NNNP 1979 POSEBNA IZDAJA September 1979 GLASILO SOCIALISTIČNE ZVEZE DELOVNEGA LJUDSTVA OBČINE DOMŽALE PREVERJANJE NAŠE PRIPRAVLJENOSTI 29. IN 30. SEPTEMBRA NE BOMO PRESENEČENI Ali znamo dovolj ceniti svobodo, mir, blagostanje, enakopravnost pri odločanju in urejanju življenja in dela v naši samoupravni, enotni in trdni domovini, v svetu, ki je poln političnih, ekonomskih in vojaških konfliktov in pretresov, teptanja osnovnih človekovih pravic, pa tudi pomanjkanja in naravnih katastrof? V akciji „Nič nas ne sme presenetiti" bomo dokazali, da smo v vsakem trenutku in proti komerkoli pripravljeni in sposobni braniti našo svobodo, humane medčloveške odnose in blaginjo zgrajeno na trdnih temeljih socialistične revolucije. Utrjevali bomo zavest, da za varnost družbe in našo lastno varnost lahko največ storimo sami kot delavci v kolektivu kot občani v krajevni skupnosti, v stanovanjskem bloku pa tudi v svojem domu in sicer tako, da sodelujemo pri izvajanju obrambne politike in obrambnih nalog v svojem okolju, da izpopolnjujemo svoje znanje in spretnosti za obrambo in reševanje, da pomagamo preprečevati kakršnokoli sovražno aktivnost, ki ima namen izpodkopavati našo samoupravno socialistično ureditev, razbijati bratstvo naših narodov in slabiti našo obrambno sposobnost. Sleherni posameznik mora v mozaiku splošnega ljudskega odpora in družbene samozaščite najti svoje mesto, poznati mora najnujnejše ukrepe za zaščito in reševanje v primeru potresa, poplave, požara, nevarnosti, ki jih prinaša uporaba uničujočih modernih orožij, vedeti mora, kje je najbližje zaklonišče, si zagotoviti najpotrebnejšo zalogo hrane, sredstva za prvo pomoč, poznati mora alarmne znake, pripraviti sredstva za zatemnitev itd. V akciji „Nič nas ne sme presenetiti", ki jo vodi SZDL v letošnjem letu in ki dosega svoj višek v teh dneh koncem septembra, želimo preveriti, kako smo pripravljeni na nesrečo, vojne nevarnosti ali kakršnakoli drugačna ogrožanja varnosti v naši krajevni skupnosti, TOZD, OZD, DPO, šoli, vrtcu, zdravstvenih organizacijah in v družbi nasploh. Že doslej smo veliko storili za večjo obrambno pripravljenost, izpopolnjevali smo obrambne načrte, organizirah in usposabljali enote narodne zaščite, civilne zaščite, ocenjevali varnostne razmere in seznanjali delovne ljudi in občane z njihovimi nalogami. Krajevne skupnosti, TOZD in druge organizacije in skupnosti so za preverjanja - vaje 29. in 30. septembra - same pripravile programe na podlagi različnih predpostavk ogroženosti. Zamisli in rešitve za zadnji septemberski vikend so zelo različne in tudi izvirne: nekje bo „gorelo", rušile se bodo stavbe po bombnih napadih, tresla se bodo naselja, ljudje bodo ranjeni, TOZD bodo proizvajale v „vojnih razmerah", diverzanti bodo ogrožali pomembne objekte, umikali se bomo v zaklonišča, debli potrošniške karte, vzpostavljene bodo vse možne zveze, kurirji bodo trkali na vrata v zgodnjih jutranjih urah, mladinci bodo prenašali informacije in podobno. Dovolj bo torej dela in nalog za družbenopolitične organizacije, za odbore za ljudsko obrambo in družbeno samozaščito, komisije, štabe in enote pa tudi za občane. Pa vendar bo življenje teklo normalno. To so le vaje, v katerih obo- rožene sile ne sodelujejo. Nikakršnih problemov v preskrbi z vodo, hrano, elektriko in podobnim ne bo Zato ni razlogov za paniko ali strah. Tudi alarmne znake bomo oddajali le zato, da bi hitreje ..ukrepali" in da bi se ljudje z njimi seznanili. Pričakujemo, da se bodo delovni ljudje in občani ravnah v skladu s „situacijo", spremljali aktivnosti v svoji TOZD ali KS in izpopolnjevali dogovorjene naloge in ukaze vodstev, saj so že v dosedanjih pripravah pokazali veliko pripravljenost in odzivnost za sleherno akcijo na področju ljudske obrambe in družbene samozaščite. Z vso odgovornostjo se lotimo naših nalog, ker lahko z neresnim odnosom ah premajhno zavzetostjo škodljivo vplivamo na uveljav-ljarje zasnove SLO. Budno moramo spremljati in preprečevati tudi morebitne odpore do sodelovanja ah pojave, ki rahljajo našo trdnost in enotnost. Akcijo NNNP ne izvajamo zaradi kakšne posebne ogroženosti in nevarnosti, pač pa zato, da v boju za socialistične samoupravne odnose, za odločanje delovnega človeka o vseh osebnih in skupnih interesih utrdimo njegov samoupravni položaj pri uresničevanju pravic in dolžnosti v obrambi domovine. NA PODROČJU LJUDSKE OBRAMBE IZVRŠUJEJO DELOVNI LJUDJE IN OBČANI NASLEDNJE PRAVICE IN DOLŽNO STI: VOJAŠKO DOLŽNOST - v Jugoslovanski ljudski armadi, terito-» rialni obrambi, milici in enotah za vojne zveze družbenopolitičnih skupnosti; med vojno pa tudi posamično, če se ne morejo pridružiti enotam oboroženih sil; DELOVNO DOLŽNOST - v TOZD, KS, SIS ter drugih samoupravnih organizacijah in skupnostih, organih družbenopolitičnih skupnostih, v DPO ter družbenih organizacijah in v oboroženih silah; DOLŽNOST SLUŽITI V CZ - v štabih in enotah civilne zaščite ter z izvajanjem samozaščite; DOLŽNOST SLUŽITI V SLUŽBI ZA OJOA - v centrih za obveščanje in alarmiranje; DOLŽNOST USPOSABLJANJA EN POUKA za obrambo in zaščito; MATERIALNO DOLŽNOST - z dajanjem predpisanih materialnih sredstev oboroženim silam, civilni zaščiti, službi OJOA in organizacijam, ki so pomembne za ljudsko obrambo; VLOGA IN NALOGE SZDL V SPLOŠNI LJUDSKI OBRAMBI Socialistična zveza je najširša, množična, politična organizacija delovnih ljudi s ciljem, da v njej delovni ljudje obravnavajo in tudi razrešujejo vprašanja njihovega vsakodnevnega življenja in celovitega razvoja. Obramba vsega, kar smo skozi razvoj dosegli, zlasti pa varnost človeškega življenja in socialističnega samoupravljanja, je zato sestavni del naših samoupravljal-skih pravic in odgovornosti. In če delamo in ustvarjamo vsak dan, potem moramo tudi to varovati vsak dan. To lahko uresničujemo le, če smo za to organizirani. Katere so osnovne naloge SZDL? — SZDL se mora v krajevni skupnosti in občini aktivno vključiti v ocenjevanje varnostnih in političnih razmer. Ta ocena pa je podlaga za načrtovanje nalog in aktivnosti; — SZDL mora biti stalno vzpod-bujevalec za nosilce načrtovanja obrambnih nalog in za odgovorno opravljanje istih; — SZDL mora voditi stalno politično bitko za podružbljanje ljudske obrambe in družbene samozaščite; — ustvarjati mora politično razpoloženje vseh delavcev in delovnih ljudi, da na samoupraven način (s samoupravnimi sporazumi in družbenimi dogovori) zagotavljajo materialno podlago za potrebna materialna sredstva za uresničevanje obrambnih in samozaščitnih nalog; — uveljavljati mora princip, da je načrtovanje obrambnih priprav sestavni del planiranja v krajevnih skupnostih in temeljnih organizacijah združenega dela ter drugih organizacijah in skupnostih. Na kakšen način je v krajevni skupnosti to moč opraviti? 7. Na zborih delovnih ljudi v vaseh, naseljih, ulicah, blokih (po krajevnem običaju) zagotoviti, da bodo delovni ljudje vedeli, kako je krajevna skupnost organizirana za SLO in kdo je nosilec obrambnih priprav. 