807 8. Wilson A, Parker H, Wynn A, et al. Randomised controlled trial of effective- ness of Leicester hospital at home scheme compared with hospital care. BMJ 1999; 319: 1542–6. 9. Fortin M, Bravo G, Hudon C, et al. Multimorbidity Among Adults Seen in Family practice. Annals of Family Medicine 2005; 3: 223–8. 10. Demografska statistika. Dostopno na URL: http://www.stat.si. 11. Kersnik J. Oskrba na domu. In: Premik M, ed. Zbornik strokovnega posveta. Oskrba na domu. Ljubljana: Inštitut za socialno medicino Medicinske fakul- tete 1997: 7–15. 12. Vodopivec-Jamšek V. Sporazumevanje med zdravnikom in družino na hi- šnem obisku. In: Kersnik J, ed. Zdravnikovo delo izven ambulante. 18. učne delavnice za zdravnike družinske medicine. Ljubljana: Združenje zdravni- kov družinske medicine SZD, 2001: 33–42. 13. Klemen P, Štefek G. Meritve na terenu. In: Kersnik J, ed. Zdravnikovo delo izven ambulante. 18. učne delavnice za zdravnike družinske medicine. Ljub- ljana: Združenje zdravnikov družinske medicine SZD, 2001: 103–7. VIZIJE PEDIATRA NA PRIMARNI RAVNI ZDRAVSTVENEGA VARSTVA Martin Bigec, Vesna Plevnik-Vodušek Uvod Ker je predvidena reforma zdravstvenega sistema primarne- ga zdravstvenega varstva naravnana predvsem v najbolj ob- čutljivo točko sistema: lastništvo oziroma status javnih podje- tij lahko pričakujemo, da se bo s spremembo njihovega statu- sa ob nepripravljenih vsebinskih, kadrovskih in strokovnih rešitvah zamajal trenutni sistem vrednot in s tem kazalci zdrav- stvenega stanja otroške in mladinske populacije. Z nepremiš- ljenimi koraki in ukrepi se lahko poruši sistem, ki se je 80 let izgrajeval in v tem času dosegel rezultate, ki v marsičem pre- segajo evropske. Model družinskega zdravnika ni edini model primarnega sti- ka v Evropi oziroma po svetu. Sistema se po našem mnenju ne da kopirati ali prenesti iz enega okolja v drugega, lahko se le postopno izgradi z upoštevanjem vseh posebnosti in na- vad nekega naroda oziroma družbe. Kratka zgodovina razvoja otroškega zdravstvenega sistema v Sloveniji Odločilno vlogo za razvoj pediatrije v Sloveniji ima prvi slo- venski pediater profesor Bogdan Derč, ki se je leta 1906 vrnil iz Gradca v Ljubljano. Prvo plačano službeno mesto je dobil pri Okrajni bolniški blagajni v Št. Vidu nad Ljubljano, kjer je osnoval prvi Slovenski ambulatorij za otroke. Tak ambulato- rij je osnoval tudi v ljubljanskem Mestnem domu; ta je poslo- val le eno uro dnevno v prostorih ordinacije za mestne reve- že. V tistih časih ni bilo zdravstvenega zavarovanja za družin- ske člane delavcev, zato so Derčevo ordinacijo obiskovale predvsem revne matere, ki so namesto plenic za dojenčke uporabljale strgane cunje iz svojih spodnjih kril (1). Andrija Štampar, načelnik Higienskega oddelka pri ministr- stvu za zdravje v Beogradu, je leta 1922 poslal v Ljubljano dr. Matijo Ambrožiča. Ta je z odločbo Ministrstva za narodo- vo zdravje 1923. leta postal predstojnik novo ustanovljenega Zavoda za socialno-higiensko zaščito dece v Ljubljani, ki so ga leta 1928 preimenovali v Zavod za zdravstveno zaščito ma- ter in otrok. Ambrožič je v okviru zavoda najprej organiziral otroški dispanzer, ki je začel delovati 9. julija 1923. Do konca istega leta je v njem obravnaval 522 otrok v starosti do 14 let in je pri njih opravil 1434 zdravniških pregledov. Kot pod- oddelek tega dispanzerja pa je osnoval posvetovalnico za ma- tere dojenčkov in majhnih otrok. Naenkrat o vprašanju dispanzerjev govori toliko različnih lju- di, da je prav čudno, zakaj nenadoma toliko vetra, prej pa so desetletja ustvarjali, delali, gradili in strokovno