Bernarda Rakar Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo MEDPREDMETNO POVEZOVANJE PRI POUKU NAUKA O GLASBI Izvleèek Prispevek opozarja na pereèo problematiko medpredmetnega povezovanja v glasbeni šoli predvsem z vidika predmeta Nauk o glasbi. Vzpostavljanje medpodroènih oz. medpredmetnih povezav je za realizacijo ciljev predmeta ter osmišljanje znanj nujno na treh ravneh: notranje horizontalno in vertikalno povezovanje podroèij predmeta, medpredmetna povezava s poukom inštrumenta kot tudi z ostalimi izbranimi predmeti ter povezava z vsebinami splošnega šolstva in s širšim kulturnim okoljem. Pri tem upoštevamo vsebinsko, pojmovno in procesno medpredmetno povezovanje. V raziskavi ugotavljamo odnos do možnih medpredmetnih povezav Nauka o glasbi in njihovo uresnièevanje. Poleg uèiteljev smo stališèa do povezav preverili tudi pri ravnateljih, ki so v svoji funkciji tudi pedagoške vodje šol. Kljuène besede: glasbena šola, nauk o glasbi, medpredmetno povezovanje, interdisciplinarnost, glasbeni jezik, raziskava Abstract Cross Curricular Connections in the Subject of Music Theory This article aims to alert its reader to cross curricular connectivity in music schools with regard to Music Theory. In order to realise curricular goals and make sense of musical knowledge, it is necessary to establish interdisciplinary or cross-curricular connections on three levels: internal horizontal and vertical connections between different areas of the subject; interdisciplinary connections between the teaching of musical instruments and other chosen subjects; and connections with the activities and contents of the general educational system and the wider cultural environment. The article considers content, concepts, and the processing of cross-curricular connections. This survey aims to clarify the relationship between these eventual correlations and their feasibility in the subject of Music Theory. Along with the viewpoint of teachers, we also considered the opinion of headmasters, them being pedagogical leaders in their schools. Key words: music school, music theory, cross curricular connections, interdisciplinarity, music language, research 25 Bernarda Rakar, MEDPREDMETNO POVEZOVANJE PRI POUKU NAUKA O GLASBI Uvod Vsebine predmeta Nauk o glasbi imajo v zgodovini glasbenega izobraževanja in šolanja svojo kontinuiteto. Tovrstni pouk se je najveèkrat izvajal skupaj s poukom petja oz. inštrumenta, z uveljavitvijo glasbenega šolstva pa je postopoma postal samostojni predmet. V zvezi z njim so se pojavljala vprašanja o temeljnem jeziku komunikacije, ki je lahko zvoèna – glasbena, ali zgolj verbalna, ki zvoène pojave definira z besednimi pojmi in definicijami. Od tod je predmet dobil poimenovanje, kot npr. Solfeggio, Teorija glasbe ali oboje Teorija in solfeggio. V slovenskem okolju so bili za razvoj predmeta v zaèetnem obdobju glasbenega šolstva zaslužni èeški glasbeniki, npr. Mašek, Foerster in drugi, ki so v 19. in zaèetku 20. stoletja pri nas tudi pedagoško delovali (Rotar Pance, 1998; Winkler Kuret, 2006; Weiss, 2012). Med obema vojnama je potrebno omeniti Ivanko Negro Hrast in njen uèbenik Pevska šola združena s teorijo (1924), s katerim je v naš prostor uvedla številèno Batkejevo metodo. Predmet je bil deležen podrobnejše obravnave po drugi svetovni vojni z razmahom glasbenih šol v petdesetih letih. Na pobudo predmetne komisije pod vodstvom skladatelja Vasilija Mirka se je iz Teorije in Solfeggia predmet preimenoval v Nauk o glasbi. To poimenovanje naj bi zamenjalo predhodna »tuja pojma«, hkrati pa poudarilo vsebinsko širino, ki bi presegala ožjo glasbeno teorijo. Uèni naèrt je vseboval v prvem delu teoretiène pojme in zakonitosti, nato pa vsebine solfeggia. V veljavi je bil vse do leta 1979, predmet pa je bil opredeljen kot stranski (Zadnik, 2013). Poimenovanje predmeta kot tudi njegova kompleksna struktura sta v našem okolju specifièna. V drugih deželah njegova posamezna podroèja in vsebine sreèamo pod razliènimi imeni kot so Solfeggio, Teorija, Musiklehre, Gehörbildung, Singing, Ear Training, Sight Reading and Sight Singing Practice in drugo. Pri nas je predmet Nauk o glasbi svojstveno zaznamoval Maks Jurca, ki je v petdesetih letih uveljavil solfeggio kot temeljno podroèje. Zavedajoè se pomena kontinuiranega razvoja je po izdaji uèbenika za srednjo glasbeno šolo izdal tudi Solfeggio za nižje glasbene šole (Jurca, Kalan 1964). Njegovo didaktièno gradivo, temeljeèe na tonalno-relativni metodi, je obenem zastavilo potrebo po posodobitvi uènega naèrta. Naloga je bila realizirana šele leta 1979, ko sta v okviru novo imenovane komisije izdelali uèni naèrt predmeta za vse razrede Nauka o glasbi Breda Oblak in Milena Zalar (Oblak, 2014). Naèrt je prvikrat jasno opredelil dejavnostna podroèja predmeta. Ta nakazuje horizontalno in vertikalno povezanost, vzgojno-izobraževalne smotre oz. cilje ter naèelo: »Iz glasbenih izkušenj k glasbenemu znanju«. V podroèjih izstopa videnje faktorjev glasbene kulture in njihov transfer v glasbeno vzgojo oz. pouk: razvoj poslušanja, razvoj izvajanja, razvoj ustvarjalnosti, ki pogojujejo razvoj glasbenih 26 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek sposobnosti, spretnosti in znanj. Teorija je bila izpeljana na podlagi prakse v eksperimentalnih razredih glasbene vzgoje v osnovni šoli1 na njej temelji uèni naèrt za glasbeno vzgojo v osnovni šoli (Oblak idr., 1983) ter znanstvenega prispevka Oblakove (1995). Trojstvo glasbenih podroèij s cilji v celostnem glasbenem razvoju, je postalo temeljno filozofsko izhodišèe, tako v splošni glasbeni vzgoji, kot tudi pri Nauku o glasbi. Seveda se pri tem raven zahtevnosti ustrezno prilagaja ciljem splošnega oz. glasbenega šolstva. V devetdesetih letih je v luèi raziskave Vertikala glasbenega šolstva (Oblak idr., 1992), nastala nova koncepcija osnovnega glasbenega šolstva, ki se je skozi kurikularno prenovo postopno razvila do današnje podobe. V tem okviru so nastali tudi prenovljeni uèni naèrti. Pri tem je pomembno, da je Nauk o glasbi postal temeljni predmet in ne veè stranski. Njegova zadnja verzija (Uèni naèrt. Nauk o glasbi, 2003) povzema zasnovo uènega naèrta iz leta 1979 in v skladu z novim konceptom razvojno-ciljnega naèrtovanja opredeljuje uène cilje na petih dejavnostnih podroèjih: solfeggio, izvajanje in interpretacija primerov iz glasbene literature, ustvarjanje, poslušanje, glasbeno-teoretièna in oblikovna znanja. Delitev predmeta NGL na dejavnostna podroèja uèiteljem omogoèa uzavestiti posamezne komponente predmeta ter razvijanje sposobnosti, spretnosti in znanj uèencev na vseh opredeljenih podroèjih. Dejavnostna podroèja pa niso izolirana, temveè prepletena - zahtevajo in spodbujajo medsebojno povezovanje, kar uresnièuje izkustveno uèenje ter zagotavlja razvojno sistematiko in širino. Predmet NGL v svoji celostni naravnanosti intenzivno podpira orientacijo tudi pri drugih glasbenih predmetih, neobhodno pa pouk izbranega inštrumenta. Dejavnosti in vsebine so seveda odprte tudi za povezave s splošno glasbeno vzgojo, splošnim šolstvom ter (glasbenim) življenjem v okolju. Vpogled v obravnavo pojmov, povezanih z medpredmetnim povezovanjem Tematika povezovanja uènih vsebin in predmetov je v procesih vzgoje in izobraževanja že dolgo aktualna in široka. Univerzalnost in diferenciacija oziroma specializacija v znanosti sprožajo potrebo po integracijah in povezovanju uènih vsebin. »Uène povezave so nujne predvsem zaradi veèje vsebinske racionalnosti, boljše uène uspešnosti, zlasti glede celovitejšega spoznavanja in sodobnejše didaktièno-metodiène organizacije pouka.