GLASILO SINDIKATA PROSVETNIO IN ZNANSTVENIH DELAVCEV — 27. SEPTEMBRA 1961 — LETO XI., ŠTEVILKA 15 XI. PLENUM CENTRALNEGA KOMITEJA LJUDSKE MLADINE SLOVENIJE ZA HITREJŠI RAZMAH ŠOLSKE REFORME Mladinska organizacija opozarja na nekatero pomanjkljivosti pri izvajanju naše šolske reforme Pred nekaj dnevi je bil v Ljubljani plenum Centralnega premajhni prizadevnosti samih dela. Tudi materialna osnova komiteja Ljudske mladine Slovenije. Kot poglavitno točko elanov glede izobraževanja in šolstva se je v primerjavi s pre-razgovora je plenum tokrat določil temo: »Hitrejše in sme- družbene aktivnosti tako v šoli teklim obdobjem znatno poveča-lejše razvijanje šole v samostojno družbeno ustanovo in me- kot izven nje. la. Se ugodnejše pogoje za na- sto Ljudske mladine.« Ugotovitve referata so bile izdelane Plenum je opozoril tudi na daljnji razvoj našega šolstva pa na osnovi ankete, katero je mladinska organizacija pod ko- probleme mladega pedagoškega pomeni brez dvoma uvajanje no- Spodbuden primer šole še od 1955 somosiofno razpolagajo s svojimi sredstvi - Letos trikratno povečanje sredstev za materialne izdatke Piranska občina ni posebno mena dejstvo, da tamkajšnje šole velika; šteje blizu 12.000 prebi- že od leta 1955 povsem samostoj-valcev. Šoloobveznih otrok ima no razpolagajo s svojimi sredstvi 2000. Gospodarsko se občina šele Vsa ta leta je občina le nakazo-v zadnjem času nekoliko bolj po- vala globalna sredstva za vsako stavija na lastne noge. Pa ven- šolo za vse leto; na tekočem ra- nec preteklega šolskega leta izvedla med svojimi člani na srednjih šolah, dalje na osnovi razgovorov s šolskimi vodstvi in družbenimi organi v šolstvu. Plenum, ki sta se ga kot gosta med drugimi udeležila tudi podpredsednik Glavnega odbora SZDL France Kimovec-Siga in predsednik Sveta za šolstvo Vladko Majhen, je tako razpravljal o nekaterih aktualnih vprašanjih, ki naj jih na kratko navedemo. Ugotovitve plenuma bi v ce- šolskih problemov in premajhno loti bile te, da šolska reforma v zainteresiranost za vzgojna vpra-vsebinskem smislu še ni dosegla sanja; te napake — po ugotovit-svojih ciljev in da bo potrebno vab plenuma — izvirajo iz pre-v bodoče več načrtnega dela. V majhne pozornosti družbeno-po-prvi vrsti bo treba doseči večjo litičnih organizacij za vzgojo ka-Povezavo šole z družbeno skup- drov šolskih odborov in za razgi-bostjo, z gospodarskimi in druž- banost učiteljskih kolektivov, benimi organizacijami v kraju. Tudi mladinska samouprava Krajevna skupnost mora razume- kot oblika sodelovanja učencev ti, da za delo neke šple ni odgo- pri upravljanju še ni zaživela, Vorna le občina, ampak vsi voliv- kot bi morala. Tu je opaziti for-ci. Ljudski odbori, prosvetne malistično gledanje vodstev šol Ustanove in družbeno-politične na šolske skupnosti kot na instru-organizacije naj bi združile svojte ment vzdrževanja reda in_ disci-s'le v skupni akciji za izgrajeva- pline. Posledica tega je osiroma-nie sistema vzgoje in izobraževa- šen je vsebinske vloge skupnosti hja ter za harmonično sodelova- pri ustvarjanju zdravih, normal-nje vseh vzgojnih činiteljev — nih delovnih odnosov v šoli. šole, staršev in organizacij. Plenum je dalje potrdil veliko Pri obravnavanju učne mate- vlogo svobodnih aktivnosti, brez rije v šolah še vedno prevladu- katerih bi življenje na šolah bilo jejo stare učne metode, ki vse vsebinsko osiromašeno, nepppol-premalo aktivizlrajo mladino, no. Zato bo potrebna še večja Mladinska samouprava, pojmo- družbena skrb za nadaljnji raz-vana kot pedagoški princip, ki mah svobodnih aktivnosti. V postavlja učitelja v ozadje ter v družbenih skladih za šolstvo bo organizacijo učnega procesa ved- treba zagotoviti sredstva tudi "'ri bolj vključuje učence, postaja zanje. •e počasi sestavni del pedagoške Organizacija LMS ni zadovolj-Pfakse. na z aktivnostjo mladih članov Ni' mogoče zanikati širokega Zveze komunistov na šolah. Vzro-razmaha družbenega upravljanja ke za to je po njenem mnenju v šolstvu, vendar je še opaziti to- treba iskati v nezadovoljivi skrbi Sosti, administrativno reševanje občinskih vodstev ZK, pa tudi v dar imamo v tej občini na pod-dročju šolstva zanimivost, o kateri bi bilo treba slišati nekaj več, ker je poučna za druge šole. tem, koliko razumevanja kaže kadra; poudarili so nujnost skrbi vega načina finansiranja šolstva; občinski ljudski odbor Piran za Delegati in