Žalostna mati božja. Rev. J. C. Smoley. Če s pazljivim očesom pogledamo v cerkveno leto, zapazimo, da se nekateri prazniki praznujejo dvakrat v letu. In sicer: V petek po četrti nedelji v postu praznik Predr.age Krvi našega Gospoda in Odrešenika Jezusa Kristusa in teden potem, v petek po tihi nedelji, praznik Žalostne Matere bo- I žje. I Praznik Predrage Krvi se pa praznuje tudi prvo nedeljo v juliju, in praznik Žalostne Matere božje tretjo nedeljo v septembru. To nekaj pomenja. V svetem post-[ nem času se moramo spominjati o-L beli teh skrivnosti. Kaj bi pač bila I sveta postna doba brez teh prazni-I kov ? Oba praznika spadata bistve-^ino k Kristusovemu trpljenju. In ravno ker je pomen obeh praz-}' likov tako velik, ker je skrivnost I Našega odrešenja tako važna-- i "i ker je v postnem času dovolj drugih skrivnosti iz Kristusovega trp-; 'jenja za premišljevanje, zato praznuje Cerkev ti dve skrivnosti še enkrat v letu, da bi jih mogli toliko j ')r>lj pozorno premišljevati. Dati za koga življenje, je po be-I Sedah Gospodovih največje znamenje ljubezni: "Nikdo nima večje ljubezni kakor ta, ki da življenje za svoje prijatelje." (Jan. 15 13.) Kristus nam je podal ta dokaz svoje ljubezni, da On je storil še več, žrtvoval je svoje življenje celo za svoje sovražnike, tudi za nas, ko je v nezmernih bolečinah prelil svojo kri do zadnjel kapljice. Zato pa govorimo o "Predragi Krvi Gospodovi." Sin Božji je iz ljubezni do nas, da bi bili mi odrešeni in zveličani prelil svojo kri! Kdo bi mogel razumeti to skrivnost v celem obsegu? Zato je določila Cerkev, kakor sem rekel, še prvo nedeljo v juliju, da praznujemo to skrivnost. Drugi praznik, ki se dvakrat praznuje, je pa praznik Žalostne Mate-te božje. O tem prazniku poje Cerkev v svojih 'dnevnicah: "Sint et dolores Virginis aeterna cunctis gaudia" — Naj bodo bolečine Device vsem v večno veselje. Premišljujmo nekoliko o tem! Mati božja je v bolečinah postala naša mati. "Ko je Jezus videl mater in učenca, katerega je ljubil, zraven stati, reče svoji materi: " Žena, glej tvoj sin! nato reče učencu: 'Glej, tvoja mati"! (Jan. 19, 26, 27). S temi besedami Kristus ni samo ljtibeznjivo poskrbel v svoji smrti za svojo mater, s tem da jo je izročil varstvu svojega ljubljenca, poskrbel je tudi za svojega učenca, ko ga je njej izročil. V tem vidimo poslednjo voljo, testament našega Gospoda. Toda Kristus ni samo poskrbel za svojega učenca, poskrbel je tudi za nas, poskrbel je za cela človeštvo, za katero je umiral. Jezus Kristus je postal na križu drugi Adam. Kakor je bil prvi A-dam nam v pogubo, tako je bil drugi Adam v naše odrešenje; apostol Pavel pravi: "Kakor v Adamu vsi umirajo, tako bodo v Kristusu vsi oživljeni." Po zasluženju Jezusa Kristusa je postala njegova mati, Marija, kakor druga Eva, naša mati. Papež Ino-cenc III. pravi: "Kakor je po ženi prišla smrt na svet, tako se je imelo življenje povrniti po ženi; da bi odtod, odkoder je prišla smrt, prišlo tudi življenje." (Innoc. 3. serm. 2 de Assumpt.) Mati božja je postala naša mati, ko je v najhujših bolečinah stala pod križem; takrat, ko je njen Sin v groznih bolečinah umiral, ko je njeno materinsko srce prebodel AVE M A R I A? Marotefau m otU teto m lawfto tm Srropo ts*o- N«r*£aJaa n pol lata m Ararilro I141 List v obrambo it. tm* med amarUUdjai Uorenci ŠTEV. (No.) 18. SEPTEMBER, 15th, 1923. LETO (Vol.) XV. .meč, ko je njeno srce trepetalo v groznih bolečinah, takrat nas je ona takorekoč porodila, sprejela v svojo dedščino. O njej veljajo besede lista, ki se bere na praznik Žalostne Matere božje: "Hvaljen Gospod, ker je danes tako poveličal tvoje ime, da ne bo izginila tvoja slava iz ust ljudi, ki se bodo vekomaj spominjali moči Gospodove, zaradi katerih nisi prizanašala svojemu življenju v stiski in potrebi svojega rodu, temveč si odvrnila pogin pred obličjem Boga našega" (Jud. 13, 25.) Žalostna Mati božja pa ljubi svoje otroke. Pogosto se pripeti v družinah, v katerih je kak nesrečen ali bolehen otrok, da mati za tega otroka bolj skrbi, kakor za vse druge, dasi tudi te ljubi z vso ljubeznijo maternega srca. Mi smo v tem življenju na potovanju po "dolini solz, smo zapuščeni otroci Eve"; mi potrebujemo njene nežne ljubezni in skrbi, potrebujemo njene tolažbe in pomoči. In čim bolj nas tlači bol in križ, toliko ljubeznjiveje se ozira na nas njeno materno oko. Žalostna Mati božja, ki je darovala za nas kar je imela najdražjega, svojega Sina, ki je pozabila na svoje bolečine, nas ljubi toliko bolj, ker nas je njen Sin, ko je umiral, izročil njenemu varstvu. Grešni človek postal je Marijina dedšči-na pod križem! O veliki ljubezni žalostne Matere božje nam priča na tisoče in tisoče raznih spominov, kapelic, soh, podob, družb, posebno pa društvo Krščanskih Mater pod varstvom Žalostne Matere božje. Pričajo nam o tem po raznih cerkvah kapelice Žalostne Matere božje, kamor se človek v svojih bolestih in križih naj-rajše zateka, da bi ji tam potožil svoje križe in težave, da bi se tam ozrl v njeno skrbno, ljubeznjivo materno oko, da bi se tam razjokal ob njenem srcu. Tja se zatekajo duše, ki so zabredle v temo zmot, in Ona jim zopet zasveti kakor "Jutranja zvezda," re- šitve ; pri njej iščejo pomoči bolniki, ker je "Zdravje bolnikov". Pri njej išče pomoči in tolažbe, kogar tlači vest, ker je ona "Pribežališče grešnikov". Ona mu izprosi iskrico milosti, pravo kesanje in odpuščanje. In kdor je v svojih britkostih iskal tolažbe pri Žalostni Materi božji. mu je bila "Tolažnica žalostnih," ona, ki je okusila morje britkosti, ga je zopet potolažila. Ona, "Pomočnica kristjanov," ne pomaga samo posamezniku, ampak celim narodom, celemu človeštvu. Toda ene stvari ne smemo pozabiti: Gospod je izročil ljubljenca Janeza na križu svoji materi, ker ga je ljubil radi čistosti njegovega srca in zaradi njegove goreče ljubezni. Bodimo podobni sv. Janezu, ljubljencu Gospodovemu, ohranimo si srce čisto vseh strasti, razvnemajmo v njem pravo, resnično ljubezen do Jezusa, pa si bomo tudi mi zaslužili mogočno ljubezen Žalostne Matere božje. "WW- • • v v v O Kaj iščeš: Rev. Dr. F. T. Sv. Macedonij, puščavnik v Siriji v 5. stoletju, si je naložil silno kruto pokoro: 45 let je živel v samoti pod milim nebom, stoječ v globoki jami, potem pa se je preselil v divji gozd, kjer je molil in se mrt-vičil. Nekoč je šel neki višji častnik na lov; in ko je dolgo drvil za divjačino, je prišel v kraj, kjer je živel sv. Macedonij. Ves iznenaden je bil, ko je stopil predenj. "Pa povej mi vendar, mož božji," mu reče začuden, "kaj te je privedlo v ta kraj? Česa iščeš v tej divji samoti?" — "Rad ti razložim," odgovori puščavnik krotko, "samo prej mi ti povej, česa ti iščeš tu?" — "No," mu pravi oficir, "jaz iščem pač divjačino; na lovu sem na jelene, medvede in divje prešiče.." — "In jaz," mu reče starček-svetnik, "jaz iščem tu svojega Boga. Nečem prej nehati s tem plemenitem lovom, dokler ga ne zagledam." Tih in zamišljen je šel visoki do-' stojanstvenik proč. * * * Zunaj v življenju ni nič drugače. Eni so na lovu na uživanje, eni pa iščejo Boga. Zidaj pa mi povej: kaj iščeš ti? IX. Sedaj pa premislimo še kratko: kako nalogo ima vera za javno življenje, za narode in države. Ozrite se na javno življenje in odgovorite mi na vprašanje: Ali se ravna po obstoječih nravnih zakonih, ali po človeških postavah?