POKLON JESENI Glasilo Doma Petra Uzarja Tržič • Februar 2019 Hiša prijaznih ljudi Vsebina UVODNIK..............................................................3 PROJEKTI DOMA........................................................4 Pridobitev polnega certifikata Družini prijazno podjetje.............4 Oskrba stanovalcev z demenco nekoč in danes v našem domu.............5 Promocija zdravja na delovnem mestu..................................6 Tek gorenjskih bolnišnic........................................7 Obisk opere.....................................................7 PETICIJA: Starajmo se z dostojanstvom!...............................8 Postali smo Demenci prijazna točka...................................9 ZAPOSLENI...........................................................10 Zadovoljni zaposleni - zadovoljni stanovalci........................10 Pomoč na domu.......................................................12 Zgodbe s terena.....................................................12 Novi med nami.......................................................13 Novi timski sestri..................................................14 Naše zvezde: Damjana Stroj..........................................15 Poslavlja se Silva Štiherl - fizioterapevtka........................16 V HIŠI ODPRTIH VRAT SE UČIMO........................................18 Mladi v Domu Petra Uzarja Tržič.....................................18 Študentka Fakultete za socialno delo o svojem obisku Doma Petra Uzarja...................................................19 Prostovoljke OŠ Tržič na obisku v Domu Petra Uzarja.................19 UTRINKI DOMSKEGA DOGAJANJA..........................................20 Kitajska v našem domu...............................................20 Božična igrica......................................................20 Jesenski planinski izlet stanovalcev v Dom pod Storžičem............21 100 let gospe Frančiške.............................................22 Evropski teden športa in teden odprtih vrat.........................23 STANOVALCI...........................................................24 Človek tisoč in ene zgodbe - Janko Kermelj...........................24 Vici, šale in druge resnice..........................................25 Zimski večeri ob topli krušni peči...................................26 Vaška posebneža......................................................27 Obiskal nas je Miklavž............................................. 27 Naši stanovalci praznujejo...........................................28 Drva za dva..........................................................29 DROBTINICE ZA ZDRAVJE................................................30 Krepimo spomin.......................................................30 Kako obvladati stres s pomočjo dihalnih tehnik.......................31 Recept domske kuhinje: Donavski valovi...............................32 DOGAJALO SE JE.......................................................33 Kulturne in zabavne prireditve.......................................33 Prišli, odšli........................................................35 POKLON JESENI - V hiši prijaznih ljudi Glasilo Doma Petra Uzarja Tržič Direktorica in odgovorna urednica: dr. Anamarija Kejžar Uredniški odbor: Tina Gatej, Tanja Ahačič, prostovoljka, Maja Olip, Tjaša Kuhar Čimžar Foto: dr. Anamarija Kejžar, Manca Šolar, Tina Rajmujkič, Vili Vogelnik, Tina Gatej, arhiv doma Foto naslovnica: Tina Rajmukič Oblikovanje: Barbara Bogataj Kokalj Lektorski pregled: Tanja Ahačič Tisk: Tiskarna Uzar ISSN: 1855 - 685x UVODNIK V letu 2018 smo posegli po najvišjih