Vydrove tovarne hranil, v Pragi VIII. Letnik VII. Predplačatl se ne more. 1. junija 1910. Profesor Resjeto predava. » Eapitel samo za dame. Velecenjene in ljube gospodinje: Največje veselje v življenju tvori gotovo dobra kuhinja. Ne majajte neverjetno z glavami Vi mlade „Vydrovkinje", katerih izkušnje niso starši kot tisoč tednov. Ljubezen je sicer poezija v človeškem življenju, rožnata pa le v ti dobi, dokler od svojih mamic poduk prejemate, kako si lahko z Vašim bodočim pridobite medsebojno trdno vez. — Samo v zvezi z umetnim kuhanjem. Seveda je tudi izjema gospodinj, katerim ni prirojeno, da bi znale kuhati. Boljšemu stanu spadajoča ženska oseba zametuje to, kar gospem občega stanu dela veselja t. j. njeni obitelji in gospodinjstvu biti dobra kuharica. Takšna gospodinja je hvaležna onim, katerim ugaja, kajti dobro kuhati je umetnost in ta hoče žeti hvalo. Da je v ti umeyiosti individuelni razloček je pač umevno. Ni tukaj jednotne sole, ravno tako ni povsod prakse. Razlikuje se kuhinja posameznih narodov s svojimi posebnostmi, k katerim jim pripomore značaj. Kdor je potoval po Evropi, gotovo je spoznal te raznoterosti, katere se nam včasih zdijo smešne, dasi neutemeljeno kajti ravno tako se bode nam kaki tujec posmehoval ako okusi izdelek, kateri se nam zdi nekaki priboljšek. Komu izmed nas bi ne dišali buhti, dolki i. t. d.? Kdo zametuje naše cmoke? To so najnavadnejši izdelki, bistveni del naše hrane. Res je, da ne konča pri teh izdelkih umetnost naših gospodinj, ker imamo kakor ostali narodi še druga jedila, posebno ona iz mesa. Dobra kuhinja mora nuditi izpremembo, niti v najzadnejši koči se ne zadovoljijo z vedno enako hrano, tako tudi ne tam. kjer gospodinje niso nakazane na skrajno štedljivost. Dobra kuharica, ki ni preveč pripravna, skuša pripraviti jedila tako, da bi ne bila zoperna. Vzemimo za temelj gospodinjstvo, v kojem je parkrat na teden meso, potem umetnost gospodinje gotovo ni prevelika ako so izključno jedila s cmoki na vrsti. Tako kosilo tvori sicer redilno in zdravo hrano, vendar pa tako enolično, da konečno hudič — oprostite, ljube poslušaljke-ljubezen vzame, katera se je Vam zdela biti najvažnejše v zakonu. Star pregovor pravi, da pelja ljubezen „skozi* želodec. Ako bi priobčili tozadevno statistiko, Vas lahko o resnici prepričamo. Vsaka izkušena gospodinja bode ceniia zakon, kateri veli razven razumne gospodinje, biti dobra kuharica, ki svojo umetnost popolnoma obvlada. Gotovo ne bodete mislili, da hočem svojo vedo v ti stroki razglasiti le radi tega, da bi Vam pripovedoval znane in zelo stare stvari. To ima svoj namen in lahko uganete, da je celi moj govor v zvezi s priporočevanjem Vydrovih izdelkov. To se Vydrove juhne konserve. V želodcu mi je ležala ta večna kuharica cmokov, katera ima sicer enostavno delo, v njeni lastnosti kot kuharica, pa je premalo bistroumna, da bi pokazala, da ima čut za preskrbo onih užitkov, kateri so prirojeni in narede življenje prijetno. Pusti enkrat, ljuba gospodinja, to staro navado in pripravljaj svoji obitelji juho iz kakih Vvdrovih juhnih konserv in iz mesa pečenko. To bode gotovo izprememba, katero Tvoji ljubi pozdravijo, Tebe pa nič več ne stane. Kuhaj to juho včasih zvečer, včasih dopoldne in Tvo mož Ti bode zelo hvaležen. Vse to za mali denar. Vydrove juhne konzerve so izbornega okusa, kar Te bode učila izkušnja. To enostavno pripravljanje! Za eno porcijo vzemi pollitra vode, vsuj v to Vydrove jahne konserve, dobro pomešaj, da bi se ne tvorile kroglje, kuhaj to pet minut, poljubno osoli in cela „kunšt" je gotova. Vvdrove juhne konserve so našim razmeram primerno pripravljene. Stavim z Vami, ljube gospodinje, da ne morete teh bolje pripraviti in poleg tega še drugo večje delo oskrbovati. Skusite prosim: kuhajte na primer na navaden način grahovo juho in obenem juho iz Vydrovih juhnih konserv. Primirjate potem okus in pravično sodite. Hvalili bodete gotovo konserve, katere Vam pripomorejo, postaviti na mizo izvrstno juho. To je grahova juha. Skusite lečnato. Veliko je ljudi, kateri dajo prednost leči in tudi lečnato juho imajo ragi. Naredite poskušnjo z gobovimi hujnimi konser-vami to je iz onih, ki so pripravljene iz suhih gob. Ta deli-katni duh in okus, ako v to juho nadrobiš košček opečenega kruha. Naredite tudi tukaj poskušnjo med svojim izdelkom in onim, ki ste ga kupili. Za izpremembo imate tudi rezančne in rižove juhne konserve od