iiiilL '.TA7j°rATjT 'T< r r^r^r r t-t* .'. r r..T<‘.T'• TA.Tyr•;T-7■ __________________________________________ -—___________________________________ l$< Sl \r 6 ■ *:\^<&o>sr ^'"6 " vfjiTTT^ učiteljev in vzgojiteljev. krščansko mislečih -sa VERI, VZGOJI, PODUKA. «- Lietnik II. V Ljubljani 15. aprila iqor. Št. 8. Naša organizacija. liberalni tovariši so se zadnja leta hudo zaleteli. Kam, sami niti ne mislijo. Vsak trezen človek pa že lahko danes sodi, da je njihovo gibanje v sedanjih smereh šoli in učiteljstvu v škodo. Zato je pa naša dolžnost, da odkrito in brez ovinkov voditeljem tega gibanja in njihovim pristašem povemo resnico. Iz početka je imelo novo učiteljsko gibanje zdravo jedro. Združevati učitelje, navdajati jih s stanovskim ponosom, združene in za svoj stan navdušene pa voditi v boj za boljše gmotne in stanovsko-nravne razmere, je bila srečna misel, plemenita svrha. Organizacijska ideja je zdrava, kjerkoli se pojavlja. Tudi med našim učiteljskim stanom bi mogla vstvarjati čuda, če ne bi bila zašla na napačna pota. Stanovska organizacija! Kaj more biti lepšega, potrebnejšega in recimo naravnost: bolj krščanskega! Kedorkoli resno deluje za ozdravljenje sedanje bolne človeške družbe, mora imeti v prvi vrsti za svoj smoter — stanovsko organizacijo. V tem smislu se gibljejo delavci, se kretajo obrtniki in delujejo naši kmetje, in tudi drugi stanovi iščejo po ravno tej poti rešitve. Stanovska organizacija je skupno stališče vsem, ki potrebujejo rešitve socialnega vprašanja. Tudi novo učiteljsko gibanje ni bilo v svojem bistvu nič drugega, nego majhen delček splošnega socialnega razvoja, oboroževanje naše sicer majhne, toda velepomembne čete v socialnem boju. Do tod smo si vsi edini, naj pod strogim poveljstvom g. Luka Jelenca korakamo ali pa naj se zbiramo pod zastavo večno trajnih krščanskih načel. 8 Prav tu se pa tudi ločujemo. V socialnem boju, v stanovskem organizovanju si stojita nasproti dve četi; ena, ki se drži križa, druga, ki prisega na materializem. Žalibog, da je mnogo naših tovarišev krenilo k drugi. Če bi imeli na Slovenskem kaj vredno socialno-demokraško stranko, bi danes dejanski videli mnogo učiteljev pri njej. Samo to, da je nimamo, nam razlaga, zakaj hlapčuje vse „Tovariševo“ učiteljstvo liberalcem. Za tako neumne nimamo svojih tovarišev, da bi mislili resno liberalno v smislu naših tako silno bedastih liberalcev. Ti nimajo o nobeni, najmanj pa o stanovski organizaciji nobenega pojma. Naši učiteljski tovariši iz nasprotnega tabora gredo z njimi, ker nimajo drugam iti, ker se ne morejo nasloniti na drugo materiališko organizacijo. Prepričani smo, da g. Jelenc dobro ve, kako so ga vodili za nos liberalci, da dobro poznajo on in njegovi tovariši, kako jih prav za prav samo zlorabljajo naši liberalci, v resnici se pa norčujejo iz njih in jih v skrajni naivnosti samo pošiljajo zase po kostanj v žerjavico Da to med seboj sami priznavajo, o tem imamo izkušenj dovolj, kakor tudi na drugi strani vemo, da bo še precej Save preteklo, predno bodo to očitno priznali. A zarotimo se lahko, da svoj čas pride do tega. Cim je stopila učiteljska stanovska organizacija na protikrščanska tla, je bila po svoji naturi navezana na socialno demokracijo. V tem oziru smo videli najodločnejše, najpožrtvovalnejše in vsled tega najmanj plezavske in ,štreberske‘ može med tem gibanjem združene z najkrepkejšim materiališkim stanovskim gibanjem t. j s socialno demokracijo. Tam je tudi res njihovo mesto. Po mišljenju