glasilo glasbene mladine Slovenije leto VI, številka 2 12. december 1975 mm 2. stran # glasbena mladina 12. december 1975 dramilo mladim dopisnikom Pred vami je številka Glasbene mladine, s katero se poslavljamo od leto&ijega koledarskega leta. Tudi v prihodnjem letu si bomo prizadevali naše bralce obveščati o novostih v glasbenem življenju, obenem pa si želimo vnesti kaj novega, kar bi popestrilo vsebino našega časopisa. Ne bi bilo napak, če bi se več oglašali tudi naši mladi bralci. Z največjim veseljem bomo objavili vaše prispevke in če se komu med vami primeri kaj zanimivega z glasbenega področja, naj to napiše in nam sestavek pošlje, da bodo njegovega doživetja vsaj malo deležni tudi vsi'tisti, ki berejo naš časopis. Dobrodošle pa bi nam bile tudi vaše želje in predlogi. Upamo, da boste še dalje v takem številu prebirali naše vrstice, zato vam vsem želimo srečno in uspehov polno novo leto! UREDNIŠTVO se ena organizacija v pomurju Po programu obiska občinskih organizacij Glasbene mladine Slovenije smo obiskali tudi Mursko Soboto. Delo Glasbene mladine v Murski Soboti je že utečeno, zato imajo tudi vidne rezultate. Na lanskem kvizu „Mozart“ sta obe ekipi dosegli pomembno uvrstitev, dva avtobusa mladih iz Prekmurja sta bila na dnevu Glasbene mladine v Križankah. Število naročnikov našega glasila narašča in prvič so se tudi tri mladinke udeležile poletnega tečaja v Grož- Slika na naslovni strani: učenci osnovne šole Zgornja Kungota pri glasbenem pouku njanu. Tudi koncertno življenje je kar pisano. Letos bodo pripravili štiri komorne koncerte, dvakrat bodo obiskali opero in se udeležili baletne predstave. Kot poslušalci sodelujejo mladi na občinski reviji pevskih zborov in na koncertu pomurskega simfoničnega orkestra. Se posebno je treba poudariti, da gredo soboški Glasbeni mladinci tudi na vsakoletni festival sodobne glasbe v Radencih. Klubska dejavnost je že stekla, saj je bila na srednji ekonomski šoli že vrsta predavanj z glasbenimi primerki - od domače ljudske pesmi do predstavitve del svetovne glasbene literature. Poleg tega razmišljajo tudi o možnostih kluba GLasbene mladine v lepo opremljenih prostorih mladinskega lduba. Tako ni čud no, da so se ideje Glasbene mladine „nalezli“ tudi v sosednji Lendavi in odkar je dobil kraj tudi samostojno glasbeno šolo in profesionalnega delavca na ZKPO‘ ne bo ostalo samo pri željah, idejah in načrtih. Tako lahko v kratkem pričakujemo tudi v Lendavi koncert z javno tribuno, ki bo hkrati tudi „uradna“ ustanovitev občinske organizacije Glasbene mladine Lendava. A. K. izkaznica in članarina Zadnjo oktobrsko soboto in nedeljo je bila v Strugi ob Ohridskem jezeru druga seja zvezne konference Glasbene mladine Jugoslavije - in prva, ki jo je v celoti vodil novi predsednik Jadranko Jelič. (Na prvi seji konfefence, med kongresom v Jajcu, je bil šele izvoljen). Da smo se morali peljati tako daleč na jug, je bila želja makedonske Glasbene mladine: Glasbena mladina Makedonije se je zasnovala sicer prej kot pri nas v Sloveniji, je pa nekaj let preživljala težko krizo, tako da se zdi, kot da se je v drugo rodila. Priprava konference na makedonskih tleh naj bi bila priznanje njeni učvrstitvi in napredku, hkrati pa spodbuda za še uspešnejše nadaljnje delo. V skopo odmerjenem času smo morali obdelati več zamotanih vprašanj, med drugim tudi o poslovniku zvezne konference, o nekaterih spremembah v jugoslovanskem statutu ter o pravilniku o podeljevanju zlatih značk. V dolgi razpravi se je pokazalo, da imajo posamezne republiške organizacije o njih kaj različno predstavo, nedvomno izraža- jočo različnosti razmer na domačih terenih. Vendar smo na koncu uredili vse v zadovoljstvo vseh republiških organizacij. Sprejet je bil poslovnik, glede statutarnih vprašanj je bilo sklenjeno, da se po poti, ki jo določa statut, sproži postopek za morebitno spremembo mandata posameznih zveznih in republiških organov od dve na štiri leta, za zdaj pa morajo republiške organizacije uskladiti svoje statute z jugoslovanskim, takšnim, ko je. Pravilnik o podeljevanju zlatih značk smo ocenili za nezadostnega in ga mora statutarna komisija izboljšati, upoštevajoč sugestije republiških organizacij. Med drugimi, vsebinsko najpomembnejšimi zadevami - je bilo sprejetje programa dela zvezne konference GMJ za naslednje leto, ki je zelo obsežen in nadroben, a tudi ne neizvedljiv, skupaj s finančnim načrtom, ki zaradi pomanjkanja denarja - kljub znatnemu zvišanju kotizacije posameznih republik -predvideva zmanjšanje nekaterih akcij in zvezne participacije na minimum. Odločili smo se za vsejugoslovansko člansko karto ter enotno letno članarino v višini šest dinarjev. Poslušali in odobrili smo nekaj poročil (pozornost je vzbudilo zlasti na široko podano in utemeljeno poročilo p letošnjem Grožnjanu), uokvirili sestavo strokovne službe GMJ in njene finančne postavke. Glasbena mladina Srbije se bo lotila še ene mednarodne akcije, kviza o glasbi 20. stoletja. Konferenca je tudi odločila, da bo naša naslednja seja konec marca ali v začetku aprila v Črni gori, naslednja tematska konferenca pa v jeseni; njena tema bo kultura v samoupravni družbi in programi glasbene mladine. jh marksizem o glasbi V kongresni dvorani hotela Adriatic v Opatiji je bilo 3. in 4. novembra 1975 posvetovanje na temo: Marksizem o glasbi. Posvetovanje, ki ga je organizirala Zveza društev glasbenih pedagogov Jugoslavije, realiziralo pa društvo glasbenih pedagogov Hrvatske, je bilo rezultat želje organizatorja, da sproži razpravo o marksistični usmeritvi glasbene vzgoje pri nas, kakor tudi rezultat želje, da začnemo razpravljati o nekaterih teoretičnih vprašanjih, ki jih pri reformi glasbene vzgoje ne bi smeli prezreti. Od posvetovanja ni bilo pričakovati do- končnih odgovorov na vprašanja, ki so povezana s poskusi razjasnjevanja osnovnega problema - kako v glasbeno vzgojo vključiti marksistično idejno usmeritev, ali je to sploh mogoče in v kakšni obliki. Posvetovanje je bilo samo prvi korak v stremljenju razjasnjevanja osnovnega problema, samo uvod za nadaljnja razmišljanja, iskanja in razprave. Zato posvetovanje ni dalo konkretnih sklepov, ki bi že sedaj lahko služili kot osnova za določene praktične posege v vsebinsko fiziognomijo in vzgojno strukturo glasbeno-izobraževalnega sistema pri nas. Že zaradi vsebinske koncepcije posvetovanja, ki je bila taka, da od najbolj splošnih in najširših vprašanj postopoma preidemo h konkretnejšim vprašanjem s področja glasbene vzgoje, ni bilo pričakovati od tega posvetovanja konkretnih rezultatov. Glede na splo&io smer posvetovanja je prva tema obravnavala splpšen pomen marksizma v današnjem času - marksizem kot svetovni nazor. O tem je predaval dr. Rasim Muminovič, profesor filozofske fakultete v Sarajevu. Dr. Milan Rankovič,, univ. profesor iz Beograda, je govoril o temi: Marksizem in umetnost. V svojem izvajanju je obravnaval teoretično pojmovanje marksizma v svetu, ki ni monolitno, kar se kaže v razlikovanju avtentičnega in dogmatskega marksizma ter poudarja interdisciplinarno proučevanje umetnosti, sociologije umetnosti, estetike in zgodovine umetnosti. Profesor filozofske fakultete iz Zagreba dr. Danko Grlič je govoril o temi Avtonomni ali družbeno pogojeni razvoj glasbe. Ta tema je zasnovana na vprašanju - glasba z namenom ali glasba zaradi glasbe, la ga predavatelj obravnava iz različnih filozofskih aspektov in obdobij. Ostali dve temi sta bili nekoliko bolj povezani z glasbeno vzgojo in izobraževanjem. O temi: Idejnost v glasbeni vzgoji je govoril Vladislav Vukovič, svetnik za marksistično vzgojo pri republiškem zavodu za šolstvo v Titogradu, o temi: Glasbena šola kot faktor osveščanja mladega človeka pa je govoril Andri-ja Tomašek iz Zagreba. Izvajanju predavateljev je sledila daljša razprava. Posvetovanja se je udeležilo okrog 200 glasbenih pedagogov, predstavnikov glasbene mladine ter predstavnikov ustanov za napredek vzgoje in izobraževanja. Zaradi velikega zanimanja za posvetovanje, vsebinske koncepcije, velike kvalitete nekaterih predavanj in izzvanih reakcij v diskusiji, lahko to posvetovanje ocenimo kot zelo koristno in dobrodošlo. NENA HOHNJEC Izdaja Republiška konferenca Glasbene mladine Slovenije - Ureja uredniški odbor: Marijan Gabrijelčič (glavni urednik), Primož Kuret (odgovorni urednik), Anton Janežič (lektor), Dušan Rogelj, Kaja Sivic (sekretar uredništva), France Anžel (tehnični urednik). Naslov uredništva: Ljubljana, Krekov trg 2, tel. 322-367. Tekoči račun pri SDK Ljubljana, št. 50101-678-49381. Tiska Tiskarna Ljudske pravice. Izhaja šestkrat na šolsko leto. Celoletna naročnina 14 din, cena posameznega izvoda 3 din. Oproščeno temeljnega davka od prometa proizvodov po sklepu Republiškega sekretariata za informacije 412-1/72, z dne 22. oktobra 1973. Uredniški svet: RK ZSMS, Tone Lotrič (ZKPOS), Dušan Vodišek (ZDGPS), Jože Stabej (DGU), Dane Škerl -(DSS), Miloš Poljanšek, Ciril Vertačnik (RK GMS), delegacija uredništva: glavni in odgovorni urednik in sekretar uredništva. Izdajanje časopisa sofinancira Kulturna skupnost Slovenije. 