izpopolnjeva- li, ne da bi se kdor koli zanimal za to področje. Republiške strokovne institucije so marsikdaj zviška gledale na »dispan- zerce« kot na rutinerje, uradnike za pisanje napotnic ali celo kot na strokovno kompromitirane profile, češ, za bolnišnico nisi dovolj dober, si pač v dispanzerju. Da ne govorimo o nor- mativih, ki so za doseganje strokovnega dela na specialistični ravni dobesedno nerazumni ali celo nečloveški. Koliko različnih teorij smo že slišali o dispanzerjih v priho- dnosti, da nam je kar nerodno pogledati v zgodovino, s kak- šno ljubeznijo so nastajali in s kakšno požrtvovalnostjo so bili grajeni. Skoraj vse so zgradili ljudje sami s samoprispevki. Po drugi strani nam ob srečanjih s tujimi eminentnimi strokov- njaki vedno postane nerodno zaradi naše skromnosti. Tega, kar nam drugi čestitajo za izreden dosežek na področju soci- alne pediatrije in zunaj bolnišničnega zdravstvenega varstva otrok, nas je včasih, ko se peljemo v našo prestolnico, že sko- raj malo sram. Prvič, niso nam še pri dnevni svetlobi predsta- vili nasprotnikov sedanjega sistema dispanzerske dejavnosti v Sloveniji, drugič, nismo še konkretno slišali, kaj v tem seda- njem sistemu ni dobro, in tretjič, nismo se še na nobeni ravni soočili s predlogi za novo organizacijo, strokovno doktrino ali metodo dela na primarni zdravstveni ravni. Evropska stališča o organizaciji primarnega zdravstvenega varstva otrok Nacionalna pediatrična združenja in druge organizacije na področju otroškega in mladostniškega zdravstvenega var- stva morajo nenehno opozarjati in svariti zdravstveno admi- nistracijo, odgovorna ministrstva, zdravstvene odbore v skup- ščini in vlado, da je dolžnost države in pravica njenih držav- ljank in državljanov do takšnega zdravstvenega varstva otrok in mladine, ki zagotovlja pediatra/pediatrinjo na vseh treh ravneh. Še zlasti pomembno je zagotavljanje pediatra na pri- marni ravni, kajti izkušnje iz preteklosti v nekaterih evrop- skih državah, kjer ni bilo zagotovljenega primarnega varstva otrok in mladine s strani pediatrične službe, pač pa splošne ali družinske medicine (npr. Velika Britanija, Nizozemska, kjer pa so se stvari v zadnjih letih precej izboljšale), ali pa v tistih državah, kjer so začeli opuščati primarno pediatrično zdravstveno varstvo (npr. Poljska, Slovaška, Estonija, Franci- ja), so pokazale katastrofalne rezultate. Takšna zdravstvena politika je izrazito kratkoročna in prinaša morda trenutne možnosti za prihranek denarja v zdravstvu in morda napolni- tev državne blagajne, dolgoročne negativne posledice tak- šnega vodenja zdravstvenega varstva pa so obsežne in nepo- pravljive. Podrejo se osnovni temelji javnega zdravja otrok in mladine, zmanjša se precepljenost, osnovna načela zdravlje- nja se zanemarjajo, struktura usmerjanja in napotitev otrok in mladine se povsem podre in v terciarno obdelavo se poši- ljajo bolniki, ki tega sploh ne potrebujejo, oziroma se krati pravica tistim, ki bi jo nujno morali biti deležni, poveča se število pritožb v medijih, ministrstvu in varuhu človekovih pravic in končno se pojavijo (najprej posamični, potem pa vedno pogostejši) primeri hudih napak in zmot, zgolj zaradi nepoznavanja opozorilnih simptomov in znakov. Ministrst- vo za zdravje in odgovorne službe moramo zato javno opo- zoriti, da s takšno nespametno zdravstveno politiko prevze- majo odgovornost za vse morebitne prej opisane posledice na svoja pleča. Pediatrija namreč pomeni zdravstveno varstvo otrok in mla- dine, in to nikakor ni interna medicina za otroke, temveč vključuje tudi prepoznavanje in poznavanje