katerih zadnje se morajo kuhati 15 minut. Kateri ne poznate Vydrovih juhnih konserv, naročite si jih na poskušnjo eno škatljo, katera vsebuje 25 procij. Vsaka kocka vsebuje tolik množine, da daje en krožnik primerno goste juhe. Razvite eno konservo, katero hočete poskusiti in povohajte njeno vsebino. Upamo, da si Vvdrovi izdelki pridobe Vaše popolno zaupanje. Vvdrove juhne konserve se pripravljajo na ta način, da ne pridejo s človeško roko v dotiko. Zavijajo se s strojem. Zanimalo bi Vas, videti kako tak stroj izgleda. Zgoraj je velika, lijaku podobna posoda, katera preide v cev, v koji je hitro premikajoči se polž, kateri polni vsebino v spodaj pritrjene papirnate vrečice. Vsled dobro urejenega, spodnjega mehanisma, deluje vrtenje polža le nekaj trenotkov, s čemur se doseže razdelitev posameznih porcij. Menjanje papirnatih vrečic torej razdeljevanje gre zelo hitro brez, da bi bila vsebina dotaknjena od delavkine roke. Zavitek se le nazadnje zmečka s strojem in potem zalepi. Zakaj to poudarjam ima gotovo svoj namen. Mleti izdelki zahtevajo to zaupanje, da zamorete verjeti, da so snažni. Tukaj ne more veljati pregovor, kar oči ne videjo i. t. d. — Poudarjam, da Vvdrovi izdelki zaslužijo vso zaupanje, brez katerega si ne moremo predstavljati tečnega izdelka. Tam, kjer ste ljube gospodinje že okusile Vvdrove konserve in kjer je večja rodbina, priporočamo da, bi si vzele od one vrste, katero hočete naročiti, večje zavitke. Ima škatlja 25 procij le ene vrste juh, stane pa pa ravno tako le I K 50 vin. a ni razdeljena na porcije. Za en krožnik juhe se vzame eno polno žlico te konserve. To je vse, kar sem vam hotel danes povedati in sem trdno prepričan, da moje besede niso padle na neplodovita tla ampak na dušo naprednih gospodinj. V Derzih izraženo naročilo na »\7ydroDko.« Skusili smo „žito" Zelo je dobro bilo! Pošljite spet hitro Vrečico pet kilo! Tonik iu Anda Hofuieistrovi v Josefovem. Vydrovi šumeči bonboni. Za pogasiti žejo in izborno pokrep-čilo! „Auibou ali s „sii Poslej je Anico zanesla noga na večernih izprehodih še večkrat v Novo vas. Zadovoljna je bila celo, da Nova vas njeni mami kakor nalašč ni ugajala. Z njo je bila namreč povsodi — njena stalna senca. Tudi je sama zahtevala, da mora biti mama vedno poleg nje. Sedaj v Novo vas je ni ^marala. Tako ste bili obe zadovoljni. Za varstvo ji je zadostovala Branislavova teta. Kako se ne bi gospe pl. Ahnenbergovi odprle oči! Branislav je po šoli malone slehrno popoldne krenil na pošto. Vzroka je bilo vedno zadosti. Danes je oddal poštno spremnico za ubožne knjige, jutri je potreboval znamk, včeraj je pozabil naročili časopis, danes ni vložil uradnih spisov doma v nabiralnik, pa je moral pozneje ž njimi sam na pošto. Srečevala sta se vedno bolj pogostoma tudi na izprehodih. Pomladni večer je objel naravo. Pomladno razpoloženje je vzklilo tudi v njihovi duši. Branislav je spremljal Anico iz Nove vasi. V smrečju je črni kos kratkočasil svojo izvoljenko z mehko melodijo in tedaj razodel ji je z navadno, skoro vsakdanjo frazo svoje najsrčnejše čustvo. Saj ni mogel drugače. Vsak trenutek se mu je zdel predragocen, da bi ga izgubljal v izbranih in iz-biranih besedah. Vživala sta zaželjeni trenutek nemoteno, tiho. Celo kos je utihnil. Branislav in Anica sta se udala popolnoma svojemu čustvu. Za nju ni bilo več narave, ne pomladi, ne kosa v grmovju; za nju je bil en sam trenutek — brezkončna sedanjost. Anica ni mogla spati tisto noč. Obračala se je na postelji in premišljala novo srečo. Drobno telo ji je še vedno drhtelo kakor v mrzlični razburjenosti. Kako lepo! Mama se že privadi, se je tolažila. Ne morem je zapustiti, ker ne bi tega preneslo njeno srce. Ako sem njemu žrtvovala svojo ljubezen — moj Bog, saj nisem mogla drugače - hočem svojega življenja udobnost žrtvovati nji: tukaj ostanem in on bo pri nama. Ne bode nam krivice v toplem gnezdu. Tako si je Anica slikala bodočnost, slikala vsa srečna. Naslednje jutro je imel postiljon Tine dolgo izpraševanje z gospo pl. Ahnenbergovo. Hotela je vsekako vedeti, kam je sinoči spremjal Anico, ko se je vrnila tako pozno, vsa razžarela, a on tako dobre volje, da je vriskal. V zadregi se mu je zareklo: »Učitelj Branislav mi je dal par dvojač, ker sem mu oni dan nesel domov drevesca, pa sem ostal v vasi v družbi." »Tako! torej nisi bil z gospico v Novi vasi?" In vnovič zadrega, zopet se mu je zareklo: »Ne! Da — pač — prosim, žlahtna