e-novičke april 2017 Dragi bralci, aprilska številka e-Novičk Andragoškega centra Slovenije prinaša bogate vsebine s področja izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja. Preberite utrinke z letnega posveta in bogato rubriko projektov ESS. Napovedujemo tudi letošnji TVU in pišemo o mednarodnem sodelovanju. Ne spreglejte niti novic iz tujih virov, novosti na EPALE in v knjižnici ter seveda pokukajte v kotiček naših partnerjev. Prijetne prve spomladanske dni vam želim, Simona Kavčič, urednica e-Novičk. DOMAČE NOVICE...............................................................................................................................3 Pp svet o aktualnih izzivih v izobraževanju odraslih................................................................................................3 PROJEKTI ESS......................................................................................................................................4 Spopolnjevanje svetovalcev: Ugotavljanje potreb po izobraževanju v podjetjih....................................................4 Novi knjižici z opisniki za temeljni zmožnosti: Sporazumevanje v tujih jezikih in Digitalna pismenost...............5 Uspešno izpeljano prvo letošnje Temeljno usposabljanje za mentorje študijskih krožkov.....................................6 Zaključeno temeljno usposabljanje za prihodnje svetovalce za kakovost...............................................................6 Temeljno usposabljanje svetovalcev po modelu ISIO.............................................................................................7 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA.........................................................................................8 TVU 2017 pridobiva jasno podobo.........................................................................................................................8 MEDNARODNA DEJAVNOST..........................................................................................................10 Za nami je delavnica v okviru mednarodnega projekta »RESHAPE the future«..................................................10 POMEMBNE PUBLIKACIJE............................................................................................................11 Nova knjiga Starejši se učimo: izobraževanje starejših v teoriji in praksi...........................................................11 IZ DRUGIH VIROV.............................................................................................................................11 Z mednarodnimi standardi in kazalci uspešnosti do večje kakovosti v izobraževanju.........................................11 Oddaj svoj glas za EU PROJEKT, MOJ PROJEKT 2017....................................................................................12 Marčevska izdaja CMEPIUS-ovih e-novic...........................................................................................................12 Februarske Novice U3...........................................................................................................................................12 Prva letošnja številka glasila UIL Nexus...............................................................................................................13 Poročila o postopkih vrednotenja v evropskih državah.........................................................................................13 Obiščite novo spletno stran spletne revije Elm.....................................................................................................13 Več novic iz tujih virov.......................................................................................................................................14 EPALE...................................................................................................................................................14 EPALE v središču - april 2017: vrednotenje predhodno pridobljenega znanja, spretnosti in kompetenc............14 Tudi če ste zamudili.............................................................................................................................................15 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Ad uit Education EPALE med vami..................................................................................................................................................15 Kaj pretekli mesec obogatilo EPALE?..................................................................................................................16 KOTIČEK JE VAŠ...............................................................................................................................17 Udeležili smo se delavnice (Se) [posluš']-am?.....................................................................................................17 Podelili smo prve certifikate v Zavodu za prestajanje kazni zapora Maribor.......................................................18 Večgeneracijski center Skupaj..............................................................................................................................19 NE PREZRITE......................................................................................................................................19 Petkovo srečanje na ACS o izkušnji na Irskem in letošnjem TVU.......................................................................19 Junijski delavnici na ACS.....................................................................................................................................20 POSVETI, KONFERENCE.................................................................................................................20 KNJIŽNICA ACS.................................................................................................................................25 Prva letošnja številka revije Andragoška spoznanja..............................................................................................25 Prva številka revije Sodobna pedagogika v letu 2017...........................................................................................25 Novo v knjižnici....................................................................................................................................................26 http://www.acs.si E3 https://www.facebook.com/AndragoskiCenterSloveniie https://www.facebook. com/TedenVsezivlj eni ske gaUcenj a https://www.facebook.com/ACS.knjiznica * http ://twitter. com/TVUslo Seznam najpogosteje rabljenih kratic: ACS: Andragoški center Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja EK: Evropska komisija EPUO: Evropski program za učenje odraslih ESS: Evropski socialni sklad EU: Evropska unija EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi EPUO: Evropski program za učenje odraslih (European Agenda for Adult Learning) MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport OECD: Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (Organisation for EconomicCo-operation and Development) PIAAC: Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (Programme for the International Assessment of Adult Competences) PU: Parada učenja TVU: Teden vseživljenjskega učenja 2 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education DOMAČE NOVICE Posvet o aktualnih izzivih v izobraževanju