socialni demokratje, dejanjski pa malo iz velikoumja, še več pa iz neznačajne hinavščine liberalci, tako lahko rečemo o večini tistih, ki imajo kak drug vzrok, nego samo strah pred Jelenčevim in Tovariševim terorizmom, da stojč nam nasproti. Mlada učiteljska struja je sicer zadnja leta nastala povsod v Avstriji, nikjer pa ni našla tako naivnih ljudi kot pri nas. Drugod se učitelji, ki se hočejo stanovsko organizovati na materiališkem temelju, naslanjajo povsod na radikalne socialne stranke, na socialno demokraško ali sicer kako radikalno ljudsko stranko. Vsled tega se nič ne čudimo, če vidimo obilo svojih stanovskih tovarišev po drugih deželah med socialnimi demokrati, pri poljski ljudski stranki, pri nemški ljudski stranki ali celo pri nemških radikalcih, ki imajo v socialnem oziru zelo odločen program. Čuditi se pa mora vsak, ko dobi kranjske ,mladoučitelje‘ med liberalci, ki nimajo nobenega socialnega programa, ki so na socialnih idejah revni kot cerkvena miš. Eminentno socialna struja med učiteljstvom se naslanja na liberalce, ki nimajo druzega, nego nekaj sila starih fraz, s katerimi si ohranjajo svoj politiški obstoj. To umevaj, kedor more! Protinatorno je, protirazumno je! Zato tudi ne more imeti trajnosti. In kar je še bolj protinatornega, je to-le: Prvi in najštevilnejši stan našega naroda, naš kmečki stan, se organi-zuje. Tista socialna smer ga vodi pri tem, kakor učitelje. In vender vidimo mlado učiteljsko stanovsko organizacijo na strani nasprotnikov vsake stanovske, vzlasti pa kmečke organizacije, vidimo jo, kako naravnost nasprotuje mlademu kmečkemu gibanju. Vse stoji na glavi! Če je tu kaj logike, potem se mora ves svet obrniti. In vender je tako! Strah pred krščanskim imenom in značajem je večji, nego moč doslednosti in možatosti. To je edini vzrok tej šepavi kolobociji, ki jo imenujejo naši nasprotniki svojo organizacijo. Taki so! (rF^iuševni proces, ki se sedaj vrši med Slovenci, rodi zelo zanimive pri-kazni. Človek, ki opazuje to samo površno, se čudi tem prikaznim in se vprašuje, kako je to; ako pa pogleda globlje, vidi, da so te prikazni čisto naravne, ki pa pomagajo v krasni luči osvetljevati gotovo vrsto ljudi. Nas zanima pred vsem proces m.ed učiteljstvom. Ta proces ni od včeraj, ni nastal hipoma, ampak se je pripravljal leta in leta, ter je šele pred nekaj meseci nastal razkol očiten, in se sedaj polagoma razvija. Slovenski učitelji prihajajo po ogromni večini iz nižjih delavskih stanov, ki so ostali zvesti katoliški veri. Kot dečki so prinesli v šole krščanskega duha, začetkoma so bili verni, ko so pa odraščali, je pojemal vpliv domače krščanske rodbine, a zato pa rastel vpliv lehkomiselne družbe, brezverskih knjig, površnega časništva, postajali so mlačni, indiferentni, ako ne celo veri nasprotni. Z neko mržnjo do vere in učeče cerkve vstopijo mladi učitelji v življenje in družba, v katero pridejo, naredi še potrebno, da se otresejo form, ki jih ■še spominjajo vere, ali pa jih ravno prava družba strežne, da spoznajo, kam so zašli in se povrnejo h krščanstvu, ako imajo dovolj moralne opore. Odtodi prikazen, da se loči učiteljstvo slovensko, pa tudi ostalo skoraj po vsem svetu v dva tabora: v krščansko in liberalno učiteljstvo. Žal, da je sedaj krščansko učiteljstvo v manjšini, tudi pri nas na Slovenskem. Seveda nam bodo dejali liberalni in jungovski učitelji, da smo vsi kristjani. Pač smo po imenu vsi, nikakor pa ne v dejanji. Tisti, ki pravijo, da so liberalci, ki hočejo