Oznaka poročila: ARRS-RPROG-ZP-2015/11 H:-:jM"l Ei'iMt:; ZAKLJUČNO POROČILO O REZULTATIH RAZISKOVALNEGA PROGRAMA (za obdobje 1. 1. 2009 - 31. 12. 2014) A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROGRAMU 1.Osnovni podatki o raziskovalnem programu Šifra programa P6-0061 Naslov programa Slovenska umetnostna identiteta v evropskem okviru SLOVENIAN ARTISTIC IDENTITY IN EUROPEAN CONTEXT Vodja programa 15690 Barbara Murovec Obseg raziskovalnih ur (vključno s povečanjem financiranja v letu 2014) 25724 Cenovni razred Trajanje programa 01.2009 - 12.2014 Izvajalci raziskovalnega programa (javne raziskovalne organizacije - JRO in/ali RO s koncesijo) r.0 Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije 61o znanosti in umetnosti Raziskovalno področje po šifrantu ARRS 6 HUMANISTIKA 6.09 Umetnostna zgodovina Družbenoekonomski cilj .„ nr Humanistične vede - RiR financiran iz drugih virov (ne iz 13.°6 SUF) Raziskovalno področje po šifrantu FOS 6 Humanistične vede 6 04 Umetnost (umetnost, umetnostna zgodovina, izvajanje . umetnosti, glasba) B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROGRAMA 2.Povzetek raziskovalnega programa1 SLO Raziskovalni program Slovenska umetnost in njena identiteta v evropskem okviru, ki je potekal od 2009 do konca leta 2014 (in se nadaljuje do 2020), zajema temeljne raziskave umetnosti na današnjem teritoriju Slovenije v času od zgodnjega srednjega veka do 20. stoletja in umešča likovno umetnost in arhitekturo v širši evropski, še posebej srednjeevropski, mediteranski in jugovzhodni kontekst. Migracije umetnikov, umetnin in umetnostnih idej so bile pomemben povezovalni element evropskih dežel. Raziskovanje teh povezav in umestitev umetnostnega patrimonija Slovenije na evropski umetnostni zemljevid je ena od temeljnih nalog raziskovalnega programa. Ta pa lahko poteka samo na podlagi poglobljenega raziskovanja umetnosti z različnimi metodološkimi pristopi. Osnovni cilj programa je torej prispevati znanstvene in strokovne rezultate, ki temeljno poglabljajo in razširjajo vedenje o slovenski umetnostnozgodovinski dediščini in jo umeščajo v širši evropski kontekst. Del raziskav je posvečen metodologiji in zgodovini stroke (zlasti znotraj nemške, dunajske, slovanske in jugoslovanske umetnostne zgodovine), ter razmerju med umetnostjo, umetnostno zgodovino in politiko, s čimer je mdr. preučevan vsakokraten odnos do likovne dediščine, recepcijski modeli in njeno razumevanje. Pomemben del raziskav potekal po posameznih slogovnih obdobjih od srednjega veka do 21. stoletja in likovnih zvrsteh: arhitekturi, kiparstvu, slikarstvu, risbi, grafiki, uporabni umetnosti in fotografiji. Zajete so bile vse slovenske regije, največ časa je posvečenega osrednji Sloveniji, Štajerski in Primorski. Raziskovanje poteka v mednarodnem in interdisciplinarnem okolju, razširja se z znanstvenimi objavami, predavanji, na konferencah, s pedagoškim delom članov programske skupine, s pripravo razstav, uredniškim delom, vključitvijo v mednarodne raziskovalne mreže in skupine. Ob raziskovanju umetnostne dediščine po obdobjih in zvrsteh je del raziskav usmerjen v dolgoročne tematske, sistematične nacionalne raziskave s področja virov, terminologije, biografsko-bibliografskega leksikona, umetnostnih inventarjev ter zgodovine in metodologije. Poseben poudarek je bil na pripravi umetnostne topografije Slovenije, za katero potekajo sistematične terenske in arhivske raziskave, atribucije, datacije, ikonografske in slogovne opredelitve. Priprava inventarjev pa se povezuje z delom na korpusih, vzpostavitvijo ikonografske zbirke, bazo umetnikov in analizo umetniških opusov ter omogočajo primerjalne študije slovenske umetnostne dediščine. ANG_ Research programme includes fundamental research into art in the territory of the present-day Slovenia from the Early Middle Ages to the 20th century and places Slovenian art and architecture into a wider European, especially Central-European, Mediterranean and South-East European context. Migrations of artists, of works of art and of artistic ideas have been an important element linking various European countries. Research into these relations and placing Slovenian artistic heritage on the European map is one of the basic tasks of the programme, which can only be performed on the basis of an in-depth research by combining different methodological approaches. The basic goal of the programme is therefore to contribute scientific and expert results which thoroughly deepen and broaden the knowledge of Slovenian art-historic heritage, and to place it into wider European context. Part of the research is dedicated to the methodology and history of the discipline (especially inside the German, Viennese, Slavic and Yugoslav art history) and to the relations between art, art history and politics, whereby e.g. the each-time attitude towards the artistic heritage, the reception models and the understanding of the heritage are being studied. An important part of the research is directed towards individual stylistic periods from the Middle Ages up to the 21st century and towards individual artistic types: architecture, sculpture, painting, drawing, prints, decorative arts and photography. All the Slovenian regions are being dealt with, while the most attention is paid to the Central Slovenia, Styria and the Coastal Region. Research is conducted in an international and interdisciplinary context, its results are disseminated by scientific publications, conferences, university teaching of the programme-group members, preparing exhibitions, editing work and inclusion into international research networks. In addition to the research of artistic heritage of individual periods and types a part of the research is directed towards long-term thematic, systematic national investigations in the fields of sources, terminology, a bio-bibliographic lexicon, art inventories as well as of history and methodology. Special accent has been given to topographic inventories of art, for which systematic field and archival research has been going on. Preparation of inventories, linked with work on corpuses, iconographic and authors' databases as well as with the analysis of works of art, enables comparative studies of Slovenian artistic heritage. 3.Poročilo o realizaciji predloženega programa dela na raziskovalnem programu, (vključno s predloženim dopolnjenim programom dela v primeru povečanja financiranja raziskovalnega programa v letu 2014)2 SLO Raziskovalni program Slovenska umetnost in njena identiteta v evropskem okviru, ki je potekal od 2009 do konca leta 2014 (nadaljuje se do 2020), zajema oziroma je zajemal temeljne raziskave umetnosti na današnjem teritoriju Slovenije v času od zgodnjega srednjega veka do 20. stoletja in umešča(l) likovno umetnost in arhitekturo v širši evropski, še posebej srednjeevropski, mediteranski in jugovzhodni kontekst. Migracije umetnikov, umetnin in umetnostnih idej so bile pomemben povezovalni element evropskih dežel. Raziskovanje teh povezav in umestitev umetnostnega patrimonija Slovenije na evropski umetnostni zemljevid je bil ena od temeljnih nalog raziskovalnega programa. Ta pa lahko poteka samo na podlagi poglobljenega raziskovanja umetnosti z različnimi metodološkimi pristopi. Osnovni cilj programa je torej bil prispevati znanstvene in strokovne rezultate, ki temeljno poglabljajo in razširjajo vedenje o slovenski umetnostnozgodovinski dediščini in jo umeščajo v širši evropski (zlasti vsakokratni historični) kontekst. Del raziskav je bil posvečen metodologiji in zgodovini stroke (zlasti znotraj nemške, dunajske, slovanske in jugoslovanske umetnostne zgodovine), ter razmerju med umetnostjo, umetnostno zgodovino in politiko, s čimer je bil mdr. preučevan vsakokraten odnos do likovne dediščine, recepcijski modeli in njeno razumevanje. Pomemben del raziskav je potekal po posameznih slogovnih obdobjih od srednjega veka do 21. stoletja in likovnih zvrsteh: arhitekturi, kiparstvu, slikarstvu, risbi, grafiki, uporabni umetnosti in fotografiji. Zajete so bile vse slovenske regije, največ časa je bilo posvečenega osrednji Sloveniji, Štajerski in Primorski. Raziskovanje je potekalo v mednarodnem in interdisciplinarnem okolju, razširjano z znanstvenimi objavami, predavanji, na konferencah, s pedagoškim delom članov programske skupine, s pripravo razstav, uredniškim delom, vključitvijo v mednarodne raziskovalne mreže in skupine. Ob raziskovanju umetnostne dediščine po obdobjih in zvrsteh je bil del raziskav usmerjen v dolgoročne tematske, sistematične nacionalne raziskave s področja virov, terminologije, biografsko-bibliografskega leksikona, umetnostnih inventarjev ter zgodovine in metodologije. O posameznih likovnih zvrsteh oziroma vsebinskih sklopih so nastajali korpusi (srednjeveška stavbna plastika, stensko in stropno slikarstvo, zlati oltarji, javni spomeniki in se nadaljujejo). Posamezni poudarki so izhajali iz vsakokratnih projektov, s katerimi je (in še vedno) programska skupina poglabljala raziskovanje in dofinancira programsko financiranje, ki ne omogoča razvoja in sistematične izvedbe temeljnih dolgoročnih raziskav (projekti so se nanašali na: naročništvo in zbirateljstvo, baročno Ljubljana, bratovščine in likovna umetnost, likovno umetnost v javnem prostoru na primeru mesta Maribor, samostane kot nosilce materialne in duhovne dediščine, umetnost in spomin, vizualno kulturo v jugoslovanskem kontekstu). V skladu z vsebinskimi sklopi, ki sledijo umetnostnim obdobjem, so raziskave potekale za srednji vek (analiza stavbne plastike se je razširila na Istro, politična ikonografija na primeru ustanovitve kartuzije Jurklošter ter nagrobnikov in mavzolejev Otokarja I. in vojvode Leopolda VI. Babenberžana, evropski kartuzijanski samostani, delovanje kiparske delavnice na Ptujski Gori okoli 1400), za renesančno in baročno umetnost (mdr. italijanski arhitekti v slovenskih deželah, vloga naročnikov pri uvajanju arhitekturnih novosti, zlati oltarji, manj znani opusi ljubljanskih kiparjev, poljski kipar Peter Žiwobski, naročništvo in zbirateljstvo družin Leslie, Dietrichstein, Herberstein, Attems idr.). Glede na preteklo obdobje so se močno okrepile raziskave umetnosti 19. in 20. stoletja, in sicer zlasti naročništva, arhitekture, ki se je iz opusa Jožeta Plečnika razširila na raziskovanje številnih drugih arhitektov, javnih spomenikov, slikarskih in kiparskih opusov ter umetniške fotografije. Poseben poudarek je bil na pripravi umetnostne topografije Slovenije, za katero so potekale sistematične terenske in arhivske raziskave, atribucije, datacije, ikonografske in slogovne opredelitve. Priprava inventarjev se je povezovala z delom na korpusih, vzpostavitvijo ikonografske zbirke, bazo umetnikov in analizo umetniških opusov ter omogočala primerjalne študije slovenske umetnostne dediščine. Ikonografske in ikonološke raziskave so bile narejene tako za sakralno (poudarek na svetniški, glasbeni ikonografiji) kakor tudi za profano področje (zlasti žanr, krajina), za 20. stoletje je bil raziskovan vpliv politike in ideologije na umetnine v javnem prostoru in na recepcijo umetnostnih slogov ter na status posameznih umetnikov. V raziskovalni program je bilo v obdobju od 2009 do 2014 vključenih deset doktorandov - mladih raziskovalcev. Njihove doktorske disertacije so nastajale oziroma še nastajajo pod mentorstvom uveljavljenih raziskovalcev in se vključujejo v vsebino raziskovalnega programa: zaključenih je bilo pet doktoratov: Krajina v opusu Lovra Janše (1749-1812). Umetnikova dela, njihova recepcija in kontekst (N. Ivanović, mentor B. Murovec); Javni spomeniki 19. in 20. stoletja na Gorenjskem (M. Mušinović, mentor B. Resman); Cerkvena arhitektura lavantinske škofije v času knezoškofa dr. Mihaela Napotnika (1889-1922) (F. Lazarini, mentor: A. Lavrič); Žanrske upodobitve in tihožitja v plemiških zbirkah na Kranjskem in Štajerskem v 17. in 18. stoletju (T. Košak, mentor B. Murovec); Razvoj in preobrazba primestnih naselij s primerom naselja Mengeš (T. Potočnik, mentor H. Seražin); v pripravi pa jih je še pet: o donatorski podobi in reprezentaciji spomina v sakralnem prostoru na primeru štajerskih spomenikov (G. Bence, mentor B. Murovec); o kapucinski arhitekturi (T. Martelanc, mentor A. Lavrič); o arhitekturnem ustvarjanju med obema vojnama na primeru revije Arhitektura (A. Di Battista, mentor H. Seražin), o mitoloških temah v slovenski umetnosti 20. stoletja (S. Kostanjšek Brglez, mentor A. Lavrič); o slovenski Ljudski skupščini, njeni gradnji, opremi in političnem kontekstu (K. Mohar, mentor B. Murovec). Poročilo o porabi dodatno pridobljenih sredstev v letu 2014: V letu 2014 je za dodatno odobrena srdstva potekalo raziskovalno delo na umetnostni topografiji Slovenije (z obsežnim terenskim in arhivskim raziskovalnim delom), izdana je bila Upravna enota Logatec (Ljubljana 2014, COBISS-ID 278333952). Poglobljeno preučevanje arhitektov 17. in 18. stoletja v Ljubljani in na Kočevskem je bilo mdr. predstavljeno v izvirnem znanstvenem članku (Helena Seražin: Kočevski grad v listinah arhiva knezov Auersperg, Acta historiae artis Slovenica, 2014, 19/2, str. 7-44), za arhitekturo 19. stoletja na Kranjskem in Štajerskem je bil pripravljen obsežen katalog (ki še ni natisnjen, je pa že oblikovan in obsega 730 str.). Na temo naročnikov in zbirateljev so bile raziskave posvečene zlasti Herbersteinom (gl. Tina Košak: Slikarske zbirke grofov Herberstein. Zbirka Erazma Friderika grofa Herbersteina v gradu Hrastovec in v Gradcu, Acta historiae artis Slovenica, 2014, 19/1, str. 53-91), Strahlovi zbirki, odnosu med Groharjem in Dolencem ter povojnemu umetnostnemu »trgu« (gl. Renata Komić Marn: Ivan Grohar in njegov »mecen« Franc Dolenc v luči arhivskih virov, Acta historiae artis Slovenica, 2014, 19/2, str. 209-226). Kiparstvo Slovenije, zlasti Gorenjske in Štajerske je bilo dopolnjeno zlasti s preučevanjem opusov posameznih vidnih osebnosti, kot so Straubi in Peter Žiwobski (gl. Blaž Resman: Mariborsko kužno znamenje, mednarodni znanstveni simpozij Umetnost in njeni mariborski prostori, 29.-30. maj 2014, Maribor, in monografija Kipar Peter Ziwobski, Podbrezje 2014). 4.Ocena stopnje realizacije programa dela na raziskovalnem programu in zastavljenih raziskovalnih ciljev3 SLO V programu (nadaljuje se do 2020) je povezano raziskovanje skupine raziskovalcev inštituta in delno zaposlenih sodelavcev z Oddelka za umetnostno zgodovino Univerze v Mariboru (katerega soustanovitelji so raziskovalci inštitutske programske skupine). Skupina deluje kot nacionalni raziskovalni inštitut in univerzitetna institucija, ki skrbi za temeljne raziskave in razumevanje umetnosti ter takojšen prenos znanja v pedagoškem procesu. S sistematično gradnjo nacionalnih zbirk (topografija, korpusi, leksikon umetnikov, ikonografska baza), uredniškim delom in organizacijo znanstvenih simpozijev (mdr. bienalni posveti slovenskih umetnostnih zgodovinarjev) in predavanj (serija Sapientia artis - spatium sapientiae) skrbi za sistematično raziskovanje in izmenjavo znanstvenih spoznanj. Člani programske skupine so se vključevali v mednarodne raziskovalne mreže in skupine, kjer so umetnost Slovenije razsikovali v primerjalnem kontekstu z drugimi evropskimi deželami. V skladu s programom dela so bili rezultati doseženi na vseh posameznih tematskih sklopih, ki segajo od srednjega veka do 20. stoletja, s težišči na srednjeveškem kiparstvu, umetnosti baroka, arhitekturi in kiparstvu 19. stoletja ter umetnosti 20. stoletja. Ob umetnostnozgodovinskih metodah dela na podlagi slogovne analize, arhivskega dela, tipologije, kronologije in ikonografije, je bil poseben poudarek tudi na kulturni, cerkveni, ekonomski, socialni, politični zgodovini, ki umetninam določajo kontekst, ter na raziskavah spomenikov v javnem prostoru in odnosu spomin - spomenik. Pomemben prispevek k razumevanju slovenske umetnostne dediščine so rezultati raziskav na področju ikonografije, naročništva in zbirateljstva. V obdobju, ki se je zaključilo, je bil poseben poudarek na raziskavah zgodovine in metodologije »nacionalne« umetnostne zgodovine. Številni rezultati so bili že objavljeni in predstavljeni najširši zainteresirani javnosti, na (mednarodnih) konferencah in kot predavanja. Pomemben dela terenskega, arhivskega dela in raziskovanja v specializiranih bibliotekah je potekal tako za raziskovalne objave kakor tudi za pripravo korpusov. Temeljna dejavnost programske skupine, ki posega izven znanstveno-raziskovalnega dela, je bila usmerjana v varovanje kulturne dediščine, izobraževanje, pedagoško delo na univerzah, delo z mladimi raziskovalci, uredniško in založniško delo, pripravo razstav, pa tudi kot podpora strokovnemu delu ministrstev, občin, muzejev in galerij, razstavna dejavnost in podlaga za kulturni turizem. 5.Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega programa oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave programske skupine v letu 20144 SLO_ V letu 2014 v programski skupini ni bilo sprememb. Leta 2010 je bila v programsko skupino vključena raziskovalka dr. Polona Vidmar (zaradi upokojitve dr. Damjana Prelovška), omejen čas so bili v programu mladi raziskovalci, ki jih po zaključku usposabljanja nismo mogli zaposliti oziroma so prišli v programsko skupino kasneje. Zamenjan pa je bil tudi en tehnik. Spremembe niso vplivale na vsebino programa v smislu, da bi globlje posegale v raziskave, nova vključitev je pomenila predvsem razširitev raziskovanja za srednjeveško umetnost._ 6.Najpomembnejši znanstveni rezultati programske skupine5 Znanstveni dosežek 1. COBISS ID 33333037 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Prospettive su Angelo Putti tra locale e globale (Pogledi na Puttija ali o globalnosti lokalnega) ANG Some Aspects of Angelo Putti and the Globalism of the Local Kipar Angelo Putti je s svojimi deli zaznamoval Italijo in več avstrijskih dežel (Gorica, Kranjska, Koroška, Štajerska), največ pa je ustvaril na ozemlju današnje Slovenije. Njegovo delo so raziskovale italijanska, avstrijska in slovenska umetnostna zgodovina, šele vsi trije pogledi pa se sestavijo v celovito sliko. Za popolno podobo umetnika pa manjka še istrski lokalni pogled: Puttijevo delo v Istri donedavna ni bilo znano, kipu sv. Miklavža iz 1726 v Pazinu se tu pridružujejo še njegovi kipi v Žminju (Kalvarija, 1728) in dela, ki so jih najbrž po njegovih idejah izklesali lokalni klesarji. Razprava je del angleško/italijanske znanstvene monografije Art History in Slovenia (Opera Instituti Artis Historiae), v kateri so bila objavljena nova spoznanja raziskovalcev na temo raziskovalnega programa: Barbara Murovec, Art History in Slovenia; Mija Oter Gorenčič, Research into the architectural sculpture of the high Middle Ages in Slovenia; Tina Košak, Research into 17th and 18th century genre painting in Slovenia; Franci Lazarini, Classicist and historicist architecture in Styria and Carniola; Damjan Prelovšek, Plečnik and the Slovenes; Mija Oter Gorenčič, Architectural sculpture of the high Middle Ages at the Cistercian monastery church at Kostanjevica na Krki (Landstrass) and its European context; Ana Lavrič, Art collecting and patronage in the 17th century, Bishop Otto Friedrich Buchheim's artistic pursuit in Rome, Ljubljana, Vienna, Salzburg and Passau; Helena Seražin, Architect Giorgio Massari (1687-1766), sacred architecture in the county of Gorizia, Friuli, Istria and Dalmatia; Marjeta Ciglenečki, Elsa Kasimir and the Vienna Secession. Druge znanstvene monografije: 1. Mija Oter Gorenčič: Deformis formositas ac formosa deformitas. Samostanska stavbna plastika 12. in 13. stoletja v Sloveniji, Ljubljana 2009. Izvirna znanstvena monografija celostno obravnava vse znane in ohranjene kose samostanske stavbne plastike 12. in 13. stoletja v Sloveniji. Avtorica razkriva številne paradokse in neustrezne interpretacije ter starejša dognanja nadgrajuje s spoznanji, pridobljenimi na osnovi obsežnega terenskega dela in temeljitega študija tako starejše kakor tudi najnovejše strokovne literature ter poglobljene primerjalne analize z zahodnoevropsko tako redovno kot tudi neredovno umetnostjo. Opis SLO 2. Blaž Resman, Helena Seražin: Upravna enota Kočevje, Ljubljana 2010. 3. Upravna enota Jesenice (ur. Blaž Resman), Ljubljana 2011. 4. Upravna enota Ajdovščina (ur. Helena Seražin), Ljubljana 2012. 5. Upravna enota Hrastnik (ur. Blaž Resman, Helena Seražin), Ljubljana 2013. 6. Upravna enota Logatec (ur. Blaž Resman, Helena Seražin), Ljubljana 2014. Znanstvene monografije v seriji Umetnostna topografija Slovenije, ki bo sčasoma pokrila celotno slovensko ozemlje. Umetnostni spomeniki so izbrani in obdelani po sodobnih topografskih načelih, predstavljeni pa so tako s temeljitimi strokovnimi opisi (vključno z arhivskimi viri in dosedanjimi objavami) kakor tudi s tlorisi in obsežno fotografsko dokumentacijo. 7. Polona Vidmar, Das Grabmal des ersten Herzogs der Steiermark . Zu Ikonographie, architektonischem Kontext und Rezeption des Otakar-Grabmals aus der ehemaligen Kartause Seitz (Žiče), Graz: Grazer Universitätsverlag: Leykam, 2014 (Allgemeine wissenschaftliche Reihe, 36). Nagrobnik štajerskega vojvode Otokarja I. iz kartuzije Žiče (sedaj v cerkvi sv. Areha na Pohorju) je v znanstveni monografiji obravnavan z vidikov naročništva, raziskav prvotne lokacije ter recepcije s strani žičkih kartuzijanov kot skrbnikov groba in kasnejših romarjev k sv. Arehu. Monografija je posvečena predvsem raziskavi vzgibov domnevnega naročnika, vojvode Leopolda VI. Babenberžana, za postavitev monumentalnega nagrobnika. Postavljena je teza, da so Leopolda VI. pri naročilu umetniškega dela v drugem desetletju 13. stoletja vodili predvsem politični razlogi za utrditev vojvodskega položaja na Štajerskem. Italian sculptor Angelo Putti marked both Italy and several Austrian lands (Gorizia, Carniola, Carinthia, Styria), while most of his works survive in present-day Slovenia. His oeuvre has been studied by Italian, Austrian and Slovene art historians; by combining all three aspects the view of the artist becomes global. However, for a complete image, Istrian local aspect is missing: Putti's work for Istria was unknown until recently; his statue of St. Nicholas of 1726 at Pazin is joined here by his statues at Žminj (Calvary, 1728) and works probably done by local stone cutters after his models. The paper is a part of the Anglo-Italian scientific monograph "Art History in Slovenia" (Opera Instituti Artis Historiae), in which the researchers present their findings on the programme subject: Barbara Murovec, Art History in Slovenia; Mija Oter Gorenčič, Research into the architectural sculpture of the high Middle Ages in Slovenia; Tina Košak, Research into 17th and 18th century genre painting in Slovenia; Franci Lazarini, Classicist and historicist architecture in Styria and Carniola; Damjan Prelovšek, Plečnik and the Slovenes; Mija Oter Gorenčič, Architectural sculpture of the high Middle Ages at the Cistercian monastery church at Kostanjevica na Krki (Landstrass) and its European context; Ana Lavrič, Art collecting and patronage in the 17th century, Bishop Otto Friedrich Buchheim's artistic pursuit in Rome, Ljubljana, Vienna, Salzburg and Passau; Helena Seražin, Architect Giorgio Massari (1687-1766), sacred architecture in the county of Gorizia, Friuli, Istria and Dalmatia; Marjeta Ciglenečki, Elsa Kasimir and the Vienna Secession. Other scientific monographs: 1. Mija Oter Gorenčič: Deformis formositas ac formosa deformitas. Monastic Architectural Sculpture of the 12th and 13th centuries in Slovenia, Ljubljana 2009: Original scholarly monograph, dealing in an overall way with all known and preserved pieces of monastic architectural sculpture of the 12th and 13th centuries in Slovenia. The authoress reveals numerous paradoxes and inadequate interpretations, and she upgrades earlier findings with her own, acquired on the basis of extensive fieldwork and a thorough study of both earlier and recentmost scholarly literature and profound comparative analysis with west-European monastic as well as non-monastic art. ANG 2. Blaž Resman, Helena Seražin: Administrative Unit Kočevje, Ljubljana 2010. 