59 KONGRESI AR 2014/1 59 important to encourage listeners to identify hidden orderliness in an even seeming mess. The purpose of such fine arts compositional tutorials is to raise a curiosity, inventiveness and creativity in students. In such a manner, we familiarize them with the tactile aspect of the fine arts and indirectly we develop hand making skills. But mainly with that we may bring in the space design field the juiciness, imagination and unconventional approach of fine arts creator. The atmosphere in the space is possible to represent on the nonverbal level by the means of fine art expression. The meaning of tutorials, which are more than not pertinent to painting techniques, however, are developing indirectly a sense of components that are co-creating a space, from the light to the textures as example, what would later benefit students in the space design field. Fine arts thinking can actually represent an abstract method which indirectly leads to some general model of how to step in any task of complex design. MAROLT, Peter. Encouragement of Fine Arts Sensitivity and Sense of Space on the First Level of University Study of Urban Planning. V: FIKFAK, Alenka (ur.), Smart Urbanism: Teaching Sustainability: Book of Proceedings. (Scientific Meeting from the Field of Urbanism, Ljubljana, 19th-21st June 2014.) Faculty of Architecture, Ljubljana, 2014, str. 133-145, ilustr. [COBISS.SI-ID 3050884] Portugalsko mesto Guimarães je ponovno gostilo Mednarodno konferenco o konstrukcijah in arhitekturi. Tematika povezovanja obeh področij je pritegnila skoraj 400 arhitektov in gradbenih inženirjev iz več kot 40 večinoma evropskih in severnoameriških držav. Udeleženci konference so konstruktorji, arhitekti ali gradbeniki, ki delujejo v praksi, so raziskovalci in znanstveniki ali pa poučujejo na univerzah. V štirih dneh smo se udeleženci dobro spoznali. Vsako dopoldne smo začeli z dvema uvodnima predavanjema, ki sta nakazala glavne teme dneva. Čast prvega predavatelja je pripadla španskemu profesorju Félixu Escrigu, ki je predstavil delo Emilia Péreza Piñere, manj znanega rojaka, arhitekta in inovatorja različnih paličnih konstrukcij. Profesor Andrea Deplazes s Zürichške ETH je kritično razmišljal o Arhitektoniki in arhetipih konstrukcije, torej o področju, ki je postalo zelo aktualno po izidu Framptonove knjige leta 1995. Profesor Ulrich Knaack s Tehnične univerze v Delftu se ukvarja z materiali in je predstavil različne možnosti inovacij fasad glede na različna gradiva, energijsko učinkovitost in njihovo funkcijo. Zaslužni profesor Mario A. Chiorino s Politehnike v Torinu je celovito predstavil življenje in delo inženirja Pier Luigi Nervija Gibanje po prostoru je eden temeljnih vidikov spoznavanja s prostorom. Poleg risbe, različnih računalniških predstavitev in modela prostora, za bodoče oblikovalce prostora, obstajajo tudi manj ustaljeni načini dojemanja in predstavitve prostora, ki se navezujejo na širše področje likovne umetnosti. Pri kolažu ali trganki se sicer ne obremenjujemo z realno obstoječim prostorom, a lahko predstavljata koristno orodje tudi bodočega arhitekta urbanista. V kontekstu pedagoškega procesa gre za vajo, ki glede na minimalne omejitve in kolikor toliko svoboden pristop h kompoziciji, študente posredno navaja k boljši orientaciji v dvodimenzionalnem prostoru. Pri določenih vajah gre za način, kako študente napeljati k opazovanju in izluščiti takšne sestave elementov, ki v sebi nosijo nek likovni smisel. Pri tem je pomembno vzpodbujanje slušateljev, da celo v navideznem neredu prepoznajo skrito urejenost. Namen tovrstnih likovno-kompozicijskih vaj je pri študentih vzbuditi radovednost, inventivnost in kreativnost. S tovrstnimi vajami jih seznanjamo tudi s tipnim vidikom likovne umetnosti in posredno razvijamo ročne spretnosti. Predvsem pa s tem lahko v oblikovanje prostora vnesemo sočnost, domiselnost in nekonvencionalni pristop likovnega ustvarjalca. Vzdušje v prostoru je na neverbalni ravni mogoče predstaviti s pomočjo likovnega izraza. Smisel vaj, ki se sicer bolj kot ne tičejo slikarskih tehnik, pa je posredno razvijati občutek za elemente, ki prostor soustvarjajo, od svetlobe do teksture na primer, kar bi študentom kasneje koristilo pri oblikovanju prostora. Likovno razmišljanje pa lahko dejansko predstavlja abstraktno metodo, ki posredno usmerja k nekemu splošnemu modelu kako pristopati k vsaki kompleksni oblikovalski nalogi. Movement across space is one of the fundamental aspects of discovering space. In addition to the drawings, different computer presentations and model, for future space designers there are existing also less conventional methods of perception and representation of space, which are related to the broader field of fine arts. In a collage or torn paper technique we do not worry over the real existing space, but can be a useful tool for the future architect urban planner. In the context of a pedagogical process, it is the practice, which considering the minimum limits as far as free approach to composition gets students indirectly accustomed to better orientation in two-dimensional space. In certain tutorials, it goes more for the way to bring students to the point of observation and to distinguish elements in the composition that have an art meaning. In the process, it is Peter Marolt VZPODBUJANJE LIKOVNE OBČUTLJIVOSTI IN OBČUTKA ZA PROSTOR NA PRVI STOPNJI UNIVERZITETNEGA ŠTUDIJA URBANIZMA ENCOURAGEMENT OF FINE ARTS SENSITIVITY AND SENSE OF SPACE ON THE FIRST LEVEL OF UNIVERSITY STUDY OF URBAN PLANNING International Scientific Conference and Workshop Smart Urbanism - Teaching Sustainability Ljubljana, Slovenia, 19. - 21.6.2014 http://www.fa.uni-lj.si/filelib/obvestila/2014/pametni_urbanizem_2014_090614.pdf Lara Slivnik THREE-HINGED STRUCTURES IN A HISTORICAL PERSPECTIVE. Second International Conference Structures and Architecture, ICSA 2013 University of Minho, School of Architecture Guimarães, Portugalska, 23. - 26.7.2013 http://www.icsa2013.arquitectura.uminho.pt/