ZDENKA ŠADL* Razum in čustva v simboličnem interakcionizmu Čustva so bila kot predmet znanstvenega proučevanja večinoma izključena iz klasične sociološke analize ali pa so ostajala zgolj na obrobju »mainstream« sociologije. Z izjemo nekaterih sociologov, ki so čustva obravnavali s stKiološke perspektive (npr. G.Simmel. E. Dürkheim), je prevladovalo prepričanje, da čustva ne sodijo v domeno sociologije. M. Weber npr. je čustvenemu (afektivnemu) delovanju. ki ga je ločeval tudi čustva iz sociologije izmejena ali pa »zasedajo posebno mesto v teoretičnih strukturah, tisto, kije nasprotno razumu-zmožnosti, ki označuje človeško dušo v vsej njeni vzvišenosti« (Sarbin, 1986, 85). Kategorija čustev se je družbeni in sociološki misli, ki jo je dolgo obvladovala »kognitivna perspektiva«, izmikala globoko v sodobnost. Po ugotovitvah nekaterih avtorjev lahko celo govorimo o »inflacijskem kognitivizmu« ali t. i. »kognitivni revoluciji«. Različne sociološke smeri so se pri ukvarjanju z družbeno konstrukcijo realnosti in subjekta, družbenim delovanjem ali samim procesom mišljenja namreč večinoma obračale le h kognitivnim %idikom delovanja in osebnosti. Vzemimo etnometodologijo ali pa simbolični interakcionizem - v razlagah družbenega življenja in sveta igrajo osrednjo vlogo bolj ali manj različne kognitivne oblike (npr. zavest, indeksikalnost ali pa simbolično posredovan pomen), vloga čustev pa je zanemarjena ali obrobna. Podobno bi lahko ugotavljali tudi za različne teorije racionalne odločitve. Model racionalnega posameznika, iz katerega izhajajo, ne upošteva dejstva, da je emocionalnost pomembna, in temeljna značilnost človeške zavesti in človeške interakcije. Ni pa se dolgo ohranila le kognitivna perspektiva v različnih teoretskih sistemih, običajno jo (Je) spremlja(la) tudi dihotomna razlaga razum - čustva (ki je s takšno perspektivo tesno povezana). V primeru teorije 635 Teori)! m prak». l«l. JO. 7-«. L|hH)iiu 1993 racionalne odločitve jo razkrivajo novejše feministične študije (npr. England, Sta-nek. 1990. 167). Sredi sedemdesetih let 20. st. pa je opaziti pomembne premike-jasne zametke nove revolucije v driižboslovju, t. i. »afektivne revolucije«. Po »kognitivni revoluciji« in prevladi racionalnih modelov človeka v preteklih desetletjih postajajo čustva predmet povečanega zanimanja številnih družbenih ved. Prihaja »izziv«, ki obljublja ponovno oživitev zla.sti različnih mikrosocioloških smeri (ki so se bolj ali manj izpele v svoji kognitivistični naravnanosti) in to je »perspektiva, ki poudarja čustva kot bistveno sestavino družbene interakcije in družbenega akterja« (Collins. 1986. 1348). Čustva so končno zavzela v družbenih vedah tisto vlogo, ki jo imajo v vsakdanjem družbenem življenju in svetu. Pripadniki eksistencialne sociologije npr., ki proučujejo družbeno življenje ljudi v njihovih »naravnih« okoljih - vsakdanjem svetu, v katerem živijo - so se med drugim usmerili k čustvom kot »pozabljenim elementom v družbenih znanostih«, za katere pa ugotavljajo, da prežemajo vse vidike našega življenja in povezanosti združbo (Kotarba. Fontana. 