84 34. evropska poletna šola logike, jezika in informatike ESSLLI 2023 Matej KLEMEN,1 Aleš ŽAGAR,1 Timotej KNEZ,1 Frenk DRAGAR,3 Marko ROBNIK-ŠIKONJA,1 Slavko ŽITNIK,1 Magdalena GAPSA,2 Mojca BRGLEZ,2 Katarina BREZOVAR,2 Špela VINTAR2 1 Fakulteta za računalništvo in informatiko, Univerza v Ljubljani 2 Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani 3 Fakulteta za naravoslovje, Univerza v Utrechtu 1 Uvod Med 31. julijem in 11. avgustom 2023 smo na Fakulteti za računalni- štvo in informatiko v Ljubljani organizirali poletno šolo European Sum- mer School of Logic, Language and Information (ESSLLI). Dvotedenska poletna šola s tečaji, delavnicami in večernimi predavanji omogoča in- terdisciplinarno povezovanje udeležencev s področij logike, jezika in in- formatike. Za organizacijo 34. izvedbe poletne šole smo skrbeli sedem- članski organizacijski odbor, dva prostovoljca in t. i. zaupna oseba1 pod vodstvom Slavka Žitnika, za sestavo programa pa programski odbor, v katerem sta bila Juha Kontinen in Kaja Dobrovoljc. Poletna šola je bila skoraj v celoti izvedena v živo.2 Privabila je 318 udeležencev iz 37 držav, med njimi največ študentov in drugega akademskega osebja, šole pa se je udeležilo tudi nekaj predstavnikov iz zasebnega sektorja. Predavalo je skupno 93 predavateljev in vabljenih govorcev iz 23 držav. 1 Organizacijsko ekipo sestavljamo vsi soavtorji tega poročila. 2 Izjemoma smo po predhodnem dogovoru oddaljeno predstavljanje omogočili vabljenim govorcem in avtorjem prispevkov na delavnicah in študentski sekciji ter dvema predavateljema, ki se zaradi višje sile poletne šole nista mogla udeležiti v živo. Klemen, M. et al.: 34. evropska poletna šola logike, jezika in informatike ESSLLI 2023. Slovenščina 2.0, 11(2): 84–91. 1.19 Recenzija, prikaz knjige, kritika / Review, book review, critique DOI: https://doi.org/10.4312/slo2.0.2023.2.84-91 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ 85 34. evropska poletna šola logike, jezika in informatike ESSLLI 2023 Poleg glavnega programa je poletna šola vključevala tudi nekaj bolj sproščenih dogodkov, katerih cilj je bil spodbuditi mreženje med udeleženci: uvodno pogostitev, večerjo za predavatelje, študentsko zabavo za udeležence, izlete po Sloveniji in tradicionalno nogometno tekmo, v kateri s(m)o sodelovali tako udeleženci kot organizatorji po- letne šole. V nadaljevanju se bomo osredotočili na opis vsebinskega programa poletne šole. 2 Program Program poletne šole je bil sestavljen iz tečajev, delavnic, študentske sekcije in (tudi širši javnosti odprtih) večernih predavanj. 2.1 Tečaji V dveh tednih poletne šole je bilo na voljo 49 različnih tečajev, vse- binsko razdeljenih na tri interdisciplinarna področja: jezik in logika (16 tečajev), jezik in računalništvo (16 tečajev) ter logika in računalništvo (17 tečajev). Polovica tečajev je potekala v prvem tednu, polovica pa v drugem tednu poletne šole, pri čemer je večina izvajalcev organizirala en tečaj, pet pa jih je organiziralo dva tečaja ali tečaj in delavnico. V nadaljevanju na kratko opišemo vsebinska področja poletne šole, na- slove vseh tečajev pa podamo tudi v Prilogi 1. Prvi sklop tečajev povezuje področji jezika in logike. Za ta sklop je značilno, da jezikovne prvine obravnava simbolno preko logičnih pravil in matematičnih izrazov ne glede na konkretno vsebino izrekov. Na tečajih so bile obravnavane teme analize jezikovnih struktur (npr. tečaj Current topics in the semantics and pragmatics of plural expressions in tečaj Se- mantic properties and combinatorial restrictions of attitude predicates) in razčlenjevanje pomena fraz (tečaj Decomposing the meaning of modals). Nekateri tečaji so se osredotočili tudi na logične operacije (tečaj Logical Operations Among Conditionals as Conditional Random Quantities). Področje jezik in računalništvo vsebuje tečaje, ki se vsebinsko na- hajajo na spektru med jezikoslovjem in informatiko. Konkretneje ti te- čaji ponavadi obravnavajo raziskovanje aktualnih