0 poučevanju slovenščine in hrvaščine na ljudskih šolah med Slovani v Italiji. Z znano Oentilijevo šolsko refonno so bilc odpravl.jene vse ljudskc šole s slo vensk.'m. odncvsno hrvatskim učnitn iez'koim v Italiii in sicer ie b;i še z istim šolsk'm letom (1923./24.), odpravljen prvi razred. naslieduie šolsko leto ie bil odpravlien drugi razred in letos se 'poučuJ8 v slovenščini, odnosno lirvašoini samo oo četrteea razreda dal.ie. v kolikor seveda četrti razredi sploh (^bsto.iajo. Priliodiije šolsko leto odipadeio še ti in slovensika i" hrvatska šola v ItaKii je s tem praktlčno zakopana kaiti petfh in šestih razredov« katerim ip. dolooeno še eno. odnosno uve leti ž'vli&rija ie le skrajiio malo. L.iudske šole s slovenskini. odnosno hrvatsikim učnim jezikom niso b'iile oauravljene s posebni.m zakonom. kj b; ipokazal vseinu svetu pravo misl.jen.ie in uainene vladaiočih krog-ov. pač pa samo z nedolžno formuriraniim parasrrafoim v splošni šolski reformi. Da bi se pa iavnosti pokazal: velikodušne napram zatiranim manjšinatn so določli. da imajo slovensikj in hrvatski otrocj pravico do pouka v materinšičmli v nekakšnih dodatnih urah ki se pa inorai.) obdržati izven redneea urnilka. Toda ta pravica je ostala v splošnem na papirju. Ka.it: učonci. ki hnčejo uživavi to pravico moraio začetkom leta ob vpisovaiuiu predložiti ipriiavo sp"'sano v ltalijanščini. Že ta zahteva ie neprimerna, ka.it; naše ljudstvo ie po večini kmetskeffa stanu in se težko odloči da sploh Piiše. kaj šelc v ieziku ki Ka sploh ne pozna. Vsaika nomoč ,pri tem od drusre stranj pa se smatra kot naihujša iredentovska agitacija V kolikih slučaih pa so se italijanski. učitelii braniii sa>rejeti te prijave. Ze radi teh formalnlh težkoč ie veliiko štev:lo naše dece bre? nouka v materiiiščinil. Tud! v krajih kier so Se učenci pravočasno in pravilno priglasili se veitiiko- krat pouk resničuo ni Vršii. Veliko kraiev. kjer so se kl.fub prizadevaniu staršev in kljub teimi.daso slovensfce tvčoe moči na razpolasro, ne noučuje siiovensčina. tako n. nr. v Lazaretu v Koprščini. Drusroa se ne vrš: ipouk v dodatnili urah. k.ier iii u'5'itelia ki bi poučeval slov&nščimo. n. .pr. na Dobrdobu. Pri tem pa jDozabljaio koliko slovenskoh in Iirvatskih učiteljev so vrj?li na cesto samo radi tejja. ker so Siovenci ali Hrvatje. Kjer se na pouk vrši. se vrši več:noma i>o tnačehovsko. Tako n pr. v tržaš"