odraslih Vi naboru letnih posvetov o izobraževanju odraslih (LPoIO) v organizaciji ACS manjka letnica 2016, zato pa (bo)sta letos za tradicionalno stanovsko srečanje na voljo kar dve priložnosti. Prva, Posvet o aktualnih izzivih v izobraževanju odraslih, je bila 29. marca v Ljubljani, drugo pa napovedujemo v novembru 2017. Nedavni posvet je v okviru projekta ESS »Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016 do 2018« izjemoma izpeljala Šola za ravnatelje po naročilu MIZŠ in v sodelovanju z ACS. Prednostno je bil namenjen razpravi o predlaganem besedilu novega Zakona o izobraževanju odraslih (ZIO). Ta je potekala v popoldanskem delu v manjših skupinah, še prej pa so udeležence, teh je bilo blizu 180, navdušili zanimivi plenarni govorci. Avditorij je uvodoma nagovorila dr. Maja Makovec Brenčič, ministrica za izobraževanje, znanost in šport. Predstavila je strateške usmeritve MIZŠ, med katerimi so razvijanje zmožnosti za življenje in delo, vključevanje migrantov, digitalizacija, trajnostni razvoj in dolgoživost družbe. S temi usmeritvami so tesno povezane prednostne normativne naloge MIZŠ, med njimi tudi prenova ZIO, a ministrica je poudarila: »Smo v časih, ko je način izvajanja pomembnejši od načina normiranja!« Udeležence je zato povabila k razvijanju kakovostnih rešitev, ustvarjanju inovativnih učnih okolij 21. stoletja ter h krepitvi sodelovanja z različnimi deležniki. »Dolgoročno strategijo si lahko piše le narod sam!« je opozoril Franc Matjaž - Tičo Zupančič, državni sekretar iz Službe Vlade RS za razvoj in evropsko kohezijsko politiko. Skupaj s Timotejem Šoošem, vodjem projekta Strategija razvoja Slovenije do 2030, sta izpostavila učenje za in skozi življenje kot enega od petih osrednjih stebrov Vizije Slovenije 2050. Odkrito sta spregovorila o ujetosti slovenske družbe v negativno zanko gneva, nezaupanja, strahu ... in poudarila, da z Vizijo želijo prispevati k povečanju družbene odpornosti in prilagodljivosti - na nazadnje tudi z uveljavitvijo kulture vseživljenjskosti učenja. Vizijo sta na kratko predstavila tudi z videom. Tudi dr. Petra Javrh iz ACS se je v svojem prispevku na temo Razvoj spretnosti in odgovornost do odraslih v Sloveniji dotaknila demografskih, tehnoloških ter konceptualnih sprememb in vprašanj. 'Ta vprašanja terjajo odgovore, in sicer na ravni posameznika, države pa tudi stroke,' je dejala in izzvala prisotne, da se v razpravah poslušajo, slišijo ter postopajo dialoško. Apelirala je na našo strokovno odgovornost do ustrezne opredelitve javnega interesa, vloge neformalnega učenja odraslih ter minimalnega nabora znanj in spretnosti za neodvisno delovanje v sodobni družbi. Svoje angažirano izvajanje, ki nikogar ni pustilo ravnodušnega, je naslanjala na rezultate raziskave PIAAC. 3 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Predstavnika strokovne skupine za pripravo osnutka prenovljenega ZIO, mag. Katja Dovžak iz MIZŠ in mag. Peter Beltram iz ACS, sta navajala argumente, ki so botrovali predlagani normativni rešitvi. Beltram je pojasnil: 'Delo strokovne skupine je vodila želja po odpravljanju največjih pomanjkljivosti sedanjega ZIO.' Tako iz njunega prispevka izhaja, da je predlog prinesel nekaj novih rešitev, med njimi opredelitev javne mreže, ureditev osnovne šole za odrasle, opredelitev vloge in obveznosti lokalne skupnosti ter okrepljeni poziv k razvoju kakovosti, strokovnem usposabljanju kadrov ipd. 'Pri opredeljevanju temeljnih pojmov je bila problematična terminologija,' je opozorila Dovžakova. V svojem nastopu se je sklicevala ne le na predlagano besedilo, pač pa tudi na pripombe in predloge, ki jih je ministrstvo pridobilo na sestankih s ključnimi deležniki in prek javne spletne razprave. V popoldanskem delu so udeleženci razpravljali o javnem interesu, javni službi ter javni mreži, o neformalnem izobraževanju odraslih, svetovalni dejavnosti, vrednotenju neformalno pridobljenih znanj in drugih podpornih dejavnostih, kakovosti, financiranju ... - da naštejemo le najbolj vroče teme. Žal jih je v tem delu sodelovala le tretjina. Posvet smo sklenili z razmeroma enotnim izrazom podpore, a hkratno odločno zahtevo, da sestavljavci ZIO v največji možni meri upoštevajo izražene pomisleke in predloge. Kako jim bo uspelo, bomo videli kmalu. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS PROJEKTI ESS Spopolnjevanje svetovalcev: Ugotavljanje potreb po izobraževanju v podjetjih Z izvajalce dejavnosti po Javnem razpisu za financiranje dejavnosti informiranja in svetovanja ter za ugotavljane in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja od 2016 do 2022 smo 10. marca izvedli 8-urno delavnico z naslovom Ugotavljanje potreb po izobraževanju v podjetjih in jo 14. marca tudi ponovili. Udeleženci so se na delavnici seznanili s prednostmi in koristmi izobraževanja in usposabljanja za podjetja, sprožilci potreb po novem znanju, z metodami in pristopi k izvedbi analize potreb po izobraževanju in usposabljanju v podjetjih ter orodji za analize potreb po izobraževanju in usposabljanju v podjetjih. 4 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Delavnico je izvedla mag. Karmen Vaupotič iz Fundacije za izboljšanje zaposlitvenih možnosti Prizma, ki je udeležence še posebej navdušila s svojimi praktičnimi izkušnjami in primeri dobrih praks svetovalnega in izobraževalnega dela s podjetji. Usposabljanje financirata MIZŠ in Evropski socialni sklad. Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si), ACS Novi knjižici z opisniki za temeljni zmožnosti: Sporazumevanje v tujih jezikih in Digitalna pismenost V torek, 21. marca 2017, se je v okviru projekta ESS »Strokovna podpora področju pridobivanja temeljnih kompetenc 2016-2022« sestala skupina za akcijsko raziskovanje. To je bilo drugo srečanje skupine, ki je začela delovati v decembru 2016. Sestavlja jo 6 učiteljev, praktikov in mentorjev s področja računalništva ter učenja tujih jezikov in 4-članska ekipa ACS. Glavna naloga skupine je, da do konca leta 2018 dokonča 2 novi knjižici z opisniki za temeljni zmožnosti Sporazumevanje v tujih jezikih in Digitalna pismenost. Izobraževalci odraslih, ki jim bosta knjižici namenjeni, bodo v njih našli podrobnejšo opredelitev opisnikov ter vrsto praktičnih namigov za uporabo le-teh v didaktične namene. Na drugem srečanju smo iskali odgovore na vprašanja, povezana z opisniki za omenjeni temeljni zmožnosti. Kako pripraviti opisnike za omenjeni temeljni zmožnosti? Kaj opisniki so? Kako jih raziskovati v praksi? Kako pripraviti načrt poizvedovanja in proučevanja v izbranem okolju? Kako preveriti ustreznost naborov ter kako jih prikazati? Ob zaključku srečanja smo povezali naša razmišljanja in spoznanja o tem, kako zelo pomembno je upoštevati natančno metodologijo in cilje akcijskega raziskovanja, če želimo doseči zastavljene cilje projekta ter ob tem vsi skupaj strokovno nenehno rasti. V okviru evropskega projekta »Razvoj pismenosti in ugotavljanje ter priznavanje neformalno pridobljenega znanja od 2011 do 2014« ter v sodelovanju z izkušenimi učitelji in mentorji s področja dela z ranljivimi skupinami odraslih pa so že nastale knjižice za naslednje štiri temeljne zmožnosti - Sporazumevanje v maternem jeziku, Matematična kompetenca in osnovne kompetence v znanosti in tehnologiji, Samoiniciativnost in podjetnost ter Učenje učenja. Knjižice si lahko ogledate na spletni strani PIAAC tukaj ali si jih