jezikoslovnih tem s pomočjo računskih metod. Na letošnjih tečajih so bile na primer obrav- navane teme strojnega prevajanja (tečaj Neural Machine Translation), 86 Slovenščina 2.0, 2023 (2) | Poročila učenja jezikovnih modelov neposredno iz govornih posnetkov (tečaj Deep Language Learning: Modeling language from raw speech) in de- tekcija semantičnih premikov (tečaj Computational approaches to semantic change detection). Nekateri tečaji so se osredotočili tudi na proces pred uporabo računskih metod – na primer problem subjek- tivnosti označevanja in različnega razumevanja preučevanih pojavov (tečaja Limitations in NLP: Disagreements, Misunderstandings, and other Challenges in Data Perspectivism in Computational Linguistics). Izjema je bil tečaj Computational Game Theory in Julia, ki se je oddaljil od osrednje teme področja in je obravnaval koncepte teorije iger in njihovo implementacijo v programskem jeziku Julia. Področje logika in računalništvo je obravnavalo abstraktnejše teme v povezavi z računalništvom in izračunljivostjo. Tečaji so obrav- navali teme, kot so dokazovanje (tečaji Proofs and explanations, An Introduction to Proof Equivalence in Proof theory of arithmetic), epi- stemologijo (tečaja Tools for Formal Epistemology: Doxastic Logic in Probability and Default Logic, Quantification in Dynamic Epistemic Lo- gic) in lambda račun (tečaja Time and Space for the lambda Calculus in The lambda-calculus: from simple types to non-idempotent inter- section types). Pozornost je bila posvečena tudi specifičnim aplikaci- jam, tečaj Logics for Safe AI je na primer predstavil uporabo logike za ustvarjanje dokazljivo pravilnih sistemov umetne inteligence. Ker je udeležencem na poletni šoli omogočena prosta izbira in me- njava tečajev, o uradnih statistikah udeležbe po posamičnih aktivno- stih ni mogoče poročati. Vsi tečaji so bili sicer zmerno obiskani, zaradi velikega števila udeležencev na nekaterih pa smo med poletno šolo te morali premakniti v večje predavalnice. Če sklepamo po teh podatkih, je bilo največ zanimanja za tečaje s področja jezik in računalništvo, zlasti za tiste, ki so obravnavali teme, povezane z nevronskimi mreža- mi in globokim učenjem. 2.2 Delavnice Vzporedno s tečaji poletne šole so potekale še štiri fokusne delavnice, po dve vsak teden. Njihov program je v skupnem seštevku sestavljalo 12 vabljenih predavanj in 31 predstavitev sprejetih prispevkov. 87 34. evropska poletna šola logike, jezika in informatike ESSLLI 2023 V prvem tednu sta potekali delavnici Procedural and computati- onal models of semantic and pragmatic processes v organizaciji So- nie Ramotowske in Fabiana Schlotterbecka ter delavnica Internal and external pressures shaping language, ki jo je organizirala Milica Denić. Prva je naslavljala združevanje statističnih pristopov in modelov ko- gnitivnega procesiranja za odkrivanje in razlaganje mišljenega pome- na izrekov, druga pa se je osredotočala na notranje (npr. kognitivne) in zunanje (npr. zgodovinske in geografske) dejavnike, ki vplivajo na oblikovanje in raznolikost jezikov. V drugem tednu je potekala delavnica First-order Modal and Tem- poral Logics: state of the art and perspectives, ki sta jo vodila Valen- tin Goranko in Dmitry Shkatov, ter dvodnevna delavnica Modalities in substructural logics: Applications at the interfaces of logic, language and computation, ki sta jo organizirala Michael Moortgat in Mehrnoosh Sadrzadeh. Na prvi delavnici so se posvečali združevanju filozofskih in računalniških pristopov, ki za presojanje o nujnosti, možnosti in časov- nosti uporabljajo logiko prvega reda, ter snovali nadaljnje korake za razvoj področja. Na drugi, nekoliko krajši delavnici so naslavljali mo- dalnost s pristopi neklasične logike in predstavljali primere tovrstnih študij na preseku logike, jezika in računalništva. 