« (Strmènik, 2001, str. 272). Skupek loèenih vsebin namreè ni isto kot celota, sinteza med seboj povezanih vsebin. Le-ta predstavlja višjo kakovost, ki celostno osvetljuje problem. 27 Bernarda Rakar, MEDPREDMETNO POVEZOVANJE PRI POUKU NAUKA O GLASBI 1 Oblakova ga je izvajala v letih 1963-1971. Ozavešèanje medsebojnih zvez oziroma odnosov, imenovano tudi navezava, didaktika opredeljuje kot korelacijo. V didaktiki sodi med njene najstarejše oblike personalna korelacija, ko sta vsaj dva sorodna uèna predmeta združena v enem uèitelju (Strmènik, 2001). Iz tega povzemamo, da je personalna korelacija v glasbenem šolstvu znaèilna v primeru, ko isti uèitelj pouèuje inštrument in vsebine nauka o glasbi. V splošnem šolstvu ima pri nas najdaljšo tradicijo integracija in integrirani pouk. Njegovi zaèetki segajo v obdobje med obema vojnama. Integrácija pomeni povezovanje oz. združevanje posameznih enot, delov v veèjo celoto. Kramar (1994) piše, da je integriran pouk nujen tam, kjer je izobraževalno-vzgojni proces strukturiran iz jasno doloèenih delov (uènih predmetov) in se pojavljajo tudi razlièni izvajalci teh delov (uèitelji predmetov), cilj pa je zamišljen kot sinteza in integracija vseh. Integrirani pouk po Strmèniku pomeni tudi nadpredmetno povezavo uènih vsebin. V preteklosti se je najveèkrat imenoval celostni pouk. Uèni predmeti so se združevali v tako imenovanih življenjskih izsekih ali metodiènih enotah, pri èemer je pomembnejši predmet, obièajno materinšèina, dobil vodilno vlogo, nanjo pa so se navezovale vsebine drugih predmetnih podroèij (Strmènik, 2001). Milekšiè integrirani pouk opredeli kot pouk, pri katerem se isti tematski sklop istoèasno obravnava v vseh dimenzijah otrokovega spoznavanja in izražanja sveta. Naèrtovanje in izvajanje takšnega pouka temelji na strukturi in procesu otrokovega spoznavanja in izražanja sveta, izhodišèe zanj ni le predmetno podroèje. Najpomembnejša funkcija integriranega pouka je znanje, razumevanje in uporaba jezikov: materinšèina, matematièni, likovni in glasbeni jezik (Milekšiè, 1992). Integracija v smislu medpredmetnosti torej oznaèuje zavestno uresnièevanje medpredmetnih povezav ter povezovanje posameznih enot in delnih struktur v veèje zaokrožene, povezane in notranje usklajene enote. Ta oblika je bila znaèilna za zgradbo uènih ur v okviru eksperimentalnega pouka pri glasbeni vzgoji v zaèetnih razredih osnovne šole. »Vsaka uèna ura naj bo organsko rašèena celota, se pravi, vsi elementi uène ure naj bodo med seboj povezani tako, da v glasbenem smislu vodijo k želenemu uènemu in vzgojnemu smotru, vsebinsko pa naj se uèna ura nasloni na tedensko uèno enoto« (Bidovec-Oblak, 1968, str. 44). Integrativni vidik »izpostavlja aktiviranje celostne osebnostne strukture otroka v uènem procesu, t. j. v fazi glasbenega izvajanja, ustvarjanja, poslušanja in razvijanja glasbenih spretnosti, sposobnosti in znanj« (Sicherl-Kafol, 1995, str. 78, 79). S šolsko prenovo je bil v Beli knjigi leta 1995 termin integracija definiran kot varstvo, vzgoja in izobraževanje otrok s posebnimi potrebami in njihovo vkljuèevanje v skupni sistem edukacije, zato se ga danes ne uporablja veè v klasiènem pomenu medpredmetnega povezovanja (Štemberger, 2008). 28 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek Nanašanje na veè znanstvenih disciplin opredeljuje izraz interdisciplinarnost. Termin disciplina je torej domena znanosti, torej tudi glasbene znanosti. Razvoj strok zahteva poglabljanje v specialistièna znanja, pri tem pa se pojavlja problem povezovanja uènih vsebin kot odsev odnosov med univerzalnostjo in specializacijo v znanosti. Didaktika želi uènim vsebinam v okviru predmetov zagotoviti interdisciplinarnost, da bi uèenci zmogli stvarnost razumeti kompleksno. Zatorej »uèni predmet, ki vsebuje svojo vsebino, strukturo in sistem, predstavlja didaktièno transformacijo discipline, iz katere je izpeljan. Tako lahko v odnosu do medpredmetnega povezovanja govorimo o interdisciplinarnosti kot o naèelu celostne obravnave, njegovo uresnièitev pa dosegamo z medpredmetnimi povezavami« (Tomšiè, 2006, str. 19). Medpredmetno povezovanje predstavlja kombinacijo dveh ali veè predmetov, pri èemer se oblikuje pomensko uèno podroèje. Marentiè Požarnikova (2007) piše, da je medpredmetno ali kroskurikularno podroèje tematsko podroèje v kurikulu, ki ima svoje specifiène cilje in vsebine, ki se smiselno vkljuèujejo v razne predmete in s tem delujejo povezovalno ter prepreèujejo preveliko razdrobljenost. Avtorica ugotavlja, da ima vsak predmet veèjo transferno vrednost, èe pri pouèevanju vseskozi povezujemo posebno s splošnim, teorijo s prakso in spodbujamo globlje razumevanje ter uporabo pravil oziroma principov v novih situacijah (Marentiè Požarnik, 2000). Otrok lahko namreè uporabi samo tisto, kar se je resnièno nauèil, tisto, kar je v njegovem umu povezano z resniènostjo in je zato láhko. Medpredmetno povezovanje je za Marentiè Požarnikovo eden kljuènih dejavnikov pri razvoju miselne spretnosti. Navaja Nisbetov miselni kurikulum, ki namerno spodbuja razvijanje prenosljivih miselnih spretnosti in je proti kopièenju internega znanja. Z medpredmetnim povezovanjem želimo doseèi razvoj prenosljive spretnosti in spretnost prenašanja med razliènimi vsebinskimi podroèji (Marentiè Požarnik 2000). Razlogi za uvajanje medpredmetnih povezav so »tudi v kognitivno-konstruktivistièni teoriji uèenja, ki zagovarja samostojno in aktivno pridobivanje izkušenj s celovito dejavnostjo uèenca, upoštevaje njegove spoznavne, èustvene in telesne funkcije« (Sicherl-Kafol, 2008a, str. 114). Medpredmetna povezava je v ožjem, natanènem pomenu poslovenjena razlièica pojma interdisciplinarna povezava. Kot navaja Katja Pavliè Škerjanc (2010) se v našem šolskem prostoru ta pojem tradicionalno uveljavlja v širšem, splošnem pomenu za katerokoli obliko ali naèin sodelovanja oz. povezovanja med predmeti. Izhaja iz predmetov, ki v medsebojnih povezavah išèejo višjo kakovost doseganja predmetnih ciljev. Številne raziskave dokazujejo, da uèenci sami niso kos uènim povezavam, èe niso bile vzpostavljene že pri pouku in uèenci nanje niso bili ves èas opozarjani (Rakun, 1992, Marentiè Požarnik, 2000, Štemberger, 2008). Meje med disciplinami so namreè umetne in veèkrat 29 Bernarda Rakar, MEDPREDMETNO POVEZOVANJE PRI POUKU NAUKA O GLASBI omejujejo uèence (Sicherl-Kafol, 2010). Medpredmetno povezovanje podpira tudi Gardnerjeva teorija multiple inteligentnosti (Gardner, 1995). Medpredmetne povezave omogoèa celostni didaktièni pristop, ki lahko temelji na uènih vsebinah, procesih ali pa je zasnovan v okviru konceptualnega naèrtovanja. Vsebinski vidiki medpredmetnih povezav so osnovani na tematskih sklopih uènih vsebin, ki uèencem omogoèajo obravnavo snovi v smiselnem kontekstu (Beuermann, 2001, Sicherl-Kafol, 2010). Ker je cilj povezovanja poglobitev vsebin in procesov pouèevanja, je zgolj vsebinsko medpredmetno povezovanje nezadostno. Vzporedno mora biti namreè upoštevan procesni vidik medpredmetnega povezovanja, »ki vkljuèuje transfer uènih postopkov, pojmov, miselnih spretnosti, èustev, stališè, motivacije itn.