Izdajajo Slovenski frančiškani. — Published by Franciscan Fathers. Po odloku kardinala JOHNFARLEY-ja je "Ave Maria" cerkven Ust in družba 8v. Rafaela cerkveno pripoznana in priporočena. m □ rac non m Naši delavski prijatelji. m asu ion 2JOIC Kako nesramno varajo nekateri "narodni delavski prijatelji" naše ubogo ljudstvo in ga skubejo tu v Ameriki, presega že vse meje. Naši rdea, slovensko delavstvo! Ne bodi nespametno! Ne bodimo tako omejeni, da hi se dali na tak način slepariti! Naši rojaki doma v starem kraju so bili modre j ši in se niso dali sle- pariti, zato liberalci niso naredili dobre kupčije doma s takimi cunjami. Cunje v starem kraju pobirajo le cunjari. Pošten človek doma je — livala Bogu — že toliko izobražen, da misli sam s svojimi možgani in si ne pusti, da bi pro-palice, alia slovenskih liberalcev ali radikalcev ali kar je še enakih osel-alcev, mislili zanj. Naš kmet ve že sam razločevati, kaj je prav in kar ni pray, kaj in kako naj misli 11. pr.. o slučajih, kakor je bila znana sleparica Vodiška Johanca, kaj si naj misli o znanem župniku Ber-cetu, ako ga je njegov škof prisiljen odstavil od službe, i t. d. Zato doma ni šlo v "kšeft". Zato pa, hajd v Ameriko! Tam je ljudstvo neza-straženo, tantogo brezverske propa-lice proste, ifenadzorovane, tam se katoliški mažje ne gibljejo, tam možje spe spanje lenobe, tam se lin dalo slepiti ljudstvo, ki bo plačalo za drag denar naše sleparije in polnilo naše žepe. In res, poslali so cele zaboje teh cunj sem in možje kakor so Benedik, Pezdir, Dramatična knjigarna v Milwaukee i t. d. so prevzeli agenture za te cunje, ter z velikimi oglasi oglašajo te sleparije pa vsej Ameriki, po vseh slovenskih listih. Ali ni bilo nesramno, da so v New Yorku ponatisnili znano rdečo škofovo brošuro, in jih je stala morda iztis k večjemu 10 centov, pa so jo prodajali po $1.00 da jo prodajajo sedaj po 50 cent, po 40. kolikor se pač da iztisniti iz žepov ubogega nezavednega slovenskega delavca.'? Imamo dokaze v rokah, ko so nekateri teh mož pisali k nam po brošuro, da smo jim jo poslali ter jim računali po 10c. iztis, oni so jo pa oglaševali in prodajali po 40c. In ti, ubogi nezavedni slovenski trpin, si v svoji slepoti plačeval te velike svote. T)a bi obvarovali slovenski narod tega izse-savanja, smo naročili veliko število teh brošuric naravnost od samega Prevzv. knezoškofa Ljubljanskega, ter jih prodajali za nizko ceno po 10c. ter dajali vsakemu rojaku priliko, da si za nizko ceno preskrbi to lepo brošurico, da se sam prepriča, kako velikansko krivico so storili liberalci in brezverske propalice ljubljanskemu vladiki, ko so zagnali oni znani krik po celem svetu o strašnem pohujševanju, katerega je povzročil. Pomislimo dalje! Na Krahjskeni niti liberalni listi niso hoteli ponatisniti znanih obskurnih člankov, kateri so izhajali v Ameriki pod naslovom "Škof proti župniku", kjer se je pral znani odstavljeni župnik Berce.. Liberalni listi doma so vedeli, da bi to ne vleklo. Da, doma celo nezavedni liberalci, ki večinoma mislijo z možgani znanih liberalnih kolovodij, hi tega ne vrjcli, ker poznajo Berceta in poznajo škofa, in poznajo vso zgodbo. Tu v Ameriki s«; je pa našel list, ki je sprejel v svoje predale to brozgo, jo cele mesece prinašal ter metal pesek v oči te-hi, milo slovensko delavstvo! In ti si za drag denar plačevalo to početje! In z nesrečno Jolianco iz Vodic, kako velikanske dobičke so delali ti propalice po celcj Ameriki. To moremo sklepati po dragih o-glasih, katere so plačevali po vseh slovenskih listih, kateri koli je le hotel sprejeti ta oglas. In kdo je plačal te oglase? Slovensko delavstvo, ti, s tvojimi krvavimi žulji, ker si se dalo slepiti ter kupovalo te cunje za drag denar. Vidiš, tam hereš, da je nesrečna sleparica slepila in varala ljudstvo s "telečjim krvavim potom", zato da je sku-bila ljudstvo, ter jim izžeinala kro- nice iz žepa! Tukaj pa te varajo in slepe tvoji "narodni prijatelji", "prijatelji delavstva", ne s telečjo krvjo, temveč z samo nesrečno Jo-lianco in te skubejo, ter kradejo tvoje težko zaslužene cente iz žepa. In ti, ljudstvo, vrjameš in -plačuješ. Ti, o Mnrija, naša kraljica. Ti besednica revnih sirot! K tebi hitimo, se Ti zročimo, Tebe slavimo polno dobrot. Majniški Kraljici. Ko nad gorami visoko maja jutro zažari, ptičic roj iz sanj presladkili se veselo prebudi, Vse