izriniti vpliv cerkve iz šole, ki se smatrajo v fari kot nekak anti-cure (protižupnik) — to je cvetka iz francoskega framasonskega vrta, — pač ne morejo trditi, da so krščanski učitelji kakor zahteva cerkev, ampak so vede ali nevedč pristaši nasprotnikov krščanstva in sicer so najvplivnejši, ker največ lahko škodijo krščanstvu. Klic „svobodna šola in svobodno učiteljstvo14 je v ustih liberalnih in jungovskih učiteljev samo zahteva, da se osvobodi šola in učiteljstvo vsakega verskega vpliva, saj vidimo, da ravno tisti, ki imajo vedno v ustih zgornje besede prav udano molče prenašajo vsako najhujše breme, katero jim nalaga šolski birokratizem ali so pa celo sami najhujši zatiralci vsakega svobodnega mišljenja ali delovanja podrejenega jim učiteljstva. Liberalizem je pa med Slovenci na zelo slabem glasu in ljudstvo po ogromni večini ne mara liberalnih učiteljev. Ti bi pa vendar radi imeli lep nauk prepeva otrokom! A nad te spiske v prozi so pa Al. Mrhar-jeve pesmi! Iz Velikonočne košarice jih je natresel kar tri polne strani — pa kako prisrčnih! Ne vemo, katera je lepša, ali Kdo bo zmagal? ali Pri svetem Petru? ali Zlata tolažnica ali katera? . . . Vsekako je nam zelo pri srcu ona prvoimenovana: Kdo bo zmagal? Tresorepka Pastirica Zibala je Bela lica Pesem pela Sredi dvora : „Zopet cvete Gaj in gora, Po livadi Potok dirja. Vse kot lani — Le pastirja Živka s sivko Več ne vidim Na poljani." s) Pomladnih glasov se dobe razen I. in II. še vsi letniki. Naročajo se po vseh knjigarnah in v semenišču. »Veš, ti, veš, ti Tresorepka, Ko je bila Zrela tepka: Dali smo ga Mestni šoli, Da jo zmaga Kakorkoli. Če pa šola Zmaga Živka, Še doma ga Čaka sivka!" To imcujemo mi klasično pesmico — in druge ne zaostajajo nič kaj za leto. — Posebno lepi sta tudi Vstajenje na prvi, in V mlinu, ona ilustrirana na predzadnji strani, ki tako mojstrsko oponaša oni mlinski: Klipe klope, Klipe klop. ter zaključuje s tako resnično mislijo: Pridnim otrokom Bog ni skop, Klipe klope, Klipe klop. . . K temu so ti Odmevi tiskarsko prav okusno opremljeni. Krasi jih troje raznobar-venih slik ter lepo harmonična raznoličnost črk v pesmah. — Trudoljubnim, nadarjenim pisateljem te Vrtčeve priloge ter uredniku Vrtčevemu — častitamo! Narodne ■pripovedke sa mladino. Zbral Dominicus. — I. zvezek. — V Ljubljani. Založil in Izdal Janez Giontini. 1900. — S slikano naslovno stranjo. — Gospod Dominicus je zbral tu triindvajset narodnih pripovedek v nekak šopek za slovensko mladino. Pripovedke so večinoma znane. Zapisali so jih bili raztresene naši razni pisatelji. -O vzgojnem pomenu takega berila, kakor so te Pripovedke, bi mi radi enkrat brali kako temeljito razpravo. Zdi se nam namreč, da vzgojnega pomena imajo take stvari malo ali — nič. Vendar kakorkoli: pričujoča zbirka je vseskoz poštena, pa naj se mladina le zabava ž njo! Vsaj domišljijo ji bode dudila in pa veselje do nadaljnega berila! Mirko Poštenjakovič. Povest za dečke od 12. do 15. leta. Nemški spisal Fr. Frisch. Prosto poslovenil Janko Leban. — Drugi natisek. — V Ljubljani. Založil in prodaja J. Giontini 1901. — Knjižica je res posebno primerna za rokodelske vajence. Pripovedka je prav mična — jezik lepo pravilen. Priporočamo. Sonettenkrans von dr. Fr. Prešeren. — Aus dem Slovenischen iibertragen von A. Funte k. Laibach 1901. Ig. v. Kleinmayr & Ferd. Bamberg.' — To drobno delce, v katerem je pa brez dvoma obilo vestnega truda in dela, izpričuje iznova, da je gosp. Funtek izvrsten prelagavec naših