-- Odkrito moramo priznati, da pretežna večina vezi človeštva obstoji na njihovi nravnosti, na njihovih nazorih, na njihovem notranjem mišljenju, veliko bolj kakor pa na pisanih postavah. — — lOne nepisane postave, ki jih hrani človeštvo v svojem srcu, veliko zanesljiveje vodijo in uravnajo človeško življenje, kakor pa dela to zakonodajna moč. In te predpise, te nepisane zakone vcepil je človeku Stvarnik. Ko bi naravna postava, ki jo izražajo božje zapovedi, prevevala srca človeštva, koliko posvetnih pqstav bi bilo potrebno? — Ako bi ona tako krasna "gorska pridiga Gospodova," v kateri je Kristus tako lepo razvil svoj nauk o ljubezni do bližnjega, zavladala po svetu, ko bi se vsi ljudje po njej ravnali, socijalno vprašanje bi bilo takoj rešeno. Če je izginila iz duše misel za pravičnost in nravnost, ne bo zadoščalo tisočero iii tisočero zakonov, da bi se ohranila nravnost in poštenost med ljudstvom. Kjer se vera ne goji, kjer je ne 0-življa vest, tam so svetni zakoni e-dinole železne mreže, ki branijo lopovom, da ne pobegnejo in podavi-jo ljudi, ki zro na nje . . . Ako ljudskih strasti ne bo brzdala vera, bo-c'o gledali izza mrež, kako priti do svobode . . . Država zahteva, da je ljudstvo nravnostno in pošteno, toda država sama ljudi takih ne napravi. Zato P-1 vsaka država, koje voditelji so dobri, pravi poznavatelji ljudske duše, ve, da treba spoštovati vero in Podpira razvoj vere. Država ve, da tim tnanj treba zakonov, tim manj ječ, kolikor vernejše, pobož-nejše bo ljudstvo. To resnico je poznal že stari grški modrijan Plutarh, ko je pisal: "Prej boš sezidal mesto na oblakih, kakor pa da ustanoviš državo brez vere." Zakon brez nravnosti ne bo dosegel ničesar! Ko je Juriju Washingtonu potekla predsedniška doba, poslovil se je od senata in od ameriškega naroda s sledečimi besedami: "Vera in nravnost ste neobhodno potrebne za javno blagostanje. In človek, ki spod-kopuje te stebre ljudske sreče, ni ni-kak rodoljub. Vsak pravi politik spoštuje in ljubi vero, kakor vsak pobožen človek . . . Razum in skušnja dokazujeta, da nravnost brez vere ne more obstati. Ravno ti dve ste, ki dajete vladi naroda (demokraciji) življenjsko silo." Te besede našega velikega državnika, ta njegova politika velja i za nas in bi morala preko oceana doneti vsem evropskim deželam kot važen svet, pa tudi kot svarilo enega najboljših sinov in voditeljev naših Držav. Vera zavezuje državljane, da vestno izpolnjujejo vse odredbe, ki ne nasprotujejo božjemu zakonu, vceplja jim v srca prepričanje, da bo treba dajati odgovor za vsako nepokorščino proti zakonom oblasti, ki je postavljena od Boga, če tudi se jim je posrečilo odtegniti se svetni kazni in sodniku. Beseda apostolo-va: "Vsak človek bodi podložen višji oblasti; ni namreč oblasti razun od Boga, kar jih pa je, so postavljene od Boga" (Rim. 13. 1), je sveta vsakemu kristjanu, in vse vlade bi morale blagoslavljati in biti hvaležne velikemu apostolu, ki jef dolžnosti podložnih do predpostavljenih oblasti vernim tako zabičal. Zato je svo-ječasno slavni državnik in minister-ski predsednik Francije Thiers rekel : "Ko bi imel v svojih rokah resnico vere, razlil bi jo po celi državi. Meni vsaj je verno, pobožno ljudstvo stokrat ljubše ko pa brezverci. šenja, ko gre za ideale in obrambo Verni narod ima veliko več navdu-njegove velikosti." Marathonski junaki, ki so obvarovali Grčijo pred vpadom barbarskih Perzov, so vsi pošli iz šol, v katerih so prepevali pesmi v čast bogovom. Zgodovina nam priča, da je ravno vera, ki napravi narod požrtvovalen, silen, nepremagljiv. O rimskem kralju, Tarkviniju Superbu, pravi zgodovino-pisec: "Hotel je napraviti Rim večen, zato je hotel napraviti svetega." Skrbel in gledal je, da so se vršile božje službe, da so se častili bogovi, ki so obvarovali Rim. Dokler je bil rimski narod veren, dokler je prehajala pobožnost od rodu do rodu, je bil nepremagljiv. Versko navdušenje, pobožnost ga je obdržala na vrhuncu njegove slave, u-metnosti in moči. Kakor hitro so se pa pričeli širiti dvomi, kakor hitro se niso več brigali za svoje bogove, zavladala je mehkužnost, razuzdanost, nizkotna sebičnost. Narod je padal, dokler ni njegova slava popolnoma propadla. In poglejmo v zgodovino drugih narodov: Asircev, Babiloncev, Egipčanov, Grkov, povsod boste našli isti pojav. Dokler je živela trdna vera, ljubezen do bogoslužja v srcih ljudstva, je narod cve-tel, rastel, se razvijal. Kakor hitro pa je pričela padati vera, padati v javnem življenju, začela je izginjati tudi v zasebnem, narod je padal, dokler ni popolnoma izginil v bojih z drugimi narodi. Izginilo je navdušenje, s katerim so prej v vseh bojih zmagovali. Zato je s posme-škom napisal Goethe: "S svojimi bogovi so umrli vsi narodi." To je: Ko je padala in umirala vera v bogove, padali in umirali so narodi, umirala cesarstva." Narod, ki hoče živeti in se razvijati, potrebuje vere za svoj temelj. Ko je prišel francoski državnik Tocqueville v Zdr. države, da bi proučil ustavo in življenje, je vprašal «*▼■ mm* 283 Naloga in namen vere v življenju narodov. Rev. J. C. Smoley. (Konec.) Amerikance o njihovih nazorih glede vere. In ti so mu odgovorili: "Ci-vilizovana in svobodna družba potrebuje vere. Spoštovanje do vere je najlepše poroštvo za obstoj države in varnost njenih podložnih!" "Vera je najvažnejši politični či-nitelj in edini varen temelj države," je rekel Laboulaye. Z razvojem vere razcvitajo se i druge kreposti, država postaja močna. S propadom vere propada narod v celoti, narod usiha ko drevo, ki prične gnjiti pri korenini, dokler ga vihar ne zlomi. Krasno legendo o pomenu verstva je zapustil sv. Janez Damaščan (umrl 1. 780.) v živjenjepisu sv. puščavnika Barlama. Indijski knez Abener je imel sina Jozafata, katerega je kot svojega naslednika iskreno ljubil. Odkazal mu je kot bivališče krasno palačo v oddaljenem kraju, ukazal je skrbno čuvati, da bi sin ne videl človeške bede, žalosti in smrti. Zgodilo se je pa, da je kraljič nekoč neopazen odšel iz svoje palače in srečal dva berača. Eden je bil gobav, drugi slep. Kmalu nato je videl starčka, ki je umiral. Od te dobe je postal kraljevič žalosten in je vedno premišljeval, kaj se zgodi s človekom p0 smrti. Dvomi, nepo-koj so zavladali v njegovem srcu. Po nagibu božje previdnosti je prišel v kraljevičevo palačo puščav-nik Barlam in zahteval, da ga peljejo h kraljiču. "Prinašam iz daljne zemlje dragocen kamen, ki daje duševno slepim vid, ki poostri sluh in zdravi bolečine duše, ter preganja hudobne duhove," je rekel odgoji-telju kraljeviča. Peljali so ga k Jo-zafatu. Pričel mu je razlagati glavne resnice krščanske vere. Govoril je o Očetu v nebesih, ki ima neskončno ljubezen do človeka, o Bogu, ki bo z večno blaženostjo poplačal vse pravične. Kraljevič je zvesto poslušal, v dušo se mu je