izposodite v naši knjižnici. Katja Kragelj (katja.kragelj@acs.si), ACS 5 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Uspešno izpeljano prvo letošnje Temeljno usposabljanje za mentorje študijskih krožkov Od 13. do 28. marca 2017 smo na ACS v okviru projekta ESS »Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016 do 2018« izpeljali Program temeljnega usposabljanja za mentorje študijskih krožkov. Udeležilo se ga je 25 strokovnih delavcev z ljudskih univerz in iz organizacij, ki izvajajo javnoveljavne programe za odrasle. Udeleženci so spoznali značilnosti študijskega krožka, vlogo mentorja študijskega krožka in povezave z lokalnimi okolji, kar je ena od značilnosti študijskih krožkov nasploh (več o tem v objavah na prenovljeni spletni strani https://sk.acs.si/objave). Z napotki in priporočili, kako izbrati učne teme in poiskati vire znanja, kako pridobiti in navdušiti člane krožka, kako študijski krožek v povezavi z njegovim okoljem in potrebami udeležencev načrtovati in izpeljati ter kako lastne izkušnje vpeti v razvoj svojega okolja, se po usposabljanju »odpravljajo« v prakso. Veselijo nas pozitivni odzivi in pohvale udeležencev, predvsem pa njihov odnos do usposabljanja in motiviranost za izpeljavo študijskih krožkov po njegovem zaključku. Nekateri v tej skupini so že imeli izkušnje udeleženca ali somentorja, a jim usposabljanje ni bilo odveč, hkrati pa so pomembno sooblikovali dinamiko skupine. Novi mentorji bodo tako obogatili zemljevid že delujočih mentorjev študijskih krožkov v Sloveniji (https: //sk .acs. si/zemlj evid). Dr. Nevenka Bogataj (nevenka.bogataj@acs.si) in mag. Karmen Rajar (karmen.rajar@acs.si), ACS Zaključeno temeljno usposabljanje za prihodnje svetovalce za kakovost 23. marca smo na ACS izpeljali zadnji del Temeljnega programa usposabljanja svetovalcev za razvoj kakovosti v izobraževanju odraslih, v katerega je bilo vključenih 20 udeležencev z ljudskih univerz in iz srednjih šol. Na zadnjem dnevu organiziranega usposabljanja so se udeleženci seznanili z Izjavo o kakovosti (zapis temeljnih standardov kakovosti, ki jih organizacija zagotavlja vsem svojim interesnim skupinam) ter vlogo svetovalca pri njenem oblikovanju in uporabi v praksi. Dobili so tudi natančna navodila, kako se po zaključku usposabljanja v svojih organizacijah lotiti priprave Izjave o kakovosti oz. kako se lotiti prenove izjave za tiste primere, ko organizacije 6 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education izjavo že imajo. Udeležence smo seznanili s priporočili za oblikovanje spletne (pod)strani o kakovosti in jim pokazali nekaj primerov dobre prakse. Na usposabljanju je bila predstavljena tudi zasnova načrta dela svetovalca za kakovost; udeleženci so prejeli napotke za pripravo osebnega načrta dela svetovalca za kakovost v svoji organizaciji, ki bo podlaga za njihovo delo v letošnjem letu. V drugem delu usposabljanja so se prihodnji svetovalci za kakovost usposobili za uporabo spletnih seminarjev VOX. Predavatelj mag. Radovan Krajnc jim je predstavil prednosti uporabe platforme Adobe Connect VOX za izpeljavo spletnih videokonferenc (omogoča jih Arnes) ter jih praktično vodil, da so se preizkusili tako v vlogi gosta spletne videokonference kot tudi v vlogi gostitelja, kar je nekoliko zahtevnejše. Novo usposobljeni svetovalci za kakovost v izobraževanju odraslih se bodo lahko pridružili že delujočim svetovalcem v nacionalnem omrežju svetovalcev za kakovost. Pogoja za vključitev v nacionalno omrežje sta, da jih po zaključenem usposabljanju za vlogo svetovalca za kakovost izobraževanja odraslih v izobraževalni organizaciji z internim sklepom formalno imenuje odgovorna oseba organizacije ter da bodo aktivno delovali na področju kakovosti v organizaciji v predvidenem obsegu 32 ur mesečno. Usposabljanje smo izvedli v okviru projekta ESS »Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016 do 2018«. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS Temeljno usposabljanje svetovalcev po modelu ISIO Na ACS smo veseli interesa izobraževalcev odraslih, da si pridobijo dodatna znanja in izkušnje za svetovalno delo v izobraževanju odraslih. V okviru projekta ESS Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016 do 2018 smo letos marca začeli že drugo izvedbo temeljnega usposabljanja svetovalcev po modelu ISIO, ki obsega 3 module in traja 48 ur. Prvo izvedbo smo izpeljali jeseni 2016. Obe izvedbi sta namenjeni predvsem izvajalcem dejavnosti po Javnem razpisu za financiranje dejavnosti informiranja in svetovanja ter za ugotavljane in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja od 2016 do 2022 (poudarek je na svetovanju zaposlenim za večjo vključenost v izobraževanje in usposabljanje, za dvig splošnih in poklicnih kompetenc) in Javnem razpisu za sofinanciranje dejavnosti informiranja in svetovanja v izobraževanju odraslih v letu 2017. Marca smo izvedli prvi modul, Svetovalna dejavnost v izobraževanju odraslih, in drugi modul, Svetovalni pripomočki v izobraževanju odraslih. Izvedba tretjega modula, Komunikacijske veščine v svetovalni dejavnosti v izobraževanju odraslih, poteka te dni. Med usposabljanjem poteka izmenjava izkušenj iz tekočih svetovanj, kar 7 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education še posebej bogati in nadgrajuje delo svetovalcev v praksi. Temeljnemu usposabljanju pa sledijo tudi nadaljnja spopolnjevanja. Usposabljanje financirata MIZŠ in Evropski socialni sklad. Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si) in mag. Tanja Vilič Klenovšek (tan ja.vilic.klenovsek@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA TVU 2017 pridobiva jasno podobo Že tradicionalno jo zasnujemo v delovni skupini ACS, kjer smo tudi letos oblikovali osnutek letnega načrta. Ta je 22. 3. doživel potrditev na zasedanju Nacionalnega odbora za TVU (glej zapis), dan kasneje pa dopolnitve na pripravljalnem sestanku mreže TVU (glej zapis). Letni načrt TVU 2017 je tako dobil svojo končno različico, katere mejniki so v najkrajši obliki zapisani v terminskem načrtu TVU 2017. Preberite in upoštevajte vse naštete dokumente, na tem mestu pa vas opozarjamo na nekaj ključnih vidikov TVU 2017. Med njimi so na prvem mestu skupne akcije TVU 2017: - Moč in radost učenj a (15. maj) - Erasmus+ ni mus, pomaga pa! (16. maj) - Parada učenja - Dan učečih se skupnosti (17. maj) - Učenje in kultura z roko v roki (18. maj) - Dan starejših - Čili, zdravi, informirani in dejavni (19. maj) - Radi pišemo z roko (22. maj) - Z učenj em do zdravj a (23. maj). Zaznamovali jih bodo otvoritveni dogodki, organizirani v zgoraj izpostavljenih terminih. Drugi dogodki teh akcij, razen Parade učenja, bodo tekli v celotnem razširjenem terminu TVU, tj. od 12. 5. do 30. 6. Vzporedno so v marcu tekla prizadevanja za zagotovitev sofinanciranja Koordinacije TVU in organizacije Parade učenja - Dneva učečih se skupnosti (PU) 2017. Prenovljeni in na spletu objavljeni so tudi Napotki in priporočila, ki zadevajo obe postavki, ter obrazca za izraz namere prijaviteljev o prevzemu vlog koordinatorja TVU (prijavilo se je 45 ustanov) in PU (14 ustanov). Javni razpis za sofinanciranje programov in dejavnosti izobraževanja odraslih v letu 2017 je bil odprt od 24. 2. do 10. 3., v teh dneh pa pričakujemo njegove rezultate. Mnogi prijavitelji so zatrdili, da bodo vlogo koordinatorja TVU odigrali, četudi na razpisu ne bi bili izbrani. Iz tega lahko sklepamo o obsegu mreže prirediteljev, ki bo podobna lanski (blizu 1.800) ali bo kazalnik celo presegla. 