PRIMERI IZ PRAKSE - Notranja učna diferenciacija in individualizacija #97 Mateja Jakoš Vasle, Osnovna šola Rodica ZAVEDANJE IN URAVNAVANJE LASTNEGA UČENJA V PRVEM VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM OBDOBJU OSNOVNE ŠOLE Že lep čas poklicne poti se srečujem s problemom poučevanja ob učbenikih in delovnih zvezkih, saj vemo, da je tradicionalni pouk vezan večinoma na uporabo teh virov. Če želimo pouk prilagoditi učnim potrebam in zmožnostim učencev, morajo ti sami (vendar ob stalnem vodenju učitelja) »izdelati učbenik«, s pomočjo katerega se učijo. Moje poučevanje temelji na učnih ciljih, ki so prilagojeni učnim potrebam posameznega učenca. Pri tem poudarjam kritično in ustvarjalno mišljenje ter predvsem uporabo znanja. Kot učiteljica pri tem upoštevam tudi lastne izkušnje, saj vemo, da je pri vsaki stvari treba začeti pri sebi: najprej z učenjem učenja, nato s pravilno uporabo metode diskusije in pogovora. Pogosto se skušam ozavestiti, kako pomemben je učni pogovor med učencem, učiteljem in starši, kako pomembno je, da kot učiteljica učence naučim različnih tehnik razmišljanja - grafičnih predstavitev (miselni vzorec je le ena do njih) in različnih strategij (razlaga, praktične dejavnosti, simulacije, igre vlog, branje). Dokler vemo, kaj se učimo, kako in zakaj, je znanje za nas koristno/smiselno. Ko pa tega ni, učenje postane nesmiselno. Vse to razmišljanje vpliva na didaktično-metodič-no pestrost pouka, ki jo na kratko predstavja pričujoči prispevek. Iz ciljev projekta Opolnomočenje učencev z izboljšanjem bralne pismenosti in dostopa do znanja izpostavljam cilje, ki se nanašajo na poučevanje v prvem vzgojno-izobra-ževalnem obdobju: 1. Učenec bo v prvem razredu aktiven pri začetnem opismenjevanju in bo ves čas napredoval v glasovnem zavedanju, vidni zaznavi črk in besed, vzorcev ter grafomotoriki. 2. Učenec v drugem in tretjem razredu večinoma samostojno bere navodila za delo z besedilom in jih razume. 3. Učenec širi bralni interes med vrstniki. (Vir: spletna učilnica.) V želji, da bo VSAK učenec aktivno udeležen v procesu opismenjevanja, mu učitelji moramo dovoliti, da primerno in zadostno sodeluje pri načrtovanju, izvedbi in evalvaciji pouka. Seveda je treba upoštevati razvojno stopnjo otroka in kritično presoditi, kje učence vključiti in koliko.- Od začetka šolanja v prvem razredu mora učitelj razvijati tudi učenčevo besedišče, s katerim bo lahko opisoval in vrednotil lastni napredek. Učenci v prvem razredu vrednotijo svoj napredek z »dvostopenjskimi« simboli - npr. všeč/ni všeč; dobro/slabo, v drugem razredu s »tristopenj-skimi« simboli - npr z barvanjem lučke na semaforju, v tretjem razredu pa že zapisujejo razmišljanje o lastnem napredku pri učenju Primer dvostopenjskega vrednotenja: Tristopenjsko vrednotenje: učenec iz vseh opisnikov izlušči tistega, ki velja zanj: 2-3 - 2013 - XLIV #98 .baževPeRIMERI IZ PRAKSE - in individualizacija Učitelj in starši usmerjamo učenca k samovrednotenju: Razmišljanje tretješolke: BL JtSr frdfi;q WT Berem M>o cr pri t/ešk- . .iK be&acJcih mi cjre bolj pootf