gostje XI. plenuma Centralnega komiteja Ljudske mladine Slovenije med razpravo čunu pri banki pa so nato šole po svojih potrebah črpale svoja sredstva. V tem je vsekakor gledati začetek osamosvajanja šolj Tr „ ... o-čemer zdaj toliko govorimo, a V “„llSlU.,™0,.le:?1StlA so v tej občini s stvarjo po svoji uvidevnosti nekoliko pohiteli. Toliko laže jim je zdaj, ko imajo družbene sklade za šolstvo, uvajanje novega sistema finansiranja V letošnjem letu so ugotovitve dokaj spodbudne. Samo sredstva za materialne izdatke šol so se letos trikratno povečala! Pri tem so mobilizirali gospodarske organizacije (pametna poteza: predsedniki šolskih odborov so vodilni gospodarstveniki v občini!), tako da računajo, da jim bo znaten del sredstev ostal še za rezervo za prihodnje leto. Z novim koledarskim letom nameravajo šole piranske občine že povsem prenehati poslovati po proračunskem sistemu in v celoti preiti na finansiranje iz družbenih skladov za šolstvo. Pri vsem tem je sindikalna organizacija prosvetnih delavcev odigrala vodilno vlogo. Za prihodnje leto imajo že pripravljene finančne načrte za vsako šolo (z vključenimi lastnimi sredstvi in z izrednimi dotacijami gospodarskih organizacij). Kategorizacijo šol so izvedli dosledno v štirih kategorijah: srednje strokovne šole, nižje strokovne šole, nižje umetniške in osnovne šole (katere so spet porazdelili v tri skupine). Veliko so imeli izdatkov z . investicijami, vendar so. težave — tako pravijo — v glavnem prebredene. Zdaj pripravljajo osnutke pravilnikov za delitev osebnih do- Teden boja proti TBC Na mnogih naših šolah je Podmladek Rdečega križa že pričel z delom. Imeli so skupščino in pripravili program za vse leto. Prav gotovo so povsod vključili v svoj delovni načrt tudi delo in naloge v Tednu boja proti tuberkulozi, ki je letos od 24. septembra do 1. oktobra. Rdeči križ hoče izkoristiti ta teden predvsem zato, da seznani prebivalstvo s problemom, ki ga tuberkuloza v današnjem obsegu pomeni ne samo za številne bolnike, temveč tudi za družbo kot težko gospodarsko breme. Da bo obolelost zmanjšana že v bližnji bodočnosti do tolikšne mere, da bo zgubila svoj množični značaj in bomo lahko govorili le o posameznih primerih, bo mnogo pripo-rnogla zdravstvena vzgoja naših' otrok, saj z zdravstvenim Prosvetljevanjem budimo v človeku težnjo po higienskem načinu življenja in smotrnem počitku. Zato prosimo, da bi vzgojitelji v tem tednu dali našim Podmladlcarjem najosnovnejše informacije o TBC, mnogo pa Povedali o tem, kako z zdravim načinom življenja, pravilno Prehrano, zadostnim spanjem, bivanjem in gibanjem na svežem zraku utrdimo telo, da se bo uspešno branilo pred infekcijo z bacili TBC. .Da bodo razgovori ali predavanja čim pestrejša, je Glav-n\ odbor Rdečega križa Slovenije pripravil gradivo o TBC. ki ga bo v tem tednu prejela vsaka šola. Poleg tega je na °bčinskem odboru RK Vestnik GO RKS, ki je v celoti posvečen temu vprašanju. Za podmladkarje pa je GO RKS pripravil slikanico, ki naj bi otroku na enostaven način prika-zala najosnovnejše o TBC in borbi proti njej. Slikanico bodo Vz90jitelji lahko dobili pri občinskih odborih RK in jo uspeš-n° uporabili pri pouku sam,em ali pa na rednih sestankih RK. Mnogo bi obogatile razgovore s podmladkarji informacije 0 stanju TBC v domači občini. Podatke bi dobili vzgojitelji 1X0 Protituberkuloznih dispanzerjih svoje občine. V tem tednu naj se podmladkarji spomnijo svojih bolnih tovarišev po zdraviliščih in bolnicah s pismi, mnogokje pa 3lfl bodo lahko razveselili s sadjem in sadnimi sokovi. PRK bo v tem tednu boja proti tuberkulozi najtesneje sodeloval s terenskimi in občinskimi organizacijami Rdečega Knza. in tako po svoji moči prispeval k uspehu te akcije. Komisija za PRK pri GO RKS Kjub vsem tem pomanjkljivo- in poživljenju družbenega meha-stim pa je plenum ugotovil tudi nizma, ki deluje znotraj šole: mnogo pozitivnih momentov raz- osnovni cilj temu naj bodo vzgoj-voja šolske reforme. Vsebinski ni smotri. Prav tako pa je po-napredek označujejo novi odnosi trebna tudi mobilizacija sil izven n6 šolah, drugačno gledanje druž- šol z namenom, da se še bolj bene skupnosti na šolo in tudi razvije podružabljenje šolstva, večja kvaliteta učno-vzgojnega H. Obisk japonskih prosvetnih delavcev za samoizobraževanje in vnaša- le-to bo okrepilo prizadevanja za vprašanja vzgoje in izobraževanje v