3. Administrative Unit Jesenice (ed. Blaž Resman), Ljubljana 2011. 4. Administrative Unit Ajdovščina (eds. Helena Seražin), Ljubljana 2012. 5. Administrative Unit Hrastnik (ed. Blaž Resman, Helena Seražin), Ljubljana 2013. 6. Administrative Unit Logatec (ur. Blaž Resman, Helena Seražin), Ljubljana 2014. Scientific monographs of the series Artistic Topographic Inventories of Slovenia, which will, in due course, cover the whole Slovenian territory. Art monuments are selected and dealt with according to modern topographic principles; they are presented in thorough descriptions (including archival sources and older publications) as well as with architectural plans and extensive photographic documentation. 7. Polona Vidmar, Das Grabmal des ersten Herzogs der Steiermark . Zu Ikonographie, architektonischem Kontext und Rezeption des Otakar-Grabmals aus der ehemaligen Kartause Seitz (Žiče), Graz: Grazer Universitätsverlag: Leykam, 2014 (Allgemeine wissenschaftliche Reihe, 36). In this monograph, the tombstone of Otokar I, Duke of Styria, originating from Žiče (Seitz) Charterhouse (now located in the Church of St. Henry in Pohorje) is discussed with regards to its patronage, the original location, and its reception by the Carthusian monks as the keepers of Otokar's grave as well as by pilgrims who visited the grave in later periods. The author discusses in detail the context of the supposed commissioner of the tombstone, Duke Leopold VI of Babenberg. A new thesis is made by the author assuming that the reasons behind the commission of Leopold VI in the second decade of the 13th century were mainly political, closely related with the Duke's aspirations to strengthen his position in Styria. Založba ZRC; Art history in Slovenia; 2011; Str. 129-145, 266; Avtorji / Objavljeno v Authors: Resman Blaž Tipologija 1.16 Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji 2. COBISS ID 36481325 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Kip slovenskega komunističnega revolucionarja Borisa Kidriča (1912-1953). Umetnost, ideologija in etika v javnem prostoru ANG The statue of the communist revolutionary Boris Kidrič (1912-1953) Poseben poudarek je bil na raziskovanju umetnosti v javnem prostoru. Izšli sta tudi dve tematski številki Acta historiae artis Slovenica: Establishing National Identity in Public Space. Public Monuments in Slovenia and Serbia in the 19th Century (18/1) and Visualizing Memory and Making History. Public Monuments in Former Yugoslav Space in the Twentieth Century (18/2). http://uifs1.zrc-sazu.si/index.php?q=sl/node/20 Opis SLO Umetnostnozgodovinska analiza javnih spomenikov in njihove recepcije oziroma medijske propagande za ohranitev kipov komunističnim voditeljem na njihovem prvotnem mestu kaže, kako uspešen je bil s svojimi represivnimi in propagandnimi metodami Titov projekt Jugoslavije. Kult živeče osebnosti je bil pridržan izključno za Tita, drugim osebam so bili spomeniki postavljeni šele po njihovi smrti. Med slovenskimi politiki sta bila največkrat del vizualne in monumentalne propagande Edvard Kardelj (1910-1979) in Boris Kidrič (1912-1953). Kidričev kip ob Prešernovi cesti v Ljubljani je v literaturi praviloma obravnavan med spomeniki NOB, čeprav gre za portret politične osebnosti povojnega časa. Štiri leta po Kidričevi smrti so povabili štiri kiparje k sodelovanju na internem natečaju za postavitev njegovega spomenika. Zmagovalec Zdenko Kalin je za natečaj pripravil mavčni model s Kidričevo portretno glavo na spiralnem nosilcu, v naročenem delu pa je moral natančno slediti fotografiji. Po letu 1991 se v nasprotju z drugimi državami vzhodne Evrope vizualna podoba slovenske javnospomeniške pokrajine skoraj ni spremenila. Tako kot postavljanje spomenikov v javni prostor z namenom, da poveličujejo kult določene politične osebnosti, je del zgodovinske realnosti tudi njihovo odstranjevanje. Medtem ko so v preteklosti o tem odločali predvsem politični, propagandni in ideološki motivi, bi jih morala danes nadomestiti etična presoja. Drugi članki o javnih spomenikih: LAVRIČ, Ana. "Javni" spomenik škofu Antonu Martinu Slomšku v azilu mariborske stolnice. Acta historiae artis Slovenica, 1, 18, str. 25-64, 128 [COBISS.SI-ID 36477741] VIDMAR, Polona. Lokalpatriotismus und Lokalpolitik : die Denkmäler Wilhelms von Tegetthoff, Kaiser Josefs II. sowie Erzherzog Johanns in Maribor und die Familie Reiser. Acta historiae artis Slovenica, 1, 18, str. 6587, 129-130 [COBISS.SI-ID 36477997] KOMIĆ MARN, Renata. Men on horseback : role and reception of the equestrian monument in Slovenia = Možje na konjih : vloga in recepcija konjeniškega spomenika na Slovenskem. Acta historiae artis Slovenica, 2, 18, str. 75-94, 95-114, 185-186 [COBISS.SI-ID 36480557] MOHAR, Katarina. "Freedom is a monument" : the Victory Monument in Murska Sobota - its erection, destiny and context = "Svoboda je spomenik" : Spomenik zmage v Murski Soboti - nastanek, usoda, kontekst. Acta historiae artis Slovenica, 2, 18, str. 115-130, 131-145, 186 [COBISS.SI-ID 36481069] ANG PRELOVSEK, Damjan. Monuments by the architect Jože Plečnik = Plečnikovi spomeniki. Acta historiae artis Slovenica, ISSN 1408-0419, 2013, [št.] 2, 18, str. 11-26, 27-41, 187-188, ilustr. [COBISS.SI-ID 36479277] The emphasis was laid upon the research of the art in public space. Two thematic issues of the journal Acta historiae artis Slovenica were edited in 2013: Establishing National Identity in Public Space. Public Monuments in Slovenia (18/1) and Serbia in the 19th Century and Visualizing Memory and Making History. Public Monuments in Former Yugoslav Space in the Twentieth Century (18/2). http://uifs1.zrc-sazu.si/index.php?q=sl/node/20 The art-historical analysis of public monuments and their reception, as well as the media propaganda for retaining statues of the communist leaders in situ, demonstrate how successful Tito's project of Yugoslavia, with its repressive and propagandistic methods, actually was. The cult of a living personality was reserved for Tito, whereas monuments dedicated to the memory of others were erected posthumously. Among the Slovenian politicians of the post-war Yugoslav period, Edvard Kardelj (1910-1979) and Boris Kidrič (1912-1953) were those most often used in visual and monumental propaganda. In literature, the Kidrič statue on Prešeren Street in Ljubljana was mostly defined as one of the National Liberation War Memorials, although it represents a portrait of a post-war politician. Four years after Kidrič's death, four sculptors were invited to participate in a closed competition to create his statue. The winner of the competition, Zdenko Kalin, made a plaster model of Kidrič's head on a spiral base but for the final version of the sculpture he had to closely follow a photograph. In contrast with other East European states, the visual appearance of Slovenian public space and its monuments has not changed since 1991. Just as with the erection of monuments in a public space to promote the cult of a certain politician, their removal is also a part of historical reality. While in the past the decision to remove a monument was based mostly on political, propaganda and ideological motifs, today these should be replaced by ethical judgements. Other papers on public monuments: LAVRIČ, Ana. "Javni" spomenik škofu Antonu Martinu Slomšku v azilu mariborske stolnice. Acta historiae artis Slovenica, 1, 18, str. 25-64, 128 [COBISS.SI-ID 36477741] VIDMAR, Polona. Lokalpatriotismus und Lokalpolitik : die Denkmäler Wilhelms von Tegetthoff, Kaiser Josefs II. sowie Erzherzog Johanns in Maribor und die Familie Reiser. Acta historiae artis Slovenica, 1, 18, str. 6587, 129-130 [COBISS.SI-ID 36477997] KOMIĆ MARN, Renata. Men on horseback : role and reception of the equestrian monument in Slovenia = Možje na konjih : vloga in recepcija konjeniškega spomenika na Slovenskem. Acta historiae artis Slovenica, 2, 18, str. 75-94, 95-114, 185-186 [COBISS.SI-ID 36480557] MOHAR, Katarina. "Freedom is a monument" : the Victory Monument in Murska Sobota - its erection, destiny and context = "Svoboda je spomenik" : Spomenik zmage v Murski Soboti - nastanek, usoda, kontekst. Acta historiae artis Slovenica, 2, 18, str. 115-130, 131-145, 186 [COBISS.SI-ID 36481069] PRELOVŠEK, Damjan. Monuments by the architect Jože Plečnik = Plečnikovi spomeniki. Acta historiae artis Slovenica, ISSN 1408-0419, 2013, [št.] 2, 18, str. 11-26, 27-41, 187-188, ilustr. [COBISS.SI-ID 36479277] Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti, Objavljeno v Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta; Acta historiae artis Slovenica; 2013; [št.] 2, 18; str. 147-158, 186-187; Avtorji / Authors: Murovec Barbara Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 3. COBISS ID 33211693 Vir: COBISS.SI Naslov SLO O hierarhiji svetnikov na oltarnih nastavkih. Iz vizitacijskih zapisnikov ljubljanskega škofa Otona Friderika Buchheima (1641-1664) ANG On the hierarchy of saints on altars. Visitation records of Otto Friedrich Buchheim, the Bishop of Ljubljana (1641-1664) Opis SLO Obravnavani vizitacijski zapisniki razkrivajo pravilo za dispozicijo svetniških figur na oltarnih nastavkih: medtem ko titularnemu svetniku pripada osrednje mesto v nastavku, se spremljevalci razvrščajo v parih (v vsaki etaži posebej) tako, da stoji višje rangirani na odličnejši evangeljski, nižje rangirani pa na subordinirani listni strani. Pri tem ne gre za individualno odločitev o prednosti enega pred drugim, temveč za v Cerkvi splošno uveljavljeno hierarhično lestvico, ki se je v umetnosti dosledno uveljavila s pozno renesanso in barokom. ANG The analysis of visitation records gives an insight into the rules governing the disposition of saintly figures in retables: the central place was accorded to the titular saint, while companion saints are positioned in pairs in such a way that those of higher rank are placed on the more distinguished gospel side, whereas those of lower rank stand on the subordinate epistle side. Such practice of the disposition of saintly figures was not decided upon individually, it was the hierarchical principle established by the Church and consequently applied in the art of the late Renaissance and Baroque periods. Objavljeno v International Association of Research Institutes in the History of Art c/o W. Tegethoff c/o Zentralinstitut für Kunstgeschichte; RIHA journal; 2011; [Letn.]2; A': 1; Avtorji / Authors: Lavrič Ana Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 