r** talna plačana v gotovini UREDNIŠTVO IN UPRAVA : Videm, Via Vitt. Veneto, 32 Tel. 33-46 — Poštni predal (Catella postale) Videm 186. — Poštni čekovni račun (Conto corr. post.): Videm, št. 24/7418. MATAJUR GLASILO BENEŠKIH S SLOVENCEV Sped. in at>b. post. II. «ruppo NAROČNINA : Za Italijo: polletna 300 lir — letna 500 lir — Za inozemstvo: polletna 600 lir — letna 1000 lir — Oglasi po dogovoru. Posamezna številka 25 lir Leto XI. — Štev. 20 (228) UDINE, 1.-15. DECEMBRA 1960 Izhaja vsakih 15 dni Oprtnik votov Demokristjanom, ostanek ostalim strankam Tudi v Furlanski Sloveniji smo mi Sloveni razdeljeni na razne stranke. Največ volijo ob volitvah naši ljudje za demokr-ščarisko stranko, ker jim tako rečejo duhovniki - slovenski in italijanski - po naših duhovnijah. Duhovnikom pa naložijo takšno politično stališče gospodje v videmski nadškofijski kuriji. Zelo malo votov ostane za ostale stranke: nekaj poberejo socialni-demokrati, nekaj dobijo votov celo misini in monarhisti in nekaj korajžnih ljudi glasuje za socialiste in komuniste. Mi furlanski Slovenci bi morali posnemati tržaške Slovence, ki so v vsakem oziru, kulturno, civilizacijsko in materialno daleč pred nami. Od dosedanjih volitev nismo imeli nikoli nobene koristi. Vsi tisti, ki so bili izvoljeni, so bili iz takšnih italijanskih strank ki se ne brigajo za interese nas Slo-venjev. Vsaj v provincialnem svetu bi morali imeti mi Slovenji svojega zastopnika. Morali bi ga izvoliti ali mi sami na svoji listi ali pa bi ga morala postaviti kakšna italijanska stranka, ki ni nacionalistična in ki je toliko napredna, da hoče braniti tudi naše slovenske interese in postaviti zato v svojo listo še slovenskega kandidata. Moralna odgovornost slovenskih duhovnikov Posebno velika odgovornost pada pri tem na slovenske duhovnika. Oni se učijo dotrino v slovenskem jeziku in uporabljajo tudi v liturgiji vsaj nekoliko slovenski jezik. Propagando in reklamo pa morajo delati za stranko, ki noče ničesar slišati o slovenskem jeziku, ki je slovenščini nasprotna SLOVENSKI DUHOVNIKI V FURLANSKI SLOVENIJI NAJ POMISLIJO, KDAJ SE BODO TUDI ONI Proslave ob rojstnem dnevu FLR Jugoslavije Zadnje dni novembra so bile po vsej Jugoslaviji številne proslave 15 letnice proglasitve FLRJ, s katerimi so jugoslovanski narodi obhajali svoj veliki praznik. V mnogih krajih so ob tej priložnosti slovesno izročili v promet nove naprave in tovarne, ki bodo v bodoče prispevale k nadaljnji izgradnji socialističnega gospodarstva in dviganju življenjskega standarda prebivalstva. Kakor običajno je bilo ob državnem prazniku tudi letos po-miloščeno večje število obsojencev, ki so jih ali izpustili na svobodo, ali pa jim znižali kazen odnosno spremenili v milejšo. Predsednik Jugoslavije maršal Tito je ob prazniku podal posebno izjavo, v kateri je poudaril, da so socialistične sile Jugoslavije odločilni činitelj, ki je omogočil, da je Jugoslavija v relativno kratkem času dosegla izredne uspehe in premagala velike težave. »IV ajzgovorniejše Potrdilo o pravilnosti politike — je poudaril — ki jo vodi Jugoslavija, je dejstvo, da se je vsporedno z dvigom dežele iz zaostalosti in razvojem njenih proizvajalnih sil uresničilo tudi preraščanje oblasti v imenu delovnega ljudstva v oblast delovnega ljudstva.