državnih certihkatih - naš dom je za kakovost pri svojem delu prejel certifikat kakovosti E-Qalin, kot prvi socialni zavod smo prejeli certifikat Družbeno odgovorno podjetje, prejeli pa smo tudi polni certifikat Družini prijazno podjetje. Ponosni smo, da se je naše skupno delo, usmerjeno v razvoj doma - ki pomeni tako ustvarjanje čim boljših pogojev za naše stanovalce in uporabnike, kot tudi možnosti za razvoj naših zaposlenih - prepoznan tudi na državni ravni. Nič ni prišlo samo po sebi, ali kot rezultat dela posameznika - prepoznala se je moč našega povezanega kolektiva. Pa vendar - novo leto se je pričelo, z njim tudi novi cilji in novi izzivi. Izzivi, ki jih prinaša leto 2019, so številčni: v domu se je zamenjalo zaradi upokojitev ali menjave službe kar nekaj zaposlenih, tudi v strokovnih službah, ki pa so že ali pa se še spoznavajo z našo kulturo, našimi vrednotami in razvojno usmerjenostjo doma. V 2019 bo vodenje doma prevzel tudi nov direktor, katerega izbor je v fazi izbire. Naslednji izzivi, s katerimi se soočamo, pa so pomanjkanje kadra v različnih enotah doma - kuhinja, zdravstveno negovalna enota. Sledijo spremembe, ki jih nosi dolgotrajna oskrba - vse dražje bivanje v domovih, usmerjanje nazaj na staranje doma - ki pa nosi s seboj tveganja neustreznega bivalnega okolja, socialne mreže in strokovne pomoči. Vse te izzive skušamo s preudarnim vodenjem in komunikacijo premostiti kot prehodne težave, saj je dom trden. Trden je zaradi povezanosti kadra, zaradi usmerjenosti zaposlenih k našim stanovalcem in uporabnikom, povezovanja z lokalno skupnostjo in zaradi zaupanja svojcev ter občine v dobro delo v domu. V 2019 bomo zaradi višjih stroškov plač, gradbenih del in ne dovolj jasne projekcije finančne situacije doma gradnjo novih sob prestavili na ustreznejši čas - da pa bodo naši stanovalci živeli v lepem okolju, pa bomo uredili vse sobe, ki imajo še prvotno pohištvo, z novim, s svežimi, svetlimi barvami in razsvetljavo pa povečali dobro počutje vseh v domu. S srcem, odgovornostjo in znanjem - iz Hiše prijaznih ljudi, Dr. Anamarija Kejžar, direktorica q Pridobitev polnega certifikata Družini prijazno podjetje ^ Dr. Anamarija Kejžar, direktorica Z veseljem sporočamo, da smo dne 30. novem- ga je bilo kar nekaj dela, vendar se je to na koncu bra 2018 pridobili poln certifikat Družini prijazno tudi izplačalo. V fazi je uvajanje novih ukrepov, za podjetje. Z izbranimi ukrepi in njihovim številom novo triletje, v katerem koordinatorstvo prevzema smo lahko vzor marsikateremu podjetju. Narejene- Branka Lohinski. • . ^ <3S> Us DRUŽBENO ODGOVORNO PODJETJE EKVILIB INŠTITUT PODELJUJE ORGANIZACIJI Dom Petra Uzarja C E RTI Fl KAT DRUŽBENO ODGOVORNO PODJETJE Vidik Organizacijsko upravljanje: nivo C Vidik Odgovornost do zaposlenih: nivo C Ale5 Kranjc KuSlan, Vodja certificiranja advilib Institut V sodelovanju z CSRcompany intemational m Ljubljana, 1. oktober 2018 Oskrba stanovalcev z demenco nekoč in danes v našem domu ^ Tjaša Kuhar Čimžar, zdravstveni tehnik V našem domu se vedno kaj spreminja ali prenavlja. Enota Deteljica (bivši oddelek 2), se je tekom let zelo spremenil. Če podam nekaj spominov, smo včasih še na tej enoti uporabljali segufix pasove, to so pasovi, ki se uporabljajo v izogib padcem stanovalcev, ki so nemirni, iz postelje. S prihodom nove direktorice dr. Anamarije Kejžar smo jih odstranili iz uporabe, namesto njih pa smo kupili postelje, kjer lahko spustimo ležišče, spremenili smo način dela čez dan, kar je prispevalo tudi k bolj mirnemu spancu. To je tudi bolj human način za naše stanovalce. Ravno tako smo to enoto iz t. i. zaprte spremenili