Izkušnje Vzgoja, september 2023, letnik XXV/3, številka 99 43 V obdobju od osmega razreda osnovne šole do zdaj sem kot mladi raziskovalec izdelal pet raziskovalnih nalog, ki so prejele priznanja na področnih tekmovanjih, štiri od njih pa so se uvrstile tudi na najvišja mesta na državnih tekmovanjih. Večino nalog sem izdelal skupaj s sošolci kot soavtor. Delil bom svoj pogled in razmišljanje o vplivu raziskovalnega dela name in o vlogi, ki so jo imeli moji mentorji. Moj pogled na mentorja raziskovalnih nalog Motivacija in prvi zagon V delo je vključeno iskanje idej, rešitev, komunikacija z mentorjem, priprava, iz- delava in javni zagovor naloge. Vsi koraki na tej poti raziskovanja so močno vplivali na moj osebni razvoj. Priznam, da me je v raziskovanje na začetku vleklo le izdelova- nje izdelka, ki je navadno nastal ob tem. S to prvo motivacijo sem kot osmošolec pristopil do mladega učitelja tehnike in ga povprašal za mentorstvo. Odziv, ki sem ga prejel, je bil zame več kot odličen. Imel sem mentorja, ki naju je s sošolcem na poti prve naloge izredno spodbujal, nama pomagal, in kar se mi zdi zelo pomembno, je nalogo tudi sam sprejel za 'svojo'. Men- tor se je zanimal za razvoj ideje, nama iz svojih izkušenj posredoval ideje, v komu- nikacijo in razmišljanje vložil tudi svojo energijo, kar je močno vplivalo name. S svojim pristopom je mentor še spodbujal mojo motivacijo, da sem bil pripravljen med počitnicami priti v šolsko delavnico in ob hišniku pripravljati izdelek. V po- govorih z drugimi avtorji sem ugotovil, da jim pisanje naloge predstavlja poseben izziv. Meni se je to zdelo preprosto, saj sem imel mentorje, ki so poznali svoje delo in pravila ter strukturo pisanja raziskovalnih nalog. Ko po več letih gledam na dogaja- nje ob prvi nalogi, šele spoznavam, kako močno je takratni mentor vplival na moje nadaljnje raziskovalno delo in nadaljeva- nje šolanja na srednji tehniški šoli. Razočaranje Zagon ob raziskovanju se še posebej utr- di ob iskrenem navdušenju komisije nad odličnim delom in prejetim zlatim prizna- njem. Ta zagon nas je v devetem razredu ponesel do naslednje naloge, s katero smo zasedli zlato in prvo mesto v kategoriji na državnem tekmovanju. Pot raziskovanja sem nadaljeval kot srednješolec. Ob tem sem imel pred seboj jasen cilj raziskova- nja in tudi izkušnje pri pisanju, tako da so se profesorji na srednji šoli čudili moji samostojnosti. Naloga se kljub odličnim rezultatom na področnem tekmovanju in pohvalam za raziskovalno metodolo- gijo ni uvrstila na predstavitev za najvišja mesta na državnem tekmovanju. Sledilo je globoko razočaranje. Bil sem na tleh. Nalogo, za katero še vedno mislim, da je moja najboljša, so v komisiji ocenili slabše, brez pravih vsebinskih utemeljitev. Čeprav sem v mislih že trdno sklenil, da nikoli več ne bom napisal in izdelal nobene naloge, so se mi po nekaj dnevih že porodile nove ideje in zamisli za temo naslednje naloge. V tem zagonu sem pozabil na razočaranje. Spomnil sem se prvih izkušenj in veselja do dela. Tudi starši so mi bili v moralno oporo in spodbudo. S sošolcem sva izdela- la izdelek in napisala nalogo. Potrudila sva se in oceno prepustila komisiji. Bila sva svobodna do njihove odločitve. Naloga je Miha Golob je zaključil Srednjo tehniško šolo v Mariboru, zdaj študira na Biotehniški fakulteti v Ljubljani. Foto: Petra Duhannoy Izkušnje 44 Vzgoja, september 2023, letnik XXV/3, številka 99 bila ponovno zlata. Naslednje leto sva za novo idejo in izdelek prejela srebrno pri- znanje. Naučil sem se, da ni dobro, da ima razočaranje zadnjo besedo. Vloga mentorja V srednji šoli sem bil kot avtor nekoliko razočaran nad mentorstvom. Zame to morda ni bila ovira, saj sem imel že dve izkušnji, ki sta me bodrili, za nekoga, ki izdeluje nalogo prvič, pa je to ključnega pomena. Mladostnik se opira na svojega mentorja, išče ideje in poskuša