pouk novih, karakteristič- dosego novega položaja šole in nja. Zdi se, da je v tem tudi nih pridobitev našega razvoja, novih pogledov na reševanje osnovni vzrok, da se šolstvo v iskanja novih metod in pisanja vzgojno-izobraževalnih proble- teh zaostalih krajih tako naglo hodkov. Pri tem je zanimivo, da v pedagoško literaturo. Na sploš- mov. razvija. Vendar bi človeka zani- jim je osnovno merilo približano naj bi povečali skrb za pro- V svoji razpravi na plenumu malo predvsem to, kako je uspe- nje splošni ravni prejemkov v bleme mladih učnih moči, ki po je tovariš Majhen poudaril zlasti lo prosvetnim delavcem piranske ^ navadi pridejo na najtežja delov- potrebo po osredotočenju politič- občine doseči pri ljudskih odbor- ^ s . , ,■ j. J na mesta. nih sil v izobraževalnih zavodih nikih, pri političnih predstavni- meseen;h Prejemkov Hudi z ena- kih in pri gospodarskih organiza- izo^tazbo v drugih službah, cijah tolikšno veljavo. upoštevali specifičnosti svojega Na kratko naj najprej nave- dela in dobili tako dokaj primer-demo značilnosti, ki se nam zdi- no merilo. (S takim izenačenjem jo nekaj posebnega celo v repu- prejemkov bi se v bodoče morali biiškem merilu. odpovedati vsem naturalnim da- Pri današnjem položaju šol- jatvam kar tudi pre toda zvečer ni pot iz takega dejanskega stanja, neiA l c/nrp zrele]se’ sarnosto3- ni, ki v kratkih oznakah pove Nobelov nagrajenec iz Islandije, 11. 1'Ljubljani zbirali delegati sla- bil° nikoIi PreP0211©, da bi nam ki ga je nakazal članek v zadnji J uc značilnost o avtorjevem življe- Laxnes je dokončal roman »Najdeni Etičnih društev Jugoslavije na star!i na.PovedaJi kake. mikavne številki Prosvetnega delavca, po- Berili imata po svoji opremni uju in njegovih pomembnih de- hotel paTeiodatrantislmbolfstiCnoTn - • kongresu in 1 pretresali naj- zg°dPe’ 't1 nas 36 pozneje sprem- iskali le v dvakrat okrepljeni obliki revijski značaj, kar je naj- uh. Oprema je po svoji vsebini po duhu antipsihoioško knjigo. Mj pereča vprašanja svoje stro- Ijala .,v. . . ,Vsi estetski‘ m vzgoji mladih bolj odgovarjalo sestavljalcu lite- zamišljena tako, da bo zajela vso Akademija likovne umetnosti v ^ Yrs-tiia so se zelo zanimiva in tuo pomembnih slovenskih sla- ce mladi starši o teh vprašanjih >tov dr. Franceta Kidriča, dr. niso nikoh dostl Premišljevali. ^ika Nahtigala in dr. Frana Ra- Ugotavljamo, da nismo zado-j-°vša; dr. Boris Paternu je ob- voljni z vzgojo današnje mladine. ,avnaval vprašanje literarne zgo- Tudi njen odnos do dela ni naj-o0vine v sodobnem življenju. Med boljši. Sprašujemo se, kaj bi bilo j niačimi referenti so bili še: treba ukreniti, da bi vzgojo ie v°že Šifrer, Jože Koruza, Matjaž preusmerili v bolj zdrave vode. K-itii dr. Ivan Grafenauer, dr. Mir-Matičetov in drugi. Odkritju Dober učbenik j^esorjem Kidriču, spominskih kipov Udeleženci VI. kongresa geo- --- Kidriču, Nahtigalu grafov FLRJ, o katerem pišemo Uhiv™?11 Prf:d. Narodno , A na drugem mestu, bodo odšli na Jeiprtrzitetno knjižnico so med petdnevno strokovno ekskurzijo Ci i15?1 P.olltlčmJm1i in kultur- ^ Sloveniji. SC=,e aVAl tjr jatl, P”50- Posebej za to ekskurzijo je fleE 311 tudl podpredsednik Zvez- pripravljalni odbor kongresa iz- Kara 1Izvršne|aJ STetaT Edvard dal »Opis puta« (v srbohrvašči-Cdel:i; ^ Piedsedmk Izvršnega ni) g2 strani obsegajočo knjižico ££ .A°yS Araigb?rK m s 15 Prilogami raznih kart. V &,redl ttC -f°Za 7AfaA knjižici so opisani vsi kraji, ki ^menilce je odknl predsednik jih bodo tokrat obiskali 0Jg’afi Josip Vidmar. in bo nedvomno dober pripomo- Ll^^dsednik Izvršnega sveta C ek vsem geografom, posebej pa IoA Lori s Kaigher je ob tej pri- predavateljem geografije in uči-U(i«i ti Priredil sprejem v čast teljem na tem področju. Morda 8|a ‘ežencem III. kongresa Zveze............. ^stičnih društev Jugoslavije. NUK so v teh dneh pripra-jj1 tudi posebno razstavo del i °venskih slavistov, ki prikazu-{Jo delež naših slavistov k sve-K>vt'i slavistiki. bi jo kazalo prevesti v slovenščino. 