4. COBISS ID 36027437 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Poročila Giovannija Pieronija o utrdbah na mejah Notranje Avstrije ANG Giovanni Pieroni's reports about fortresses on the borders od Innerösterreich Opis SLO V izvirnem znanstvenem članku so predstavljeni poročila, vedute in lavirani načrti mest, gradov in utrdb krajev, ki jih je v drugi polovici tridesetih let 17. stoletja obiskal in pregledal dvorni vojni inženir Giovanni Pieroni. Njegova poročila, načrti in risbe utrdb na Goriškem, Kranjskem in v Vojni krajini so pomembni tudi za raziskave nekaterih sakralnih spomenikov in urbanističnega razvoja mest v teh deželah, hkrati pa enakovredno umeščajo slovenski patrimonij v evropski umetnostni kontekst prve polovice 17. stoletja. ANG The scientific paper presents reports on, vedute and washed drawings of city plans, castles and fortifications of places that were in the late 1630s visited and surveyed by Giovanni Pieroni, court war engineer, in Gorizia region, Carniola and Military Border. They are likewise relevant for the investigation of certain sacred monuments and urbanistic development of cities in these lands, and they also accurately place Slovene patrimony into European artistic context of the first half of the 17th century. Objavljeno v Villa I Tatti;The Harvard University Center for Italian Renaissance Studies; Renaissance studies in honor of Joseph Connors; 2013; Vol. 1; str. 571576, 942-944; Avtorji / Authors: Seražin Helena 1.16 Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski Tipologija publikaciji 5. COBISS ID 19549448 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Upodabljanje ptujskogorskih romarjev ANG Portraying the Ptujska Gora pilgrims Opis SLO Votivna cerkev na Ptujski Gori, zgrajena okrog 1400, je bila od vsega začetka cilj romarjev. Nobene neposredne evidence nimamo, kdo so bili srednjeveški romarji; portreti donatorjev in različni grafiti pa vendar namigujejo, kdo vse je iskal zaščito pri Mariji Zavetnici s plaščem v 15. in 16. stoletju. Če portrete romarjev, ki so se ohranili na Ptujski Gori, razvrstimo kronološko, opazimo, da tisti iz srednjega veka predstavljajo plemiče in izobraženo duhovščino, medtem ko mlajši upodabljajo ljudi nižjega rodu. Romarji iz 19. in 20. stoletja, kakor jih prepoznamo na umetniških delih, so pripadali najnižjemu družbenemu razredu. Ker se je ohranilo razmeroma veliko relevantnega gradiva, je avtorica prispevka lahko analizirala družbeni značaj romarjev, ki so obiskovali svetišče od srednjega veka pa vse do političnih sprememb v devetdesetih letih 20. stoletja. ANG The pilgrimage church at Ptujska Gora, built around 1400 and devoted to the Virgin of Mercy, is recognized as one of the most highly regarded and valued examples of cultural heritage in Slovenia. Pilgrims, of course, began to determine the nature of the site from the beginning of the 15 th century on and a significant number of images depicting the pilgrims to Ptujska Gora have been produced over the centuries. These images provide valuable insight into the demographic shifts in the quintessential Ptujska Gora pilgrim over time. In the 15 th century, noblemen and clergymen were portrayed as donators, closely connected to the Virgin (for example, the relief in the main altar with 82 figures under the cloak of the Virgin, and the predella of the altar of Our Lady of the Rosary and the frescoes in the Cross Chapel). In the 17 th and 18 th century it is apparent that the most devoted pilgrims came from the middle classes (see the copper engraving by Wolfgang Kilian, depicting eight miracles). From the 19 th century on, peasants and pilgrims from the lower classes attracted the attention of artists (such as Alois Kasimir and France Mihelič). Up until the 1970s, the pilgrims to Ptujska Gora typically reflected the structure of socialist society in which religion was unwelcome; their images were systematically recorded by the photographer Stojan Kerbler. Objavljeno v International Council for Philosophy and Humanistic Studies; Diogenes; 2012; Vol. 58, iss.3; str. 121-138; A': 1; Avtorji / Authors: Ciglenečki Marjeta Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 7.Najpomembnejši družbeno-ekonomski rezultati programske skupine6 Družbeno-ekonomski dosežek 1. COBISS ID 16733192 Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Ustanovitev Oddelka za umetnostno zgodovino na Filozofski fakulteti Univerze v Mariboru ANG The establishment of the Department of Art History at the Faculty of Arts, University of Maribor Pedagoška dejavnost http://www.uni-mb.si/dokument.aspx?id = 14590 (G.01 razvoj visoko-šolskega izobraževanja; D.09 mentorstvo doktorandom, D.10 pedagoško delo, G.01.01, G.01.02, G.05) Opis SLO V Sloveniji je bilo do leta 2009 umetnostno zgodovino na dodiplomskem programu mogoče študirati le na Univerzi v Ljubljani, zaradi pomena izbire, kvalitete in pluralnosti, uravnoteženega razvoja na regionalnem nivoju, je bil s podporo Umetnostnozgodovinskega inštituta Franceta Steleta Znanstvenoraziskovalnega centra Slovenske akademije znanosti in umetnosti na Filozofski fakulteti Univerze v Mariboru ustanovljen Oddelek za umetnostno zgodovino (predstojnica Marjeta Ciglenečki), kjer je središče humanističnih znanosti za Štajersko. Na oddelku so iz programske skupine habilitirani profesorji in nosilci predmetov še A. Lavrič, F. Lazarini, B. Murovec, M. Oter Gorenčič, B. Resman, H. Seražin in P. Vidmar. Z ustanovitvijo oddelka je slovenska umetnostna zgodovina in humanistika severovzhodne Slovenije pridobila pomembno središče nadaljnjega razvoja. Oddelek tudi omogoča direkten prenos znanstvenih dosežkov na študente. Člani programske skupine sodelujejo (oziroma so v zadnjih petih letih sodelovali) v pedagoškem procesu na drugih slovenskih univerzah na oddelkih za umetnostno zgodovino, zgodovino in kulturno zgodovino, in sicer na dodiplomskem, podiplomskem in doktorskem študiju (Univerza v Ljubljani, Univerza na Primorskem). http://www.uni-mb.si/dokument.aspx?id = 14590 (G.01 development of high education, D.09 mentorship to doctoral students, D.10 educational work, G.01.01, G.01.02, G.05) ANG In Slovenia before 2009 one could enrol to undergraduate university program of art history only at the University of Ljubljana. Due to the significance of choice, quality and plurality in university programs as well as balanced regional development, Faculty of Arts at the University of Maribor, the central institution for humanities in Styria, with the support of France Stele Institute of Art History at the Slovenian Academy of Sciences and Arts founded the Department of Art History (head: Marjeta Ciglenečki). In the newly established department the following programme team members are habilitated as professors and programme holders: A. Lavrič, F. Lazarini, B. Murovec, M. Oter Gorenčič, B. Resman, H. Seražin and P. Vidmar. By establishing new faculty department, Slovenian art history and humanities of the north-east Slovenia gained an important centre for the further development of the discipline, whereas the department also enables direct application of scientific results in the education process. Members of the programme team cooperate (or have in the last five years cooperated) in educational processes at other Slovenian universities, at the departments of art history, history and cultural history, in undergraduate, postgraduate and doctoral programs (University of Ljubljana, University of Primorska). Šifra D.02 Ustanovitev raziskovalnega centra, laboratorija, študija, društva Objavljeno v Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta; 2008; 58 f., [ca 300] f. pril.; Avtorji / Authors: Ciglenečki Marjeta, Kos Mateja, Lavrič Ana, Mikuž Jure, Murovec Barbara, Resman Blaž, Rimele Oto, Vidmar Polona Tipologija 2.13 Elaborat, predštudija, študija 2. COBISS ID 64217856 Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Acta historiae artis Slovenica ANG Acta historiae artis Slovenica Uredniško delo Uredniško delo je pomemben del strokovnega dela članov programske skupine. 1. Uredništvo znanstvene revije Acta historiae artis Slovenica [COBISS.SIID 64217856]. Leta 1996 ustanovljena znanstvena revija za umetnostno zgodovino dostopna v evropskih in severnoameriških bibliotekah, indeksirana v Scopus in od 2013 online; prinaša znanstvene članke o umetnosti Slovenije in Evrope, s poudarkom na Italiji in srednji Evropi. Prispevki so recenzirani, kar zagotavlja visok kvalitetni nivo objav. Od sodelavcev na programu so bili glavni uredniki oz. člani uredniškega odbora: A. Lavrič, B. Resman, H. Seražin, B. Murovec, M. Oter Gorenčič, T. Košak. 2. Uredništvo zbirke Umetnine v žepu; serija je začela izhajati leta 2010 v okviru programa Ljubljana - svetovna prestolnica knjige 2010; do zdaj izšlo deset žepnic o spomenikih Slovenije (ur. B. Murovec): mdr. Damjan Prelovšek: Narodna in univerzitetna knjižnica; Jure Mikuž: Spomenik revolucije Draga Tršarja; Vesna Krmelj: Cukrarna. V knjigah avtorji s strokovno tehtno in poljudno privlačno besedo, ki je hkrati bogato slikovno podprta, spregovorijo o umetninah in arhitekturnih spomenikih, tudi tako, da jih postavijo v širok družben kontekst. Opis SLO 3. B. Murovec je glavna urednica strokovne revije Umetnostna kronika [COBISS.SI-ID 125877760]; slovenska strokovna revija, ki izhaja štirikrat letno in prinaša krajše znanstvene članke, intervjuje, recenzije publikacij in razstav, spomeniškovarstveno problematiko, koledar dogodkov in druge aktualne vsebine. 4. B. Resman je urednik serije Umetnostna topografija Slovenije. Doslej sta izšli dve knjigi: Upravna enota Kočevje 2010, Upravna enota Jesenice 2011; Upravna enota Ajdovščina 2012; Upravna enota Hrastnik 2013; Upravna enota Logatec 2014. 5. Sodelovanje v digitalizacijskih uredniških projektih: DEDI (Enciklopedija naravne in kulturne dediščine na Slovenskem: http://www.dedi.si/) @RZENAL (Virtualna zakladnica nacionalne dediščine). Spletni portal: Umetnost v prostoru mesta Maribor (mariborart.si) 6. Sodelovanje v drugih uredniških odborih in urejanje drugih knjižnih zbirk, na primer: Zbornik za umetnostno zgodovino RIHA Journal Opera instituti artis historiae Fundamenta artis historiae Editorial work Editorial work represents an important part of the expert work of the researchers. 1. Editing of the scientific journal Acta historiae artis Slovenica [COBISS.SIID 64217856]. The scientific art history journal, founded in 1996, is available in European and North American libraries, indexed in Scopus; online from 2013; it publishes scientific articles on Slovenian and European art, focusing especially on Italy and Central Europe. The articles are submitted to a review procedure, which ensures a high quality level of publications. Of the programme co-operators the sequent have been editors-in-chief or members of the editorial-board: A. Lavrič, B. Resman, H. Seražin, B. Murovec, M. Oter Gorenčič, T. Košak. 2. Editorial work for the Art in the Pocket series. The series of booklets has been published since 2010 as part of Ljubljana - world book capital 2010 programme. So far, ten paperbacks on Slovenia's monuments were published (ed. Barbara Murovec): e. g. Damjan Prelovšek: The National University Library; Jure Mikuž: Drago Tršar's Monument of the Revolution; Vesna Krmelj: Ljubljana Sugar Refinery. With a combination of language, appealing to wider audiences all the while remaining scientific, and rich illustrations, the authors focus on fine art and architectural monuments, also by including them into the wider social context. 