pesnikov v nemški jezik. Hvala mu, da uporablja svoj talent in seznanja nemško občinstvo z biseri naše poezije! Cena prevedenemu vencu je 50 beličev. Čisti dohodek je namenjen za Prešernov spomenik v Ljubljani. Obilno razprodajo toplo priporočamo. —ab — Šolske Izpremembe pri učiteljstvu. Učitelj v Vinici g. Jož. Bergant je imenovan za učitelja-voditelja novoustanovljene šole na Turjaku. Provizorična učiteljica v Senožečah gdč. Pavla Čop je postala definitivna istotam. Nadučitelj g. Andrej Sest je premeščen v Cirknico, učitelj Robert Ziegler v Ratečah na deško in učiteljica gdč. Ana Moos v Šmartnem pri Litiji na dekliško šolo na Vrhniki. Nadučiteljem so imenovani gg.: Anton Glaser, šolski vodja v Pernicah za Sent Janž na Vinigori, Martin Breznik, nadučitelj v Žetalah za Sv. Marjeto na Pesnici in Matevž Spende, učitelj pri svetem Petru na Medv. selu za Ščavnico pri vesti. Gor. Radgoni. Stalni so postali na svojih mestih gg. učitelji: Teodor Mohorčič na slov. šoli v Vojniku, Avgust Lah pri Sv. Antonu v Slov. gor., Ant. Potočnik v Podsredi. Ant. Pesek pri Sv. Duhu v Halozah, Fran Cvetko pri Sv. Barbari v Halozah ter učiteljica gdč. Amal. Hojnik pri Sv. Lenartu v Slov. gor. in Mariju Skrlec pri Sv. Miklavžu pri Ormožu. Izpiti učiteljske sposobnosti za ljudske in meščanske šole se začno pri c. kr. izpraševalni komisiji v Ljubljani v pondeljek dne 6. maja. Prošnje je treba vložiti do i. maja. Razpisane učiteljske službe. Na enorazrednici v P od brez ju je razpisana služba učitelja-voditelja s postavnimi dohodki in prostim stanovanjem even. v začasno nameščenje. Prošnje do konca aprila tega leta na okrajni šolski svet v Kranju. Na c. kr. učiteljišču v L j u b 1 j a n i je namestiti z začetkom 1. i 901 /1 902. mesto provizoričnega vadniškega učitelja s postavnimi dohodki. Prošnje so nasloviti na c. kr. ministerstvo za uk in bogočastje in vposlati do 30. aprila c. kr. dež. šolskemu svetu Na c. kr. rudniški šoli v Idriji je razpisano mesto učitelja. (Glej inserat.) Na Topli-Rebri (Unterwarmberg) je razpisana služba učitelja - voditelja s postavnimi dohodki v definit. ali začasno nameščenje. Prošnje do 20. aprila na okr. š. svet v Novem mestu. Na dvorazrednici na Vinici je razpisano drugo učno mesto s postavnimi dohodki. Prošnje do 25. aprila t. 1. na okrajni šol. svet v Črnomlju. Na novoustanovljeni III. m. deški petrazredni šoli v Ljubljani, ki se odprč 16. septembra 1901, je stalno popoln iti mesto nadučitelja in štirih učiteljev s postavnimi dohodki. Prošnje do 15. maja na c. kr. mestni šolski svet v Ljubljani. Drobtine. „Tovarišu‘! v odgovor! V predzadnji številki se „Tovariš“ brez potrebe zaletuje v mojo osebo zaradi uredniške beležke v 6. številki „Slov. Učitelja", češ, kako morem kot duhovnik govoriti „0 koleginji M.“ in me hoče pred svet postaviti za lažnika in obrekovalca. Na ta zlobni napad izjavljam, da z omenjeno uredniško beležko nisem v najmanjši zvezi. Do 9. aprila nisem niti vedel, kdo je „koleginja M 44 niti kdo je „znani učitelj44. Tudi nisem niti pred postavo niti pred svetom odgovoren za vsako stvar, ki pride v list. Podpisani urednik učitelj bode pač smel pisati „0 koleginji M.44 in on naj vam tudi odgovarja v tej zadevi. Dr. Josip Gruden. Zlobna laž. „Učit. Tovariš11 je prinesel v 10. številki z dnč 1. aprila t. 1. naslednjo notico: „Slomškarji Suj te! Župnik Goth. Abeiger v Wutzelsdorfu na Spodnjem Avstrijskem je dejal na propovednici: „Danes slavi 70 letnico rojstva Nj. Veličanstva vsakdo od