« V svojem govoru je maršal Tito navedel številne podatke, ki dokazujejo hiter Povojni razvoj Jugoslavije, ki je iz agrarie dežele postala socialistično-industrij-ska država s trdnimi temelji, ki omogočajo nadaljnji razvoj ter ugotovil, da je Ju-Soslavija zgodovinski korak v razvoju socializma. Ob koncu pa je Tito poudaril, d« je Jugoslavija s svojimi napori v petnajstih povojnih letih in z izrednimi rezultati za izgradnjo države, predvsem pa s svojo miroljubno in dosledno zunanjo Politiko pridobila mnoge prijatelje in trdne po.icije v mednarodnih odnosih. Taksno politiko miroljubnega mednarodnega sodelovanja in borbe za zagotovitev miru na svetu bo Jugoslavija dosledno izvajala tudi v bodoče DVIGNILI TAKO VISOKO KOT SLOVENSKI DUHOVNIKI NA TRŽAŠKEM, da bodo pokazali antislovenski demokr-ščanski stranki hrbet in šli skupaj z vsemi drugimi Slovenci sestavljat takšno kandidatno listo, ki bo ščitila interese rijihovih slovenskih vernikov. Na žalost pa so slovenski duhovniki v Furlanski Sloveniji vsaj pri vseh volitvah nimar na strani nasprotnikov Slovenjev. Vemo, da jim to ni prav, da večina od njih ne dela tega rada, da so prisiljeni podpirati sovražnike Slovencev, da so proti Furlanski Sloveniji. Večina preprostih volivcev, posebno žensk pa ne vedo za to duševno krizo svojih nuncev in volijo napačno, proti sebi, ker jim prisiljeni nunci tako svetujejo. Enkrat bo morala nehati ta moralna duplicità, ta dvojriost. Slovenci okoli Trsta imajo letos volitve v občine in v provinco kot mi v Furlanski Sloveniji. Tržaški Slovenci imajo Stiri občine, ki so v slovenskih rokah. Največja od teh slovenskih občin je Devin- Nabrežina, ki leži ob morju od Trsta sko-ro do Monfalcona. V tej občini je živelo že dolgo let tudi nekaj sto Italijanov. Nekoč so bili tu veliki kamnolomi, kave, v katerih je delalo na tisoče ljudi in med njimi tudi Furlani in Italijani. Zdaj delajo te kave manfj in je manj delavcev. Po-tle so železničarji, ferovjeri, ki so skoro sami Italijani. Domačini: kmetje, delavci in nekaj trgovcev in gostilničarjev pa so Slovenci. Demokrščanska vlada je naselila zadnja leta v tej slovenski občini čez tisoč ezulov iz Istre. Zgradila jim je vasi, toda ne takšne navadne kmečke vasi, ki irr.ajo nimar zraven še gnojno jamo, svinjak, kurnik, borjač, polno šare in polno blaga. Ezulske vasi imajo samo nove fine gosposke hiše in v njih stanujejo ezuli, ki hodijo ali na delo v Trst ali pa prejemajo susidjo. Ti ezuli so bili zato postavljeni na kamniti kras, da bi vzeli Slovencem slovensko občino Devin-Nabrežinb iz rok. Ena sama kandidatna lista za vse stranke V devinsko-nabrežinski občini žive Slovenci, ki so raznih političnih prepričanj : eni so komunisti, drugi so neodvisni socialisti, tretji slov. katoliki, četrti slov. narodnjaki, peti slovenski krščanski socialisti in šesti nekateri neodvisni Slovenci. Kot Italijani se tudi ti Slovenci kregajo za svoja politična načela in programe na sestankih in zborovanjih ter v listih svojih strank. Zdaj pa ko gre zares, so vsi skupaj stopili in sestavili eno samo kandidatno listo, na kateri so zastopniki vseh slovenskih strank. Tržaška demokrščanska stranka se razburja, ker so vsi Slovenci, tudi katoliški, tudi krščansko socialni skupaj na eni sami kandidatni listi s socialisti, komunisti, liberalci in drugimi. Kaj pa naj bi naredili! Ali jim je mar demokrščanska stranka v Trstu kaj dala, ali se je kdaj zavzemala za slovenske pravice ali je sprejela na svoj program vsaj kakšno slovensko zahtevo do manjšinskih pravic? če sami združeni Slovenci ne bodo ničesar dosegli, so izgubljeni, ker jim demokrščanska partija v'Trstu noče prav ničesar dati. ...... ' . » =;- v.'Vvrf. ’ ■ ’ j , J. » • ■ ' o ~ V> '-r - .