3. B. Murovec is the editor in chief of the journal Umetnostna kronika [COBISS.SI-ID 125877760]; a Slovenian scientific journal, published four times a year, including shorter scientific articles, reviews of publications and exhibitions, problems related to protection of monuments, an events calendar and other current topics. ANG 4. B. Resman is the editor in chief of the Umetnostna topografija Slovenije series. Four monographs have been published so far: Upravna enota Kočevje 2010, Upravna enota Jesenice 2011; Upravna enota Ajdovščina 2012; Upravna enota Hrastnik 2013; Upravna enota Logatec. 5. Participation in editing digitalisation projects: DEDI (The extension of the Encyclopedia of Natural and Cultural Heritage in Slovenia, http://www.dedi.si/) @RZENAL (Virtual Treasury of National Heritage) Art in Maribor (mariborart.si) 6. Participation on other editorial boards and editing other book series, for example: Zbornik za umetnostno zgodovino RIHA Journal Opera instituti artis historiae Fundamenta artis historiae Šifra C.05 Uredništvo nacionalne revije Objavljeno v Acta historiae artis Slovenica, http://uifs1.zrc-sazu.si/index.php?q=en/node/20 Tipologija 4.00 Sekundarno avtorstvo 3. COBISS ID 32080685 Vir: COBISS.SI Naslov SLO L'uso di "moduli" di Vignola sul territorio della Innerösterreich (Uporaba Vignolovih "moduli" na notranjeavstrijskem prostoru) ANG The Use of Vignola's "moduli" on the Territory of Inner Austria Predstavljene so bile terenske in arhivske raziskave na temo, v kolikšni meri so izobraženci v slovenskih deželah v 17. stoletju poznali, gradbeniki pa pri načrtovanju in gradnji sakralnih spomenikov uporabljali priročnik rimskega arhitekta Jacopa Barozzija da Vignola Regola delli cinque ordini d'Architettura, ki je prvič izšel že leta 1562. Prve ugotovitve so pokazale, da je najstarejši izvod tega dela iz let 1620 ali 1630 hranjen v Semeniški knjižnici v Ljubljani, prva dosledna uporaba Vignolovih modulov ali proporcev arhitekturnih redov pa se je pokazala pri projektu s knjižnico povezanih članov Accademia operosorum - gradnji ljubljanske baročne stolnice na prelomu iz 17. v 18. stoletje. Nekaj drugih referatov članov programske skupine na mednarodnih konferencah: Opis SLO Marjeta Ciglenečki • Maribor / Marburg. Deutsches Kulturforum östliches Europa, 23. 2. 2012 • Monuments to the National War of Liberation in Slovenia and Collective Memory. CIHA The Challenge of the Object, Nürnberg, 17. 7. 2012 • General Rudolf Maister (1874-1934) in the memory of Slovenes : adoration and disregard : Network Media and memoria in South-Eastern Europe "Distinction and unification. Regional and Supraregional memories", University of Novi Sad, Faculty of Philosophy, 25th - 28th May 2011. Tina Košak • Pricing paintings in late 17th and early 18th century Inner Austria : Preis (e) ohne Grenzen: Kunstmarkt an europäischen Höfen der Vormoderne, Herzog August Bibliothek, Wolfenbüttel, 4. 4. 2014. Ana Lavrič • Die konstitutive Rolle der wichtigsten marianischen Wallfahrtsorten bei den Slowenen im Lichte des Zweiten Vatikanischen Konzils. Predavanje na XXIII Congresso Mariologico Mariano Internazionale, La mariologia a partire dal Concilio Vaticano II: ricezione, bilancio e prospettive, Roma, 6. 9. 2012 Franci Lazarini • Dr. Michael Napotnik, Fürstbischof von Lavant, und die Architektur des 19. Jahrhunderts in der Steiermark : Auftraggeber als Träger der Landesidentität: Kunst in der Steiermak von Mittelalter bis 1918, 26. 6. 2014, Graz Barbara Murovec • Ignaz Maria Graf von Attems als Auftraggeber : Auftraggeber als Träger der Landesidentität: Kunst in der Steiermak von Mittelalter bis 1918, 27. 6. 2014, Graz • Visual culture of Slovenia between Central Europe and the Balkans : predavanje na International Conference Visual Culture of the Balkans: State of Research and Further Directions, Belgrade, 3. jul. 2014. • Zwischen methodologischer und ideologischer Kunstgeschichte: Schulung, Anpassung und Transformierung von Wissen; Ohne Grenzen, XXXII. Deutscher Kunsthistorikertag, Universität Greifswald. Greifswald, Nemčija, 23. 3. 2013 • Culture and economy: Slovenia before and after 1991; international conference of research group Media and memoria in South-Eastern Europe: Cultures of economy, Sarajevo, 17. 5. 2013 • Message of visual source and its impact on image concept: Baroque ceiling painting in the Styrian monasteries; international conference Concept, Image, Reception - Baroque Ceiling Painting in the Settings of European Monasteries, Bratislava, Slovaška, 20. 9. 2013 • Promene u društvenom i umetničkom položaju slovenačkih umetnika u 20. veku. international conference War and visual culture, Filozofska fakulteta Univerze v Beogradu, Beograd, 18. 10. 2013 • A gap between proclaimed and realized conservation doctrine - the case of Slovenia. international conference Re/theorising heritage; Association of Critical Heritage Studies, University of Gothenburg, 6. 6. 2012 • France Stele and his Yugoslav related research; Distinction and Unification. Regional and Supraregional Memories", Network media and memoria in South-Eastern Europe, Novi Sad, 26.5.2011 • Giulio Quaglio in Slovenia : Il Trionfo politico-religioso nella Cattedrale di Lubiana : lecture "L'Arte di Giulio Quaglio nella Provincia di Udine", Palazzo Antonini Belgrado, Udine, 18.5.2010. • Die Türken sind im Lande - Kunstzeugnisse und Interpretationen : international conference "Die Türken erinnern. Ausbildung und Überlieferung des Türkengedächtnisses im internationalen Vergleich", Bad Radkersburg, 15.10.2010 • Die Monatszeitschrift Slovan und das Slawentum in der Kunst Sloweniens : [vabljeno predavanje "Die Idee des Slawentums in Mittel-, Ost- und Süedosteuropa im 20. Jahrhundert, Berlin, 1.-2.12.2011]. Mija Oter Gorenčič • Les decors sculptes des premiers monasteres de l'Ordre des Chartreux : [Analecta cartusiana, Colloque international d'histoire, Les chartreuses de la provincia Burgundiae, Aujourd'hui dans le departement de l'Ain et l'Ordre des Chartreux, Belley (Ain, France) 20-22 juillet 2010]. • Die Rolle der Andechs-Meranier und Babenberger bei der Gründung und Errichtung der ersten beiden Kartäuserklöster in Mitteleuropa (Seitz und Gairach); Kartäusisches Denken und daraus resultierende Netzwerke vom Mittelalter bis zur Neuzeit, Aggsbach, 23.-27.8.2011. Helena Seražin • Seventeenth-century fortified villas in the county of Gorizia with residences modelled on the type of a Venetian Palace : predavanje na Third International Meeting European Architectural History Network, Torino, 19.21. jun. 2014. • L'apprendistato nelle arti del costruire : predavanje na Convegno Internazionale Garzoni, Apprendistato, Lavoro e Societa a Venezia e in Europa, XVI-XVIII secolo, Venezia 10-11 ottobre, 2014. • Garden casino without a garden : interior decoration as a substitute for garden settings : predavanje na International Symposium The Early Modern Villa: Senses and Perceptions versus Materiality, 15-17 October 2014, Museum of King Jan III Palace at Wilanow, Orangery, Poland. • A »Venetian« Discalced Carmelite Church in Habsburg Lands. Referat na 65. letni konferenci Society of Architectural Historians, Detroit, 20. 4. 2012. Polona Vidmar • Der Pettauer Bürger Niclas Grewl und sein Altar : Auftraggeber als Träger der Landesidentität: Kunst in der Steiermak von Mittelalter bis 1918, 26. 6. 2014, Graz. In this lecture, field and archival studies were presented of Jacopo Barozzi da Vignola's manual Regola delli cinque ordini d'Architettura, first published in Rome 1562, its role and usage among intellectuals and building engineers of the 17th-century sacral architecture in Slovenia. Findings show that the oldest copy of the manual, belonging to the edition of 1620 or 1630 is hosted by the Seminary Library in Ljubljana. Vignola's moduli, i.e. proportions of architectural orders, were for the first time consistently used in a project, carried out by the members of Accademia operosorum (who were connected with the above-mentioned library): the building of the new Ljubljana cathedral on the threshold of the 18th century. Some other papers of the programme research team at the international conferences: Marjeta Ciglenečki • Maribor / Marburg. Deutsches Kulturforum östliches Europa, 23. 2. 2012 • Monuments to the National War of Liberation in Slovenia and Collective Memory. CIHA The Challenge of the Object, Nürnberg, 17. 7. 2012 • General Rudolf Maister (1874-1934) in the memory of Slovenes : adoration and disregard : Network Media and memoria in South-Eastern Europe "Distinction and unification. Regional and Supraregional memories", University of Novi Sad, Faculty of Philosophy, 25th - 28th May 2011. ANG Tina Košak • Pricing paintings in late 17th and early 18th century Inner Austria : Preis (e) ohne Grenzen: Kunstmarkt an europäischen Höfen der Vormoderne, Herzog August Bibliothek, Wolfenbüttel, 4. 4. 2014. Ana Lavrič • Die konstitutive Rolle der wichtigsten marianischen Wallfahrtsorten bei den Slowenen im Lichte des Zweiten Vatikanischen Konzils. Predavanje na XXIII Congresso Mariologico Mariano Internazionale, La mariologia a partire dal Concilio Vaticano II: ricezione, bilancio e prospettive, Roma, 6. 9. 2012 Franci Lazarini • Dr. Michael Napotnik, Fürstbischof von Lavant, und die Architektur des 19. Jahrhunderts in der Steiermark : Auftraggeber als Träger der Landesidentität: Kunst in der Steiermak von Mittelalter bis 1918, 26. 6. 2014, Graz Barbara Murovec • Ignaz Maria Graf von Attems als Auftraggeber : Auftraggeber als Träger der Landesidentität: Kunst in der Steiermak von Mittelalter bis 1918, 27. 6. 2014, Graz • Visual culture of Slovenia between Central Europe and the Balkans : predavanje na International Conference Visual Culture of the Balkans: State of Research and Further Directions, Belgrade, 3. jul. 2014. • Zwischen methodologischer und ideologischer Kunstgeschichte: Schulung, Anpassung und Transformierung von Wissen; Ohne Grenzen, XXXII. Deutscher Kunsthistorikertag, Universität Greifswald. Greifswald, Nemčija, 23. 3. 2013 • Culture and economy: Slovenia before and after 1991; international conference of research group Media and memoria in South-Eastern Europe: Cultures of economy, Sarajevo, 17. 5. 2013 • Message of visual source and its impact on image concept: Baroque ceiling painting in the Styrian monasteries; international conference Concept, Image, Reception - Baroque Ceiling Painting in the Settings of European Monasteries, Bratislava, Slovaška, 20. 9. 2013 • Promene u društvenom i umetničkom položaju slovenačkih umetnika u 20. veku. international conference War and visual culture, Filozofska fakulteta Univerze v Beogradu, Beograd, 18. 10. 2013 • A gap between proclaimed and realized conservation doctrine - the case of Slovenia. international conference Re/theorising heritage; Association of Critical Heritage Studies, University of Gothenburg, 6. 6. 2012 • France Stele and his Yugoslav related research; Distinction and Unification. Regional and Supraregional Memories", Network media and memoria in South-Eastern Europe, Novi Sad, 26.5.2011 • Giulio Quaglio in Slovenia : Il Trionfo politico-religioso nella Cattedrale di Lubiana : lecture "L'Arte di Giulio Quaglio nella Provincia di Udine", Palazzo Antonini Belgrado, Udine, 18.5.2010. • Die Türken sind im Lande - Kunstzeugnisse und Interpretationen : international conference "Die Türken erinnern. Ausbildung und Überlieferung des Türkengedächtnisses im internationalen Vergleich", Bad Radkersburg, 15.10.2010 • Die Monatszeitschrift Slovan und das Slawentum in der Kunst Sloweniens : [vabljeno predavanje "Die Idee des Slawentums in Mittel-, Ost- und Süedosteuropa im 20. Jahrhundert, Berlin, 1.