osnovnih načel vseh možnih kirurških stanj (ne pa tudi obvladovanja kirur- ških tehnik), duševnega zdravja otrok in mladine, dermatolo- ških stanj, bolezni s področja ORL, ortopedskih težav in pred- vsem javnega zdravja. Vedno je nujni sestavni del pediatrije tudi zdravstveno varstvo mladostnikov in mladostnic. Po- 142. SKUPŠČINA SZD 808 ZDRAV VESTN 2005; 74 udarek je tako na zdravstvenem varstvu dolgotrajnih in kro- ničnih stanj in motenj, kot tudi na akutnih, in takoj ter zlahka (pediatričnemu očesu) prepoznavnih stanj, na preventivi in kurativi, poznavanju epidemiologije, statističnih načel in osnovnih načel dobre klinične prakse, preizkušanja zdravil in etike na področju perinatologije, pediatrije in mladostni- ške medicine. Iz tega sledi, da mora pouk temeljiti na dobro pripravljenem skupnem deblu za primarno, sekundarno in terciarno raven skupaj, ki naj traja od dveh do treh let in naj bo usklajen z nacionalnimi posebnostmi specializacij (ne more pa biti kraj- ši od tega časa ali prilagojen drugim profilom, ki bi želeli pri- dobiti delno znanje na področju pediatrije). V teh zgodnjih letih specializacije mora biti poudarek predvsem na splošnih pediatričnih zdravstvenih problemih in manj na hospitalni obravnavi. V vseh evropskih državah je zato treba stremeti k temu, da se v primarno zdravstveno varstvo otrok in mladine vključujejo zgolj pediatri in pediatrinje, lahko pa se združujeta primarna in sekundarna raven v centre, kjer bi to pomenilo bolj smotr- no finančno učinkovitost ali je premalo osebja za zagotavlja- nje učinkovitega zdravstvenega varstva otrok in mladine na eni ali drugi ravni. CESP pozdravlja ustanavljanje tovrstnih cen- trov, ponovno pa svari pred reševanjem težav na kateri koli drug način, ki ne bi zagotavljal pediatrične oskrbe na primar- ni ravni zdravstvenega varstva otrok in mladine (2). Srečanje ambulantnih pediatrov v Milanu je namenjeno aktu- alnim vprašanjem pediatrov v Evropi, zlasti kako specialistič- no zdravstveno varstvo čim bolj približati otroku. Namen sre- čanja je nasloviti na vse vlade evropskih držav, da prilagodijo in reorganizirajo zdravstvene sisteme tako, da bodo otroci lah- ko imeli neposredni dostop do pediatra (3). Še širše in globlje so potrebo otrok in mladostnic ter mladost- nikov izrazili pediatri Evrope in tudi od drugih delov sveta na letnem srečanju Evropskega združenja za socialno pediatrijo (ESSOP 2005, Šibenik, Hrvaška). Regionalna strategija za zdravje otrok in adolescentov Sve- tovne zdravstvene organizacije – Evropska regija. V Evropski uniji ne obstaja enoten model zdravstvenega sistema. Upo- števajo se posebnosti vsake države, njene politične ureditve, ekonomsko-socialne zmožnosti ter kulturne in druge poseb- nosti. Obstajajo sicer enotna priporočila oziroma izhodišča in eno od teh je, da naj bi otroci in mladostniki uživali najbolj- šo možno obliko in stopnjo zdravstvenih pravic, kar jih pre- more posamezna država. Skupni cilj mora biti, da mladi dose- žejo najvišjo možno raven zdravja v luči sedanjega znanja in možnih sredstev. Namen je spodbuditi zdravo rast in razvoj in zmanjšati obolevnost in smrtnost ne samo med otroki in adolescenti, ampak tudi med odraslimi v kasnejših obdobjih življenja. Današnje vlaganje v zdrav razvoj mladih bo zaneslji- vo prispevalo k boljšemu gospodarjenju jutri. Svetovna zdravstvena organizacija – Štiri temeljna strateška izhodišča: Pristop k zdravju glede na življenjsko obdobje. V pristopih in programih morajo biti poudarjeni vidiki zdravja v posame- znih življenjskih obdobjih od prenatalnega življenja do ado- lescence. Pravičnost. Pri