2. Na teh zborih delovni ljudje tudi ocenjujejo varnostne in politične razmere; dogovarjajo se, kaj je še storiti za krepitev Nadaljevanje na 2. strani PRIPRAVLJENOST ZA OBRAMBO IN ZAŠČITO NA VSEH PODROČJIH DELA IN ŽIVLJENJA OBVEŠČANJE IN PROPAGANDA Informiranje je ena izmed pomembnih nalog V vsaki družbi in ob vseh dogodkih je resnično informiranje ljudi najučinkovitejše sredstvo, s katerim lahko odstranimo nepopravljive posledice. Danes posvečamo sredstvom javnega obveščanja vso pozornost, saj se globoko zavedamo, da je ravno obveščenost tista, ki lahko odstrani marsikatero slabost in motnjo in da posredno vpliva tudi na psihološko stanje delovnih ljudi in občanov. Psihološko propagandna dejavnost je nenehno prisotna v vseh sredinah in ima tudi točno opredeljene cilje. Ravno zaradi tega moramo sistem informiranja Nadaljevanje s 1. strani obrambnih in samozaščitnih priprav v KS. 3. Na sestankih se ljudje tudi seznanjajo z osnovnimi nalogami, ki jih imajo sami vsak zase in vsi skupaj v smeri obrambnih in samozaščitnih ukrepov. Krajevnim organizacijam SZDL je treba zagotavljati s strani strokovnih delavcev upravnih organov za ljudsko obrambo in štabov teritorialne obrambe neposredno strokovno pomoč. V strokovno pomoč krajevnim skupnostim se naj močno vključujejo rezervne vojaške starešine. Na enak način uresničuje svoje naloge tudi Zveza sindikatov znotraj delovnih organizacij. KAJ NE SMEMO POZABITI: Uresničevanje te pomembne naloge ni možno, če v tako aktivnost niso polno vključene vse družbenopolitične organizacije, ker je SZDL fronta vseh socialističnih sil. Če ena od teh zataji, se uspešnost podira. prilagajati posameznim pojavom, predvidevati, kaj bi lahko povzročile naravne ali druge hude nesreče in s kakšnimi vprašanji bi se srečevali ob napadu na na so svobodo in suverenost. Izhajati moramo iz dejstva, da je vsaka propagandna dejavnost istočasno tudi vpliv na zavest ljudi, na njihovo prepričanost, daje njen namen prikazovati stvari tako, kot ustrezajo posameznikom in da v mnogih primerih ni resnična, ampak lažna. In še več! Vsako dogajanje, vsak pojav in dogodek lahko izkoristimo za dva namena: - da posredujemo resnične informacije in s tem ne dopuščamo možnosti za razširjanje neresnic, psihološke napetosti, širjenja panike, medsebojnega nezaupanja in drugih škodljivih pojavov; — da posredujemo lažne informacije, da prikazujemo stvari drugačne kut so in s tem vnašamo med ljudi neodločenost, pasivnost, strah, nezaupanje v lastne sposobnosti in lagodnost Dejstvo je, da vsakdo, ki želi napačno informirati ali pa širiti svojo propagando, zasleduje določene cilje in koristi. Izkušnje nas učijo, da moramo razviti v vseh sredinah takšen sistem informativne propagandne dejavnosti, ki bo vedno v stanju delovati tako, da bo sleherni izmed nas resnično obveščen o dogajanjih, da ne bo v dvomih, kaj je resnica in kaj ni, kaj je dobronamerna informacija in kaj je zlonamerna propaganda. Razreševanju teh vprašanj je namenjeno delo komisij za informativno propagandno dejavnost v TOZD, KS, SIS ter drugih samoupravnih organizacijah in skupnostih. V konceptu SLO pa je informiranje sestavni del rudi vseh družbenopolitičnih organizacij, saj so dolžne nositi vso težo politične odgovornosti v sistemu pravilnega informiranja. Ker nam ustava zagotavlja popolno svobodo govora in tiska, nam istočasno nalaga veliko odgovornost: PRAVILNO IN DOSLEDNO OBVEŠČANJE NA VSEH PODROČJIH, ODKLANJANJE VSEH LAŽNIH PRIKAZOVANJ NAŠE STVARNOSTI, S TEŽO ARGUMENTOV ODSTRANJEVATI DESINFORMACIJE IN SE Z USTNO EN PISANO BESEDO BORITI POVSOD, KJER JE TO POTREBNO. Kajti