-2.12.2011]. Mija Oter Gorenčič • Les decors sculptes des premiers monasteres de l'Ordre des Chartreux : [Analecta cartusiana, Colloque international d'histoire, Les chartreuses de la provincia Burgundiae, Aujourd'hui dans le departement de l'Ain et l'Ordre des Chartreux, Belley (Ain, France) 20-22 juillet 2010]. • Die Rolle der Andechs-Meranier und Babenberger bei der Gründung und Errichtung der ersten beiden Kartäuserklöster in Mitteleuropa (Seitz und Gairach); Kartäusisches Denken und daraus resultierende Netzwerke vom Mittelalter bis zur Neuzeit, Aggsbach, 23.-27.8.2011. Helena Seražin • Seventeenth-century fortified villas in the county of Gorizia with residences modelled on the type of a Venetian Palace : predavanje na Third International Meeting European Architectural History Network, Torino, 19.21. jun. 2014. • L'apprendistato nelle arti del costruire : predavanje na Convegno Internazionale Garzoni, Apprendistato, Lavoro e Societa a Venezia e in Europa, XVI-XVIII secolo, Venezia 10-11 ottobre, 2014. • Garden casino without a garden : interior decoration as a substitute for garden settings : predavanje na International Symposium The Early Modern Villa: Senses and Perceptions versus Materiality, 15-17 October 2014, Museum of King Jan III Palace at Wilanow, Orangery, Poland. • A »Venetian« Discalced Carmelite Church in Habsburg Lands. Referat na 65. letni konferenci Society of Architectural Historians, Detroit, 20. 4. 2012. Polona Vidmar • Der Pettauer Bürger Niclas Grewl und sein Altar : Auftraggeber als Träger der Landesidentität: Kunst in der Steiermak von Mittelalter bis 1918, 26. 6. 2014, Graz. Šifra B.03 Referat na mednarodni znanstveni konferenci Objavljeno v 2010; Avtorji / Authors: Seražin Helena Tipologija 3.16 Vabljeno predavanje na konferenci brez natisa 4. COBISS ID 71337985 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Umetnost okrog 1400. Globalni in regionalni pogledi ANG Art and architecture around 1400 Opis SLO Leta 2011 je na Univerzi v Mariboru pod okriljem Mednarodnega odbora za umetnostno zgodovino potekal mednarodni znanstveni kolokvij Umetnost okrog 1400. Globalni in regionalni pogledi. Srečanje, na katerem se je zbralo 47 znanstvenikov in doktorskih študentov iz 13 držav, sta organizirala novi Oddelek za umetnostno zgodovino na Filozofski fakulteti Univerze v Mariboru in Slovensko umetnostnozgodovinsko društvo, finančno pa sta ga podprla Agencija za raziskovanje RS in Ministrstvo za kulturo RS. V letu 2012 so organizatorji objavili zbornik razprav. Umetnost okrog 1400 je eno najbolj privlačnih tematik v evropski umetnostni zgodovini, o kateri se veliko razpravlja; prispevki v zborniku predstavljajo umetnostno produkcijo okrog 1400 v razmerjih med središči in obrobjem; razpravljajo o vprašanjih zasebnega in kolektivnega mecenstva, migracij umetnikov in o percepciji umetnosti okrog 1400 v kasnejših obdobjih. ANG In 2011 an international colloquium under the auspices of Comite International d'Histoire de l'Art entitled Art and Architecture around 1400. Global and Regional perspectives took place at the University of Maribor, Slovenia. The meeting, which brought together 47 academics and doctoral students from 13 countries, was organized by the new Department of Art History at the Faculty of Arts, University of Maribor, the Slovene Art History Society and was financially supported by the Slovene Research Agency and the Ministry of Culture of the Republic of Slovenia. In 2012 the organizers published the colloquium proceedings. Art and architecture around 1400 is one of the most impressive and also one of the most discussed topics in European art history; the papers in the volume attempt to present artistic production around 1400 in terms of centres and peripheries; they discuss questions concerning private and collective patronage, artist migration and perception of the art around 1400 in later periods. Šifra B.01 Organizator znanstvenega srečanja Objavljeno v Faculty of Arts; 2012; 362 str.; Vidmar Polona A': 1; Avtorji / Authors: Ciglenečki Marjeta, Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 5. COBISS ID 31220013 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Članstvo v mednarodnih organizacijah ANG Membership in international committees: RIHA, CIHA Članstvo v mednarodnih odborih in komitejih ter vodenje mednarodnih projektov 1. Barbara Murovec je sekretarka / druga podpredsednica mednarodne zveze umetnostnozgodovinskih raziskovalnih inštitutov RIHA (International Association of Research Institutes in the History of Art) (dokumentirano v: http://www.riha-institutes.org); v Ljubljani je bila generalna konferenca leta 2009. 2. Marjeta Ciglenečki je redna članica in ena od podpredsednic CIHA (International Committee of the History of Art). 3. B. Murovec je članica mednarodne raziskovalne skupine za raziskovanje stropnega slikarstva The Research Group for Baroque Ceiling Painting in Central Europe BCPCE, ki povezuje strokovnjake iz 9 evropskih držav in ZDA (dokumentirano v: http://baroque_ceiling.udu.cas.cz/); v sodelovanju s to raziskovalno skupino je Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta organiziral mednarodno konferenco Ceiling painting around 1700. Public and private devotion in the towns of Central Europe and North Italy, Prešernova dvorana, SAZU, Ljubljana, October 16-18, 2008 (COBISS.SI-ID 28831021). Opis SLO 4. H. Seražin je članica v mednarodnem raziskovalnem projektu Garzoni. Apprentissage, travail et societe a Venice, XVIe-XVIIIe siecle, 2013-2014. Koordinator: Maison europeene des Sciences de l'homme et de la societe (MESH), Lille (Francija). Partnerji: Institut de Recherches Historiques du Septentrion - IRHiS; UFR des Sciences Historiques, Artisitques et Politiques pri Universite Charles-deGaulle Lille; Ecole doctorale Sciences de l'Homme et de la Societe pri Universite Lille, Nord de France; GRHIS pri Universite de Rouen; Dipartimento di Filosofia e Beni Culturali in Dipartimento di Studi Umanistici pri Universita Ca' Foscari v Benetkah; The University of Warwick; l'Ecole pratique des hautes etudes (SAPRAT); Istituto di Storia dell'Arte, Fondazione Giorgio Cini; Archivio di Stato di Venezia; Oddelek za umetnostno zgodovino Filozofske fakultete v Ljubljani; Odsjek za povijest umjetnosti, Filozofski fakultet u Rijeci in UIFS ZRC SAZU. 5. Sodelovanje pri programu Evropske unije, European Network on Research Programme Applied to the Protection of Tangible Cultural Heritage NET-HERITAGE (7FP EU - 219301, Theme: Cooperation specific programme: Enviroment [including Climate Change], vključenih 14 držav), B. Murovec koordiniranje naloge/ Task 4.2. Vodili so tudi več bilateralnih projektov z Avstrijo, Češko, Hrvaško in Srbijo. 6. Media and Memoria in South-Eastern Europe. Cultural science network for south-eastern European Studies; vodenje: Univerza v Konstanci (DAAD projekt) Sodelujoči: Univerze v Nemčiji (Konstanca, Regensburg, Berlin), v Bosni in Hercegovini (Sarajevo, Tuzla), na Hrvaškem (Split, Zagreb), v Črni Gori (Podgorica/Nikšić), Makedoniji (Skopje), Srbiji (Beograd, Novi Sad) in Slovenija (Maribor, Ljubljana). 7. Članstvo v Regional center for Art, Culture and New Media (članica upravnega odbora B. Murovec), od 2013. ANG Membership in international committees and leading of international projects 1. B. Murovec is a secretary of the RIHA (International Association of Research Institutes in the History of Art) (documented in: http://www.riha-institutes.org); in 2009 took the general assembly place in Ljubljana. 2. M. Ciglenečki is a titular Member and one of the vice presidents of the General Assembly of CIHA (International Committee of the History of Art). 3. B. Murovec is a member of The Research Group for Baroque Ceiling Painting in Central Europe BCPCE, which relates experts from nine European countries and the USA (documented in: http://baroque-ceiling.udu.cas.cz/); in cooperation with this group France Stele Institute of Art History organized international conference Ceiling painting around 1700. Public and private devotion in the towns of Central Europe and North Italy, in the Prešeren Hall, SAZU, Ljubljana, October 16-18, 2008. Documented in (COBISS.SI-ID 28831021). 4. H. Seražin is a member in the research project Garzoni. Apprentissage, travail et societe a Venice, XVIe-XVIIIe siecle, 2013-2014. Koordinator: Maison europeene des Sciences de l'homme et de la societe (MESH), Lille (Francija). Partners: Institut de Recherches Historiques du Septentrion - IRHiS; UFR des Sciences Historiques, Artisitques et Politiques pri Universite Charles-deGaulle Lille; Ecole doctorale Sciences de l'Homme et de la Societe pri Universite Lille, Nord de France; GRHIS, Universite de Rouen; Dipartimento di Filosofia e Beni Culturali in Dipartimento di Studi Umanistici pri Universita Ca' Foscari, Venice; The University of Warwick; l'Ecole pratique des hautes etudes (SAPRAT); Istituto di Storia dell'Arte, Fondazione Giorgio Cini; Archivio di Stato di Venezia; Department of Art History at Faculty of Arts in Ljubljana; Odsjek za povijest umjetnosti, Filozofski fakultet u Rijeci in UIFS ZRC SAZU. 5. They also cooperate in the programme European Network on Research Programme Applied to the Protection of Tangible Cultural Heritage NET-HERITAGE (7FP EU - 219301, Theme: Cooperation specific programme: Environment [including Climate Change], 14 member states), B. Murovec coordination of task 4.2. The programme team members led numerous bilateral projects with colleagues from Austria, The Czech Republic, Croatia and Serbia. 6. Media and Memoria in South-Eastern Europe: Cultural science network for south-eastern European Studies; leading institution: the University of Konstanz, partners: Universities of Regensburg and Berlin (Humboldt-University) and the universities in Bosnia-Herzegovina (Sarajevo, Tuzla), Croatia (Split, Zagreb), Montenegro (Podgorica/Nikšić), Macedonia (Skopje), Serbia (Belgrade, Novi Sad) and Slovenia (Maribor, Ljubljana) (DAAD funding). 7. Membership in Regional center for Art, Culture and New Media (RCAC Executive Board B. Murovec), od 2013. Šifra D.03 Članstvo v tujih/mednarodnih odborih/komitejih Objavljeno v 2009; Avtorji / Authors: Murovec Barbara Tipologija 3.15 Prispevek na konferenci brez natisa 8.Drugi pomembni rezultati programske skupine7 Nekateri drugi rezultati iz leta 2014: KOŠAK, Tina. Slikarske zbirke grofov Herberstein : zbirka Erazma Friderika grofa Herbersteina v gradu Hrastovec in v Gradcu. Acta historiae artis Slovenica, 2014, 19, [št.] 1, str. 53-91. LAVRIČ, Ana. Slovenski "panteon" v Slomškovih Drobtinicah in pri Novi Cerkvi. Acta historiae artis Slovenica, 2014, 19, [št.] 1, str. 93-122. LAZARINI, Franci. "Začeti pa moramo na vsak način že letos, sicer lahko naredimo križ črez novo cerkev." : o neuresničeni gradnji nove cerkve sv. Magdalene v Mariboru. Acta historiae artis Slovenica, 19, [št.] 1, str. 123-142. MUROVEC, Barbara. "Anyway, the question of personnel is rather difficult ---" : some observations on politcal influence on art (history) in Slovenia. Acta historiae artis Slovenica, 2014, 19, [št.] 1, str. 143-154, 210. SERAŽIN, Helena. Kočevski grad v listinah arhiva knezov Auersperg. Acta historiae artis Slovenica, 2014, 19, [št.] 2, str. 7-44. LAVRIČ, Ana. Zgodovinska in umetnostna dediščina frančiškanskih bratovščin. Acta historiae artis Slovenica, ISSN 1408-0419, 2014, 19, [št.] 2, str. 95-122. VIDMAR, Polona. Baročna oprema ptujske dominikanske cerkve. Časopis za zgodovino in narodopisje, 2014, letn. 85 = n. v. 50, zv. 1/2, str. 189-230. LAVRIČ, Ana, RESMAN, Blaž. Marija Pomagaj na Slovenskem : Layerjeva slika, njene predhodnice in naslednice. Kronika, 2014, letn. 62, 2, str. 233-254. VIDMAR, Polona. Das Grabmal des ersten Herzogs der Steiermark : zu Ikonographie, architektonischem Kontext und Rezeption des Otakar-Grabmals aus der ehemaligen Kartause Seitz (Žiče), (Allgemeine wissenschaftliche Reihe, Bd. 36). Graz: Grazer Universitätsverlag: Leykam, 2014. 