« (Sicherl-Kafol, 2010, str. 27). Podlaga medpredmetnega povezovanja na ta naèin postanejo procesni cilji, ki pomenijo poglobitev in nadgradnjo predmetnih ciljev. Pri procesnih, vsebinskih in konceptualnih medpredmetnih povezavah mora uèitelj upoštevati dejstvo, da njihov namen ni v poenotenju uènih metod, procesov, vsebin in ciljev uèenja, temveè v njihovem mreženju in poglabljanju, kar omogoèa celostno uèno rast skozi komplementarne uène izkušnje na razliènih podroèjih razvoja (Sicherl- Kafol, 2002, 2008a, 2008b, 2010, Rotar Pance, 2011). V skladu z navedenim, so se uveljavile tri osnovne strategije naèrtovanja medpredmetnega povezovanja: uènociljna, uènosnovna in procesno-razvojna strategija (Štemberger, 2008). Možnosti povezovanja glasbene vzgoje z drugimi predmetnimi podroèji izhajajo tudi iz dejstva, da ukvarjanje z glasbo animira obe možganski polovici, kar omogoèa celostno uèenje na naèin medpredmetnih povezav. Sicherl-Kafol in Zalar (2011) pišeta, da so glasbene zaznave v sinaptiènih zvezah kompleksno obdelane z drugimi dražljaji, kar omogoèa transferne uèinke glasbe. Sinaptiène zveze so nosilci spomina, v katerem nastajajo mentalne predstave. Uèenje s pozitivnim transferjem je lahko vzpostavljeno na ravni uènih postopkov, pojmov, zakonitosti, miselnih spretnosti, èustev, komunikacije itn. (Sicherl-Kafol, Zalar, 2011), pozitivni uèinki glasbenega uèenja pa so znani na podroèju prostorsko- èasovne sposobnosti, spomina, koncentracije, grafomotorike, socializacije, uèenja jezikov in matematike itd. (Sicherl-Kafol, 2002, Sicherl-Kafol, Denac, Borota, 2011). Zaznava in razumevanje kompleksnosti okolja in izkušenj sta danes središèe edukacije, medpredmetno povezovanje z umetniškimi predmeti pa ena od možnosti dvigovanja ravni estetske pismenosti in njenega vkljuèevanja v dejavnosti vsakodnevnega življenja (Tomšiè Èerkez, 2011). Kurikularne povezave z ravni kurikula, torej z nadrejene ravni, sežejo v posamezne predmete ter jih ciljno in izvedbeno povežejo oz. prepletejo med seboj. Izhajajo iz kurikularnih ciljev, so temeljni kurikularni princip, ki že v izhodišèu zadeva kurikul kot celoto. Konkretni uèni cilji posamiènih povezav in njihovo udejanjanje v integrativnem kurikulu niso doloèeni vnaprej, ampak se 30 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek nenehno na novo ustvarjajo v kreativnem dialogu med uèitelji v vsakoletnem procesu naèrtovanja izvedbenega kurikula (Pavliè Škerjanc, 2010). Integrativni kurikul spodbuja in omogoèa integracije med predmeti oz. disciplinami, ima jasno opredeljene cilje povezovanja predmetov oz. disciplin ter skrbno domišljene in izdelane strategije za njihovo doseganje, tj. sistem kurikularnih povezav. Njegov kljuèni cilj je izgradnja celovitega, povezanega, integriranega, holistiènega znanja in razvijanje sintetiènega mišljenja. Integrativni kurikul ne zanika predmetnosti, temveè jo skuša kvalitativno nadgraditi. Ne pomeni cilja, temveè metodo za dosego cilja (Pavliè Škerjanc, 2010). Navedene definicije posameznih pojmov se tako v slovenšèini kot tudi v tujih jezikih pri posameznih avtorjih nekoliko razlikujejo, razlièni termini so pogosto uporabljeni tudi kot sopomenke. Iz analize številnih terminoloških opredelitev lahko sklepamo, da smo v didaktiki prièa številnim prizadevanjem za višjo raven pouèevanja, povezovanja in osmišljanja uèenja. Posamezni pojmi oz. termini z razliènimi poudarki (vezanimi na specifiène zgodovinske okolišèine, pa tudi »modo« uveljavitve posameznega termina v aktualni didaktiki) s svojo vsebino ozavešèajo šolski prostor, pomen povezovanja znanj med predmeti oz. disciplinami. Stvarnost namreè doživljamo kot celoto. Zaznave v èloveških možganih so procesirane vzporedno, ne pa sekvenèno, informacije pa se v njih urejajo v kompleksne mreže z jasnimi hierarhijami medsebojnih odnosov (Marentiè Požarnik, 2000, Pavliè Škerjanc, 2010). Medpredmetno povezovanje v glasbeni šoli Podroèje obravnave medpredmetnih povezav v glasbeni šoli je zelo skromno. Tematika je bila doslej na glasbenem podroèju v veèji meri povezana z glasbeno vzgojo in drugimi umetnostmi na podroèju splošnega šolstva. Breda Oblak (1981, 1987) predstavlja glasbena izhodišèa v povezavah z besedo, gibanjem, likovnim izražanjem in izvajalskimi sredstvi, ki poleg glasbenih omogoèajo tudi zunaj glasbena spoznanja. Tomšièeva (2006) z raziskavo medpredmetnih povezav v zadnjem triletju osnovne šole (v odnosih glasba in beseda, glasba in zgodovina, glasba in okolja (geografija), glasba in gib, glasba in likovnost, glasbe in naravoslovje) ugotavlja, da so uèitelji v medpredmetnih povezavah ugotovili prednosti, uèenci pa izrazili poveèan interes. Medpredmetno povezovanje v glasbeni šoli je v zaèetku devetdesetih let prouèevala Rakunova (1992). Pilotna raziskava o integraciji inštrumentalnega pouka (klavir) z Naukom o glasbi je pokazala, da kar 55% uèiteljev klavirja ne ve, kaj se njihovi uèenci uèe pri NGL. Iz tega sledi, da tovrstnega znanja ne morejo upoštevati v praksi. Z vsebinami NGL je obèasno seznanjenih 28% uèiteljev klavirja, 17% pa pouk NGL spremlja. Veèina uèencev vidi smisel 31 Bernarda Rakar, MEDPREDMETNO POVEZOVANJE PRI POUKU NAUKA O GLASBI predmeta NGL le v teoretiènih pravilih, ne povezujejo pa inštrumentalnih dejavnosti z ritmiènim ali melodiènim branjem. Ista raziskava navaja podatke, da po mnenju uèiteljev kar 90% uèencev snovi NGL in klavirja ne zna samostojno povezovati, le 10% uèencev, ki so bolj nadarjeni, pa to zmore, a tudi ti le obèasno. Pomen povezav med predmeti znotraj glasbene šole poudarja veljavni uèni naèrt za Izobraževalni program Glasba2, ki ga izvajajo glasbene šole (2003, 2010). Pregled sheme Cilji in medpredmetne povezave v glasbeni šoli3 nas vodi v kritièni premislek o zastavljenih ciljih medpredmetnih povezav v pogledu Nauka o glasbi, ki v uènem naèrtu predmeta niso izpostavljene in podrobneje obravnavane. Tudi v uènih naèrtih za druge predmete, ki se izvajajo v Izobraževalnem programu Glasba, to podroèje ni ustrezno opredeljeno. Tomèeva, ki je obravnavala medpredmetno povezovanje Nauka o glasbi s poukom kitare v glasbeni šoli, poudarja, da so možnosti medpredmetnega povezovanja raznolike, » ... že v sami naravi predmetov je, da se povezujejo v mnogih aspektih, kolièina in kakovost prepletanja vsebin pa je v veliki meri odvisna tudi od pripravljenosti uèiteljev za èim boljše sodelovanje, skupno naèrtovanje, udejanjanje, spremljanje in vrednotenje dela« (Tomc, 2009, str. 66). Pomen in raziskovanje medpredmetnega povezovanja predmeta Nauk o glasbi izpostavlja tudi Zadnikova (2011, 2013). Pomembno je, da uèitelji Nauka o glasbi realizacijo predmeta naèrtujejo in metodièno izpeljujejo na naèin, ki bo otrokom omogoèil nazoren, uporaben, privlaèen in osmišljen pouk z možnostjo estetskega doživljanja. Pri tem je medpredmetno povezovanje neobhodno. »Odprtost uèiteljev na obeh predmetnih podroèjih (op. Nauk o glasbi in inštrumentalni pouk) bo prispevala k uèinkovitemu pouèevanju in uèenju. Na poti glasbenega uèenja obstajajo veèstranske poti, ki vodijo do istega cilja. Uporaba pestrih uènih postopkov, oblik in metod bogati in plemeniti glasbeno uèenje in ohranja radovednost in interes za obe predmetni podroèji. Povezovanja med uèitelji naj temeljijo na iskanju tistih stièišè, ki ne bodo ovirale specifike dela posameznih predmetnih podroèij« (Zadnik, 2013, str. 56). 