vračal mir. Se gorečneje mu je razlagal Barlam o Kristusu, o njegovem življenju in nauku. Jozafat je postajal vedno srečnejši, radost mu je bilo brati na obrazu, žalost je zginila iz njegove duše. Vzkliknil je: "Da, krščanska vera je oni dragoceni kamen, ki vrača vid dušno slepim, ki oprošča človeka vseh dvomov, ki napolnjuje njegovo dušo z mirom in zadovoljnostjo." In ko je po očetovi smrti nastopil vlado, dal je napra- viti 11a svoji palači zlat križ. Njegovi podaniki s0 sprejeli krščanstvo, blagostanje in sreča se je pričela širiti po njegovi državi. Legenda i za našo dobo ni zgubila svoje krasote. Ima globok pomen. Uči nas, kako nalogo ima vera v življenju narodov. Da bi se človek glede telesa veselil življenja, potrebuje solnca. V njegovi svetlobi spoznava vse okoli sebe, krasoto stvar-jenja, v njegovi toploti čuti, kako pronicajo življenjske sile v njegovo telo, njegovi žarki uničujejo pogu-bonosne bacile, ki ogrožajo njegovo življenje. Da bi se človek radoval dušnega življenja, potrebuje duhovne svetlobe, in to je vera. V luči vere razume in spozna nalogo svojega življenja, spozna namen svojega zemskega potovanja, ona mu daje moč, da dolžnosti svojega stanu vestno spolnuje, težave in bridkosti vdano, potrpežljivo prenaša. Vera kroti in brzda njegove strasti, da ne postane njihova žrtev. Kristus kliče ves čas in na vse konce sveta: "Jaz sem luč sveta . . . Pridite k meni vsi, ki ste obteženi, pa boste našli pokoj svojim dušam." Rev. P. Evstahij Berlec, O. F. M. Marijinoiime. Duši moji pesem draga tvoje je ime, Marija; ti me čuvaš, Mati blaga, če preti peklenska zmija, varstvo sladko je ime, vse pošasti koj zbeže . . . "Rajskim zborom ljubeznjivo, o Gospa, ime je tvoje!" Cerkev kliče z vero živo in koraka skozi boje — varstvo sveto je ime, zlobneži zaman besne . . . Zdrava Mati, o Marija, draga naša boljša Eva, Mati živih, melodija, ki na vekov vek odmeva; srečno vsako je srce, ako ljubi to ime . . . Zlato solnce je trudno legalo za gore in se poslavljajo od tiberijskih planjav. Za slovo se je še tako ljubko smehljalo lepi naravi, da so vrhovi kar zažareli v lepi večerni zarji. Solnčni žarki so se kopali v malih valčkih genezareškega jezera in igrali z njimi večerno igro. Zaganjali so se ti mali valčki iz jezera ven na suho, kakor bi poskakovali veselja, ali kakor bi hoteli ven i7. os-kih mej jezerskega obrežja in steči daleč daleč tja za zlatim solncem. Morda so si z zlatim solncem že tudi oni zaželeli počitka in miru. Saj so zmiraj tako nemirni in se vedno tako brez pokoja zaganjajo iz jezera. Prav tik jezera je stala krasna vila s divnim vrtom. Stopnjice iz belega marmorja so vodile iz vrta v vodo. Na desni strani je bilo urejeno umetno kopališče. Na levi strani stopnjic je bilo pa privezanih več lepo ozaljšanih čolničkov in ladjic. Bele, s peskom posute stezice so obdajale jezero in se razpletale po vrtu med krasnimi gredicami, kjer je duhtelo na tisoče pestrih cvetlic. Sem pa tje se je dvigala mogočna Palma in pod njo lepa klopica, da so sprehajalci po tem vrtu našli v senci teh palm zavetišče pred vročimi in pekočimi solnčnimi žarki. Prav tik stopnjic, ki so vodile iz vode na vrt, je rastla mogočna sto-'etna palma z velikanskimi vejami, ^a beli klopici pod to palmo vidimo Sedeti zamišljeno žensko. Mora bi-t mjlfTv:i mordn stara ka- kih pet in trideset let. Krasna svil- nata obleka z mnogimi všitimi dragimi kameni se lesketa v žarkih zahajajočega sobica. Zamišljeno sedi tu in skoraj nepremično zre v ljubke morske valčke, ki žubore v ieze-ru. Nekaj zelo resnega misli. Solnce jo z zadnjimi krvavimi pogledi zvedavo gleda. Nenavadna žena vstane, kakor bi hotela hitro oditi. Toda korak ji zastane. Globoko skloni glavo k tlom. "Ne! Nič več! Konec mora biti!" sikne med zobmi ter skrči prste na obeh rokah v pest. Vidi se ji, da se je prav trdno odločila za nek sklep. Toda samo za trenutek, kajti roke si ji takoj zopet povesijo in neka čudna neodločnost se ji pojavi 11a obrazu. V tem dvigne glavo in se zagleda v krvavo rdeče solnce, ki se je potapljalo za gore. "Tako se bo potopilo v večnost vse, kar je na svetu," ji je govoril notranji glas. "Tudi ti!" "Tudi jaz," je rekla polglasno? "Tudi jaz?" "Da, tudi jaz!" Solnce je popolnoma zašlo za gore- "O. to življenje! Kako je pusto! Nič več takega življenja ne!" je govorila sama sebi in sedla nazaj na klopico. "O, veliki prerok iz Naza-reta, ti si mi odprl oči. Samo, ko bi mogla? Vendar ne: Mora biti. Za njim bom šla! Takoj zjutraj bom šla v Nazaret k njegovi materi!" Težki koraki po pesku jo predramilo v njenem premišlievaniu. Kakor priklenjena obstoji in pogleda kdo prihaja. Krepek mladenič v obleki rimskega vojaka stopi pred njo. "Pozdravljena, moja kraljica!" pravi, se ji globoko prikloni ter ji poljubi roko. Ženska se dela, kakor bi ničesar ne slišala. "Zopet zamišljena? Ta neumni prerok iz Nazareta je naši kraljici zmešal vso glavo! Pojdi, Marija, pojdi. Vsa družba je že zbrana. kakor si nas povabila. Vsi smo že nestrpni, zakaj te ni? Povabila si nas, da se zopet poveselimo skupaj, kakor že tolikrat. ti pa tu premišljuješ svoje sanje. Marija!" Hotel je stopiti bližje in jo prijeti za roko, da bi jo peljal v palačo. "Pusti me!" odvrne in ga nalahno pahne proč. "Pustite me, prosim! Da povabila sem vas, vendar . . ." "Kaj, vendar? Nič vendar! Z menoj moraš! Med nas moraš! Ti potrebuješ razvedrila! Izborna zabava bo danes, kakoršne Magdala še ni videla. Oba tribuna iz Jeruzalema sta tu. Vsa najodličnejša družba se ie odzvala tvojemu povabilu, pojdi-va!" Zopet lovi njeno roko. "Servij, opraviči me pri družbi! Zabavajte se kakor se hočete. Vsa moja hiša vam je na razpolago, samo mene pustite pri miru!" "Marija, pomisli sramoto! Kaj bodo rekli gostje. Povabila si jih. zdai jih pa puščaš same. To je naravnost razžaljenje!" "Ne morem pomagati! Pojdi in povei. da se ne čutim dobro, naj me oproste!" -A V m M A K I A" 285 LILIJA IZ RAJA. K. "Tega ne bom storil!" "Kakor hočeš! Jaz ne grem! Pustite me vsi pri miru!" "Pa zakaj si taka? Kako je bilo prijetno, ko si bila še naša oboževana Marija. Odkar si pa srečala tega preroka iz Nazareta, si pa vsa druga. Vsi prijatelji so te zapustili. Komaj smo te zopet pridobili zase, pa naenkrat zopet ta sprememba. Ne, Marija, sedaj te pa več ne damo. Pojdiva!" "Ne grem! Sklenila sem in ne grem!" "Samo danes še! Samo sedaj, ko imaš že vse goste povabljene in so že tukaj. Potem pa naredi, kar hočeš, Marija!" Mladi častnik poklekne na eno koleno pred njo,- jo zgrabi za roko in jo poljubi. "Zakaj me več ne maraš ? Kako sem nesrečen!" "Vstani!" mu veli ženska, Marija iz Magdale je to, in mu potegne svojo roko iz njegove roke. "Samo nocoj še!" Več korakov se čuje. "Kje pa sta?" pravi več glasov. "Aha tukaj sta, poredneža! Tukaj si pojeta pesmi o amorju, vsi gostje moramo pa čakati. Kar hitro z nami !" In predno se je Marija mogla braniti, bila je sredi med veseljaki in iti je morala z njimi. Kakšen zgled daješ drugim. Rev. Dr. F. T. Gospod je rekel nekoč: "Tako naj sveti vaša luč pred ljudmi, da bodo videli vaša