gospa!" »Kako? Moj Bog! Govori, cepec!" Povedal je, da je pozabil Anico in Novo vas v gostilni, ko so mu cvilile dvojače v žepu. Saj je lepo pri domačih dekletih. »Tiho, butec! Povej, kdo je sinoči spremljal Anico!" „1 menda — onga — gospod Branislav. jo je že večkrat, če se ne motim. Pa jo je tudi sinoči. Ne zamerite, gospa!" Ljubezen zmaguje. Dehteča narcisa je topla ljubezen: Kamor jo postaviš, napolni okolico z opojnim mirisom. Zmagala je tudi Anica, zmagala natančno po svojem načrtu. Zginili so vsi pomisleki z ozirom na razliko starosti, na pl. rod Ahnen-burgov in na sitnost njene mame. Mama je bila poražena. Tekla in skrbna Branislavova mati ste s ponosom razširjali novico, da je napravil novovaški učitelj takointako, celo plemenito partijo. Seveda niste mogli povedati, če plemenitost tudi kaj prida vrže na leto. Branislav je pa nekega dne sukal zaročni prstan na roki in tožil tetki: „Veš, še vse bi bilo morda prav, ali njena mama, ta je pretirano domišljava ženska." Tekla ni mogla drugače, da je pritrdila: „Zares — ponosna dama." Tisto jesen je Tekla sama pospravljala narcise pred zimo. Branislav ni utegnil mnogo. Razven šolskega časa je prebil skoro vse ure poleg svoje mlade soproge. Celo sicer vedno godrnjavi mami je ugajalo tisto tičje ščebljanje. Ta pesem se je nadaljevala pozno v zimo in vsredo pomladi. Ko so drugič cvetele narcise je čutila prevarjena pl. mama nov trn v srcu. Udobnost, ki jo je Anica žrtvovala nji, izgine v nekaj mesecih — v korist njenih — potomcev. In vnovič, vdrugič se je začel boj za Aničino ljubezen. Vršil se je brezupno na obe strani. Branislav ni hotel tihoma prenašati neslanih očitanj o svojem maloslavnem pokolenju, ne oponcenj, da je len gosposko odelo preoblečen kmečki cepec z dežele. Nečuvena drznost je bila, da ši je upal dvigniti oko do odlične in pl. uradniške, meščanske hčerke. Po taki nevihti je sledila navadno začasna ločitev, ki se je pa vselej poravnala s tem, da se je vrnil Branislav od tete iz Nove vasi v gorko gnezdo k svoji golobici. Prepričan je bil, da ga Anica resnično ljubi, kar je bila tudi istina. Vsa sumni-čenja njene mame niso zalegla prav nič. V takih razmerah se jima je rodila hčerka. Mlada mamica je nekaj tednov po porodu vzcvetela v novi krasoti. Drobno stvarco so krstili za Teklo. Tako je zahteval Branislav in tako je moralo biti: njen oče je bil zmerjan s kmetom, zato bodi njegova hčerka — dekla, kakor gotovo bi bil deček Izidor — kmet ali pa Juri — georgios — poljedelec. Dekletce se je razvijalo kakor nežna cvetka. Vsak dan je bila bolj podobna svoji mamici. 0 očetu ni kazala niti sledu. To je bilo gospe pl. A povod za nov boj, nova očitanja usojenemu zetu. Začel se je pa ta boj zavratno, Govorila je Anici, naj se varuje Branislava, če ji je drago življenje, ker je jetičen. Tuberkuloza je neozdravljiva, dedna. Tudi hčerka ne bo zdrava. Njegova lica kažejo dvomljivo barvo, njegova kri pa ni zdrava, ni bila še nikoli. To ruvanje je spoznal Branislav iz besed svoje ženke, ko je s solznimi očmi poljubovala dete. Previdno, v rahlih, komaj zanimivih prašanjih je hotela prodreti v njegovo notranjščino. On je kmalu vedel, odkod prihajajo napačne informacije in zakaj. Ni se jezil, a peklo ga je grozno. Zaupal je svoji Anici m ni malo ni dvomil, da bi verjela materinim sumnjam. Pod šolskimi okni v Novi vasi so cvetele narcise in širile svoj vonj skozi okna v šolsko sobo. Tam so jokali otroci. Nadomeščal sem namreč obolelega Bronislava kot potovalni učitelj in jim povedal, da je pravkar zapel mrtvaški zvonec „zadnjo uro" njihovemu dobremu učitelju. »Molite za njegovo dušo! Pojdite ga kropit na pošto, a pojutrišnjem ob eni vsi k pogrebu!" Tudi meni se je storilo inako, zato sem sklenil s poukom za tisti dan — bila je sobota. Vsi so popraševali, kako se je zgodilo. Pred poldrugim letom so prerokovali gotovi vedeži nesrečo novoporočencema. ker je nevesta — prestara, češ: mlad mož, stara žena — dosti greha. Danes bi bili tudi ti radi vedeli, kako je končal Branislav. Prišla je šolska postrežnica Trzinka in pripovedovala: »Zadnje dni se niso prepirali na pošti. Gospod je čutil, da je mnogo bolji. Vstal je danes od obeda, se oblekal in šel z gospo Anico in Teklico v graščinski park. Pri vrtnarici ukaže skledico kislega mleka. Vrtnarica jim ga prinese v senco pod smreko. Skledico postavi natla in hoče nazaj še po eno žlico. Branislav jo pa pozove