1987). Podobno ugotavljajo tudi številne druge mikroperspektive t. i. sociologije vsakdanjega življenja (etnometodologija, SI. dramaturgija. fenomenologija). Interes za proučevanje čustev naglo zajema različna družboslovna področja: mikropolitične teorije in raziskave oz. politično psihologijo, behavioralne vede. zgodovinske študije, socialno psihologijo, antropologijo, filozofijo, v sociologiji pa lahko že govorimo o izoblikovanju nove sociološke veje - sociologije čustev. Silen razvoj novega predmetnega področja v sociologiji je dobil tudi že svojo institucionalno obliko: v letu 1986 je bila znotraj Ameriške sociološke asociacije ustanovljena Sekcija za sociologijo čustev, v istem času pa je bila ustanovljena tudi skupina za proučevanje »sociologije čustev« znotraj sociološkega združenja v Veliki Britaniji. V nadaljevanju bomo prikazali, kako se na ta epistemološki prelom v družboslovju odziva sociološka in socialno-psihološka smer simboličnega interakcionizma (dalje SI). Zanimala nas bo primerjava razlag družbenega delovanja in družbene konstrukcije subjekta pri zgodnjih in sodobnih predstavnikih SI z vidika (ne)vklju-čenosti kategorije čustev ter razumevanja odnosa razum-čustva. Razum/čustvo: James, Mead Vs. Coolev Po teoriji SI potekata z družbenim delovanjem in v njem dva temeljna družbena procesa: družbena konstrukcija realnosti in družbena konstrukdja subjekta. Delovanje ima torej osrednji pomen v razlagalnem in spoznavnem postopku SI, teoretske perspektive, ki izvira iz ameriške filozofije pragmatizma, imenovane tudi »filozofija delovanja« (M. Joas). Poudarjanje, da so delovanja konstruirana, presojana, bolj ali manj racionalna, odvrača pozornost od čustev in nezavednih motivacij v človeškem delovanju, ugotavlja Strvker (1980, 152-153). Vendar so pragmatisti namenili nekaj pozornosti tudi čustvom, zato nas bo zanimalo, kako so jih opredelili in kako so pojasnili odnos razum - čustva. Najprej se bomo ustavili pri razlagi NVilliama Jamesa (1842-1911), zatem pa bomo shemo identitete Chariesa H. Cooleyja (1864-1929) in njegovo širše razumevanje vloge čustev primerjali z razumevanjem čustev in razuma pri Georgeu H.Meadu (I863-193I). Po Jamesovi teoriji so: »fiziološke spremembe neposreden rezultat zaznave dražljaja... naie občutenje teh istih sprememb je čustvo. Zdrav razum pravi, če izgubimo svoje premoienje, smo žalostni in jočemo; če srečamo medveda, se prestrašimo in zbeiimo ...to zaporedje ni pravilno... pravilnejSa je ugotovitev, da smo žalostni, ker jočemo ...da nas je strah, ker se tresemo in ne. da jočemo. ...se tresemo, ker smo žalostni... ali ker nas je strah..razpoloženja, čustva ali strasti... konstituirajo in jih gradijo tiste fiziološke spremembe, ki jim običajno pravimo, da so njihova izražanja ali posledice... vsako čustvo je reztdtanta elementov, (ki) so organske spremembe in vsak od njih je učinek refleksa na dražljaj' (1952, 743, 745, pnudarjeno v izvirniku). Torej: žalost je jokanje/ihtenje ipd., strah je tresenje/utripanje srca/visceralni odzivi ipd., jeza je zardevanje/stiskanje zob ipd. Tako koncipirana čustva postavi James nasproti razumu kot nekaj, kar je povsem neodvisno in nepovezano z razumom: čustvo kot notranji fiziološki pojav ne vsebuje nobene izražene ideje o zunanjem svetu. Intencionalnost pripisuje James (povsem ločenim) racionalnim procesom. ki vključujejo presoje o zunanjem svetu. Avtor je jasen in jedrnat:... Čustvo brez fizioloških simptomov nima nobenega idejnega ostanka, iz katerega bi moglo hiti konstituirano čustvo... mrzla in nevtralna razumska zaznava je nekaj povsem drugega...' (1952. 