dobra dela in slavili O-četa, ki je v nebesih." (Mat 5, 16.) Od vsakega vernika zahteva, da daje svojemu bližnjemu lep zgled. On pozna pač našo človeško naravo, katera željno sprejema vse vtise iz svoje okolice. Kakor se v zeleni ali rdeči luči isti predmeti drugače vidijo, tako tudi mi drugače gledamo na svoje dolžnosti, dobra dela in prestopke, če jih naši bližnji osvetljujejo z dobrimi ali slabimi zgledi. Zgodovina bi nam nešteto takih slučajev povedala; eden od teh je n. pr., da niso spreobrnili poganskega sveta in ga dvignili k krščanskemu čednostnemu življenju samo besede apostola, marveč tudi lepi zgledi prvih kristjanov; in sicer so ti še več zalegli, saj beseda 111 iče, zgled pa vleče, kakor pravi naš starodavni pregovor. Ena unča lepega zgleda več zaleže ko sto funtov besedi, pravijo Nemci. Kakor dobi voda barvo in okus in druge lastnosti od zemlje, skozi katero teče, tako večkrat tudi pri človeku spoznaš, v kakšni okolici je živel, kakšni zgledi so vplivali nanj. Besede, ki navajajo k lepemu življenju, postanejo naravnost poluijš-ljive, ako jih ne spremlja lep zgled; kajti kdor drugače dela kakor uči, ta pokaže, da po njegovem prepričanju nauk ni čisto nič važen in se ga lahko brez skrbi prelomi. Besede brez lepega zgleda so kakor zvon, ki brni in vabi, sam pa ne gre nikdar doli v cerkev. Zato se pa moraš z vso skrbjo varovati, da ne daš komu slabega zgleda in ga ne pohujšaš ž njim. Božji Učenik svari z vso odločnostjo pred takim pohujšanjem: "Gorje svetu zaradi pohujšanja! Gorje tistemu človeku, po katerem pohujšanje prida! (Mt. 18. 7). Bolje bi mu bilo, da bi se mu mlinski kamen obesil na vrat in bi se potopil v globočino morja." In pohujšanje daš vselej, kadar kaj storiš ali opustiš, kar odvrne tvojega bližnjega od Boga ali od pota poštenja na pot greha. Posebno pa se mora prizadevati, da ne bo dajal slabega zgleda vsak, kdor je predstojnik ali sicer vpilv-na oseba. Kajti če zagreši navaden podložnik v tej ali oni zapovedi, je njegov prestopek podoben žepni u-ri, ki napačno kaže, pa ne kaže javno ljudstvu napačnega časa; če pa se pregreši višje stoječa oseba, je njegov slab vpliv tako velik, kakor če velika ura na zvoniku javno kaže in bije napačen čas; škoda in zmeda bo velika, ker mnoge zapelje. Ko opazuješ ljudi, pazi, da se ne boš dal slabo vplivati od njih! Zavedaj se tudi, da tudi najboljši človek ostane še vedno človek s svojimi napakami, zato ga ne posnemaj prav v vseh rečeh, marveč vedi, da je dragocena rudnina pomešana s prstjo in kamenjem in jo je treba šele očistiti; šele na onem svetu bo vsak pravični docela očiščen. Ave Maria Spomini. G. M. Trunk. (Dalje.) In v Borovljah! Ali naj se samega sebe varam? Tu poznam vsakega prav v dušo, najdem jih nekaj, da se mi zdi, da so nas res varali, dokaza nimam prav nobenega. Komur izrazimo sum, vsak se razjoče, postane žalosten, da moremo dvomiti o njegovi značajnosti. Deset... dvajset ... bi še šlo .... a jih je 150 .. . sto in petdeset!!!! Isto prebivalstvo ko v Podljubelju. Kdor je bil naš, je bil zaveden že od nekdaj. Zdaj pa nam jih manjka 150 ... T30!!! Še več. Na župnijski urad pride pismo v pismu "dvoje uradnih" kuvert z glasovnicami: Hoch-Wuerden ich bin ein Deutscher — Prečastiti jaz sem Nemec. Mogoče je prišlo zdaj več "dokazov" na dan. Rad jih bom pripoznal ako so resnični in nam pojasnijo ves obseg strašnega poraza za 6000 glasov. Govorilo se je nekaj o "fan-cah," zastavah, ki so se po porazu prikazale na mnogih hišah, katere smo mi smatrali za naše. Ne vem, kako je drugje, a jaz imam dokaze, da moramo biti tudi v tem oziru previdni. Mnogo ljudi se nagne pač tja, kjer je vspeh, četudi samo trenutno. Niso sicer značajni taki ljudje, a ravno zato jih ne smemo rabili za dokaz proti sebi. Poznam Lo-^e. Tu je bilo vse v redu, všteli so se Nemci; naših glasov je bilo toliko, kolikor srno jih prej "našteli." r*a se je tudi tu na mnogih hišah pokazala koroška "fana," belo-rde- v # ci si radi reve, ki si sama ne more Pomagati, nakopali kraljevo jezo in padli v njegovo nemilost. Edino tvoje prijateljstvo bi bilo pripravljeno, da me v zvesti ljubezni brani i pred kraljem." "Vse, kar bi bilo v moji moči, storila bi za vas! Le škoda, da moje moči niso tako silne, kakor je silna moja volja." "Motiš se, ljuba mi Blanka! Ravno ti mi boš na dvoru lahko največ pomagala. Slušaj!--Tvoj častiti stric, pobožni škof Lisieux-Ski, bi mogel mene revo v tej neteči braniti. On je bil svetovalec in Spovednik mojega pokojnega očeta, na dvoru uživa največji ugled. Njegovo brezmadežno življenje, njegova učenost, njegova navdušenost za Pravico in resnico, njegovo osebnost spoštujejo in občudujejo celo t'. ki sicer zasramujejo vse. Moja niati ne vidi rada tega krepostnega moža v svoji bližini, ravno tako ne kralj, vendar govorita oba o tem možu vedno z največjim spoštovanjem. Ko bi se posrečilo, da k* pregovorila častitega starčka, da 'n prišel na dvor, da bi se vsaj nekoliko zanimal za mojo nesrečo, pa bila rešena!" "Ne dvomite, princezinja, da se ')0 moj stric za vas zavzel!" "Ne, ne dvomim o njegovi dobrot-'jivosti in usmiljenem srcu," rekla ]e Margareta. "Samo dvomim, če mogoče poučiti pobožnega ško- fa o mojem nesrečnem položaju in izprositi od njega pomoč. Pisala bi mu obširno pismo; — — toda v tem ravno je težkoča, ker mu ne morem pisma skrivaj in varno poslati. Pazijo na vsak moj korak, na vsako mojo besedo, celo na moj obraz, kako se držim. Povsod me opazujejo in preže na mene. Niti eni sami duši, razun vam, se ne smem zaupati. In tako mi je popolnoma nemogoče, da bi pisala prelatu eno samo vrstico, da je ne bi dobil kralj ali pa moja mati v roko.-- Če bi mogla z vašim posredovanjem spraviti pismo v škofove roke, to se pravi, če imate vi na razpolago kakega prijatelja, ki bi bil zvest ko zlato, ki bi molčal ko grob, — — potem bi seveda imela upanje. In celo ta sel bi ne smel vzeti seboj mojega pisma k vašemu stricu, ampak vaše pismo, h kateremu bi jaz priložila še svoje.--Blanka, prijateljica moja, imate li vi kakega takega sela?" "Imam ga!" dejala je Blanka brez obotavljanja. "Ga li jaz poznam?" "Da! Vi ga poznate, — — mar-kez Hugo Riviere." "Kaj? Coligny-jev poročnik? Admiralova senca?" "Ne dvomite, princezinja, o njegovi poštenosti in odkritosrčnosti! Je zvest ko zlato; on ni sposoben, da bi zlorabil moje zaupanje." "Ne vem, ljuba mi Blanka, če se ne motite! Možu, ki skupno z Angleži in Nemci pustoši našo krasno domovino, ni zaupati." "To je navidezno proti njemu, — — navidezno pravim!" odgovorila je Blanka živahno. "V resnici pa se je markez bojeval proti dozdevnemu verskemu nasilju za versko svobodo, — — proti navideznemu zatiranju za pravice plemstva. Niso li krvaveli in umrli i moj oče in moj brat za iste nazore? Verjemite in bodite prepričani, da je marsikateri plemenit, marsikateri velikodušen) junak med Hugenoti. Najplemenitejši, najznačajnejši pa je Hugo Riviere, za njegovo nepodkupljivo zvestobo jamčim. Ni sile na svetu, ki bi ga pregovorila, da bi izdal zaupano mu skrivnost." Navdušenost, s katero je zagovarjala Blanka markeza in ga hvalila, je zanimala princezinjo. "O, sedaj se ga spominjam," je rekla smehljaje. "Hugo Riviere je namreč ta plemič, ki se za mojo Blanko tako zanima, da so to opazili i drugi. Nedavno je opazoval igro z žogo, to se pravi, od igre ni videl pravzaprav mnogo, ker je videl samo vas. In ko ste potem stopili k njemu, oblila ga je rudečica kakor kako mlado dekle.