naša dolžnost je in ostane: delovni človek in občan ima pravico in dolžnost biti pravilno informiran o vsem dogajanju in življenju, o vseh zadevah, ki jih sam ali pa s pomočjo drugih ureja v sredini, kjer živi in dela. DELOVNI ČLOVEK - NOSILEC LO Varnost in obramba naše socialistične samoupravne družbe temelji na uresničevanju zasnove splošnega ljudskega odpora. Na tej osnovi se razvijajo obrambne priprave kot družbena funkcija, ki jo vsakodnevno izvršujejo delovni ljudje in občani v temeljnih in drugih organizacijah združenega dela, v krajevnih skupnosti, družbenopolitičnih ter družbenih organizacijah in društvih, v samoupravnih interesnih skupnostih, družbenopolitičnih skupnostih ter v drugih organizacijah in skupnostih. Obramba države se vse bolj gradi in uveljavlja kot sestavina socialističnega samoupravnega razvoja in kot neločljiv del samoupravnih pravic, odgovornosti in družbenopolitične aktivnosti delavcev ter vseh delovnih ljudi in občanov. To je samoupravno zasnovan in zato trden in učinkovit obrambni sistem ter množično gibanje, ki ga gradimo na podlagi bogatih izkušenj narodnoosvobodilnega boja in revolucije. Delovni ljudje in občani uresničujejo politiko ljudske obrambe in se neposredno organizirajo, pripravljajo in usposabljajo za oborožen boj in za druge oblike odpora, za varstvo in reševanje ogroženega prebivalstva in materialnih dobrin ob vojnih akcijah, ob naravnih in drugih hudih nesrečah ter v drugih izrednih razmerah, za preskrbo oboroženih sil in prebivalstva. Zla- sti uresničujejo naslednje pravice in dolžnosti s področja ljudske obrambe: — skrbijo za idejnopolitično in obrambno vzgojo in pripravljenost občanov; — določajo obrambni načrt; — organizirajo in pripravljajo štabe in enote civilne zaščite; — organizirajo zbiranje'podatkov, ki so pomembni za ljudsko obrambo in varnost; — pripravljajo in skrbijo za nastanitev enot oboroženih sil, umaknjenih obratov delovnih organizacij, šol, zdravstvenih postaj in bolnišnic ter z ogroženih območij evakuiranih prebivalcev in beguncev; — organizirajo informativno— propagandno delo in obveščanje prebivalstva. V vojni pa delovni ljudje in občani organizirajo in vodijo splošni ljudski odpor in skrbijo, da se v oborožen boj in, druge oblike odpora ter v izvajanje drugih nalog splošne ljudske obrambe vključujejo vse zmogljivosti njihove sredine. Občina ureja in organizira ljudsko obrambo na svojem območju in določa svoj obrambni načrt v skla- Pripadniki TO v akciji du z ustavo, zakonom, s statutom občine ter z obrambnimi načrti širših družbenopolitičnih skupnosti. Pravice in dolžnosti občine na področju ljudske obrambe izvršujejo v mejah svoje pristojnosti občinska skupščina, komite za splošno ljudsko obrambo in družbeno samozaščito, svet za ljudsko obrambo, varnost in družbeno samozaščito, izvršni svet, upravni organ za ljudsko obrambo in drugi upravni organi, štab za teritorialno obrambo in štab za civilno zaščito. KOT PRIPADNIKI ENOT NARODNE ZAŠČITE BOMO VAROVALI NAJPOMEMBNEJŠE OBJEKTE PRED SOVRAŽNEM DELOVANJEM EN TUDI OSEBNO EN DRUŽBENO PREMOŽENJE. SAMI SKRBIMO ZA NAŠO VARNOST Varstvo neodvisnosti in nedotakljivosti države, ustavne ureditve, bratstva, enotnosti in enakopravnosti jugoslovanskih narodov in narodnosti, samoupravnih pravic človeka in občana v združenem delu in na drugih področjih ter drugih pravic in svoboščin človeka in občana, družbene lastnine in premoženja ter zagotavljanja osebne in premoženjske varnosti delovnih ljudi in občanov in nadaljnjega svobodnega družbenega