ocenjevanju zdravstvenega stanja in oblikova- nju pristopa in načrtovanju ukrepov moramo eksplicitno upo- števati potrebe tistih, ki so v najbolj neugodnem položaju. Medinstitucijska dejavnost. Vse institucije v sklopu javnega zdravja morajo sprejeti iste programe in izhodišča pri obliko- vanju pristopov in programov za izboljšanje zdravja otrok in adolescentov. Soudeležba. Javnost in mladi ljudje naj bi bili vključeni v pla- niranje, nastajanje aktov in spremljanje izvajanja dejavnosti. Svetovna zdravstvena organizacija – Sedem prednostnih področij delovanja v Evropi Matere in novorojenčki. Zdravje in razvoj otroka so povezani z zdravjem matere, prehranjenostjo in dostopnostjo zdravstve- ne oskrbe za njeno reproduktivno zdravje (antenatalna skrb, rojevanje in prvi tedni po porodu) so bistvenega pomena za optimalni razvoj in zdravje od rojstva do adolescence in odra- sle dobe. Čeprav matere in dojenčki uživajo visok standard družbene skrbi v nekaj evropskih deželah, veliko pa je še po- trebno narediti za zagotavljanje optimalne zdravstvene skrbi mater in dojenčkov v najrevnejših državah evropske regije, a tudi za najbolj ranljive skupine v bogatejših deželah. Prehrana. Dobra prehrana je osnova za zdrav otrokov razvoj. Pomanjkljiva in nezadostna prehrana pripelje do t. i. bolnega – zdravja (Ill Health), kar povzroči poslabšanje prehranske- ga statusa. Čeprav so učinki podhranjenosti omejeni na do- jenčke in male otroke najrevnejših dežel, je zaradi nezdrave prehrane povečana skrb tudi v vseh evropskih deželah, ker vodi do debelosti v šolski dobi otrok in povišanega tveganja za srčno-žilne in druge sistemske bolezni kasneje v življenju. Problem čezmerne teže in debelost med otroki je v naglem porastu v mnogih delih evropske regije. Prenosljive bolezni. Povzročitelje smrti, kot so akutne respi- ratorne infekcije (ARI), driska in TB, lahko preprečimo v veči- ni primerov in ozdravimo. Kljub temu še vedno predstavljajo pomembne vzroke mortalitete v nekaterih državah evropske regije. Bolezni, ki jih preprečujemo s cepljenjem, so v glav- nem dobro nadzorovane razen nekaterih, kot so na primer ošpice, ki so še nezadostno cepljene v številnih državah, vključ- no z zahodno Evropo. Spolno prenosljive infekcije so v pora- stu v mnogih državah članicah. HIV/AIDS je resna urgentna grožnja na vzhodu evropske regije. Poškodbe in nasilje. Pogosto so v ranljivih skupinah poškod- be in nasilje resno breme za otrokovo in adolescentovo zdrav- je v gotovo vseh deželah regije. Poškodbe v otroštvu in ado- lescentnem obdobju imajo visoko tveganje dolgoročnih tele- snih posledic in psihosocialne škode. Breme uličnih poškodb in domačega nasilja so še posebj visoki, kljub vsemu se še vedno premalo ukrepa in napravi v smislu organiziranega pre- prečevanja in rehabilitacije. Fizično okolje. Otroci so posebej dovzetni za pomanjkanje zadostnega vira vode, higiene in sanitarij. Bivalno okolje in okoliš, kjer otroci prebivajo, je še posebej pomembno v pre- natalnem obdobju in v zgodnjem otroškem obdobju, ko so otroci še posebno ranljivi. Ženske v reproduktivnem obdob- ju so posebno izpostavljene. Članice Unije so nedavno usta- novile Komisijo za posebne dejavnosti na tem področju s spre- jemom Plana zaščite okolja in zdravja otrok za Evropo, ki ga je sedaj potrebno izvajati. Zdravje adolescenta. Za obdobje adolescencije je značilno raz- iskovanje, včasih tvegano vedenje. V času tega razvojnega ob- dobja se oblikuje življenjski slog, ki lahko vpliva na celotno življenje. Zelo majhno število dežel je sprejelo strategije, ki se ukvarjajo s splošnim