8 - GRAFI ČAR Konec leta 2010 je izšel prvi priro č- nik s podro čja obdelave digitalnih slik v grafi ki v slovenskem jeziku. Nastal je kot plod skupnega dela avtorjev in sta- novskih kolegov, doc. dr. Aleša Hladnika in izr. prof. dr. Tadeje Muck. Recenzijo je podal ugledni raziskovalec z Medicinske fakultete, prof. dr. Marko Kre ft , izdajo pa omogo čila založba Oddelka za teks- ti lstvo, ki deluje v okviru Naravoslovno- tehniške fakultete Univerze v Ljubljani. Namen in uporabnost priro čnika v ti - sku in z grafi ko povezanih tehnologijah sta pojasnjena v predgovoru. V zadnjem času prihaja na omenjenih podro čjih do velikih sprememb, med drugim se vse manj uporabljajo konvencionalne pro- cesne barve, ki ustrezajo specifi kaciji evropske barvne lestvice (ang. Europe- anColourScale). Vse ve č je inova ti vnega, efektnega ti ska, pri katerem se upora- bljajo ti skarske barve z ve čjim deležem pigmenta, kar omogo ča ve čjo nasi če- nost pri nižjem nanosu ti skarske barve. Klasi čno preverjanje kakovos ti ti ska z denzitometri čnimi meritvami v takšnih primerih ni ve č uporabno. Vrednos ti parametrov, ki so se dolo čale na podla- gi denzitometri čnih meritev (navidezna rastrska tonska vrednost, ti skarska gra- dacija, ti skovni kontrast in navzemanje ti skarskih barv), pri uporabi neproce- snih barv niso ve č merodajne. Tako se v grafi ki vse mo čneje uveljavlja slikovna analiza, saj omogo ča dolo čitev pravilnih vrednos ti omenjenih parametrov ne glede na vrsto barve. Prvi del priro čnika je izdan v ti skani obli- ki in opisuje najpomembnejše osnove, postopke in orodja obdelave digitalnih slik. Drugi del še nastaja in bo oblikovan kot spletna postavitev, ki bo vklju čevala najpogostejše prak ti čne primere, s ka- terimi se sre čujemo v grafi ki in sorodnih podro čjih, ter razli čne pristope k obde- lavi in analizi slik. V prvem poglavju so predstavljeni osnovni pojmi, povezani z digitalizacijo slik – piksli, vzor čenje, kvan- ti zacija, prostorska lo čljivost, barvna glo- bina, vrste digitalnih slik –, in programska oprema za njihovo obdelavo s poudar- kom na prosto dostopnem, odprtoko- dnem programu ImageJ. Drugo poglavje je namenjeno opisu to čkovnih operacij, ki omogo čajo izboljšanje kon čne kakovo- s ti slik in ob nadaljnji slikovni analizi (npr. pove čanje kontrasta, svetlos ti ) tudi lažje vrednotenje. V tretjem poglavju so prika- zane razli čne možnos ti prostorskega fi l- triranja digitalne slike, s katerimi jo lahko zgladimo, izostrimo, na njej dolo čimo ro- bove objektov, ki nas zanimajo, ali pa od- stranimo mote č šum. V četrtem poglavju so predstavljene osnovne morfološke operacije, ki tudi, vendar druga če, omo- go čajo u činkovito odstranjevanje šuma, detekcijo robov in linij ter segmentacijo slik. V nasprotju z že omenjenimi poglav- ji, v katerih so obravnavane predvsem operacije na sivinskih in binarnih slikah, je zadnje poglavje namenjeno delu z digi- talnimi barvnimi slikami, ki jih zelo pogo- sto sre čamo tudi v grafi čni dejavnos ti . Za lažje razumevanje je delovanje vseh opi- sanih operacij predstavljeno predvsem s slikovnimi primeri. Avtorja želita, da bi bil priro čnik v po- mo č tako študentom grafi čne in drugih tehniških usmeritev kakor tudi razisko- valcem in razvojnikom, ki se ukvarjajo s tem zanimivim in hitro razvijajo čim se podro čjem znanos ti . Tadeja MUCK, Aleš HLADNIK Univerza v Ljubljani Naravoslovnotehniška fakulteta Oddelek za teks ti lstvo Snežniška ulica 5, 1000 Ljubljana tel.: +386 (0)1 200 32 84 faks: +386 (0)1 200 32 70 e-pošta: ales.hladnik@n tf .uni-lj.si e-pošta: tadeja.muck@n tf .uni-lj.si h tt p://www.n tf .uni-lj.si/ LITERATURA