33 Ocene tja. Kot urednika sta se podpisala muzikolog Franc Križnar in slovenist Milan Marinič, zadnji tudi njegov someščan. S Kulturnim domom Franca Bernika Domžale in njegovo di­ rektorico Cveto Zalokar Oražem ter podporo župana Ob- čine Domžale, Tonija Dragarja, so poskrbeli za izid obšir­ nega kompendija, ki zajema tako vse vidike Bertoncljevega življenja in delovanja kot tudi oris glasbenega dogajanja po Sloveniji v tistem času življenja in delovanja A. Bertonclja: 1939–2002. Poleg urednikov je pri pripravi monografije s svojimi pri­ spevki sodelovalo še 19 avtorjev iz različnih strok (novinar, muzikologi, zgodovinar, pedagoginja, skladatelji, glasbeniki, režiser in koreograf ter slikar). Poleg vsebinsko tehtnih pri­ spevkov vsebuje monografija veliko slikovnega gradiva; tako fotografij kot tudi fotokopij notnega gradiva, programskih listov z različnih koncertov ter dokumentov (pisem, kri­ tik koncertov, uradnih dokumentov ipd.), ki bralca še bolj pritegnejo k vsebini. O našem velikem pianistu tako lahko izvemo skoraj vse: o njegovi osebnosti, rodbinskem ozadju, začetkih in nadaljeva­ nju šolanja, sodelovanju z najrazličnejšimi glasbeniki, službi Že tri leta je minilo, odkar je izšla monografija Aci Berton- celj – apostol slovenske klavirske in komorne glasbe 20. stole- Lovorka Nemeš Dular Glasbena šola Grosuplje Zbornik Aci Bertoncelj – apostol slovenske klavirske in komorne glasbe 20. stoletja Kulturni doma Franca Bernika, Domžale 2016; 254 str., 32,00 € 34 Zbornik Aci Bertoncelj – apostol slovenske klavirske in komorne glasbe 20. stoletja v RTV Slovenija, o njegovem pedagoškem delovanju na Aka- demiji za glasbo v Ljubljani, o njegovih vplivih na glasbeno življenje v različnih regijah po Sloveniji in še mnogo več. V knjigi je mogoče najti veliko različnih preglednic, med drugim natančen pregled njegovega glasbenega šolanja in pomembnih koncertov z datumi, seznam pomembnih kon­ certov po posameznih letih, kdaj in kje je služboval, kdaj, kje in kaj je s kom posnel, zajet je celo seznam solističnih nasto­ pov njegovih študentov. Pričevanja v monografiji so tako dokumentarne kot tudi bolj osebne narave (Schiff, Krečič, Fugger, Bravničar, Marinič). Dobrih 250 strani debela knjiga ni zgolj več kot dostojen spo­ menik osebnosti Acija Bertonclja, temveč je vreden doku­ ment o vsem glasbenem dogajanju v Sloveniji v celotni drugi polovici 20. stoletja. Monografija je pregledna, poglavja v njej so premišljeno zasnovana in tvorijo smiselno zaokrože­ no celoto. Tudi v grafičnem pogledu, z vsem fotografskim in drugim gradivom, je privlačna in v takšni obliki dostopna radovednežem in tudi tistim, željnim bolj poglobljenih in­ formacij bodisi o glasbeniku samem ali o glasbenem dogaja­ nju v času, v katerem je deloval. Muzikolog, glasbeni kritik in eden od dveh urednikov mo­ nografije, Franc Križnar, je zajel v svojem prispevku vse Ber­ toncljeve življenjske in delovne prelomnice, novinar Mat- jaž Brojan je orisal njegovo rodbinsko ozadje, muzikolog Jurij Snoj se je posvetil bolj podrobnemu orisu njegove živ­ ljenjske poti. Naslednji prispevki so umestili Bertoncljeve delovanje in vplive na kulturno življenje Domžal: zgodovinar Miroslav Stiplovšek je napisal prispevek