ministra do najposlednejšega vaškega učitelja.44 Gospod župnik torej na vsem božjem svetu ni našel drugega najposlednejšega človeka, kot učitelja. In še vedno so nekaterim oči zaprte.44 To novico je „To-variš44 ponatisnil iz zadnje številke „Popotnika44 (15. marca). A že 20. marca je bil ..Slovenski Gospodar44 dokazal, da je ta vest zlobno izmišljena, ker na vsem Spodnjem A v s t r i j -ni nobenega kraja z imenom W u t z e I s d o r f in nobenega župnika z imenom Abeiger. Po „Slov. Gospodarju4* je tudi „Slovenec“ 23. marca pojasnil, da je vse nesramno zlagano. Navzlic temu se drzne „UČitelj-ski Tovariš44 še 1. aprila to laž pogrevati. Za taktiko in resnicoljubnost „Tovariševih“ urednikov je to ravnanje značilno. — Ako imate kaj poštenja v sebi, bodete lažnjivo vest preklicali! Ruski car za šolstvo. Namestu na-učnega ministra Bopoljepova, ki je bil 125 — nedavno umorjen, je imenoval ruski car svojega generalnega pobočnika V a -novskega ministrom ljudske prosvete. Carski reskript, s katerim je bil Vanov-ski imenovan in ime novega ministra napovedujeta za šolstvo na Ruskem boljše čase. V svojem pismu car javno priznava, da so se pri šolstvu na Ruskem pokazale velike pomanjkljivosti in izjavlja, da se hoče nemudoma lotiti njega pre-osnove. „Za sodelavca pri reorganizaciji šolstva", piše ministru, „sem si izvolil vas, visoko ceneč vašo državniško izkušnjo in razsvetljenega duha in prepričan, da bodete stanovitno in nepremakljivo težili za ciljem, katerega sem vam začrtal. Bog blagoslovi naše delo ! Stariši in družine, ki so pred vsem dolžne skrbeti za svoje otroke, naj nas pri tem podpirajo. Kmalu bode potem napočil čas, ko bodem jaz in z menoj ves narod s ponosom zrl na mladi naraščaj, ki bode upanje in krepka opora domovine v bodočnosti." Šolske kazni v nem. državnem zboru. Nemški državni zbor je v svoji seji 18. m. m. po daljši razpravi odklonil vse predloge in peticije gledč uvedbe telesne kazni v šolo ter prešel preko tega predmeta na dnevni red. Zastopnik pro-testanške konservativne stranke poslanec dr. Oertel je obžaloval, da sta odsek in zbornica posvetila temu važnemu vprašanju premalo potrebne pozornosti, ter napovedal, da bo zbornica leto za letom dobivala več tozadevnih prošenj. Z njim se je strinjal še član kmečke zveze poslanec dr. Rosicke in deloma antisemit Werner. Vsi drugi govorniki so se izjavili proti uvedbi telesne kazni v šolo. Posebno ostro je zavračal dr. Oertla poslanec katoliškega centra dr. Grobler. Nje zagovorniki, pravi dr. Grobler, sicer trdijo, da jo hočejo uporabljati pri posebno surovih nastopih šolske mladine. Toda ta določba bi se vedno bolj raz- tegovala v praksi, kakor se, je to dogajalo v dobi kulturnega boja, tedaj bi bili s šibo kaznovali razžaljenja Bismarka, da bi bili imeli že telesno kazen. Državni zbor je sedaj odklonil to zadevo, a vse je prepričano, da se to gibanje kmalu ne poleže. Posledice šolskega izleta. Na izletu ki sta ga napravila pod vodstvom učiteljev preteklo poletje dva razreda neke šole na Nemškem, natrgali so otroci brezovih šibic, da ž njimi okrasč vozove, na katerih so se peljali. Gozdar, ki je okrašene vozove zagledal, zatoži učence pri sodišču zaradi poškodovanja nasadov in pretekli mesec se je moralo 30 otrok pred sodnikom zagovarjati zaradi tega prestopka. Vsi razen treh so tajili dejanje, in ker se jim ni moglo dokazati, so bili oproščeni. Pa tudi one tri, ki so priznali svojo krivdo, je sodnik oprostil, češ da niso ve d orna zakrivili