8 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Skupaj z Zasavsko ljudsko univerzo v teh dneh (ZLU) pripravljamo nacionalno odprtje TVU 2017, ki bo v petek, 12. maja, v Delavskem domu Trbovlje. 'ZLU že vrsto let koordinira pripravo in izvedbo Tedna vseživljenjskega učenja v Zasavju. S tem in z našo siceršnjo dejavnostjo razvijamo pozitiven odnos do različnih oblik, vsebin in poti do učenja v regiji,' je v pismu o nameri zapisal direktor ZLU, Tone Bezgovšek. Sodelavci ZLU in ACS vas vabimo, da se nam na slovesnosti pridružite. Za vas organiziramo brezplačen prevoz. Prijave za avtobus, ki bo ob 9. uri peljal iz Ljubljane v Trbovlje (ob 14. uri pa nazaj), zbiramo na spletni strani odprtja. V Ljubljani, Starem trgu pri Ložu, Tržiču in Zagorju ob Savi smo v marcu in začetku aprila že posneli portrete petih dobitnikov priznanj za promocijo učenja in znanja 2016. Trenutno montiramo njihove kratke zgodbe, ki jih bomo premierno predvajali na nacionalnem odprtju TVU. Tam boste zanimive dobitnike tudi osebno spoznali, delno tudi prek njihovih dejavnosti. Tema 21. andragoškega kolokvija, ki bo šele 3. in 4. oktobra v Ljubljani, bo neformalno učenje ter pridobivanje temeljnih zmožnosti s poudarkom na učečih se skupnostih. Podrobnejše informacije boste prejeli na spletni strani AK in v kasnejših izdajah e-Novičk. Ves april že teče spletna prijava dogodkov, zato da bomo s skupnimi močmi čim prej vzpostavili koledar TVU 2017 (prvič bo objavljen v začetku maja), nato pa ga seveda dopolnjevali. Promocijsko gradivo smo večinoma že razdelili na sestanku mreže TVU oziroma po njem, na tem mestu pa opozarjamo, da do 18. 4. zbiramo še naročila za razglednice in letake TVU. Ti bodo na voljo ob koncu aprila. Najnovejše informacije spremljajte na spletni strani TVU, pridobite jih lahko v stikih z delovno skupino za TVU na ACS, živahno pa je tudi na FB strani TVU. Soustvarjalcem TVU 2017 želimo uspešne priprave in izpeljavo festivala učenja, vse bralce pa vabimo k udeležbi na vsaj enem od več tisoč majskih in junijskih dogodkov po Sloveniji! Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS 9 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education MEDNARODNA DEJAVNOST Za nami je delavnica v okviru mednarodnega projekta »RESHAPE the future« V decembrski številki e-Novičk smo že pisali o začetku mednarodnega projekta Preoblikujmo prihodnost: Izobraževanje in usposabljanje za migrante in begunce (RESHAPE the future - Education and training for migrants and refugees) in prvi delavnici, ki je potekala pod okriljem danskega Tietgen Kompetencecenter, konec marca (27.-31. 3. 2017) pa smo kot partnerji v projektu na ACS pripravili 5-dnevno mednarodno delavnico z naslovom Kompetence in nadaljnje usposabljanje izobraževalcev odraslih in svetovalcev, ki delajo z migranti in begunci (Competence and continuous training of adult educators and counsellors working with migrants and refugees). Skupaj s sodelavci iz Mirovnega inštituta, Zavoda Znanje - OE Ljudska univerza Postojna, Večgeneracijskega centra Planet generacij Postojna, Slovenske filantropije, Andragoškega zavoda - Ljudske univerze Velenje, UPI Ljudske univerze Žalec smo predstavili stanje v Sloveniji, primere in izkušnje pri delu z begunci in priseljenci ter programe usposabljanja in spopolnjevanja strokovnih delavcev, ki delajo s to ciljno skupino. Svojo življenjsko zgodbo in izkušnje sta predstavila tudi 20-letni Ahmed iz Iraka, ki trenutno opravlja delo prostovoljca pri Slovenski filantropiji, in Filipinka Lolit, ki živi in dela v Postojni. Vahida, nekoč begunka iz Bosne, danes pa razvojna sodelavka pri Slovenski filantropiji, je opozorila na pomanjkljivosti na področju vključevanja beguncev v izobraževanje, saj ima šola pomembno vlogo pri vključevanju begunskih otrok v lokalno okolje. Izkušnje in delo učitelja so predstavili tudi partnerji v projektu, švedska FINSKA FOLKHOGSKOLAN, finska KEUDA, danski TIETGEN, italijanska IFOA in nizozemski ALFA COLLEGE. Ahmad, migrant iz Sirije in učitelj angleščine na Nizozemskem Alfa College, je primerjal vlogo učitelja v Siriji in na Nizozemskem. Zadnji seminarski dan smo začeli z delom v skupinah - v 5 delovnih skupinah smo razpravljali o izzivih za izobraževalce odraslih, 10 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education kompetencah, ki jih morajo imeti pri svojem delu s priseljenci in begunci, ter o dobrih rešitvah, metodah in predlogih, ki bi jih lahko vključili v svoje programe usposabljanja. Podrobnejše objave so dostopne na FB strani ACS. Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Nova knjiga Starejši se učimo: izobraževanje starejših v teoriji in praksi igsla je nova knjiga prof. dr. Ane Krajnc, Starejši se učimo: izobraževanje starejših v teoriji in praksi. Več o njej si preberite v zadnji rubriki Knjižnica ACS - Novo v knjižnici. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Z mednarodnimi standardi in kazalci uspešnosti do večje kakovosti v izobraževanju MIZŠ je med 22. in 24. marcem na Brdu pri Kranju gostilo udeležence 19. srečanja delovne skupine OECD za indikatorje izobraževalnih sistemov (INES). Več kot 90 predstavnikov iz 38 držav in mednarodnih organizacij je na omenjenem srečanju usklajevalo metodologije in standarde za razvoj mednarodno primerljivih indikatorjev in analiz podatkov, obenem pa so se na podlagi izraženih prednosti držav odločali o razvijanju novih kazalnikov uspešnosti izobraževalnih sistemov. Člani delovne skupine OECD INES so obravnavali zlasti strukturo in vsebino letne publikacije Pogled na izobraževanje (Education at a Glance -EAG), ki bo izšla jeseni 2017. Več lahko preberete v novici MIZŠ. Vir: Novice Eurydice 1.692 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 11 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Oddaj svoj glas za EU PROJEKT, MOJ PROJEKT 2017 Konec marca se je začela druga faza projekta EU PROJEKT, MOJ PROJEKT! Vabljeni h glasovanju za najboljši projekt, sofinanciran iz evropskih sredstev v posamezni regiji. Vsak dan lahko glasujete za en projekt v vsaki regiji. V vsaki regiji bo zmagal tisti projekt, ki bo dobil največ glasov. V prvi fazi projekta je bilo iz celotne Slovenije predlaganih 70 projektov, ki so razvrščeni v 12 regij. Med njimi je tudi nekaj takih, ki so uvrščeni v kategorijo izobraževanja in usposabljanja. Za najboljše proj ekte lahko glasuj ete do 8. maj a na tej povezavi. Takrat bodo znani zmagovalni projekti po posameznih regijah, ki se bo nato predstavili na Dnevu odprtih vrat 9. in 10. junija 2017. Vir: spletna stran EU PROJEKT, MOJ PROJEKT 2017 Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Marčevska izdaja CMEPIUS-ovih e-novic V novi številki e-novičk, ki jih izdajajo na CMEPIUS-u, opozarjajo na rok za oddajo vlog za KA2 strateška partnerstva v programu Erasmus+; pišejo o spomladanskem sklopu brezplačnih eTwinning webinaijev; poročajo o 14. visokošolskem sejmu EDUFair v Beogradu, na katerem so se predstavili; vabijo k oddaji mnenj o aktivnostih programa Erasmus+ ali njegovih predhodnikov ter k prijavi na delavnico Mednarodno sodelovanje kot priložnost za razvoj ravnateljev in strokovnih delavcev. Vir: spletno sporočilo Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Februarske Novice U3 Vabimo vas k branju februarske