1 Kongres je sprejel več Cli in izvolil nov odbor. reso- »ZACETNO RAČUNANJE« Pedagoško društvo Ljubljana je Izdalo skripta »Začetno računanje«, ki jih je napisal Zdravko Omerza. Knjižica se dobi v vseh večjih knjigarnah. posebno pozornost. Iz navedenega društvo »Polet«, s prireditvijo narod-bo v nadaljevanju izbrane opre- nih plesov in iger na »Pesta dela ma 6 7 in 8 borila nnnštovana Montagna« v letnih gledališčih je an- ma o., L, in H. perila upoštevana sambei žei priznanje kritike in ob- vsa optična umetnost do današ- Cinstva, hkrati pa je dobil ponudbe njih dni. 4. berilo zajema domači, za gostovanje v Padovi, Rimu in Neslovenski realizem, 5. berilo jugo- Panslovanski in svetovni realizem. Izreden obisk na dubrovniškem Tab-n „ i,, ■ • festivalu. Letos je obiskalo dubrovni- lako urejene čitanke z lepimi škl festiVBi na diplomskim izpitom ni znal spričo pomanjkanja prosvetnega ce nj bilo novoda za nnenvnr« n ni!? if®Snobo 12 n3eS0vih oži- ž odgovoriti na vprašanje, za- kadra tega ne dovoli in da se mu goli. Lme celo pazil da To či7 je.rCZal pre,iv' da I ibL9® je sploh odločil Za učrieijski zdi to skoraj toliko kot kulturni manj bodji mimo §ole’ da^hi ne 3 23 n'1-?1 Merasta ®led' \ Ko sta novopečena učitelja zločin itd. Ker se je to še pono- S p?ed oMmvnateiiu ki nie m v,, H n d^g0.ceBlh Sl1 bo še dal° | ^končani valeti domov grede vilo, mu je Simek uprizoril prav- Povi odpovednT motivacBi ^ bB3"0. žlvlJenJ®• • ^ ;® ravoa- Ž C1®, narkotična merila cesto, je cati kočkarjovski pogrom na Pod- veriel P°VeClni motivaciji m telj pomirjeno mrmral ženi poleg ^ Is *k Semetu odkrito priznal, da koljosina; zabrusil mu je, da se 7« sebe mx nepremično strmel v dvo- ž na »šolmaštrijo« v glav- popolnoma pravilno piše,'ker je na morie Ser serte fnnt Hn hli" ^ 7° ih rjaVi,h rok’1ki Sta j® I ,zaradi njega, pač, da bi ju resnična šema, in da je sploh na- znosT zrtreskal in tako nrpinmli “akomemp prikazovah iz vode ( bj *lfno šolanie ne razdvojilo da vadna svinia ker se norčuie iz 7nojtl zatreskal m tako prelomil m se izgubljali v daljavi. Pred ^ »C3a:25*!.!w h?edg™ ra sl . J.e bal v*zdsi 7ca se vinjena fanta objela sre- ovsenjak, pa da naj si vnaprej ho»zacrešil«n JTi: bonun if a n n7f, lzklJu,teval 1Z 7sake n®var' j \ S1®in se smejala do onemoglo- poišče drugega osla, ki bo name- tovskf svobodi Tako 1e imel nh' 77,777 da take ČU T t «s Jo je največji vic tega leta!« sto njega požiral očitke o nere- zirni llme dovoli nril ke hiti nn777 X, Sam° P°P I ŽT* rž* J*. f* n”V«,H “»■>«»“• SS Nel® St hotel'izmeritI ” 3™ ’ * Sl m, dobro ti ga bo honon- pred katerim ni nobenega opra- svoie fi7ixnf> silp in nrpn,a„a1 Vl- t>s 7 •f — »Ker praviš, da je vic, vičila več. v šni33 bo še bomba: ne pojdem Zadnje dni šolskega leta je svoje fizične sile in preplaval kilometrski preliv med celino in Prijatelja sta se našla pri ve- | čerji. Šeme je nekaj intenzivno čečkal v svojo beležnico. Šimek ^”A5rf!args; &ssr»F1 --F s¥ ™- i h bav razred ne! Lahko me imaš na izletu razočaranje, ki ga je ^Bgiedal kakor po najnatančnej- bodmh aktivnosti. — »Kaj pa i »J_l. * . j 1 , ^rabo, toda prijatelja ostane- pahnilo v popolno temo. Skuhali rI7nattlj?a°Vk7 ie^sedeT na^S? SP6t -n,°Va neumnost]" \ ^77° j® ®dino, kar mi je do- so mu tak ričet, da je brez sape halalni kioDici s svot bolehno' 36 ZarežaL-T >>Upam’ da ž . tenoma jasno ...« _ _ še isti večer pridivjal k šimku in ^777.±f ' C 7“ 7Ka3 š® v®dnp da ž nisi ^ sebi?« — ž J, In re “ ° “ iTr^U' Vanoclil „ lst?, vec®r Podivjal K bimku in žen0. »Zakaj počenjate take stva- pokopal šolmaštra e je , I® storil tako. Zaposlil ga milo prosil zamere za vse do- »;•>« rnr,xai,!ir soxn}astra v Podjetju in v dveh letih sedanje nevšečnosti, ki mu jih je z 'žatestio v očeh nridrtal Šego” TJ šlS/ nan°V0 rodU<0 gf ^ bi Povrnil dolžno štipendijo, bil povzročil. »Zdaj pa,« mu je ™ 7 '1, :,e S^® začudo mirno Pogledal, i S5j«--jrs555irssa; š;™e'k p^feTko, m0>rS0'z™e"s,i - iz“!f ”l„^ I Sn \ Zapitk® in zbijal šale na jel edino, če odpoved oddaš vpri- šaliti ŠeiSe z 'rastočo zadrio k 71 udYrnd fim® brez kanca \ SkQvTletovih učiteljskih pre- čo mene na pošti.« šeme mu je je plaSl vanf kot da ie šele snloh n da bl ie v življenju Ž »I' v isti sapi, ko je pel sla- potolažen stresel roko tako hva- včeraj presenet i z odpovedto 1 kakT- P0Y.nal’t >>tlT SI zastrupljen Ž S 3 g?vim Pedagoškim uspe- ležno, kot da mu je vrnil življe- »Zato pa taiamo Si tolito večTo' brS ™obfimst- Kako smo že ^ C' !a 3® todi podpihoval k pre- nje. piko na vlT « 7 ravnali! ! hf11 „n®koč: Kogar bogovi sovra- \ Vj^sprva °d strani in tiho, nato Odpoved je šla v postopek, okrožil dovtip in mu ponudil se- Tnda7 naredl3° 23 u?'