32 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek 2 http://www.mizs.gov.si/si/delovna_podrocja/direktorat_za_predsolsko_vzgojo_in_osnovno_solstv o/glasbeno_izobrazevanje/programi/ (20.02.2014) 3 http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/glasba/pdf/cilji-povezave-gs.p df (20.02.2014) Raziskava Problem in cilji raziskave Medpredmetno povezovanje zahteva poglobljeno in sistematièno naèrtovanje skupnih procesov uèenja. Ti se v splošnem šolstvu s posodobljenimi uènimi naèrti vse bolj uveljavljajo, kljub temu pa v »sodobnih kurikulih še niso (zadovoljivo) upoštevani« (Sicherl-Kafol, 2008a, str. 119). Z analizo aktualnega uènega naèrta za glasbene šole ugotavljamo, da glasbeno šolstvo z vnašanjem sodobnih pristopov, kamor sodi tudi medpredmetno povezovanje, za splošnim šolstvom zaostaja. Pri tem ne gre za umetno uvajanje »novitet«, temveè za neobhodno potrebo, ki izhaja iz uènih vsebin in ciljev predmetov na glasbenih šolah. Vpogled v prakso kaže, da v številnih primerih uèenci znanja Nauka o glasbi in inštrumenta ter drugih izbranih predmetov ne povezujejo (Rakun, 1992, Zadnik, 2011, 2013). Osrednji povezovalni predmet glasbene šole je s svojo celostno koncepcijo prav gotovo Nauk o glasbi. Podroèja predmeta zahtevajo medpodroèno oziroma medpredmetno povezovanje v v treh kategorijah: prvo je znotraj podroèij predmeta, drugo pomembno izstopa v povezavi z izbranimi inštrumenti (oz. drugimi reproduktivnimi predmeti), tretje pa v možnostih povezav v okviru širše glasbene kulture. Povezave lahko uspešno uresnièujejo le vsestransko in strokovno usposobljeni uèitelji. Pri tem imamo v mislih izvajalce predmeta Nauk o glasbi, pa tudi druge uèitelje kot nosilce integracij. Nenazadnje imajo pomembno usmerjevalno vlogo pri realizaciji tudi ravnatelji kot pedagoški vodje šol. V raziskavi želimo ugotoviti odnos do medpredmetnih povezav, njihovega pojmovanja in realizacije pri uèiteljih Nauka o glasbi, ravnateljih glasbenih šol in izbranem vzorcu uèiteljev inštrumentov. Zanimalo nas je: – ali je povezava med poukom inštrumenta in poukom Nauka o glasbi dovoljšnja, – ali pouk Nauka o glasbi v vertikali razredov omogoèa medpredmetne povezave, – katere medpredmetne (medpodroène) povezave so pri Nauku o glasbi najveèkrat realizirane, – v kolikšni meri uèitelji Nauka o glasbi pojmujejo medpredmetnost na splošno in med specifiènimi podroèji svojega predmeta, – v kolikšni meri se pouk inštrumenta povezuje z aktualno snovjo, ki jo uèenec soèasno usvaja pri Nauku o glasbi, – kakšno je stališèe ravnateljev do uteèene organizacijske prakse predmetov v slovenskem glasbenem šolstvu, ki se nanaša na individualni pouk inštrumenta in skupinski pouk Nauka o glasbi, 33 Bernarda Rakar, MEDPREDMETNO POVEZOVANJE PRI POUKU NAUKA O GLASBI – v kolikšni meri uèitelji Nauka o glasbi pripravljajo razredne nastope uèencev, v katerih predstavijo aktualno tematiko skozi povezavo vseh podroèij predmeta. Metode raziskovanja Podatke smo zbrali z anketnim vprašalnikom za ravnatelje in uèitelje, ki je obsegal vprašanja odprtega in zaprtega tipa ter lestvice stališè. Kratka študija preverja stališèa do problema, hkrati pa je pokazatelj odzivnosti vprašanih na problematiko. Odgovore smo statistièno obdelali s programom SPSS, jih kvantitativno in kvalitativno analizirali ter interpretirali. Rezultati so izraženi z izraèunom frekvence odgovorov (f) in v odstotkih (%). Razlike v strukturi odgovorov glede na delovno mesto so preverjene s hi-kvadrat oziroma Kullbackovim- testom, število neodvisnih informacij pa je izraženo s številom »df«. Udeleženci Raziskava je potekala v šolskem letu 2012/13. Anketna vprašalnika sta bila namenjena uèiteljem Nauka o glasbi in ravnateljem. Poslana sta bila na vse slovenske glasbene šole, to je 63 javnih in zasebnih institucij, ki izvajajo javno veljavni program. Izpolnjene vprašalnike je vrnilo 30 ravnateljev in 50 uèiteljev Nauka o glasbi, kar potrjuje reprezentativnost vzorca. Kot je pokazalo nadaljnje raziskovanje in študij problematike, bi bilo že od vsega zaèetka v raziskavo nujno vkljuèiti tudi populacijo uèiteljev inštrumenta. Na eni izmed veèjih glasbenih šol je to samoiniciativno storil ravnatelj in zadolžil za reševanje ankete tudi uèitelje individualnega pouka. Ker gre v tem primeru za populacijo uèiteljev inštrumenta ene same šole (28 kandidatov), njihova skupina ne predstavlja reprezentativnega vzorca. Ker so bila vprašanja oblikovana za uèitelje Nauka o glasbi, inštrumentalisti niso mogli na vsa odgovoriti. Kljub temu je primerjava v posameznih stališèih med tremi populacijami možna in zanimiva. Vkljuèili smo jo v analizo in interpretacijo rezultatov. Tabela 1: Struktura vzorca f % uèitelj NGL4 50 62,5 ravnatelj 30 37,5 skupaj 80 100,0 34 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek 4 V tabelah in grafih uporabljamo kratico za ime predmeta: NGL. Tabela 2: Delež diplomantov glasbenopedagoških smeri glede na delovno mesto študijska smer delovno mesto skupaj uèitelj NGL ravnatelj f f % f f % f f % glasbena pedagogika 34 72,3 9 33,3 43 58,1 uèitelj glasbe (Pedagoška fakulteta) 2 4,3 0 0,0 2 2,7 glasbena pedagogika v povezavi z drugimi študijskimi smermi 5 10,6 2 7,4 7 9,5 DRUGO: kompozicija in glasbena teorija, muzikologija, ak. glasbenik inštrumentalist, petje, zborovodstvo, jazz 6 12,8 16 59,3 22 29,7 skupaj 47 100 27 100 74 100 Rezultati z interpretacijo Povezava med poukom inštrumenta in Naukom o glasbi Pri naèelnem vrednotenju medpredmetne povezave pouka inštrumenta in Nauka o glasbi so imeli anketiranci možnost izbire med tremi odgovori. Tabela 3: Stopnja povezave med individualnim poukom inštrumenta in Naukom o glasbi stopnja povezave ind. pouka in NGL delovno mesto skupaj uèitelj NGL ravnatelj f f % f f % f f % moèna 2 4,1 0 0,0 2 2,5 delna, zadostna 25 51,0 24 80,0 49 62,0 nezadovoljiva 22 44,9 6 20,0 28 35,4 skupaj 49 100 30 100 79 100 35 Bernarda Rakar, MEDPREDMETNO POVEZOVANJE PRI POUKU NAUKA O GLASBI Razlika je statistièno pomembna. Razlika med uèitelji Nauka o glasbi in ravnatelji je nastala zaradi višine odstotkov pri odgovoru »delna, zadostna« in tudi pri odgovoru »nezadovoljiva«. Odgovori v skupini uèiteljev Nauka o glasbi in ravnateljev kažejo, da je medpredmetna povezava med poukom inštrumenta in poukom Nauka o glasbi le delna, zadostna. Za srednjo oceno se je odloèilo najveè ravnateljev (80%) ter le polovica uèiteljev Nauka o glasbi (51%). Izbrani vzorec uèiteljev inštrumenta (celotna populacija ene od šol) kaže, da so le-ti najbolj nezadovoljni s povezavo, saj jo kot nezadovoljivo opredeljuje kar 53,6%, nihèe pa je ni opredelil kot moèno. Stališèa do medpredmetnih povezav inštrumentalnega pouka in Nauka o glasbi so razvidna tudi iz komentarjev, ki so jih uèitelji prosto formulirali. Veèinoma so zapisali po veè ugotovitev. Najpogostejše komentarje smo kategorizirali, kot prikazuje graf. Graf 1: Komentarji uèiteljev NGL in inštrumenta pri vrednotenju stopnje medpredmetne povezave med NGL in inštrumentalnim poukom. Komentarje je zapisalo 76% uèiteljev Nauka o glasbi ter 71% uèiteljev inštru- menta. Njihov vzorec je bil glede na celotno populacijo zelo majhen, vezan le na eno šolo in zato nereprezentativen. Petina uèiteljev Nauka o glasbi poudarja, da bi uèitelji inštrumenta pri individualnem pouku lahko uzavešèali vsa pridobljena znanja Nauku o glasbi. 36 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek Kot najveèjo težavo obe skupini uèiteljev navajata neusklajenost uènih naèrtov, kar kot problem obèuti veè kot polovica uèiteljev inštrumenta. Problematiko pojasnjuje komentar ene od uèiteljic Nauka o glasbi, ki je zapisala: »Pri NGL poteka uèni proces od izvajanja k ponotranjenju in nato k razumevanju glasbenih prvin in zakonitosti. Èe ne upoštevamo tega vrstnega reda in si ne vzamemo dovolj èasa za utrjevanje, je uèna snov za uèence prezahtevna in abstraktna. Pri skupinskem pouku je cilj vedno tudi razumevanje uène snovi, zato pa moramo nujno upoštevati razvojno stopnjo otrok. Pri inštrumentu lahko otroci z dobro razvitimi glasbenimi sposobnostmi in delovnimi navadami hitro napredujejo in že zelo zgodaj zaigrajo marsikaj ter ob tem doživljajo pozitivna èustva, kar je pohvalno. A pot do razumevanja zaigranega je še dolga. Pri NGL in inštrumentu prav gotovo ne moremo povsem istoèasno povezati uène snovi.