Zdravljenje naših bolnih razmer. Mnoge neznosne razmere, ki jib ustvarja nekdo v ptujskem, Ijutornerskem in konjiškem okrajnem glavarstvu, nadalje gnile šolske in učiteljske razmere po nekaterih drugih glavarstvih na Štajerskem so dalo zavednim, čuječim in izkušenim tovarišem dovolj utemeljenega povoda, otvoriti v nUčiteljskem Tovarišu" na korist zatiranemu učiteljstvu iu sloveiiskemu šolstvu tovariško zdravniško pisarnico, v kateri se bodo naročnikom in drngim cenjenim čitateljem »Učiteljskega Tovarisa" dajali recepti za zdravijenje njihovih bolnih stanovskih, družabnih, uradaih, narodnostnih ia političnih šolskih razmer. Plačujočim naročuikom ,,Učiteljskega Tovariša" se bodo ti recepti priobčevali brezplačno, a morajo za vsako vprašanje priložiti dve poštni znamki po 10 h za korespondenco med uredništvom in dotičnim tovarišem »doktorjem." Vprašalci-ncnaročniki, ozirama neplačujoči naročniki pa morajo nakazati našemu urednistvn po poštni nakaznici za sleherno prašanje po eno krono, kateri znesek se po odbitku poštnine za dopisovanje med urednistvom in dotičnim poročevalcem ,,doktorjem" izroči »Zavezini" blagajnici v nadaljno upravo. Na vprašanja, ki ne bodo ustrezala tem pogojem, se ne bomo ozirali. Mnogokateri tovaris (in tovarišica) je moral radi zakrknjenega pravnega čuta svojih sotovarišev nadučiteljev, nadzornikov krajnega šolskega sveta itd. preboleti krivice, ne da bi si bil mogel poiskati sveta in pomoči. Temu nedostatku bomo izkušali odslej odpomoči s tovariško zdravniško ali pravzaprav s pravno pisarnico svojega lista, ki jo bodo urejali temeljito učeni ndoktorji". Morda bo baš ta pisarnica tvorila najzanimivejši del lista ter bo več pripomogla k organizaciji učiteljstva nego vsi prazni vzdihi po neuciteljskih časopiBih ter bos svetom in dejanjem uspesnobranila učiteljske stanovske družabne iu solske zadeve pred napadi, šikanami, krivicami itd., najsi pridejo od koderkoli. I. Vprašanj e: Moj okrajni šolski svet je izdal pred leti ukaz, da je vsakokratni katehet moje šole člau mojega krajnega šolskega sveta. Šola, na kateri delujem, ni namreč v kraju župne cerkve temveč pri njeni podružnici. A tudi na šoli v kraja župne cerkve ni ondotni župnik, temveč kaplan kot kateliet član ondotnega krajnega šolskega sveta. Ali se ta ukaz strinja z zakonom z dne 8. februvarja 1869., veljavnim za Štajersko? Sršen. V zakonu z dne 8. februarju 1869., veljavnem za vojvodino Štajersko, pravi točka c § 6., da sestoji krajni šolski svet med drugimi tudi iz enega veroučitelja vsake, v občini se nahajoče verske družbe. Na prvi pogled tega besedila bi se pri plitvem presojevanju mislilo, da je katehet tvoje šole zakoniti član krajnega šolskega s^eta, kar pa ni res, kakor bom v naslednjem obrazložil: 1. Vprvo se je treba ozreti po pojmu nveroučitelj" ter si predočiti, koga je zakonodajalec s tem mislil. Kaplan, oziroma katehet ni veroučitelj v pravaein pomenu besede, temveč on je le župnikov dahovni pomočnik. Veroučitelj v farni občini je ediao le žapnik, ki je v ta namen na fari po kanoničnem pravu ninstalovau" tako, da 'ga sicer škof lahko radi nepokornosti suspendira od izvrševaaja službe božje, a odstaviti ga proti njegovi volji od župnije brez posebnih deliktov nikdar ue tnore. Župnik je obenem veroučitelj v šoli; nadomestujejo ga njegovi pomočuiki, kaplani. Ako bi v točki c § 6. imenovanega zakona bil dejanski katehet kot veroučitelj označen, tedaj bi ne smel biti član krajnega solskega sveta noben župnik, ki ni obenem katehet ter bi sleherni katehet postal člaii krajaega šolskega sveta. Tako bi se lepo pripetilo, da bi v krajnih šolskih svetih po takih krajih, kjer je radi dveh, treh šol po več katehetov, bila dva, trije i. t. d. kateheti člani krajnega šolskega sveta. Tako tolmačenje zakona bi vodilo do konfuzije. 2. Da si tvoj okrajni šolski svet v tej zadevi dotične določbe v rečenem zakonu ni prav tolmačil, sledi tudi iz tocke c § 11. državnega zakona z dne 25. raaja 1868., s katero se določajo osnovne določbe o razmerju šole k cerkvi. Tara stoji doslovno, da prehaja s tem zakonom dosedanji, namreč dotakratni delokrog duhovne in posvetne šolske oblasti krajaih dušnih pastirjev in krajnih šolskih ogled na krajni šolski svet. Ker je s tem zakonom presel delokrog dušnega pastirja v šolski zadevi na kraj. šol. svet, je dal postavodajalec krajaemu dušnemu pastirju v krajnem šolskem svetu sedež in glas. Z vprašanjem, koga je postavodajalec pod izrazom ,,krajni dušai pastir" mislil, si ni treba maogo glave beliti. ¦ Krajni dusni pastir je ninštalovani" župnik, ne pa dekretovani kaplan, ki je le njegov pomožui duhovnik. 3.) Ako morda daje knezoškofijskemu kouzistoriju v Mariboru kateri cerkveni zakoa pravico določiti, da je v izjemnih slnčajiti smatrati tudi kaplana za veroučitelja v zakonitem pomenu besede, tedaj ima konzistorij, a ue okrajni šolski svet določiti, kdo bodi kot ,,veroučitelj" Član dotičnega krajnega šolskega sveta. Iz praktičnega stališča bi morda cešče ngajalo, da bi bil katehet član krajnega šolskega sveta tnesto župnika, ali tudi ne, kar pa na pravuo tohnačenje zakona ne sme pray nič vplivati. Zanimivo bi bilo, ako bi kateri krajni šolski svet hotel to zadevo spraviti v tir do upravnega sodišča, oziroma naj blagovolijo tovariši morebitae tozadevne že izdane, a meni neznane razsodbe šolskih oblasti sporočiti ,,Učiteljskemu Tovarišu". Dohtar Jona.