številke elektronskih novic Slovenske univerze za tretje življenjsko obdobje (Novice U3 2 2017). Popeljejo vas v svet slovenskih univerz za tretje življenjsko obdobje, tokrat najprej v praznično Velenje, kjer so obeležili tridesetletnico delovanja. Pišejo o tem, kaj se dogaja v nekaterih evropskih projektih (Promocija izobraževanja starejših nad petdeset let (P3AE) in Srebrna koda). S kratkimi zapisi poudarjajo vlogo filma v izobraževanju odraslih in vabijo na zanimive dogodke. Vir: spletno sporočilo UTŽO Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 12 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Prva letošnja številka glasila UIL Nexus Želite izvedeti, katera mesta so prejela UNESCOVO nagrado za učeče se mesto 2017? Seznam nagrajencev, med katerimi so tudi evropska mesta, najdete v glasilu UIL Nexus, Vol. 12, January -March 2017, v katerem so predstavljene tudi druge aktivnosti UNESCOVEGA inštituta za vseživljenjsko učenje (UNESCO Institute for Lifelong Learning - UIL) v prvem trimesečju. V ospredju je novica o širitvi Globalnega observatorija UIL za priznavanje, vrednotenje in potrjevanje (RVA) neformalnega in priložnostnega učenja. UIL namreč želi spodbujati priznavanje neformalnega in priložnostnega učenja ter s tem motivirati posameznike k vključevanju v vseživljenjsko učenje. Na glasilo se lahko naročite tukaj. Vir: spletna stran UIL Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Poročila o postopkih vrednotenja v evropskih državah Na spletni strani CEDEFOP so objavljena posodobljena poročila o vrednotenju neformalno in priložnostno pridobljenih znanj odraslih, ki zajemajo opise aktualnih značilnosti postopkov vrednotenja kot razvojne trende na tem področju v 33-ih evropskih državah. Posodobljena poročila 2016 so rezultat dela številnih nacionalnih strokovnjakov, obsežnega pregleda dokumentacije ter opravljenih intervjujev s ključnimi deležniki na področju vrednotenja. Vabimo vas, da preberete Poročilo za Slovenijo (2016 update to the European inventory on validation of nonformal and informal learning) in sintezno poročilo z naslovom European inventory on validation of non-formal and informal learning - 2016 update, ki so ga objavili zadnje dni marca. Vir: spletna stran CEDEFOP Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS v VALIDATION OF NON-FORMAL AND INFORMAL LEARNING Obiščite novo spletno stran spletne revije Elm Vabimo vas, da obiščete prenovljeno spletno stran Elm Magazine, kjer vas že čakajo zanimivi članki o novih oblikah aktivnega državljanstva (New Forms of Citizenship). 13 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Konec septembra 2015 je po združitvi InfoNet-a in LLinE začela izhajati spletna revija European lifelong Learning Magazine - Elm. Brezplačna revija o vseživljenjskem učenju in izobraževanju odraslih je medij evropskih razsežnosti z razvejano mrežo dopisnikov. Ciljna skupina so strokovnjaki v izobraževanju odraslih tako v Evropi kot zunaj nje. Glavni bralci so vzgojitelji, zagovorniki in delavci v organizacijah za izobraževanje odraslih. Tudi nosilci odločanja in znanstveniki bodo našli v reviji zanimive vsebine. Vir: spletno sporočilo Elm Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Več novic iz tujih virov ... ..., med katerimi so tudi nova izdaja mesečnega glasila Platforme za vseživljenjsko učenje, 68 številka glasila Cedefop Newsletter, nova številka glasila Erasmus+, marčevske novice iz GD za izobraževanje, mladino, šport in kulturo ter marčevska številka glasila Skillsnet, najdete na naši spletni strani v rubriki Novice. EPALE EPALE v središču - april 2017: vrednotenje predhodno pridobljenega znanja, spretnosti in kp mpetenc EPALE je v aprilu posvečen vrednotenju predhodno pridobljenega znanja, spretnosti in kompetenc. Na EPALE verjamemo, da je vrednotenje že pridobljenega znanja pomembno za odrasle, ki so pridobili znanja in veščine zunaj formalnega izobraževanja. Vrednotenje že pridobljenega znanja, spretnosti in kompetenc jim omogoča, da predložijo dokazila o pridobljenem znanju, nova znanja in spretnosti pa lahko pripomorejo tudi k iskanju boljše zaposlitve ali nadaljevanju izobraževanja in usposabljanja. Na naslovni strani tokratne mesečne teme si lahko ogledate videoposnetek, v katerem je prikazan petstopenjski sistem vrednotenja, ki so ga v sodelovanju s 25 organizacijami iz 22 držav članic evropske skupnosti razvili strokovnjaki mednarodne skupnosti REVEAL. 14 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Še posebej pa vas vabimo k branju spletnega dnevnika, ki ga je za EPALE pripravil George K. Zarifis, docent za nadaljnje izobraževanje na Univerzi Aristotle, Thessaloniki. V njem je predstavil izvor zamisli o vrednotenju predhodno pridobljenega znanja - kako se je zamisel oblikovala, kakšne so konkretne politike v Evropi in kateri izzivi so še vedno pred nami. Že zdaj pa vas vabimo, da sodelujete pri pripravi tematskih vsebin prihajajočih mesecev. V maju bo osrednja tema na EPALE posvečena aktivnemu državljanstvu, junija pa invalidnim osebam. Imate kot izobraževalci odraslih izkušnje s projekti, ki obravnavajo aktivno državljanstvo, ali pa so vaša ciljna skupina učečih se invalidne osebe? Posredujte nam svojo izkušnjo in z veseljem jo bomo objavili na EPALE! Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Tudi če ste zamudili ... Marca so na EPALE potekale številne spletne aktivnosti, in če ste jih zamudili, smo za vas pripravili povezave, na katerih si lahko ogledate posnetke marčevskih spletnih dogodkov. V sklopu osrednje mesečne teme je v marcu potekala spletna pisna razpravo o tem, kako lahko uporabimo digitalno učenje v okviru pobude »Poti izpopolnjevanja« (Upskilling Pathways initiative). Izobraževalci po Evropi so v okviru triurne spletne razprave prispevali več kot 200 komentarjev, v katerih so zajeli svoja mnenja in poglede o omenjeni temi. Povzetek razprave, ki jo je moderiral Simon Broek, tematski koordinator za področje učnih okolij EPALE, si lahko ogledate na tej povezavi, celotna razprava pa je na voljo tukaj. Dan pred osrednjo marčevsko razpravo je v organizaciji malteške Nacionalne svetovalne službe EPALE potekal tudi spletni seminar o kombiniranem učenju. Seminar je vodila Elaine Bonello, specialistka za področje e-učenja z malteškega ministrstva za izobraževanje in zaposlovanje. Njeno delovno področje zajema tudi usposabljanja učiteljev za učinkovito rabo tehnologije in socialnih medijev v procesu poučevanja ter uporabo inovativnih pedagoških metod. Posnetek spletnega dogodka, ki je potekal v angleškem jeziku, smo že objavili na EPALE. V marcu pa je naša Nacionalna svetovalna služba organizirala tudi spletni seminar EPALE za nove uporabnike, kjer smo predstavili platformo in vas naučili, kako lahko sami predlagate prispevek za objavo na platformi. Tudi posnetek tega spletnega seminarja je že objavljen na EPALE in na ogled na tej povezavi. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS EPALE med vami V marcu smo vas povabili k sodelovanj u pri organizacij i dogodka Zajtrk z EPALE, katerega namen j e predstavitev platrome in aktivnosti strokovnjakom, ki delujejo na področju izobraževanja odraslih. V maju se bomo tako odzvali vabilu EPEKE in v štajerski prestolnici organizirali dogodek za tamkaj šnje izobraževalce odraslih. Vabilo in informacije o načinu prijave na dogodek bomo objavili na EPALE, zato vas vabimo, da spremljate naše aktivnosti in se nam pridružite v Mariboru. 