12. december 1975 glasbena mladina • stran 3 deset let glasbene mladine maribor Decembra mineva deset let ci ustanovitve Glasbene mladine Maribor. To je najstarcjša naša organizacija v Sloveniji. Glasbena mladina je zmeraj dajala mikavne in bogate programe glasbenih prireditev za mlade v Mariboru in njegovi bližnji ter širši okolici Iz leta v leto so akcije zajemale vedno več mladih od osnovnih in srednjih do visokih šol v Mariboru. Delo je nemoteno teklo, zato gre priznanje ljudem v sami organizaciji in na terenu, Id so skrbeli za sto in sto nadrobnosti, potrebnih za to delo; zanje poslušalec navadno ne ve. Veliko vlogo so pri tem imele mariborske kulturne ustanove, ki so gmotno in moralno podpirale Glasbeno mladino. Z dogovaijanjem me• D marsičesa, če bi imeli organiziran celodnevni pouk. Ta daje veliko možfl ^vsl za udejstvovanja, posebno na dobro opremljenih šolali, a kaj ko ima vslvzt medalja dve plati, kot pravimo, in so tudi pri celodnevni šoli temne ali b rečeno problematične strani. ^ej Med njimi je za otroke v Kungoti ena najbolj perečih oddaljenost šole *uit učenci so doma večinoma sila potrebni staršem pri delu in niso vajeni po] Spl, dneva zapraviti za lastne potrebe. Polovica leta ima zelo kratke dnev<1 sv starši si težko predstavljajo, da bi otroci odšli, še preden se dvigne dan, ii °kc iz šole vrnili ponoči, saj imajo nekateri od avtobusne postaje tudi po hoda do doma! Če bi odpadle vse ovire, če bi ob šoli nekoč stal lep blok in tudi če bi kdaj ne bila v denarni stiski, teh te?av ne bo moč kar tako odpraviti. T fc vod lihi dol i kljub vsemu je šola v Zgornji Kungoti prisrčna, prijetna in gostoljubni'em prepričana sem, da bo takšna tudi ostala. Stefan sledzinski :ev; gla; fii , I le) •lat pouk nove glasbe drugod Pouk nove glasbe, oziroma glasbe sodobnih avtoijev, je Pov*lf trd oreh. Precej izkušenj so si nabrali o tem na Poljskem, kjefll tudi nova glasba živo zasidrana. O teh izkušnjah nam govori Stel Pl 1 •_1. • .1? « ^ Dnlaoll Murlf II Sledzinski, povzeli pa smo jih po poljski reviji Polish Musič lanskega leta (1974/5). Večina glasbenih vzgojiteljev še vedno misli, da otroci niso sposo izvajati sodobne glasbe, saj so tehnične in interprctacijske zahteve v teh d Za katere so mislili, da so nesprejemljive za otroke, sploh niso bile Problem. Učenci so premostili težave celo hitreje in bolje kot poklicni eniki. Vzrok je čisto preprost. Otroci še nimajo nobenih globoko ginjenih navad, ki jih privzgoji stari način igranja. Zato se novi glasbi : e Prilagodijo, ter ob izvajanju pogsoto najdejo zadovoljstvo. - Jbis smo razširili še na komorne skupine z različnimi in vedno Analnimi instrumenti. Ker je tudi to uspelo, je poskus zajel še orkester '°r. Rezultati so bili tako prepričljivi, da smo se odločili za javno lustracijo. Organizirali smo koncerte sodobne glasbe, ki so jo izvajali i '■ Dva med njimi sta bila realizirana v okviru mednarodnega festivala lovska jesen*1. Projekt zdaj ni bil več v fazi eksperimenta. Rezultati so ! 1 ^trajen argument, da sodobna glasba otrokom ni dostopna. Program y l^eč že takrat vključeval lepo število del, ki so jih napisali nekateri 'lejši poljski skladatelji, e pitate tega dela bi povzeli takole: >KsPlošno veljavna, vendar nedokazana predpostavka, da nova glasba '*1 svojih tehničnih in interpretacijah zahtev otrokom ni dostopna, je ipokončno ovržena; vodilni skladatelji so razširili produkcijo solističnih, komornih, orke-11,1 in zborovskih del, namenjenih predvsem otrokom; > S dokazano je bilo, da je treba take skladbe vpeljati v programe glasbenih ^ na nižjih stopnjah. Nekateri učitelji pa niso čakali na uradne ifttnbe in so skladbe nove glasbe že sami uvrstili v sporede svojih '■ož- eni založniki so spet začeli tiskati dela, ki so jih prej imeli za finančno tveganje; Pomočjo novih učnih programov (če jih bodo šole sprejele in bomo dobili kader izvajalcev, ki jim nova glasba ne bo delala težav, ■tat - vse pogosteje jo bomo lahko slišali na koncertnih odrih. ,1 fre gauthier — nator za vzor pl j^ih dneh novembra smo lahko v Ljubljani pozdravili gosta, francoske-zikologa in glasbenega komentatorja Andreja Gauthierja. Prijetno je t *’* moža srednjih let, ki je razgledan ne samo na glasbenem, temveč jjjj19 drugih kulturnih področjih, kije prepotoval že lep kos sveta in ki s ? Pozna največje glasbene duhove našega časa, med njimi skladatelja i * Messiaena in enega najznamenitejših dirigentov današnjih dni, Pierra I 0*• Vse to se seveda odraža na muzikologovi široki in pestri dejavnosti. ...ki našteli vrsto njegovih dosežkov, od pisanja knjig z muzikološko .. *°> saj je specialist za ameriško glasbo, do vodenja ene od pariških “ ^skih hiš, uredništva oddaje o neznani glasbi na francoskem radiu in' *tanja glasbene dejavnosti mediteranskega kluba, ki ima enega izmed v v Pakoštanih v Dalmaciji. pl je kljub vsemu najzanimivejše dejstvo, da Andre Gauthier že dobrih ^komentira mladinske koncerte v Parizu, po Franciji in v tujini. Kot i yu. ®ktiven član organizacije Glasbene mladine (Jeunesses Musicales) evJe Vse dosežke na tem področju in s svojim pogostim komentiranjem [i * a levji delež h glasbeni vzgoji francoske mladine. Njegove razlage so e i(1,ne. duhovite in neposredne, ker je to človek, ki zelo hitro naveže stik ti *ki in jma pri svojem delu izredno rutino. ^ e ^ bi bilo napačno omeniti, da ima v Franciji šolska glasbena vzgoja program, ki je za dijake obvezen, se pravi, da nekako od osmega b^a mladilla sli5> v šolskem okviru nekaj komentiranih koncertov letno, ot ash* sestavliati program za to starost zelo težko, še teže pa je verjetno /e icri° dijakom osmih let razlagati, toda to je ena od nalog Andreja J ta K ilei i jo z veseljem in imetno opravi. -jp u . ^ r 0rnentiranja naš gost zelo rad ustreže s samostojnimi predavanji o fieb! ^ °premlja s poslušanjem plošč in celo z diapozitivi. V času, ki ga % 'i V Ju goslaviji, je imel lepo število predavanj in to v Beogradu, " >vih tu *n nazadnje v Ljubljani. Pri nas smo imeli priliko slišati dve od o i,tem ~ za Glasbeno mladino in Gimnazijo Vič je pripravil preda-itn. glasbenih pesmih francoskega poeta Paula Verlaina ter za francoski f> ®enter predavanje z naslovom „osem stoletij francoske ljubezenske 118 precc‘j redko obravnavano temo, to je sožitje pesništva in glasbe. L * f, ne glasbene manifestacije pri nas ravno niso pogoste, zato je bil e boškega muzikologa toliko bolj razveseljiv dogodek. In ker Andre °beh predavanjih smo lahko bili deležni zanimivih podatkov in glasbena mladina • stran 9 Gautier ni redek gost v Jugoslaviji, lahko upamo, da bomo njegova predavanja imeli priložnost še kdaj slišati. V sredo, 5. decembra 1975 se je A. (laiitluer ljubeznivo odzval vabilu in na VII. gimnaziji v Ljubljani predaval na temo ,,Uglasbitve Verlainovih pesmi". Predavanje so obiskali dijaki, ki imiyo za praktična znanja francoski jezik. Dijaki so imeli priliko slišati moderno francoščino, recitacijo in glasbene primere reproducirane s plošč. Posebej glasbeni primeri so bili za dijake zanimivi, saj omenjenih francoskih komponistov ne poznajo. Sicer pa so dijaki mnenja, da je bilo predavanje vsestransko odlično in bi si podobnih še želeli. Gauthier je v pogovoru izrazil zadovoljstvo, ker se mu je enkrat ponudila prilika predavati gimnazijskim dijakom, ki se v šoli uče francoščino, saj je drugod po Jugoslaviji, kjer je predaval, ni imel. Vsekakor smo imeli priliko slišati zelo izkušenega predavatelja, ki zelo dobro zaznava reakcije poslušalstva, saj je vsakokrat, ko je pozornost dijakov padla - zaradi včasih težjega izražanja - prišel na dan z glasbenim primerom. Predavanje je doseglo namen, suj so dijaki zelo zbrano sledili izvajanjem A. Gauthiera in imeli priložnost slišati zares nekaj novega in to v tujem jeziku, tako da je bila korist dvojna. KGM govorica vseh ljudi Med tekmovanji, na katerih se merita znanje in moč un.etniškega izražanja, sodijo tudi tekmovanja mladih pianistov. Poleg tekmovanj v Moskvi, Bruslju in Parizu se uvršča med velika mednarodna tekmovanja pianistov tudi tekmovanje v Varšavi. Vsako peto leto je; letos so že devetič zaplapolale zastave pred Narodno filharmonijo