URN_NBN_SI_doc-WQY69HI6

218 UDK 37.091.64(497.4Litija)«1920/1940« 1.03 Kratki znanstveni prispevek Prejeto: 15. 10. 2013 Nataša Kolar* Šolski zvezki v dvajsetih in tridesetih letih 20. stoletja na primeru Osnovne šole Šmartno pri Litiji School exercise books in the 1920s and 1930s from Šmartno pri Litiji Primary School Izvleček Avtorica v prispevku predstavlja na prime- ru ohranjenih družinskih šolskih zvezkov del pouka od 4. do 6. razreda v dvajsetih in tride- setih letih 20. stoletja v osnovni šoli Šmartno pri Litiji v osrednji Sloveniji. V družinskem arhivu se je ohranilo največ šolskih zvezkov za pouk slovenščine, matematike, srbohrva- ščine, naravoslovja, zemljepisa in zgodovine, manj glasbe in lepopisa in risanja. Na osnovi primerjave predstavlja spremembe pri vse- bini pouka tako pri metodi poučevanja kot v načinih zapisov v zvezkih. S tem prispevkom poskuša avtorica dopolniti védenje o zgodo- vinskem razvoju šolskega zvezka kot učnega pripomočka v slovenski šoli. Med obema svetovnima vojnama je bilo središče občine Šmarno pri Litiji se- stavljeno iz krajev Šmartno in Ustje. Upravno je občina spadala do leta 1922 v okraj Litija, po tem letu, ko so sprejeli Zakona o obči upravi, ki je uvedel ime srez, pa v srez Litija. 1 Po podatkih Krajevnega leksikona Dravske banovine je v tem obdobju v obči- ni, v velikosti 5836 hektarjev, živelo v 25 vaseh 3311 prebivalcev. 2 Šolstvo ima v Šmartnem pri Litiji dolgoletno tradicijo. Kraj je dobil prvo šolo, enorazrednico, leta 1665, 3 ko so začeli otroke poučevati branja, pisanja, računanja in * Nataša Kolar, mag. zgod. znanosti, muzejska svetovalka, Pokrajinski muzej Ptuj – Ormož, Ptuj; natasa.kolar@pmpo.si 1 Krajevni leksikon Dravske banovine, 1937, str. 308. 2 Krajevni leksikon Dravske banovine, 1937, str. 319. 3 Šmartno nekdaj in danes, Šmartno pri Litiji, december 1995, str. 21. Abstract On the basis of the preserved family exercise books, the article presents part of the lessons in years four and six in the 1920s and 1930s at the primary school in Šmartno near Liti- ja, in central Slovenia. Most of the exercise books preserved in the family archives are for Slovene, Mathematics, Serbo-Croat, Natural Sciences, Geography and History; there are fewer for Music, Writing and Drawing. The article describes changes in the content of les- sons both with regard to the teaching methods used and the ways of making notes in exer- cise books. The article adds to our knowledge about the historical development of exercise books as a school aid in Slovenian schools.

RkJQdWJsaXNoZXIy