« V posameznih primerih so uèitelji Nauka o glasbi v komentarjih zapisali še, da imajo za realizacijo povezav premalo ur; da se z uèitelji inštrumenta povezujejo le v primeru, èe ima uèenec težave; povezave omogoèajo skupni projekti; povezavo bi olajšala delitev uèencev pri pouku Nauka o glasbi glede na inštrument, ki se ga uèijo; uèitelji inštrumenta bi morali bolje poznati uèni naèrt Nauka o glasbi; uèni naèrt Nauka o glasbi je, glede na specifiko inštrumentov, dobro usklajen. Med komentarji uèiteljev je tudi opis primera dobre prakse medpredmetnega povezovanja - projekt, v katerem so uèitelji na eni od glasbenih šol pripravili priroènik z glasbenimi znanji, uèitelj inštrumenta enkrat tedensko nekaj minut utrjuje snov Nauka o glasbi, na koncu meseca pa skupaj ponovijo predelano snov Nauka o glasbi in išèejo skupne toèke v skladbah, ki jih uèenci igrajo. Problem povezave s poukom Nauka o glasbi je v praksi inštrumenta domala tradicionalen in se nanaša na nerazumevanje širše vloge predmeta in njegove naravnanosti v otrokov celostni glasbeni razvoj. V nasprotju s tem pojmovanjem mnogo uèiteljev inštrumentov že od nekdaj vidijo predmet zgolj v njegovi ozki služnostni vlogi (Zadnik, 2013). Tako na primer prièakujejo uèitelji inštru- mentov, da bodo otroci že od vsega zaèetka glasbeno opismenjeni v skladu z izvajalskimi potrebami njihovega inštrumenta. V razredu Nauka o glasbi so uèenci razliènih inštrumentov in od tod so potrebe po znanju zapisov razliène: klavir – zapis v violinskem in basovskem kljuèu, violina - zapis le v violinskem kljuèu od malega g navzgor, violonèelo – zapis v basovskem kljuèu, trobila – takojšnja uporaba nižajev itd.. Uèitelj Nauka o glasbi ima glede na inštrumentalni pouk pred seboj zelo heterogeno skupino. Njegova naloga je postopno posredovati sistem glasbenega zapisa, ki je aktualen za vse izvajalce in prenosljiv na vse inštrumente. Potreben transfer morata izpeljati oba uèitelja – Nauka o glasbi in inštrumenta. Prvi pri tem upošteva naèelo individualizacije, drugi pa ustrezen prenos na inštrument. Drug primer razliènega pojmovanja povezav se nanaša npr. na znanje solfeggia. Medtem ko uèitelji godal in trobil nujno izhajajo iz uèenèevih zvoènih predstav, jih uèitelji klavirja (sprièo stalne uglasitve 37 Bernarda Rakar, MEDPREDMETNO POVEZOVANJE PRI POUKU NAUKA O GLASBI inštrumenta) najveèkrat ne uporabljajo. Prav zaradi ozkosti obravnave glasbenega jezika v okviru inštrumenta, se je skozi razvoj pokazala potreba po samostojnem predmetu Nauk o glasbi. Uèiteljica Nauka o glasbi je zapisala: »NGL je prerasel funkcijo dopolnilnega predmeta, povezava bi bila lahko v obe smeri.« Našteta didaktièna naèela (postopnost, individualizacija) in specifike posameznih predmetnih podroèij bi morali poznati in zagovarjati kot pedagoški vodje tudi ravnatelji. Odgovori v tabeli 3 kažejo, da ti opredeljujejo povezave kot delne, zadostne. Njihovo rezultat v prid zadostnosti medpredmetnih povezav je kar za 29% višji od enakega stališèa uèiteljev Nauka o glasbi. Tako lahko sklepamo, da problematike ne zaznavajo tako kritièno kot uèitelji. Zastavlja se vprašanje, ali spremljajo (kontrolirajo) pouk v pogledu povezav v praksi in uènih naèrtih. Nauk o glasbi in možnosti medpredmetnega povezovanja Anketirancem smo zastavili vprašanje, ali Nauk o glasbi v vertikali omogoèa medpredmetne povezave, in jim ponudili dva odgovora. Tabela 5: Stališèe o možnostih medpredmetnih povezav Nauka o glasbi NGL v vertikali omogoèa medpredmetne povezave delovno mesto skupaj uèitelj NGL ravnatelj f f % f f % f f % da 30 65,2 21 75,0 51 68,9 ne 16 34,8 7 25,0 23 31,1 skupaj 46 100 28 100 74 100 Razlika ni statistièno pomembna. Iz tabele 5 je razvidno, da je stališèe do možnosti medpredmetnih povezav v vertikali glasbenega šolanja v populaciji uèiteljev Nauka o glasbi in ravnateljev podobno. Obe skupini v povpreèju (68,9%) veèinoma menita, da so medpredmetne povezave v vertikali pri pred- metu Nauk o glasbi mogoèe, medtem ko slaba tretjina meni nasprotno. Za razliko od omenjenih rezultatov reprezentativnih skupin ravnateljev in uèiteljev Nauka o glasbi je mnenje vzorca uèiteljev inštrumenta povsem nasprotno - veè kot 90% je preprièanih, da vertikala Nauka o glasbi ne omogoèa medpredmetnih povezav. Pozitivno stališèe do povezav je v najvišji meri izraženo pri ravnateljih (tri èetrtine) kar kaže na to, da pojmujejo Nauk o glasbi kot kompleksno zastavljen 38 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek predmet, ki ponuja možnosti razliènih povezav. Dejstvo, da le 65% uèiteljev Nauka o glasbi zaznava možnosti vertikalnih medpredmetnih povezav, po drugi strani zastavlja vprašanje, kako le-ti dojemajo naravo svojega predmeta. V svojem bistvu je zasnovan medpredmetno, kot poudarja odkrivanje elementarnega in univerzalnega glasbenega jezika, ki je aktualen za vsakogar, ki se ukvarja z glasbo. Dva od anketiranih uèiteljev sta to s svojimi besedami izrazila - celotna snov od Nauka o glasbi 1 do Solfeggia 2 »je zelo interdiscipli- narna, medpredmetna«. Najpogostejše realizacije medpredmetnih povezav pri pouku Nauka o glasbi V komentarjih k možnostim medpredmetnih povezav Nauka o glasbi so anketiranci zapisali vsebine ali predmetna podroèja najpogosteje realiziranih povezav iz svoje uène prakse. Odgovore smo analizirali in jih kategorizirali. Povzemamo njihove neposredne odgovore. Odgovori v obeh populacijah kažejo razumevanje medpredmetnih povezav ter poudarjajo njihovo heterogenost, pestrost. Od vseh odgovorov se jih pri ravnateljih najveè (25%) nanaša na tematske nastope, projekte, pripravo glasbenih delavnic, matinej in predstavitve, ki jih organizirajo za svoje uèence, pa tudi za osnovne šole in vrtce. Pri uèiteljih se v ta sklop odgovorov umešèa 10,7%. Ti odgovori poudarjajo povezovanje Nauka o glasbi s širšim kulturnim prostorom. Uèitelji Nauka o glasbi v štirih primerih (8,5%) navajajo analizo glasbenih primerov iz inštrumentalnega pouka, v treh primerih (6,4%) povezavo disciplin oz. dejavnostnih podroèij znotraj predmeta, v dveh primerih pa predstavitev klasiènih inštrumentov pri pouku Nauka o glasbi ter povezavo teoretiènih znanj s prakso. Pri uèiteljih Nauka o glasbi izstopa povezava s splošnimi predmeti zunaj glasbenih šol. V višjih razredih Nauka o glasbi in pri Solfeggiu se nanaša na zgodovino (17% odgovorov), pri èemer ni povsod navedeno, ali gre za splošno ali glasbeno zgodovino, v nižjih razredih pa je v 10,6% odgovorov omenjena povezava z matematiko. Zveza Nauka o glasbi in matematike je zaskrbljujoèa sprièo tega, da se odvija v okviru ritmiène vzgoje, konkretno v procesih opismenjevanja tonskih trajanj, taktovskih naèinov in metruma. Èeravno jih poimenujemo z matematiènimi pojmi in izrazi, jih didaktièno ne izpeljujemo iz matematiène logike, temveè iz notranje zvoène zaznave in obèutij metruma, dob, poddelitve, ritmiènih obrazcev, itd.. Uèitelji Nauka o glasbi izpostavljajo tudi povezavo z jeziki, nareèji in tujimi kulturami: 8,6% (glasbena terminologija je v italijanskem jeziku; besedila pesmi); povezavo z literaturo (8,6%), predstavitve klasiènih inštrumentov pri Nauku o glasbi (4,3%), v posameznih primerih pa tudi povezavo z likovno