153 str., ilustr. OTER GORENČIČ, Mija. Kostanjevica na Krki - samostan : stalna razstava, jun. 2014. Kostanjevica na Krki, 2014. http://www.galerija-bj.si/stalne- razstave/razstava/kostanjevica_na_krki-samostan_ed_265/. [COBISS.SI-ID 37356589] 9.Pomen raziskovalnih rezultatov programske skupine8 9.1.Pomen za razvoj znanosti9 SLO Raziskave so prispevale k razvoju umetnostnozgodovinske vede v smislu širšega in globljega poznavanja slovenske umetnostne preteklosti in k razširjanju celotnega humanističnega vedenja o evropski preteklosti, novih metodoloških pristopov, izboljšanju slovenske terminologije in univerzitetnih izobraževalnih programov (nov univerzitetni program) ter se nadaljujejo v novem programu. Največji doprinos v zadnjih letih je bil na področjih naročništva in zbirateljstva, ikonografije, vloge umetnosti v javnem prostoru, umetnosti in spomina, ideologije in politike, topografije slovenskega prostora, raziskav srednjeveške stavbne plastike, baroka, arhitekture 19. stoletja in umetnosti prve polovice 20. stoletja. Znanstveni rezultati so bili objavljeni v znanstveni periodiki (znanstvena politika je oblikovana tudi v okviru inštitutske revije Acta hiostoriae artis Slovenica ter sodelovanjem v združenju raziskovalnih inštitutov RIHA), znanstvenih monografijah (na inštitutu zlasti v serijah Umetnostna topografija Slovenije in Opera Instituti Artis Historiae) ter s sodelovanjem in z organizacijo workshopov in mednarodnih znanstvenih konferenc. Znanstvena spoznanja so sproti vključena v univerzitetni študij in v izobraževanje doktorandov. ANG_ The researches contributed to the development of art history by further widening and deepening our knowledge about Slovenian artistic past, increasing the entire humanistic knowledge about European past, providing new methodological approaches, as well as by improving Slovenian art historical terminology and university study programmes (new university programme). This continues also in the new programme. The greatest contribution in the last few years was made in the following fields of research: patronage and collecting, iconography, the role of art in public space, art and memory, ideology and politics, topographical inventories of Slovenian territory, early modern architectural sculpture, Baroque, 19th century architecture, art of the first half of the 20th century. Research findings have been published in scientific journals (the research policy of the institute include publication of journal Acta historia artis Slovenica and cooperation in the International Association of Research Institutes in the History of Art, RIHA), in the monographs (among others also in the series Topographical Art Inventories and Opera Instituti Artis Historiae published by the Institute) and presented at the workshops and international conferences (co-)organised by the institute. Research findings were permanently integrated in the university curriculum and applied in training of new doctoral candidates. 9.2.Pomen za razvoj Slovenije10 SLO_ Rezultati so znanstveni temelj, nujno potreben za ustrezno varovanje, obnovo, prezentacijo in ohranjanje umetnostnih spomenikov, torej za kulturno dediščino Slovenije (raziskovalci ga posredujejo tudi direktno s sodelovanjem v komisijah Zavoda za varstvo kulturne dediščine, opozarjanjem na pomen spomenikov v medijih, z organizacijo okroglih miz in posvetov). Raziskovalci prispevajo k dvigu zgodovinske zavesti in s tem k utrjevanju nacionalne identitete. Podpirajo našo kulturno enakopravnost v družbi evropskih narodov. S svojimi raziskavami so vplivali tako na varstvo kulturne dediščine, univerzitetno ter srednješolsko izobraževanje kakor tudi na razstavno dejavnost, založništvo, kulturni turizem in druge sorodne dejavnosti. Sodelovali so z uporabniki in naročniki (občine, spomeniško varstvo, galerije, muzeji in arhivi ter drugi lastniki umetnin in spomenikov, npr. samostani, škofije, lastniki gradov). Na podlagi raziskav so bile organizirane razstave, predavanja, vodstva, tematske e-poti, okrogle mize, strokovni in poljudnoznanstveni teksti, s čimer se je osveščalo in populariziralo umetnost (npr. serija Umetnine v žepu in strokovna revija Umetnostna kronika). Sistematično grajena (foto) dokumentacijska baza umetnostnih spomenikov, ki nastaja na inštitutu, je temeljna evidenca tudi za spomeniško varstvo. Za kulturni razvoj je bilo pomembno urejanje knjig, revij, elektronskih baz in priprava spletnih vsebin. ANG The results provide a scientific basis, crucial for a suitable protection, restoration, presentation and preservation of art monuments, i.e. for the cultural heritage of Slovenia (apart from this, the researchers also disseminate the results directly by participating in the commissions of the Institute for the Protection of Cultural Heritage, and by calling attention to the significance of monuments in the press and by organizing round tables and talks). The research results also help increase historical awareness and thus enforce the awareness of national identity. They support Slovenian cultural equality among other European nations. The findings of the programme team members influenced the protection of cultural heritage, university and secondary education, as well as exhibitions, publishing, cultural tourism and other related activities. The team cooperated closely with users and clients (municipalities, monument protection service, galleries, museums, archives, and other owners of art works and monuments such as monasteries, dioceses, castle owners). Based on researches, exhibitions, lectures, guided tours, thematic electronic virtual tours and round tables have been organised; a number of scientific and popular texts have been published, which enabled a higher awareness and popularisation of art among the wider public (i. e. the booklet series Art in the Pocket (Umetnine v žepu) and professional journal Art Chronicle (Umetnostna kronika). The systematically composed (photographic) database of art works, which is being established at the Institute, is also a fundamental inventory for monument protection. For cultural development, editorial work (monographs, journals, electronic databases) and compilation of contents for websites were especially important. 10.Zaključena mentorstva članov programske skupine pri vzgoji kadrov v obdobju 1.1.2009-31.12.201411 10.1. Diplome12 vrsta usposabljanja število diplom bolonjski program -1. stopnja 39 bolonjski program - II. stopnja univerzitetni (stari) program 12 10.2. Magisterij znanosti in doktorat znanosti13 Šifra raziskovalca Ime in priimek Mag. Dr. MR 30794 Nataša Ivanović o 0 0 28435 Tina Košak o 0 0 29394 Franci Lazarini O 0 0 30796 Mina Mušinović O 0 0 32202 Tina Potočnik o 0 0 Legenda: Mag. - Znanstveni magisterij Dr. - Doktorat znanosti MR - mladi raziskovalec 11.Pretok mladih raziskovalcev - zaposlitev po zaključenem usposabljanju14 Šifra raziskovalca Ime in priimek Mag. Dr. Zaposlitev 28435 Tina Košak 0 A - raziskovalni zavodi v 29394 Franci Lazarini 0 A - raziskovalni zavodi v 30796 Mina Mušinović 0 E - Tujina v 32202 Tina Potočnik 0 C - Gospodarstvo v 30794 Nataša Ivanović 0 D - Javni zavod v Legenda zaposlitev: A - visokošolski in javni raziskovalni zavodi B - gospodarstvo C - javna uprava D - družbene dejavnosti E - tujina F - drugo 12.Vključenost raziskovalcev iz podjetij in gostovanje raziskovalcev, podoktorandov ter študentov iz tujine, daljše od enega meseca, v obdobju 1.1.2009-31.12.2014 Šifra raziskovalca Ime in priimek Sodelovanje v programski skupini Število mesecev 1 v Legenda sodelovanja v programski skupini: A - raziskovalec/strokovnjak iz podjetja B - uveljavljeni raziskovalec iz tujine C - študent - doktorand iz tujine D - podoktorand iz tujine 13.Vključevanje v raziskovalne programe Evropske unije in v druge mednarodne raziskovalne in razvojne programe ter drugo mednarodno sodelovanje v obdobju 1.1.2009-31.12.201415 SLO_ European Network on Research Programme applied to the Protection of Tangible Cultural Heritage (Net Heritage, ERA-NET, Seven Framework Programme), nosilec: Ministero per i Beni e le Attivita Culturali, Italija); (Ministrstvo za kulturo, Ljubljana, Slovenija; B. Murovec). http://www.netheritage.eu/: NET-HERITAGE (Evropska mreža Raziskovalnega programa za zaščito nepremične kulturne dediščine) je prva pomembna pobuda za načrtovanje koordiniranja nacionalnih RTD programov v evropskih državah in v podporo evropskim programom na področju raziskovanja nepremične kulturne dediščine. V ERA-NET sodelujejo ministrstva, investicijske agencije in nacionalne RTD stroke iz štirinajstih evropskih držav. Namen projekta je odgovoriti na eno od ključnih zahtev evropske raziskovalne politike: premagati ovire pri izmenjavi podatkov, potrebnih za koordinirano raziskovalno aktivnost na področju zaščite neprmične kulturne dediščine. V letu 2014 se je začel evropski projekt Women's creativity since the Modern Movement MoMoWo (slovenska koordinatorka H. Seražin): http://www.momowo.eu/ 14.Vključenost v projekte za uporabnike, ki so v obdobju trajanja raziskovalnega programa (1.1.2009-31.12.2014) potekali izven financiranja ARRS16 SLO_ Ikonografske raziskave in vključitev slovenske umetnostne dediščine v informacijski sistem ICONCLASS (aplikativni raziskovalni projekt), 1. 1. 2007-31. 12. 2009, vodja A. Lavrič, sofinancer Slovenska akademija znanosti in umetnosti. Ljubljanski barok - materialna kultura in duhovni kontekst (aplikativni raziskovalni projekt), 1. 5. 2009-30. 4. 2012, vodja A. Lavrič, sofinancer Slovenska akademija znanosti in umetnosti. Likovna umetnost v prostoru mesta Maribor (aplikativni raziskovalni projekt), 1. 7. 2011-30. 6. 2014, vodja B. Murovec, sofinancerja Slovenska akademija znanosti in umetnosti in Mestna občina Maribor. Ciljni raziskovalni projekt: Umetnostna topografija Slovenije (vodja: B. Resman): Ministrstvo za kulturo (2009-2010). Ciljni raziskovalni projekt: Izdelava in demonstracija modela za načrtovenje ohranjanja umetnostnozgodovinske dediščine v vojnih spopadih (vodja: B. Murovec): Ministrstvo za obrambo (2007-2009). Umetnostna kronika: revija, sofinancer Ministrstvo za kulturo oziroma Javna agencija za knjigo (B. Murovec, M. Oter Gorenčič, B. Resman). Projekti, komisije, svetovanje pri obnovi spomenikov Zavoda za varstvo kulturne dediščine Republike Slovenije, Restavratorski center, naročniki tudi posamezni župnijski uradi (A. Lavrič, B. Resman, F. Lazarini, B. Murovec, H. Seražin, D. Prelovšek, M. Ciglenečki, P. Vidmar). Projekt Frančiškanske prokurature ob obletnici prihoda frančiškanov v Brežice (sodelovanje Občina Brežice, Posavski muzej Brežice): priprava na občasno in stalno razstavo, simpozijski zbornik, monografijo in razstavno zloženko (B. Murovec). Projekt Pokrajinskega muzeja Ptuj: umetnostnozgodovinska študija ob priložnosti dokončanja restavriranja serije tapiserij s prizori iz Odiseje (M. Ciglenečki). Umetnostna galerija Maribor: priprava pregledne razstave Else Kasimir Oeltjen, realizacija marec-april 2009 (M. Ciglenečki). AKL (Allgemeines Künstler Lexikon), koordinacija, do 2013 (F. Lazarini). »Umetnine v žepu«, knjižna zbirka, financeiji: Mestna občina Ljubljana (2010), Slovenska akademija znanosti in umetnosti (2009-2014), Mestna občina Maribor (2013, 2014) (B. Murovec). Spomenik Franca Jožefa I., Kadetnica, Maribor (PDRIU, Vojaški muzej Slovenske vojske, sofinancer Ministrstvo za obrambo; B. Murovec). Sodelovanje pri razstavi Nedokončane modernizacije, Muzej za arhitekturo in oblikovanje. Matevž Čelik, Muzej za arhitekturo in oblikovanje. (A. Di Battista, 2012) Sodelovanje pri Evropski prestolnici kulture: Maribor (M. Ciglenečki, P. Vidmar). Priprava razstav za Dekanat FF UM (M. Ciglenečki). Umetnostna topografija Logatec, Občina Logatec, 2013-2014 (B. Resman) Arhitektura 19. stoletja na Slovenskem, razstavni projekt, Muzej za arhitekturo in oblikovanje (2013-2014, F. Lazarini). Razstavi o prenovi nekdanjega cistercijanskega samostana FONS BEATAE MARIAE v Kostanjevici na Krki, Galerije Božidarja Jakca (2014, M. Oter Gorenčič). 