zdravjem adolescenta in nudijo adol- escentu prijazno zdravstveno oskrbo. Na adolescente se še vedno gleda kot na problem. Bilo bi potrebno na njih gledati kot na resourse reševanja problema in prispevati njihovemu lastnemu zdravju. Ravnajoč tako, oni bodo tudi prispevali zdravju bodočih generacij. Psihosocialni razvoj in mentalno zdravje. Pozornost zdravju se je tradicionalno usmerila na telesno zdravje, kljub jasnim znakom, da se je povečalo breme bolezni, ki izhajajo iz psiho- socialnih in mentalnih zdravstvenih problemov. Število mla- dih s problemi obnašanja in mentalnega zdravja je naraščajoč problem po vsej Evropi. Vse življenje čutimo korist od vlaga- nja v razvoj otroka in adolescenta, ampak se na tem področju 809 naredi premalo, razen nekaj pionirskih programov za pod- poro staršem pri pridobivanju vzgojnih veščin in metod za izboljšanje psihološkega razvoja mladih generacij (4). Katz je največji poznavalec zdravstvenih sistemov za otroke in mladino v Evropi. Podatke za svoje prispevke je pridobil z anketami in intervjuji v posameznih državah s pomočjo pred- sednikov pediatričnih združenj in predstavnikov vlad. V Evro- pi obstajajo velike razlike v načinu izobraževanja pediatrov, ki variirajo od države do države (5). jo mnogo subtilnejši kazalci, kot so: trajanje izključnega doje- nja, precepljenost, pričetek in intenzivnost kajenja, izpostav- ljenost kajenju, debelost, telesna dejavnost, t. i. TV & chips syndrome, metabolni sindrom, uživanje alkohola, drog, splav- nost med adolescentkami in podobno. Izredno pomembni so tudi podatki o strukturi družine, obiskovanja vrtcev, dolži- ne zaključenega izobraževanja in podobno. Iz zbranih po- datkov se izračunavajo indeksi, ki so temelji za izkazovanje kvalitete zdravja, učinkovitosti zdravstvene službe, kadra in stroškov, ki so za to potrebni. Ker se bo informatizacija siste- ma še izpopolnjevala, lahko z optimizmom pričakujemo, da bomo v bližnji prihodnosti lahko sprotno spremljali dogod- ke in posledične učinke in na osnovi njih sprejemali tudi strokovne ter učinkovite ukrepe (7). Pred nami so novi izzivi, nove bolezni otroške in mladostni- ške populacije: nasilje in zanemarjanje med otroki in mladost- niki v okolju, šoli in družini, bolezni nepravilne prehrane, kavč sindrom, bolezni odvisnosti, spolno prenosljive bolezni zara- di tveganega spolnega vedenja in tako dalje. V tem pogledu bi morali dodatno izobraziti pediatre, šolske zdravnike in gi- nekologe in nameniti nova sredstva za spreminjanje in poso- dabljanje metod dela. Nimamo ustreznega informacijskega sistema primarnega zdravstvenega varstva žensk, otrok in mladostnikov za sprem- ljanje dela in epidemiološko prikazovanje učinkov. Brez tega si ne moremo več predstavljati ustrezno načrtovanje kadra, izobraževanja in stroškov. V zadnjih letih opažamo zmanjševanja števila kadra na pod- ročju patronažnega varstva, predvsem njene preventivne de- javnosti, kar se bo v prihodnosti negativno poznalo pri kako- vosti preventivnega zdravstvenega varstva otrok. Istočasno opazujemo povečano število obiskov odraslih v ambulantah specialistov splošne medicine oziroma družinske medicine. Zaskrbljujoč je tudi podatek o napotitvah na sekundarno raven, kjer je ta trend nasploh bolj opazen pri odrasli popula- ciji. Upam, da se razumni strategi zdravstvene politike, predvsem pa razumni državljani, ki niso pod vplivom trenutnih modnih strokovnih hitov – prenesenih od drugod (in nikjer preizku- šenih) – ne bodo pustili vplivati in bodo raje verjeli v verodo- stojnost zdravstveno statističnih in epidemioloških podatkov. V mnogih