--Sedaj razumem in nikakor ne dvomim o Riviere-ovi zvestobi, dasi je Hu-genot in Colignyjev poročnik." Blanka je zardela. "Opazovanja, ki ste jih omenili, nikakor nimajo povoda v kakem bližjem znanju," je rekla. "Pač pa moram biti markezu nad vse hvaležna, ker mi je trikrat rešil življenje!" "Krasen človek! Bo li hotel sprejeti to vlogo?" prekinila jo je Margareta . "Morda,--skoro gotovo!" "Gotovo, — — če ga boste vi prosili." "Pa poskusimo." "To brez odloga,--nikakega, časa ne smemo zamuditi. Kajti že se vse pripravlja za slavnosti, s katerimi hočejo slaviti • dan moje nesreče. Le previdno, ljuba moja, nad vse previdno! Kolikor \je kamnov v Louvru, toliko je oči in ušes !" Blanka je nekoliko časa premišljevala. "Že vem, kako bomo to izpeljali," je rekla veselo. "Kakor nalašč je prišel včeraj moj stari oče in z njim Serra, naš pametni in zviti grajski norec. Takoj bom poslala svojo služkinjo po Serra, ta bo pripeljal mar-keza pod kako pretvezo k nam. Med tem časom pa spišite pismo." Blanka je vstala, Margareta jo je spremila. "Pesem je res krasna," hvalila je Blanka, da so slišale služkinje, ki so prisluškovale. "Prepustite mi jo za eno uro, — — da jo prepišem." "Za dve uri vam jo dam," rekla je princezinja in proseče pogledala na Blanko. "Čez dve uri vas bom pričakovala.' ' Nemudoma je prišel Serra v pestro-pisani noši svojega vzvišenega stanu k grofici Autremontski. Dvorni norci takratnega časa so i-meli namreč pravo, da so smeli svojim gospodarjem, naj so bili to tudi knezi in kralji, povedati golo resnico v obraz. Pričetkoma so imeli ti norci samo nalogo, da so s svojimi šalami in smešnicami zabavali svoje gospodarje in jim delali kratek čas. Sčasoma se je pa zahtevala od njih že precejšna omika in izobraženost. Bistroumne glave so povedale svojim gospodarjem v marsikaki nedolžni šali le prebritko resnico, očitali jim njihove osebne napake in pogosto so prav ostro bičali njihove pregrehe. Tako so bili ti dvorni norci jakq koristni za človeško družbo, ker so povedali i kraljem resnico in skušali poboljšati njihove napake. Seveda so bili tudi v tem stanu lizuni in klečeplazci. Serrov sodobnik, dvorni norec angleške kraljice Elizabete, si pač ni upal povedati kraljici resnice o njenem samo-paštvu, nasilju in napuhu. Pač pa je na vse mogoče načine hinavsko slavil navidezno devištvo in samoljub-je in domišljavost te grozovite ženske. Ko je stopil sedaj Serra pred gro-v vico, povesil je v znamenje svojega spoštovanja svojo norsko palico in zazvončkal s srebrnimi zvončki na svoji čepici. "Vaše Veličanstvo je blagovolilo svojega najposlušnejšega vazala pozvati k sebi! Tukaj sem in pričakujem ukazov!" "Dasi je na knežjih dvorili laž in hinavstvo v navadi, bi se moral Serra vendar te slabosti varovati. Nagovorili ste me z naslovom, ki mi nikakor ne pristoja." "Ne vem, Veličanstvo! Ko smo vas tu obiskali pred šestimi meseci, proglasili so vas vsi knezi države, kralj in njegova mati na čelu, za kraljico ljubeznjivosti in krasote. Ker priznavam izrek tega visokega sodišča, zato sem vas nagovoril "Veličanstvo," —' — torej ni to nikako prilizovanje, ampak gola resnica. Ker je pa tekom teh šestih mesecev poknežena lepota in ljubeznji-vost jako napredovala, bom pri prvi priložnosti, ki se mi bo ponudila, predlagal ,da bo ravno to sodišče kraljico ljubeznjivosti in krasote primerno povišalo in proglasilo za cesarico." Grofica se ni mogla zdržati smeha, ko je gledala norcu v njegov resni obraz, s katerim je obravnaval to zadevo. "Pustimo šale,--za te sedaj nimam nikakega časa!--Ali ste videli danes markeza Hugo Riviere-a na dvoru?" "Srečal sem ga ravno pred šestimi minutami, in sem mu ostal še odgovor na eno vprašanje dolžan, ker me je ravno dvorna mačka Vašega Veličanstva poklicala." "Tako, odgovor ste mu ostali dolžni? Kaj pa je vprašal?" "Kar me vedno vpraša, če me more kje zaupno na samem vprašati?" "In kaj pa je to?" "Tega je več, kakor kar bi mogel najhitrejši jezik odgovoriti v enem dnevu. Njegova vprašanja so kakor kako vreteno, ki se vedno suče o-koli svoje osi. In os tega vretena je pa grofica Blanka Autremontska, --česar se hočem Vašemu Veličanstvu prav zaupno spovedati." "Kaj pa je padlo v glavo marke-zu, da sprašuje in se briga zame?" "Nič, posebno ker vedno misli le na grofico, in na nič drugega. No, na kar človek vedno misli, mu ne bo padalo več v glavo." "To bo treba natančneje preiskati. Bo li markez še tam, kjer ste ga zapustili?" "Da, prav na istem mestu,--- namreč v kraljevi predsobi. Colig-ny kralja ravnokar poučuje v državniški modrosti." Svareče je dvignila Blanka prst. "Kralj bi ne bil razumen in moder vladar," odvrnil je norec, "če bi ne vedel, da govori norec vedno resnico, če se tudi ljudje radi njegovih besed jeze. Torej se kralj ne sme jeziti, če pravim, da hodi h Coligny-ju v šolo." "Dovolj o tem za sedaj! — Prosite merkeza, da naj pride takoj k meni. Hitite in smatrajte moje naročilo kot zaupno zadevo." Norec je prikimal in izginil. Blanka Autremontska je ravno tako opazila tiho, skrivno spoštovanje, katero je gojil Riviere do nje, kakor je je opazila pricezinja. Veselje, rudečica, ki ga je vedno obli-la, če sta se tuintam pri dvornih slavnostih srečala, sta ji izdala nagnjenje, ki tudi njej ni bilo vse eno. Čislala je njegove osebne vrline, njegovo čisto življenje, spoštovala ga je, ker se ni vdal razuzdanostim, kakor drugi njegovi tovariši, toda ločila jo je od njega Rivierova vera-Ona, verna, prepričana katoličanka vendar ni mogla skleniti zakona s protestantom. Rajše bi bila žrtvovala vso srečo svojega življenja, kakor pa da bi bila nepokorna Cerkvi i'1 dala povod sumničenju, da je z zakonom s krivovercem zatajila svoje versko stališče in prepričanje-Toda upala je, da bo Riviere svoje zmote spoznal in se vrnil v naročje katoliške cerkve. Riviere sam ji je dal povod za to upanje, ker je večkrat izrazil svoje pomisleke in dvo- I me o marsikaterih Kalvinovih naukih. Pri takih prilikah pokazala m« je Blanka resnico, tako da so RiV'' I ere-ovi dvomi postajali čimdaljc večji. GLASNIK ŽENSKIH DRUŠTEV. H. B. Zdaj so prav za prav moški na vrsti, ker so bile zadnjič ženske. Kljub temu hočem danes dati enemu dekletu prednost. Da pa ne bo kdo kaj slabega mislil, moram to malo opravičiti. Kakor sem že povedal, me je v pasjih dnevih ena nesreča zadela. Z ženskimi dopisi sem prišel "na psa." Se danes ne vem, kam so prešli. Sicer sem se, kakor sem pač vedel in znal, opravičil, ter "dopisnice" pozval naj se po krščansko zmaščujejo nad menoj, kakor se društvenicam katoliških društev krščanskih mater in Marijine družbe spodoibi, a se zdi, da se jim je nos pobesil. Trdovratno molče. Ce ni to večje maščevanje, je