2.3 Študentska sekcija Vsak dan je bila ena ura programa poletne šole namenjena študentski sekciji, ki sta jo vodila Omri Doron in Janek Guerrini, na njej pa je 24 študentov predstavljalo svoje raziskovalno delo. Osem dni je bilo na- menjenih petnajstim študentskim predstavitvam, dva dneva pa pred- stavitvam osmih posterjev. Obiskovalci so slišali o raznolikih temah na preseku logike, jezi- koslovja in računalništva, na primer o analizi metafor (Towards a Defi- nition of Novel Metaphor for Automatic Metaphor Detection), odvisno- stni logiki (Implementation of Elements of Dependence) in nevronskih modelih (Neural Models for Syllogistic Logic). Govora je bilo tudi o vse večji uspešnosti velikih jezikovnih modelov in morebitnih posledicah za raziskave doktorskih študentov (Troubling times for PhD research on text categorization? ChatGPT for Automatic Genre Identification). 88 Slovenščina 2.0, 2023 (2) | Poročila Zadnji dan sta vodji podelila nagrado za izstopajoče prispevke štu- dentov. Nagrado za najboljšo predstavitev je prejela Jia Ren za pri- spevek Weak Reciprocity without the Cumulative Operator, nagrado za najboljši poster pa Valeria Gradimondo za prispevek Negation in Itali- an until-clauses: effective or expletive?. 2.4 Večerna predavanja Štiri večere so na poletni šoli potekala večerna predavanja, kjer so strokovnjaki s področja logike, jezika in informatike predavali o aktu- alnih temah s področij, na katerih delujejo. Marko Robnik-Šikonja je v prvem večernem predavanju z naslovom Large Language Models for Cross-lingual Transfer predstavil razvoj ve- likih jezikovnih modelov vse od začetnih transformerskih modelov do trenutnih ogromnih modelov, kot je na primer ChatGPT3. Osredotočil se je na problem neenakomerne dosegljivosti virov v različnih jezikih in predstavil medjezikovni prenos kot možno rešitev. O jezikovnih modelih je predavala tudi Malvina Nissim v drugem večernem predavanju Language Technology Society. Osredotočila se je na vpliv, ki ga imajo jezikovni modeli na družbo, in vpliv družbe na jezikovne modele. Veliko pozornosti je namenila neže- lenim pristranskostim modelov ter vprašljivi uspešnosti tehnik njiho- vega odstranjevanja. Tretje večerno predavanje The Cost of the Lambda Calculus and the Semantics of Sharing se je vsebinsko oddaljilo od prejšnjih jezi- kovno usmerjenih predavanj. V prvem delu je Beniamino Accattoli predstavil področje modelov z obvladljivo kompleksnostjo za lambda račun, v drugem pa razširitve lambda računa z deljenjem prvega reda. V četrtem večernem predavanju The Good, the Bad, and the Ugly of Language Technology Infrastructure, ki je bil posvečen spominu na preminulega profesorja Richarda Oehrla, je Darja Fišer predstavila infrastrukturo za trajnostno shranjevanje in deljenje virov CLARIN, ki sledi načelom FAIR (findability, accesibility, interoperability, reusabi- lity). Poleg same infrastrukture je predstavila tudi nekaj raziskav citi- ranja in dostopnosti raziskovalnih podatkov, poudarila pomembnost deljenja virov in podala smernice, kako skrbno deliti svoje podatke. 3 https://chat.openai.com/ (8. 9. 2023) 89 34. evropska poletna šola logike, jezika in informatike ESSLLI 2023 3 Sklep Po 12 letih smo poletno šolo ESSLLI ponovno organizirali v Ljubljani. Dvotedenska poletna šola je z raznoliko ponudbo predavanj, delavnic, večernih predavanj in družabnih dogodkov privabila mednarodno pu- bliko in poskrbela za ustvarjanje novih in krepitev obstoječih povezav ter deljenje idej na preseku področij logike, jezika in informatike. Na- slednje leto se poletna šola seli v Belgijo, 35. izvedba poletne šole bo namreč potekala v Leuvnu. 