in v dvorani pred doprsnim kipom Frede-rika Chopina. Kako je 126 let po Chopinovi smrti njegova glasba še vedno priljubljena, priča število tekmovalcev. Stoosemnajst mladih iz tridesetih držav se je spoprijelo s skladbami iz celotnega opusa tega velikega klavirskega poeta. Kot na vsa tekmovanja, so tudi v Varšavo prispele najmočnejše ekipe iz Sovjetske zveze, Amerike in Jappnske. Tekmovanje je trajalo od 7. do 28. oktobra in vse dni so domači in inozemskimi poslušalci zasedli filharmonijo do zadnjega kotička. Z nekoliko grenkobe in celo malo zavisti sem opazo- vala mlade Poljake, dijake-študente, ki so stali na vseh prehodih od odra do izhoda in dve do tri ure nepremično in zaverovano poslušali. Ponovno sem živo občutila, kako resnično je glasba govorica vseh ljudi, kako podira pre-graje, ki nas ločujejo. Koliko truda, odpovedovanj in ljubezni do glasbe poleg prirojenih sposobnosti zahteva tako tekmovanje, si marsikdo le težko predstavlja. Zmagal je Poljak, devetnajstletni Krystian Zimennan iz Katovic. Dobil je prvo nagrado in zlato medaljo, nagrado za najboljšo izvedbo mazurk, ki jo podeljuje komite radia in televizije, nagrado za polonezo, ki jo podeljuje združenje I;. Chopina. Zimermanu je odprta pot na vse svetovne koncertne odre. Ni pa njegov namen, kot je povedal, da bi si pričel polniti žepe z denarjem, temveč ga čaka delo, študij brez oddiha. Nise boril za nagrado, za točke, ni mislil na mesto v seznamu končnih rezultatov. Bilje zadovoljen in srečen, da lahko sedi za klavirjem in igra. Tako zadovoljstvo in navdušenje ga prevzame vedno, pa naj igra pred profesorjem, doma ali pred publiko. Drugo nagrado in srebrno medaljo je prejela triindvajsetletna Rusinja, Dina Joffie, ki je navdušila s svojo brezhibno tehniko in svojstvenim načinom izpovedovanja: tretjo nagrado in bronasto medaljo pa devetnajstletna Tatjana Fiedkina iz Moskve. Naslednje tri nagrade so pripadle Pavlu Gigilowu iz Sovjetske zveze, Deanu Kromerju iz ZDA in Dini Casco iz Brazilije. Izzveneli so zadnji toni Chopinovega koncerta v e-molu, navdušena množica je počasi zapuščala filharmonijo, pred katero so še zadnjič zaplapolale zastave tridesetih držav. Bo čez pet let med njimi zaplapolala tudi naša? TANJA ZRIMŠEK 10. stran • glasbena mladina koncertni telegrami 7. novembra 1975 - sta se nam v ciklusu Ljubljanski umetniki Ljubljani po dolgem času predstavila tenom irani flavtist Boris Čampa in pianist Marijan Lipovšek. V svojem programu sta prepričljivo predstavila dela Kreneka, P. Hindemitha. W. Pi-stona, F. Poulenca, A. Roussela, A. Webra in F. Martina. 10. novembra 1975 - je dirigent Anton Nanut z orkestrom Slovenske filharmonije ponovil del programa, ki ga je naš orkester izvajal na oktobrski turneji po Italiji, Švici, Belgiji in Zahodni Nemčiji. Dirigent je navdušil' publiko z izvedbo Tajčevičevih Balkanskih plesov, z interpretacijo 5. simfonije P. I. Čajkovskega, v Trojnem koncertu za violino, čelo in klavir pa se je še posebej odlikoval Trio Tartini (Dejan Bravničar, Ciril Škerjanec, Aci Bertoncelj). 11. novembra 1975 - je imela klavirski recital sovjetska pianistka Irina Smorodinova. V zelo zanimivem programu - F. Schubert: Štirje impromptuji op. 142 in S. Prokofjev: Visions fugitives op. 22 ter v Sonati št. 6 v A-duri istega skladatelja - nam je pianistka pokazala svojo veliko muzikalno in tehnično zrelost ter izredno sposobnost za stilno niansiranje. 14. novembra 1975 - se je ljubljanski publiki predstavil sovjetski dirigent Fuat Mansurov. Dirigent z izrednimi sposobnostmi je z orkestrom SF v prvem delu izvedel Simfonijo Radom ira Petroviča in Hačaturja-nov Koncert za klavir in orkester. V njem je kot solistka sodelovala-češka pianistka Mirka Pokorna. Zahteven koncert je odigrala s prepričljivostjo in tehnično briljanco. V drugem delu je orkester SF zaigral 2. simfonijo Aleksandra Borodina ter navdušeni publiki dodal še Boro-dinove Polovskc plese. 15. novembra 1975 - Zbor in orkester Consortium musicum Ljubljana je pod vodstvom svojega dirigenta Mirka Cudermana izvedel oratorij Josepha Haydna Štirje letni časi. Kat solisti so nastopili Zlata Ognjanovič, Jurij Reja in Ivan Sancin. Zanimivo delo, ki se ga le redkokdo loti, so izvedli skrbno in prizadevno. 17. novembra 1975 - V zanimivem programu sta se nam poleg Komornega ansambla SF predstavila tudi Kvintet trobil SF ter Trio Lorenz. Kvintet trobil SF je najprej zaigral tri kratke skladbe baročnega angleškega skladatelja Henryja Purcclla, nato še 3 canzone italijanskega skladatelja Giovannija Gabrielija. Dela je izvedel odlično, z žarom in bleskom, ki ga prav trobila lahko dosežejo. Srebotnjakove Micro-Songs za 13 instrumentov in sopran-solo je zelo zanimivo, duhovito napisano delo, v katerem se odlikuje skoraj vsak posameznik. Tudi dve skladbi za trio - Švarov trio Posavje 1941 ter Trio v e-molu Dimitrija Šostakoviča sta dobri deli, ki ju je Trio Lorenz zelo dobro odigral. 19. novembra 1975 - Dirigent Ernest Bour, že stari znanec ljubljanskega občinstva, je z or- ob letošnji nagradi V oktobru je Trio Lorenz prejel nagrado Društva slovenskih skladateljev, ki jo društvo vsako leto podeljuje najzaslužnejšim izvajalcem del domačih avtorjev. Nagrada pomeni hkrati stimulacijo slovenske glasbene produkcije, kakor tudi spodbudo reproduktivnim umetnikom za čim večje vključevanje del domačih skladateljev v njihove koncertne programe. Slovenske literature, namenjene klavirskemu triu, je malo. Glasbena zapuščina iz obdobja romantizma obsega le deli Benjamina Ipavca in Rista Savina. Večje zanimanje za to klasično instrumetalno zasedbo srečamo pri skladateljih polpretekle dobe in naše sodobnosti. Našteli bi lahko celo vrsto skladateljev od L. M. Škerjanca, Arniča, Ukmarja, Švare, Šivica, Lebiča, Ramovša, Štuhca, Mihelčiča in Stibilja do Lovca in Vaude. Mnoga izmed teh del so nastala prav na pobudo Tria Lorenz in so izvajalcem tudi posvečena. Kot primer navedimo le Lebi-čeve ..Ekspresije" in Ramovševe „Kontraste“, ki jih je Trio Lorenz izvedel doma in v tujini že prek 100-krat. „Kaj vam pomeni poustvarjanje slovenske glasbe," smo povprašali Trio Lorenz* ,,Predvsem dolžnost," je bil odgovor, ..dolžnost, ki jo ima sleherni slovenski reproduktivni umetnik do domače ustvarjalnosti. Pa tudi pomena izv;yanja slovenskih del v tujini ne smemo prezreti. Mnogokje so naša dela vzbudila izredno pozornost in pogosto smo se vračali iz tujine z naslovi, na katere naj bi poslali partiture, plošče in informacije o slovenskih avtorjih. Tako so mnoga slovenska dela sprejeli v svoj program tudi tuji poustvarjalci." ,,Kakšno mesto zavzemajo slovenska dela v vaših koncertnih programih? “ ..Pravzaprav nam je prešlo že v navado, da v svoje programe obvezno vključimo tudi domače, slovensko delo. Edina izjema so koncerti, pri katerih prireditelji vztrajajo pri slogovno izenačenem programu. Isto velja tudi za mladinske koncerte." Trio Lorenz poseže včasih tudi po sami domači glasbeni literaturi in sodi tako med (žal preredke) slovenske reproduktivce, ki si izbirajo slovenski celovečerni program. „Kako bi lahko ocenili sodobno slovensko ustvarjalnost, namenjeno klavirskemu triu? “ „V začetku so bili skladatelji še nekoliko skeptični glede možnosti sodobnega ustvarjanja za to izrazito klasično zasedbo. Vendar so začetne težave izredno uspešno premostili in uspelo jim je najti vrsto novih zvočnih razpoloženj in efektov. Nekateri se pri skladanju držijo tradi-donalnejših kompozicijskih prijemov, medtem ko je drugim uspelo iz klasične zasedbe izvabiti popolnoma nove zvokovne možnosti in kombinacije." ..Katero je bilo prvo slovensko delo, ki sta ga izvajali? “ „To je bil klavirski trio L. M. Škerjanca, ki smo ga izvedli že leta 1958." „In koliko izvedb slovenskih del' bi lahko našteli v času svojega umetniškega udejstvovanja? “ ..Približno 400-kr at smo izvedli dela slovenskih avtorjev. Tudi snemanje slovenskih del sodi v našo programsko usmeritev: na obe plošči, ki smo jih izdali, smo posneli tudi po eno slovensko delo (Lebi-čeve ..Ekspresije" in Ramovševe ..Kontraste"). Za domače pa tudi številne tuje 1 radijske postaje smo posneli vrsto slovenskih del, da bi tudi po tej plati lahko prispevali k afirmaciji slovenske glasbene ustvarjalnosti Prav tako smo vključevali slovenska dela tudi v televizijska snemanja." Trio Lorenz imenujemo v Glasbeni mladini že kar „naš trio", saj se bratje Lorenz vedno ljubeznivo odzovejo na vsa vabila na mladinske koncerte. Počasi ne bo več nobene šole, dvorane ali kulturnega društva s klavirjem, kjer ne bi skušali približati glasbo najmlajšim poslušalcem. Tako smo jih povprašali še o njihovih