v odprto. Spomnim se, da smo ponoči zaklepali vsa vrata uporabnikov - saj smo bili tako navajeni in je predstavljalo način zagotavljanja njihove varnosti, odkar pa imamo tip odprte enote, se lahko prosto gibljejo. Še vedno pa izvajamo povečan nadzor - kar pomeni, da je praviloma vedno nekdo od zaposlenih v dnevnem prostoru in izvaja različne aktivnosti - ter po drugi strani tudi spremlja odhode in prihode iz enote. Pred 4 leti smo pričeli tudi s stalnimi ekipami, ki so za kakovostno delo in oskrbo ljudi z demenco nujne. Nujno je poznati stanovalce, njihove navade, življenje v mladosti, družinske člane - zato smo uvedli stalne ekipe najprej na Deteljici, sedaj pa so po vsem domu. Včasih stalne gospodinje na enoti Deteljica nismo imeli, sedaj jih imamo kar tri. Pred časom smo dobili tudi novo kuhinjo, imamo tudi škatle spominov, kjer imajo stanovalci spravljene osebne predmete iz mladosti, ki jim veliko pomenijo. Osebnih škatel spominov ne moremo narediti brez sodelovanja svojcev, za kar jih prosimo že ob sprejemu - da prinesejo predmete, slike, spomine - tisto, kar posameznemu stanovalcu veliko pomeni. Kar svojci prinesejo, oblikujemo v foto album ali pa v škatlo spominov, ki jo nato skupaj z našimi gospodinjami uporabimo kot pot v preteklost, kjer se stanovalec z demenco prepozna in lahko pove svoje življenjske prigode ter izkušnje. Pred 3 leti smo zunaj pridobili tudi park, ki je bil načrtovan posebej za stanovalce z demenco. Na sredini imamo fontano, visoke grede in prelepo A grmičevje. Pred 5 leti je bilo na enoti še veliko starih železnih postelj. Sedaj smo le-te zamenjali z novimi modernimi električnimi - negovalnimi posteljami. V zorS pa smo pridobili tudi novo pohištvo po vseh sobah stanovalcev, ki pripomore k bolj prijetnemu počutju stanovalcev v njihovih sobah. Pred vhodom v sobe smo namestili tudi njihove slike. Dnevno se na tej enoti veliko dogaja, od pečenja peciva, dnevnih aktivnosti, telovadbe, namiznih iger in drugih družabnih iger ter aktivnosti, kot so zlaganje povojev ali brisač, pomivanje skodelic - kar kdo želi. • Promocija zdravja na delovnem mestu Dr. Anamarija Kejžar, direktorica Za zaposlene v negovalni enoti in pomoči na domu je fizioterapevtka izvedla delavnico o kineste-tiki, ki predstavlja nujno znanje pri negi nepomičnih oseb - v skrbi za varnost stanovalcev in zdravje zaposlenih. Še več smo tekli kot lani - tako na tekih po ravnini kot v hrib, kar pa nas še bolj veseli, je, da se število udeležencev povečuje iz leta v leto, njihovi pretečeni kilometri pa naraščajo. Prijetno je bilo na Teku gorenjskih bolnišnic, kjer smo pretekli do 10 pa do 45 km na posameznega tekača. Tek nas je povezal, okrepil pa je tudi naše zdravje - ugotovili smo, da nihče od tekačev ni zbolel v letu zorS, kar je najboljša spodbuda k skrbi za lastno zdravje v letu 2019. Da pa za zdravje skrbimo tudi preko dobrega počutja, kar je pritegnilo mnoge zaposlene, pa je bil ogled Hoffmanovih pripovedk, čudovite operne zgodbe, ki smo ji prisluhnili v ljubljanski Operi konec decembra. Teka gorenjskih bolnišnic sva se udeležili že drugič. Lani sva pretekli vsaka po eno etapo, kar nanese po 5 km, za letos sva si zadali višji cilj in se nanj tudi pripravljali skupaj s sodelavkami. Sprva sva si zadali preteči vsaka po 2 etapi z vmesnim počitkom, ampak nama je tek zaradi pogovarjanja s sotekači vlil tako voljo, da sva pretekli vsega skupaj 14 km (Nada) in 22 km (Sanela). Nisva imeli občutka, da tečeva in nisva čutili utrujenosti. S teka sva se vrnili v zagonu, da naslednje leto poskušava preteči kar celo pot z Golnika na Jesenice in nazaj. Želiva, da se nam v prihodnje