pa gotovo večje premagovanje. Mej to dragoceno rokopisno tva-rino je bilo tudi poročilo tajnice ali prednice, Marijine družbe v New Vorku, Miss Katinke Favlič. Ta je bila ravno takrat, ko sem se jaz ob potu svojega obraza zagovarjal, nekje na počitnicah. Ko se je vsa ko-rajžna vrnila z zelenih deželskili °az v njujorško Saharo, mej izvoljeno ljudstvo na Marks Place, je svojo korajžo na meni poskusila. Po nižno sicer, kakor Marij.ini hčerki Pristoja, je vprašala, kje je njeno poučilo, ki je je pred toliko meseci Poslala. Ker smo pa uredniki precej Pesimistično nadahnjeni, sem jaz več mej vrsticami, kot v vrstah Mej vrsticami je pa stalo: Prej ste nas tako čiffutsko silili in silili tlaj kaj pišemo, zdaj pa že toliko Mesecev čakam na svoj dopis. Saj meni ni nič, če ga priobčite ali ne, ampak Marijina družba bo mislila, da se ne zavedam svoje dolžnosti. Ne mislite, da sem bil jaz radi tega nevoljen. O, uredniki moramo mnogo hujše in grenkejše požirati. Nasprotno še vesel sem bil. To pa zato, ker se je izdala, da slabo Ave-Marijo bere, kar seveda smatram za razžaljenje časti, pri Marijini hčerki še posebno. Čakaj sem si mislil, Marijina hči, pa še ženskega kor-nerja ne prebere, drugo seveda še manj. Za koga neki potem pišemo. Takoj sem se vsedel in ji s pravim užitkom zaslužene levite bral. Uda-no jih je sprejela, ker piše, da je dolgo odlašala s pritožbo in se nazadnje še prehitro pritožila. Vendar je hotela imeti zadnjo besedo, kakor je že ženska navada. No, zunaj cerkve ji jo rad pustim. Pravi, da ženskega kornerja sicer ne prezre, a ker vidi tam . same Mrs., a nobene Miss, je huda in noče brati naprej. To je dobro, da Mrs. in Misses ne drže skupaj, sicer gorje moškim. No pa to le mimogrede. Saj sem se jaz tudi že parkrat po-kesal, da sem korner Društev krščanskih mater in žena razširil v korner Ženskih društev. Dekleta so se doslej slabo obnesle. Njujorška Marijina družba se vsako leto enkrat oglasi in iz Clevelanda sem menda enkrat tudi dobil en dopis. To je bilo vse. In vendar imamo lep.} •števil o Marijinih družb, ki menda ja ne spijo kakor polh. Še naša Chi-caga, ki bi se v vseh ozirih rada postavila in ima res.pr.ecej močno Ma- rijino družbo, trdovratno molči. Boga naj zahvali, da nisem jaz voditelj njene Marijine družbe, ker potem bi se gotovo Mrs. pritoževale, da jih Misses spodrivajo s kornerja. Sicer deloma razumem, zakaj se tako nazaj drže, kakor kmetška nevesta, kadar vabi. Večina je tu rojenih. Slovenščino znajo samo kar dar morajo. Tistega razmerja, v katerem je starokrajska Marijina hči do svojega glasila "Bogoljuba" od njih zastonj pričakujemo. Malo več mislila bi pa lahko imele za Ave Marijo, vsaj tiste, ki so došle iz starega kraja, katerih je v vsaki družbi nekaj. Pa naj bi te poročale, kako se kaj giblje. Jaz sem prepričan, da če bi Peter Zgaga vstanovil dekli ški korner, bi se komaj zvrstile, čeravno tolikokrat s cepinom lopi po njih časti. Zato pa ta očitek, da le Mrs. prihajajo na korner, ne velja meni, ampak Missisem. Da bi si ga le kaj k srcu vzele. Jaz jim ne morem sam na duo pihatiš, kakor to včasihh materam storim, zato nisem rojen, niti poklican, razun v cerkvi. Sem Gorenjec. Gorenjci ne nosijo kakih finih rokavic, ampak le iz grobe domače volne, v katerih ima samo palec avtonomijo^ Kadar udarijo pa , vdarijo vsi skupaj. Dekliški nosovi so pa za tako reč preslabo nataknje-ni. Zato je boljše, da sem tiho. Bi znala bi ti zame nevarna reč. Kaj se je že- zgodilo mojemu slavnemu predniku galskemu vojskovodju Brenu. Junaške Rimljane je baje potolkel. Ko je pa napadel Kapitol, so IZ DEKLIŠKIH KROGOV. r—-- - ga goske s svojim gaganjem v beg zapodile. Bežati je za moškega sramotno, je bolje molčati. Da se še meni kaj tacega ne pripeti, bom dekletom samo takrat dal besedo, kadar se bo katera oglasila. Danes jo ima torej Miss Katinka Pavlic, katere prvo poročilo je uredniški škrat odnesel, za to ima drugo prednost. To-le sporoča: New York, N. Y. 31. - 8. 1923. '"Marijina družba v New Yorku je v letu 1922. prav dobro napredovala, ne samo po številu družbenic, ampak tudi po duhu. Opazilo se je večje zanimanje za družbo; posebno je bila udeležba pri skupnih sv. obhajilih in pri shodih obilna. Imele smo vsaki mesec skupno sv. obhajilo. Družbenih shodov smo imele 10. Posebno slovesno smo obhajale družbeni praznik Brezmadežne, pred katerim smo imele tri-dnevne pobož- PROŠNJA. Obračam se na čitatelje Ave Maria z neko prošnjo, upam, da mi je ne bodo odrekli. Cerkveno predstojništvo slavne božje poti v Gosposveti na Koro-roškem me prosi za milodare, da bi se nakupili novi zvonovi, ker je stare požrla vojna. Ostal je samo 66 stotov težki veliki zvon, treba toraj za zvonenje, ki naj bi bilo podobno staremu, še štiri zvonove. Gospo-sveta je na skrajni slovenski meji, tudi Slovenci hodijo tja na božjo pot, in kakor mi piše gosposvetski dekan, on skrbi, da imajo Slovenci priložnost za^ sv. spoved. Bi li ne hotel darovati vsak čitatelj mal znesek, da bi kupili naši Materi en zvon v čast, in ta zvon naj bi imel slo-• venski napis? Zlasti se obračam do čč. gg. sobratov s to prošnjo. Zvon s slovenskim napisom bo še poznim rodovom pričal o ljubezni ameriških Slovencev do nebeške Matere. Rev. J. C. Smoley, Calio, N. Dak. Darovi naj se pošiljajo meni. I-mena darovalcev se bodo svoječas-no priobčila. nosti. Med letom je pristopilo k družbi 18 deklet, izmed teh so bile ' že nekatere prej v družbi. Poročile so se 4. Odstopile 4. Odšla 1. Meseca decembra je bilo v družbi- 65 družbenic. Tudi to leto so se družbenice mnogo žrtvovale pri vsakovrstnih prireditvah v korist cerkve. Priredile so tudi dve igri. "Prisegam" in "Svojeglavna Minka," obe ste uspeli prav dobro. Čisti dobiček so podarile za cerkev. Koliko pa se trudijo naš voditelj č. g. P. Benigen Snoj, da bi bila to res prava Marijina družba, se ne da povedati, vse ve edino le Bog kateri naj jim bo obilen plačnik. Končno pozdravljam vse Marijine družbenice po širni Ameriki. , Katinka Pavlic. Ta je bila dozdaj edina, ki se je na predlagan način maščevala nad menoj in zgubljeno poročilo še enkrat napisala. Čast ji! Druge naj pa r .. • kuhajo in kadar bo kuhan: Dober tek! Pa šalo na stran. Jako me veseli, da se njujorška Marijina družba tako lepo razvija in napreduje, tako po številu, kakor po duhu. Ker sestoji večinoma iz domžalskih deklet, bo blagi in goreči g. "Francelj,-' domžalski župnik, gotovo vesel, ko bo to poročilo bral. Morda bo s ponosom rekel: Naša dekleta imajo slamo v rokah, kvečjemu še na glavi, nikakor pa ne v glavi. Tudi v tujini so dobre in pametne, kakor so bile doma. Privoščimo mu to veselje in zadoščenje. Malo starokrajskih duhovnikov je, ki bi s toliko vnemo skrbeli za mladino, kot on, še manj pa tacih, ki bi s tako očetovskim, da maternim srcem sledil svojim žup-ljanom v tujino, kakor jim sledi on. Bog ga ohrani in še veliko takih vnetih Marijinih hčera naj nam pošlje čez morje. Bog nas je na Marijino priprošnjo obvaroval velike nesreče. Nabavili smo si avto. Moj mož nas je vse skupaj naložil in nas peljal