744, 745). Model čustev, ki ga ponuja James oz. njegovo dihotomno razumevanje odnosa razum/čustva, se nedvomno vpisuje med prevladujoča tradicionalna razumevanja na tem tematskem področju: čustva so samodejna, kognitivno neposredovana izkusiva, goli fiziološki »izbruh*. Kako pa sta čustva in njihov odnos do kognitivnih procesov opredelila Mead in Coolev? Začnimo pri Meadovi opredelitvi človekove osebnosti. »Ko govorimo o naravi identitete, je treba poudariti osrednje mesto mišljenja. Zavest o sebi, ne pa afektivno izkustvo s svojimi motoričnimi spremljavami, določa jedro in primarno strukturo identitete, ki je tako bistveno kognitiven, ne pa emocionalen pojav... Bistvo identitete je... kognitivno: leii v ponotranjeni konverzaciji gest, ki konstituira mišljenje, oziroma s pomočjo katere poteka mišljenje ali refleksija. Zato sla izvor in osnova identitete tako kol pri ntLiljenju družbena» (Mead, 1934, 173, poudarila Z. §.). Mead je v svoji .shemi torej jasno poudaril osrednjost mišljenja (refleksivnega samozavedanja) v posameznikovi identiteti - razum je bist\'o človekove osebnosti. Pretežno nasprotno razumevanje narave identitete zagovarja Cooley, ki pravi, da so čustva pomemben konstitutivni element posameznikove osebnosti, to je, eno od treh temeljnih sestavin identitete. Ta vsebuje: »predstavo o tem, kakšen sem v očeh druge osebe, predstavo o tem, kako me ocenjuje in neko vrsto čustva, kot je ponos ali sramovanje" (Cooley, I956B, 184, poudarila Z. S.), ki gaCooley imenuje »identitetno čustvo« (selffeeling - samoobčutenje. občutenje samega sebe). Predstava o oceni naše pojavnosti je izvor določenega čustva, ki je tip »zrcalnega« čustva (sentiment, ki ga posreduje drugi kot zrcalo). Mead je čustvom namenil le nekaj stavkov, kar otežuje ugotavljanje pojmovanja čustvenih fenomenov v njegovem delu.' Avtorjevo razumevanje čustev pa je vendarle mogoče razbrati iz njegove obravnave racionalnosti oz. razuma (izraza uporablja kot sinonima). »Racionalnost pomeni, da moramo tip odziva, ki ga vzbudimo v drugih, vzbuditi tudi v nas samih in da mora la odziv določati to, kar bomo kasneje rekli in počeli* (Mead. 1934. 149). In na drugem mestu (str. 334): »To, kar imenujemo .razum', nastane, ko nek organizem v svoj lasten odziv vključi v analui Mcadovcgi ramincvaiifa čustrv m ra/uma kot dveh KSlavtn duievnoui ic opiramo na delo Mjnd, SeH k Society (l«.^4) 637 Teunia m praku. let 30. (t. 7-8. IjuMiana 1993 zadrianje drugih organizmov, vključenih (v skupno delovanje - op. Z. S.)... Če je posameznik sposoben prevzeti zadrianje drugih in nadzorovali svoje delovanje s temi zadrianji kot tudi... delovanje drugih s svojimi lastnimi (zadrianji - op. Z. S.}, tedaj imamo tisto, kar lahko imenujemo .racionalnost.'