kaznjivega deianja. Društvo ,Katholischer Schulverein4 je imelo koncem marca na Dunaju dva mnogobrojno obiskana shoda, ki jasno pričata, kako zelo se ljudstvo zanima za šolstvo, pa tudi kako odločno zahteva versko šolo, katero so mu liberalni mogočneži ugrabili. Govorili so med drugimi: Ludovik Angelberger, ravnatelj zavoda za gluhoneme v Solno-gradu, in občinski svetnik Herman Bie-lohlavek. Vsi govorniki so ostro bičali hibe današnjega šolstva in protiversko gibanje med učiteljstvom. — Zelo veselo je bilo poročilo predsednika dr. Schvvartza o napredku tega prekoristnega društva. Preteklo leto je pristopilo čez šest tisoč novih udov, in jih je vseh že nad 40.000. Število podružnic se je pomnožilo od 293 na 303; vstanovila sta se dva nova zavoda: katoliška zasebna deška ljudska šola v Gradcu in dekliška ljudska šola v okraju Wieden na Dunaju. Vseh za- vodov, ki jih društvo vzdržuje, je sedaj dvaindvajset. Najimenitnejši med njimi je katoliško učiteljsko semenišče v Wah-ringu pri Dunaju, ki šteje 600 učencev, deloma učiteljskih pripravnikov, deloma učencev ljudske in meščanske šole, ki je z učiteljiščem združena. — Nove podružnice katoliškega šolskega društva so se ustanovile na Češkem (v litomeriški škofiji), na Solnograškem in Predarlskem. V teku leta 1900. je imelo društvo 206 shodov po mestih in po deželi. Po pravici je naglašal predsednik, da so ti podatki dokaz, s kako vnemo deluje katoliško šolsko društvo in kako spremlja njegovo delovanje božji blagoslov. v Sole v boju zoper alkoholizem. Češkemu deželnemu odboru za omejitev žganjepitja je dvorni svetnik dr. Pele predložil več nasvetov. Prvi med njimi je ta : naj se vzamejo v šolske knjige (berila) ljudskih, meščanskih in srednjih šol poljudno pisane razprave o pogubnem vplivu žganja na človeško telo in razum, in sploh na ves narodni razvoj. Nemški cesar za versko šolo. Povodom znanega napada v mestu Bremenu, je izrazil predsednik pruske zbornice pl. Krocher cesarju čestitko, da ga je Bog obvaroval hujše nesreče. Ob tej priliki je Viljem II. povdarjal potrebo verske šole, ki more edina preprečiti polom človeške družbe. Med mladino se opazuje od dne do dne večja razdivjanost, je rekel cesar, vedno bolj gine spoštovanje do predstojnikov. Nasproti tem napakam morajo vsi sloji na delo, a preje ne bode nič izdalo, dokler ne spravimo šolevpravi verski tir. Nemški „Schulverein“ za Koroško. To židovsko ponemČevalno društvo je minulo leto potrošilo samo za Koroško 15.705 K 63 h. Od te velike svote se je pač največ porabilo za ponemčevanje slovenske dece. Grabežljivost nasprotnikov naj bi tembolj Slovence navdušila, da požrtvovalno podpirajo družbo sv. Cirila in Metoda. Važna razsodba. Najvišje sodišče je razsodilo, da se „opomin“ krajnega šolskega sveta prišteva oblastvenim ukazom ter da se vsako nespoštovanje (Missach-tung) „opom1na“ kaznuje v smislu paragrafa 3 1 5 kaz. zak. Podružnica „Slomškove zveze" v Idriji bode zborovala dnč 1 8. aprila t. 1. ob ir. uri dopoldne v Spodnji Idriji. K temu zborovanju se uljudno vabijo vsi člani „Slomškove zveze", kakor tudi idrijski referent »Učiteljskega Tovariša". Nova grobova. Dnč 30. marca je umrl upokojeni nadučitelj v Šmariju pri Jelšah g. Jožef Brinšek v 82. letu starosti. V Šmariju je deloval od leta 1835—79. Od leta 1879 je živel v pokoju na svojem posestvu. 1. aprila ie umrl v Topolšici učitelj gosp. Rihard Kokot. Rojen je bil 1. 