nazaj: »E, pa naj bo, Liza! Pusti! Midva z Anico lahko jeva oba z eno žlico." Gospa je odločno odklonila to ponudbo. Govorila je premišljeno in trdo. V njem je zavrelo — vnovič in poslednjič. Njena odločnost mu je bila dokaz, da je prepričana o njegovi bolezni. Njegova rahločutna narava ni prenesla tega. Zahrcščalo je v njem. Kri se mu je udrla iz kot, omahnil je z očitajočim pogledom v naročje svoji Anici. Hčerka je bolestno zavrisnila — sirotica brez papana." Dva dni pozneje so še dehtele narcise pod šolskim oknom. Otroci so se mirno zbirali k pogrebu. Ganil me je ta prizor otroške hvaležnosti. Že tedaj mi je bila znana dogodba o narcisah, ki jih ima Anica najraje, znan začetek njegove ljubezni do nje. Cvetoče narcise so spominjale ta dan Teklo in mene lepših časov. DRAGICA P.: MEKRJ O VZGOJI, V sled malomarnosti in brezbrižnosti se navzamejo ljudje kake grde razvade, ki napravi včasih človeka naravnost odurnega, odbijajočega. Kako težko pa je pomagati takemu. Ako ga opominjaš še na tako fin način, vedno je tvegano, ako sta si še taka prijatelja, da se mu s tem omrziš. Navzlic dobri volji mu pomagati ne moreš. So različne razvade v kretanju, hoji, govorjenju obnašanju i. t. d. Vse to bi se dalo lepo odpraviti, ako bi se pazilo nato že pri vzgoji otrok. Takrat je čas, ker otroška duša je podobna vosku. V njo lahko utisne spretna vzgojiteljeva roka vse, kar misli, da bode dobro in koristno za otroka, on modelira njegovo dušo prav kakor sam hoče. Res, da je narava sama ob sebi nagnjena k slabemu, a dobra vzgoja tudi to zapreko spretno prekorači, in ustvari v otroku dobrega koristnega člana človeške družbe. Večina propalic je prišla na svojo nizko duševno stopinjo vsled zanikarne, pomankljive ali napačne vzgoje. Se celo sodnija je pričela upoštevati ta moment v življenju padlega človeka in se zanima, kako vzgojo je imel tak izgubljen član človeške družbe. Za to so se ustanovile že v prejšnjem stoletju, delavske hiše za ljudi od katerih se upa, da se poboljšajo. V prvi vrsti se jih navaja na delo. Da, delo je pravi pomen življenja, živeti se pravi delati. ..Življenje je delaven ian." Brezdelje je smrt. Še kos železa, ako nerabno leži v kotu zrjavi in s časom ga rja konča. Tako tudi lenoba človeka duševno i telesno mori. Zato je treba že v otroku vzgojiti ljubezen do dela. Da, delo mu mora postati potreba. Paziti moramo nato že pri naših malčekih, ko še niso zmožni resnega dela. Njih delo bodi igranje. Otrok naj bode vedno delaven. Otrok naj se ne dolgočasi, dajmo mu opravka, njegovim močem in razvoju njegovega duha primernega. Tak otrok ne bode materi nikdar nadležen in mati se ne bode pritoževala, da je otrok siten. Na ta način se potem otrok tako privadi dela, da mu ostane celo življenje potreba. Naučimo otroke štediti in misliti. Kakor hitro otrok toliko dorase, da pozna dvovinarski novec, ga moramo navajati k štedljivosti. Razsipnost je grda uničujoča razvada, ki je že uničila mnogo družino. Zato naj kupijo stariši že takim otrokom male hranilnike. Dobijo se v trgovinah že za 4 vinarje. Ako podariš otroku tak hranilnik s par vinarji, mu napraviš ob enem tudi veliko veselje. Naj se navaja gojenca, da vsak novec, katerega v dar dobi lepo notri spravi. Nikar ne pustite, da otroci za te krajcarje sladkorčke ali sadje kupijo. S tem se podpira samo sladkosnedenost in razsipnost otroka, ker kar rabi za živež to dobi od svojih starišev, ki že sami skrbe, da otrok dobi včasih kak priboljšek. Ko se otroku nabere kronica položite jo v hranilnico. Kako bode ponosen otrok na svoj mali kapital. Tako se otroku tekom let nabere mala glavnica, kar mu nekoč prav pride. Vsaka, stvar ima svoje gotove meje, tako tudi štedljivost. Pazite, da mesto štedljivega otroka ne vzgojite skopuha. Razumeti morate dati otroku da se mora denar težko prislužiti, da obleka igrače i. t. d. vse to stane denar. Ne naučite otroka samo na kup spravljati, naučite ga poleg štedljivosti tudi milosrčnosti. Ko pride berač dajte otroku naj mu on izroči dar. Pustite naj s sestrico deli košček kruha, jabolko, sladkorčke. Tak otrok ne more postali ne skopuh in tudi ne egoist. Naučimo otroke misliti. Veliko je ljudi odraslih, ki ne mislijo ker so preleni za to, ker se jih ni že v mladosti k temu navajalo. Tja v en dan žive. Naučimo otroke misliti; ako hoče napredovati v šoli, mora znati misliti. Človek mora celo življenje misliti, preu-darjati. Kadar otroku