« Racionalnost je bistvo Meadovega modela komunikacije oziroma simbolične interakcije (»signifikantne geste... konstituirajo poglavitno obliko interakcije med posamezniki*}, s čimer se zgubljata pomen in učinkovanje čustvenih procesov v interakciji (kakor jih razume sam). Po Meadu posameznikova čustva vzbudijo odziv pri drugih ljudeh, vendar pa ne tudi v njem samem, tako da posameznik ne deli odzivanja drugih. Ker je neposredni učinek procesa prevzemanja vlog drugih ljudi (in skupnega odzivanja na gesto) nadzor nad lastnim odzivom, more odsotnost tega prtKesa tedaj pomeniti neposred(ova)no, nezavedno, nenadzorovano obnašanje. Skratka, pt) Meadu so čustva glede na (zgoraj) opredeljeno racionalnost (v smislu razumskih, kognitivnih procesov) nekaj nasprotnega - v svojem bistvu so dezorganizirana. »slepa«, zvečina nimajo simbolične, družbene narave in družbenega izvora. Ko deluje emocionalno, posameznik ni sam sebi objekt, nima zavesti o sebi. ki pomeni sposobnost zavzemanja vloge drugih (in zavedanje pomena geste). Čustva so subjektivna, individualna, nerefleksivna, družbena ali komunikacijska izkustva, so le vrsta »doživljanja«, goli organski občutki (sensations). ki konstituirajo človekovo nezavedno identiteto oz. zavest, ki jo Mead razlikuje od zavesti v pravem pomenu besede - zavesti o sebi. Čusha so tedaj sestavina impulziv-nega. spontanega, bolj ali manj nezavednega »individualističnega* vidika človekove identitete (osebnega jaza) in so izključena iz racionalne, primerno druibene sestavine identitete. Cu.uva so ločena od kognitivnih procesov, so zgolj objekt refleksivnega mišljenja in ne sodelujejo pri dejavnosti mišljenja, prav tako kot mišljenje (razum) ni vključeno v emocionalno izkustvo. Meadov model (razvoja) identitete pojasnjuje proccs nastajanja človeške identitete kot »rational animal«. Avtorja zanima zgolj proces pridobivanja sposobnosti samozavedanja in refleksivnega mišljenja (ostro kritičen je Mead zlasti do Coole-yja, ki je naravo identitete skušal opredeliti s pomočjo afektivnih izkustev, delno pa tudi do Jamesa), kar določa izrazito racionalistično zasnovanost Meadove socialne psihologije. S pretiranim obračanjem k intelektu je Mead intelektualiziral vse človeško psihično življenje. Ko posameznik izoblikuje identiteto, razvije oz. pridobi razum, postane racionalno bitje (ko »prevzame zadržanja skupine... postane to, kar imenujemo .racionalno bitje'«, str. 334). Čeprav je Mead postavil splošno teorijo družbenokulturne ustrojenosti akter-jevega izkustva, pa model medsebojne odvisnosti družbenega okvira in (oblikovanja) individualnega delovanja (izkustev) opu.šča ali zanemarja načelo, po katerem je tudi emocionalno izkustvo akterja družbeno oblikovano. Tako je razum po Meadu pridobljena zmožnost, čustvo pa nekaj »naravnega«, povsem biološkega in individualnega; razum je specifično človeški, čustvo potrebuje bolj za povezavo z živalsko preteklostjo. .Mead torej, podobno kot James, pristaja na dihotomijo razum - Čustva, in čustva, podobno kot James, pojasnjuje kot fiziološka izkustva slepe* reakcije. Kakšno naravo pripiše emocionalnim izkustvom Coolev? Posameznik se rodi z enostavnimi, instinktivnimi emocionalnimi dispozicijami ali instinktivnimi čustvi (npr. nagnjenje k jezi. strahu, materinski ljubezni), ki se na podlagi družbenega izkustva medsebojno prepletajo, spreminjajo in razvijajo v kompleksnejša čustva ali t. i. sentimente, družbena čustva, razlaga avtor. Za najzgodnejše čustveno sta- nje posameznika so torej značilne nediferenciranost. nerazvitost oz. ne(iz)obliko-vanost čustev, nekakšna nedoločna dedna masa čustvenih zasnov. Diferenciacija, oblikovanje in organizacija določenih čustev poteka skozi (in s pomočjo) komunikacije in interakcije, 'paralelno r razvojem mišljenja', razlaga Coolev. *S senii-meniom označujem socializirano čustvo, čustvo, ki sta ga iz golega instinktivnega stanja oblikovala mišljenje in interakcija tako. da je postalo primerno človeško. Vključuje imaginacijo in obstaja v simpaietičnih stikih z mislimi drugih. Tako je ljubezen sentiment, medtem ko poželenje ni; zamera je, ni pa bes...