Mariji čisti "Ave"! poje v jutranje pozdrave. Tebi klanjam se ponižno, 0, Kraljica, tudi jaz! in z zaupanjem obračam k tebi, mati, sv«j obraz. Tudi jaz ti kličem "Ave"! Nepozabi me z višave ! Cvetejo po gajih rože, radosti se jih sree, a pred tabo, O Marija, vse cvetlice oblede. Ivlonijo zato Ti glave, šepetajo tihi "Ave"! D □ n □ Satan na delu. iolanden. I/, nemščine prevel X. ilia] 4. Poglavje. NA FRANCOSKEM. I lijalelja sla hodila po široki ulici i deli Villenne, krasno mesto na Franco.v 1 em, v dva dela. Stalilberg se je oziial ol rog sehe radovedno kot šolarček iz de žele, ki pride prvikrat v mesto. Toda :a man vsako opazovanje; on ne vidi noben, posebnosti, I i li mu pričala o satanizmu. Ljudje hodijo v človeških podobah k« f povsod in ves promet na ulici je bil na vaden. ".laz ne vidim nečesar", je rekel Val derju Frank. "Vendar ne boš pričakoval satana repom in z rogovi tu na ulici! Toda njegov sled sem jaz že opazil v telil mestu!" "Kje? kako? na kakšen način?" je hi-tel z vprašanji Stahlhcrg. "Danes od šestih zjutraj sva že na lili ei. To je ravno čas, ko se bero sv. maše. V tem mestu je pet cerkva in si li že slišal zvon? Vidiš to je satan, ki ne pusti zvoniti iu vabiti ljudstva l; božji službi! "'i i se lahko tudi motiš! -le lud mego če, da ravno danes iz posebnega .zroka ne zvoni;" mu je ugovarjal Adolf. "Prepričala se bova takoj", je odvrnil Frank in stopil k mimo idočcmu možu ter ga nagovoril v francoskem jeziku. "Oprostite, gospod, da vas molim, dovolile mi eno vprašanje. Midva sva tuje' in čitala sva v popisu mesta Villenne o krasno uglašenih zvonovih tukajšnih c.er kva ; danes hodiva že tri ure po mestu i glasu zvona še nisva cula!" "Seveda ga nista in ga tudi ne bi. sla!" je odgovoril zaničljivo Franco/. "Duhovščina se je upirala postavam zbor nice in zato .jc tudi odpravljena služba bo žja. Tri cerkve so že prodane tovarnar jem. Dve ima pa nek bogataš v najemu za različne prireditve iu zabave". "Hvala za pojasnilo", je rekel Frank iu se poslovil. "Si slišal, kaj .je povedal' Ta človek nama gotovo ni lagal. Ali ni t > J »očetje satansko delo? Si čul, kaj delajo s cerkvami, katere si je verno ljudstvo z vo-uKinii ztivaiui seziuaio; > o je grozno , je vsivlinil Stahlberg, ..aj m nobenega katoliita več Jia r raneos-kem, ki 1»i se takemu početju protista-vil?" vioiovo, da je še dosti katolikov in sicer tudi dobrih in prepričanih katoliških mož; toda kaj pomaga, ko je na čelu vla-(i ■ samo in edino satanstvo, ki postavno ukazuje cerkve zapirati, prepoveduje služIlo božjo in hiše božje prodajati kot navadne hiše!" "To je zločinsko početje!" je klical A-dolf. Bližala sta se bolnišnici, pred katero se je lazpiostiial piostoren dtevond. hi-toka vrata odprta na stežaj so peljala v m it i aujost poslopja. .Na k lopi pred bolni s nii o je sedel sklučeno starček, ki je bil, soditi pri obleki, zapuščen od vsega sveta. Valder, videč kako brezbrižno je zrl starec pred se, se mu je približal in ga prijazno pozdravil, toda odgovora ni dobil > "Vi, oče, ste gotovo zelo revni?" Nobene besede, le kimanjc glave je bil odgovor. "Ali potrebujete morda denarne podpore?" Pri teh besedah je starec vzdignil oči in nezaupno pogledal v Franka. "Prosim, gospod!" "To vzemite za dobro!" in podal je ie-vežu zlat za deset frankov. "I.epa hvala, gospod!" je ginjeno blebetal ubogi mož. "Vi gotovo niste iz teh krajev, ker ste tako dobri in usmiljeni!" "Ne, midva sva tujca. Toda zakaj naju hvalite? Ali ni tudi pri vas dobrih in usmiljenih ljudi?" "Oh gospod", je vzdihnil starec, "od kar vladajo pri nas nove postave je vse narobe. Moja žena je že pol leta v bolnišnici in je že čisto ua koncu življenja. Prosila je že tolikrat, naj ji pošljejo duhovnika, a zaman! Pravijo, da se ji je zine šalo. Kaj ni to vnebovpijoča krivica? Prej so bile usmiljenke v bolnišnicah, sedaj so navadni ljudje in ne sliši se dru-zega kot preklinjanje. Ali ni to sužensl-o življenje? Imeli smo tako .lepe cerkvice., našem mestu, a postava jih ,je ukazali i.apieti in spremeniti v gledališča. Kakšna je ta postava? To je hudičeva iznajdba, ne pa postava" je pripomnil razjarjeni starček. "Oh, uboga moja žena, še zadnje tolažbe ji ne dajo!" Pri teh besedah je ubogi starček zaihtel kot otrok in srce najtrdovratnejšega brez-božneža bi moral pretresti ta prizor. Mahlberg si je od jeze grizel