umetnostjo, plesom, akustiko in raèunalniškimi programi za solfeggio. Iz 39 Bernarda Rakar, MEDPREDMETNO POVEZOVANJE PRI POUKU NAUKA O GLASBI pogostosti odgovorov lahko razberemo, da uèitelji in ravnatelji medpredmetne povezave pojmujejo pretežno v zvezi z izvenglasbenimi predmetnimi podroèji. Nadalje je treba izpostaviti tudi odgovore, da v uènem naèrtu medpredmetne povezave niso dovolj razvidne. Pri tem je treba opozoriti na strokovno uzavešèenost nosilcev predmeta, ki morajo znati razbrati možnosti povezav in jih realizirati. Notranje povezovanje dejavnostnih podroèij Nauka o glasbi Iz komentarjev, ki se nanašajo na najpogostejše realizacije medpredmetnih povezav pri pouku Nauka o glasbi, smo izlušèili tudi odgovor na vprašanje, v kolikšni meri je v smislu medpredmetnega povezovanja uzavešèeno povezovanje posameznih dejavnostnih podroèij predmeta. Kot smo že omenili, so uèitelji Nauka o glasbi notranje povezave med podroèji predmeta navedli le v treh primerih (6,4% odgovorov), v enem primeru tudi ravnatelj. Iz odgovorov anketirancev ugotovimo, da so možnosti za povezave med podroèji predmeta premalo ozavešèene in zato najveèkrat sluèajne. V anketi nismo sugerirali možnosti povezav med podroèji znotraj predmeta, ker smo želeli analizirati spontane odgovore na odprta vprašanja. Verjetno bi bilo število pozitivnih odgovorov višje v primeru formulacije vprašanja, ki bi opredeljevalo dejavnostna podroèja predmeta. Medpredmetno povezovanje individualnega pouka inštrumenta z Naukom o glasbi Uèiteljem in ravnateljem smo ponudili štiristopenjsko lestvico stališè v zvezi s pogostnostjo in delno tudi z vsebino medpredmetnega povezovanja inštrumen- talnega pouka z vsebinami Nauka o glasbi. 40 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek Tabela 6: Pogostost navezovanja inštrumentalnega pouka na aktualno snov Nauka o glasbi pogostost navezave inštr. pouk na NGL delovno mesto skupaj uèitelj NGL ravnatelj f f % f f % f f % pogosto in izèrpno 2 4,1 9 30,0 11 13,9 obèasno in delno 19 38,8 16 53,3 35 44,3 zelo redko 20 40,8 3 10,0 23 29,1 le v zvezi z znanjem not in lestvic 8 16,3 2 6,7 10 12,7 skupaj 49 100 30 100 79 100 Razlika je statistièno pomembna. Razlika med uèitelji Nauka o glasbi in ravnatelji je nastala zaradi višine odstotkov pri odgovoru »pogosto in izèrpno« in tudi pri odgovoru »zelo redko«. Iz tabele 6 je razvidno, da dobra polovica ravnateljev (53,3%) meni, da se uèitelji inštrumenta na aktualno snov pouka Nauka o glasbi medpredmetno navezujejo obèasno, delno. Uèitelji Nauka o glasbi tega ne zaznavajo v tako visokem deležu. 40,8% jih namreè meni, da se uèitelji inštrumenta na Nauk o glasbi navezujejo zelo redko, 16% pa celo eksplicitno navaja, da le primeru not in lestvic. Pravo sliko bi nam lahko posredovali le odgovori uèiteljev inštrumenta, ki so v našem izbranem vzorcu medpredmetno navezavo svojega pouka z Naukom o glasbi v 19,2% ovrednotili kot zelo redko, v 50% kot obèasno in delno, le v 26,9% pa kot pogosto in izèrpno. Torej le petina inštrumentalistov svoj pouk v smislu medpredmetne povezave z Naukom o glasbi zadovoljivo realizira, saj formulacija »obèasno in delno« ne izraža v celoti pozitivnega stališèa. V nadaljnjih raziskavah bi bilo potrebno lestvico stališè natanèneje definirati. Primerljive rezultate beleži Rakunova (1992), ko navaja, da je v anketi 41% uèiteljev inštrumenta (klavir) zapisalo, da svoj pouk povezujejo z znanji Nauka o glasbi, 28% pa ne. Avtorica v rezultat dvomi, saj so nadaljnje trditve respondentov pokazale, da uèitelji inštrumenta ne poznajo uène snovi Nauka o glasbi. Dober medpredmetni transfer lahko poteka le v pogostih in izèrpnih navezavah v obeh smereh, še posebej pri individualnem pouku, ki lahko upošteva vse specifike izbranega inštrumenta v povezavi s splošno glasbenoteoretiènimi znanji in zakonitostmi Nauka o glasbi. Potrebna je odprtost uèiteljev na obeh predmetnih podroèjih, povezovanje naj temelji na iskanju stièišè, ki ne ovirajo specifik posameznih predmetnih podroèij (Zadnik, 2013). 41 Bernarda Rakar, MEDPREDMETNO POVEZOVANJE PRI POUKU NAUKA O GLASBI Uteèena organizacijska praksa na glasbenih šolah - prednost ali pomanjkljivost? V anketi smo preverjali tudi stališèe ravnateljev do uteèene organizacije pouka v slovenskem glasbenem šolstvu, ki (poleg ostalih izbranih predmetov) obsega individualni pouk inštrumenta in skupinski pouk Nauka o glasbi. Izbirali so med pozitivnim in negativnim stališèem. Ugotavljamo, da se ravnatelji v celoti (96,4%) strinjajo z uteèeno organizacijo. Z utemeljitvijo stališèa se jih je odzvalo 83%. Navajamo njihove najpogostejše neposredne komentarje, ki smo jih kate- gorizirali. Graf 2: Najpogostejše utemeljitve stališè ravnateljev do uteèene organiza- cijske prakse Nauka o glasbi kot samostojnega uènega predmeta na glas- benih šolah Ravnatelji so v komentarjih najpogosteje izpostavili zadovoljstvo z uteèeno organizacijsko prakso, hkrati pa poudarjajo, da bi bilo vse vsebine Nauka o glasbi nemogoèe prenesti na individualni pouk. V nekaterih posameznih komentarjih so ravnatelji zapisali še, da Nauk o glasbi razvija otroka v celostnega glasbenika; Nauk o glasbi je posebno podroèje, ki potrebuje obliko svojega predmeta, saj ni samo »bergla« pouku inštrumenta; Nauk o glasbi in Solfeggio podpirata inštrumentalni pouk, zato se lahko uèitelji inštrumenta posvetijo tehniènim in muzikalnim prvinam pri pouku inštrumenta; potrebno bi bilo veè sodelovanja med uèitelji Nauka o glasbi in individualnega pouka. 42 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek Eden izmed ravnateljev je zapisal: »Absolutno naj pouèuje NGL glasbeni pedagog. Menim pa, da bi pri NGL moralo biti veè povezovanja med inštrumentalnim poukom in NGL, pouk bi moral biti »živ«. Veè poslušanja, petja, manjše skupine, daljša minutaža-èas!« Z zastavljenim vprašanjem nismo želeli postaviti pod vprašaj obstojeèe oblike organizacije pouka na slovenskih glasbenih šolah. Ta je strokovno utemeljena ter poteka v domišljeni obliki in izvedbenih standardih. Gre za znaèilen model in vzgled, ki vzbuja pozornost v strokovnih krogih tudi v drugih evropskih okoljih. Poleg veèinskega stališèa ravnateljev, ki potrjuje razumevanje kompleksne naravnanosti Nauka o glasbi in neobhodno potrebnega samostojnega predmeta, dodajamo še nasprotno mnenje enega od ravnateljev: »Nauk o glasbi zaostaja za poukom inštrumenta veè kot eno leto. Potrebne so prilagoditve, ali pa sploh ni potreben.« Delno strinjanje z uteèeno prakso izraža naslednje stališèe: »Menim, da bi z Naukom o glasbi lahko zaèeli komaj v 4. razredu inštrumenta, saj veèino teoretiènega znanja in spoznavanja not lahko lažje in uèinkoviteje podamo pri pouku inštrumenta.« Omenjeni stališèi kažeta sicer manjšinsko, ozko pojmovanje vloge Nauka o glasbi, ki naj bi bila le v ozki podpori inštrumentalnemu pouku. Na enako problematiko smo naleteli že pri analizi rezultatov tabele št. 4, ko enake ugotovitve izraža 59% uèiteljev inštrumenta. Odgovor na tovrstne pomisleke ponuja Zadnikova: »Soèasnost usvajanja glasbenih sposobnosti, spretnosti in znanj ni nujna, saj se z uporabo dogovorjenih metodiènih pristopov ustvarjajo vzorci in spominske sledi, ki se ob ustreznih spodbudah ponovno aktivirajo v obliki asociativnih priklicev že usvojenih znanj.