*■« ,. ■ àSr . NASE ŽENE PRI VSAKDANJEM DELU ■iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini lil 1,1 riTHTliilTMliiu in iiiiirin in i n t u i t i i l i ■ n im min i n i tu ninnili illuminili i.n.lil 111 Lahko in zabavno kulturno delo iiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiii'iiiiiiiiiiiiiini'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiHiMi'iMiu'iM'iiiiiiiiU'i'M'iininnii'Miiii'H'M'n'iiMini1'1' Noše planine Od leta do leta ženejo naši ljudje manj živine v planine. Nekatere planine so že opustili in je tam začelo rasti bukovje. Od slovenskih občin imajo planine še Rezija, Brdo, Tajpana in Podbonesec. BRDO ima pet planin, ki so privatne. Te planine niso velike, ker vse skupaj obsegajo samo 23 hektarjev. Ne ležijo visoko, samo na višini 800 metrov, kar za planine ni mnogo. Tajpana ima naslednje planine: občinsko planino Cuntin, občinsko planino Mihelino, občinsko planino Kmahto in privatni pašnik Bonis. Vse štiri tajpanske planine ležijo zelo visoko: Planina Miheliča s svojimi 10 hektarji pašnika, Kmahta s 30 hektarji, Kuntin z 20 hektarji, Bonis z 12 hektarji ležijo 1.360 metrov. Podbonesec ima eno samo planino in sicer občinsko planino na Miji, veliko 45 hektarjev v višini 800 metrov. Manjše planine imajo še nekaj malega na Matajurju iz občine Sovodnje. Na vseh petih planinah občine Brdo so pasli pred leti samo 27 glav živine, na planinah iz občine Tajpana pa so imeli tudi že pred leti komaj 42 glav živine. Na Miji pa imajo kmetje na paši okoli 20 glav živine. Letos se je živina na planinah zelo slabo pasla zlasti na visokih planinah, ker je bilo preveč dežja in ni mogla trava rar sti, pa tudi živina se ni mogla pasti in je shujšala. Bojimo se, da bodo počasi vse planine izginile, ker ni ne živine in ne pastirjev, posebno mladih puobov ni, da bi hoteli pasti živino. Nesrečna prodaja sena Letos so prodali manj sena v Furlaniji, ker mnogih senožeti sploh niso posekli, ker ni bilo koscev niti z Unejskega in pa ker je bilo skoro nimar slabo vreme. Fred osmimi leti so prodali iz naših krajev 40.000 kintalov sena v Furlanijo, toliko glav živine so zato manj redili in imeli toliko manj gnoja za pognojit njive. Največ prodajo sena v Zahodni Furlan- ski Sloveniji. L. 1952 so prodali naslednje količine sena v Furlanijo : 1. Fojda 10.000 kv. 2. Ah ten 10.000 kv. 3. Sovodnje 4.000 kv. 4. Sv. Lenard 1.500 kv. 5. Srednje 1.000 kv. 6. Špeter 1.000 kv. 7. Montenars 3.000 kv. 8. Tavcrjana 3.450 kv. 9. Gemona 2.500 kv. 10. Neme 2.000 kv. 11. Prapotno 800 kv. 12. Tajpana 8.000 kv. Skupno torej 47.250 kvintilov v veliki večini od slovenskih kmetov, ker Furlani v narodnomešanih krajih nimajo senožeti in ne živijo v hribih. Pred nami so najmanj trije dobri meseci zime. Polno bo doma emigrantov, ki so prišli na počitek čez zimo. Precej pa je tudi mladih puobov in čeč, ki še ne hodijo v emigracijo, ki pa se nimajo kam dejati. Pozimi je po naših vaseh strašno dolgčas za naše mlade ljudi, še stari ljudje se nimajo kam dejati. V oštariji ne moreš ždeti cel dan, ker to košta, in ni dobro ne za zdravje in ne za žep. Naši bratje Slovenci v drugih krajih imajo svoja prosvetna društva, kjer se mladina uči peti, igrati drame in komedije in poslušati kakšno predavanje in brati časopise in knjige. Pri nas nismo tega navajeni in pa tudi nimamo pevovodij, dirigentov za petje in ne režiserjev, ki bi znali napraviti in organizirati kakšno filodramatsko grupo. Pa vseeno bi se dalo v vsaki naši vasi zbrati skupaj mlade ljudi, da bi se kulturno izobraževali in še zraven zabavali. V vsaki vasi se da dobiti kakšna večja soba, nekaj stolic in mizo bi se tudi spravilo skupaj. Vserod po vaseh imamo televizorje in pa radioaparate. Ali »bi kdo posodil za nekaj mesecev čez zimo svoj televizor, spravili bi skupaj nekaj gramofonskih plošč s slovenskimi in italijanskimi pesmimi. Za radioaparat bi tudi ne bilo težko. Pa bi imeli svoj mali kulturni center, kjer bi se našli skupaj, nekaj poslušali in gledali in nekaj sami zapeli in če potreba tudi zaplesali. Za pust smo vsi dobri, da napravimo, kako norčijo, kako komedijo. Dragi naši mladi bralci, razmislite nekaj, kaj bi se v vaši vasi z malimi