v ustnice in nehote je; sklenil roke v pest. Valder je pričel tolažiti ubogega moža. "Ne jokajte, ubogi mož;" mu je govoril, "vaša žena ne bo pogubljena. Vsega vidni vidi željo vaše žene in dovolj, če ona svoje grehe v srcu obžaluje: odpuščeni so ji. Naš Odrešenik, ko je hodil po zemlji, je odpuščal grehe spokorinin grešnikom in grešnicam samo z besedo in tako bo v tem slučaju storil z vašo ženo. Le potolažite ce. Sovražniki sv. cerkve vaju ne morejo ločili od Boga, po katerim oba hrepenita." "Oh, gospod, vi ste pravi tolažilni an- I za me. Bog vam povrni stotero!" Poslovila sta se prijatelja od starega siromaka in se napotila v hotel, kjer sta prenočevala.Stalilberg je skrbno zapisoval t-se dogodke dneva v svoj bilježnik. ".laz mislim" je rekel Stahlberg prija-telju," da lahko odpotujeva od tu naprej. Piepiičan sem že popolnoma, da v tem mestu siitan kraljuje z vso močjo. Nasledncga dne popoludne sta sedela prijatelja na klopi v krasnem drevoredu v (irvnoble glavnem mestu okraja Isere. Opazovala sta mimoidoče, posebno pa je Stahlberg zrl na mladino. "Frank, kaj se ti ne zdi, da je mladina tu v tem mestu slabotno razvita: Sami I ledi obrazi brez živahnega mladinskega pogleda ravno tako kot, da bi bilo vse zaspano! To so sami mladi starci!" "To je gotovo, da .je to žalostna resnica, toda to tii samo v tem mestu ampak po eelej Franciji boš opazil to. In kako naj bi bilo drugače! Več let je že, kar so iz šol vrgli križ in prepovedali pouk v kršim skem nauku. Mladina, kakor odraščeno ljudstvo, s- vzgaja v prepričanju, da po smrti ni nič življenja, vse konča I o no gineš: z ilo pa vživaj dokler živiš na ze liliji. Kako to vpliva na mladino, jej be- reš na obrazu, kjer se poznajo sledovi strasti. Od tod tudi toliko samoumorov in zločinov in to največ od zapeljane mladine." " In vse to ne vidi vlada, da je v njeno lastno škodo?" Mimo njih je ravno prišla petorica srednješolskih dijakov, ki so se razbrzdano smejali. .lednemu teli je padla knjiga iz pod pazduhe ravno k Valderjevim nogam. Pobral jo je in čital naslov: "Znanstvo in vera" čitanka za višje razrede. " K j" je zaklieal za dijakom in držal knjigo v roki. Dijak je opazil in se vrnil. "Izgubili ste knjigo; ali bi jo prodali meni; zanima, me nje vsebina!" "Prosim, gospod, zakaj ne! Mene stane dva franka, a za tri vam jo odstopim". "Prav rad vam dam zahtevano" je odgovoril Frank in plačal. Dijak se je .odstranil in klical svojim tovarišem: "Napravil sem dobro kupčijo. Samo pol franka me stane knjiga, dobil Rem-pa tri zanjo. Dosti bo za danes večer!" Sošolci so se glasno zakrohotali. "Nesramni slepar!" je mrmlal Stalil berg. "To je vzgoja svobodne šole!" je pripomnil Frank in odprl knjigo. "Poslušal prijatelj, kake nauke dobiva ta mladina v šolah in ne boš se več čudil." Pričel je citati. " Mohamedanstvo je v današjem času razširjeno med 200 milijonov vernikov. Predno je število vernikov tako naraslo je stal.o mnogo truda in tudi denarja. Da celo krvi je bilo treba mnogo preliti za to vero. Isto se mora povdarjati o katolicizmu. Že dva tisoč let se preliva kri in žrtvuje denar za razširjenje te vere, a zaman ves trud, vse vojske in inkvizicije. Malo let je tega kar so učenjaki prišli v okom vsemu verskemu fanatizmu. Izmed teli učenjakov se odlikuje pred vsemi Darvin. Njegovo naziranje se je v zadnjem času tako naglo in brez vsake sile razširilo, da v polstoletju ne bo več govora o drugem nego o Darvinovi teoriji." "In to je podučila zgodovina ki se je uče na Francoskem!" je vskliknil Stalil-berg razjarjeno. "Pri nas bi temu zgodovinarju vsak prvošolec povedal: lažeš kot satan, ali si pa tako zabit. Kako jnore piimerjati krščanstvo in moliamedizem'i Ali .je Mohamed zdravil bolnike in obujal k življenju mrtve kot. Kristus?" "Sedaj vidiš kako se zastruplja mladina, ki pozneje mora sovražiti vero in njene načela. Hvali pa Darvinovo teorijo, ki je že zdavno od vseh učenjakov zavržena kot ncotemeljena. Toda nadalju.jva to čti-vo". (Dalje priliodnič.) | AVE MARIA. ft fyvptyyfrvfr Jjj. fy fy Jjj. ^ ^ S* ( vetje maja, božja Mati, trga tebi ljudstvo v dni' k tvojim ga nogam polaga o Devica, na oltar. () Devica in kraljica, li zakladnica dobrot, nc zavrzi prošenj naših in usmili se sirot. Prošnje vroče vrejo k tebi do nebeških visočin. da ozreš se na t rpinc sama morja bolečin. l'o življenju pa pripelji