razne stanove in različne zastopnike slovanskega plemstva, ki so v krasnih uniformah in domačih nošah merao po sredi hodili. Za temi prišlo je tudi mnogo rimskih velikašev (aristokratov). Dva kardinala, Ledohovski in nek drugi, hodila sta vedno gori in doli ter skerbela za red. Že nas je zbranih na stotine in stotine. Vročina prihaja čedalje veča. Vse se poti in briše. Poldvanajsta je odbila. Bliža se presrečni trenutek. Hip na hip imajo zdaj priti sv. Oče. Pričakuje ga vse s hrepenečim veseljem. Kar zazvonč po mestu zvonovi. Bil je poldan. Malo minut še preteče na to in v dvorano pride — po dva in dva - 28 kardinalov. Hitro pokleknemo, ker mislili smo, zdaj so že tu sv. Oče. Ali kardinal Ledohovski, ako se ne motim, nam reče: „vstanite, vstanite, ni još tu sv. Otac!" Vstanemo. Zopet mine nekaj minut. Tihota nastane velika. Nemirno bije nam serce in vseh oči obernjene so proti vratam dvorane. Kar se prikaže in stopa v dvorano — po dva in dva — 37 škofov. Za temi zagledamo celo versto prelatov, vse v dolgih vijoličastih talarjih. Eden nese naprej križ. Za prelati stopajo po dva in dva naj viši papeževi častni stražarji (komorniki), ki neke posebne simbolične palice v rokah in na rame naslonjene deržč, in zdaj — zdaj zagledamo namestnika Kristusovega, sv. Očeta, visoko na sedežu sedečega. Nese jih šest vijoličasto oblečenih mož. Vsi pokleknemo. Tihi, zamolkli pa častiti „Živijo" in ,,Evviva" se zasliši od vrat. Sv. Oče, na Bedežu sedeči, delijo sv. blagoslov, zdaj na desno, zdaj na levo. Na občh straneh in za njimi stopajo častne straže. Vse se po sredi dvorane tiho in mirno in prav počasi dalje pomika. Pogled je veličasten. Prizor nepopisljiv. Ginjeni smo vsi tako, da ga ni skoraj v dvorani suhega očesa. Trenutka tega presrečnega in veselega ne pozabimo nikoli. Reči pač moram, da za dnevom pervega sv. Obhajila bil je ta dan, ta trenutek za me najbolj vesel, karkoli sem jih doživel in kar jih kje doživel bom. Ko pridejo do konca dvorane, stopijo sv. Oče z nosilnice — sella gestatoria — na svoj pravi sedež ali — papežev tron, se priklonijo in sedejo. Tudi kardinali in škofje s prelati pose-dejo se po zraven stoječih sedežih. Vse je tiho. Vseh oči obernjene >o zdaj na av. Očeta. Na to vstanejo nekteri ismed škofov, se približajo sv. Očetu in jim izročijo krasno vezane adrese treh glavnib skupin romarjev, namreč hervasko, češko in poljsko. Tem pridružena je bila tudi prelepa, od nas podpisana slovenska a d resa, ki je bv. Očetu, kakor so nam sami kasneje naznanili: „med premnogimi spričevanji vdanosti in ljubezni posebno dopadla in s posebnim veseljem sprejeta bila". Mine nekaj minut Kar stopi biskup Strosmajer nekaj stopinj bližej sv. Očetu, se jim globoko prikloni, jib pozdravi v imenu vseh romarjev in ima v latinskem jeziku krasen in pomenljiv govor. Govoril je tako lepo, Sladko in navdušeno, da je vse stermelo: kardinali, pre iti in sv. Oče sami. Proti koncu govora povzdigne glas in reče: „Ubi Petrus ibi Ecclesia" (kjer je Peter tam je pra^a Cerkev). Na te besede zagermi po dvorani trikratni navdušeni „Živijo". Ko biskup Strosmajer svoj govor dokončA, vstanejo sv. Oče. Tihota nastane največa po vsej dvorani. Sv. Oče se lepo priklonijo in po veličastni dvorani zadoni novi, čisti in gladki glas — glas Petrovega namestnika, Leona XIII! Zdi se nam, da slišimo glas samega Jezusa Kristusa. Vse posluša. V prekrasnem, tehtnem in milodonečim govoru serčno pozdravljajo pričujoče romarje, se jim zahvalujejo za vdanost in zvestobo, govorijo o delovanju slovanskih bratov Cirila in Metoda, o velikanskem slavjanskem narodu in o zjedinjenju vseh razkolnikov, da bi kmalu bil ie en hlev in en pastir. Govor ta Leonov je in ostane vselej velikega pomena za vesoljno Cerkev, slasti pa sa slav-janski narod. Govorili so blizo tri četerti ure in govor je bil nepopisljivega vtisa na poslušalce Govorili so sv. Oče glasno in s ginljivim gibanjem života in r6k. K sklepu govora podelili so nam apostolski blagoslov. Vse tedaj pade na kolena. Na to delajo se priprave sa poljub noge. K poljubu dovoljeno je bilo vsem. Najprej stopile so pred sv. Očeta nektere naj odličnejše osebe, sa njimi pa vsi romarji bres razločka stanti, čez 3000 ljudi. Ginljivo bilo je tedaj gledati, ko je za odličnim magna-tom pred sv. Očeta pokleknil borni poljski kmet, sa rutenskim prelatom rutenska kmetica, sa bulgarskim mnihom visoki Čeh z rudečimi hlačami, za dul lovnom v talarju priprosti dalmatinec v opanjkah. Vidile so se noše vseh raznoverstnih slovanskih narodov. Bilo je kaj posebnega. Vseh oči pa in pozornost kardinalov in sv. Očeta samega vlekli so na-se zlasti štirnajsteri Bulgari, korenjaški Albaneei in gorostasni Černog«