stroš- ki in brez velikega znanja in tudi brez velikih žrtev dalo napraviti. Poskušajmo, da bi naše vasi ne bile pozimi tako obupne dolgočasne. Najdimo za naše puobe in čeče, za naše emigrante nekak center, kamor bi se čez dan spravili. Naj bodo oštarije v vasi za nekaj ur, ampak naj bo še nekaj drugega bolj visokega, nekaj takega kar vidijo naši emigranta po nemških in švicarskih vaseh. In pa tudi bodimo podobni v kulturi našim drugim Slovencem! m 1111 uhi n 11 mi n n 111 n i n 11 m n inumi i m m 11 m 11 ni i n m 11 iti i min 11 mi n 111 ih 11 m 1111111 n u Delajmo, kar se izplača Bendemnica je za nami, za nami je dolgočasni november, za nami tri meseca dežja in megel. Stari ljudje tožijo, da jih revmatizem zbada, ker so se toliko namočili v dežju. Letino, ki smo jo spravili, je bila ena od srednjih. Krompirja je bilo še kar precej, samo komaj smo ulovili kakšen dan, da ni deževalo, da smo ga izkopali iz zemlje. Toda precej ga je črnega in gnilega. Kar pa še ni, počasi gnije v kleteh. Sadja je bilo za srednje leto, posebno hrušk in tudi jabolk. Toda kaj, ko pa ni bilo nobene prave cene na trgu. Sirk bomo morali celo zimo sušiti, ker ni tako dozorel kot prejšnja leta. Po dolinah je vsako leto, kakšna nova,-moderna mlekarna, po vaseh po hribih pa nimar m.anj naših malih turnarij. Mleka je tudi nimar manj. ker kdo bo sekal seno! Ali naše gospodinje, ker ni doma takih moških, ki bi bili za trdo kmečko delo. Se pa še dobijo v naših vaseh možje, ki se še drže svojega posestva in svojega kmečkega dela. Zdaj pozimi imajo ti mo- žaki čas premisliti in napraviti suplike, da bi dobili iz fonda za melioracijo mon-tanje, precejšnje some denarja za zboljšanje stai, za nove plemenske krave, za izboljšanje travnikov. Tri četrtine plača država in le eno četrtino vsak posamezni kumet. Ni preveč konkurentov in je skoraj gotovo, da vsak, ki napravi kako izboljšavo dobi povrnjeno od države skoraj vse stroške. Tisti redki kmetje, ki ostanejo pri kmečkem delu, so cenjeni in bodo še bolj cenjeni, ker bo nimar manj dobrega mleka, masla in mesa naše domače živine. Od vse laške gospode po naših dolinah se splača poslušati samo veterinarje, fore-štalne inženirje in takšne kmetijske strokovnjake. Kar ti povedo, drži in jih zato poslušajmo. Izkoristimo tiste produkte in delajmo tisto, kar se še splača v kmetijstvu: Jajca, 'mleko, kokoši, pa kjer je kakšna moška moč pri hiši, držimo še živino. Izkoristimo vse fonde za vsako melioracijo. Popravimo naše hiše, ki so slabe, ker tudi za to dobimo od države pomoč. Slovenščina se uveljavila tudi pri tulih narodih Kot v drugih jugoslovanskih univerzitetnih mestih in seveda tudi v raznih evropskih, srečate tudi v Ljubljani ljudi iz najrazličnejših tujih držav, ne samo Evropejce in ne samo belce, temveč tudi osebe raznih kožnih barvnih odtenkov od bledo-olivne do popolnoma bleščečo-črne barve. Na ljubljanski univerzi študira poleg domačih slovenskih študentov še nad 700 študentov iz drugih jugoslovanskih republik, dalje povprečno okoli 50 študentov, pripadnikov slovenske narodne manjšine v Italiji, in končno razni Arabci, Indijci, Indonezijci, Črnci, skratka, iz najrazličnejših držav, ki so iz kolonij postale po zadnji vojni neodvisne. Učni jezik je kajpada slovenski, ljubljansko okolje čisto slovensko in vsi ti tuji študenti obiskujejo slovenska predavanja, se gibljejo med slovenskimi ljudmi in govorijo slovenski. Priznati moramo, da je bil prvi vtis, ki sem ga dobil, ko sem slišal iz ust indijskega študenta lepo slovensko pozdravljanje po ljubljanskih ulicah, nevsakdanji, razveseljiv. Saj smo prav mi Slovenci slišali in moramo na naših manjšinskih ozemljih v zamejstvu slišati toliko ugovorov proti učenju slovenskega