državah Evrope ugotavljajo pozitivne premike v otroškem zdravstvenem varstvu, predvsem tam, kjer je pedi- ater na primarni ravni. Predvsem pa nas strašijo hude posle- dice v državah bivšega socialističnega sistema, ki so zaradi sprememb v zdravstvenih sistemih povzročile katastrofalne posledice na zdravju prebivalstva. Naši kazalci zdravstvenega stanja otrok so na evropski ravni. Še več, mnoge države EU nimajo tako ugodnih vitalnostatističnih podatkov za otroke, kot jih imamo v Sloveniji. Pomembno je tudi to, da je lahko to zdravstveno stanje še boljše ob razumnem nadgrajevanju in posodabljanju obstoječega sistema, ne pa v njegovem spre- minjanju ali ukinjanju (8). Zaključki Otroka in mladostnika naj tudi v prihodnje obravnava in zdravi pediater oziroma specialist šolske medicine. Zdravstveno var- stvo žensk naj ostane na primarni zdravstveni ravni in naj ga izvaja specialist ginekolog. Kjer zaradi geografskih in drugih razlogov temu pogoju ni mogoče zadostiti, naj ženske, otroke in mladostnike obravna- va ustrezno usposobljen družinski zdravnik ali specialist splo- šne medicine z ustreznim znanjem. Izdelati je potrebno stro- kovna merila (znanje), ki bodo določila, kdo je dovolj uspo- sobljen, da lahko odgovorno prevzame delo za določeno po- pulacijo prebivalstva. Družinski zdravnik oziroma specialist splošne medicine si mo- ra pridobiti licenco za delo z ženskami, otroki in mladostniki. Profesor Aidan Mcfarlane govori o perspektivah socialne in preventivne pediatrije v Evropi. Izhaja iz definicije socialne pediatrije in vloge ter mesta pediatrije v zdravstvenem siste- mu nasploh. Še posebej poudarja pomen preventivnega zdrav- stvenega varstva. Po njegovem so trenutne glavne zdravstve- ne težave: revščina, socialna in geografska razslojenost (be- gunci, azilanti, potniki), poškodbe in smrti, bolezni prehrane, vključno z debelostjo, mentalno zdravje, tveganja iz okolja. Poudarja pa potrebo po informacijskem sistemu in sprotnem spremljanju kazalcev (indikatorjev) zdravstvenega stanja otrok. Podaja strateške smernice za ukrepanje za izboljšanje zdravstvenega stanja otrok in mladine (6). Köhler je v svojem delu Indikatorji otrokovega zdravja v Evropi predstavil povzetek izjemne študije EU z imenom CHILD (Child Health Indicators of Live and Development) in švedske študije Save the Children (Child Health Indicators in Sweden – a Contribution to a Municipality Index). CHILD project je tretji del obsežnega projekta Evropske skupnosti Health Monitoring Program (HMP). Poseben poudarek v tej študiji so kazalci zdravja otrok in mladine, ki morajo biti enotni za vso regijo in postati temelji za enotne informacij- ske sisteme. Samo z enotnimi kazalci zdravja lahko spremlja- mo kakovost izvajalcev zdravstvenih sistemov, stroškov in tudi napak, ki se v posameznih sistemih dogajajo. Kazalci so razvrščeni v štiri skupine: A. Demografski in socialno-eko- nomski, B. Zdravstveni status in dobrobit za otroka in mla- dostnika, C. Pokazatelji zdravja (dejavniki tveganja in dejav- niki zaščite), D. Zdravstveni sistem in politika. Včasih smo kakovost nekega sistema spremljali samo s pomočjo podat- kov o mortaliteti, morbiditeti in podobno. Sedaj se vključuje- 142. SKUPŠČINA SZD 810 ZDRAV VESTN 2005; 74 Obseg znanja in storitve, katere bi želel opravljati, bi morali uskladiti v okviru specializacije iz družinske medicine (vsaj eno leto). Podiplomski tečaji ne morejo zadostiti tem pogo- jem. Družinski zdravnik z licenco za obravnavo žensk, otrok in mla- dostnikov bi moral ob svojem delu imeti dogovorjen obseg dela z najbližje geografsko ležečim