« (Cooley, 1956A, 177). Isti proces - proces komunikacije ali družbene interakcije - preko (in s pomočjo) katerega se razvija mišljenje, oblikuje tudi posameznikovo čustvovanje. V primerjavi z Meadom Coolevjem torej čustvom oz. sentimentom povsem jasno pripiše druibeni izvor in osnovo. Cicuva sodelujejo, prav tako kot kognitivna izkustva, v razvoju in oblikovanju osebnosti in so njen konstitutivni, enakovreden del in tudi pomembna motivacijska sila v človekovem delovanju Odnos med razumom in čustvi v Coolevjevi razlagi ni »odnos« dveh ločenih in neodvisnih procesov. Cooley ne postavlja ostrih ločnic med mišljenjem (razumom) in ču.stvi kot sestavinama diiševnosti (1956A. 177; 1956B. 175). Čustva (oziroma sentimenti) niso »nespremenljiva oblika obnašanja* (v smislu: »življenje pritisne na gumb in dedni mehanizem opravi ostalo,« 1956B, 29) nasproti razumu kot načelu, za katero med drugim zapiše, da »prilagaja delovanje spreminjajočim ~ razmeram. .ve pogojuje'. Posamezne sentimente obravnava avtor na različnih ravneh. Pri sovražnih čustvih razlikuje primarni, »simpatetični« in racionalni tip sovražnega čustva. Prva čustva so neposrcd(ova)na, nenadzorovana, slepa, to je, ne vključujejo dejavnosti razuma. »Simpatetično« sovraštvo vzbudi neka predstava o stališčih drugih, vendar ni utemeljeno z idejo pravičnosti, ki jo Coolev vpelje kot merilo za razlikovanje tretjega tipa čustva. Racionalno sovraštvo (ali ogorčenje) je sentiment, ki ga nadzira, spodbuja in usmerja mišljenje oziroma razum na podlagi posameznikove »presoje neče.sa. kar je nepravično ali napačno* (19568,280), kije torej kognitivno posredovano čustvo. Čeprav neposredovana (»nerazumska«, instinktivna) niso povsem odsotna v življenju odraslih oseb. so čustva družbenih bitij pretežno povezana z idejami, ki sestavljajo intelektualno vsebino njihove identitete (1956B, 265). Odnosa med razumom in čustvi po Coolevju tedaj ne opredeljuje načelo medsebojnega izključevanja, ampak medsebojna prepletenost in skupno delovanje. Skladna s Coolevjevim zagovarjanjem kognitivno posredovanih čustev (senti-mentov) je tudi njegova razlaga družbenozgodovinske oblikovanosti in spremenljivosti čustev. Vsako obdobje ali družba ima tako svoj lasten bolj ali manj poseben način čustvovanja. Za začetek 20. stoletja npr. je po Cooleyju značilna ekonomična poraba emocionalne energije (potrebo po organizaciji in disciplini čustev narekujejo pogoji moderne civilizacije - avtor ne precizira, kateri in kakšni so ti pogoji - v katerih prihaja ob nenehnih pritiskih do intenzivne porabe psihičnih moči, kar slabi njihovo moč v uravnavanju nasilnih čustev), v situacijah, ki zahtevajo »suro-vejše in bolj nasilne taktike«, pa prihaja do prenosa izvajanja na podrejene.' ■ Na tploSno « v razvitju senlimcnlm v modcrDcm življciiiu kaic po Couley|u dvoje zna6litmli, raznovnliMHl in