« Naloga NGL je - med drugim - postopno posredovati sistem glasbenega zapisa, ki je aktualen za vse izvajalce in prenosljiv na vse inštrumente (Zadnik, 2013, str. 56-57) . Iz narave predmeta in tudi nekaterih komentarjev anketirancev lahko povzamemo, da Nauk o glasbi vodi v povezave, ki uèno snov osmišljajo, konkretizirajo in jo delajo »živo«. Nastopi z razredom Nauka o glasbi – možnost osmišljanja aktualne uène snovi Anketirancem obeh skupin smo zastavili vprašanje v zvezi s pogostostjo nastopanja razredov Nauka o glasbi. Pri tem so izbirali odgovor v štiristopenjski lestvici stališè. 43 Bernarda Rakar, MEDPREDMETNO POVEZOVANJE PRI POUKU NAUKA O GLASBI Tabela 7: Pogostost nastopanja uèencev s skupino NGL - mnenja glede na delovno mesto pogostost nastopanja razredov NGL delovno mesto skupaj uèitelj NGL ravnatelj f f % f f % f f % nikoli 18 36,7 3 10,0 21 26,6 manj kot enkrat letno 16 32,7 9 30,0 25 31,6 enkrat letno 11 22,4 12 40,0 23 29,1 pogosto 4 8,2 6 20,0 10 12,7 skupaj 49 100 30 100 79 100 Razlika je statistièno pomembna. Razlika med uèitelji Nauka o glasbi in ravnatelji je nastala v glavnem zaradi višine odstotkov pri odgovoru »nikoli«. Rezultati tabele 7 kažejo, da uèitelji Nauka o glasbi s svojimi razredi le redko nastopajo. Podatki kažejo, da jih skoraj 70% z uèenci nastopa manj kot enkrat letno ali pa nikoli. Enakih stališè je pri ravnateljih le 40%, kar kaže, da pretok informacij ni najboljši. Dejansko stanje zrcalijo le odgovori uèiteljev Nauka o glasbi, medtem ko odgovori ravnateljev zrcalijo le mnenje ali informacijo o delu razredov Nauka o glasbi. Z analizo odgovorov na podvprašanje, ki se je nanašalo na povezavo med vsebino nastopa in uèno snovjo, smo ugotovili, da je dobra polovica vsebin nasto- pov povezana z uèno snovjo. Kot primer navezave vsebine nastopa na uèno snov navajamo zapis anketirane uèiteljice: »Preko melodiènih ali pa ritmiènih vaj predstavimo, da NGL ni le teorija, temveè povezava veè dejavnosti – vajo analiziramo (ritem, èe so v njej akordi, intervali, povežemo s tonaliteto, veèglasno ritmièno vajo izvajamo tudi z intonacijo – akord), ali pa izvedemo rondo, pa glasbeni kviz ...« Menimo, da je prav priprava toèke za nastop ena od možnosti oblikovanja kompleksno zastavljene glasbene enote. Skrbno izbrana, didaktièno naèrtovana in pripravljena kompozicija lahko omogoèi številne (notranje in zunanje) povezave, z njo lahko uzavestimo prav vsa glasbena znanja: glasbeno teoretiène in oblikovne pojme, postopke solfeggiranja, ritmièno izrekanje, igro na lastnih, Orffovih, klasiènih inštrumentih, izmišljanje spremljav, improvizacijo oblikovnih delov (pred-, med-, in po-igre) in glasbenih oblik, kot npr. ABA, rondo ter vkljuèevanje gibanja, plesa in/ali elementov dramske igre. 44 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek Misel na nastop in s tem potrebna izdelava celotne kompozicije poudarjajo osmišljenje širine glasbenega jezika in visoko raven motivacije. Številne ponovitve (vaje), ki so pri tem potrebne ob opozarjanju in navezavi na elemente uène snovi, omogoèajo ponotranjenje glasbenih vsebin in z njimi povezanih znanj. Ob tem uèenci poglabljajo svoje sposobnosti in spretnosti. Tako nastop ni le neko dodatno delo, ampak je osmišljenje glasbenega jezika in z njim povezanih vsebin, predvsem pa bogato glasbeno doživetje. Sklep Odgovori na osrednjo tematiko raziskave, kot je odnos, pojmovanje in realizacija medpredmetnih povezav, opozarjajo na pereèo problematiko. Lotiti bi se je morali s poglobljeno raziskavo, ki bi na eni strani naèrtno zbrala in analizirala stališèa in izkušnje uèiteljev, ravnateljev in udeležencev NGL. Po drugi strani pa bi bilo potrebno urediti primere dobre prakse, ki bi jih nadgradili s strategijami povezovanja in jih sistemsko vnesti v glasbeno šolstvo. Medpredmetno povezovanje mora biti smiselno, strokovno utemeljeno, hkrati pa ne sme zamegljevati avtonomije predmetnih podroèij - povezovanje vse povprek in za vsako ceno zanesljivo ne vodi k veèji kakovosti znanja (Sicherl-Kafol, 2008, Marjanoviè Umek, 2011). Za pravilno, osmišljeno in življenjsko realizacijo Nauka o glasbi in pouka glasbe v splošnih šolah je potrebna ozavešèenost vseh uèiteljev, da je povezovanje neobhodno. Potrebne so usmeritve bodoèih uèiteljev že v èasu študija, stalno strokovno spopolnjevanje, sodelovanje in izmenjava novih pobud ter naravnanost v ustvarjalno pouèevanje in uèenje. Predmet NGL vzpostavlja možnosti za povezave na treh ravneh: znotraj lastnih podroèij, medpredmetno v povezavi z inštrumentalnim poukom in drugimi predmeti v glasbeni šoli kot tudi na ravni splošnega šolstva in širšega kulturnega okolja. Znotraj lastnega predmeta so aktualne horizontalne in vertikalne povezave med dejavnostnimi podroèji. Teoretièna predstavitev predmeta kaže, da ga horizontalno sestavlja pet podroèij: Solfeggio, Izvajanje in interpretacije primerov iz glasbene literature,Ustvarjanje, Poslušanje ter Glasbenoteoretièna in oblikovna znanja, ki po svojih dejavnostih poudarjajo trojstvo glasbene kulture (Oblak, 1995) in iz nje izpeljane glasbene vzgoje, ki uène cilje izpeljuje iz glasbene zaznave, izvajanja in ustvarjalnosti. Smisel naštetih podroèij je v tem, da vsako izmed njih na sebi lasten naèin podpira skupne vzgojno izobraževalne cilje enot. Iz tega sledi, da morajo uèitelji že v èasu študija, nato pa v praksi, povezave smiselno uresnièevati v sleherni uèni enoti. Mreža povezav se širi tudi vertikalno v smeri razredov, ki si kontinuirano sledijo. Vertikalna korelacija zagotavlja naèelo sistematike, postopnosti in trajnosti znanj. Poudarja celostni glasbeni razvoj. Raziskava kaže, da povezavi podroèij 45 Bernarda Rakar, MEDPREDMETNO POVEZOVANJE PRI POUKU NAUKA O GLASBI anketiranci ne namenjajo ustrezne pozornosti, s èimer predmet izgublja svojo vlogo. Druga raven povezav se nanaša na medpredmetno povezovanje znotraj glasbene šole. V ospredju je povezava NGL in inštrumentalnega pouka, obenem pa predmetov, ki jih ponuja glasbena šola (komorna igra, zbor, orkester). Raziskava poudarja, da so tovrstne povezave obèasne, delne, in ne dovolj domišljene. Podobni so izsledki raziskav o medpredmetnem povezovanju v splošnem šolstvu, ki kažejo, da medpredmetne povezave niso naèrtovane, njihova realizacija pa je spontana, ko se za to pokaže možnost (Štemberger, 2008). Povezave so neobhodne in terjajo vzajemno sodelovanje, naèrtovanje in realizacijo. Nauk o glasbi je v svoji univerzalnosti povezan in prepleten tudi z drugimi podroèji zunaj glasbene šole, to je s predmeti splošnega šolstva in z dogajanjem v širšem kulturnem okolju. Te povezave poudarjajo splošne cilje glasbene šole, kot so razvoj osebnosti, vzgoja za obèe kulturne in civilizacijske vrednote ter nacio- nalno in svetovno kulturno dedišèino (Uèni naèrt. Nauk o glasbi, 2003). Odgovori anketirancev nakazujejo nekatere tovrstne možnosti povezave, ni pa konkretnejših podatkov o realizaciji. Medpredmetno povezovanje, ki temelji zgolj na uèni snovi, še ne zagotavlja uspešne povezave med predmeti (Sicherl-Kafol, 2008a). Poleg snovnega in pojmovnega, moramo upoštevati tudi procesni vidik medpredmetnega povezovanja. Realizacijo povezav na vseh nivojih omogoèa proces, ki ga Elliott imenuje komplementarno uèenje, oziroma »’full-course meal’ kot multidimezionalni izziv«. Uène vsebine s povezavo razliènih glasbenih in z glasbo sorodnih dejavnosti tako postanejo »curriculum-as-praxis« (Elliott 1995). Literatura Beuermann, D. (2001): Oblikovanje povezav med umetnostnimi predmeti in šolskim razvojnim naèrtom. Vzgoja in izobraževanje. let. 32. št. 4, str. 32-37. Bidovec-Oblak, B., Bole, J. (1968): Priroènik za glasbeno vzgojo na nižji stopnji osnovnih šol. Ljubljana, DZS. Elliott, D. J. (1995): Music Matters. A New Philosophy of Music Education. New York, Oxford: Oxford University Press. Gardner, H. (1995): Razsežnosti uma. Ljubljana: Tangram. Izobraževalni program Glasba (2003, 2010). Dostopno na: http://www.mizs.gov.si/si/delovna_podrocja/direktorat_za_predsolsko_vzgo jo_in_osnovno_solstvo/glasbeno_izobrazevanje/programi/ (20.2.2014). 