kaj pripovedujete, pazite da vas vselej posluša z odprto dušo, da pojmuje Vaše besede. Prepričajte se ako vas je razumel, seve pripovest mora biti njegovemu duševnemu obzorju primerna. Ako otroke učite kako pesmico na pamet, kar je zelo dobro, ker krepi spomin, pazite da ume vsebino. * M * V 0 MODERNEM STREMLJENJU PO LUK5U5C1, SPISRLR ELVIRR DOUNflR. Ako opazujemo življenje, kako se odigra ne samo po metlih, ampak tudi po deželi, moramo pripoznati, da je postalo v zadnjih desetletjih jako komplicirano in težavno. Objektivnemu opazovalcu se bo vrinil nehoti primer z življenjem njegove mladosti. In ni potreba, da bi bil za to posebno star in častitljiv. Uže štiridesetletni ljudji morajo priznati, da vlada sedaj čisto drug sistem, ko za časa njih rožnatih mladih dni. Ne samo gledi jedi in pijače so se pozgubile stare pri-proste šege in navade, ne, še bolj je vzdignila pošast luksus svojo strupeno glavo na modnem polju. Priprosto dekle, delavke, kmečka dekleta, vse se nosi in oblači kolikor mogoče »gosposko". Izginile so priproste, udobne in mične narodne noše. Tudi v zadnji zagorski vasi se šopirijo posnetki parižkih mod, seveda skrajno neokusni in nerodni. Kaj še le služinčad v mestih! Ona nosi seveda obleke le po najnovejših vzorcih, velike, našoperjene klobuke in vse druge toiletne malenkosti ki jih predpisuje moda veliki dami. Po noši I nikakor ne moreš spoznati, imaš-li pred seboj kuhinjsko vilo ali damo finih krogov. Izdajo jo samo rabate manire, katere je poli zabila odložiti s priprosto obleko. Omikani krogi potem seveda tudi ne morejo z-aostati. Da ■ se loči od svoje dekle, skuša jo prekositi dama s še finejšim ■ blagom, s še novejšim modelom, kar vse dostikrat preseza njene 5 gmotne moči. Isto hlastenje po luksusu opažamo tudi v stanovanjih. Ne » pobrigajo se gospodinje na udobnost svojega stanovanja, ne mislijo ga urejati tako, da bi se njegovi prebivalci počutili ko v toplem, prijetnem zavetišču. Ne, le luksurijozno naj bo stanovanje, napolnjeno z vsakovrstnim nepotrebnim firlefancem, često preje podobno kakemu kabinetu za raritete nego človeškemu bivališču. Da v takem stanovanju ni nobene „Gemiitlichkeit" mi pač ni treba povdarjati. Da je le luksurjozno, da hišna dama ž njim le imponira svojim posetnikom! V obče se smatra to prodiranje luksusa kot znak raztoče kulture. Toda to naziranje je docela neutemeljeno. Luksus nam kaže samo zunanji blesk na kvar notranjega, duševnega in in-telektuelnega razvitka. Ne samo, da prave kulture ne pospešuje, nasprotno, še ovira jo ter zadržuje nje ponosno prodiranje med priprosto ljudstvo. Vriva se nam pa sedaj še drugo vprašanje. Ali pospešuje luksus človeško srečo in zadovoljstvo? Kajti, ako bi bil zmožen povišati človeštvu čut blaženstva in zadovoljstva bil bi v tem hipu upravičen kljub vsem drugim njegovim hibam, kajti sreča je človeku najvišji cilj stremljenja. Sredstvo, ki vodi do nje je tedaj uže a priori upravičeno. Žal, da se nam naše vprašanje ne potrjuje. Ako jasnega pogleda motrimo sedanje razmere, ter jih primerjamo k onimi polpretekle dobe, kaže se nam ravno nasprotno: Povsodi raztoče nezadovoljstvo v tesnem spremstvu raztočega luksusa. Zakaj to? Zakaj ni srce zadovoljno, ko je življenje okin-čeno in olišpano na stoteri rafinirani način kakor se našim dedom še sanjalo ne bi bilo? Toda ravno v tem tiči jedro nezadovoljstva. Hrepenenje in hlastenje po luksusu, ki ga nikdar ni moči doseči, ki je vedno, vkljub najhujšemu naporu korak pred nami, poraja večni nemir in nezadovoljstvo. Čut za domače ognjišče, za rodbinsko življenje, da v daljšem krogu tudi za domovino gineva; vse mišljenje in naziranje vplitvi; predvladuje le histerično hlepenje po demonu „bogastvo", ki omogoči luksus. A to nemirno vrvenje in pehanje napenja do skrajnosti živčevje, telo in duša slabe. Pred seboj vidimo polomljenega, obupajočega boritelja za neki fantom, ki se zamanj peha za njim vse svoje dni. Eto ti sliko človeka, ki ga vzgaja moderni razvoj hiper-kulture. Ivako priprosto in jednostavno je bilo življenje še pred kakimi 25imi leti. Po kmetih je vladalo še bolj patrijarhalični sistem. Rodbina je ostajala skupaj, dokler se niso otroci pomo-žili in poženili. Delali so na svoji rodni zemlji marljivo in neutrudno. Ker so si pridelali večinoma vse svoje potrebščine doma, ni jim bilo veliko do denarja. Kaj pa bi tudi ž njim. ko jim je dala domača gruda vse: obleko in hrano. Kupovati