nas, o Mati, v sveti raj kjer ni več trpljenja, tiige, kjer sijal bo večni maj. Zgodovinske laži. Piše X. •>tJ»n: Kristus prvi in največji socijalist. Socijalist i, ki najbolj zabavljajo čez resnice in čednosti, ki jih je Kristus učil, si hočejo kar naenkrat njega izbrati kot svojega učenika. Francoz Prondlion, ki je trdil, dn zasebne lastnine sploh ne sme hiti med Zemljani (torej že tu nasprotuje Kristusovem nauku "Ne kradi") pravi, 0e. n« leto. Ta list jako toplo pri poročamo vsem, ki so zmožni angleščine. (Naslov: The Life Issue 354 Fourth Ave New York.) Namenili smo se, postreči svojim či-tateljem sempatje s kakim člankom, povzetim iz tega tednika. Nek list rdeče barve piše, da bode treba katoliško vero v prihodnji socijalis-tiški državi dokaj spremeniti, ker je baje sedaj preveč pod upljivom Jezuitov. U-rednik je nabrže slišal, da so v Belgiji soeijalisti in liberalci svarili pred "črno" nevarnostjo — Jezuiti. Navajali so delovanje Jezuitov v afriški državi Congo. Do bodo čitatelji sami videli, kakšna je ta "črna" nevarnost, tu malo podatkov iz te države: Jezuiti oskrbujejo tam 7 lastnih bolnišnic, soeijalisti in liberalci se za to še zmenili niso, da bi poskrbeli za uboge bolnike. Jezuitje imajo 4 naselbine gobov-cev. "Rdečim" bratcem gobavci ne diše in na nje niti mislili niso. Jezuitje imajo 7 javnih šol, "rdeči" nobene. Jezuitje imajo poleg tega še (>1 lastnih šol, katere vzdržujejo z vsem potrebnim na svoje stroške, vrhu tega še eno višjo šolo; liberalci in soeijalisti nobene. Jezuitje i majo 3 vzgojcvalne šole, (i strokovnih šol (obrtnih); rdeči in liberalci skupaj nobene. Naj dodamo še, da je radi nezdra vega podnebja podleglo že 19 Jezuitov v malo letih. Mej tem ko soeijalisti za razširjanje izobrazbe niti centa ne žrtvujejo. Seveda, kaj jim mari izobrazba, kaj jim mari civilizacija narodov. S tisoči krvavih žrtev izmed katoliškega redov-ništva in duhovništva je kupljena naša civilizacija. Vsak zaveden človek se veseli te civilizacije. Naši ta-rdeči jo pa u-nieujejo in hočejo nazaj čase poganske podivjanosti. Seveda vsak po svojem o kusu. Civilizovani človek hoče civilizacijo, divjak pa divjaštvo. Socijalistični list "Liberator", ki izhaja v državi Arkansas, menda v .nestu Magnolia, je nedolgo tega objavil sledeče pismo: "Javljeno je bilo podpisanemu, či -ubožali. In kako je v ti socijalistični "dr žaviei". Prav lepo. Otroci morajo hoditi po zimi bosonogi; ako jim matere hočejo oprati umazano perilo, morajo otroci čakati v postelji, dokler se oprano perilo ne — posuši. Najdejo se otroci v naselbini, ki niso mogli obiskovati šole celo leto! Stariši jim niso mogli kupiti obleke in obuvala, dasiravno so delali dan nn dan. Kdor hoče dobiti obleko mora iti k voditelju skupne prodajalne, povedati svojo skromno željo, ki se mu pa redko kedaj izpolni; obleke si pa nihče ne sme sam izbrati, ampak le voditelj prodajalne. — Naselbina ima tudi premogokop Mai 1D1-I. "AVE MARIA" 103 (majnco), v kterem delajo delavci pov-seni pi otipostavno, dasiravno so že klicali na pomoč preinogarsko Zvezo, kjer so tudi nekteri uradniki socijalisti. V li soeijalistični "državici" gre vse naiobe, , samo trdo zasluženi denar ubogih delavcev "gre gotovo prav v žepe "kosov". Seveda o teli dogodkih soeijalistični lisli trdo molče kot grob, a resnica je, da je "državica ta rdečih" v naj večji levščini, in da so upi socijalnih br it cev šli po vodi, kakor v nekem kraju v Južni Ameriki. Ne gre, pa ne gre! Ost a iiimo rajši pri starem! Bog zna, ako naši "ta rdeči" o tem kaj znajo? Menda čikaško"sveto pismo" lega vendar ni zamolčalo, ki tako strašno skrbi za svoje "uboge" delavce! To bo lepo v "prihodnji soeijalistični državi'", kjer bode vsak delavec zaslužil celili $4.00 na dan. Matere, vam pa ne bo treba otrokom "šuliov" kupovati! Ti bo res "luštno" v obljubljeni deželi "naših ta rdečih!" Pred časom sem bral v tedniku "The Live Issue" primero med "delavskim škofom Knianucloni Ketteler, ki ga celo protestantski listi imenujejo "največjega prijatelja soeijalne reforme", ter socialističnim "bogom" in voditeljem nemških socijalistov August Bebel-oni. Kavno sedaj ga primerja nekatoliški list "Sued deutsclie Kons. Korrespondenz" zopet Bebel-a z voditeljem nemških katoličanov Dr. L. Winvski stan, celo cerkev celo sveto vero? Kaj nam ameriškim Slovencem mari n. pr. odstavljeni