jezika. Praktično je ta nenaklonjenost naših etičnih sosedov Nemcev in Italijanov pripeljala na Koroškem in Tržaškem do tega, da je bil vsakdo, ki je govoril slovenski, ali še Slovenec ali slovenski odpadnik, ki na svoj materin jezik še ni pozabil. Bele vrane so Nemci in Italijani, ki znajo govoriti slovenski na slovenskem manjšinskem ozemlju v zamejstvu. V Ljubljani in sploh po Sloveniji ima človek priliko slišati mlade pripadnike tujih velikih narodov, kot so n. pr. Indijci, kako se z veseljem učijo slovenskega jezika. Slovenski študenti pripovedujejo, s kako čudovito naglico se naučijo slovenščine in kako znajo posnemati ne samo naglas ampak tudi dolžino in delno celo tudi barvitost slovenskega pogovornega jezika vsi ti mladi Arabci, Indonezijci. Indijci in drugi. ?a Slovence je pravo zadoščenje slišati slovenski jezik iz tujih ust po tolikih letih prezira do našega jezika s strani sosedov. Tavorjana Kar so razdeljeval v našem komunu volilne certifikate, smo mogli zvjedat kul-ko je približno par nas emigrantov. Ta-kuò smo konstantiral, da so poslal 271 certifikatov v estero. Od tjeh jih je šlo 81 v Francijo, 50 v švicero, 48 v Germanio, 40 v Belgijo, 31 v Ingiltero, 8 v Kanado, 3 v Luksemburg, 3 v Avstralijo, 2 v Holandijo, 2 v Avstrijo, 1 v Ghana, 2 v Grčijo in 1 v BrazUijo. Videli smo tud, da je od tjeh emigrantov 185 mož in 86 žensk. Sevjeda, njeso to vsi, zaki jih je še dosti več po svjetu, za katjere pa komun ne vje indirica (naslova). Ti, katjerim so poslalil volilne certifikate so venčpart sezonski (stagionai) djeluci, ki imajo residenco v komunu. Naj dodamo še tuo, da so ti emigranti venčpart Slovenji iz gorskih vasi, kar se je pokazalo tud pri votazionih, kjer je votalo 57%. Novi komunski konsèj je forman ta-kuole: Cudicio Vittorio iz Čedada, Ba-lutto Silvio, Benati Delfo, Gantarutti Riccardo, Cudic o Beniamino, Cudicio Gemi- m m n H A i Iz Rezjanske doline .i; ■ * i '- ■ ■■ . ' r 'i ■ »V” -: V ' Š niano, Cudicio Luigi, Gottardo Luigi, Laurino Mario, Makorič Orlando, Mako-rič Mirelo, Petri Antonio, Sabbadini Primo, Sicco Pietro, Speccogna Ernesto, Zamparo Ferruccio; teli so konsilirji večinske liste. Konsilirji manjšinske liste: De Corti Enrico (zaki je optiral Batocleti Giovanni za Čedad), Cormons Angelo, Paluzza-no Giovanni in Tosolini Giordano. Za šindika je bil votan že tretjikrat Cudicio Vittorio, trgovec iz Čedada. Odborniki : Cudicio Beniamin iz Tavorjane, Makorič Mirelo iz Mažerol, Petris Antonio iz Montine in Zamparo Ferruccio iz To-jana. Za suplente so zbral Balutto Silvia* iz Koste in Benati Delfa- iz Preštinta. Tele bòt te šperanča, ke v našjem komunu ne če jeti reči no mar ljeuše in-davànt kot zadnja ljeta po uèri. Tuo te se pokazalo par zbjeranju našega novega šindika, ki je jeu voto od usjeh konsilir-jev, magiorance anu minorance. To je parvibòt po uèri, ko ve marnò šindika vo-tanega od usjèh. Novi konsej komunal e zljezu uòn iz treh list: d. c., bonomjanska »coltivatori diretti« anu djelovska lista »lopata anu linkvin«. Demokracija kristjana ne I Platišče V naši vasi smo formali komitat za e-konomsko obnovo Platišč. Ta komitat bo mòu kompit djelati študije an jih pre-žentaiti autoritatam, de bi se zbuojšalo ekonomsko stanje par nas, zaki u taki mizerji ni muoč več živjeti. Brezje predstavila bonomjansko listo, za mjet itako še minoranco anu izključiti, kot se ji je tuo posrečilo 1956. ljeta, čampamo opozicion. Za buj sigurno dobit tud minoranco so v to listo postavili najvidnejše elemente: viče šindika anu presidenta od bonomjanske »coltivatori diretti«. A tele bòt »la trappola non è scattata«, opozicion na ma tu komunu suoj stou. Judje so sòusje kontenti, zaki takoviš al-mankuj čemo mjeti finalmente kontrolo