izkušnjah, kako sprejemajo slovenska dela na mladinskih koncertih. „Brez dvoma je pozitivno, da se predstavljajo slovenska dela tudi mladim poslušalcem, čeprav se je seveda že tudi zgodilo, da so mladi kakšno skladbo sprejeli z nerazumevanjem. Prav mladi poslušalci, vs^j del njih, bodo postali koncertno občinstvo in zato je prav, da se čim 12. december 1975 prej seznanijo tudi z domačo glasbeno ustvarjalnostjo. Mladi poslušalci sprejemajo sodobno glasbo drugače kakor starejši, ki sO zrasli s tradicijo in so z njo tudi tesneje povezani. S tem lahko izpolnjujemo še eno svojo poustvarjalno dolžnost: po eni strani skušamo mladim približati sodobno glasbo, po drugi strani pa jih seznanjamo s sodobnimi tokovi slovenske glasbene ustvarjalnosti. Omogočimo jim primerjanje domačih del s sodobnimi kompozicijami drugih narodov in tako skušamo premagati, žal, še pogosto prisotno stališče, da domače stvaritve nimajo iste umetniške vrednosti, kakor tuje. Seveda zahtevajo ta dela še skrbneje pripravljen komentar, kakor dela iz klasičnega repertoarja za klavirski trio." Toliko so nam povedali bratje Lorenz ob nagradi Društva slovenskih skladateljev. Njihovo poustvarjalno delo je načrtno in zavestno, so se odločili za popularizacijo domačih del ter določili stalno mesto slovenski glasbeni produkciji v njihovem programu. Gotovo odločitev, ki bi jo vejalo posnemati, saj posvečamo slovenski glasbeni ustvarjalnosti vse premalo pozornosti in tako mnoga dela slovenskih skladateljev ne dobijo javnega in širšega priznanja, ki bi ga sicer zaradi svoje kvalitete zaslužila. ALENKA KERSOVAN popolni zven filharmonikov Zadnje dni oktobra se je orkester Slovenske filharmonije vrnil s štirinajstdnevne turneje po Italiji, Švici, Belgiji in ZR Nemčiji, kjer je pod taktirko Antona Nanuta in Antona Kolarja gostoval v desetih krajih z desetimi koncertnimi nastopi. Ansambel je odšel na svojo uspešno pot z dvema programoma, pri tem so se izmenjavali solisti in dirit genta. V italijanski Brescii, na mednarodnem festivalu v Monsu v Belgiji in v Aschaffenburgu, Heiden-heimu ter Villingenu v Zapadni Nemčiji so naši glasbeniki izvedli Tajčevičeve Balkanske plese v in-strumentaciji Boga Leskovica, Beethovnov trojni koncert s solisti Acijem Bertoncljem, Dejanom Bravničarjem ter Cirilom Škerjancem -triom Tartini, in nazadnje 5. simfonijo Petra Iljiča Čajkovskega. V vseh teh krajih je orkester vodil dirigent Anton Nanut. V Švici je ansambel nastopal pod vodstvom dirigenta Antona Kolarja in to z drugim programom; po prvi točki, ki je v obeh programih ostala ista, je izvedel Pa-ganinijev 6. koncert za violino in orkester ter Dvoržakovo 9. simfonijo. Na nastopih v Švici, v Zuerichu, Bernu, Genevi in Lausanni, je kot solist sodeloval italijanski violinist Salvatore Accardo, le v Locarnu je bil program sestavljen tako, da je orkester po drugi točki, Beethovnovem trojnem koncertu, zaigral Dvoržakovo simfonijo, ki je verjetno požela največ uspeha na turneji. 12. december 1975 Oba dirigenta smo povabili na pogovor. Opisali bomo nekaj njunih vtisov z minule turneje: Upam, da ne bo odveč vprašanje o tem, kako je bila turneja organizirana in kako je bil izbran program. ANTON NANUT: Naši koncerti na gostovanju so bili namenjeni abonmajskemu občinstvu, ki posluša ciklus koncertov gostujočih orkestrov. Zanimivo je, da organizacija ni hotela sprejeti v program avant-gardnejših del. Tokrat je bil torej spored usmerjen k popularnejši glasbi, drugič pa bomo vključevali tudi kaj sodobnejšega. Z organizacijo Cecilia iz Ženeve smo bili prvič v stiku, zato nismo bili dovolj vztrajni, da bi nam uspelo predstaviti celotno produkcijo. ANTON KOLAR: V Švici je naš ansambel nastopal v abonmaju koncertov Klubhaus, ki so najboljši abonma v Švici in v katerega smo bili vključeni na priporočilo svetovno znanega pianista Andreja Wattsa, ki je pred dobrim letom nastopil pri nas v Ljubljani. Organizacija Klubhaus je del zelo velike firme Migros in skrbi za večino kulturnega življenja v Švici, od gledaliških in koncertnih do šolskih prireditev. Kakšni pa so Vaši vtisi o načinu organiziranja koncertov v krajih, ld ste jih imeli priložnost spoznati? ANTON NANUT ANTON NANUT: Z našim orkestrom sem gostoval v Italiji, Belgiji in ZR Nemčiji, po večjih in manjših krajih. Povsod so bili koncerti izredno dobro pripravljeni in razen v Monsu, kjer smo igrali v okviru mednarodnega festivala, so bile vstopnice za naše nastope vnaprej razprodane. Čeprav večina dvoran, ki smo jih spoznali, ni namenjenih izključno koncertom, so pogoji v njih izredno dobri, odri so prostorni in odlično pripravljeni, tako da se lahko orkester na njih kar najbolje razporedi ter pokaže vse svoje zmogljivo-S[?‘ V. Nemčiji, na primer, smo malo skeptično pričakovali pogoje v majhnih mestih, kjer smo nameravali gostovati, toda veselo sta nas presenetili tako organizacija kot publika. V Heidenheimu imajo dvorano, veliko približno za štiri naše . harmonične, ki je moderno grajena v betonu in lesu in ima prekrasno akustiko. Tudi mali Villingen ima prenovljeno gledališče, kjer razmere ne zaostajajo. Pri vsem tem se ne moremo znebiti misli na našo dvorano in spet in spet je že^a nas vseh, da pridemo čimprej do dvorane, v kateri bi naši glasbeniki lahko uresničili svoje zmogljivosti. Za ilustracijo naj omenim drobno pripombo ruskega dirigenta Mansu-rova, ki je pred nedavnim gostoval v naši filharmoniji: »Orkester velik -sala mala!" je izjavil na v^ji. Kakšna je bila publika, pred katero ste nastopali? ANTON KOLAR: Publika, ki smo jo spoznali, je izredno izobražena in spremlja izvedbo z neverjetno pozornostjo, tako da sem po drugem stavku simfonije iz Novega sveta slišal pravi vzdih olajšanja, ko se je končala intenzivnost Dvorža-kove glasbe. Izredno všeč mi je pri tej publiki spontana reakcija, ki brez zadržkov pokaže simpatijo ali antipatijo do izvajalcev. ANTON NANUT: Kar zadeva občinstvo, bi rad povedal, da smo v Italiji doživeli izredne aplavze in smo morali kar naprej dodajati. Italijanska publika je seveda močno emocionalna in bila je navdušena že nad prvim izvedenim delom, nakar se je navdušenje stopnjevalo do konca koncerta. V Brescii smo že prej gostovali, .tam poznajo tudi naš operni ansambel, in dobili smo laskave kritike, da se mnogo članov našega orkestra lahko meri z evropsko ravnijo. Ti abonmaji so razprodani, kajti predvsem v manjših mestih pomeni ANTON KOLAR obiskovanje koncertov eno od družabnih obveznosti Zanimivo je morda to, da je med poslušalci kljub iz-. redno dragim vstopnicam veliko mladine. Ali je bilo morda kje ozračje izrazito boljše? ANTON KOLAR: Najprijetnejše vzdušje in myprisrčnejši aplavz, ki se ni in ni hotel poleči, je bil v Locarnu, kjer smo nastopili v okviru festivala Ascona. Tam je štirinajst dni pred nami igrala Moskovska filharmonija z dirigentom Kondraši-nom; po zagotovilu organizatorjev smo doživeli mi lepši sprejem. Pozabiti tudi ne morem publike v Bernu, ki je po Dvoržakovi simfoniji zahtevala dodatek s ploskanjem in cepetanjem. Vsi od prvega do zadnjega or-kestraša in vodstva filharmonije smo bili presrečni po vsakem koncertu, tako da objemanju in poljubljanju ni bilo konca in so se ti uspehi praznovali pozno v noč. Takšna turneja ima gotovo določen vpliv na celoten ansam- bel. Se nastopanje doma in pred tujo publiko razlikuje? ANTON NANUT: Soočenje z mednarodnimi dosežki je potrebno in pozitivno in na tej dolgi in naporni turneji smo imeli močno konkurenco, saj je publika po teh krajih vajena kvalitetnih programov in dobrih izvajalcev. Na mednarodnem festivalu v Monsu so med drugimi nastopili tudi Moskovska in Londonska filharmonija, radijski orkester iz Berlina, simfonični orkester iz Osake ter podobni, kar dovolj zgovorno priča o kakovosti izvajanja. Taka turneja je velika vzpodbuda za celoten ansambel in vse kritike nas bodo opogumljale pri nadaljnjem delu. Omenil bi, da so bili tako orkester kot tudi solisti od koncerta do koncerta v boljši formi in sta tehnična dognanost in izraznost kljub naporom rasla, s čimer je naš ansambel pokazal veliko vzdržljivost in umetniško raven. 