župnik Hercc, pa ste ga zanesli sem, ga razširjajte po Ameriki. Skratka, prijatelji, kdo, kdo je zanesel mej nas razdor? Kdo je zanesel sem v Ameriko "kranjski prepir"? Kdo je že celo desetletje kazil mir mej nami Ameriškimi Slovenci? Prosim, povejte! To ste bili vi, oni slovenski časnikarji, ki ste zanašali sem mej nas liberalizem in ščuvali narod proti posameznemu stanu in na umeten način netili mej nami strankarski prepir. In ako toraj danes stojinn razdeljeni mej seboj mej katolike in odpadnike, ako smo razdeljeni v dve stranki, to ste naredili vi, ki ste bili že deset letja kazimirji slovenskega ameriškega miru. Preberite zadnje letnike raznih listov! Koliko nesramnih iu ostudnih napadov nn veno, na posamezne verske resnice je tu nakopičenih! Koliko gnoja je tam, kale lega ste nametali ne posamezne Vam neljube duhovnike, na celo slovensko duhovščino, na eel duliovski stan! In deset letja smo molčali in trpeli! Povejte nam le en stan, povejte nam le eno osebo, ki bi tako potrpežljivo in tako dobrovoljn« prestala le polovico teh krivic in tega zasramovanja, kakor ga. je slovenska duhovščina! Povejte nam, ali bi vi sami mirno v taknili vse to v žep, ali vsaj le majhen del tega, kar smo mi duhovniki? Ah je to dokaz, da kazimo mir? Ali nam 1110 l ete po vsem tem predbacivati, da hočemo mi zanesti sem prepir, razdvojiti narod? Da, ako kdo prebira stare letnike slovenskih časopisov, čuditi se mora, kako je mogoče, da je slovenska duhovščina, da so slovenski katoliki toliko časa tako mirne potrpeli vse krivice in vse žalitve njih najdražjih svetinj. Umreti smo priprav ljeni za sveto vero in svojo cerkev na. en; strani, na drugi strani pa smo pustili mirno in nemoteno sramotiti to svpjo vero iu cerkev. Slovenska duhovščina je to storila za to, ker je mislila in po pravici pričakovala, da boste vendar počasi sami spoznali svojo zmoto, zgubili svojo liberalno greenhornsko surovost, ter postali vsaj toliko ameriški gentlemeni in toliko svobodoljubni, da boste pustili vsakemu svoje prepričanje in pa da ne boste žalili posameznih stanov. Seveda vi ste to potrpežljivost zlorabili v to, da ste nas še bolj blatili in še bolj delali proti svetinjam tako dragim vsakemu katoličanu. (Jospodje, prosim, ali kaže to, da smo kazimirji našega miru? da sejemo mej narod prepir, da hočemo razdor v narodu? Za to raj jo ostudno zavijanje in potva ranje resnice, ako se hoče delovanje Zve ze iu nameravana organizacija slovenskih katolikov v Ameriki naslikati ko« delo S. L. S. iz Kranjskega ali kot nekak poskus zasejati razdor mej nas ameriški4 Slovence! Kar slovenska duhovščina hoče je sam to, kar čuti, kakor ona tako vsi trezno misleči la.jiki širne Amerike, da je namreč, že prav skrajni čas, da nastopimo vsi. kakor en mož in zabranimo vsako nadaljno importovaujc slovenskega smrdljivega ii p popu lega liberalizma sem v Ameriko ii z njim vsak razdor mej na.s. Cela Kranj >ika je •pomelhi liberalizem tako čisto, da je ostalo le par smeti še v nekaterih me stih. Tudi sem, ga ne maramo! Kar 111 dobro za Kranjsko, ni dobro tudi za nas. Kar slovenski kmet in delavec doma ne mara, tega tudi mi tukaj nočemo! Trdijo da. hoče Zveza zanesti sem kranjski klerikalizem! Ali ste pomislili, kaj ste zapisali s tem stavkom? Kako naj za nesemo sem kranjski klerikalizem, ko pa nimamo i.i« veljave v Ameriški politiki'. S. L. S. je vendar popolnoma politična stranjka. Kako naj jo zanesemo sem' Ali naj si tu i oleg demokratske in republikanske strf.uke ustanovimo še tretj«; "kranjske llerikalno stranjko"? Da, edino to bi bil kranjski klerikalizem, oziro ma (o, kar mi pod "klerikalizem" razu nievaino Kako je to neumno, je jasno. Vidite kako hočete metati pesek v oči slo venski javnosti. Nočemo klerikalizma sem v Ameriko, pravite in trdite; v resnici pa mislite ne na klerikalizem kot politično stranko, temveč mislite s tem versko prepričanje in versko'odločnost. Kar vi "klerikalizem" imenujete, ni nič drugega, kakor to, ako se kdo možko postavi za svojo versko prepričanje, ter ga brani, ko ga Vi napadate. Ta klerikalizem, versko na rodno zavest, da lega pa bomo, tega pa moramo zanesti mej narod. To pa ni kranjski "klerikalizem", temveč to je pravi in pravcati ameriški "klerikalizem", k je pognal v najlepšem svojem cvetju ravno tu na svobodnih ameriških tleli. Milijone mož že šteje in