.tel3a — ^ *Sih 1,1 giasneje. Šeme mu je v šeme pa se je šel predstavit bo- dež poleg sebe. »Kako^majhna ie ’ , meni imaš prijatelja'« ž toenutkih kajpak pritego- dočemu šefu, kar je storil po Šim- našadežela, ali ne?« je nadalie- In sta trčila s pelješko črnino. ^ Državna založba Slovenije Ljubljana, Mestni trg 26 sporoča, da izidejo v naslednjih dneh: TOMISLAV TOMEKOVIC: PSIHOLOGIJA JOŽE ŽABKAR: POUK MATEMATIKE V OBVEZNI ŠOLI HI. del (Obravnavanje računskih operacij) Izšle pa so: BORISLAV STEVANOVIČ: PEDAGOŠKA PSIHOLOGIJA GUSTAV ŠILIH: UČNA NAČELA NAŠE ŠOLE JOŽE ŠIREC: NESTANDIZIRANI UČNI TESTI ZA KEMIJO V OSNOVNI ŠOLI VLADIMIR CVETKO: ENO LETO IZVAJANJA ZAKONA O OSNOVNI ŠOLI 660 dm 400 din 460 din 250 din Janez Lampič .X\XXXVVXXVV^ St 1» »Frača ni več igrača« Sprehod med rsustuvljenimi učili n ti zagrebškem velesejmu Trdno sem prepričan, da so bili otroci vseh starosti najver-nejši obiskovalci paviljona Me-hanotehnike iz Izole na zagrebškem velesejmu. In ne bom trdil preveč, da si ta paviljon ni z enako pozornostjo ogledalo nič koliko nas odraslih. Za vse je bilo tu razstavljenih predmetov na pretek. Za otroke in za vzgojitelje. Se več, celo za arhitekta, za človeka, ki je njegov konjiček sestavljanje in razstavljanje raznih modelov, vgrajevanje majhnih elektromotorčkov v avtomobilčke, brodiče in podobna prometna sredstva. Zdi se mi le, da je bilo nekolikanj premalo komercialnega duha na tem sejmu, prenatrpano je bilo vse, tako da so se tiste stvari, ki naj bi bile za nas odrasle najbolj vidne, tako rekoč porazgubile med deseterimi in deseterimi resničnimi igračami za otroke. Mislim namreč na mikroskope, nov proizvod Mehanotehnike. Takole v slučajnem pomenku mi je predstavnik tovarne razložil, da bodo lahko s tem novim izdelkom v šolah precej olajšali pouk biologije. In stvar bo pravzaprav zastonj. Mikroskopi, ki bodo povečali od 50 do 1200-krat z enim, dvema ali tremi objektivi, bodo stali takole okoli 8000 dinarjev. Za takšen denar ga seveda ne dobite v naših prodajalnah, vsaj za sedaj še ne. Zato ne bo nič čudnega, če si ga bodo omislile ne samo šole, temveč razredi (razredne skupnosti) in celo posamezni učenci Za njih bo prav tako privlačen mikroskop z ekranom, kjer bo moč nekaj stokrat povečati predmet in imeti pred seboj tako rekoč televizijski prenos. Opis praktičnih predmetov za gospodinjstvo sodi na strani drugih časopisov, zato ostanimo tokrat še pri proizvodih Mehanotehnike, ki nam olajšajo pouk. Ravnila in šestila iz plastičnih mas, svinčniki, nalivna peresa, raznovrstni kemični svinčniki •• akucnib oblik m barv, patentni svinčniki, potrebni ne samo šolarjem, temveč vsem ostalim potrošnikom, tehnikom, to so proizvodi, ki nam jih obeta Meha-notsnnika. Predolg bi bil seštevek vseh predmetov, ki sodijo v sodoben šolski pribor in ki jih bomo lahko kaj kmalu, čez mesec ali dva, kupili v kateri izmed prodajaln te tovarne ali v prodajalnah, ki jih bo le-ta zalagala s svojimi novimi proizvodi. Na steni sem se zazrl v fotografijo dečka, ki se j,e igral s fračo. V podjetju trdijo, da frača ni več igrača za otroke sodobnih dni. In prav imajo. Delavci Me- I.VA5T.E: »IZOBČENEC« Novoustanovljena Dolenjska založba je postregla bralcem z romanom like Vaštetove »Izobčenec«. Dolgo tega je, kar si je pisateljica pridobila ugled s svojimi biografskimi in zgodovinskimi deli. Med temi se je bralcem najbolj priljubil »Roman o Prešernu«. Vaštetova rada piše o Dolenjski. Tokrat pa si je izbrala Janeza Trdino, šolnika in pisatelja, ki so ga avstroogrske oblasti prezgodaj upokojile zaradi slovenskega in slovanskega prepri-čenja. Čeprav je Trdina osrednja osebnost, je pisateljica razgrnila živo podobo raznih osebnosti druge polovice 19. stoletja — seveda ob Trdini — tako, da bralec zlahka sledi vzdušju kulturnih in političnih razmer pri nas. Pisateljica se je oprla na opombe Janeza Logarja k Zbranemu delu Trdine, marsikaj pa je še morala preštudirati o dobi in Trdini. Živo spisano delo, ki ga bo bralec z zanimanjem prebral in marsikaj pridobil. »Izobčenec« bi zaslužil nadrobnejšo obravnavo pod drobnogledom literarne zgodovine. Čedno opremo je napravil Marian De Reggi. hanotehnike so poskrbeli za toli-kero igrač, pravzaprav ne igrač, temveč uporabnih predmetov, poučnih za vsakogar izmed nas, da si še odrasel človek zaželi to ali- ono. Poglejmo recimo novo sestavljanko, ki bo pravkar v prometu in se imenuje »Pkuiir-elektrotehnik«. Namenjena je