razvoja, je ustavna pravica in dolžnost vseh delovnih ljudi in občanov. Iz navedene splošne opredelitve izhaja, da delovni ljudje in občani uresničujejo družbeno samozaščito v TOZD, KS, SIS, drugih samoupravnih organizacijah in skupnostih tako, da v okviru zakonskih pooblastil odkrivajo in preprečujejo vse oblike: — ogrožanja temeljev socialistične samoupravne družbene ureditve in varnosti SRS in SFRJ; — vznemirjanja prebivalstva, povzročanja panike, širjenja dezinformacij, povzročanja potrošniške mrzlice ter druge pojave, ki bi lahko vplivali na življenje m delo delovnih ljudi in občanov; - ogrožanja samoupravnih družbenih odnosov in motenja delovanja samoupravnega sistema v vseh sredinah; - politične, moralne in materialne škode; - ogrožanja življenja, zdravja in drugih pravic ter svoboščin; - ogrožanja družbenega in zasebnega premoženja; - kršitve javnega reda in miru; - ogrožanja prometa in požarne varnosti itd. Delovni ljudje in občani so za opravljanje teh nalog v KS, TOZD, SIS in drugih samoupravnih organizacijah in skupnostih ustrezno organizirani. Na podlagi varnostnih ocen so pripravili načrte samozaščitnih ukrepov, organizirali enote narodne zaščite in pripravili načrte za zavarovanje objektov. Naloge v enotah NZ opravljajo po posebnem razporedu vsi delovni ljudje in občani izven delovnega časa in ne glede na razporede v druge organe ah enote, razen obveznikov v primeru, ko so pozvani v enote JLA, TO in CZ. Kurir vroča poziv - razdelitev potrošniških kart za racionirane proizvode in določitev prodajnu mest za izdajanje blaga občanom na potrošniške karte; - izvedba obveznega odkupa živilskih proizvodov od družbenih in zasebnih kmetijskih proizvajalcev; - v sodelovanju z zadolženo kmetijsko organizacijo se določi tudi obvezna proizvodnja deficitarnih kmetijskih pridelkov (poljščine, živina). Na področju preskrbe z naftnimi derivati organ ob prehodu na racionirano preskrbo z naftnimi derivati organizira popis zalog ter izdaja bone vsem upravičencem po prednostnem vrstnem redu ter ob nevarnosti zasedbe po sovražniku organizira disperzijo. Organ je zadolžen tudi za organizacijo preskrbe ob času neposredne vojne nevarnosti in vojne za šole, vrtce, domove ostarelih in obrate družbene prehrane. Ob prehodu na racionirano preskrbo in s tem prodajo na potrošniške karte, bodo občani oskrbovani s prehrambenimi artikli po točno določenih kategorijah, glede na nove zadolžitve v izrednih razmerah, oziroma po starosti. ZAGOTOVIMO SI NAJNUJNEJŠE ZALOGE HRANE! V VSAKO GOSPODINJSTVO „PAKET DANES - JUTRI 84"! GOSPODARSTVO V VOJNI Delitev hrane na karte, obvezni odkup, zavarovanje poljščin KAKO PREPREČITI POMANJKANJE IN LAKOTO ? V primeru napada bi bilo naše območje verjetno odrezano od ostalega dela naše domovine in glede preskrbe prebivalcev, oboroženih sil in drugih potrošnikov še v večji meri vezano na lastne rezerve in proizvodne zmogljivosti. Dovoz blaga od drugod in uvoz bi bila praktično onemogočena. Zaradi specifičnega geografskega položaja naše občine se moramo že v mirnodobskem času pripravljati in organizirati vse strukture za delovanje v izrednih razmerah, tako tudi na področju proizvodnje hrane. Vsi se zavedamo pomembne vloge normalne prehrane v danih pogojih za vse sodelujoče v SLO. Za organizacijo preskrbe prebivalstva s hrano imamo v občini poseben organ, kije zadolžen predvsem za organizacijo preskrbe prebivalstva z racioniranimi proizvodi na potrošniške karte, organiziranjem obveznega odkupa, preskrbo porabnikov z nafto in naftnimi derivati