razširiti svoje znanje. Ima željo, pripravljen je vlo- žiti čas in energijo, potrebuje pa mentor- stvo. Slana meni, da ima mentorstvo dve pomembni vlogi. Prva predstavlja organi- zacijski vidik prenosa znanja uporabe raz- iskovalne metode in veščin od izkušenih na manj izkušene. Obenem pa je mentor- stvo del širše posameznikove izkušnje, v kateri pridobiva veščine, znanje, usmeri- tve, pojasnila in tudi povratno informacijo (Slana, 2017). Osebna rast in napredek raziskovalca Raziskovanje, priprava izdelkov in pisa- nje nalog me je pripeljalo do napredka v veščinah, ki sem jih usvojil, kot tudi do osebne rasti. Menim, da je izdelava raz- iskovalne naloge odlična priložnost za mladega človeka, da osebnostno in stro- kovno napreduje. Izbira teme, ki priha- ja iz lastne pobude, lahko močno osve- tli izbiro nadaljnjega izobraževanja. Ob raziskovanju pride do zapletov, kar terja iskanje rešitev, komunikacijo in pregled virov. Ovrednotenje in ocenitev rezultatov naloge pomaga pri vrednotenju lastnega dela in nas nauči opaziti ter ovrednotiti pomembne stvari, razširi pogled. Pisa- nje naloge mladega avtorja utrdi tudi v jeziku in tvorbi besedil. Sprejemanje lek- torskih popravkov in trud za lep, čeprav znanstveni jezik s pravilnim navajanjem in iskanjem virov ni preprosto in prinaša vseživljenjsko znanje, ki ga ne pozabiš, saj je izkustveno in doživeto. Seveda ne smem pozabiti na znanje urejanja besedil in jav- no nastopanje, ki sta prav tako vplivala na mojo samozavest pri nadaljnjem šolanju in udejstvovanju v zunajšolskih dejavno- stih. Ob uspehih, ki so dvigali samozavest, krepili prijateljstva in željo po sodelova- nju ter motivacijo, pa mi je tudi neuspeh dal pomembno življenjsko lekcijo. Naučil sem se, da ni dobro obupati in se predati ter da je vsak nov začetek in iskanje novih raziskovalnih poti del življenja. Z veseljem pogledam nazaj, na vse raziskovalne nalo- ge, ki sem jih pripravil. Tudi v tem je vloga mentorja, da raste skupaj z mladimi in se zna in hoče učiti iz izkušenj. Želim si, da bi mladi, ki iskreno iščejo in želijo svojo energijo ter čas vložiti v nekaj dobrega, imeli ob sebi dobre men- torje, spremljevalce, usmerjevalce. Po- dročje udejstvovanja niti ni pomembno, pomembna je pot, ki jo ob tem prehodiš, da dosežeš globino znanja na nekem po- dročju ob soočanju z lastnimi zmožnost- mi in spremembami. Mislim, da je po- trebno v mentorstvo mladim na različnih področjih usmeriti več pozornosti, saj pri- naša želene sadove, ki jih težko pričakuje- mo od razdrobljenega šolskega pouka. Viri • Slana, Urška (2017): E-mentorstvo v mladinskem delu. Mladinsko delo 4.0. Pridobljeno 3. 5. 2023 s spletne strani: https://inkuba - tor40.si/wp-content/uploads/2017/01/Slana_E-mentorstvo.pdf. Raziskovalne naloge • Golob, Miha; Juršnik, Matic (2018) Naredi si sam: tolkalo cajon. Pridobljeno s spletne strani: https://bistra.si/images/ raziskovalne-naloge/2018/O%C5%A0_Tehnika_ali_tehno - logija_Naredi_si_sam_tolkalo_cajon.pdf. • Červek Roškarič, Erik; Golob, Miha; Erik; Juršnik, Matic (2019): Tubofon. Pridobljeno s spletne strani: https://bistra.si/ images/raziskovalne-naloge/2019/O%C5%A0_Tehnika_ali_ tehnologija_Tubofon.pdf. • Golob, Miha (2020): Testiranje tap za cajon. Pridobljeno s spletne strani: https://zbirke.zotks.si/resources/Bronasto_ SS_Tehnika_ali_tehnologija_tekstil_lesarstvo_strojnistvo_ idr_584871.pdf. • Golob, Miha; Horvat, Niko (2021): Izdelava bobnov iz ma- sivnega lesa s CNC tehnologijo ali kako drugače? Pridoblje- no s spletne strani: https://zbirke.zotks.si/2021/resources/ SS_Tehnika_ali_tehnologija_tekstil_lesarstvo_strojnistvo_ idr_639023.pdf. • Golob, Miha; Horvat, Niko (2022): Izdelava namiznega CNC rezkarja. Pridobljeno s spletne strani: https://zpm-mb.si/wp- content/uploads/2022/09/SS%CC%8C_Lesarstvo_Izdelava_ namiznega_CNC_rezkarja.pdf. Foto: Matej Hozjan