otrokom nad 10 let, pripravna za individualno delo ali za igro v skupini. Predstavnik tovarne je vedel povedati, da lahko otrok s to pripravo opravi okoli 60 eksperimentov s področja elektrike in elektrotehnike. Če je spreten, bo sestavil elektroskop in Morsejev telegraf. Domačim bo lahko montiral električni zvonec. In skoraj neverjetno, predstavnik tovarne pravi, da je s temi pripravami moč izdelati generator, telefon in Hilli iiiiisiiiiiuiiiiiiiiiiimiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiuluiiiiiniiniiiiiiiiiiiiiuiiiii i Posebno opozorilo poverjenikom! V programu založbe Mladinska knjiga za šolsko leto 1981/62, ki ste ga prejeli v septembru, so označene cene posameznim zbirkam. Te cene so samo približne, na kar bi želeli posebej opozoriti, ker je pomotoma izpadla oznaka »cca«. Končno določene cene bomo javljali sproti, kakor je bil to običaj do sedaj, preko mesečnih knjižnih oglasov. To pa ne velja za zbirke »ČEBELICA«, »SINJI GALEB« in »KONDOR«, ker je založba določila za knjige teh zbirk enotne cene za naročnike in za prosto prodajo. Mladi vedež je stiskan, v Knjigoveznici vežejo zadnje skladovnice zajetnih knjig. Solarn ga bomo razposlali v začetku oktobra. ZALOŽBA MLADINSKA KNJIGA uprava Wolfova 12, Ljubljana -1 elektromotor, proizvajati tok, ki vf?'. ? msio ž^rniVo, obložiti žebelj z bakrom, nikljem ali zlatom. Ko opravi otrok '/s e h 60 poskusov, kolikor jih omogoča ta igračka, če jo lahko sploh tako. imenujemo, pride tako rekoč neobčutno, prek igre, do vseh osnovnih pojmov s področja elektrike. Mehanotehnika je poznana na trgu, predvsem zaradi svoje sestavljenke in po njej je tudi dobila ime. Sestavljenka »Pionir-elektrotehnik« je njena vrstnica, obeti pa so še vse drugačni. V tej tovarni pripravljajo proizvodnjo sodobne igrače, ki naj razvija pri otrocih smisel za gradnjo, torej smisel za arhitekturo. »Mladi graditelj« se bo i-menovala sestavljenka iz skupine elementov, izdelanih iz plastične mase. Otrok bo lahko s temi elementi izdelal raznovrstne objekte, od starih gradov do modemih nebotičnikov. Nešteto kombinacij je možnih, kajti vsi deli se lahko spoje drug v drugim. Še arhitekti bodo radi posegli po tej igrači za izdelavo maket svojih projektov. Predvidena pa je tudi izdelava sestavljenke »Mladi radioteh-nik«. Ta igrača bo imela sprejemno in oddajno radijsko postajo, ki jo bodo lahko otroci sestavili’ in razstavljali. Na 500 m daleč se bodo lahko pogovarjali prek tega radijskega oddajnika. Tisti, ki se zanimajo za kemijo, pogrešajo pa priprav za razne poskuse, bodo dobili v zbirki »Mladi kemičar« vse instrumente in priprave za osnovne poskuse s področja kemije. Otroci, ki radi proučujejo cvetlice, bodo imeli kmalu na razpolago priprave za proučevanje biologije, če bodo kupili zbirko »Mladi botanik« z mikroskopom in vsemi ostalimi pripravami, potrebnimi za spoznavanje zgradbe bilk in njihovih celic. Ni preveč rečeno, da ima vsak predmet, ki je bil razstavljen v tem paviljonu, svoj praktičen smisel, da je dobršen del igrač poučnega pomena in da nam bo res marsikaj od razstavljenega in obetanega v pomoč pri našem delu. P. D- V Industrijski šoli Litostroj v Ljubljani izdelujejo učenci pri praktičnem pouku v šolskih delavnicah razno opremo za tehnični pouk, ki jo prodajajo šolam v Sloveniji in v drugih republikah. Na sliki vidimo del te opreme — strojček, ki je namenjen kot stružnica za obdelavo lesa. Na stružnico lahko montiramo tudi brusno ploščo, kot je razvidno s slike, ali pa tudi krožno žago. Ustanovimo počitniški dom za prosvetne delavce Ko sem letos o počitnicah z družino popotoval po naši jadranski obali, sem bil velik siromak, kadar sem Iskal prenočišče. Dragi hoteli me niso mikali zaradi previsokih cen, v sindikalnih domovih raznih podjetij in ustanov pa me niso vzeli, ker so bili polni. Bil sem.lahko vesel, če sem v tem ali onem kraju dobil sobo pri privatniku, ki je seveda spet po svoje vn 1 Nehote pride človeku na misel _ posebno, ko vidi, kako ceneno in udobno uživajo svoj dopust delavci in uslužbenci v svojih počitniških domovih — zakaj ne bi imeli tudi prosvetni delavci nekje ob morju ali pa kje drugje svoj počitniški dom. čemu bi se moral prosvetni delavec, ki nima visokih prejemkov, potikati po najrazličnejših krajih in beračiti za prenočišče? Mar ne bi bilo prav, ko bi tudi naš delovni človek imel možnost preživljanja