in organiziranjem stalnih občinskih blagovnih rezerv. To izhaja iz dejstva, da blagovna bilanca občine pri določenih prehrambenih proizvodih prikazuje minimalne zaloge. Za uspešno izvršitev te naloge so odgovorne tudi družbenopolitične organizacije, KS in delovne organizacije, predvsem pa občinsko preskrbovalno podjetje. Pomembno vlogo ima v splošnem ljudskem odporu tudi gospodarstvo, ki bi tudi v vojnih razmerah moralo zagotavljati materialno osnovo za celotno družbeno skupnost. Zato v vseh temeljnih organizacijah združenega dela že v mirnodobnih razmerah izdelujejo obram-" bne načrte. Z obrambnimi načrti se zagotavlja, da bi ob morebitni vojni nevarnosti temeljne organizacije združenega dela lahko čimprej prešle na vojno proizvodnjo. V vojnih razmerah bo proizvodnja sicer nekoliko okrnjena zaradi zmanjšanja delovne sile, saj so številni delavci vojni obvezniki ali pa so razporejeni v enotah teritorialne obrambe. Računati je tudi na težave pri oskrbi s surovinami in repro-materialom. V vojnih razmerah se predvideva, da lahko pride to težav pri preskrbi z energijo in ob morebitnih poškodbah strojnih kapacitet bodo nastopih problemi pri remontih oziroma popravilih strojev. Zato morajo delavci v TOZD že v načrtovanju vojne proizvodnje upoštevati takšne možne situacije in načrtovati ukrepanje v takšnih situacijah. Izreden pomen ima v vojnih razmerah tudi kmetijstvo, ki bi moralo v izrednih razmerah proizvajati čimveč hrane za nemoteno preskrbo vsaj z najosnovnejšimi prehrambenimi proizvodi. Velikega pomena bodo vsekakor kmetije v hribovitih predelih, ki so tudi v času NOB imele izredno -pomembno vlogo pri preskrbi partizanskih enot. Tudi obrt, ki je v naši občini močno razvita, bo imela v vojnih razmerah izreden pomen. Manjše obrtne delavnice na celotnem območju občine imajo opredeljene naloge, ker bodo dopolnjevale proizvodnjo v TOZD ali pa se bodo vključile pri drugih storitvah, kot so: promet, popravila mehanizacije, orožje in druge storitve. Pri načrtovanju proizvodnje se morajo TOZD povezati s KS, ker bo le—ta lahko veliko storila pri zagotavljanju delovne sile, surovin, zavarovanju proizvodnje, transportu in pri usklajevanju celotnega gospodarjenja. GEODETSKA SLUŽBA TUDI V VOJNIH RAZMERAH Ob dejstvu, da nas ne bi smelo nič presenetiti pa se moramo vsi zavedati, da še tako dobra organizacija ne more uspeti brez sodelovanja vseh občanov, zato je nujno potrebno, da se za prve ure izrednih razmer, vojne nevarnosti ali vojne, občani tudi sami oskrbijo s Erimemo količino hrane. S tem se orno na najboljši način izognili nevarni in nepotrebni nakupovalni mrzlici. Na področju preskrbe prebivalstva s prehrambenimi proizvodi so naše naloge naslednje: - izdelava blagovnih bilanc na podlagi popisa prebivalstva; Že v izrednih razmerah bi geodetski strokovnjaki morah opravljati številne naloge, in sicer pri oblikovanju novih naselij in pri urejanju zemljiško-pravnih zadev. Se posebno nalogo pa bi ti strokovnjaki dobili v vojnih razmerah. Delovanje geodetske službe bi bilo usmerjeno predvsem na izdelavo in razmnoževanje skic, topografskih načrtov, najrazličnej-_ ših kart ter na izmeritvena dela m potrebe SLO. SAMOZAŠČITA POMENI: — nuđenje pomoči samemu sebi, kadar je naše življenje v nevarnosti; — nuđenje pomoči najbližjim, sodelavcem ali neznanim osebam, kadar je njihovo življenje v nevarnosti. SAMOZAŠČITA JE TOREJ TUDI HUMANOST. SODELOVATI V RAZLIČNIH ORGANIZIRANIH OBLIKAH SPLOŠNEGA LJUDSKEGA ODPORA JE PRAVICA IN DOLŽNOST SLEHERNEGA IZMED NAS! VODA IN STREHA