tu komunu, ke to je nje blo maj. Za šindika so konsiljerji zbrali Viktorja Novaka - šinikič iz Tipane, ki e mòu vse vode (14 vode od 15 konsiljerjev). V »giunto« komunal sta paršla Fortunat Tomažin - Bel iz Krnahte anu Vigijo Sedola - Zvanočo iz Platišč; za suplente pa Renato Tomažin - Kolar iz Brezij anu Benjamin Bombardir iz Prosnida. Vsak tuo lahko vidi, ke tele bòt šindik an giunta so bli zbrani s kriterjem; ra-prezentane so vse vasi od komuna tu aministracioni, zaki krnajski membro od »giunte« o rapreženta še Viskoršo anu Debelež. Pretekli torak ne paršla v našo vas ena skupina ekonomistov iz Vidma, de so vi-dali u kako težkih ekonomskih kondi-cionah živijo judje tu naši vasi. Ti ekonomisti so obečali, ke no če svoje študije predložiti autoritatam, zaki no se te interesajta za zbuojšanje našega živenja. Neme V kratkem bojo popravil anu asfaltirali cjesto, ki vodi iz Cente čez Neme anu Ahten v Fojdo. Ta cjesta ne zlo bizunjo-zna popravila, zak’ to je edina, ke na veže Čedad s Cento anu to je po njej simpri dosti trafika. Posebno v nedeljah ne cjesta pouna raznovrstnih prometnih vozil, zak’ na gre jušto ob vznožju ku-lin, mimo vinjetov anu gozdov. Na prelazu (passo) Montdikrož ne ba pred uèro znana oštarija, kjer so snovali ljeta .930 atentat na Mussolinija, a ne ba med uèro pošodovana. Anjelè, ko bo šla tle skuoz dobra cjesta, jo bojo sigurno obnovili anu itako bo postal tle spet privlačni krèj. Dobrà cjesta bo sigurno pomala k še venčemu razvoju nedejskega turizma v vseh krajih, ke ne leže v tej okuolici. SOVODNJE Stara metla na novem nasadu ll|i|:i!|!|il!|!|ii'l 1'lil'M li| 111111111111111111 m l I M 1 1111 m i l ili I |!|!|l|n|!l1|||l|l|l|||||||||||llltll!lll!l!l!lll!lllllllllllllllllil!lll!l!llllilllllllllllllllllllll IZ KARNAHTSKE DOLINE Trapola na nje škatala Zvjedal smo, ke so prežentali nekatjeri eletorji rikors G.P.A. (Giunta Provinciale Amministrativa) pruot izvolitvi dveh konsiljerjev od demokracije kristjane, ke no ne morejo beti izvoljeni (eletti) za konsilirja komunal, zaki njeso dali v pravem timpu »dimissioni« od inkari-kov, ke so jih mjeli tu E.C.A. Če na bo leč aplikana, bi muorla priti na njih puošt tu konsèj Sturma Franc - škarban iz Brezej anu Aleks Budulič - Korošec iz Prosnida, ki sta kandidirala na listi »lopata anu linkvin«. Takoviš opozicion na se če rinforčati. Kar se je zvjedalo, da se bo parvega decembra spet sestal (riuniu) novi konsèj komunal (občinski svet), zaki parvi' krat se je sestal 'dan tjedan prej, a se njeso ložli dakordo za zbrat šindika, so postal ljudje zlo nervozni. Usi so z nestrpnostjo (impazienza) pričakoval izvolitev novega šindika. Bali so sc, da bo ostalo par starem, a telikrat se je nekaj kambjalo, Ceglih je ostala stara metla (demokracija kristjani), je ta ušafala nov nasad, zaki tisti ki je bil do sada osem ljet, dobar bo le še u skrajni sili — kot suplent v komunskem odboru. Ne vjemò še kakuò bo pometala stara metla na novem nasadu, a ljudje se tro-štajo, da bo gvišno kaj bujše za zapuščene vasi kot Trčmun, Mašera, Matajur in druge. V Sovodnjah an čeplatiščah je bluò v zadnjih ljetih dosti naretega, le v brjeg je bluò buj težkuo iti gledat kaj tam manjka. škoda, da je tarkaj naših ljudi po svjetu, zaki drugače bi paršlo še do kajsne druge sorpreze (presenečenja). Votalo (volilo) nas je samuò 67,5% in se tud zastopi kaduò so bli votanti (venčpart ženč, starčiči, butigirji in oštirji). Težkuo je bluò tud ušafat dobre in kompetentne kandidate za postavit v liste, zaki tistih dobrih je malo par hiš. Velik trošt pa imamo, da bojo teli novi konsilirji in šindik djelali za dobro naših narbuj zapuščenih vasi. Novi komunski konsèj je forman ta-kuole: Vogrič Ivan, Pagon Ivan, Blazu-tič