je bilo treba le prav malo predmetov, pred vsem sol in olje. Za dobavo teh se je pa že j)rodalo kako živinče ali je nesla gospodinja jajca in maslo na trg. Kako prijetno pa je bilo tudi o zimskih večerih v predilnici. Kolovrati so brenčali. Urno so sukali spretni prsti tenko nit. Fanti so posedali okoli, delali poredne dovtipe ter dražili dekleta, da so od sramežljivosti še urneje vrtele brneča kolesa. Če so pa bili fanti le presitni, je pa tudi kaka robata padla vmes, ki je sapo zaprla nepoboljšljivemu nagajivcu. S kakim ponosom in zadovoljstvom so dekleto tudi nosila svoje snežno-bele rokavce, ki so si jih same naprele. Saj so jim pa tudi res lepo pristojale. Kje je ostala poezija naših starodavnih predilnic? Kolovrati leže zaprašeni v kakem podstrešnem kotu. Še se včasih muči ž njim kaka stara majka sama za pečjo, da naprede potrebni materija! za plahte. Obleke si pa že zdavnaj več ne delajo iz domačega platna. Imenitni rokavci in ašpeteljni, ki so se vedno bliščali v snežni belini so potisnjeni v ozadje. Saj jih krije moderna bluza, kaj tedaj, če so pokrpani in zamazani! A z moderno opravo je prišlo tudi nezadovoljstvo z domačim delom. Tečni domači kruh več ne diši. Zato zapuščajo možki trumoma domačo vas, da si služijo v tujini, česar jim skromna domača zemlja ne da. A že ne zadostuje več delo v naši širni očetnjavi. Našega moža hrepenenje seže dalj, torej hajd čez morje za srečo za bogastvom. Možki m i sledijo dekleta. Kaj so jim domače, skromne službe! Tudi mestne službe, nekdaj tako imenitne so sedaj preslabe — prava beračija. Računati znajo samo še na dolarje, katerih pa manj od 20 na mesec niti ne pogledajo. Ali ste pa morda v domači vasi kje videli posledice tih lepih zaslužkov? Ali se morda zdaj dvigajo zlati gradovi iz tal? Niti malo ne. Lahko so zasluženi ti novci, iahko tudi zapravljeni. Le izjemno redki so slučaji, ko zamore kedo po-reči: .Glej sad moje marljivosti na Novem svetu. Postavil sem si bogastvo z amerikanskimi svojimi žulji." Pač pa vidimo dostikrat nasprotno. Mož pač pošilja iz Amerike, toda .mlada žena — vdova slabo gospodari ter zapravlja vse. Kolikokrat pa mož niti ne j>ošilja in domača zemlja propada. Saj navadno tudi ni absolutna beda, ki tira naše ljudi v Ameriko. Le hlepenje po bogastvu, indirektno mržnja do dela * jih podi čez morje. A kaj ga je po vedlo na to pot? Luksus, S ki se mu je vsesal v kri nevede, ter pokvaril njegove priproste S šege in navade. Tako na kmetih. £ Ali tudi v mestu ne najdemo druzega ko razdejajoči in £ razkrajajoči vpliv luksusa. Delavstvo štrajka, ker mu mezda S ne zadostuje v pokritje raztočih potrebščin. Srednji sloji, kjer » vsled svoje socijalne pozicije ne uživajo dobrote štrajka pa de-š lajo dolgove. Matere in hčere morajo vedno paradirati v naj-£ novejših toiletah. Moževa plača ne zadostnje v to. Spočetka i pristrižejo morda kuhinjo, kolikor se da; a ker naposled tudi l ne morejo živeti brez jela, in ker vsa štedljivost na račun žeji lodca ne pomaga, delajo dolgove. Marsikatere lepe vrste dosti-S krat 4 stopnih števil se blišče v knjigah manufakturistov, o ko-£ jih soprogi niti ne sanjajo. A pride i dan, ki spravi vse na : solnce. Potem bo pač polom in jok in stok. Kaj pa neki hasni ta pretirani luksus na modnem polju? Ali so ženske vsled njega bolj dražestne, bolj ljubeznive; ali se jih več pomoži? Ni malo ne. Nepokvarjenim očem bo napravilo gotovo punče v priprostem krilcu boljši utis, kot našemerjena modna dama, katere bogati kinč uničuje vso mlado, naravno krasoto. Tudi glede možitve ne vidimo pospeševanja od drage obleke. Vsak trezno misleči možki se lepo premisli, predno si natovori na vrat tako nališpano stvar vedeč da njegovi dohodki ne trpe takega obremenjenja. Vsled tega tudi tako strahovito narašča število neoženjevcev in kot dosledno izvajanje tudi ne-omoženih žensk. Le golo zavist rodi pretirani luksus, le puhlost v srcu in v glavi. Isto brezmejno in brezglavno kompliciranost najdemo tudi na polje lukuličnih užitkov. Jednostavna, priprosta in zdravju prikladna hrana ne radostuje več. Na umeten način se predela in predrugači jedem okus, da ne bi mogel kedo spoznati, kaj jč. Neštevilo dišav in dodatkov služi v to svrho. Le lino. eksklu-zivno, pikantno naj bo vse. Kaj poreče k temu ubogi, mučeni želodec, za to se ne pobrigajo razvajeni jedilci. Saj so zdravniki tu, da popravijo eventuelne škode. Saj oni hočejo tu.ii