ven. Kar pa še ni bil vajen šofirati, je na nekem strmem klancu, ob čegar spodnj istrani je globok prepad, napačno pritisnil, nakar je začel avto nazaj drčati in to kakih 50 čevljev. K sreči se je končno zaletel na zgornjo stran. Ko bi se bil na spodnjo, bi bi lopo vseli. Prepričana sem, da nas je Marija varovala. Jaz sem držala rožni venec v roki. Mati so me pri odhodu v svet naučili in mi zabičali: Hčerka na Boga in na Marijo ne smeš pozabiti, če hočeš biti srečna. Nisem pozabila, pa tudi Marija ne name. Tisočera ji hvala! Darujem $1 za Ave Marijo, enega pa za eno sv. mašo v dober namen. Naročnica. Zahvaljujem se Mariji prečisti Devici za ozdravljenje od hude bolezni. Deset mesecev me je mučila, da nisem mogla iz hiše. Že sem mislila, da se bo treba posloviti od sveta. Tudi štirje zdravniki, ki so me zdravili, niso imeli dosti upanja, da bo kaj z menoj. Nemški g-župnik iz La Salle in Rev. Father Šolar, O. S. B. sta mi večkrat podelila sv. zakramente, tudi urednik Ave Marije Rev. Bren so me obiskali. Marija naj vsem povrne. Srčna hvala Bogu in Mariji za ljubo zdravje- Pošljem mali dar v podporo listu. Mrs. Vincencija Komp, La Salle, 111- Kratki dopisi, ki jih ne moremo uvrstiti mej druge članke pridejo prihodnjič skupno na vrsto. RAZNO. POZIV. Tiste, ki so svojcem v stari domovini naročili naš list, a je naročnina potekla, prosimo, naj jo obnove, ali naj nam pa pišejo^ da lista ne mislijo več naročiti- Želeli bi pa, da bi jim še nadalje napravili to veselje. Iz starokrajskih poročil vemo, da jako radi bero naš list, da gre od hiše do hiše po vaseh. Isto velja tudi o Koledarju. V prihodnji številki upamo, da bomo mogli naznaniti, da je že zunaj. Torej pripravite se! Poskrbeli smo, da bo zanimiv. Celo vrsto novih pisateljev smo pridobili zanj. ZAHVALE IN PRIPOROČILA. Moj sinček je bil hudo bolan. V tej stiski sem se obrnila na Marijo vedno Pomočnico, naj mu pri presv. Srcu Jezusovemu izprosi ljubega zdravja, ako je njegova sv. volja. Tudi sem obljubila, da bom dala za eno sv. mašo k Mariji Pomagaj. Ker sem bila uslišana spolnu-jem s tem svojo obljubo, da se bom javno zahvalila in pošljem za eno sv.' mašo k Mariji Pomagaj v zahvalo. Jennie Lipovšek, Rockdale, Colo. Tem potom se javno zahvalim prebl. Devici Mariji za uslišano prošnjo v nevarni bolezni in zopetno ozdravljenje. Prilagam $1 za razširjanje Marijinega lista. Neimenovan. Se priporočam v molitev, da bi mi ljubi Bog na priprošnjo prebl. Device Marije zopet dal ljubo zdravje, ako je njegova sveta volja. Prilagam $1, da bi se me spomnili pr isv. maši v ta namen. Mary Bombich, Eveleth, Minn. vprašanja in odgovori. Indeks. (Dalje.) Čudno, indeks, seznam prepovedanih knjig je modernim žalostna ostalina iz temnega srednjega veka, ko je Cerkev kakor mora ležala "a snujočem človeškem duhu in mu zabarikadirala pohod v kraljestvo , znanosti in prostosti. Rad bi vedel, kaj je tem junakom svobodnega mišljenja, pisarjenja in branja potem državni indeks. Da da, tudi države 'majo svoje indekse svoje sezname prepovedanih knjig in tiskovin. Pa ne samo kaka kitajska ali hotetot-ska država, ampak najmodernejše, ki so se cerkvenih "spon" že zdavnaj rešile in jim je cerkveni indeks deveta briga. In njih indeksi so dokaj debelejši, kot je cerkveni. Cerk-; veni indeks ne vsebuje niti 2000 prepovedanih knjig. Od njih je o-koli 1300 iz novejše dobe. Kaj je to v primeri z ogromno literaturo, ki se dan na dan na debelo producira m katere doberšen del je v službi kralja teme. Indeksi posameznih držav, ki so v primeri s svetovno Cerkvijo le j lokalni, so mnogo obsežnejši. Vzemimo n. pr. indeks predvojne Nem-! čije v roko. L. 1845. je izšel prvi del nemškega državnega indeksa, naslednje leto pa drugi del. V njem so označene samo knjige izišle v letih j844. in 1845., brez časopisov in revij. In vendar obsega 437 prepovedanih del, to je trikrat več, kakor le Cerkev nemških knjig v celem stoletju prepovedala. Proti kon-| cu 19. stoletja je Nemčija s poseb-no postavo nastopila proti socialism, kot državnim in družabnim i Sfobarjem, kar so tudi. V dvanajstih 'etih obstoja te postave je prišlo na i ^ržavni indeks okrog 1500 sociali-! stičnih publikacij. Cerkev ni v ce-'em 19. stoletju toliko knjig prepo-vedala, ne rečem nemških, ali soci-alističnih, ampak vseh skupaj. Ce-Sar Friderik II. je znan kot svobo-^omislec na kraljevem prestolu. Člo-^ ek bi mislil, da je z vsakim indek-s°m radikalno pomedel. Toda ne, ravno on je vpeljal prav drakonično cenzuro tiskovin. Nanjedolžnejše in najnezmernejše publikacije, doli do papeževih enciklik in škofovskih pastirskih listov so ji zapadli. In znani svobodomiselni Jožef II. oz. njegova dvorna študijska komisija, kakšen lov je napravila na knjige, da jim vtisne pečat cenzure. En sam stavek, da večkrat ena sama beseda, ki ji ni bila po volji, je bila zadosti, da je bila knjiga prepovedana. Kdo se n. pr. briga za naše redovne konstitucije, kaka nevarnost preti državi od njih? Jaz mislim, da prav tako majhna, kakor od kakega vaškega pijančka, ki je mej vojno v okajenem stanju bleknil, če cesar tudi vojni kruh je, kar je pa veljajo za velezdajo in so ditične-mu s svincem usta zamašili. In vendar je avstrijska cenzura tudi te vbo-ge konstitucije smatrala za državi nevarne, Zapovedala je, da se morajo vsa ona mesta, ki govore o odno-šajih do najvišjega redovnega predstojnika v Rimu, tedaj izven države, prelepiti. Ko sem jaz pred leti v naši ljubljanski knjižnici staknil te ' jožefinske redovne konstitucije in videl, da so vsa "nevarna" mesta prelepljeria, nisem vedel, ali bi se smejal ali bi se jokal. Vsekako bi bil pa s tistim, ki bi mi bil takrat zabavljal čez cerkveni indeks, pošteno obračunal. Kako so razne vlade mej vojsko vihtile meč cenzure, je nam, ki smo prišli po vojski iz stare domovine, še v svežem spominu. Vsaka števil- ka uradnih listov, državnih in deželnih, je imela cele vrste prepovedanih listov in knjig. Naše vboge srednješolske čitanke so dotični pa-trijotje vzeli v roke in sledili spisu za spisom. Kateri je le malo dišal po kakem slovenskem domoljubju, je bil obsojen, da mora ven. Kar mrgolelo je opomb: Slovenska me-galomanija, srbofilstvo, veleizdaja. Če bi bili vse ven vrgli, kar je dobilo protidržavni pečat, bi bila čitanka postala tako "kumerna" kakor naš Glas Naroda, ko bi vsak starokraj-ski liberalni list tisto, kar mu je bilo ukradeno, ven pobral. No pa so prej Avstrijo vrgli. In naša mlada Jugoslavija, tako ogorčena nad Avstrijo, ki ji je oko-vala krvne brate v suženjske okove, in tako cedeča se zlate svobode, ali je bila v tem oziru kaj boljša? Kar po vrsti so romali ameriški slovenski listi na njeno cenzurno listo. Prosveto, Edinost, Glasilo, vse po vrsti je uvrstila mej garjeve ovce, pred katerimi so balkanski koštruni v nevarnosti okuženja. Da še Glasilo, ki je bilo vendar tako nedolžno kot velikonočno jagnje. Kake načelne jugoslovanske oz. protijugoslo-vanske politike ni nikoli uganjalo. (Dalje prihodnjič.) ast rojaki, naročajte in priporočajte list "ave maria"! EDWARD V. SOURBIER Edini katoliški pogrebnik V STEELTONU se priporoča Slovencem in Hrvatom Na uslugo podnevi in ponoči Bell Phone: 191 Front & Swatara Streets STEELTON, pa. ave maria" IMENIK KNJIG ki se dobe v zalogi KNJIGARNE EDINOST 1849 West 22nd Street Chicago, HI. MOLITVENIM. , ANGELSKA SLUŽBA za dedke (kako se streže pri sv. maši ___jjj Bodi moj naslednik..........