sicer iz vseh stanov iu vseh delih Unije in bujno evete in mora tudi mej nami ameriškimi Slovenci zacve-teti. Stoletja je krvavel naš narod za svo jo vero. In tudi tu v Ameriki si je ne b< pustil kar tako ineuinietebinie teptati od vsake propalice. Ako ste liberalci, bodite! Mi vam nič ne branimo. Mi smo svobo doljubni. Ako hoče kdo biti rdeč, kakor kri, le naj bo! Ako pa kdo hoče biti črn. ima pa tudi prav isto pravico, kakršno imate vi. Ali net :i) se neni podtika posebna, izvanredna čast, češ, da sem "agent škofa Jegliča' in pa "diktator slovenske ameriške du hovšeine". Dasi bi bil jako ponosen ne eno ali dni go teh časti, ko bi bile le malo resnica, mo ram javno pribiti, da je to laž. Vso svojo korespodenco sem prebrskal, ako sem morda prezrl kako pismo, v kate rem bi bil dekret, s katerim me je ljubljanski vladika imenoval svojim "agentom" za Ameriko, pa zastonj. Nisem ga našel. Morda so ga mi ti možje prestregli in ukradli, ker s toliko odločnostjo to trdijo! Mogoče je vse. Treba bo preiska';i zadevo. Hiti zastopnik kakega kneaoško fa, zlasti tako odličnega, kakor je knczo-škof Jeglič, bi bila za ne, kot meniha, velika čast. Da pa ameriška duhovščina ne sprejema od mene nikakih ukazov, to ve vsak duhovnik po celej Ameriki. Kar vprašaj te jih. Ameriški gg. duhovniki so si sami ustanovili svojo Zvezo. Oni poznajo naše žalostne razmere sami predobro, oni so že sami toliko navdušeni za svojo vero in cerkev, že toliko ljubijo svoj zvišen stan, svoj narod, da sami vedo, kaj treba, kako treba in kolikor treba. Zato jim ni treba kakera Zakrajšeka, da bi jim dajal nasve-te, še manj pa kake ukaze 1'ri Zvezi se jim tudi ne gre za kako diktatorstvo, tem več za narodno delo, za obrambo ljudstva Duhovnik sprejema ukaze le od svojega škofa. Ako hočete pil vedeli resnico, kdo .je ustanovil Zvezo in kdo bo ustanovil /.dni žen je slovenskih katolikov, vam pa lahk;, mirno povem čisto resnico, da ste bili It. edino vi, ki importujete liberalizem in socijalizem mej naš narod, edino Vi, ameriški soeijalisti, ker ste s svojim podlim početjem prisilili slov. duhovščino, da se je združila k odporu in"zaklicala: do tu in ne več naprej! In ako se bojo združili tudi vsi trezno misleči lajiki cele Amerike. je zopet le vaša zasluga, ker ste ji1' vi primorali, da se bojo zvrstili v organi zacije v obrambo svojih najdražjih in naj svetejših svetinj. Pustili bi bili pri miru vero, cerkev in duhovščino. Mrigali bi se bili le za svoj business ter za gmotni napredek naroda, ako ste res narodni, pa bi ne bilo treba nobenih Zvez duhovnikov, nobenega zdru-ženja lajikov, sveti mir in pokoj iu edinost bi kraljevala mej nami. Svoj naj dražji zaklad, sv. vero, svojo duhovsko east, pa vendar sinemo braniti tako možje lajiki, tako duhovščina. Ali ne? Še črvi-ček v prahu se sme zvijati, ako kdo stopi nanj. Zato pa sedaj v resnici želim, da bi še l«)lj divjali proti veri in cerkvi in duhov- ščini! Sila zmiraj rodi odpor. In kolikor hujša je .sila, toliko močnejši je odpor Zato le hitite pisati. Rabite veliko silo, da boste s tint vzbudili tini močnejši odpor. Rev. Kazimir Zakrajšek O. K. M noč un Iz Slovenskih naselbin. 3on D® Cleveland, O. — Župnija sv. Vida. Post je minil a upamo, da dobri nasledki tega svetega časa ne bodo tako hitro izginili. Katoliški Slovenci so se skozi ves post pridno vdeleževali dvakrat na teden in v nedeljo sv. križevega pota in govorov. Dal ljubi Zveličar iu Njegova sv. Mati, da bi to premišljevanje, beseda božja in pa sv. zakramenti, ki smo jih sprejeli, obrodili stoteren sad med našim narodom, — Tudi velikonoč smo praznovali zelo lepo in dostojno. Ljudstva je bilo toliko pri štirih sv. mašah, posebno še pri "vstajenju", da jih je moralo veliko ostati zunaj cerkve. Oh pol enajstih, velike maše, so se udeležila možka katoliška društva. Le žal, da nismo ide li to pot ponosne in lične uniform« druš tva. Ž. M. M. in to radi p-omote. Društvo sv, Alojzija ji' preskrbelo stražo pri božjem grobu, za kar jim gre hvala. Napram slabim časom, je bil božji grob ob-sut s cveticami, ki so jih darovali dobri farani. (iospa Ktrojin je podarila tudi več lepili altarnih prtov, lastnoročno izdelanih, tako tudi gospa Ifrovat krasno izdelan prt, dočini je gospa Mali naredila "capes" pri belili ministrantovskili oblekah. Hog naj plati stotero njim in vsem drugim, ki so kaj