15 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Aprila bomo naše aktivnosti predstavili tudi strokovnim delavkam Centralne službe Zavoda Republike Slovenije za zaposlovanje ter si vzeli tudi čas za obisk in predstavitev platforme vam in vašim sodelavcem. Bi želeli, da vam predstavimo priložnosti, ki jih ponuja EPALE? Izobraževalci odraslih se lahko povezujete v delovnih skupnostih, prispevate vsebine v štirih različnih kategorijah (novica, vir, spletni dnevnik in dogodek), predstavite svojo organizacijo ali iščete projektne partnerje. Če bi radi izvedeli več, nam pišite na spodnji elektronski naslov in dogovorili se bomo za srečanje. Naredite svoje aktivnosti še vidnejše in se pridružite skupnosti EPALE, ki šteje že več kot 23.000 strokovnjakov s področja izobraževanja odraslih po Evropi. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Kaj je pretekli mesec obogatilo EPALE? Številne zanimive objave, seveda! Tudi tokrat namreč najdemo nekaj odličnih tem, o katerih so različni avtorji med drugim pisali v spletnih dnevnikih EPALE. Med že zgoraj omenjenimi vas vabimo k branju tudi naslednjih: • 2016 - kaj lekcij tudi za izobraževanje odraslih? »Obstajajo gospodarski in politični parametri, na katere izobraževalci odraslih ne moremo vplivati. Toda obstaja nekaj vprašanj, ki si zaslužijo, da bi nanje pogledali tudi z vidika izobraževanja odraslih.« Gina Ebner je razmišljala o tem, kako bi se moralo izobraževanje odraslih odzvati na dogodke v minulem letu. • Večgeneracijski center Skupaj. »Večgeneracijski center Skupaj (VGC Skupaj), ki ga vodi RIC Novo mesto, partner je Ljudska univerza Kočevje, je eden od petnajstih v državi, katerih osnovi namen je preprečevanje socialne izključenosti najbolj ranljivih skupin prebivalcev.« O tem je pisala Gabi Ogulin Počrvina. • Digitalno učenje: mlado vino, ki išče stare steklenice? »Družbena neenakost realnega sveta v smislu izobraževanja, dohodkov, spola in starosti se odraža tudi v virtualnem svetu.« Profesor Barry Hake deli svoje misli o tem, kaj bi morali upoštevati, ko govorimo o nadgrajevanju spretnosti za digitalno izključene. • Prednosti in izzivi izobraževanja s pomočjo uporabe sodobne tehnologije. »Tudi izobraževalci odraslih smo učeči se posamezniki, ki se zaradi svojega profesionalnega ali osebnega razvoja udeležujemo tečajev, usposabljanj in izpopolnjevanj.« O tem je pisala Maruša Bajt, nacionalna koordinatorica EPALE Slovenija. Tudi vi lahko na EPALE delite svoje misli, izkušnje, mnenja, ideje in pobude - izkoristite to priložnost. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS 16 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education EPALE Nas že spremljate? Slovenija EPALE Electronic Platform f for Adult Learning in Europe Ste danes že obiskali EPALE? EPALE je ePIatforma za izobraževanje odraslih v Evropi. Pišite sptae. (heMiike Sodelujte, komwtnqtt m https://ec.europa.eu/epale/sl KOTIČEK JE VAŠ Udeležili smo se delavnice (Se) [posluš']-am? Up inkovita komunikacija je temelj dobrih odnosov. To velja za odnose doma kot tudi na delovnem mestu. In to velja tudi v odnosu do sebe. Z namenom nadgradnje komunikacije na delovnem mestu smo se zaposleni na Ljudski univerzi Kočevje (LUK) udeležili delavnice z naslovom (Se) [posluš']-am? Naslov delavnice je mogoče interpretirati na več načinov, tako je razumevanje prepuščeno udeležencu. Ko v komunikaciji, ki je lahko verbalna ali neverbalna, razberemo, kaj naš sogovornik potrebuje, mu lahko ponudimo odgovor, rešitev, podporo. Tako smo zadovolji mi, naša stranka, sodelavec, družinski član ali prijatelj. Prav tako je pomembno, da znamo prisluhniti tudi sebi. V prvem delu delavnice smo se posvetili spoznavanju sebe kot osebnosti z vsem spektrom lastnosti. V drugem delu delavnice pa smo se posvetili učinkoviti komunikaciji, timskemu delu in delno javnemu nastopanju. Vse omenjene teme smo le rahlo oplazili, saj vsebujejo veliko več vsebine, kot se jih da pokriti v enodnevni delavnici. Delavnico smo zaključili tako, da smo drug drugemu napisali eno pozitivno lastnost, za katero menimo, da ga najbolj označuje. 17 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education V hitrem vsakodnevnem tempu nam velikokrat zmanjka časa, da bi na delovnem mestu med seboj poklepetali, se nasmejali, podelili težave ali se skupaj razveselili pozitivnih stvari. Ta delavnica nam je poleg širjenja komunikacijskih veščin omogočila prav slednje: da se skozi neformalno druženje še bolje spoznamo in skupaj preživimo nekaj prijetnih uric. In na tem mestu zaokrožujem prispevek s citatom velikega misleca M. Gandija, čigar misli je vredno slediti: »Živi, kot da je jutri tvoj zadnji dan, uči se, kot da boš živel večno.« Sonja Hribar (sonja.hribar@lu-kocevje.si), LUK Podelili smo prve certifikate v Zavodu za prestajanje kazni zapora Maribor 29. marca 2017 smo v Zavodu za prestajanje kazni zapora Maribor (ZPKZ Maribor) podelili prve štiri certifikate NPK Izdelovalec/Izdelovalka spletnih strani. Certifikate je podelil direktor zapora, g. Robert Šilc, ob prisotnosti ge. Marine Veselič, vodje oddelka za vzgojo ZPKZ Maribor, ter prisotnosti dveh sodelavk Andragoškega zavoda Maribor - Ljudske univerze (AZM - LU), ki sta koordinirali izvedbo programa. Program smo izvajali v sklopu projekta »Izvajanje izobraževalnih programov, nacionalnih poklicnih kvalifikacij (NPK) in delovnih terapij za zaprte osebe (2016-2019)«, ki ga sofinancirata Evropska unija in Republika Slovenija. V prvem delu izobraževanja smo v prostorih ZPKZ Maribor za priprte osebe pripravili 90-urno usposabljanje kot pripravo na preverjanje in potrjevanje NPK Izdelovalec spletnih strani. Potekalo je v obdobju od novembra 2016 do januarja 2017. Po zaključku 90 ur usposabljanja smo izvedli še 15 ur poglobljenih priprav na izpit. V usposabljanje se je vključilo 7 obsojencev, ki z izjemo dveh niso imeli nobenih znanj ali izkušenj s področja izdelave spletnih strani. Dve osebi sta bili celo upokojeni in sta na usposabljanje prihajali z odprtega oddelka Rogoza ZPKZ Maribor. Na preverjanju in potrjevanju, ki je potekalo 24. 2. 2017 v prostorih ZPKZ Maribor, je tričlanska komisija presodila, da znanja po katalogu NPK dosegajo štirje kandidati od sedmih. Izpostavljamo, da je vseh sedem kandidatov samostojno izdelalo dve dinamični spletni strani, kar glede na vstopne pogoje oseb in težavne razmere, v katerih je v prostorih zapora potekalo usposabljanje, predstavlja velik uspeh. AZM - LU je v projektu sicer izvajalec in hkrati koordinator šestim podizvajalcem, s katerimi sodelujemo pri izvajanju programov v ZPKZ Maribor. V dogovoru z ZPKZ Maribor nudimo možnosti pridobitve certifikatov še za druge nacionalne poklicne kvalifikacije. To so NPK Pomočnik kuharja, NPK Knjigovodja, NPK Računovodja za manjše družbe, samostojne podjetnike in zavode, NPK Skladiščnik, NPK Pomočnik oskrbnika, NPK Čistilec prostorov, NPK Dietni kuhar, NPK Hišnik, NPK Viličarist, NPK MIG/MAG varilec in NPK TIG varilec. Dodatno pa izvajamo še program delovne terapije. Naložbo sofinancirata Evropska unija iz ESS in Republika Slovenija. Operacija »Razvoj delovnih kompetenc zaprtih oseb« se izvaja v okviru Operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020, prednostne osi 9 »Socialna vključenost in zmanjševanje tveganja revščine«, prednostne naložbe 9.1 »Aktivno