letnega oddiha tako, kot jo ima skoraj večina naših državljanov. Prve korake pri uresničevanja te zamisli so po nekaterih okrajih — kot smo brali v časopisu — naši prosvetni delavci že storili. Menim pa, da bi bilo prav, če bi imeli nekje ob slovenski obali republiški počitniški dom za prosvetne delavce, podobno kot je v Splitu počitniški dom za prosvetne delavce vse Jugoslavije. Prav bi bilo, da bi to zamisel podprl tudi naš republiški sindikat, ki naj bi bil tudi glavni organizator. Kot je v Splitu počitniški dom vsako leto v kaki šolski zgradbi, tako bi lahko našli primemo šolsko stavbo in jo opremili za dva meseca nekje v Kopru, Izoli ali Piranu. Vem, da si upravitelji šol v poletnem času ne želijo sitnosti in kvarjenja šolskega inventarja. Vem pa tudi. da so marsikje internat in šole v poletnem času polne najrazličnejših tujih otrok, ki uživajo v koloniji ob morju ali v planinah lepote naših krajev. Zakaj ne bi bili enkrat uslužni stanovskim polegom, ki si ne morejo privoščiti dragih hotelskih pensionov? Če pa gostoljubnost in razumevanje v tej obliki, kot sem omenil, ne bi našli, nam ne preostane drugega, kot kupiti v primernem kraju večjo hišo in jo preurediti in opremiti. Da bi se ne zataknilo pri denarju, kot se dostikrat v takih primerih zgodi, naj bi se republiški sindikat obrnil do večjih industrijskih podjetji za denarno pomoč. Morda bi tudi sami prosvetni delavci za ureditev takega doma kaj prispevali. Vsekakor menim, da bi se zamisel o ustanovitvi sindikalnega počitniškega doma dala uresničiti, če bi se resno in premišljeno lotili dela. Ko bi se že zdaj jeseni spoprijeli s tem problemom, bi lahko prihodnje poletje tak dom že imeli. Želel bi slišati mnenja v zvezi z mojim predlogom še od drugih prosvetnih delavcev, ki so prav gotovo zainteresirani, da bi v Sloveniji tak počitniški dom obstojal. Mislim, če si sami ne bomo znali ustvariti tisto, kar drugi že imajo, da nam nihče ne bo postavil niti počitniškega doma niti kaj drugega. VLADO ROZMAN Otroška igrišča na švedskem Pobuda za ustanavljanje otroških igrišč izvira tudi na Švedskem iz ženskih krogov. Leta 1936 je neko žensko društvo naprosilo mestni svet v Stockholmu za organizacijo zabave otrok na prostem. Društvo je dokazalo* da so otrooi, zlasti v večjih naseljih, premalo povezani z naravo. Tako ima danes Stockholm kar 90 velikih otroškiB igrišč. Ta igrišča, so opremljena s toboganom, debli za plezanje, napravami za skakanje v višino in daljino IB podobno. Urbanistični plani švedskih mest obvezno predpisujejo ureditev otroških igrišč. Navadno jih gradijo v pozidanih predelih mesta, ki so zaprta za avtomobilski promet. Za predšolske otroke od dveh do štirih let pa uredijo na zeleni travnati površini kakih 150 m1 prostora z premakljivo leseno ograjo. Prenosni material za igranje je na razpolago* kadar so navzoči tamkaj nastavljeni odgovorni ljudje, vzdrževanje je dolžnost javn® komunalne službe. Na vsakem Igrišču Je hišica z« nadzorno osebo — to 3* po en visokokvalificiran pedagog * pomočniki. Na enega vzgojitelja prid* 60 otrok. Osebje, ki dela s temi otroki, ni vezano, na noben program* temveč ga sestavlja svobodno po svojih zamislih. Skrbi, da potekajo igre ^ redu in n* posega neposredno vanj«-Pač pa navaja otroke na nove igre. Kljub takemu neopaznemu usmerjanju otrok pa je osebje duša igre-Vzgojitelji — razen glavnega — imajo srednjo kvalifikacijo in specialni tečaj za področje svojega dela. Vsa« teden imajo vzgojitelji sestanke, n» katerih se seznanjajo s problematIKO in si izmenjajo misli, izdajajo tu® svoj bilten. V Stockholmu je šest takih območij* za vsako Je določen P0 en inšpektor. Pri nas imajo otroška igrišča z* predšolske otroke v oskrbi društva prijateljev mladine. Seveda zdaj še nj moremo razpolagati s takimi sredstv kot v skandinavskih državah in si z? misliti podobna igrišča; morda pa J se le dalo nekaj več ukreniti* zla?, tam, kjer so ljudje prožni in dela«? in si lahko preskrbijo tudi denarh* sredstva. S. SKOClP Razpis Razpisna komisija v Slovensk®? šolskem muzeju razpisuje v smi®8 33. in 37. člena ZJU DVOJE SLUŽBENIH MEST KUSTOSOV V poštev pridejo diplomirani fC^ zofl-pedagogi z največ 6 let sluS8e' Razpis velja do zasedbe mest. Nasto? službe takoj ali po dogovoru. ^ Ponudbe pošljite na Slovan*^ šolski muzej, Ljubljana* Poljans*" c. 28. Tam dobe interesenti tudSi P drobnejša