specialistom ginekologom, pediatrom in specialistom šolske medicine. Preventivni programi in projekti, kot so CINDI in drugi, ki jih izvaja nacionalna zdravstvena politika, se morajo ustrezno vključiti tudi v področje pediatrije in šolske medicine in ne zgolj in izključno za odraslo populacijo. Vzpodbujati, posodabljati in krepiti je potrebno stroke na pri- marni ravni zdravstvenega sistema enakopravno in enakovre- dno. Nedopustno je že v zasnovi reforme protežirati eno stro- ko in zanemarjati ali celo ukinjati druge, ki so neposredno odgovorne za izvajanje zdravstvenega varstva žensk, otrok in mladostnikov. Od stanovskih organizacij, predvsem od Zdravniške zborni- ce Slovenije in Slovenskega zdravniškega društva, pričakuje- mo, da bo enakovredno in enakopravno zastopala vse stroke na primarni zdravstveni ravni, kot so socialna pediatrija, šol- ska medicina , dispanzerska ginekologija, medicina dela, pe- dopsihiatrija, ortodontija in tako dalje v luči zgodovinskega razvoja strok, njihovih strokovnih podlag in specifičnosti de- la in rezultatov. Od civilne družbe pričakujemo podporo in razumevanje. Kri- tično se naj izrazi o zadovoljstvu in pričakovanjih, o obstoje- čem primarnem zdravstvenem sistemu žensk, otrok in mla- dostnikov. Starši in občani naj bodo seznanjeni z ukrepi in nameni zdravstvene politike v luči reforme, ki jim ukinja ne- posredni dostop do specialistov pediatrov in šolske medici- ne in ženskam neposredno možnost do ginekologa. Nujno v Sloveniji potrebujemo Nacionalni inštitut za zdravje matere in otroka. Naloga Inštituta mora biti spremljanje ka- zalcev (indikatorjev) zdravja otrok in voditi nacionalni infor- macijski sistem za Otrokovo zdravje. Izvajati bi moral razisko- valno dejavnost s področja otrokovega zdravja in določati sku- pne normative in protokole dejavnosti. Socialna in preventivna pediatrija v Sloveniji potrebuje Kate- dro za socialno in preventivno pediatrijo. Nujno potrebuje- mo ustrezen učbenik socialne pediatrije, ki bo zvest strokov- ni posnetek naše dispanzerske in preventivne dejavnosti, uč- ni pripomoček za prihodnje strokovnjake na primarni ravni in temelj strokovne rasti. Naše poslanstvo ni samo ambulantna obravnava zunajbolni- šničnega zdravljenja otrok, ampak je daleč več od tega. Samo z ustreznim strokovnim, informacijskim in organizacijskim raz- vojem bomo kos tudi potrebam, ki jih otroci, mladostniki in mladostniki v današnjem svetu tudi imajo. Viri 1. Jeras J. Začetki pediatrične dispanzerske dejavnosti in šolske medicine na Slovenskem. Med Razgl 1983; Suppl 1: XIV. 2. Neubauer D. Povzetki zasedanja z letne skupščine CESP (Confederation of European Specialists in Pediatrics, Specialist Subsection of UEMS), Amster- dam, maj 2002 in Rhodes, maj 2003. Vsi dokumenti CESP, uporabljeni v tem prispevku, so na voljo pri Združenju za pediatrijo Slovenskega zdravni- škega društva. 3. Truden-Dobrin P, Brcar P. New trends in paediatric primary care organiza- tion National Institute of Public Health, Ljubljana, Slovenia. 14. Congress of the European Society for Ambulatory Pediatrics, Milano 2003. 4. Ostergren M. A strategy for children and adolescent health in the European region. ESSOP 2005. In: Grgurić J, Jovančević M, eds. Child health care durin the period of transition – ESSOP 2005; 2005 Jun 22-25, Šibenik, Croatia. Šibenik: European society for social pediatrics; 2005. 5. Katz M, et al. Primary Care Paediatrics (PCP) in Europe. Demography of Care and Forecast for the Profession. Pediatrics Vol 109 No 5, May 2002. 