V vodstvu četrtina deiavcev Uveljavljanje ustavnih amandmajev v Cestnem podjetju Z uresničevanjem ustavnih dopolmril so v Cestnem pod-jetju začeU že leta 1972. V ta namen so izvolili posebne akcijske odbore za konstitu-iranje organizacije združene--ga dela v stndslu ustave. Akcijski odbor je izvedel ana-lizo pogojev za ustanovitev temeljne organiaacije združe-nega dela in analizo dal v razpravo delovni skupnosti. Na osnovi analize so delavci tega podjetja na zborih de-lavcev — ta so bila v juniju mesecu — ustanavild štiri TOZD in samoupravno de-lovno skupnost akupnib. sto-fcovnflt ahrtb. Ns OBOtrrl "»•-• činske odločitve delavcev za ustanovltev TOZD, so bili tu-di znotraj temeljnih organi-zacij izvoljeni akcijski odbori za konstituiranje TOZD. Cestno podjetje je bilo po-tmdnik, lahko redemo tudi iniciator združitve cestonih po-djetij v združeno podjetje Slovenije. V glaviem so bila cestna podjetja ustanovljena že leta 1962, torej je od tega poteklo že več kot deset let. V teh desetih letih je prišlo do več poskusov združevaRJa cesbnih podjetij, vendar so mnogi poskusi propadli. Na osnovi izkušenj so se zato v cestnih podjetjih odločili, da bodo začeli z združevanjem od spodaj navzgor tn ne obratno kot so to delali prej. Pred letom dni, točneje 22. decembra, je bilo v Ljub-ljanl skupno zasedanje de-lavsklh svetov vseh sedmih cestnih podjetij, kjer je bil tudi sprejet sklep, da se vsa cestna podjetja Slovenije združijo v sestavljeno orga-nizacijo združenega dela. Hkrati s procesom uresniče-vanja ustavnih dopolnil zno-traj podjetij, je potekal tudi proces združevanja cestnih podjetij. Na osno-vi ekonomskega elaborata o upravičeriosti združitve in na osnovi predlaganega sporazu-ma o združitvi, so v vseh sedmib. cestnih podjetjib po-tokala; livahoo rt&piam. V mesetfu oktobru in v prvi polovici novembra so delav-ci vseh sedmih cestnih pod-jetij na zborib delavcev po TOZD sprejemali samouprav-nl sporazum o združdtvi. Do-seženi so bili odlični rezul-tati, saj so vsi glasovali za sklenitev samoupravnega spo-razuma o združitvi. Tako je bil 23. novembra podpisan sa-moupravni sporazum o zdru-žitvl. Gre za moderno, v smi-slu ustave grajeno organiza-cijo združenega dela. Pred-hodno so bili v cestnih pod-jetjdh sprejeti samoupravnl sporazuml o združitvl TOZD v cestno podjetje. V Ljubljanskem cestnem podjetju je bil sporazum pod-pisan 14. novembra. Cestna podjetja in združeno cestno podjetje so trenutno v za-ključni fazi konstituiranja. Pripravljajo volitve organov delavskega samoupravljanja. V te organe bo izvoljenih 123 delavcev podjetja. Ker je vo-lilnih upravičraicev 601 1» po-meni, da bo vsak peti de-lavec izvolj&i v te organe. To je zlasti pomembno zato, ker so se odločili, da ne mo re nihče kandidirati in bitS izvoljen v več kot_ en organ delavskega samoupravljanja. V izvršiine organe temeljnih organizacij, skupnih strokov-nih služb in delavskega sveta pa bo izvoljenih 33 delavcev, loftr pocneni, da bo toeto 15« delavcCT funkcije v organih upravljanja, to je 26 odstot-kov vseh delavcev v podjetju. Ker se TOZD preko podje-tij zdruiujejo v združena ce-stna podjetja je prav, da po-gledamo še nekatere številke, ki so zelo zantmive. Delavci cestaih podjetij združujejo v Sloveriiji tako svoje delo kot svoja sredstva. Združeno pod-jetje Slovenije predstavlja eno največjih prometnih or-ganizacij združenega dela v Slovenije in ustvarja preko 50 milijard sredstev. To je največja cestaa gospodarska organizacija v Jugoslaviji. V tej organizaciji je zaposlenah preko 3500 delavcev. Cestna podjetja so že dala pobudo za nadaljnje združevanje, M naj se ne zaustavi na hori- zontalni ravni, temved naj poteka tudl na vertikali. Prav tako bo združeno cestno pod-jetje nosilec združevanja ne samo cestnega gospodarstva, temveč tudi ustanovibve sa-moupravne interesne skup-nosti, tako občinske kot i©-publiške. Od združitve TOZD v ce-stnem podjetju pričakujejo poglobljeno sferb za gospo-darjenje po posameznih t»-meljnih organizacijah in pod-jetju. Pričakujejo torej dvig produktivnosti, boljše finan-čne rezultate, hitrejšo aku-mulacijo podjetja, vlSJi kvd dMdaaim kakor ta« «ptofc*| družbeni standard delavcev Od združitve cestnih pod-jetij pa pričakujejo, da bo cestni delavec upravlja! s ce-stnim gospodarstvam ne sa-mo znotraj podjetja, temveč s cestedm gospodarstvom Slovenije. Njegov samouprav-nl nivo se s tem širi na širšo družbeno sredtoo. Od ostalih združenih podjetij pri-čakujejo, da bodo sktupaj ustvarili sistem enotnega združevanja celotnega sloven. skega cestnega omrežja. z enotnim nastopom na trgu, s specializacijo in tipizacijo tehriične opreme podjetij, z združevanjem raziskovalnih funkcij in združevanjem um-sfcim potencialov pa priCafctt-jejo boljše fimančne rezultate. V. BEZNIK