$ i.oo Bog med nami ............................ioc DEVICA VERNA, »mamice _ Dobra spoved ..............................jjc QUHOVNI BOJ ___________ inn DUŠA POPOLNA . - J Ji DUŠA SPOKORNA J oo IZ DUHOVNE zakladnice Tomaž« Kempčana . . ______________.45 Mala zakladnica................ MOJ TOVARIŠ . ____ 1.00 Marija Varhinja nedolžnosti, usnje ...................... 1.25 Nazaret .................... i.oo NEBEŠKA Hrana I. In II. sv. a (121. 2.10 Obhajilne molitve, broš. .... ,05 obrednik dr. najsv. imena _ .3» OBREDNIK Krščanskih Mater __.SI OBREDNIK za III. red iv. Frančlika .11 PRIPRAVA NA SMRT 141 Rajski glasovi, usnje ..............1.25 Rajski glasovi, vatirano usnje 1.50 Skrbi za du5o, usnje ................1.35 Skrbi za dušo, vatirano usnje 1.50 SV. KRIŽEV POT ____ .1» SV. ROŽNI VENEC __1.00 8MARNICE, Volili _,_ ,g| 8MARNICE, L. Skufca _ ji 6MARNICE arskega »upnika _ JI Večna molitev ..............................1.25 VODNIK m. red« ___ ji Sedemnedeljska pobožnost na čast Marije 7 žal. ...».........%g ANGLEŠKI MOLITVE KI KL KEY OF HAEVEN, molltvenlk pripraven za vsakogar priročne oblik* v ru- Uinlh vezavah, cena —od 60s. do_ LOO THE CHILD'S PRAYER-BOOK molltvenlk za otroke, cena — odZ6e. do_ 1.10 THE DEVOUT CHILD, mall molltve-nlk za otroke ——___—_——___ J.0 THE YOUNQ MAN'S GUIDE, molltvenlk za mladeniče _______ l.M THE YOUNQ GIRL'S GUIDE, mollb- venik za dekleta ............, 1.00 VISIT TO THE MOST HOLY 8A-CRAMENT, molitve za vsak dan t me-' •ecu, pripraven za vsakega kristjana _ 1.M Poleg navedenih, (prejemamo naročila aa na angleike molltvenlke. H Jih i« mogoče dobiti pri večjih knjigo- tržcih. HRVATSKI MOLITVENIKL MOLIMO. aH najpotrebnejll nauk — JI VRTEC GOSPODNJI, vezan v nanje _l 1.00 (RAJSKI CVJETOVI. vezan t nanje _ 1.00 (UTJEHA STAROSTI -— Ul SLAVA BOGU. irna kolčen« vezava 1.0« SLAVA BOGU, vatirano usnje __1.TI PUT V NEBO,- od »1.71 do --1.00 ZVONCEO. navadna vezava _____ 1.00 ZVONCEC. vatirano usnje —--1.10 ZVONCEO. ima kolčen« vezava c okralavo . . ■ 1.00 EVONCEC, vatirano usnje ■ okrašavou Ml NABOŽNE KNJIGI! 1 DUHOVNE VAJE ZA DUHOVNIK«. . Urban Nelmah, trdo ve«.........—t l.N JEDRO KATOLIŠKEGA NAUKA, trdo ve«. -—--- .M Lurški čudeži ................95 KRALJESTVO BOŽJE NA ZEMLJI— Ji KRISTUSOVO TRPLJENJE __At KRISTUSOVO ŽIVLJENJE IN 8MB* I. In II. del « 7 Se. __1.10 MESIJA . . __JI NA NOGE V SVETI BOJ ■ JI NEBEŠKA KRONA. . __.41 NEVESTA KRISTUSOVA __.10 OD BLAGOSLOVIL . __.71 O SV. CIRILU IN METODU __M PAMET IN VERA __JI PASTIRSKI LISTI __.11 RED ZA LJUDI živeče med svetom _ 41 SLOV. GOFFINE. kratka zgodovina cerkvenega leta trd. ve«. _____ 1.00 SLOV. GOFFINE, kratka zgodovina cerkvenega leta meh. vas. _____ 1.10 Spolnuj zapovedi, dve knjigi a 50C..................................................i.oo SV. EVANGELIJ IN DEJANJE APOSTOLOV . . _. 1.10 SV. VINCENCIJ. trdo ve«. __.71 TEMELJI KRŠČANSTVA ,. .10 UMETNOST V BOGOOASTNI slulbL. 1.00 VODNIK MARIJANSKI . __.71 VZORNIKI 1. SV. OBHAJILA ___ IM ZGODBE SV. PISMA, obsegajo«« li. z v. posamezni zv. 20c. ako se / naroči vseh 18 zv. skup. stane 3160 ŽIVLJENJE G. JEZUSA KRISTUSA. mala izdaja . ..........JI ŽIVLJENJE SVETNIKOV, dr. J. Zore. . . ________________ JO ŽIVLJENJE SVETNIKOV. Matij« Torkar, velika izdaja II..........a.oo POEZIJE IN PESMI 1 BISERNICE . . -1 .71 CERKVENA pesmarica, A. Berk __ .10 CERKVENA paraarica, L. Dollnar _ .10 CVETJE NA POTI ŽIVLJENJA. M. Elizabeta . _ .71 IZ MOJE CELICE. M. Elizabeta __LOO PESMI. J. CIMPERMAN __.71 POEZIJE, F. Levstik _— UC PSALMI . . __.71 ŠOTOR MIRU . --.TI VALENTIN VODNIK, svojemu narod* .11 ZA SOLNCEM, G. Strnila . -__JU BAZNE KNJIGE IN SPIS NARODNO GOSPODARSKI —ft — JI AJDOVSKI GRADEC. J. TorainWt- JI AMERIKA IN AMERIKANCI. J. W. Trunk, v zvezkih, meh. ve«. 1JI AMERIŠKI SLOVENCI, kaj fcotaa* A. Tomoe . - JI APOLOGETICNI GOVORI . _____ M FRANC PIRC, življenjepis JI FRIDERIK BARAGA, meh. ves. ___JI III. SLOV. KAT. shod v LJubljani _ JI KATOLIŠKI SHOD ▼ Ljubljani _ LM KITAJCI IN JAPONCI __M KOLEDAR DR. SV. Mohorja 1(11 _ J» KRIŠTOF KOLUMB, odkritja Amerik« JI MILOSRQNOST PO ŽIVALI, aa Mlada in stare . . ■ ■ JU Kratka zgodovina Slovencev, Hrvatov in Srbov ........................J5 Kratka zgodovina slov. Slovstva. . ......................................I.oo KRŠČANSKO N RAVOSLOVJ« . — JI NAŠA DRŽAVA __.71 NAŠA POTA. I. in II. vx. oba __.40 Ob so letnici Dr. Janeza Kreka .25 OBČINSKO POSREDNIŠTVO . _ .T« OSNUTEK — Slov. nar. gospodarstvo JI OSMERO BLAGROV. nauk sa srečno življenje, vezan , 1.00 O SV. CIRILU IN METODU __ M PETER BARBARIC . _____JI PODOBE IZ MISIJONSKIH dalel _ J« POGLED V NOVI SVET , JI PRILIKE P. BONAVENTURA __ .81 SLOVENSKI ŽUPANI __.25 Več luči, dva zvezka .................20 SVETA RUSIJA . ___.41 VOJSKA IN MIR ___.41 VZORI IN BOJI. Jote Debeve. trdo ZGODOVINA BREŽIŠKE župnije _ JI Zgodovina cerkljanske fare.. .30 Zgodovina fare ljubljanske ško f»je ................................................45 Zgodovina novejšega slovenskega slovstva 11 knj..................1.23 Zgodovina Slov. Slovstva 11. del. . ................................................1.25 Zgodovina srednjega veka ... .75 ZMISEL SMRTI . __.11 POUČNE KNJIGE. Domači zdravnik ...........................75 Domači živinozdravnik.........75 Grofenaun, Slov, čitanka za za srednje šole...............75 Nauk o Čebelarstvu.......................50 Pevska šola..............................1,25 Pregledna karta S. K. S..........,25 BESEDNJAK, angltdko-alovenski. Dr. F. J. Kern —____i_| 5.00 DRŽAVLJANSKI KATEKIZEM, pouk za dobavo državljanskega papirja __ .10 DRUŠTVENI GOVORNIK . _2__1.00 GOSPODARSKI NAUKI _.10 GOSPODINJSTVO . _______1.00 GRŠKO-SLOVENSKI slovar, A. Dokler trd. vez. . _____________ 8.00 HIGIJENA NA KMETIH __.71 KAKO SI OHRANIMO ljubo zdravja .21 KATEHEZE ZA PRVENCE __.11 Knjiga uradnih vlog.........75 KNJIGOVODSTVO . . __..SI KRATKA KATEHETIKA __.20 KUBIČNA RACUNICA __.71 MLADENIČEM, prava, ikof Jeglli __ .40 NASVETI ZA HIŠO IN DOM __.71 NEMŠČINA BREZ UČITELJA ,,.,,. .41 OSNOVA PRAVILA ZA ZDRAV- JE MALARIJE. ____.10 OBČINSKI RED __.48 PERUTNINAR . __.20 DROBNI NAČRTI ZA POUČEVANJ« VEROUKA . . __JI POSTNO IZRAZOSLOVJE . ___ .11 POUK ZAROČENCEM in zakonskim- JI PRAKTIČNI (hitri raiunar, ves. v slov. all angleSkem jeziku _____ .71 PRAVILA ZA OLIKO __.71 PRAVOSLOVJE . . __.48 RABOJEMNO PRAVO . __JI REJA DOMAČIH ZAJCEV--JI ROČNI SPISOVNIK . . ____JI SLOVARČEK k Ovldljevlm pesmim. Doki. . . __ .71 SLOVENSKE besed« v sloveniilnl _ .71 SLOVENSKI PRAVOPIS ___.H Sadno vino ali sadjevec.............50 UČITELJ v boju proti alkoholIzpM JI UMNA ŽIVINOREJA . . _.......JI ZAZNAMEK OKRAJŠAV koreipon- deninih pisem __________ l.M ZDRAVILNA ZELIŠČA _- JI ŽENINOM IN NEVESTAM __.21