NAD _GLAVO_ Danes v toplih stanovanjih — jutri lahko pod šotori! V izrednih ali morebitnih vojnih razmerah bo na področju urbanizma, gradbeništva in komunalnih zadev lahko prihajalo do začasnih ali pa tudi dolgotrajnih prekinitev dejavnosti, ki so prebivalstvu nujno potrebne za življenje. Funkcioniranje teh dejavnosti se nam v mirnem času zdi samoumevno. Naj navedemo samo nekatere: - stanovanje, oskrba z vodo; - odprava odpadnih voda, smeti in odpadkov; - pogrebna in pokopališka dejavnost; - oskrba z električno energijo; - javni promet, vzdrževanje cest in ulic, javna razsvetljava; - oskrba s plinom in toplotno energijo; - vzdrževanje javnih zelenih površin in parkov. Nekatere teh dejavnosti bi ob nastopu izrednih ali vojnih razmer celo lahko pogrešali, nekatere pa so za življenje nepogrešljive: oskrba z vodo, stalno ali začasno provi-zorično bivališče, pogrebna služba itd. Naša naloga je, da se skupaj z vsemi dejavniki v krajevnih skupnostih, v organizacijah posebnega družbenega pomena in drugimi organizacijami in samoupravnimi interesnimi skupnostmi pripravljamo, da bomo v slučaju potreb pomagali prizadetim. Varujmo nase okolje in ohranimo naše vodnjake čiste! Naj ne bo nove stanovanjske hiše brez zaklonišča! Dosledno upoštevajmo predpise o potresno varni gradnji! Peči na trda goriva bodo v vojnih razmerah izredno dragocene! Ali veste kje je vaše zaklonišče? SKRB ZA ČLOVEKA TUDI V NAJTEŽJIH RAZMERAH Družbene dejavnosti so v naši občini izrednega pomena, saj preko izvajalcev koordiniramo in organiziramo zdravstveno in socialno varstvo, šolstvo in izobraževanje, kulturo in prosvetp. Zaradi tega bo njihovo delovanje velikega pomena tudi v izrednih in vojnih razmerah, kajti od njihove aktivnosti bo v mnogočem odvisno tudi življenje ostarelih občanov in otrok, šolanje in kulturno delo, ki bo vplivalo na razpoloženje in zavest ter krepilo povezanost z nosilci odpora v krajevnih skupnostih. Zdravstveno varstvo ima v vojni ali izrednih razmerah pomembno mesto, saj so v njegovi skrbi vsi ukrepi in rešitve, ki služijo zdravljenju poškodovanih in bolnih ter preprečevanju posledic vojnega dejstvovanja na zdravje in življenje ljudi. V vojni ali izrednih razmerah se morata zdravstvena služba in RK čim hitreje prilagoditi pogojem in Skrb za ranjence razmeram, ki jih narekuje situacija. Organizirati je potrebno nove oblike zdravniške pomoči, kot je nega na domu, poskrbeti za lekarniško službo in zdravila, sanitetni material ter organizirati epidemiološko službo. Socialno varstvo se bo ob vojnih ali v izrednih razmerah soočalo s problemom naglega povečanja števila prebivalcev, katerim je potrebna pomoč družbene skupnosti potom socialnega varstva. Pojavijo se nove kategorije prebivalcev kot npr.: družine delovnih obveznikov, obveznikov civilne zaščite, zdomci, otroci brez staršev in druge nepreskrbljene osebe. Zato bo treba preko izvajalcev v SIS in KS poskrbeti za oskrbo socialno ogroženih in nepreskrbljenih: zagotovi živila, obleko in obutev zanje, uredi izplačevanje socialne pomoči ogroženim in nepreskrbljenim osebam, izplačevanje osebnih in družinskih pokojnin, po potrebi pa izvajati i rehabilitacijo posameznikov. Pomembna naloga je tudi skrb za organizacijo varstva otrok ter posebno zaščito nekaterih kategorij le-teh. Šolstvo in izobraževanje ima nalogo, da preko izvajalcev v vojnih in izrednih razmerah čimprej organizira in vzpostavi kolikor mogoče normalne pogoje za delovanje šol v nastalih razmerah. Zagotoviti se mora namreč nepretrgano šolanje in vzgoja