živeti1 Ni tedaj čuda, da hira toliko ljudi za želodčnimi bolezni. Toda pikantne jedi povzročajo zopet neprimerno žejo. Treba tedaj zalivati, zalivati in zopet zalivati. Seveda ne se studenčino. Zato najde očak Noa tako strahovito veliko posnemalcev. In s tem smo dospeli spet k drugemu pečečemu vprašanju, k alkoholizmu. Da. kakor ga podpira in pospešuje v nižjih slojih nevednost in deloma tudi beda, tako odvisi v omikanih krogih od luksusa. Zapletene in zverižene so vse pregrehe človeštva. Grajaj jedno, takoj se moraš dotakniti še drugih. Ene slabe navade ne iztrebiš, ako drugim prizaneseš. Le krepke remedure treba, ob-novljenje vseh življenjskih navad, Pa se človeštvo temeljito in in uspešno regenerira in omladi. SMEŠhlCE. Dobro uganil. Prvi dijak: „Še zdaj mi ni zvezal knjigovez knjige. Že spet se bom moral opravičiti." Drugi dijak: .Knjigovez že ve, kako se dijaku najbolj vstreže-" * Kdo je imel boljši spomin? Župnik pride čez deset let v faro in ima pridigo, kakor jo je imel pred desetimi leti. Po maši ga počaka kmetica, rekoč: .Gospod fajmošter, oni imajo pa res dober spomin, da znajo še čez deset let celo pridigo na pamet." * Slabi časi. .Kaj pa ti je bilo, da si bil v bolnišnici?" »Saj veš, konec meseca je, pa sem si dal želodec malo skrčiti." * Bilro pri zaDesfi. Profesor (dijaku, ki pa vidi, da goljufa): »Kaj pa imate pod klopjo?" Dijak: »Noge." * Izdal sa je. Profesor (pokliče dijaka): .Molek, povejte nam kaj o francoski revoluciji!" Molek: Molči. Profesor: »No. torej —" Molek: Sicer mučno napenja ustne mišice, a molči nadalje. Profesor: .Če ne znate, idite v klop!" Molek (že v krajni zadregi): .Sem onemel." * Kako hifro se ga izpozna. Kmetica (občinskemu biriču Volku, ki se bliža z listi v roki): »Glej ga, volka, ki gre že spet." Birič Volk : »Za vraga! — komaj teden sem tukaj, pa me že cela fara pozna." * IleDerjelno! Gost (pomoli krčmarju kupico vina): .Na, pijte I" Krčmar: »Hvala gospod — sem abstinent." * V Edino še mogoče. Prvi dijak (ob koncu semestra): „Pomisli, danes se mi je sanjalo, da sem zdelal." Drugi dijak: „I)a. da, kaj takega se ti res lahko samo še sanja." * Sreča nedeljskega Iodco. Nedeljski lovec: „Saperlotl danes sem imel pa srečo. Pomisli — dva na en strel. Takega pa nikoli več." Logar: „Kaj pa? Dva zajca — srnjaka—?" Nedeljski lovec: „Seveda! Dva vrabca." * Kako se izpremene razmere. Oče: „Kdo je bil ta gospod, ki te je tako prijazno pozdravil?" Sin (malenkostno); „Moj profesor." * 5krben mož. „Ljuba Rozi, ti si nekaj dni sem tako žalostna in otožna--povej mi koliko pa potrebuješ?" * Vzrok. Mali: „01ga, danes si bila pregroba s svojim zaročencem. Taka ne smeš več biti 1" Olga: „Zakaj ne?" Mati: „Ker še nisi njegova žena." * Primerno zdraoilo. Gospod: „Od kar vas poznam, milostljiva, nimam noč in dan več miru." Dama: „Torej si preskrbite--zacherlin." * 5oproga (po gozdu se sprehajajoč): „Glej Mirko, ta moja višnjeva obleka nič kaj ne pristoja k mlademu pomladanskemu zelenju." Soprog: ,Draga moja, jaz vendar ne morem dati zavoljo tvoje obleke vsa drevesa višnjevo prebarvati." * Grof: „Skoro pol svojega premoženja sem žrtvoval zate, ljuba Irma, toda koliko časa me bodeš še ljubila?" Irma: „Do zadnjega vinarja, moj dragec!" * na deželi. Letov iscar: „Krčmar, ali še močno gori?" Krčmar: „A, kaj še! Ali niste videli, da so se ravnokar odpeljali naši ognjegasci? To je gotovo znamenje, da je že vsega konec." Predpustni dozvoki. Na reduti. „Oh, servus, ata, ti si tudi tukaj ? Ali to mi takoj posodi 30 kron, drugače to povem jutri mami. V začregi. Snubec (k edini hčerki bogate (vdove): „Gospica Ema ali bi hotela biti moje žena?" — Ema: „Jaz — jaz ne vem. Spregovorite najprej z mamo." — . Snubec: „S to sem že govoril pa sem dobil košaro." Doktor: „No to je moral biti pa hud tepež!" — K^met: „E ja, prav lepo je to bilo, Vsak ve, da kaj podobnega bode šele o .žegnanju" in to je šele čez sedem mescev, zato so se potrudili, da bi bilo lepo. — 05vet. Klepetulja: »Kakor sem slišala je bil včeraj tvoj mož v gledišču v spremstvu neke krasne damel" Mlada gospa: Da popolnoma pravilno 1 Midva sva tam bila skupaj! 169 g g P* J= a/5. 05 4-50 Šoštanj 3./S. 07 4 50 Ziri Kraj ali pošta T.13. 