vključevanje, vključno s spodbujanjem enakih možnosti in dejavnega sodelovanja ter izboljšanje zaposljivosti«. Neža Bojnec Naterer (Neza.Bojnec@azm-lu.si), AMZ - LU 18 H EVROPSKA UNIJA EVROPSKI SOCIALNI SKLAD /J- ' NALOŽBA V VAŠO PRIHODNOST Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Večgeneracijski center Skupaj V okviru projekta večgeneracijski center (VGC) Skupaj smo v marcu izvedli več različnih delavnic na Ljudski univerzi Kočevje (LUK). Imeli smo predavanje s področja socialnega varstva, ustvarjalno delavnico s Centrom ponovne uporabe, ustvaijalnico iz naravnih materialov, predavanje s področja spolne zlorabe otrok, ki jo je vodila ga. Katja Bašič, obiskala nas je tudi Barbka Špruk in izvedla delavnico z naslovom Depresija je ozdravljiva. Tedensko pri nas potekajo učne urice matematike, fizike in angleščine, torkovi popoldnevi so namenjeni pogovornim delavnicam za ženske v »naši dnevni sobi«, na obisk prihajajo otroci iz vrtca Kočevje, uporabniki Želve in učenci OŠ Ljubo Šercer, izvajamo različne delavnice za pripadnike romske skupnosti in še kaj ... V aprilu bomo imeli predavanje na temo industrijske konoplje. Predavala bo Sonja Grlica, imeli bomo predavanje o digitalni fotografiji, predstavili bomo primer dobre prakse - mladi in podjetništvo, v sodelovanju z Razvojnim centrom Kočevje, obiskal nas bo psiholog Matic Munc z dolgoletnimi izkušnjami na področju dela z družino. Več o ustvaijalnicah v okviru VGC Skupaj na spletni strani LUK. »Sožitje generacij plemeniti naš vsakdan.« Ivana Milavec (ivana.milavec@lu-kocevje.si), LUK NE PREZRITE Fp tkovo srečanje na ACS o izkušnji na Irskem in letošnjem TVU Sodelavci delovne skupine EPUO in TVU na ACS bodo predstavili svoje izkušnje, ki so jih doživeli na Irskem med študijskim obiskom v začetku marca (o tem smo pisali v marčevski številki e-Novičk). Predstavili bodo tudi lStošnji festival učenja, ki se začenja 12. maja z nacionalnim odprtjem v Trbovljah. Več si preberite tukaj. Prijave na petkovo srečanje zbiramo do 4. maja 2017 na E: neda.dordevic@acs.si. iS « XWLMJJ At Asuxjda. TEDEN VSEZIVLJENJSKEGA UČENJA »TVU2017 Uradni termin: 12.-21. maj / Širši termin: 12. maj do 30. junij 2017 ® EEEsisa_, 25 M— 19 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Junijski delavnici na ACS 1. junija 2017 bomo na ACS izpeljali delavnico z naslovom Družbeni konflikt kot priložnost medkulturnega razumevanja in dialoga. Udeleženci bodo spoznali značilnosti in posebnosti učnih situacij, ki nastajajo zaradi medkulturnih razlik, razmišljali o motivih, potrebah in ovirah, s katerimi se soočajo odrasli v različnih učnih situacijah. Konkretno bodo preizkusili metode dela, ki so primerne za delo z odraslimi v situacijah pogojenih zaradi medkulturnih razlik. Več o delavnici najdete v vabilu. Prijave, ki jih pošljite na E: neda.dordevic@acs.si, zbiramo do 26. maja 2017 oz. do zapolnitve prostih mest. 13. junija pa bomo izpeljali delavnico z naslovom Uporaba sodobnih spletnih omrežij na področju izobraževanja odraslih. Na njej se bodo udeleženci seznanili z osnovnimi značilnostmi družabnih omrežij, varnostjo in etiko pri nj ihovi uporabi ter možnostmi nj ihove uporabe za namen promocij e, izobraževanj a odraslih in zbiranj a informacij. Več najdete v vabilu. Prijave, ki jih pošljite na E: neda.dordevic@acs.si, zbiramo do 7. junija 2017 oz. do zapolnitve prostih mest. POSVETI, KONFERENCE 4. mednarodni festival znanja in kulture starejših Slovenija, Šmarje pri Jelšah (Kulturni dom) Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje (UTŽO) vabi na mednarodni festival znanja in kulture starejših z naslovom Kozjansko v sliki, pesmi in besedi. Poudarek festivala je učenje in ustvarjanje starejših na področju zgodovine, umetnosti, ljudskega in glasbenega izročila kozjanske regije. V popoldanskem delu bo potekal posvet na temo Vloga znanja in kulture za socialno vključenost starejših. Uvodna predavateljica bo Gertraud Daye iz Graza, posveta bo moderirala prof. dr. Ana Krajnc. Za prevajanje bo poskrbljeno. Program festivala si lahko ogledate tukaj. 20 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Learning in Later Life Proving an Intergenerational Context (Učenje v poznejših letih dokazuje medgeneracijsko ozadje) Ciper Ciprsko združenje za izobraževanje odraslih organizira petdnevno usposabljanje za osebje v šolah, drugih ustanovah ali organizacijah, ki delajo s pretežno starejšimi učenci in želijo raziskati vprašanja medgeneracijskega učenja. Več lahko preberete na spletni strani EAEA. Nacionalno odprtje Tedna vseživljenjskega učenja 2017 Slovenija, Trbovlje Letošnji Teden bomo v sodelovanju z območnim koordinatorjem, Zasavsko ljudsko univerzo, odprli 12. maja v Delavskem domu Trbovlje. Na prireditvi bomo počastili dobitnike priznanj za promocijo učenja in znanja odraslih za leto 2016. TVU 2017 spremljajte na spletni in Facebook strani projekta ter Twitter TVU. Teden vseživljenjskega učenja 2017 Slovenija TVU 2017 bo letos v uradnem terminu tekel od 12. do 21. maja, v razširjenem terminu pa bo gostil dogodke vse tja do konca junija. Tudi letos bodo podobo TVU krojile skupne akcije, med njimi je stalna akcija Parada učenja (PU), ki jo bomo na 14 prizoriščih po Sloveniji obeležili v sredo, 17. maja. Spremljajte nas na spletni in Facebook strani projekta ter na Twitterju TVU. Policy learning forum: VET as a solution to early leaving from education and training (Forum o politiki učenja: poklicno izobraževanje in usposabljanje kot rešitev za zgodnje opuščanje izobraževanja in usposabljanja) Grčija, Solun, CEDGfOp Cedefop organizira forum s poudarkom na tem, kako lahko poklicno izobraževanje in usposabljanje prispeva k zmanjševanju zgodnjega opuščanja šolanja. Slednje je namreč povezano z brezposelnostjo, socialno izključenostjo in revščino. Več o forumu si preberite na spletni strani. 21 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education 5. konferenca o razvoju kadrov: Skupaj nad izzive jutrišnjega dne Slovenija, Laško Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad Republike Slovenije Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad RS organizira mednarodno konferenco o aktivnem staranju delovne sile. Na njej bodo obravnavali izzive upravljanja s kadri skozi perspektivo trendov na področju trga dela v slovenskem in evropskem prostoru. Poseben poudarek bo posvečen temi upravljanja s starejšimi zaposlenimi (age-management) v kontekstu medgeneracijskega sodelovanja, vlaganja v starejše zaposlene in inovativnega vodenja. Na konferenci bomo predstavili tudi primere dobrih praks z upravljanjem zaposlenih v slovenskih podjetij. Podrobnejše informacije o konferenci sledijo kmalu. The 5th World Forum for Lifelong Learning: Continuous Education for Sustainable Development (5. svetovni forum o vseživljenjskem učenju: nadaljevalno izobraževanje za trajnostni razvoj) Rusija, Sankt Peterburg Vodilna tema 5. svetovnega foruma je del trajnostnega programa ZN za razvoj do leta 2030 in poteka v okviru UNESCOVEGA akcijskega programa "Izobraževanje 2030". Videokonference in okrogle mize bodo animirali mednarodni strokovnjaki, ki prihajajo iz različnih svetovnih regij. Forum bo gostil okoli 1.000 udeležencev iz vsaj 70 držav. Na njem želijo med drugim identificirati ključne vidike vseživljenjskega učenja in izobraževanja, inovativne koncepte in prakse ter ustvarjanje novih oblik sodelovanja med akterji, vključenimi v vseživljenjsko učenje. Več o forumu najdete tukaj. International conference ESREA Network Between Global and Local: Adult Learning and Communities (Mednarodna konferenca omrežja ESREA Med globalnim in lokalnim: Izobraževanje odraslih in skupnosti) Poljska, Wroclaw Na konferenci so bodo srečali raziskovalci iz omrežja Med globalnim in lokalnim (ESREA Research Network Between Global and Local). Tema je izobraževanje odraslih in skupnosti v svetu: na poti med nacionalnimi napetostmi in nadnacionalnimi izzivi (Adult learning & communities in a world on the move: between national tensions and transnational challenges). Oglejte si prvo povabilo (Firs call) in konferenčno spletno stran. 