navodila. Naknadni razpis Šolski odbor ObrtnoizobraževalhJ ga centra kovinskih in elektrotehmL nih strok v Ljubljani razpisuj«, 1 mesto za slavista, ki bi preda« hkrati družbeno in ekonomsko vzgoJ« i mesto za elektro stroko — ja tok’ . S(»Jd 1 mesto za elektro stroko — tok. 0 Prošnje je nasloviti neposredj, na šolski odbor — Vič, Cesta , Brdo 25 a. ^ PROSVETNI DELAVEC« Izdaja Republiški odbor Sindikata prosvetnih in znanstvenih delavcev LRS — List izhaja štirinajstdnevno med šolskim letom — Ureja uredniški odbor — Odgovorni urednik Drago Ham — Naslov uredništva: Ljubljana, Kopitarjeva 2 — Telefon uredništva: 33-722, interno 363 — Naslov uprave: Ljubljana, Nazorjeva ul. 1 — Telefon uprave: 22-284 — Poštni predal: 355-VII — Letna naročnina 486 dinarjev — Številka tekočega računa: 690-14/3-140 — Tiska CZP »Ljudska pravica« Pred nakupom oblačil si oglejte veliko zalogo moških, ženskih in otroških oblek in plašče« v novi poslovalnici »V A R T £ K S OBLEKE« LJUBLJANA, DALMATINOVA 4 — NASPROTI SODlSCA NAJNOVEJSl KROJI! NIZKE CENE1- lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinlllllllllinilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlll®ll^l^lll®^^^ ..........................................I............................. iiiiiiiiiimiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilliiiliililililiiilliM 1111111111®! #ZALOŽBA MLADINSKA KNJIGA LJUBLJANA WOLFOVA 12 DFRiiVlTEUSTVA! POVERJENIKI! Tudi letos Vam bodo naši listi in revije pomagale pri delu v šoli. Zberite čimprej naročila in jih oddajte najbližji knjigami ali pa direktno na naslov uprave založbe. Za najmlajše nepogrešljiv »CICIBAN«, ki bo služil kot pomožno čtivo. Cena je 50 dinarjev. Za vse pionirje tednik »PIONIRSKI LIST«, v novi obliki, na 16 straneh. Cena 25 dinarjev. Pionirska sodobna revija »PIONIR«, ki bo širila obzorje in nudila mnogo koristnega čtiva. Cena 60 dinarjev. Vsako soboto priljubljeno glasilo VSEH MLADINCEV tednik »m« - mladina na 24 straneh, nova oblika, nove zanimivostL Cena 30 din. ZALOŽBA MLADINSKA KNJIGA, LJUBLJANA, WOLFOVA 12 miiui! Kulturni, prosvetni in zgodovinski zavod »BOREC«, Ljubljana, Titova 17 Poslovalnice: Maribor, Grajski trg 17 - Celje, Prešernova nliea 3 KNJIŽNI PR0GRAM1961: 1. Knjižna zbirka »VIHARNI ČASI« — 6 knjig c) i. Hanš-Gromovnik: »diverzant«, prevod ^ ^ a) V. Terič: »SEDEM BORCEV«, prevod iz srbo- ^ ž) £ '»ROJSTVO ‘ SOCIALISTIČNE .. IN CESTE« 3 kniisa tri- JUGOSLAVIJE«, prevod iz srbohrvaščine . . 940 din legije »čudežna pomlad« - »žita zorijo« - d> 1520 din c) J^vTkovič^BELA KRAJINA«' ! ! ! ! ! 1200 din ^TO din Č) ^ 1070 din f) (^Cuiič^r »M O R1 J ES GNEV Al N SVOBODE«, dl ŠviH^Nl CASI«k-if d^Šfpomini"na par- zbornik o partizanskih borbah na Jadranu, d tizMSka A " ’ . . P. . 780 din prevod iz srbohrvaščine • -.•• • - • • ^80 din -t v PARTIZANI« orevod iz srbo- S) K. J. Beneš: »PAST«, prevod iz češčine . . 1440 din e) VJ^azor. *S PARTIZANI , prevod srbo in4n(iin h) j Jan; „DrA2gOŠE«, delo ki obravnava le- h.vaščine.................' gendarno »Dražgoško bitko« na Gorenjskem 1010 din 2. Knjižna zbirka »DOKAZI« — 3 knjige NA ZALOgi so se knjige iz preteklih let a) Dr. J. Gerčar: »MUCENIŠKE BEGUNJE« . 450 din . b> sDrboAh “aSne^^ GROBNICA~’. ^ " 420 din MESEČNA^REVMA^^BOREC« - 12 zvezkov za c) F. Šušteršič: »VRAŽJI VRTEC«.. 450 din leto 1962, letna naročnina • • • ••••• 3. MLADINSKE KNJIGE — 2 slikanici in 1 roman ^v^Sf na™Aa “K . zvez 600 di" a) F. Okič: »KURIR SRBEČICA«, ilustriral STENSKE SLIKE PREDSEDNIKA REPUBLIKE MARŠALA M. Dominko..................... 530 din TITA 7 T. Seliškar: »VOLK POGOLTNIK«, ilustriral STENSKE SLIKE ZNAMENITIH PARTIZANSKIH KRAJEV M. Sedej..............500 din GRAFike, SLIKE, KIPI, REPRODUKCIJE DEL NAŠIH G. Vidovič: »KURIR MLADEN«, mladinski SVETOVNIH SLIKARJEV, VOŠČILNICE ZA VSE PR1 roman, prevod iz srbohrvaščine . . , . 750 din LIKE, RAZGLEDNICE 4. DOLA IZVEN ZBIRK — 9 knjig GRAMOFONSKE PLOŠČE — 20 najlepših partizanskih a) T. Pavček: »IZ KRVI RDEČE«, zbornik, ki pesmi, ki jih poje originalni partizanski invalidski pe vsebuje 20 mrtvih pisateljev z njihovimi naj- zbor značilnejšimi umetniškimi tvorbami . . . 1280 din Naročila Sprejemamo direktno in preko zastopnikov b) K. Urdin: »LJUBEZEN ZA REŠETKAMI«, iNaroc.ua h j prevod iz makedonščine «•••*••• 1420 din Možno obročno odplačevanje ...........m...B...........