o umetnikovem program­ skem vodenju in sodelovanju na festivalu v Grobljah. Prispe­ vek doktorice pedagoških znanosti Veronike Šarec orisuje glasbeno življenje v Domžalah in okolici v drugi polovici 20. stoletja in umešča tudi pomembno Bertoncljevo vpetost vanj. Skladatelj in pedagog Toma ž Habe je prispeval svoj po­ gled na Bertoncljevo sodelovanje na domžalski glasbeni sce­ ni. Muzikolog Mihael Kozjek je med drugim dodal seznam vseh njegovih koncertov v Grobljah in v KD Franca Bernika v Domžalah. Tri muzikologinje so orisale njegove poustvarjalne in peda­ goške dejavnosti: Tjaša Ribizel je iz različnih časopisnih ob­ jav sintetizirala Bertoncljevo pomembno vlogo v slovenski klavirski glasbi 20. stoletja, Manja Flisar Šauperl je predsta­ vila njegovo obsežno pianistično dejavnost na severovzhodu naše države, Urška Šramel Vučina se je osredotočila na nje­ govo pedagoško dejavnost v Velenju in na tekmovanje, ki so ga poimenovali po njem. Na koncu prispevka so navedeni nagrajenci tekmovanj in pomembnejših koncertov njegovih dijakov v Glasbeni šoli Frana Koruna Koželjskega v Velenju.  O Bertoncljevi dejavnosti na RTV Slovenija sta pisala mu­ zikolog Marko Šetinc in pianist Leon Engelman. Zadnji je vključil tudi podrobni tabeli minutaže Bertoncljevih po­ snetkov po letih in število snemanj po področjih (solistična, komorna glasba ipd.). Henrik Neubauer, upokojeni režiser in koreograf, je predstavil Bertoncljevo sodelovanje v okviru Festivala Ljubljana. Pianist in profesor Hinko Haas je pred­ stavil njegovo pedagoško dejavnost na Akademiji za glasbo v Ljubljani in poustvarjalno dejavnost v Klavirskem duu Bertoncelj – Haas. V njegovem prispevku so poleg njegovih osebnih izkušenj z Bertoncljem navedena imena vseh Ber­ toncljevih študentov in tudi pričevanja dveh od njih, Marka Hribernika in Benjamina Govžeta; v drugem delu prispevka pa vse o njunem duu, od pomembnejših koncertov do kr­ stnih izvedb, snemanj in kritik.  Nekaj je tudi prispevkov bolj osebne narave: Milan Mari- nič, eden od urednikov monografije, slovenist in nekdanji direktor KD Franca Bernika v Domžalah, je v svojem zapisu podal nekaj dragocenih misli našega velikega umetnika in svoj pogled nanj. Violinist Dejan Bravničar je svoj prispe­ vek obarval z izkušnjami z Bertoncljem kot s človekom in sodelavcem, tudi z umetniškim v triu z violončelistom Ci­ rilom Škerjancem. Skladatelj in nekdanji dekan Akademije za glasbo Pavel Mihelčič je napisal osebno obarvan zapis, objavil je tudi del njunega intervjuja. Iz zapisa izvemo, kako ga je skladatelj slišal in videl kot izjemnega interpreta tudi sodobne glasbe. Kot zadnji v osrednjem delu monografije je umeščen osebni zapis nekdanjega študenta, ki mu je bil v zadnjih letih življenja zelo blizu, Simona Krečiča. V zapi­ su je zajetih nekaj duhovitih anekdot, ki Acija Bertonclja še najbolj prikažejo takšnega, kakršen je res bil: duhovit, razgle­ dan, včasih oster, a vselej dobronameren.  V rubriki Dodatki so kratki prispevki skladatelja in dirigenta Iva Petrića, violončelista in dirigenta ter njegovega komor­ nega partnerja, Heinricha Schiffa ter akademskega slikarja Danijela Lovra Fuggerja, ki je naslikal Bertoncljev portret tri tedne pred njegovo smrtjo.