46 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek Jurca, M., Kalan, P. (1964): Solfeggio. Ljubljana: DZS. Kramar, M. (1994): Naèrtovanje in priprava izobraževalno-vzgojnega procesa v šoli. Pedagoška zbirka založbe Educa 1994, Nova Gorica: Educa. Krek, J., Metljak, M. (ur.): Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji. El. knjiga. 2. izd. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Dostopno na: http://www.belaknjiga2011.si/pdf/bela_knjiga_2011.pdf (12. 5. 2014). Marentiè Požarnik, B. (2000): Psihologija uèenja in pouka. Ljubljana: DZS. Marentiè Požarnik, B. (2007): Okoljska vzgoja kot vzgoja za trajnostni razvoj – nekaj izhodišè za uveljavljanje medpredmetnega kurikularnega podroèja v kurikulu. Kurikul kot proces in razvoj. Zbornik prispevkov posveta Postojna, 17.-19.1.2007, Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 210-220. Marjanoviè Umek, L. (2011): Predgovor. V: Marjanoviè Umek, Ljubica idr. Lili in Bine. Priroènik za pouèevanje in medpredmetni povezovanje v prvem triletju. Ljubljana: Rokus Klett, str. 4. Cilji in medpredmetne povezave v glasbeni šoli.(2010). Dostopno na: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/glasba/ pdf/cilji-povezave-gs.pdf (20.2.2014). Milekšiè, V. (1992): Didaktièna prenova razredne stopnje osnovne šole. Integrirani pouk : naèrtovanje, izvedba in delna evalvacija. Del 1, Naèrtovanje didaktiènega pristopa. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo in šport. Negro Hrast, I. (1924): Pevska šola združena s teorijo. Za konservatorije, uèiteljišèa, srednje, mešèanske, osnovne šole in zbore. Uèiteljska tiskarna. Ljubljana. Oblak, B. (1981): Pomen glasbene stilistike v povezavi z drugimi vzgojno-izobraževalnimi podroèji v osnovni šoli. Magistrsko delo. Akademija za glasbo. Ljubljana. Oblak, B., Okorn, F., Habjaniè, J., Sax, B., Vospernik, H., Vrbanèiè, I. (1983): Obvezni predmetnik in uèni naèrt osnovne šole. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 182 – 209. Oblak, B. (1987): Ustvarjalno uèenje v glasbeni vzgoji na stopnji razrednega pouka osnovne šole. Doktorska disertacija. Univerza Ljubljana, Akademija za glasbo - oddelek za glasbeno pedagogiko. Oblak, B. (1992): Glasbena vzgoja v luèi integracije pouka. Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Seminarsko gradivo. Oblak, B. idr. (1992): Vertikala glasbenega šolstva. Ekspertiza. Ministrstvo za šolstvo in šport. Ljubljana. Oblak, B. (1995): Izvor in pojmovanje strukture uènega naèrta za splošni glasbeni pouk. Glasbeno-pedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani, zv.1, str. 17-26. Oblak, B. (2014): Osebno prièevanje. 8. 5. 2014. 47 Bernarda Rakar, MEDPREDMETNO POVEZOVANJE PRI POUKU NAUKA O GLASBI Pavliè Škerjanc, K. (2010) : Smisel in sistem kurikularnih povezav. Rutar Ilc, Z., Pavliè Škerjanc, K. (ur.). Medpredmetne in kurikularne povezave. Priroènik za uèitelje. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 19-42. Rakun, I. (1992) Integracija inštrumentalnega pouka s predmetom Nauk o glasbi. Diplomsko delo. Ljubljana, Akademija za glasbo: Oddelek za glasbeno pedagogiko. Rotar Pance, B. (1998): Foerster – pedagog. Foersterjev zbornik, Ljubljana: Družina. str. 57-70. Rotar Pance, B. (2011): Glasbena vzgoja. Pot k umetnosti in spoznavanju kulture ob vkljuèevanju medpredmetnih povezav. V: Marjanoviè Umek, Ljubica et. al.. Lili in Bine. Priroènik za pouèevanje in medpredmetni povezovanje v prvem triletju. Ljubljana: Rokus Klett, str. 112-122. Rutar Ilc Z., Pavliè Škerjanc K. idr. (2010): Medpredmetne in kurikularne povezave. Priroènik za uèitelje. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Dostopno na: http://www.scpet.net/xinha/plugins/ExtendedFileManager/demo_images/ss/ Ucbeniki/Medpredmetne_in_kurikularne_povezave.pdf (21. 2. 2014). Sicherl-Kafol, B. (1995): Glasba in integrirani pouk. Glasbeno-pedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani, zv.1, str. 74-90. Sicherl-Kafol, B. (2002): Glasbena didaktika v luèi medpredmetnih povezav. Sodobna pedagogika. Letnik 53, št. 2: Ljubljana: Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije, str. 50-62. Sicherl-Kafol, B. (2008a): Procesni in vsebinski vidiki medpredmetnega povezovanja. V: Uèitelj v vlogi raziskovalca. Akcijsko raziskovanje na podroèjih medpredmetnega povezovanja in vzgojne zasnove v javni šoli. Krek, J. idr. (ur.). Ljubljana: Pedagoška fakulteta, str. 112-129. Sicherl-Kafol, B. (2008b): Medpredmetno povezovanje v osnovni šoli. Didakta. let. XVIII/XIX, št. 18/19, str. 7-9. Sicherl-Kafol, B. (2010): Medpredmetno povezovanje. V: Holcar, A. idr. (ur.): Posodobitve pouka v gimnazijski praksi. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 26-30. Sicherl-Kafol, B., Zalar, K. (2011): Naèrtovanje glasbene vzgoje – zakaj in kako? V: Manfreda Kolar, B., Sicherl-Kafol, B., Skribe Dimec, D. (ur.). Specialne didaktike: kaj nas povezuje in kaj loèuje. Ljubljana: Pedagoška fakulteta, str. 33-49. Sicherl-Kafol, B., Denac, O., Borota, B. (2011): Glasbena umetnost. V: Bucik, N., Požar Matijašiè, N., Pirc, V. (ur.): Kulturno-umetnostna vzgoja. Priroènik s primeri dobre prakse iz vrtcev, osnovnih in srednjih šol. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport. Zavod Repubike Slovenije za šolstvo, str. 75-82. 48 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 20. zvezek Smolej Fritz, B. (2007): Motivacijski, kognitivni in metakognitivni vidiki samoregulativnega uèenja pri nauku o glasbi. Doktorska disertacija. Univerza v Ljubljani. Filozofska fakulteta. Strmènik, F. (2001): Didaktika. Osrednje teoretiène teme. Ljubljana : Znanstveni inštitut Filozofske fakultete. Štemberger, V. (2008): Naèrtovanje in izvajanje medpredmetnih povezav. V: Krek, J. idr. (ur.): Uèitelj v vlogi raziskovalca. Akcijsko raziskovanje na podroèjih medpredmetnega povezovanja in vzgojne zasnove v javni šoli. Ljubljana: Pedagoška fakulteta, str. 93-111. Tomc, M. (2009). Medpredmetno povezovanje Nauka o glasbi s poukom kitare v glasbeni šoli. Diplomsko delo. Ljubljana, Akademija za glasbo: Oddelek za glasbeno pedagogiko. Tomšiè, J. (2006): Povezovanje glasbe z ostalimi predmeti v zadnjem triletju osnovne šole. Magistrsko delo, Akademija za glasbo, Ljubljana. Tomšiè Èerkez, B. (2011): Medpredmetno povezovanje kot strategija dvigovanja ravni »estetske pismenosti«. V: Cotiè, M., Medved Udoviè, V. Starc, S. (ur): Razvijanje razliènih pismenosti. Koper : Univerzitetna založba Annales, str. 372-379. Uèni naèrt. Nauk o glasbi (2003). Dostopno na: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/glasba/ pdf/nauk_o_glasbi321-340.pdf (20.2.2014). Winkler Kuret, L. (2006): Zdaj je nauka zlati èas. Glasbeni uèbeniki na Slovenskem od srede 19. stoletja do sedemdesetih let 20. stoletja. Nova Gorica: Educa. Melior d.o.o. Zadnik, K. (2011): Razvoj ritmiènega in melodiènega posluha pri 8-letnih uèencih v glasbeni šoli. Doktorska disertacija. Univerza v Ljubljani. Akademija za glasbo. Oddelek za glasbeno pedagogiko. Zadnik, K. (2013): Nauk o glasbi in njegova vloga v glasbenem šolstvu. Glasbeno-pedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani, zv. 19, str. 41-59. 49 Bernarda Rakar, MEDPREDMETNO POVEZOVANJE PRI POUKU NAUKA O GLASBI