storili za olepšavo cerkve iu oltar jev. — Naše društvo masnih strežajev dobro napreduje in šteje že več ko (i() članov. Pred kratkem so si nabavili zopet 24 novih oblek, za katero so že dv< tretini plačali. Kakor bitno mogoče, pa priredijo predstavo z namenom, da si z dohodki nabavijo nekaj nujno potrebnih stvari. — Dekliško društvo je na ve- likonočno nedeljo priredili zelo krasno igro "Sv. Neža". Vse igralke so izvršile svoje vloge pohvalno iu v splošno zado-voljnost vseh navzočih. To je že druga prireditev tega društva v teku pol leta v prid nove šole. To .je eno izmed najdela-vnejših društev v Clevelandu in sicer de lavno v pravo svrlio. Slovenci, ali Vidite kje je zavednost in naprednost!? ("'asi temu društvu! — Tudi žensko altarno društvo dobro napreduje in se množi z vsakim tednom. Kar je storjeno za čast božjo, je Hogu posojeno in On še ni nikdar nobene reči ostal dolžan. Žensk« -mu oltarnemu društvu obilo uspeha ' Cleveland, O. Cenjeni gospod urednik! Marsikateri izmed Vaših eitateljov je prctečeiii mesec nedvomno opazil par dopisov v "Amcrikanskcni Slovencu", v katerih so dopisniki obsojali tukajšnji slo venski list "<'l. Ameriko", lies, skrajen čas je že bil, da se je kedo oglasil in pro testiral. Rojaki zunaj Clevelanda morajo imeti pač čudne pojme o clevelamlskih Slovencih, če nas sodijo na podlagi tega u mazanega lista. "('I. Amerika" vedno pi še, kakor da bi imela za seboj celo tukajšiio slovensko naselbino, kakor da bi ljudje tu dali slovo svojim lastnim možganom in naročili "Ameriki", da zanje misli. In kakšne so te misli, kakšna so ta načela? .lili je pač težko opisati. Kdor je zasledoval ta list oil začetka njegovega postanka, ve, da je bil ta list ustanovljen na katoliški podlagi. Toda od kar je prvotna družba list prodala sedanjima lastni- koma, je vse spremenjeno. Imenoma hoče list ostati še prijazen katoličanom ali vsaj nepristranski, toda to vse samo zaradi "businessa". Lastnika "Cl. Amerike" dobro vesta, da je glavna zaslomba lista med poštenimi ljudmi tu v Clevelandu, zato poskušata kolikor mogoče pokrivati svoja protikatoliška načela. Načela? Skoraj težko mi je nazivati politiko tega lista z imenom načela. Glavna njegova ideja je nekoliko omiljen ljubljanski liberalizem, pomešan z socijaliz-mom. Cel slog sestoji iz fraz, pobranih iz S. N. Poskuša posnemati moderne ameriš ke časopise, toda v svojem ozkem obzorju ne more zapopasti duha nepristranskega ameriškega časopisa. "Amerika" hoče biti nepristranska vsled "buseness"-a, toda skozi in skozi se kaže na vsaki strani, sko-ro bi rekel v vsakem odstavku njeno sovraštvo do katoliške vere. Vsak škandal, izmišljen ali resničen, pobere in ga. kaže ljudem, češ taki-le so, vsi katoliški duhovni so jednaki taka-le je katoliška cerkev ! Tz posameznega slučaja sklepa na vse duhovstvo, na celo cerkev. Stvari, ki bi jih trezno misleč nepristranski časopis mogo če samo enkrat omenil, "Amerika" žve či in žveči, spreminja, in povečuje, da bi noben čitatelj ne zamudil se zgražati nad duhovščino in cerkvijo. Kadar se priredi v naši naselbini kaka za katoličane važna in vesela novica, jo "Amerika" popolnoma zamolči ali pa samo mimogrede in porogljivo omeni. Naj vzamem samo jeden sluča j. Pred par tedni so otroci tukajšnje šole sv. Vida priredili krasno predstavo. Šolske sestre so se tedne in mesece trudile, da so otroke iz-vežbale in predstava je bila po mnjenju vseh, ki so jo videli, v vsakem oziru dovršena, nekaj nenavadnega za našo naselbino. Tukajšnji angležki dnevnik "Lender" je poslal svojega reporterja k predstavi. Ta je napisal veliko kolono o igri, ni mogel prehvaliti nadarjenih in dobro-izučenih otrok. — Tu "Cl. Amerika"? -Omenila je predstavo v par vrsticah. Nobene pohvale, nobene vspodbude za otroke, nič! Kratko časa potem je pa neko tukajšnje socijalistično društvo priredilo maškerado. "Amerika" je pisala cela poglavja o tem važnem dogodku, kar ni mogla dobiti dovolj prikupljivih izrazov, da bi zadostno pohvalila različne maske. In vendar pravijo oni, ki so bili slučajno prisotni v dvorani, da je bila meškerada škandal za društvo, škandal za celo naselbino, žaljiva ne samo za katoličane, temveč za vsakega poštenega dostojnega človeka. Taka je "nepristranost" "Cl. Amerike!" Tak časopis v marsikaterem oziru naredi več škode kakor pa recimo "Glas Svobode", "Proletarec" itd. Če