POROČILO DELOVNI SESTANEK O POLOŽA-JU INTELEKTUALNO OVIRANIH V EVROPI BUDIMPEŠTA 6, 1 1. - 9. 11. 2003 V organizaciji Zavoda za odprto družbo v sodelo- vanju z MDAP (Mental disability advocacy pro- gram) je med 6. in 9. novembrom 2003 v Budim- pešti potekalo delovno in spoznavno srečanje poročevalcev nacionalnih poročil o položaju in- telektualno oviranih ljudi v evropskih državah. Zbrali smo se snovalci poročil iz Bolgarije, Češke, Estonije, Hrvaške, Italije, Latvije, Litve, Madžar- ske, Nizozemske, Poljske, Romunije, Slovaške in Slovenije. Namen srečanja je bil predstaviti po- men poročila, predstaviti metodologijo razisko- vanja, časa pa je bilo dovolj tudi za sklepanje pri- jateljstev in izmenjavo izkušenj. Nacionalna koordinatorka predhodnih dveh poročil o zaščiti manjšin Darja Zaviršek me je tudi letos povabila k sodelovanju pri pripravi slo- venskega nacionalnega poročila o položaju ljudi z oznako intelektualne oviranosti v Sloveniji. V okviru lanskega poročila o zaščiti romske manjši- ne smo uspešno izvedli dve okrogli mizi v Beli krajini, kjer je naseljenih več romskih skupnosti, s čimer smo opozorili strokovno in širšo javnost na položaj manjšine pri nas. Namen letošnjih po- ročil, ki jih bodo pripravile nove članice EU po skupni metodologiji, je dvojen in se osredotoča na širši vpliv javnosti. Poročilo bo predstavilo položaj ljudi z intelektualno oviranostjo, hkrati pa bo opozorilo na priporočila za izboljšanje tega položaja, kar je tudi glavno sporočilo raziskav. Okrogle mize, ki bodo sledile končnemu poročilu, bodo temeljile na načelu zagovorništva in samo- zagovorništva ljudi in svojcev intelektualno ovi- ranih otrok in odraslih. Program spremljanja pridruževanja EU (EU- MAP) se je začel izvajati leta 2000. Njegov namen je podpirati razvoj neodvisnega nadzora procesa pridruževanja EU. V okviru širših ciljev Zavoda za odprto družbo se EUMAP osredotoča na sklad- nost s političnimi kriteriji za članstvo, kot jih je določila konferenca EU v Kopenhagnu leta 1993. Članstvo od držav kandidatk zahteva, da dose- žejo stabilnost ustanov, ki zagotavljajo demo- kracijo, pravni red, človekove pravice in spošto- vanje in zaščito pravic manjšin. Poročila programa EUMAP so namenjena pro- mociji širitve s poudarkom na pomenu političnih kriterijev in vloge civilne družbe pri spremljanju in uresničevanju teh kriterijev s strani vladnih služb. Pomembno pa je tudi, da so snovalci poročil neodvisni, nevladni sodelavci projekta. Projekt z nazivom Monitoring access to educa- tion and employment for people with intellectual disabilities v letu 2003/2004 vodita EUMAP in Mental Disability Advocacy Program (MDAP) Zavoda za odprto družbo v Budimpešti. Pobuda izhaja iz ugotovitve, da ljudje z oznako intelek- tualne oviranosti doživljajo stigmo in predsodke pri uresničevanju svojih osnovnih človekovih pra- vic povsod po Evropi. Enake možnosti šolanja, izobraževanja in zaposlovanja so ključni dejavniki za popolno vključenost ljudi v skupnost. Kljub številnim mednarodnim standardom, ki urejajo področje človekovih pravic, prepovedujejo dis- kriminacijo na različnih področjih tudi na podlagi oviranosti oziroma hendikepa, številne države nacionalnih predpisov in zakonov niso sprejele v skladu z mednarodnimi. Pobuda za letošnje po- ročilo izhaja tudi iz ugotovitve, da se v nekaterih državah, kjer obstaja antidiskriminacijska zakono- daja, ta dejansko ne izvaja v korist zaščite pravic ljudi z oznako intelektualne oviranosti. Prav tako ne obstaja nikakršna raziskava o implementaciji obstoječih standardov in zakonodaje na tem po- dročju. Na področju izobraževanja: • otroci z oznako težka in najtežja duševna prizadetost so navadno institucionalizirani ali izolirani doma in nimajo možnosti enakovredne izobrazbe; • v večini držav je za diagnosticiranje duševne prizadetosti odgovorna komisija za razvrščanje, ki deluje po medicinskem patološkem modelu; v rabi so zastarele in široke metode diagnosticiranja, kar jim daje širok prostor razvrščanja, možnosti 335 POROČILO za ponoven postopek na pritožbo staršev pa so majhne; • izobraževanje v t. i. posebnih šolah, po pro- gramu, ki ni enakovreden rednim oblikam šolanja, pogosto temelji na neprilagojenih načinih dela z otroki glede na njihove potrebe in ne stremi k doseganju maksimalnih otrokovih sposobnosti; • primerov integracije otrok z duševno priza- detostjo je malo zaradi številnih predsodkov in rigidnih šolskih sistemov. Na področju zaposlovanja: • obstaja splošno prepričanje, da so ljudje z intelektualno oviranostjo nezaposljivi; • omejujoči in diskriminatorni zakoni o zapo- slovanju delodajalcem otežujejo možnost zaposlo- vanja ljudi z intelektualno oviranostjo; • v mnogih primerih ljudje z oviranostjo, ki prejemajo prihodek iz drugih virov, izgubijo pra- vico do socialnih denarnih dodatkov in bonitet iz naslova invalidnosti; • področje rehabilitacije in usposabljanja je pomanjkljivo urejeno; • le majhen del ljudi z intelektualno ovirano- stjo, ki so sposobni delati na trgu dela, je zapo- slenih (najpogosteje pa delajo v varstveno-delov- nih delavnicah za simbolično nagrado). Nacionalno poročilo bo odsev obstoječega stanja ljudi z intelektualno oviranostjo v Sloveniji, pri čemer bo poudarek na uresničevanju obstoje- čih mednarodnih standardov. Poročilo bo pokaza- lo področja, kjer bi bilo treba standarde še bolj razviti, predstavilo bo zakonsko ureditev in eval- viralo učinkovitost državnih politik in praks, ki ščitijo pravice ljudi z intelektualno oviranostjo. Poročilo bo dalo jasna priporočila, ki naj spodbu- dijo razvoj učinkovite strategije zagotavljanja ena- kega dostopa do izobraževanja in zaposlovanja ljudi z intelektualno oviranostjo. Končno poročilo bo izšlo predvidoma septembra 2004, glavne ugotovitve raziskave pa bomo predstavili tudi v reviji Socialno delo. Spela Urh 336