1 ANTON KOLAR: V abonmaju Klubhaus so nastopili kraljevska Londonska filharmonija, Dunajski simfoniki in berlinski Rias, tako da smo imeli izredno konkurenco, posebno zame kot mladega dirigenta je bil nastop med velikani kot so Carlo Maria Guilini, Jean Martinon, Lorin Maazel zelo pomemben in ogromna preizkušnja. Toliko pomembnejši za celoten ansambel je velik uspeh, ki smo ga imeli v Švici, saj nas je publika nagrajevala s pravimi ovacijami. Nastopi v krajih, ki smo jih obiskali, se od domačih razlikujejo predvsem zaradi lepih dvoran, kjer naš orkester čisto drugače zveni, posebno se to pozna pri godalni skupini, čigar zvok je v naši dvorani udušen, v velikem prostoru pa dobi mehak godalni zven. Tudi name osebno so dvorane in pozorno spremljanje poslušalcev zelo ugodno vplivale, da lahko rečem, da so me med samo izvedbo inspirirale in spodbujale. Nekaj ljudi me je vprašalo, ali imam tremo pred dvorano z dva tisoč sedeži in tako zahtevno publiko; odgovarjal sem, da teh problemov na turneji nisem imel, ker sem se zavedal; da je velika in akustična dvorana naš prijatelj in zaveznik. Vedel sem, da bom v taki dvorani laže oblikovno urejal posamezne skupine orkestra in da lahko v taki dvorani dosežemo mnogo lepšo izvedbo simfonije kot v akustično neustreznem prostoru. Ali ima Slovenska filharmonija v zvezi s to turnejo kakšne načrte za prihodnost? ANTON KOLAR: Največja pohvala za nas je ponovno vabilo v abonmaju koncertov Klubhaus, kar seveda spada v naše načrte. ANTON NANUT: Takoj po turneji smo nadaljevali z delom, posneli smo ploščo pri Mladinski knjigi - 5. simfonijo Čajkovskega, gostovali v Velenju in Beogradu, in to ne z istim programom kot na turneji, v načrtu za prihodnje leto pa imamo udeležbo na Varšavski jeseni, 3aljšo turnejo po Sovjetski zvezi in pa gostovanje v Združenih državah ob njihovi dvestoletnici. glasbena mladina • stran 11 kestrom RTV Ljubljana izvedel najprej Petričeve Lirične epizode za oboo in komorni orkester, v katerih se je kot solist izredno izkazal mladi Božo Rogelja. Nato so sledile Debussyjeve Igre, manj znano, toda zato nič slabše delo tega francoskega impresionista, na koncu pa so zaigrali še Beethovnovo 6. simfonijo v F-duru, imenovano Pastoralna, v kateri so se odlikovali vsi, posebno pa pihalci. 21. novembra 1975 - se je po 4 letih ljubljanski publiki zopet predstavil odlični dirigent Efrem Kurtz. Z orkestrom Slovenske lilharmonije je naravnost sijajno izvedel Haydnovo simfonijo št. 88 v G-duru, Satie/Debussyjeve 2 Pieces, Berliozove 3 instrumentalne odlomke iz Faustovega pogubljenja, kjer naj omenim predvsem odlično interpretacijo tretjega ter Beethovnovo 7. simfonijo v A-duru, 22. novembra 1975 - Tokrat je Sovenskemu komornemu orkestru SF dirigiral Anton Kolar, kot solista sta v Mozartovem Koncertu za dve violini nastopila Nevenka Rovanova in Karel Žužek. Recitativ in arijo Misero! O sogno, o son desto je zapel tenorist Jurij Reja. Pod vodstvom Kolarja nam je Slovenski komorni orkester izvedel Sim fonijo št. 1 v Fs-duru, ki jo je napisal komaj osemletni Wolfgang Ama-deus Mozart. Ni koncu pa so izredno precizno in muzikalno odigrali še Mozartovo Serenado št. 10 v B-duru, ki je končala koncert v prijetnem ozračju. MK interdisc -malo večja trgovina Zanimivo, da se nihče v periodičnem tisku, vsaj tistem z nekoliko širšim krogom bralcev, še nikoli pritožil čez slabo izbiro elektroakustične opreme in do nedavna tudi nad slabo izbiro* gramofonskih plošč. Kaj šele, da bi kdo resno analiziral tisto borno akustično opremo, ki jo je moč kupiti pri nas! Resda strokovnjakov, takih pravih, ni kdo ve koliko, kdo pa bi se že lahko našel. Ko smo sredi novembra izvedeli, da so v prostorih zagrebškega velesejma za štiri dni odprli naš prvi „salon plošč, akustičnih pripomočkov in opreme Interdisc 75“ in ko so nas zavedle reklame po dnevnem časopisju, češ da bo na njej sodelovalo mnogo razstavljavcev iz enajstih držav (z izjemo ZDA) vsi iz Zahodne Evrope, smo malce iz ra-~ dovednosti, malce za šalo skočili do Zagreba. Izkazalo se je, da je bilo res bolj za šalo. Od 42 udeležencev Interdisca, kolikor so jih našteli v katalogu, jih je bilo prisotnih nekaj manj. Koliko, bi bilo težko reči. Kajti, kadar se edina ameriška firma (Ampex, ki pa ima pri nas že dolga leta zastopnika) na sejmu pojavi v kotu, tako da na beli leseni steni piše z velikimi črkami Ampex in pod njo vidimo veliko črno-belo fotografijo, potem je dejansko treoa vtakniti nos v vsak kot, saj nekateri ude- 12. stran • glasbena mladina 12. december 1975 leženci niso razstavili niti enega samega proizvoda. Tu ne gre za zadovoljevanje firbcev, ki jih je bilo siiveda polno, ampak je jasno, da je treba tako potrošnikom kot poslovnežem brez strokovne osnove nuditi čim več priložnosti, da spoznajo široko izbiro elektroaku>tike in gramofonskih plošč. To jim še vedno najlažje omogočijo tisti, ki razstavijo svoje proizvode in ob njih nastavijo tudi izvedenca, ki'zna odgovarjati na vprašanja, ne pa le nekaj (še eelo) dolgočasnih plastičnih lepotic, ki nimajo pojma. Tem osnovnim zahtevam so zadostili pretežno le nekateri tuji razstavljavci. Na sejmu, ki je zavzemal tri sobane ..kitajskega paviljona", so sodelovali večinoma le tisti tuji proizvajalci, ki že imajo zastopstva pri nas. Izjeme so bile redke: (Argo Hellas, predstavnik za morda najkvalitetnejšo akustično opremo Kemvood med vsemi sodelujočimi - le da nismo njihovega kotička nikjer videli; isto velja tudi za Bose Hellas Ltd., in Ortofon, kar pomeni, da „ta boljših" sploh ni bilo!), Love Records - finska gramofonska firma, Magnavox iz Berlina, MCI Ltd. - studijska oprema iz Londona, Sansui Audio Europe iz Belgije, Taunus Ton Technik stiskalnice za plošče itd. Med drugimi velja omeniti le Hitachi Electronice (Emona) in Sanyo (Merkur. ZG). Skratka, za malo bolj izbirčne obiskovalce ni bilo ničesar: še najboljša oprema je bila Sanusi, vsaj nekoliko predstavljena tudi z eksponati. Seveda niso manjkale že dolgo znane firme kot Dual ali Elac, v okviru zastopnikov. Po drugi strani pa iz neznanih in za nas nerazumljivih razlogov niso razstavljali nekateri proizvajalci resnično dabre elektroakustične opreme, ki imajo svoja zastopstva pri nas že nekaj časa: Akai, Thorens, Revox, Lenco itd. Seveda so nekatere domače firme kot El spet razstavljale svoje mojstrovine kot npr. gramofone Tosca in ostale tipe, ki se ne morejo primerjati niti s tem že tako pod-poprečoim proizvdodom! Ali poznate tisto: ,,Pri nas smo razvili edinstven način proizvodnje gramofonov z ojačevalnikom in zvočnikom vred: vse skupaj je iz enega samega kosa plastike!“ To, recimo, velja za razne novosti domače Iskre (ki je na srečo ni bilo poleg), pa tudi za El. Žalostno je, da ob tako slabi domači proizvodnji elektroakustične opreme močno trpi tudi izbira tujih, pri nas zastopanih firm. Dual, oziroma zdaj še Elac, in Akai, še zdaleč niso vse. Le nekateri njuni proizvodi so vredni svoje cene in ustrezajo svetovnim merilom kakovosti, nesmiselno pa je kupovati kompletno opremo ene firme. Za isti, raje manjši denar, bi pri nas lahko kupovali boljše proizvode. O strukturah cen teh uvoženih stvari ne bi razpravjali, saj so znane le tistim, Ki jih postavijo, ostali - potrošniki in strokovnjaki - pa navadno onemijo! To velja še posebej za artikle v ljubljanskih trgovinah; nasprotno pa so cene švicarskih gramofonov Thorens pri beograjskem zastopniku povsem spodobne, » poletje v križankah Ljubljanski festival - ,,Mednarodne poletne kulturne prireditve" sodi med najstarejše jugoslovanske poletne festivale, saj ga v tradiciji menda prehitevajo le dubrovniške poletne igre.. Z dubrovniškim našega festivala skorajda ne kaže primerjati; pa ne toliko zaradi kvalitete, ko pa smo v zadnjih nekaj letih občutili pri izbiri nastopajočih ansamblov in solistov skokovit napredek, bolj je v kontrapunktu z vsem drugim, kar nujno spremlja dubrovniški. rahlo snobovsko obarvani glas-beno-gledališki, folklorno-plesni in dramski spektakel. Naše, letos že 23. mednarodne poletne kulturne prireditve, nimajo ambicij dubrovniškega tipa, to niso prireditve za tuje goste, ampak predvsem za Ljubljančane, ki so sredi poletja doma, recimo na svojih delovnih mestih, ali pa kar tako .. . Kdor si v poletnih večernih urah zaželi umetniškega dogodka, ta bo nekajkrat stopil v preddverje Križank, v letno gledališče ali morda na peklensko dvorišče, kjer so se vrstili umetniški dogodki od najintimnejših pa vse do spektakularnih. Pisana programska zasnova sladokusca ne bo vselej 'zadovoljila; programsko načelo ,,za vsakogar nekaj" dopušča namreč tudi takšna ansambelska gostovanja. ki bi jih le težko enačili z nosilci kulture. Banalni revijsko glasbeni nastop vokalnega kvarteta „Golden Gate", ki množično privablja v Križanke zabave željno občinstvo, seveda ni nikakršen umetniški dogodek - predstavlja pa komercialno najbolj uspelo tujo skupino . , . V okviru festivala se bienalno — izmenoma — srečujemo z baletnimi oziroma opernimi predstavitvami najboljših dosežkov operno baletnih jugoslovanskih gledaliških hiš. Lani so tekle prireditve' baletnega, letos opernega, bienalnega, že šestega