Marcelo, Trinko Ciril, Trinko Jožef, Velikac Jožef, Medveš Andrej, Mašera Ivan, Goles Gino, Azzolini Jožef, Kocea-nič Ivan, Bemjak Peter, Gošnjak Jožef, Kromac Danilo, in Qualizza Clelio. Za šindika je bil votan pri drugem glasovanju Vogrič Ivan iz Sovodenj, ki je ušafu 8 votov (glasov), odbornika (giunta) pa sta Trinko Ciril in Medveš Andrej; suplenta v odboru (giunta) pa sta Kromac Danilo in Trinko Jožef. • Še na nas so se spuomnili tele dni, nardil bojo en del c jeste, ki bo vezala Brdce s cjesto, ki peje v Strmico. Pravijo, da bojo naprej djelal tud cjesto, ki peje iz Dolenje v Gorenje Brdce. Tisto d jelo bo djelu kantir, ki bo imel 25 djelucu. Črni Vrh Za nas bi muorle bit votacioni almanj enkrat na ljeto, zaki samuò takuó bi nam nardil cjesto. Kaj ljet se žej objubja in nimar samò pred ivotacjoni kolcnejo kak milijon za cjesto, ki vodi v dolino in ta-kuč se djela s kolcenjem. Pred dvemi lje-ti, kar so ble parlamentarne votacioni, so dali tarkaj, da je bla nareta skuaž do vasi, a v grobem stanju. Potle je djelo zaostalo in sada bo korlo znova jo strojit, zaki se je v dostih krajih udrla in ob krajih zasula. Spet so paršlč votacioni in spet so kolcneli tri milijone za našo cjesto. Ce ta denar ne bo zadost za jo po-strojit, bo korlo čakat spet novih votacio-nov, da bo kaj in med tjem cajtom bo postala cjesta spet nevozna. Vsi smo pričakovali, da bodo volitve prinesle kaj novega v naš komun. Na žalost je ostalo vse pri starem, župan in odborniki so ostali vedno isti in zato izgleda, da bo šlo naprej vedno po isti poti. Ce bi bili sezonski delavci doma, bi se gotovo zadeva obrnila drugače, kajti ti gledajo z drugačnimi očmi, z bolj razgledanimi, ker so že zdavnaj vrgli proč »paraocchi«. Pri zadnjih volitvah ni volilo 750 delavcev, ker so na delu po svetu. Lahko torej rečemo, da župan in komunski odbor (giunta comunale) niso pravi izraz ljudske volje. Od 1937 vpisanih volilcev je dobila krščanska demokracija samo 897 glasov, kar se pravi le 35%. Torej se nimajo s čim bahati, da je demokracija žela velikanske uspehe, da so bili župan in odborniki že tretjič izvoljeni, s 35% glasovi ne bi imeli pravice biti na tem mestu. O pritisku, o lažnivi propagandi in o podkupčevanju bomo poročali kaj več prihodnjič. Srednje II M I I I I I lili Il 111 IM II III I «III 111111111111111 M >l!lil!lllll!l!lllli!lll!lllllllllll!Mllll1llllllll!l!lllllll!lllllllll!llllllllllll|llil!llllllllllM!li im m 11111111 ninnili m jjiiinji.iniiiiniiiiiiii 1111:1 n 11 Dobro in slabo za detelje h 11 n uri 1 n mn m m 1111 n 1 n 11 m n t ii 11 m 1 n 11111 n 111 n 1 niiiuiiiiu 111 m 111:1 m mu m 1111111.111111111:1:1111:1:1 .im Nasveti kokošjerejcem vaici niso imeli posebne škode — za kakih deset let zavladal mir in je bilo mogoče zaceliti rane iz prejšnjih vojn. Toda prišlo je leto 1809 in v teh krajih je vnovič vzplamtela vojna, ki je vse uničila. Francozi so s silo prodirali za umikajočimi se Avstrijci ,ki so branili cesto skozi Kanalsko dolino. Vse ovire niso pomagale nič in tudi junaški odpor stotnika Hensela pri Malborghetu ter stotnika Hermanna na Predelu je bil zaman. Francozi so neovirano prodirali, premagujoč vsako oviro, in na griču v Rutah pri Trbižu je bil zlomljen zadnji odpor Avstrijcev: Francozi so imeli odprto pot proti Dunaju. Usoda Kanalske doline je bila capečatena in po sklenjenem miru v Schoenbrunnu je bila priključena novo ustanovljena pokrajini Iliriji. Nadaljnji vojni dogodki, za Francoze neuspešni, so le-te prisilili, da so leta 1813 zapustili Kanalsko dolino. Po Dunajskem kongresu leta 1815 je bila Kanalska dolina vrnjena Avstriji, ki jo je priključila vojvodini Koroški. Od tedaj naprej so živeli prebivalci Kanalske doline več ali manj v