15.Ocena tehnološke zrelosti rezultatov raziskovalnega programa in možnosti za njihovo implementacijo v praksi (točka ni namenjena raziskovalnim programom s področij humanističnih ved)17 SLO_ / 16.Ocenite, ali bi doseženi rezultati v okviru programa lahko vodili do ustanovitve spin-off podjetja, kolikšen finančni vložek bi zahteval ta korak ter kakšno infrastrukturo in opremo bi potrebovali možnost ustanovitve spin-off podjetja DA © NE potrebni finančni vložek EUR ocena potrebne infrastrukture in opreme!8 17.Izjemni dosežek v letu 201419 17.1. Izjemni znanstveni dosežek VIDMAR, Polona. Das Grabmal des ersten Herzogs der Steiermark, (Allgemeine wissenschaftliche Reihe, Bd. 36). Graz: Grazer Universitätsverlag: Leykam, 2014. 153 str., ilustr. ISBN 978-3-7011-0290-7. [COBISS.SI-ID 20321544] Nagrobnik štajerskega vojvode Otokarja I. iz kartuzije Žiče (sedaj v cerkvi sv. Areha na Pohorju) je v znanstveni monografiji obravnavan z vidikov naročništva, raziskav prvotne lokacije ter recepcije s strani žičkih kartuzijanov kot skrbnikov groba in kasnejših romarjev k sv. Arehu. Monografija je posvečena predvsem raziskavi vzgibov domnevnega naročnika, vojvode Leopolda VI. Babenberžana, za postavitev monumentalnega nagrobnika. Avtorica natančno obravnava vlogo in pomen Ane Krescencije grofice Wildenstein-Herberstein-Wagensberg in njenega dvornega kaplana Martina Plavca pri namestitvi nagrobnika v cerkev sv. Areha in njegovi preinterpretaciji v grob sv. Henrika. 17.2. Izjemni družbeno-ekonomski dosežek C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni; • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja in obdelavo teh podatkov za evidence ARRS; • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v papirnati obliki; • so z vsebino poročila seznanjeni in se strinjajo vsi izvajalci raziskovalnega programa. Podpisi: zastopnik oz. pooblaščena oseba vodja raziskovalnega programa: matične RO (JRO in/ali RO s in koncesijo): Znanstvenoraziskovalni center Barbara Murovec Slovenske akademije znanosti in umetnosti ŽIG Kraj in datum: Ljubljana 16.3.2015 Oznaka poročila: ARRS-RPROG-ZP-2015/11 1 Napišite povzetek raziskovalnega programa v slovenskem jeziku (največ 3.000 znakov vključno s presledki - približno pol strani, velikost pisave 11) in angleškem jeziku (največ 3.000 znakov vključno s presledki - približno pol strani, velikost pisave 11). Nazaj 2 Napišite kratko vsebinsko poročilo, v katerem predstavite raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja, rezultate in učinke raziskovalnega programa in njihovo uporabo ter sodelovanje s tujimi partnerji. V primeru odobrenega povečanja obsega financiranja raziskovalnega programa v letu 2014 mora poročilo o realizaciji programa dela zajemati predložen program dela ob prijavi in predložen dopolnjen program dela v letu 2014. Največ 12.000 znakov vključno s presledki (približno dve strani, velikosti pisave 11). Nazaj 3 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 4 V primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa dela raziskovalnega programa, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega programa oziroma v primeru sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave programske skupine v zadnjem letu izvajanja raziskovalnega programa, napišite obrazložitev. V primeru, da sprememb ni bilo, navedite: "Ni bilo sprememb.". Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikosti pisave 11). Nazaj 5 Navedite znanstvene dosežke (največ pet), ki so nastali v okviru izvajanja raziskovalnega programa. Raziskovalni dosežek iz obdobja izvajanja programa vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Nazaj 6 Navedite družbeno-ekonomske dosežke (največ pet), ki so nastali v okviru izvajanja raziskovalnega programa. Družbeno-ekonomski dosežek iz obdobja izvajanja programa vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Družbeno-ekonomski dosežek je po svoji strukturi drugačen kot znanstveni dosežek. Povzetek znanstvenega dosežka je praviloma povzetek bibliografske enote (članka, knjige), v kateri je dosežek objavljen. Povzetek družbeno-ekonomskega dosežka praviloma ni povzetek bibliografske enote, ki ta dosežek dokumentira, ker je dosežek sklop več rezultatov raziskovanja, ki je lahko dokumentiran v različnih bibliografskih enotah. COBISS ID zato ni enoznačen, izjemoma pa ga lahko tudi ni (npr. prehod mlajših sodelavcev v gospodarstvo na pomembnih raziskovalnih nalogah, ali ustanovitev podjetja kot rezultat programa ... - v obeh primerih ni COBISS ID). Nazaj 7 Navedite rezultate raziskovalnega programa iz obdobja izvajanja programa v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 6 in 7 (npr. ker se ga v sistemu COBISS ne vodi). Največ 2.000 znakov vključno s presledki (približno 1/3 strani, velikost pisave 11). Nazaj 8 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://www.sicris.si/ za posamezen program, ki je predmet poročanja. Nazaj 9 Največ 4.000 znakov vključno s presledki (približno 2/3 strani, velikost pisave 11). Nazaj 10 Največ 4.000 znakov vključno s presledki (približno 2/3 strani, velikost pisave 11). Nazaj 11 Upoštevajo se le tiste diplome, magisteriji znanosti in doktorati znanosti (zaključene/i v obdobju 1.1.2009-31.12.2014), pri katerih so kot mentorji sodelovali člani programske skupine. Nazaj 12 Vpišite število opravljenih diplom v času izvajanja raziskovalnega programa glede na vrsto usposabljanja. Nazaj 13 Vpišite šifro raziskovalca in/ali ime in priimek osebe, ki je v času izvajanja raziskovalnega programa pridobila naziv magister znanosti in/ali doktor znanosti ter označite doseženo izobrazbo. V primeru, da se je oseba usposabljala po programu Mladi raziskovalci, označite "MR". Nazaj 14 Za mlade raziskovalce, ki ste jih navedli v tabeli 11.2. točke (usposabljanje so uspešno zaključili v obdobju od 1.1.2009 do 31.12.2014), izberite oz. označite, kje so se zaposlili po zaključenem usposabljanju. Nazaj 15 Navedite naslove projektov in ime člana programske skupine, ki je bil vodja/koordinator navedenega projekta. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikosti pisave 11). Nazaj 16 Navedite naslove projektov, ki ne sodijo v okvir financiranja ARRS (npr: industrijski projekti, projekti za druge naročnike, državno upravo, občine idr.) in ime člana programske skupine, ki je bil vodja/koordinator navedenega projekta. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikosti pisave 11). Nazaj 17 Opišite možnosti za uporabo rezultatov v praksi. Opišite izdelke oziroma tehnologijo in potencialne trge oziroma tržne niše, v katere sodijo. Ocenite dodano vrednost izdelkov, katerih osnova je znanje, razvito v okviru programa oziroma dodano vrednost na zaposlenega, če jo je mogoče oceniti (npr. v primerih, ko je rezultat izboljšava obstoječih tehnologij oziroma izdelkov). Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 18 Največ 1.000 znakov vključno s presledki (približno 1/6 strani, velikost pisave 11) Nazaj 19 Navedite en izjemni znanstveni dosežek in/ali en izjemni družbeno-ekonomski dosežek raziskovalnega programa v letu 2014 (največ 1000 znakov, vključno s presledki, velikost pisave 11). Za dosežek pripravite diapozitiv, ki vsebuje sliko ali drugo slikovno gradivo v zvezi z izjemnim dosežkom (velikost pisave najmanj 16, približno pol strani) in opis izjemnega dosežka (velikost pisave 12, približno pol strani). Diapozitiv/-a priložite kot priponko/-i k temu poročilu. Vzorec diapozitiva je objavljen na spletni strani ARRS http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/, predstavitve dosežkov za pretekla leta pa so objavljena na spletni strani http://www.arrs.gov.si/sl/analize/dosez/. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROG-ZP/2015 v1.00b 6F-C6-15-6A-A7-CF-EB-9C-38-68-47-E6-50-4D-DA-BA-1B-E0-A5-7B Priloga 1 HUMANISTIKA Področje: Umetnostna zgodovina Dosežek: Polona VIDMAR: Das Grabmal des ersten Herzogs der Steiermark: zu Ikonographie, architektonischem Kontext und Rezeption des Otakar-Grabmals aus der ehemaligen Kartause Seitz (Žče), (Allgemeine wissenschaftliche Reihe, Bd. 36). Graz: Grazer Universitätsverlag: Leykam, 2014. 153 str., ilustr. ISBN 978-3-70110290-7. [COBISS.SI-ID 20321544] ni» lie dos araaaiwätj Ш!>Ј Nagrobnik štajerskega vojvode Otokarja I. iz kartuzije Ziče (seaaj v cerKVi sv. Arena na Pohorju) je v znanstveni monografiji obravnavan z vidikov naročništva, raziskav prvotne lokacije ter recepcije s strani žičkih kartuzijanov kot skrbnikov groba in kasnejših romarjev k sv. Arehu. Monografija je posvečena predvsem raziskavi vzgibov domnevnega naročnika, vojvode Leopolda VI. Babenberžana, za postavitev monumentalnega nagrobnika. Postavljena je teza, da so Leopolda VI. pri naročilu umetniškega dela v drugem desetletju 13. stoletja vodili predvsem politični razlogi za utrditev vojvodskega položaja na Štajerskem. S tega stališča je na novo opredeljena ikonografija nagrobnika, navedeni pa so tudi argumenti za hipotezo, da je bogata stavbna plastika spodnje cerkve kartuzijanov v Špitaliču posledica volje Leopolda VI., da cerkev prevzame tudi funkcijo mavzoleja Otokarja I., ki je rodbini Babenberžanov omogočil vojvodski položaj na Štajerskem. Hipoteza je zelo pomembna, saj gre za doslej edino argumentirano interpretacijo za bogato arhitekturno plastiko kartuzijanske spodnje cerkve, ki močno presega arhitekturno plastiko kartuzijanske zgornje cerkve v Žičah, kar je edinstven primer v Evropi. Upodobitev Otokarja I., ki so jo umetnostni zgodovinarji pogosto označevali kot grobo in primitivno, je bila s svojo monumentalnostjo dovolj prepričljiva, da so jo žički menihi okrog leta 1348 premestili v zakristijo žičke zgornje cerkve in jo preinterpretirali v upodobitev samostanskega ustanovitelja Otokarja III. Ponovno preinterpretacijo je upodobitev doživela leta 1696, ko so jo v cerkvi sv. Areha na Pohorju namestili kot simbolični grob sv. Henrika. V tej vlogi so ji bile pripisane čudodelne moči, posamezni detajli, predvsem pokojnikove široko odprte oči, pa so se odrazili tudi v ljudskem izročilu in pripovedništvu. Avtorica natančno obravnava vlogo in pomen Ane Krescencije grofice Wildenstein-Herberstein-Wagensberg in njenega dvornega kaplana Martina Plavca pri namestitvi nagrobnika v cerkev sv. Areha in njegovi preinterpretaciji v grob sv. Henrika. Monografija je ključnega pomena za celostno obravnavo funkcije umetnine skozi stoletja.