srečanja. Osnova vsakokratnega bienala so deleži domačih gledališč, tuja so s svojimi deleži bolj posladek. In res — letos smo bili s tujimi „sladicami“ nadvse zadovoljni: gostovanja dveh opernih hiš, dresdenske državne opere in londonske opere Phoenix, so minila v znamenju največje kvalitete. Vzhodnonemška državna opera nas je najprej navdušila z malo znano Paisiellovo opero „5eviljski brivec", še bolj pa nas je v takrat nenavadno hladnih Križankah ogrela postavitev Orffove „Premetenke“. Opera Phoenix se je najprej predstavila z izvrstno, sodobno zastavljeno varianto Gaycve ,,Beraške opere", po njej pa smo videli še dvoje krajših opernih del - Lam- pejevo ,,Piram in Tizba" in Purcello-vo „Dido in Enej". Pri vseh predstavah gostujočih opernih umetnikov smo najbolj občudovali vse tiste vrline, ki jih na naših odrih tako poredko, skorajda le izjemoma srečamo. Pri tem konkretno mislim na režijo in igro, dve za sodobno operno predstavo nadvse važni komponenti. Pevske bravure nas v sodobnem teatru nikakor ne morejo zadovoljiti, še zlasti ne kadar so same sebi namen, kadar z bistvom integralne glasbeno gledališke umetnosti nimajo kaj več skupnega kot cirkuška predstava z gledališko. Nauk, ki bi ga naša gledališča morala potegniti po soočenju z izjemnimi gledališko glasbenimi dosežki, kakršne so nam ponudili tako Nemci kot Angleži, ki so z razmeroma poprečnimi pevci (nemalokrat slabšimi od naših) izpeljali nenavadno dobre predstave, bi bil predvsem ta: operna igra je neločljivi del pevčeve interpretacije, režiser in dirigent sta enakovredna snovalca predstave, ni velike in majhne vloge, vse vloge so si enakovredne, zvezdniški sijaj opernega prvaka je nesmiseln .. . V Jugoslaviji imamo 10 opernih hiš; na bienalu smo spoznali le deleže beograjske (Gotovčevega ,,Era z onega sveta"), zagrebške (VVagnerje-vega „ Letečega Holandca"), sarajevske (Mozartovo „l?igarovo svatbo") in ljubljanske (Simonitijevo „Parti-zanko Ano") opere. Med temi je -kot najmanj ,,imenitna" - presenetila sarajevska operna hiša. Z imenitno režiranim, igralsko in muzikalno blesteče izpeljanim Mozartom so Sa-, rajevčani napravili kar najboljši vtis. Ob predstavah opernega bienala bi seveda lahko navedel še nekaj koncertnih prireditev, ki so ljubljanskemu festivalu še posebej dvignile ceno - več jih je bilo kot tistih, ki bi jih lahko pogrešali. Sestaviti program dva in pol meseca trajajočemu festivalu ter pri tem imeti na voljo razmeroma skromno vsoto sredstev, seveda nikakor ni lahko; tudi sloviti ansambli s kvaliteto včasih odpovedo. Ugotavljam pa predvsem, da je splošna rast kvalitetne ravni v zadnjih letih nadvse ..otipljiva". Še bolj kot to pa je občutno nenehno rastoče zanimanje ljubljanskega občinstva za prireditve v Križankah. Organizirana prodaja vstopnic po delovnih kolektivih počasi in vztrajno širi krog ,,odjemalcev" - ,,potrošnikov" kulturnih dobrin. Festival si je tako s p-imetno in predvsem dobro realizirano politiko ustvaril pravo zaledje obiskovalcev vseh slojev in izobrazbenih struktur. Odraz tega pa je najbrž tudi program, v katerem ni enostranske, specializirane usmeritve. Ljubljansko kulturno poletje je v zadnjih nekaj letih postalo izredno živahno, o poletnem mrtvilu ni več sledu; živo zanimanje za kulturne prireditve v Križankah j>a priča, da je kultura vsakdanja potreba kulturno osveščenega delovnega človeka. Dobro je, da je tako . . . PAVEL MIHELČIČ 12. december 1975 glasbena mladina • stran 13 opatijska glasbena tribuna Letošnja revija jugoslovanske glasbene usvarjalnosti, 12. jugoslovanska glasbena tribuna v Opatiji v začetku avgusta, ni bila kaj boljša ali slabša od večine preteklih. V dveh opatijskih dvoranah - Imperial in Beograd - smo slišali bolj malo resnično dobrih, le nekaj solidnih pa preveč povprečnih oziroma slabih del. Zaskrbljeni ne smemo biti zaradi majhnega števila izjemno kvalitetnih skladb - pri vrhu še nikoli ni bilo gneče; skrb vzbuja nadpovprečno število podpovprečnih del, takih torej, ki -bi jih pravzaprav morala izločati selekcijska komisija. Ker pa je kritična redakciji programa ena najbolj kočljivih dejanj pri organizaciji vsakoletnega pregleda jugoslovanskih kompozicijskih novosti, bo najbrž tudi v bodoče ostalo pri bolj ali manj naključnem nizanju ustvarjalnih dosežkov, nastalih v minulem eno oziroma dvoletnem delovnem obdobju. Slovenski skladatelji so se letošnje Opatije udeležili v precejšnjem številu. Nekateri so predstavljali prve izvedbe svojih del, drugi pa so sodelovali na opatijski glasbeni tribuni z reprizami v živih ali le posnetih izvedb. Slovenski programi so bili po izvedbah — kot že vrsto let doslej - na izredno kvalitetni ravni. Simfonični orkester radiotelevizije Ljubljana, pihalni kvintet radiotele-vizijc Ljubljana in trio Lorenz so -tako kot mnogi solisti vnovič potrdili svoje kvalitete; o kakšnem podcenjevanju del domačih skladateljev že zdavnaj ni več sledu. Med vsemi predstavljenimi slovenskimi deli pa je bilo nekaj takih, ki jim lahko priznamo nadpovprečno ustavrjalno moč . . . Med orkestrskimi kompozicija-mi naj posebej omenim virtuozno pisani, oblikovno strnjeni Ramovšev Koncert za violončelo in orkester z izvrstnim solistom Cirilom Škerjancem, ki je skladatelja pokazal v novi m hkrati nenavadni ustvarjalni vnemi. Iz programa ansambla ,,Slavja Osterc" pa bi posebej izdvojil Merkujev Vojskin čas za alt in pet inštrumentov, ki je v muzikalno polnokrvni izvedbi Sabire Hajdarovič dosegel z enostavnimi glasbenimi sredstvi prefinjeno, folklorno obarvano skladje besede in glasbe. Razen slovenskih pa naj omenim vsaj še dva ansambla, ki sta tako ali drugače razgibala opatijsko občin- stvo. Ansambel beograjskih glasbenikov je presenetil s kvalitetno igro in izvedbo enega največjih kompozicijskih dosežkov, Ekloge za pihalni kvintet, godala in tolkala srbske skladateljice Lide Frajtove. Zagrebški avantgardni ansambel ACEZAN-TEZ pa je s poskusom glasbenega gledališča del glasbenega občinstva skorajda pripravil do - revolta. V debati, ki se je razvila kmalu po končanem nastopu tega ansambla, pa praktično nismo slišali posebno prepričljivih argumentov, ki bi nedvoumno potrdili ali ovrgli smisel ali nesmisel tovrstnih glasbeno-gledali-ških poskusov. ACEZANTEZ bo slej ko prej razburjal duhove - upravičeno ali neupravičeno . . . Ob predstavljanju produkcije v minulem ustvarjalnem obdobju pa so v Opatiji tekle razprave, ki so pokazale živo zanimanje glasbenih ustvarjalcev za nekatere probleme, ki zadevajo preskromno popularizacijo jugoslovanske glasbene ustvarjal nosti, pa naj bo to v krogu amaterskih skupin ali v krogu glasbenih pedagogov. Razprava o sodobni jugoslovanski glasbeni literaturi,za klavir in o problemih v pedagoški praksi referenta sta bila Pavel Sivic in 1 red Došek - je bila sicer precej živa, obstala pa je vendarle le pri ugotavljanju dejanskega stanja. Slišati je bilo, kako neradi segajo pedagogi po delih sodobnih ustvarjalcev, slišali smo tudi, zakaj je temu tako. Kaj bi se dalo napraviti v tem, zdaj še nekam plaho nakazanem problemu, pa pravzaprav nismo zvedeli. Razprava pravzaprav ni mogla roditi sadov, listih, ki se jih je v prvi vrsti dotikala — klavirskih pedagogov - v Opatiji ni bilo. Kaže, da jih zadeva enostavno ne zanima. Pomeni to, da bo jugoslovanska klavirska glasba sodobnega stilnega izraza tudi v bodoče obravnavana le kot nujen delež? PAVEL MIHELČIČ revolucija ■ s m glasba 28. novembra je nastopilo v Ajdovščini sedem pevskih zborov na tretjem festivalu Revolucija in glasba. Izvajalci iz Slovenije (moški pevski zbor Srečko Kosovel iz Ajdovščine, mešani pevski zbor DPD Svoboda iz Izole. Akademski komorni zbor iz Kranja, mladinski pevski zbor iz Maribora in moški pevski zbor iz Maribora), iz Makedonije (ženski pevski zbor 25. maj iz Skopja) in iz Srbije (Akademski pevski zbor Veljko Vlahovič iz Nišai, so predstavili skladbe, ki so bodisi nastale med NOV ali po njej ter temeljijo na revolucionarni tematiki. Med deli je bilo nekaj povsem novih, predvsem pa st) nosile skladbe za mladinski pevski zbor, na čelu z ..Metuljčkom" Marija Kogoja, pe-č at kompozicijske in izrazne dognanosti. Poslušalci, ki so komaj našli prostor v ajdovski dvorani, so sprejemali vse zbore po vrsti z odkritim navdušenjem. ' kakor tudi cene gramofonskih glav firme Shure, ki jih v Ljubljani prodaja Iskra. (Da ne bomo samo zabavljali. ..) Potem, ko smo podrobno obdelali izrazito neurejeno tržišče, ki nudi minimalno izbiro, bi lahko prešli na problem vzdrževanja in popravljanja teh aparatur, s čimer lalitco zelo hitro opravimo: v vsej Ljubljani ni enega servisa, ki bi zaupanja vredno popravil