humanizem RaznoviMnovI se kaie v vlalni rasli razlrfnih vplivov in mterakcii. kal spremila oblikovanje «levilnih novih razli^K senlinieolov Ljudic se na kompleksno okol)« tusiveno odziva)U hiueje. povriinsko in z raznovTUmmi senlimenli Tako ob»e(a cmocMinalno izkusivo laznovrsine. man) slabilne in veAnoma manj inlenzivne »enliinenle Hununizeni pa se izraia s (it)cn|em in uvcljavtianjeni scnlimenlov . kol so pravi^osl. resnicoljubnosl. l|ubeznivosl m usuežljivost prek me|a primarnih skupin (zmurai kalerih po Cooleyjcvi ulealizirani predstavi naravno prcvtadu|ejo) 639 Teorija in praksa, lel. 3U. II 7-«. Liublgana 1993 Meadova konceptualizacija procesa prevzemanja vlog, ki ga imenuje empatija. kaže na očitno izločanje vsakršnih čustvenih primesi. Prevzemanje vloge je po Meadu izključno razumsko (inteligentno, kognitivno) dejanje brez čustvenih motivacij in čustvenih sestavin (primesi) ali čustev kot rezultatov vživljanja v druge ljudi (je pa temeljni pogoj za sočustvovanje). Prevzemanje perspektive drugih ni neki proces telepatije, s katero vstopamo v zavest drugega človeka, niti ni oblika introspekcije, ki nam omogoča razkritje tega, kar neka enkratna oseba občuti. Koncept prevzemanja vloge, kot ga uporablja Mead, skratka ne označuje emocionalne enotnosti med osebama, participacije v emocionalnem življenju drugih (sočustvovanja). Prevzemanje vlog vključuje anticipacijo odzivanja drugih, s katerimi je posameznik udeležen v skupnem delovanju, kar je podlaga akterjevega kasnejšega delovanja (kot smo že ugotovili). Racionalno obnašanje je tisto, ki izhaja iz pravilne vnaprejšnje presoje in ocene zadržanj drugih. To, kar je prevzeto, je univerzalno, javno dostopno (z Meadovimi besedami objektivna perspektiva) in je integralni del sistema usklajenega delovanja. Meadov koncept empatije ni enak Coolevjevemu pojmu »simpatetičnega pro-ce.sa«, ki pomeni vstopanje v misli drugih in delitev njihovega mišljenja in senti-mentov (predstavljati si samega sebe v isti situaciji, v kateri je drugi). Delitev duševnega stanja po Coolevju ne pomeni čustva usmiljenja ali kakšnih drugih »ljubeznivih« čustev; osnovna zamisel je v človekovi sposobnosti, da si predstavlja, kaj neka druga oseba misli ali občuti. Čustva lahko spodbujajo »simpatetični proces« in ga običajno tudi spremljajo, vendar niso pogoj za ta proces; so lahko tudi rezultat »simpatetičnega procesa«, ko ocenimo deljeno čustvo ali idejo (drugega). Čustvenost (senzitivnost) posameznika je odvisna od živahnosti njegove »personal imagination« (senzibilnosti - zamišljanja, vstopanja v misli drugih in rahločutnosti za njihove ocene). Kljub temu, razlaga Cooley, da nihče ni absolutno neodvisen od tega. kako ga presojajo in razumejo drugi ljudje, pa avtor ugotavlja, da prihaja v senzitivnosti (čustvenosti) do pomembnih razlik glede na spol. Ženske že kot dekleta kažejo večji interes za svojo podobo (sliko) v očeh drugih (za prevzemanje zornega kota drugih oseb) kot fantje, ki so bolj nagnjeni k ukvarjanju s stvarmi kot pa z osebami. Preokupacijo s tem. kaj si drugi mislijo o tebi. imenuje Cooley občutljivost, dovzetnost (»affectation«), tudi družbena senzibilnost. Odrasle ženske so po Cooleyju bolj kot moški odvisne od neposredne osebne podpore in potrditve. Mišljenje žensk je vezano na