1865. R. I. P. Vpliv alkohola na otroke. Na mejnarodnem kongresu za omejitev alkoholizma, ki je pretekli teden zboroval na Dunaju, je razpravljal profesor dr. Maks Kassovitz tudi o alkoholizmu v otroški dobi. Njegovemu govoru so zborovalci sledili z velikim zanimanjem. Profesor Kassowitz je navedel najprej iz svoje zdravniške prakse nekaj slučajev o strašnem vplivu alkohola na otroke, in je združil svoja razmotrivanja v sledečih stavkih: 1. Dalj časa trajajoče vživanje alkoholičnih pijač povzroča pri otrocih „de-lirium tremens“, alkoholično manijo, epilepsijo in večkrat tudi organske izpre-membe (otekline jeter, vodenico). 2. Te bolezni ne nastanejo samo tedaj, kadar otroci pijo žganje in druge vpijanljive pijače v preveliki meri, temuč tudi vsled zmernega vži-vanja vina ali piv e in tudi pri n e- . znatni množini vžitega žganja, katero smatrajo nekateri za dopustno in celo za zdravilno. 3. Iz teh izkušenj sledi, da je otroško živčevje in otroški organizem zlasti sprejemljiv za strupeni vpliv alkohola. 4. Odrasli dajo otrokom večkrat al-količne pijače, ker mislijo, da dobro vplivajo proti oslabelosti in raznim drugim otroškim boleznim. Fiziologična pre-iskavanja so pa pokazala, da nima alkohol n i k a k i h redilnih in zdravilnih snovi. 5. Neizogibna posledica vživanja alko-holčnih pijač je zastajanje v rasti in razvoju telesnih in duševnih moči. G. V mnogih slučajih je pomanjkanju slasti do jedi kriva navada vživanja alkoholičnih pijač. 7. Mnogi poskusi so pokazali, da alkohol ne vzbuja in ne pospešuje duševnega delovanja, kakor se splošno sodi, ker kratki dobi umetne vzpodbude sledi utrujenost psihičnih zmožnosti;, ki traja včasih po cele dneve. 8. Pri šolskih otrocih se je opazovalo, da tudi zmerno uživanje alkohola zmanjšuje zmožnost za učenje. 9. Ker se vzpričo škodljivih vplivov alkohola ne morejo z gotovostjo dokazati kaki ugodni vplivi, zato se vpija n 1 j i v e pijače zdravim in bolnim otroko m brez izjeme ne smejo dajati. Mestni šolski svet na Dunaju je sklenil učno upravo naprositi, da priredi posebne tečaje na dunajskem vseučilišču za učitelje ljudskih in meščanskih šol Občni zbor društva „Pripravniški dom“ se je vršil v nedeljo 14. aprila dopoldne v stanovanju sedanjega predsednika mil. g. stol. dekana Andreja Zamejca. — Predsednik je konštatiral zadostno število vdeležencev, da more biti shod sklepčen in jih prisrčno pozdravil. G. tajnik in blagajnik profesor Anton Kržič je poročal o društvenem delovanju v preteklem letu. Društveno premoženje kaže naraščaja za 3490 K. V tej so združene obresti od glavnice, razni darovi, letna društvenina i. t. d. Za podporo dijakov učiteljiščnikov se je porabilo okoli 490 K. Vse društveno premoženje znaša sedaj okroglih 23.000 K. Društvena lista „Vrtec“ in „Angeljček“ tudi dobro vspevata. Navzlic temu, da sta dobila konkurenčni list „Zvonček“, se jima je število naročnikov še pomnožilo. — Odbor se je v teku leta nekoliko iz-premenil. G. ravnatelj Fran Hubad je odložil predsedništvo. Vsled tega je odbor volil predsednikom mil. stolnega dekana Andreja Zamejca, podpredsednikom pa g. profesorja Jakoba Vodeba. Na novo je bil voljen v odbor gosp. nunski katehet Alojzij Stroj. Na predlog predsednika g. Andreja Zamejca se gospodu ravnatelju Hubadu izreče zahvala za delovanje pri društvu. Slednjič se volita še dva pregledovalca računov in trije razsojevalci. Nato zaključi predsednik občni zbor. Predavanja za učitelje. Zveza avstrijskih docentov na visokih šolah je sklenila prirediti za učitelje in učiteljice ob počitnicah (od 25. julija do 