ali ki bi bil vsaj sposoben popraviti te tuje, uvožene proizvode. Edino, kar je bilo na Inter-discu pohvalno urejeno, so bile vse domače gramofonske firme, ki so slikovito razstavile svoje najuspešnejše in zadnje izdaje. Trenutno sta najbolj zanimivi, s stališča ljubitelja tujega in domačega rocka, firmi R I B in Disko-ton. Jugotonov izbor licenčnih plošč je strahoten. Tudi Produkcija kaset in plošč RTV Ljubljana izda v enem zamahu tako različen in - strogo gledano -tudi nekvaliteten spekter velikih in malih plošč tuje in domače rock in pop glasbe, da bi bilo zanimivo izvedeti za kriterije pri izboru tujih plošč. Lepo je bilo tudi videti nekaj kotičkov različnih knjižnih založb, ki so razstavljale svoje publikacije v zvezi z glasbo: tuje in domače knjige o glasbi, zbirke not znanih del in podobno. Glasbeno založništvo je sicer nekako v ozadju, nri izboru knjig o vsaki drugi glasbi, razen o klasični, pa je bralec prisiljen poseči, žal, po tujem delu. 2e med samim informativnim zapisom so se nam odpirala vprašanja, ki ostajajo brez odgovorov. Edino spoznanje, ki ga je nudil začetniški sejem fnter-disc 75, je bilo, da so možnosti še vedno vse prej kot izkoriščene. Morda bi bilo treba tudi na področju elektroakustike in plošč ostreje poudariti tolikokrat omenjana načela socialistične morale; to bi pomenilo predvsem postaviti ostrejša merila pri izboru tega, kar (naj) se pojavi v trgovinah, in pri tem ne zanemariti nobene glasbene smeri -omogočiti čim širši, a kvaliteten nova knjiga Letos je v Krakov, u izšla knjiga o poljskem najpopularnejšem skladatelju Erederiku Chopinu. Delo, ki obsega 300 strani, je opremljeno z mnogimi starimi grafikami, fotografijami in slikami ter portreti in je ena izmed najizčrpnejših dokumentacij o skladateljevem življenju. Knjiga je izšla v seriji biografij velikih glasbenikov, v katero sodijo knjige o Bachu, Haendlu, Beethovnu in drugih velikanih evropske glasbe. 14. stran • glasbena mladina 12. december 1975 ZARJA JUNAK POVERI ERICMA KALSTNERJA TEKMO VALNOST »STAVIL IGO* LONGYKA ZAŠČITNA KRIMA ZA SONČENJE NAJNlZJA OCENA JECA ZAPOR MESTO V JUŽNI FRANCIJI NOČNI LOKAL NASPROTJE OD ST USTA EL SADAT KAZA1NI MIMI k Ml JNA VREDNOST FUNKCIJE NA PLAClLO. PREDUJEM GOSTINSKI tff.LAVEC Dragi reševalci, čaka vas nova naloga. Upamo, da boste spet poslali tako lepo število rešitev, dobili smo jih namreč blizu sto. Žreb je med njimi izbral tale imena: Marinka Vrečko, Cesta Viktorja Svetine 18,64270 Jesenice Vlasta Jurečič, Adamičeva 9, 68000 Novo mesto Marijo Uglešič, Obirska 12/B, 61000 Ljubljana Danica Rozman, Preska 7 A, 61215 Medvode Jani Braune, Pod hribom 64/A, 61000 Ljubljana Vseh pet bo po pošti prejelo gramofonsko ploščo. nagradna križanka »španski glasbeniki« »37 KM dolga Španska ki kA dri GO N AJVlCJI ALŽIRSKO Ml SI O PRIMOCLK ZA KAJFNJE BARVA KOZE PRIPRAVA ZA OTIRANJE KONCNK» H DOLOČAJO SPOl. SKLON IN Sn VILO DL&A UMRLIH PO VERO VANJU ST SLIAANOV JADRANSKI OTOK tLIZU ZADRA JU Zni sadež ZLATO JABOLKO ANGLBSKA GROFIJA. VRSTA CIGARET dejanja KRALJ KORINTA. KAZNOVAN ~'8tm DELOM TTJJE ZENSKO IME CLAS. ZVOK PRA&Cl LOSC 12. december 1975 glasbena mladina • stran 15 JAMRAŠ, SE3 tod MtfV %uA iz glasbenih časopisov in revij V poletni (2.) številki jugoslovanske glasbene revije ZVUK so poleg drugega objavljene teze za Kongres zveze jugoslovanskih skladateljev. O delih nekaterih ustvarjalcev pišejo Nenad TUr-kalj (o Milku Kelemenu), Roksanda Pejovič (o Ljubici Marič) in Dragoslav Ortakov (o Tomi Proševu). Primož Kuret piše o operni ustvarjalnosti slovenskih skladateljev po drugi vojni, o glasbenem ustvarjanju na Kosovu pa Akil Mark Koci. Med prikazi domačih in tujih glasbenih dogodkov, knjig in gramofonskih plošč je tudi recenzija Sivičeve opere „Cortesova vrnitev" izpod peresa Vilka Ukmarja. Polni bogate vsebine sta tudi obe zadnji letošnji številki dvomesečnika MELOS/NZ. Hans Hering se dotika variativnosti v Schumannovem klavirskem delu, Theo Hirsbrunner piše o glasbi in govorici pri Gabrielu Faureju terClaudu Debussyju, Carl Dahl-haus piše polemično v članku Kaj je orkester? . V zadnji (6.) številki sta posvečena dva članka Vareseju, Stefan Kunze piše o ..govorici v operi 19. stol.“, posebno zanimiv pa je Oeschev intervju s Stockhausnom. Tako kot vse dosedanje, sta tudi ti dve številki polni poročil o glasbenih dogodkih po svetu ter dajeta izčrpen pregled aktualnega glasbenega dogajanja. Bralce obveščata nadalje tudi o novi glasbeni literaturi ter gramofonskih ploščah. Obilica zanimivega glasbenega branja je v zadnjih številkah Oesterreichische Musikzeit-schrift. Julijska (7.) številka je posvečena Salzburgu in njegovemu festivalu; v avgustovski (8.) je zanimiv prispevek Leona Dornerja o Osnovnih problemih glasbene estetike, Grete Wah-meyer piše o Satieju, Marion Lafite pa o Vrednotenju Johna Cagea. Septembrska (9.) številka je v glavnem namenjena prispevkom, ki se ukvarjajo z ljudsko glasbeno kulturo dežele Salzburg; oktobrska (10.) pa prinaša med drugim prispevek Rudolfa Flotzingerja o genealogiji dunajskega valčka. Isti avtor nato v novembrski (11.) številki piše o morfologiji dunajskega valčka. Se posebej zanimiv je prispevek dr. VValterja Salmena z naslovom „Skladateij in musicus v času renesanse". Prav tako kot ostale revije tudi OEM skrbno in izčrpno spremlja glasbene dogodke, nove knjižne izdaje in plošče. okoliščine za dobro glasbo Stari mojster G10VANN1 PA1SIELLO je komponiral izključno v postelji. CHRISTOPH VJLLIBALD GLUCK je najraje ustvarjal za klavirjem, ki si ga je dal postaviti na sončen travnik, in pil hladen šampanjec. Znan po tem, da je izredno pedanten človek, je JOSEPH HAYDN pred vsakim ustvarjanjem najprej pregledal, če je v sobi vse na svojem mestu, nato je oblekel slavnostno obleko, si nadel lasuljo in klobuk ter na koncu za mezinec določeni prstan. Brez vseh teh priprav in prstana se mu je zdelo, da njegove misli ne morejo biti lepe in jasne in da tudi ne more napisati niti lepe niti jasne glasbe. DOMEN1CO CIMAROSA je ustvarjal najraje, v veseli družbi sredi vrveža in hrupa; ANTONIO SAL1ERI se je sprehajal po najprometnejših mestnih predelih z zvezkom in svinčnikom v roki in tako beležil obletnice Tega novemhra smo se spomnili 280-letnice smrti enega najpomembnejših angleških glasbenih ustvarjalcev, Henryja Purcella. O njegovem življenju je kljub temu, da je bil ena največjih osebnosti svojega časa. zelo malo znanega, celo datum njegovega rojstva ni točno določen (rojen med 21. 11. 1658 in 11. 8. 1659, umrl pa je 21. 11. 1695). 2e kot deček se je začel glasbeno izobraževati, pozneje je sodeloval pri popravilih kraljevih instrumentov, kot skladatelj je skrbel za kraljevo ’ glasbeno kapelo, deloval je kot organist v londonski westminsterski katedrali in kot čembalist na dvoru kralja Jakoba II. V svojem kratkem življenju je napisal izjemno število glasbenih del, komornih, vokalnih in odrskih, med katerimi je tudi opera „Dido in Enej". V zadnjih letih življenja je bil UiVdno iskan skladatelj predvsem odrskih glasbenih del. glasbene ideje. Pri tem je imel vedno v ustih bonbon. Trčlijo, da je imel LUDVVIG VAN BEETHOVEN največ inspiracije zjutraj v kopeli. DONIZETTI se je pri delu zapiral v svojo sobo, kjer so ga obdajale polne skodelice kave. S rvo potezo je začel tudi piti avo in tako je delal, dokler niso bile vse skodelice prazne. Z delom je nadaljeval šele, ko so bile ponovno napolnjene in je. trdil, da mu od kave nadraženi živci potencirajo domišljijo. Na žalost je taka količina kave pomagala, da si je uničil živčni sistem in končno duševno zbolel. »Kralj valčkov", JOHANN STRAUSS je navadno ustvarjal po cele noči prav do sončnega vzhoda. _ Ko so ANTONINA DVOR-ŽAKA vprašali, kako ustvarja, je odgovoril: ,,Dnevno napišem 40 taktov. Nikoli več in nikoli manj." Najraje pa je komponiral v kuhinji sredi hrupa in pogovorov. (Iz „Muzičke palete") Pisal je opere, med njimi „Poroko“ na besedilo ruskega dramatika Gogolja, balete, simfonije, koncerte in komorna dela. Ko so Martinuja nekoč vprašali, kateri glasbeni ustvarjalci so mu služili za vzor, je odgovoril, da črpa iz vsega kar mu duhovno ustreza: ..Einstein, Smetana, Dvoržak, Pariz itd." Pred 80 leti rojeni nemški skladatelj, violinist in dirigent ter glasbeni teoretik, PAUL HINDEMITH (16. 11. 1895, umrl 28. 12. 1963) je bil že pri trinajstih letih imeniten violinist in pozneje eden najbolj vsestranskih muzikov svojega časa. Živel je nekaj časa v Švici, od leta 1940 pa v ZDA, mnogo dirigiral in igral violino kot solist in v godalnem kvartetu. Med njegovimi komornimi, simfoničnimi in vokalnimi deli najbolj poznamo operi „Cardillac“ in „Mathis der MaJer" (Matija slikar). ARTHUR HONEGGER (rojen 10. 