3.1 Priloga A: Seznam tečajev poletne šole Seznam tečajev prvega tedna poletne šole je prikazan v Tabeli 1, teča- jev drugega tedna poletne šole pa v Tabeli 2. Tabela 1: Tečaji prvega tedna poletne šole Jezik in logika Jezik in računalništvo Jezik in logika Trivalent and Dynamic Theories of Conditionals Semantic pro- perties and combinatorial restrictions of attitude predi- cates Neural Machi- ne Translation Deep Langu- age Learning: Modeling language from raw speech Elements of Kleene Alge- bra The Safety Fragment of Temporal Lo- gics of Infinite Sequences Lorenzo Rossi, Paolo San- torio Deniz Özyıldız, Ciyang Qing Antonio Toral, Arianna Bi- sazza Gašper Beguš Tobias Kappé Luca Geatti, Angelo Mon- tanari Formal The- ories of Pro- perties (Salvatore Florio, Carlo Nicolai) Logical Opera- tions Among Conditionals as Conditio- nal Random Quantities Tree-Adjoi- ning Gram- mars: Theory and imple- mentation Data Perspec- tivism in Com- putational Linguistics Proofs and explanations Linear ari- thmetic theories: algo- rithms and applications Salvatore Florio, Carlo Nicolai Giuseppe Sanfilippo Kata Balogh, Simon Peti- tjean Enrica Troi- ano, Valerio Basile Francesca Poggiolesi Alessio Man- sutti, Chri- stoph Haase 90 Slovenščina 2.0, 2023 (2) | Poročila Jezik in logika Jezik in računalništvo Jezik in logika Let’s talk about Frodo: An Introduc- tion to the Semantics of Fiction (Merel Se- meijn, Louis Rouillé) Current topics in the se- mantics and pragmatics of plural expres- sions Natural Lan- guage Syntax and Statistical Semantics with Modal Lambek Cal- culus Limitations in NLP: Disa- greements, Misunder- standings, and other Challenges Tools for Formal Epi- stemology: Doxastic Lo- gic, Probabili- ty and Default Logic First-order Modal and Temporal Logics: Philo- sophical and Computatio- nal Aspects Merel Semeijn, Louis Rouillé Keny Chatain, Benjamin Spector Mehrnoosh Sadrzadeh, Gijs Wijnholds Michael Roth Aleks Knoks, Eric Pacuit Valentin Go- ranko, Dmitry Shkatov Propositional Quantifiers (Peter Fritz) The Semanti- cs of Recipro- city Computati- onal Game Theory in Julia Formal Tech- niques for Ne- ural-symbolic Modeling Possibi- lity Se- mantics Logics for Safe AI Logics with Pro- bability Opera- tors and Quantifi- ers Peter Fritz Yoad Winter Eric Pacuit Kyle Richard- son, Vivek Srikumar Wesley Holliday Brian Logan Nebojša Ikodi- nović, Dragan Doder Tabela 2: Tečaji drugega tedna poletne šole Jezik in logika Jezik in računanje Jezik in logika Common ground* Probability lo- gic, language, and cognition Treebanking: methodology, tools and applications Formal Lan- guage Theory and Neural Networks Quantification in Dynamic Epistemic Logic Time and Space for the lambda Cal- culus Bart Geurts Niki Pfeifer Bruno Guil- laume, Kim Gerdes Ryan Cotterell Rustam Gali- mullin, Louwe B. Kuijer Beniamino Accattoli Communitari- an Semantics Monotonicity: Grammar, Processing, and Neural Reflections Introduction to Linguistic Data Science Compu- tational approaches to semantic change detec- tion An Introduc- tion to Proof Equivalence Logic, Data Examples, and Learning Elin McCrea- dy, Grégoire Winterstein Luka Crnic, Yosef Grod- zinsky John P. McCrae Lidia Pivova- rova, Andrey Kutuzov Matteo Accla- vio, Paolo Pistone Balder ten Cate, Carsten Lutz 91 34. evropska poletna šola logike, jezika in informatike ESSLLI 2023 Jezik in logika Jezik in računanje Jezik in logika Decomposing the meaning of modals The semantics of visual com- munication. Theoretical approaches to visual mea- ning aspects in co-speech gestures and sign language Natural lan- guage syntax: parsing and complexity A Uniform Me- aning Repre- sentation for NLP Systems The lambda- -calculus: from simple types to non- -idempotent intersection types Proof theory of arithmetic Annemarie van Dooren and Anouk Dieuleveut Cornelia Ebert and Markus Steinbach Timothée Bernard and Pascal Amsili Martha Palmer and James Puste- jovsky Giulio Guer- rieri Anupam Dwas Advanced Topics in For- mal Seman- tics Based on Modern Type Theories Explaining anaphoric accessibility: navigating non-veridical environments in dynamic semantics Computatio- nal Creativity The probabili- stic Language of Thought Conditional logics of pre- ference: how to make the best choice Logics of dependence and indepen- dence Zhaohui Luo Patrick Elliott, Lisa Hofmann Tim Van de Cruys Fausto Car- cassi, Michael Franke Louwe B. Kuijer Fan Yang Opomba. Tečaj, označen z *, je bil odpovedan.