Vivi Edstrom Stockholm ASTRID LINDGREN švedski portret* Švedska književnost za odrasle je skoraj nepomembna, medtem ko je mladinska književnost njen glavni izvozni artikel. Po številu v tujini izdanih del pa prednjači Astrid Lind-gren. Noben drug švedski avtor, niti Selma Lagerlof, se ne more ponašati s prevodi v toliko tujih jezikov. Astrid Lindgren se je rodila 1907. leta na kmetiji v provinci Smžland na jugu Švedske, toda odkar je odrasla, je živela v Stochkolmu.'Tja je odšla kot mlado dekle, poiskala si je službo v pisarni, trdo delala in varčevala, dokler se ni dokončno osamosvojila. Od 1946 do 1970 je delala za Raben & Sjorgen, najpomembnejšo, švedsko.založbo, ki je objavljala tudi njene knjige. Tako je pomembno vplivala na razvoj književnosti za otroke na ŠvedsTčem. Njena neodvisnost je razlog, daje postala pomemben inovator in njene knjige so navdihovale umetnike na številnih področjih, saj so jih uporabili v različnih medijih. Mnoga njena besedila so našla pot v risanke, gledališke igre in muzikle, še več pa jih je služilo kot osnova za filme in televizijske produkcije. Astrid Lindren je brala svoje knjige po radiju in televiziji in s tem večala svojo priljubljenost. Pisala je tudi gledališke igre in skupaj z drugimi umetniki izdajala slikanice o otrocih iz drugih ~3e žel. Pisanje Astrid Lindgren je"globoko zakoreninjeno v tistem delu Švedske, kjer je odraščala, v kmetijskem SmSlandu. Podeželsko dekle, ki živi v sozvočju z naravo, dobro pozna življenje na kmetiji in v majhnem mestu, ljudske pripovedke in reke; vse to so elementi, ki jih srečamo v njenih delih. Kljub temu menim, da švedski kritiki in sredstva javnega obveščanja preveč poudarjajo predvsem podeželski vidik njenega pisanja, saj je Astrid Lindgren vsestranska umetnica, ne le zato, ker v vsej žlahtnosti nadaljuje resnično literarno^ tradicijo. Po svojih najboljših močeh to tradicijo na novo ustvarja z vso avtoriteto izumitelja. Pot do Pike Nogavičke Astrid Lindgren je napisala svoj literarni prvenec Britt-Mari lattar sit t hjčirta (Zaupne skrivnosti Britt-Mari) leta 1944, ko je bila stara 37 let. Zgodba je dobila drugo nagrado na tekmovanju založbe RabTri & Sjorgen za najboljšo mladinsko zgodbo leta..Nagrada je pomenila začetek njene literarne kariere, pa tudi sama je menila, da je nobeno kasnejše * Članek smo povzeli iz publikacije, ki jo je leta 1987 izdal Švedski institut iz Stockholma. Avtorica članka je priznana profesorica mladinske književnosti na Univerzi v Stockholmu. 67 priznanje ni tako prevzelo kot prav to prvo. Bilo je v času druge svetovne vojne, ko so pripisovali velik pomen prav potrjevanju moralnih vrednot. Založba, ki je razpisala natečaj, je zahtevala, da prispevki podprejo idejo o "ljubezni do doma in družine kakor tudi preudarnost in odgovornost v odnosu do nasprotnega spola". Zgodba o Birtt-Mari nazorno pojasnjuje, s kakšno lahkoto se je Astrid Lindgren vživela v pripovedno zvrst zgodb za dekleta, ki jo je nadalje razvijala v Štiridesetih in petdesetih letih v trilogiji zgodb o Kati, ki se začenja s knjigo Kati i Amerika (Kati v Ameriki, 1950). Zaupne skrivnostiBritt-Mari^onapisane v obliki dnevnika>Pripovedovaleč živi v prijetni družini z zelo urejenimi odnosi med različnimi družinskimi člani. V tej vzorčni knjigi za dekleta najdemo vse, kar sta založba in tedanja družba pričakovali od pojma družbenega prilagajanja. Nikjer pa ni nobenega dokaza, kako drago je avtorica plačala svoje mladostne izkušnje: zapustiti je morala kraj svojega otroštva ter živeti varčno in osamljeno življenje uradniške delavke v Stockholmu. Vendar je Astrid Lindgren povsem doma v tem razgibanem stilu, v odlomkih, kjer ne manjka ironije, ki se v nekaterih delih Zaupnih skrivnosti Britt-Mari že približuje parodiji na konvencionalno dekliško zgodbo. (Parodija je prav tako učinkovit element v trilogiji o Piki Nogavički, še posebno pa v knjigah oEmUu in Kljukcu s strehe). Vsi so nestrpno pričakovali razglasitev zmagovalca. Ali bi bilo mogoče, da bo avtor že priznan pisatelj? Toda ne, izkazalo se je. da je zmagala popolnoma neznana gospodinja. Člani žirije niso mogli vedeti, da ima ta gospodinja polne žepe dinamita. "Kajti na začetku je bila izvirna Pika ..." Astrid Lindgren je svoji hčerki Karin podarila zgodbo o neugnani majhni deklici že leta 194J — v resnici je prav hčerka slučajno odkrila Pikino ime. Pika Nogavička je izšla leta(fŠHS^n je povzročila pravo revolucijo v mladinski književnosti v resnici pa je bila to malo bolj spodobna verzija izvirne, nagajive Pike. ki ni BITa niti malo pridna. Kljub vsemu pa je ohranila dovolj svoje divje samostojnosti, s katero je izzivala svet okoli sebe in uresničevala najbolj skrite otroške sanje. Posledice njenega vpliva lahko vidimo pri številnih današnjih štiridesetletnikih. Pika predstavlja običajnega otroka, a je istočasno lik z določenimi čudežnimi darovi - nekdo je celo rekel, daje v resnici čarovnica. Kot takšna pa je otroška projekcija vsega. j