22 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education European Sustainable Development Week ETTR) po vsej Evropi ESDW (Evropski teden trajnostnega razvoja Evropski teden trajnostnega razvoja prispeva k uresničevanju ambicioznih 17 trajnostnih razvojnih ciljev, zastavljenih v globalni Agendi za trajnostni razvoj do leta 2030. Da bi spodbudili različne aktivnosti, projekte in dogodke, ki so vsebinsko povezani s cilji trajnostnega razvoja, so vzpostavili spletni portal, na katerem so osnovne informacije o pobudi. EUROPEAN SUSTAINABLE DEVELOPMENT WEEK 30 MAY-5 JUNE LLLPlatform Annual Conference 2017: Education in the Digital World (Letna konferenca Platforme za vseživljenjsko učenje: Izobraževanje v digitalnem svetu) Estonija, Talin Konferenca bo udeležence povabila k sodelovanju pri iskanju rešitev na pereč izziv preoblikovanja izobraževanja v digitalnem svetu. Ta izziv namreč narekuje prilagodljive poti in inovativno razmišljanje, da bi v izobraževanje lahko vključili vse, tudi tiste, ki jim je tehnološki razvoj zdaj še neznan. Podrobnejše informacije o konferenci najdete tukaj «reducing Inequalities through lifelong learning» EBSN General Assembly and Annual Conference 2017: (Generalna skupščina EBSN in Letna konferenca EBSN 2017: Osnovne spretnosti za vključevanje) Luksemburg Člani Evropske mreže za temeljne zmožnosti odraslih (European Basic Skills Network - EBSN) se bodo zbrali na generalni skupščini. Dogodek bodo povezali tudi z letno konferenco, ki bo posvečena temi Osnovne spretnosti za vključevanje (Basic Skills for Integration). Podrobnosti najdete na spletni strani EBSN. 3th Conference of the ESREA Network PSEA (Konferenca omrežja ESREA za preučevanje politike izobraževanja odraslih) Italija, Verona Tema tretje konference Omrežja Evropskega združenja za raziskovanje izobraževanja odraslih za preučevanje politike izobraževanja odraslih (ESREA Network on Policy Studies in Adult Education) je Kapital, socialna pravičnost in izobraževanje odraslih ter politika učenja (Equity, Social Justice and Adult Education and Learning Policy). Več o konferenci najdete tukaj. 23 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education 26th EDEN Annual Conference (26. letna konferenca EDEN) Švedska, Jonkoping Tema letne konference Evropskega omrežja za študij na daljavo in e-izobraževanje - EDEN bo Raznolikost. Če želite izvedeti kaj več o dogodku in se seznaniti s temami, obiščite spletno stran konference. EDEN ANNUAL CONFERENCE 13-16 June, 2017 Jönköping, Sweden DIVERSITY MATTERS! T^t^äliS^äSiif^ Developing and Understanding Professional Identity of Adult Educators (Razvoj in razumevanje profesionalne identitete izobraževalcev odraslih) Hrvaška, Reka Mednarodna znanstvena konferenca o izobraževanju odraslih želi združiti znanstvenike in strokovne delavce v izobraževanju odraslih, predstavnike vladnih agencij in/ali ministrstev, strokovnih združenj in druge zainteresirane iz Hrvaške in tujine. S sodelovanjem na dogodku bodo udeleženci prispevali h krepitvi čezmejnega sodelovanja, mreženju in izvajanju andragoških raziskav. Več informacij lahko dobite na spletni strani Andragoškega zavoda Dante, ki jo ob podpori Agencije za poklicno izobraževanje in usposabljanje ter izobraževanje odraslih (ASOO) tudi organizira. Generalna skupščina in letna konferenca EAEA Španija, Girona Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (EAEA) bo v sodelovanju s Katalonskim združenjem za izobraževanje, usposabljanje in raziskave (Associacio Catalana per a lEducacio, la Formacio i la Recerca -ACEFIR) organiziralo generalno skupščino, ki bo tudi letos povezana z letno konferenco združenja EAEA. «ä EUROPEAN ASSOCIATION FOR THE EDUCATION OF ADULTS 24 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education KNJIŽNICA ACS Prva letošnja številka revije Andragoška spoznanja Izlla je prva številka Andragoških spoznanj v letu 2017. V njej si lahko preberete zanimive prispevke, med katerimi sta tudi o ideologiji starotizma in o življenjskem slogu starejših v domovih za starejše. Ne spreglejte niti prispevkov o pomenu dejavnega državljanstva in državljanske vzgoje v času migracij in begunske krize. Z begunsko krizo je na stotisoče beguncev vstopilo v Evropo, kar pomeni, da so se kljub morebitnemu nasprotovanju dela javnosti otroci vključili v šole, odrasli pa v institucije izobraževanja odraslih v različnih evropskih državah ... Ta izziv obvezuje praktike in raziskovalce izobraževanja odraslih, da med drugim premislijo o vlogi državljanske vzgoje v integracijskih izobraževalnih programih za begunce in migrante, kakor tudi o pomenu prakticiranja dejavnega državljanstva v sklopu pobud neformalnega izobraževanja ter priložnostnega učenja v javni sferi. (B. Mikulec, str. 48) Več si preberite v reviji, ki jo najdete v naši knjižnici, dostopa pa je tudi na spletu. Simona Kavčič (simona.kav cic@acs.si), ACS Prva številka revije Sodobna pedagogika v letu 2017 Izšla je tudi prva letošnja številka revije Sodobna pedagogika. V njej najdete tudi prispevka o pedagoškem pomenu zgodbe in narativne vrednosti ter o slovenskem ogrodju kvalifikacij. Sodobna pedagogika je vrhunska znanstvena revija za področje vzgoje in izobraževanja v slovenskem prostoru, ki objavlja predvsem znanstvene prispevke s področja vzgoje in izobraževanja, ki so nastali na podlagi teoretičnih in empiričnih raziskav. Izvodi revije so na voljo tudi v naši knjižnici. Simona Kavčič (simona.kav cic@acs.si), ACS 25 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Novo v knjižnici Starejši se učimo: izobraževanje starejših v teoriji in praksi »Starost danes traja več desetletij in z razvojem pridobiva novo podobo. V Sloveniji predstavljajo starejši nad 65 let skoraj četrtino prebivalstva in dragocen socialni in človeški kapital.« Tako je zapisano v predgovoru nove strokovne monografije prof. dr. Ane Krajnc. Knjiga Starejši se učimo: izobraževanje starejših v teoriji in praksi obravnava staranje, družbo, izobraževanje in učenje starejših odraslih. Namenjena je vsem, ki jih zanima tretje življenjsko obdobje, čas po upokojitvi, starosti ali/in izobraževanje starejših odraslih. O vseživljenjskem izobraževanju namreč ne moremo govoriti, ne da bi uresničevali izobraževanje starejših. »Družba je celota. Če prikrajšamo eno generacijo, smo prikrajšali tudi vse druge.« Simona Kavčič (simona.kav cic@acs.si), ACS Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Urednica: Simona Kavčič (T: 01 5842 575, E: simona.kavcic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Simona Kavčič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 26 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education