pošten človek vzame v roke n. pr. "Glas Svobode", že naprej ve, da v listu ne more pričakovati resnice, poštenosti in dostojnosti, zato je pa tudi njegov sklep naprej narejen, da ne bo verjel nobene vrstice, kar bi čital, "Amerika" na drugi strani pa piše navidezno nepristransko in včasi celo prav laskavo omeni kakega duhovna če se je ta slučajno toliko spozabil in sto pil v tiskarno in plačal naročnino za par let. rlovek, ki ne pozna satansko pokrite politike "''I. Amerike", ne ve, da je pod krinko nepristranosti skrit strup. Pisatel teh vrstic nima nobene osebne mržnjc proti lastnikoma "Cl. Amerike" Pirca komaj poznani, njegov partner mi je pa še po imenu neznani, (V bi Pire kot urednik javno naznanil, da je njegov list načeloma prot.ikatoliški, bi imel več spoštovanja do njega kakor pa sedaj, ko ravna kot "pobeljen grob", kot hinavec, ki si ne upa priti odločno na dan s svojimi idejami. Vsak človek ima spoštovanje do nasprotnika, če ima ta le "korajžo". Naj omenim še baharijo "Cl. Amerike", ko .je pred kratkem na opravičeno kritiko v "Am. Slovencu" odgovorila, koliko n >-vili naročnikov dobiva vsaki dan, češ, da je to jasen dokaz, da njen urednik pozna ljudsko žilo, da piše ljudstvu po volji. To ni veselej res, g. Pire! Jaz bi bil pri volji staviti groš proti vašemu beliču, da vi zgubite "več kot polovico naročnikov v jednein letu, če se bi tu v Clevelandu ustanovil pošten katoliški list. Pravi pristni socijalisti že itak niso posebno navdu- šeni za vas, ker jim niste dovolj rudee, o-ziroma ker ste preveč zajčje narave; pošteni ljudje vas pa zopet ne morejo ljubiti iz zgoraj navedenih razlogov. •'edini vzrok, da čitajo vaš list je, ker druzega nimajo, ki bi jim prinašal tukajšnje mestne novice. Pozdrav! Naročnik. -o- Grafenauer "Zbirka slovenskih povesti" Izšel je ravnokar drugi zvezek to zbirke, katera ima namen med našim ljudstvom gojiti in buditi veselje do dobrega berila in katera prinaša samo spise slovenskih pripovednikov. Drugi zvezek obsega nekaj Erjavčevih povesti iu sicer: "Hudo brezdno ali Gozdarjev rejenec", "Ni vse zlato, kar so sveti", "Izgubljen mož", "Ena noč na Kumu", "Mravlja". Erjavce je eden naših najpriljubljenejših pripovednikov, ki .je znan p.o zanimivosti svojih povesti ter po ljubkosti in mičuo sti, s katero zna slikati naravo in njeno življenje. Ker slovensko občinstvo tega pisatelja, čigar spisi so malo komu dostop ni, po večini še vse premalo pozna, bo ta zvezek splošno prav dobro došol, tudi na šim dijaškim in društvenim knjižnicam. "Zbirka slovenskih povesti" izhaja v založbi "Katoliško Muk varne v l;jub ljani" in se odlikuje tudi po nizki ceni. Nudila pa bo lepo izbiro prvovrstnih spisov naših pisateljev, ki so poskriti v raznih listih, ali pa so priobčeni samo v dragih zbranih spisih, radi česar posamezniku navadno sploh niso dostopni. Naša zbirka bo pa zbrala v posameznih zvezkih vse, ] ar .je lepega, ter podala v lepi obliki in l ar najnižji ceni našemu ljudstvu. Cena z poštnino vred 'l()c. Naroča se pri upravništvu. Ave Maria. LISTNICA UREDNIŠTVA. Zaradi pomanjkanja prostora, smo morali odložiti za prihodnjo številko več dopisov. S E I Z BROS. Priporoča vsem sloven -kim duhovnikom svojo veliko izbiro nabožnih knjig v vseh jezikih, vveh cerkvenih potrebščin kipov, podob, svetinjic itd. In vsem slovenskim društvom pri nakupu zastav in društvenih znakov. 7 BARCLAY ST., NEW YORK Telefon, r.!)8,r> Barclay. Naši cenj. čitatelji in čitateljice! NARoOČAJTE IN PRIPOROČAJTE vsem svojim znancem dober kat. list A M ERIKA N SKI SLOVEN K (3 (naslov) Joliet, Illinois. To jo prvi slovenski list v Amoriki, ustanovi jen lota 1H!I1. Izhaja vsak torek in potok. Na ročni n a $2 na loto; za pol lota $1; za Evropo in inozemstvo $3. Prinaša vsopolno novic iz v»eb krajov in mnogo podučnega in zabavnega borila. Dolžnost vsakega hiSnoga gospodarja jo, da si naroči "Amor. Slovonca." V tem listu ni strupa. Ciin prej ga naročite tem boljo za Vas in VaSo družino, ki bi morata imeti dobor slov. in kat. list vodno pri roki, da so uo spridi z zlobnimi časopisi, ki prežo in vločojo mnogo mlačno rojake V prepad brezverstva, in komično v pekel lo na tem svetu. Naročajte dober list "Amorikanski Slovenec." » * * * * * * * * * * * * h * * * * * * * * * * * * ■ * Za Avstrijo list izhaja v Ljubljani. Odgovorni urednik Fran Rus v Ljubljani.