mladine v osnovnih in drugih šolah, kljub nastali situaciji, saj ima njihova dejavnost velik pomen. Situaciji je potrebno prilagoditi tudi učne načrte. V soboto, 29 septembra bo občinski center opazovanja, javljanja in obveščanja oddajal signalne alarmne znake in sicer tega dne dvakrat: - ob 15. uri vse znake v desetminutnih presledkih — ob 17. uri vse znake prav tako v desetminutnih presledkih. Znake bodo oddajali zato, ker želimo, da bi se občani z njuni seznanili in da bi si jih zapomnili. Jih poznate? Z11 Cl k I NAZIV ZNAKA NEVARNOST ZRAČNEGA NAPADA NEVARNOST NAPADA Z JEDRSKO BIOLOŠKIMI ALI KEMIČNIMI SREDSTVI ROJAR (VELJA TUDI V MIRU) GRAFIČNI PRIKAZ fW\AAA/Ul PRENEHANJE VSEH NEVARNOSTI IN PREIZKUS SIREN VSAKO SOBOTO oe 12.00 OPIS ZNAKA ZAVIJAJOČ ZVOK SIREN S TRAJANJEM M SEKUND ZAVIJAJOČ ZVOK SIREN S TRAJANJEM 3 KRAT PO 20 SEKUND S II SEKUND TRAJAJOČIMI PRESLEDKI ENAKOMEREN ZVOK SIREN V TRAJA NJU 3 KRAT PO 20 SEKUND S 15 SEKUND TRAJAJOČIMI PRESLEDKI ENAKOMEREN ZVOK SIREN V TRAJA NJU 20 SEKUND. ZAVIJAJOČ ZVOK S TRAJANJEM 20 SEKUND IN ZAKLJUČNI ENAKOMEREN ZVOK V TRAJANJU 20 SEKUND BREZ PRESLEDKOV ENAKOMEREN ZVOK SIREN V TRAJA NJU W SEKUND Kultura in prosveta ima nalogo, da preko izvajalcev že v miru izoblikujeta postopke, po katerih se bodo kulturne ustanove ravnale v vojnih in izrednih razmerah, da bi zaščitile materialne dobrine, ki imajo umetniško, zgodovinsko in kulturno vrednost. Poudarek zaščite je na proti-požarnih ukrepih, zaklanjanju in pravočasni evakua- ciji. Izvajalci pa organizirajo tudi prosvetno dejavnost v vojni in izrednih razmerah, saj so razne oblike osveščanja ljudi pomemben dejavnik vseljudskega odpora. Pomembno je tudi oblikovanje načrtov o zaščiti arhivov s podatki, ki jih ne sme dobiti v roke sovražnik, ali ne smejo biti uničene. PRI FINANCIRANJU PREDNOST DEJAVNIKOM _SLO Ohraniti moramo načela svobodne menjave dela V vojnih razmerah se inurno-dobski sistem financiranja obdrži vse dotlej, dokler razmere to dopuščajo. To velja tudi za SIS, ki bodo zagotavljale sredstva za skupno porabo na podlagi sporazumevanja v okviru danih možnosti. Naloge občine in krajevnih skupnosti so v vojnih razmerah znatno razširjene, zlasti s področja Gnane. Spreminjajo se predpisi za zagotavljanje finančnih sredstev, prednost financiranja in pogoji zbiranja davkov ter prispevkov. Zaradi financiranja oboroženih sil in drugih oblik SLO bo verjetno potrebna večja obremenitev dohodka OZD in prebivalstva. Zagotoviti bo potrebno tudi druge vire financiranja (vojna posojila, izdaja obveznic). Za organizacijo SLO v občini bo potrebno zagotoviti preskrbo in pravočasno zavarovanje ter umik blagovnih rezerv, kakor tudi zavarovanje in umik denarja in vrednostnih papirjev. Poleg dejavnosti, ki bi jih občina financirala v miru, se v vojnih razmerah prednostno zagotavljajo sredstva za potrebe TO, CZ v občini in krajevnih skupnostih, izgradnjo in adaptacijo zaklonišč, vojno organizacijo zdravstva, nastanitev in preskrba evakuiranega prebivalstva ter zagotavljanje stalnih blagovnih rezerv. Redno pobiranje davščin se bo moralo v vojnih razmerah zagotoviti preko KS in OZD. Težave se bodo pojavile prav pri pobiranju davkov, kar bo odvisno od zasedenosti ozemlja s strani sovražnika. V tem primeru se bodo uvajale drugačne oblike davkov — tudi v naturalijah. Financiranje bo organizirano v povezavi z ustreznimi komisijami pri odborih za ljudsko obrambo in družbeno samozaščito v KS in TOZD in se bo stalno medsebojno usklajevalo na osnovi realnih zmogljivosti in potreb.