neko osebo, v kateri vidi stabilno in privlačno sliko same sebe, s pomočjo katere živi. Brez te osebne dopolnitve postaja ženska, kot pravi avtor, »zapuščena in napiavljena ladja«. Moški, ki so bolj nagnjeni k agresivnosti in .so relativno neodvisni od neposrednih vplivov v družbeni interakciji, so .samostojnejši, manj senzihilni (simpatetični) in tudi manj senzitivni (čustveni) (I956A. 202-204). Ugotovimo lahko, da Cooleyjevo razumevanje odnosa med razumom in čustvi po eni strani presega tradicionalna pojmovanja tega odnosa kot nasprotja in hierarhije, da pa ostaja njegova razlaga na drugi strani tradicionalno ujeta v prevladujočo formulo »čustveno-žensko«. Po Meadu fiziološka diferenciacija med spoloma ne določa nobene bistvene razlike v empatiji oz. inteligenci. Vendar, ugotavlja avtor, razlike v sposobnosti vživljanja v vlogo drugih obstajajo in tudi stopnja vključenosti posplošenega drugega v zavesti posameznikov je različna. Glede na to da so otroške igre po Meadu ključna faza v razvoju sposobnosti vživljanja v vlogo konkretnega oz. posplošenega drugega, je njegovo nezanimanje za razlike v strukturi in interakcijskih vzorcih iger po spolu »šibka« točka, ki onemogoča ugotavljanje spolno diferenciranega razvoja omenjenih sposobnosti. Novejše raziskave (npr. Lever, 1987) namreč razkrivajo, da prihaja ziiradi neenakomerne porazdelitve različnih iger med spoloma do pomembnih implikacij: fantje, pri katerih prevladujejo organizirane igre (»game«), razvijajo sposobnost prevzemanja zadržanj posplošnega globalnega drugega (celotne skupine, družbe, naroda, itd.), medtem ko dekleta, pri katerih je delež teh iger bistveno manjši (prevladujejo pa igre, v katerih so pomembni medo-sebni odnosi ali pa zgolj pogovor), izoblikujejo predvsem empatične sposobnosti, torej sposobnost za vživljanje v vlogo partikularnega drugega oz. razvijajo senzitiv-nost do drugih konkretnih oseb. Meadu je torej mogoče očitati ignoriranje dejstva, da »vstopa otrok v svet kot individualnost po doloCcnc vt«c <« m p«k«. I«. JO. 4i. 7-8. LjuM)ina l»9J družbene strukture, torej na vključevanje makrosocioloSkih vpraSanj družbene stratifikacije, kategorije spola,' družbene moči, družbene kontrole ipd. v teorijo čustev SI.' To pa je pomembno, saj je s tem ustvarjena podlaga za polnejSo navzočnost sociološke imaginactje (prehajanje z relativno lahkoto od specifičnih situacij oz. najbolj notranjih dejanj posameznika do širših družbenih struktur oz. družbenozgodovinskih pojavov in nazaj) v obravnavi čustev, česar ni bilo, kot smo videli, zlasti pri Meadu in Jamesu na tem tematskem področju. V nasprotju s preteklim prevladujočim dihotomnim razumevanjem čustev in razuma, ki je tematiziralo le človekovo racionalno razsežnost, se novejši »spoprijem« SI s čustvi v glavnem usmerja v integracijo čustev in kognitivnih procesov. Takšen prijem omogoča izogibanje »učinku nihala« - zamenjavi enega ekstrema z drugim, kognitivnega z emotivnim. Interes SI za proučevanje čustev se torej usmerja predvsem v razkrivanje medsebojne zveze razuma, čustev in delovanja, s čimer se ta smer pridružuje novejšim družboslovnim prizadevanjem po sintezi, ki bi premagala tradicionalno razdeljenost prvin človeške duševnosti in delovanja. Res pa je. da bi teorija čustev SI spoznavno Še učinkoviteje prispevala k rušit\n dihotomije razum — čustva, če bi v ta namen uporabila dve »kladivi» (in ne le enega): če bi predmet temeljiteje tematizirala še z druge strani - da tudi razum (procesi presojanja in zaznavanja) predpostavlja čustva. Šele tedaj bi bila celostno povrnjena skoraj dve tisočletji zgubljena enotnost razuma in čustev »• zahodni civilizaciji. LrrERATURA Blumcr H (1969) Symbolic Inicraciminin Pcnpccim ind MciIkx). Enfle-vrood Oil!