6. Macfarlan A. A perspective of social and preventive paediatric care in Eu- rope in 2005. In: Grgurić J, Jovančević M, eds. Child health care durin the period of transition – ESSOP 2005; 2005 Jun 22-25, Šibenik, Croatia. Šibenik: European society for social pediatrics; 2005. 7. Köhler L. Indicators for children’s health in Europe. In: Grgurić J, Jovančević M, eds. Child health care durin the period of transition – ESSOP 2005; 2005 Jun 22-25, Šibenik, Croatia. Šibenik: European society for social pediatrics; 2005. 8. Rigby M, Köhler L. European Union Community Health Monitoring Pro- gramme. Child health Indicators of Life and development (CHILD). Report to the European Commission. European Commission Directorate-Generale for Health and Consumer Protection, September 2002. PREDLOG NACIONALNE STRATEGIJE RAZVOJA PRIMARNE PEDIATRIJE V SLOVENIJI* Vesna Plevnik-Vodušek Članek predstavi predlog nacionalne strategije razvoja primar- ne pediatrije v Sloveniji. Nacionalna strategija je predstavlje- na iz štirih vidikov: financiranje, sodelovanje med posame- znimi ravnmi, zagotavljanje kakovosti in vodenje v osnovnem zdravstvu. Izhodišče za dobro dolgoročno strategijo splošne/družinske medicine in primarne pediatrije mora biti konsenz, ki smo ga v Odboru za osnovno zdravstvo pri Zdravniški zbornici Slo- venije dosegli februarja 2004 s sklepom: Zdravniki splošne/ družinske medicine, pediatri in specialisti šolske medicine naj se na primarni ravni v novo opredeljeni mreži razporedijo tako, da bodo lahko ustrezno oskrbeli tiste starostne skupine, za katere so se specializirali. Cilj vsakega zdravstvenega varstva je zagotoviti in vzdrževati zdravje čim večjemu številu prebivalstva glede na razpoložlji- va finančna sredstva, ki jih država ima oziroma jih je priprav- ljena nameniti za zdravstvo. Čim bolj je država socialno usmer- jena, tem več posluha ima za dobrobit vseh svojih državlja- nov, zato toliko več denarja namenja tudi zdravstvu. Koliko ga dejansko lahko nameni, je seveda odvisno od njenega bo- gastva (bruto družbenega proizvoda posamezne države). Za razliko od ostalih evropskih držav so se v Sloveniji zaradi večje zahtevnosti obravnave in dosežkov medicine v osnov- nem zdravstvu splošnim zdravnikom že v 50. letih prejšnjega stoletja pridružili pediatri, specialisti šolske medicine in gine- kologi. To se je zgodilo zahvaljujoč posluhu zdravstvenih po- litikov za argumente stroke, da posebne skupine prebivalstva potrebujejo dodatno zdravstveno varstvo. Pediatri in specialisti šolske medicine v osnovnem zdravstvu v Sloveniji že od samega začetka svojega delovanja otroka ce- lostno obravnavamo v bolezni in zdravju, izvajamo preven- tivno zdravstveno varstvo po aktivni metodi dela in svoje va- rovance obravnavamo v družini, šoli in vrtcu po načelih jav- nega zdravja. Iz tega sledi, da že desetletja tradicionalno delu- jemo kot »družinski zdravniki« za otroke in mladostnike. Zahvaljujoč dobri strokovni obravnavi naših otrok pediatri na svetovni zdravstveni sceni glede trenutno priznanih kazal- cev zdravja že vrsto let dosegamo izvrstne rezultate. Umrljivost dojenčkov na 1000 živorojenih leta 2002. R Slovenija 3,83 Nizozemska 5,13 Velika Britanija 5,2 * Predlog nacionalne strategije primarne pediatrije je maja 2005 v imenu RSK za pediatrijo predstavila njegova predsednica Vesna Plevnik-Vodušek, dr. med., na konferenci »Strategija razvoja primarnega zdravstvenega varstva v Sloveni- ji«. Konferenco je organiziralo Ministrstvo za zdravje v sodelovanju z Evrop- skim uradom Svetovne zdravstvene organizacije, Evropskim observatorijem za spremljanje zdravstvenih sistemov in Katedro za družinsko medicino.