pridruži čim več sodelavcev. Nada Stupar in Sanela Biberovič I Midve ne obiskujeva opernih predstav preveč pogosto. Če pa organizirajo obisk, se pa prijaviva. Bili sva veseli, ker so organizirali ogled opere Hoffmanove pripovedke. Za to opero sva že slišali in naju je zanimala. Direktorica je vsebino že prej okvirno predstavila. Tako kot lani, je bilo tudi letos super, bila je dobra igralska zasedba, dobra vsebina in koncept. Lepo je tudi, ko igralci vstopajo skozi stranska vrata in jih vidiš od blizu. Veseli naju, da se nas je nabralo 20 sodelavcev, v prihodnje pa upava na več podobnih priložnosti. Suzana Horvat in Damijana Gabrič V letu 2019 bo prevzela koordinacijo aktivnosti promocije zdravja zopet Karmen Klančnik Pobežin, ki se nam je pridružila nazaj po končani porodniški. Predvideni plan aktivnosti pa je naslednji: februar: strokovna ekskurzija marec: pohod z otroki (v primeru dobrih snežnih razmer sankanje) april: ogled gledališke predstave maj: karting junij: piknik s športnimi igrami avgust: rafting ali kanjoning september: peš v službo Oktober: strokovna ekskurzija november: delavnica joge december: družinski planinski pohod in druženje Med celim letom se bomo udeleževali tekaških prireditev v okviru tekaškega pokala Tržič. • A PETICIJA Starajmo se z dostojanstvom! ^ Istenič Drago, stanovalec Doma Petra Uzarja Pozivamo Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, naj se kot ustanovitelj domov za starejše obnaša bolj odgovorno do vseh starostnih skupin - tudi do starejših, in takoj prevzame konkretne ukrepe za: • Zagotovitev kadra na področju oskrbe in nege. • Kritje višjih stroškov dela, saj so ti stroški padli na nas, stanovalce in svojce, kar je nesprejemljivo. • Aktivnosti na področju nastajajoče dolgotrajne oskrbe bi morale biti skupne z Ministrstvom za zdravje in Ministrstvom za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. • Skrb za ohranitev javne mreže v socialni oskrbi in negi starejših, saj si na stara leta zaslužimo dostojanstvo! Prestari in prebetežni smo, da bi nosili težke transparente in protestirali na ulici, a vendar si zaslužimo, da nam prisluhnete. Ni normalno, da je oskrbnina vse višja, osebja pa vse manj sporoča pobudnik peticije, stanovalec našega doma, gospod Drago Istenič, ki s svojo peticijo opozarja na probleme dviga oskrbnin in pomanjkanja kadra na področju oskrbe in nege ter poziva ministrstvo k ukrepanju. Če se strinjate z gospodom Isteničem, vas vabimo k podpisu peticije v recepciji našega doma. Po zagotovilu sekretarja skupnosti socialnih zavodov lahko peticijo podpišete tudi v vseh domovih za starejše. • Postali smo Demenci prijazna točka Tina Gatej, dipl del terapevtka Demenci prijazna točka, ne točka, ki je namenjena osebam z demenco, zlasti tistim v zgodnji fazi bolezni, ki so še samostojni in aktivni, njihovim svojcem in drugim. Na Demenci prijazni točki lahko osebe z demenco dobijo pomoč in informacije, saj se pogosto izgubijo, ne najdejo poti domov ali ne prepoznajo okolice, v kateri se znajdejo. Točka je namenjena tudi osveščanju in informiranju širše javnosti o demenci, kajti če smo seznanjeni z značilnostmi demence, bolezen lažje prepoznamo, se do osebe z demenco lahko ustrezno vedemo in ji pomagamo. Z Demenci prijaznimi točkami uresničujemo program »Živeti z demenco v demenci prijaznem okolju«. Demenci prijazne točke imajo pomembno vlogo pri osveščanju, prepoznavanju znakov demence in s tem odločitvi za obisk zdravnika, saj je zdravljenje v začetni fazi bolezni najbolj učinkovito. V našem domu se Demenci prijazna točka nahaja pri vhodu v dom nasproti recepcije. • OSI SNA HIGIENA 33