«: Prcniice-rUII CoiUmR (l986)..hI9X0'sSaaolopinlhcIX)ldrumt''-,v AmcrKU.9I.6(Miy: I3J6-I355). Cooley C h. (I9.SAA) Social OT(amutioii. (19.SAB) Human Natuic and ihc Social Oidci (The Two Major Woil» of Charles H Cooley I. Illinois. Glencoe: The free Pre« Denzin N K (198«) .Acl. Lanpii|(e. and Sell in Symbolic InlctaclloniU rhoughl-. Sludlet in Symbolic Inleraclion. 9 (51-80) England P . Slanek K B. (1990) •Feminiu Cnliquct u( Ihc Scpaialive Mixkl u( Self Implicalioni lor Rational ChoKC Theory*, v: Rauonalily and Soaely. 2. 2 (ApnI. 156-171). Frkker M (1991) -Reason and Emotion., v: Radical Philphy. 57. Spring (H-19), CKxdon (1987) •Micro.nxiologkal Theory of EmolKin-. v H J Helle. S N EisensladI (eds ), MKto-sodological Theory. »ol 2. London Sage Publicaiiom (I3.V147) Harre R (1986). -An Outline ol the Social Cuasuuctnni« Vici«'pydH>logy. Chicago William BenKw (738-7(i7) Jogan M (1990) Druibena konUrukaia hKralhiie med spoUmia. Ljubl)ana FSPN Kolarba J. A.. Funtana A . cds (1987) The Ejistential Self in Society. Chicaga and London: The University of Chicago Press. Laslett B (1990) •Unfeeling Knowledge: Emotion and Objcclivity in the History of Sociology, v: Sociological Forum. 5. 3 (September: 413-433) I.ever J. (1978). -Sex Differences m the Complexity of Children's Play and Games-, v: Amencan Sociological Review. 43. 4 (471-483). MeadG H (1934) Mmd. Self. & Society. Morns C W. (ed ). Chica go and l.ond(>n: Univertaty ol Chicago Press * V naiprotiu s Coolevjevim naturalistifmm po)»vntes»nicm la/hk v iustvovantu glede na spol vstopita v proces pojasnjevatija kot relevantni drulbeni. soaalizacijski, strukturni, ideolotki dejavniki ^ Pri večini sunboli£iiih interakcionistov v preteklem rusiiju vmen je bila samokontrola vseskozi tematiriraiu kot pomemben temelj druibene kontrole. To. kar zmoti sodobno teorijo Čustev. SI je. da je interes SI ostajal prikovan zgolj na kognitivne vidike samokontrole, prevzemanja vlog in interakcije s samim seboj - na sposobnosti, ki so za dniibeno kontrolo veeinoma •neuporabne- brez svojih emocionalmh spremljav (Shott, 1979). SjrWn T R. (19««) .Emotion and Act Ro(« and Rhtionc-.»: R Harre (cd.). TTic vxial Con«ructjon ol Emotiom. Baul Blaciiocll (83-98). Sholt s: (1979) .F.nK«tion and Social Ufc: A Symbolic Intciaction Lu Analvw-. v: American Jouinal of Sodolon. 84 (1317-1333) Smith D E. (1992) The ExryJay WotW at ProMematK A Feminiit Sociotoo. MUton Kcynn. Open IJnivciviy Pfe»» Stryker S. (198(1) S>inbolic Inieraclioniun. A Social Structured Vei^iofl. l«idon: The Beniamin Sypher H. E . Donnhew L. (1988). Communication and AWcct: Theme* and Issue«. American Behaviorist Sdentist. 13. 3 (January-Feh/uary). Toulmin S. (l»9u). Cosmopolis. The Hidden Afieiida ol Modernity, New Yorli. The Flee Press. 645 Teonja in praksa. let. 30. 7-«. Ljubljana 1993