miru in tudi vojni spopadi v letih 1859 in 1866 jih niso prizadeli. Podobno je bilo med prvo svetovno vojno, ko se je le iz doline Dunjice pri Montažu slišal kak strel italijanske artilerije. Po sklenjenem miru v St. Germainu je bila dolina zaradi zemljepisnih in vojaško političnih razlogov priključena Italiji, kateri je pripadel še zahodni del pri Beli peči, ki je do prve vojne spadal h Kranjski. Mejo so potegnili pred Ratečami, kjer je ostala neizpremenjenia tudi po zadnji vojni. LJUDSKI OBIČAJI IN IZROČILA Ker leži Kanalska dolina ob stikališču treh dežel : Koroške, Kranjske in Furlanije, ki se razlikuje po prebivalstvu in narodnosti, pa tudi po kulturni razmejitvi, ni čuda, da je bogata na lepih in pomembnih narodnih šegah in običajih. V nekaterih vaseh jih čuvajo in izročajo dalje potomcem, drugod pa se je zanimanje za folkloro že precej ohladilo. Naj navedemo nekatere še ohranjene zanimive običaje po sloveniskih vaseh, kakor so se ohranili v Žabni-cah, Ukvah, Ovčji vasi in Lipalji vasi. V prvih treh navedenih vaseh je slovenski živelj še v večini, dočim je zadnja vas že precej potujčena, vendar se še krepko držijo starih običajev in jih je zato ravno tam še največ ohranjenih. Izmed folklornih zanimivosti v Žabnicah navajamo najprej običaj, ki ga imajo o priliki njihovega cerkvenega shoda na dan farnega patrona sv. Egidija (1. septembra). Na predvečer postavijo pred cerkvijo visok lepo okrašen mlaj. Drugi dan se k slovesni maši zbere velika množica ljudi, ki se po končanem cerkvenem opravilu zberejo pred cerkvijo. Skupina mladeničev se postavi v krog in vzame v svojo sredo brhko natakarico iz bližnje gostilne, katera prinese na podstavku steklenico vina in več kozarcev. Steklenica je okrašena s šopom nagel jev in z vršičkom rožmarina. Med tem igra godba in čim preneha, eden izmed mladeničev v krogu krepko zauka, na kar zapoje zbor posebno za ta dan zloženo pesem, ki obsega več kitic. Sledijo še druge pesmi, med katerimi tekle pridno naliva vino, ki ga mladeniči po končanem petju izpijejo. Nato se vse zvrsti v sprevod in jo mahnejo z godbo na čelu od prve do zadnje gostilne v vasi., povsod ponavljajoč isti spored. Temu običaju pravijo domačini »kirhvanje«, kar izhaja iz nemške besede Kirchweihfest — cerkveni shod. i Drugi običaji, ki so bili v navadi v Žabnicah, so že precej opuščeni. Nekdaj so imeli na predvečer dneva nedolžnih otročičev »tepežni dan«, ki se je po drugih bližnjih vaseh še ohranil. O pustnem času nimajo nič posebnega. Na velikonočno soboto prineso ob treh popoldne blagoslovit velikonočna jedila: razno svinjsko meso, nagačen želodec, »ajca« (to so kuhana jajca, medtem ko pirhev ne poznajo) ter velikonočni kruh ali potico. Na velikonočno nedeljo pa pridejo l judje že ob dveh ponoči v cerkev in prepevajo velikonočne pesmi, molijo rožni venec ter gredo v vrsti okoli glavnega oltarja.V začetku meseca maja postavijo v vasi pred cerkvijo navadno zelo visok mlaj, o sv. Ivanu pa prižigajo kresove. V bližnjih Ukvah se še bolj krepko drže starih običajev. Tu imajo tako imenovano »šapanje«. Na predvečer dneva nedolžnih otročičev se zbere skupina mladeničev, ki pripravijo večjo smrekovo vejo, na katero pritrdijo rdečo krpo iz sukna ali platna v obliki srca in vanjo vši-jejo pristne srebrne tolarje. Eden izmed fantov stopi v hišo, vihteč vejo, drugi pa mu sledijo. Najprej ogovori gospodarja z besedami, ki se nanašajo na njegovo družinsko stanje ter mu izreče lepa voščila za bodočnost. Ko prejmejo od gospodarja kako darilo, se mladeniči napotijo v sosedno hišo in tako obhodijo vso vas. Fri tern si naberejo lepo vsoto denarja, s katerim si v kaki gostilni privoščijo dobro gostijo, ki jo zaključijo s plesom. (Nadaljevanje sledi)