10 4'50 Dan « 16./11.09 4-50 20-/12.06 4-50 Za krono, kakor za tisoč: Enako skrbno! Toda od (i K naprej, (i&vzemši „ Yydrovko" žitno kavo, katera gre popolnoma posebej) pošiljamo poštnine prosto. To je ugodno. Kdor hoče, naj izkoristi! o u O. U M aj >co tu to C o g O to £ u O. a c o & O V 3 >co 3 o _o D T3 > o u > o g < "d »> CS C © in > ti C X) >1 > j tO ■»t- m •r* a C t« P* 0J 6 N O « o rr t- g « »tO. 3 0) 'to O CM tO j O) K —1 u •3, N o' > »to o Oh T3 >> > o Oh tO Al *—' « Q O C o XI C5 C tO "> > o to "O — ^ rri ^ S > N bii « -s J* - g o tsj " * CM (M dO O & K » M čer o C < '> o o oo OD C3 N C D -K 1> tO O O »N e C G tO cu £ u J3 D O •T-l >u R u O tO V > o u K •a > bo R .M * r« •H te 3 3 «0 0. "O o -A; Vesel dogodek. S. J. Manek. „ Takšne stvari se ne godijo % . pogostoma! Tako primeroma en-< : ;-v: krat na leto ..." premišljeval je gospod Krasa, odpočivaje si po prihodu iz pisarne na divanu. Smod-kin dim je fino kolobaril okoli njegove plešaste glave, on pa ga je odpihoval s svojimi polnimi ustnicami, katere je ves čas osveževal s požirkom piva. Ravnokar ga mu je prinesla gospodinja k naslonjaču. Takoj ko zapre gospa Kati za seboj vrata, vzame gospod Krasa vnovič pismo svojega zeta, gospoda Zeleni. Poglejmo gospodu Krasu preko ramen. „ . . . verujte, istinito letos ne morem priti k Vam na praznike. Resnično obžalujem, da mi to nikakor ni mogoče. V uradu imamo sedaj ogromno dela! Ne dobil bi niti najkrajšega dopusta — a zadnji dan iti na tako daljno pot, vsekakor ni mogoče! To bi bilo skoraj bolje, ako bi Vi ljubi tatek,. prišli k nam! Ako imate kedaj čas — Vi ga gotovo imate — pridite gotovo. Torej — ne preostaja nič kakor končati to pismo in Vam želeti vesele praznike! N. B. Pričakujemo tudi mali, veseli dogodek! Mamica, Ola in Tonček se nabolj vesele! Vaš Anton." Gospod Krasa je odpihnil dim ter šepetal tiho sam k sebi: „Kakor sem dejal, ni to pogostoma, pa vendar.---- In, da se Tonček, in Ola veselita na brateca ali sestrico — kako čudo ? . . . Skoda, večna škoda, da ni več med nami rajnke mamice ... ta bi tam pri hčerki bila ... ali jaz . . . kje pa! ..." Godrnjal je nekoliko in nikakor mu to ni dalo miru. No, pravzaprav, bi to ne bilo tako hudo! Jaz bi se pri tem Zelenim vendar moral zglasiti. Jutri popoldne končamo slavni urad in potem sem prost.---In tako, da, grem, grem! Samo. saprlot, na ta vesel dogodek bi bil skoraj pozabil. Vendar bom moral vnuku nekaj kupiti! Ali, kaj, kaj, to je vprašanje! Zibelke vendar ne bodem vzel seboj, avtomobil pa tudi ni moderno dajati novorojencu----tako mogoče kakšen povojček. uhane (to ne! to ne, kaj ko bi bil deček!), zlatnike? No, lahko zlatnike, to bi bilo najbolje..." Zvečer je bilo že sigurno odločeno. Peljem se. Z zlatniki v žepu se pelje gospod Krasa k zetu. Jaz vem —" pravi si. „da mu ta njegov večni humor še ni prešel! Njemu preiti!" Gospod Krasa se je smejal. Premišljeval, odločeval in malo zadremal in predno je mislil je bil na mestu kamor se je bil namenil. Izstopil je ter pregledoval po peronu. Umevno je, da ga nihče ne pričakuje, ker on jim ni nič pisal, pride torej popolnoma iz jasnega. Odšel je iz kolodvora ter se napotil proti mestu. Zeleni so stanovali v Otočni ulici. Ko pride v prvo nadstropje pozvoni. „0, bože to ste vi?" Zet, v nočni halji s pivo v ustah, mu stisne roko. „ Pozdravljeni. Torej vendar? ... In že je tudi gospa Zelem bila tukaj, ter se hitro oklenila tateku okoli vratu. „Samo, saprlot, pozor, pozor, punca . . ." Jn kaj?" . . Jaz mislim . . . jaz ne vem . . gospod Krasa je bil v zadregi . . . Gleda po sobi. Nikjer nič, samo nekaj ška-telj in razmotan papir. Jaz mislim . . . kakor veste . . . ta . . . vesel dogodek?" jeclja. »Vesel dogodek... kako to?..." vpraša gospod Zeleni. V tem trenotku se takoj spomni, potrka se s prsti po celu ter se začne smejati. Ali, bože . . . tatek, to je bila le šala . . . Čakali smo vesel dogodek, da pošiljko žitne kave od Vydre iz Prage, dalje oblate Destinke, juhne konzerve in malinovi grog! To je že tukaj, ravnokar je prišlo! Niti ne verujete, kako so se naši veselili! In jaz tudi! Saj to je vendar zelo vesel dogodek!" Gospa Zelena se je smejala in konečno tudi gospod Krasa. ,Vi ste res nepoboljšljivi šaljivec, zet. da bi vas . . .! — Jaz tukaj prinašam zlatnike, pa skoraj bi bil prišel z zibelko ..." „Samo, da ste tukaj . . . Sedite k nam . . . Ola, Tonček! Poljubita staremu očetu roko ..." Že je tukaj gospa Zeleni, prinesla je kavino garnituro. „Gotovo ste lačni po ti vožnji, „Vydrovka" Vam bode ugajala, tatek. Je izborna le poglejte, kako našim otrokom uspeva. Otroci, pridite se pokazat staremu očetu!"