1. septembra) predavanja iz raznih vednostnih strok. V ta namen se je določilo mestece \Volfsberg na Koroškem. Tečaj bode obsegal naslednje predmete: I. Naravoslovna skupina: fizika 15 ur, kemija 18, splošna botanika 30, higijena 8 ur. II. Humanistična skupina: Nemška zgodovina s posebnim ozirom na socialna in gospodarska vprašanja 30, nemška literarna zgodovina s posebnim ozirom na klasično dobo 18, geografija Avstro - Ogerske 18, higijena 8 ur. Vde-ležba pri enem počitniškem tečaju stane 20 Kron. — Kakor je priporočljivo izpopolnjevanje v šoli pridobljenega znanja in so zlasti počitniški učni tečaji za učitelje pripravni, vendar je videti, da imenovano podjetje ni v pravih rokah. Vodijo ga židovski docenti dunajske univerze in priporočajo „j u n g o v s k i“ šol. listi. Iz tega se že da sklepati, kakšnemu namenu bodejo predavanja služila. Zakonski načrt o ureditvi učiteljskih plač v Istri, katerega je sprejel deželni zbor istrski v zadnjem zasedanju, ni dobil najvišjega potrjenja, ker je laška stranka s tem zakonom hotela vso oblast nad šolo vzeti dež. šol. svetu in jo prisvojiti deželnemu odbora. Tako se je zboljšanje plače zopet zavleklo. Skladbe nadučitelja f Ivana Bartla so izšle v Miličevi tiskarni v Ljubljani. Uredil jih je gosp. L. Pahor v Ljubljani in založila vdova pokojnega skladatelja* Skladbe so zlasti pripravne za zbore na deželi in se dobivajo pri gospodu Josip Kostanjevcu, nadučitelju v Litiji. Kongres proti alkoholizmu se je začel 9. t. m. na Dunaju. Zborovanje je Otvoril niinisterski predsednik dr. plem. Korber imenom vlade. Ruskega carja zastopata dva odposlanca, tudi francoska, švicarska, belgijska, danska, nizozemska, norveška in švedska vlada so zastopane. Kongres je imel osem sej, na katerih je bilo 60 predavanj. Kongresa se udeležujejo tudi ženske. Več o njem prih. Razpis natečaja. Na petrazredni c. kr. rudniški ljudski šoli v Idriji je stalno popolniti mesto učitelja z dohodki IV. plačilnega razreda idrijskega učnega osobja t. j. z letno plačo 1000 kron, aktivitetno doklado letnih 200 K in pravico do 6 petletnic po 100 K. Prosilci naj lastnoročno pisane prošnje z dokazom učne sposobnosti za ljudske šole z nemškim in slovenskim jezikom predpisanim potom Učšt do 30. aprila 1901. “aSE pri podpisanem c. kr. rudniškem ravnateljstvu uložč. C. kr. rudniško ravnateljstvo v Idriji, dne 1. aprila 1901. Listnica, uredništva. Na „Tovariševo“ adreso. „Učiteljski Tovariš" z dni l. aprila je odgovoril na našo uredniško beležko v 6. štev., in zahteva od nas, da povemo ime ..dotične koleginje in znanega ljubljanskega ljudskega učitelja". Naznanjamo, da se bode to ob pravem času zgodilo. Naj ne mislita Dimnik in Jelenc, da bodemo tako naredili, kakor sta onadva s Kosijem, dasi bi ne bili dolžni povedati. Vsekako je pa zelo sumljiva razburjenost „Tova-riševega" uredništva in nehotč se dozdeva, da so morda tudi kje drugje tako prakticirali. Druga „dovtipkarija“ o tej reči je samo kopija po „Narodu“. Ker bi celo še sedaj radi utajili načelni razkol v učiteljskem stanu, udrihajo po gosp. dr. Grudnu, kakor, da je on beležko zakrivil. Naravoslovci trdijo, da utakne „štravs“ glavo v grm, da ne vidi nevarnosti- ,,Slovenski učitelj** izhaja dvakrat na mesec (1. in 15.). Cena mu je na leto 5 K, na pol leta 2 K 50 h. Urejuje in izdaje: Fran Jaklič, učitelj. — Oblastim odgovoren: Ivan Rakovec. Rokopisi, naročnina in reklamacije naj se -pošiljajo: Uredništvu „Slovenskega učitelja“ v Ljubljani. Tiska Katoliška Tiskarna.