190 Ventil 14 /2008/ 2 Robotizirana celica na montažni liniji za sestavljanje koračnega motorja Podjetje Domel, d. d., je na avto- mobilskem trgu prisotno že od leta 2003, ko so zaïeli s proizvodnjo koraïnih motorjev za regulacijo položaja avtomobilskih žarometov. Novi projekti na podroïju koraïnih motorjev gredo v smeri miniaturiza- cije, cenovne optimizacije ter veïje zmogljivosti. Prav zato uvajajo nove tehnologije izdelave sestavnih delov (brizganje magnetnih materialov, zabrizgovanje kovinskih prevodnikov magnetnega polja) kot tudi nove tehnologije montažnih procesov (lepljenje, ultrazvoïno varjenje, uporaba robotov …). Prav v zvezi z montažo se sreïujejo z novimi pro- blemi, saj starejše polavtomatiïne montažne linije niso veï ustrezne, ker nimajo ustrezne kapacitete in ne zadovoljujejo visokih zahtev po kakovosti izdelkov. Podjetje Domel bo tako izdelalo po- polnoma avtomatizirano montažno linijo, kjer bo za oskrbo in upravljanje zadostoval le en delavec. Pomembno vlogo pri sestavi motorja in zagotav- ljanju izdelkov brez napak, izvajanju 100-odstotne kontrole bo imela robo- tizirana celica, (slika 1). Njena naloga je izvajanje zakljuïne operacije sestave motorja in izvajanje kontrole kakovosti konïnega izdelka. Z avtomatizacijo tega dela procesa se v prvi vrsti izloïi možnost vpliva ïloveškega faktorja na kakovost izdelkov. Robot bo izvedel veï operacij, ki jih bo opravil bistveno hitreje, kot bi to naredil ïlovek. Za ta namen bo uporabljen najnovejši robot proizvajalca Stäubli (slika 2). To je štiriosni robot SCARA, tip RS 20, ki je najmanjši in naj- hitrejši robot, kar jih je trenutno mogoïe dobiti na trgu. Ker za vgradnjo potre- buje zelo malo prostora, je zelo primeren za tako imenovano »ta- bletop« avtoma- tizacijo. Doseg robota je 220 mm, nosilnost pa do 1 kg. Hitrost prve in druge osi je 867 °/s , tretje osi 580 °/s, ïetrte osi pa kar 2 500 °/s. Pri tem je toïnost robota +/–0,01 mm. Kot pri ostalih robotih Stäubli so tudi pri tem vse elektriïne in pnevma- tiïne instalacije kot tudi vsi pogoni vgrajeni v notranjosti. Za možnost prikljuïka prijemala so iz podnožja robota do prirobnice na ïetrti osi v notranjosti inštalirani: štirje pnevma- tiïni prikljuïki, 6 elektriïnih izhodov ter izhodni signali za možnost krmi- ljenja dveh pnevmatskih ventilov. Povezava med pinolo in orodjem – prijemalom – se izvede s pomoïjo posebnega prikljuïnega konektorja, tako za pnevmatske kot elektro- prikljuïke (slika 3). Za ta robot je bil izdelan prilago- jen krmilnik serije CS8, in sicer CS8C M, velikosti hišnega raïunalnika. Kljub svoji majhnosti omogoïa enake možnosti kot ostali krmilniki omenjene družine: komunikacijo z okoljem preko digitalne I/O-kartice, povezave Feldbus (Profibus, ModBus Slika 1. Del montažne linije z robotizirano celico Slika 2. Robot RS 20 (www.staubli.de) Brane ČENČIČ, Miha NASTRAN PODJETJA PREDSTAVLJAJO 191 Ventil 14 /2008/ 2 …), povezavo Ethernet. Omogoïa 64 MB delovnega prostora na disku. Programski jezik je enak kot pri ostalih robotih Staubli, in sicer programska oprema VAL3. Koraïni motor je sestavljen iz osmih pol- izdelkov. Za strego med posameznimi delovnimi mesti se uporablja linearni transporter s paletami. Na predhodnih delovnih mestih se motor sestavi do zakljuïne operacije, ki jo izvede robo- tizirana celica. Vsako delovno mesto ima vgrajen diagnosticirni sistem, ki zagotavlja 100-odstotno kontrolo izdelkov. Posamezni podatki se, preko bralno-pisalne glave, zapišejo v spo- minski blok nosilne palete izdelka. Robot preko spominske enote prejme podatke, ïe so predhodne operaci- je izvedene v zahtevani kakovosti. Ob ustreznosti sestava robot izvede montažo zaskoïne vzmeti. Kontrolira- ta se prisotnost in pravilnost pozicije vgrajene vzmeti na motorju. Ustrezen izdelek robot odloži na odlagalno progo, ki konïne izdelke transportira na mesto za pakiranje. V primeru ugotovljene napaïno izvedene dela- vne operacije se nadaljnji proces ses- tavljanja motorja ustavi. Neustrezen sestav ostane na nosilni paleti vse do robotske celice, kjer ga robot izloïiv izmetno odložišïe. Izdelava te montažne linije je še en prispevek k uvajanju avtomatizacije proizvodnih procesov v Domelu. Pri tem se potrjujeta trend in smer razvoja na tem podroïju. V vedno veïji meri se v te namene uporabljajo robotika in sistemi nadzora, ki zagotavljajo sledlji- vost proizvodnega procesa. Ena izmed pomembnih zahtev, ki jo je potrebno izpolnjevati, ïe podjetje želi obstati na zahtevnem trgu avtomobi- lske industrije, je prav proizvodnja brez napak. Vzpostavljen mora biti proizvodni proces, ki bo zagotavljal 100-odstotni nadzor kvalitete izdelkov. To lahko dosežemo z avtomatizacijo procesa, ki omogoïa visoko zane- sljivost, kratke proizvodne ïase in kakovost. Le tako je mogoïe doseïi konkurenïnost na trgu tudi v primerjavi s konkurenco z vzhoda. Vir: DOMEL, d. d., Otoki 21, 4228 Železniki, tel.: 04 51 17 358, faks: 01 51 17 357, e-mail: brane.cencic@ domel.si, internet: www.domel.com, g. Brane ÎenÏiÏ, dr. Miha Nastran Slika 3. KoraÏni motor v prijemalu robota zastopstvo in prodaja robotov Stäubli ROBOTICS MAN AND MACHINE www.staubli.com DOMEL d.d. Otoki 21, 4228 Železniki, Slovenija T: +386 (0)4 51 17 355; F: +386 (0)4 51 17 357; E: info@domel.com; I: www.domel.com Nudimo široko paleto robotov STÄUBLI, ki vam omogoèajo: - zanesljivost - natanènost - hitrost - kompaktnost - vsa instalacija in pogoni so v notranjosti robota, ni možnosti poškodb, veèja gibljivost PODJETJA PREDSTAVLJAJO