3. 1892, umrl 27. 11. 1955), komponist, ki se je rodil v severno-francoskem pristanišču Le Havru, je umrl pred 20 leti v Parizu, kjer je tudi preživel večino svojega življenja. Honegger velja za enega največjih skladateljev XX. stoletja in je izrazito povezan s sodobno francosko glasbeno ustvarjalnostjo. Njegovo ime je povezano s petimi drugimi imeni francoskih modernih skladateljev, ki so leta 1918 skupaj sodelovali na koncertu sodobne glasbe in neki pariški kritik jih je imenoval ..Sestica" (Honegger, Milhaud, Poulenc, Durey, Auric, Germaine Tailleferre). Honegger je pisal opere, oratorije, balete, vokalno, komorno in tudi filmsko glasbo. Njegovo najbolj popularno delo je odrska skladba za 15-članski orkester, na biblijsko temo ,,Kralj David". KVA TA Tok/ JAN SIBELIUS (rojen 8. 12. 1865, umrl 20. 9. 1957) je finski skladatelj, ki se je rodil pred 110 leti in predstavlja enega največ jih glasbe- nih ustvarjalcev skandinavske glasbe. Kot deček je igral klavir in violino, v študentovskih letih je opustil pravno fakulteto v dobro študija violine in kompbzicije na konservatoriju v Helsinkih in se nato izpopolnjeval v Berlinu in na Dunaju. Po prvih skladateljskih uspehih mu je vlada dodelila podporo, ki mu je omogočila uresničitev njegove največje želje, da se je lahko do konca življenja ukvarjal samo s komponiranjem. Danes ga poznamo predvsem po njegovih simfonijah in, simfoničnih pesnitvah, ustvaril pa je tudi precej zborovskih del, pesmi in violinski koncert. BOHUSLAV MARTINU (rojen 8. 12. 1890, umrl 28. 8. 1959) se je rodil pred 85 leti na Češkem. Po študiju v Pragi in na Dunaju je živel nekaj časa v Parizu in v Združenih Državah Amerike, od leta 1946 pa je deloval kot profesor kompozicije na konservatoriju v Pragi. Martinu je bil učenec skladateljev Suka in Roussela in s tem eden od voditeljev češkega modernega glasbenega toka. mankA . Med novimi gramofonskimi ploščami na slovenskem trgu naj posebej opozorimo na novo ploščo pianistke DU BRAVKE TOMSlČ, ki je izšla v seriji „Slo-venski solisti" pri HELIDONU (FLP 10t012/E) ter v opremi Matjaža Vipotnika ter snemalca Sergeja Dolenca. Program plošče je premišljeno izbran, predvsem pa zelo tehtno izveden. Tako nam kaže Lisztova sonata v Iv molu izredno sugestivno moč pianistke pri izvajanju romantične glasbe, na drugi strani pa v izvedbi Prokofjeva 4. sonate v c-molu op. 29 afiniteto do sodobnejšega glasbenega izraza, ki se sprosti tudi v Makedonskih plesih Alojza Srebotnjaka, delu, ki je nastalo na podlagi folklornih motivov iz Makedonije. Skladatelj te motive s pridom uporablja in prilagaja blestečemu klavirskemu stavku. Program plošče, ki zajema tako v romantiko kot v sodobno in domačo glasbeno ustvarjalnost, je v izvedbi Dubravke Tomšič spet eden velikih uspehov naše velike umetnice pa tudi uspeh naše produkcije gramofonskih plošč. Pred časom so izšle tri plošče z zborovskimi deli. Na dveh se samostojno predstavita Učiteljski pevski zbor Emil Adamič, ki je slavil 50. obletnico delovanja, in pa mladinski pevski zbor iz Maribora, ki je tudi slavil, čeprav le 10. obletnico. Tretja plošča je posvečena zborovskim skladbam Benjamina, Gustava in Josipa Ipavca, bratov, ki so napolnili našo zborovsko literaturo z uspešnimi skladbami, še večji pa je za našo glasbo njihov kulturno zgodovinski pomen. Izvajalci del na omenjeni plošči so komorni moški zbor iz Celja, moški zbor iz Šentjurja pri Celju, moški zbor Slava Klavora iz Maribora ter Komorni zbor RTV Ljubljana. Plošča zbora Emil Adamič prinaša slovenske narodne in umetne pesmi skladateljev K. Boštjančiča, V. Mirka, S. Vrem-ška, A. Lajovica, E. Adamiča, U. Vrabca, R. Simonitija, V. Ukmarja in R. Gobca. Dirigent Branko Rajšter je skrbno pripravil pevski zbor, ki sicer dela v dokaj težkih pogojih. Izvedli so dela naslednjih avtorjev: M. Kozine ,,Naše geslo", J. Gallusa „Pueri concinite“, B. Adamiča ,,Pozni mesec", M. Kogoja ,, April", M. Pirnika ,.Zvezdico in jesen", P. Sivica „V pozni noči", J. Ježa ,,Kaj je domovina", M. Gabrijelčiča ,,Uspavanko", S. Vremska „Carobno pesem za dež", v nadaljevanju pa še narodno v obdelavi M. Ronjgova, E. Adamiča, F. Marolta, M. Toma, G. Gonze, P. Krstiča in E. Cos-setta. Vse tri plošče so prinesle možnost, da se širši krog ljubiteljev zborovske glasbe na primeren način seznani z dobro pripravljenimi izvedbami ;el slovenske in jugoslovanske zborovske literature. pozdravi iz bosne •(prinaša nam jih Oktet GALLUS) Draga GM! Večkrat se ti v mislih oglašam s tega ali onega prepevanja med mladino, pa naj je že čisto prava Glasbena ali pa navadna glasbena. Pa se potlej, ko se vtisi ohladijo, vselej premislim, češ: nemara si se le sam, ker nisi več tako zelo rosno mlad, spet raznežil med dvema ognjema: mladino in pesmijo. Tokrat pa že moram in smem, saj se je nabralo več tehtnih razlogov (beri: izgovorov). Najprej: sodelovanje med slovensko glasbo in bosensko mladino ni tako pogosto, da bi smeli kar mimo njega, kadar se vendarle primeri. In potlej: na svojo roko smo jim izročili pozdrave slovenske mladine in zdaj jih moramo vrniti, tako so nam naročili. Vse to se je zgodilo v petek 7. novembra v Banjaluki. Natanko na tisti dan, ko je Banjaluka postala drugo univerzitetno mesto v BiH. Naše srečanje z glasbi vdano mladino v dvorani glasbene šole (nižje in srednje hkrati; to je godenja in plenkanja in brenkanja in trobentanja na tistih hodnikih!) gotovo ni bilo niti od daleč tako slovesno, kot ceremonije porajanja univerze, bilo pa je prisrčno, neposredno, zbrano in ubrano. Samo slovensko pevsko glasbo smo jim ponujali in zraven še kaj povedali o nji. Prav zares jih je zanimala. In všeč jim je tudi bila, tega niso nič skrivali, ne med petjem ne po njem. Najpomembnejše pa je, da so se tudi sami izkazali: ploskanje so odmerjali natanko tako, kot je zaslužila glasba, naj bo zaradi skladatelja ali pa zaradi izvajalcev. Taki so tiči.bi rekel Milčinski. Dodatki. Nageljni. Kavica pomenka. Povabilo. (Takrat nam boste pa vsega Gallusa prepeli, kar ga znate!) Zgodilo se je nato spet naslednjega dne, v soboto popoldne v Bihaču. To je pa kot kaže ena od trdnjav Muzičke omladine bosanske. Glas- bena šola je pa glavni stolp te trdnjave (kaj je bolj logičnega!). Premalo je povedati, da je bil naš koncert že tretji v sezoni; še več pove, da izdajajo (po osmih letih spet) svoj lasten časopis LIRA, ki ni videti prav nič naiven ne po obliki ne po vsebini. Zdajle enkrat se mislijo v njem razpisati o slovenski GM in si mislijo, da bi kaj malega podobnega tudi nam ne škodovalo njim na čast. V Liri sem videl tudi njihov pevski zbor - cele orgle! Zdaj študirajo „Kaj ti je deklica". In kaj naj mi do prihodnjič z njihovih glasbenih logov? Jasna stvar: Bosno moja! Vrhu vsega smo bili pa s svojim koncertom nekakšen dar mladini, ki se je menda zelo dobro odrezala na delovni akciji v hrvaškem Jastrebar-skem. Nekatere od njih smo potlej na večernem koncertu spet opazili med poslušalci. To se nam je dobro zdelo! Od Ljubljane do Banjaluke in skozi Bihač nazaj se kar vleče. No, saj nismo šli samo zaradi teh dveh srečanj z bosansko mladežjo. A tudi ko bi - že zato bi se splačalo! -eh ponovno obvestilo o kvizu Moramo vam sporočiti, da se je datum finala kviza po dogovoru z RTV Ljubljana premaknil na 29. april 1976, temu primerno se seveda spremeni čas tekmovanj, izločilnih tekmovanj in polfinala. Zato podaljšujemo rok prijave do 15. januarja 1976. K sodelovanju smo povabili tudi druge republiške organizacije Glasbene mladine, tako da bo imel finale ne samo slovenski ampak tudi jugoslovanski značaj. Če v vašem kraju ni Občinske organizacije Glasbene mladine, se prijavite najbližji. Republiška konferenca Glasbene mladine Slovenije Krekov trg 2 61000 LJUBLJANA tel. 322-367 Občinska organizacija Glasbene mladine LJUBLJANA, Glasbena šola Vič-Rudnik, Emonska 20 MARIBOR, Rotovški trg 1 MURSKA SOBOTA, Glasbena šola CELJE, Glasbena šola HRASTNIK, Glasbena šola NOVO MESTO, Glasbena šola METLIKA, Osnovna šola KRANJ, Lia Lipar, p.p. 28 AJDOVŠČINA, ZKPO, Klavdij Koloini NOVA GORICAMitja Žnidaršič, Cankarjeva 11 VELENJE, Glasbena šola BREŽICE, Gimnazija RAD OVLJICA, OK ZSMS TRŽIČ, OK ZSMS ŠKOFJA LOKA, OK ZSMS LJUTOMER, Glasbena šola KRŠKO, Milena Levičar, Cesta krških žrtev 15/a TRST, Sergij Radovič, Glasbena matica, Ulica R. Manna KOPER, Center za glasbeno vzgojo RADENCI, OK ZSMS GORNJA RADGONA, Mira Korošec Posebna osnovna šola Osnovna šola prijavlja ekipo za sodelovanje na KVIZU 1976 cu o "d 4> .ti a* x Osnovna šola prijavlja ekipo za sodelovanje na KVIZU 1976 •i S 'B.