Logaške O F NOVICE POMEMBNEJŠI SKLEPI 8. SEJE OBČINSKE SKUPŠČINE Občinska skupščina je dne 31. 1. 1982 zasedala na skupni seji zbora združenega dela in zbora krajevnih skupnosti ter samostojni seji družbenopolitičnega zbora. - Občinska skupščina je kot temeljno točko obravnavala predlog resolucije o politiki izvajanja družbenega plana občine Logatec v letu 1983. K besedilu predloga resolucije so dali številne pripombe in dodatne predloge komisija za družbeno planiranje, TOZD Zdravstvo Logatec, GRADNIK Logatec in krajevna skupnost TRATE. Glede na vsebino podanih pripomb in upoštevajoč, da so bile vse pripombe dane pred sejo oziroma na sami seji občinske skupščine je bil sprejet SKLEP: Sprejem resolucije naj se preloži na naslednjo sejo. Izvršni svet naj pregleda vse pripombe in predloge, jih po možnosti vključi v besedilo resolucije in jo posreduje občinski skupščini v sprejem. - Delegati občinske skupščine so obravnavali predlog programa dela občinske skupščine in ga po obravnavi sprejeli. - Pri obravnavi osnutka zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o samoprispevku so delegati sprejeli stališče, da je potrebno v zakonu dati možnost za razpis in sprejem občinskega samoprispevka tudi v primerih, ko gre za solidarnostno združevanje sredstev za izvajanje večjih gradenj in nalog v majhnih krajevnih skupnostih, ki takih nalog same nikakor ne bi mogle opraviti. Delegati pa so se tudi zavzeli, da v zakonu ostane navadna večina in ne dvotretjinska večina kot pogoj za uveljavitev samoprispevka. - V širši razpravi so delegati spregovorili o stanju in možnostih razvoja kmetijstva v občini ter o opredelitvah hribovskega kmetijstva. Po razpravi so sprejeli naslednje SKLEPE: 1. Kmetijske zadruge oziroma kmetijske organizacije, ki delujejo na območju naše občine, morajo v največji možni meri zagotoviti preskrbo z umetnimi gnojili in repromateriali. 2. Kmetijske organizacije se morajo zavzemati za trajnejše in dolgoročnejše kooperacijske odnose in trdnejše sodelovanje s kmetijskimi proizvajalci. 3. V okviru intervencijskega sklada je potrebno proučiti možnosti zagotovitve garantirane obrestne mere kmetijskim proizvajalcem pri najemanju kreditov za razvoj dejavnosti kmetijskega turizma. 4. Pri prodaji vseh kvalitetnih kmetijskih zemljišč mora imeti in uveljaviti prednostno pravico nakupa Kmetijsko-zemljiška skupnost. 5. Pospeševati je potrebno nadaljnja uvajanja skupnih pašnikov, razvijati prašičjerejo in tudi rejo malih živali. 6. Pospešeno je treba nadaljevati s sodelovanjem med KZ Logatec in Kmetijsko gozdarsko zadrugo SORA Žiri za nadaljnji Se intenzivnejši razyoj kmetijstva. 7. Kmetijske organizacije se morajo v prihodnje močneje zavzemati za kvalitetno obravnavo pri sprejemanju zakonskih rešitev in dajati pobude za spremembe in dopolnitve veljavnih zakonov, ki bi zagotovili primernejše prevzemanje kmetij s strani naslednikov. 8. Intenzivno in optimalno je potrebno pospeševati kmetijsko in živinorejsko proizvodnjo na površinah družbenega sektorja, s katerim upravlja Biotehnična fakulteta Ljubljana. 9. Za izboljšanje življenjske proizvodnje je potrebno pristopiti k sanaciji objektov (hlevov) na Logaškem polju. - Obravnavan in sprejetje bil odlok o prispevku za finansiranje osnovnih nalog ljudske obrambe v naši občini, ki zavezuje, da finansirajo obrambne naloge tudi vse tiste organizacije združenega dela, delovne skupnosti in obrtniki, ki niso podpisali samoupravnega sporazuma o združevanju sredstev za financiranje nalog splošne ljudske obrambe in družbene samozaščite v občini Logatec. - Delegati zbora združenega dela in zbora krajevnih skupnosti so obravnavali in sprejeli še odlok o določitvi varstvenih pasov in ukrepov za zavarovanje vodnih virov Črni potok, Petkov studenec, Kobalov studenec, Beber, Novak in Perile ter Pravilnik o ureditvi in sanitarnem varovanju vodnih virov Črni potok, Petkov studenec, Kobalov studenec, Beber, Novak in Perile. S tema aktoma so določeni varstveni pasovi vodnih virov in varstveni ukrepi za njihovo zavarovanje. SEKRETARIAT SO IN IS RAZPRAVA O STANJU IN RAZVOJU KMETIJSTVA V OBČINI LOGATEC Vprašanja pospeševanja kmetijske proizvodnje so neposredno povezana s celovitim gospodarskim, družbenim in kulturnim napredkom vasi, z razreševanjem socialnih vprašanj in zemljiške lastnine. Pri razreševanju teh vprašanj pa je nujno stalno in organizirano delo subjektivnih sil, zlasti še Socialistične zveze. To dokazuje tudi delovanje sekcije za kmetijstvo v Rovtah oz sej, ki so bile v zadnjem času sklicane v krajevnih konferencah SZDL tako, da se krajevna konferenca SZDL vse bolj vključuje ne samo v izvajanje različnih akcij, ampak tudi poskuša pomagati pri reševanju vseh ostalih vprašanj na vasi. Tako je bila v mesecu januarju 1983 organizirana široka razprava o stanju in razvoju kmetijstva. Pozivu na to razpravo so se odzvale vse krajevne konference razen KK SZDL Laze. Tako so na primer na Vrhu na Rovtami bili mnenja, da se ne sme dogajati, da bi zemljišča, ki so v katastru označena kot pašniki oz. steljniki, prekategorizirali v gozd brez pristanka ali celo brez vednosti lastnika. O intervencijskih vlaganjih v razvoj kmetijstva so imeli naslednje pripombe: Obresti na posojila so previsoke, kmet se bo za kredit težko odločil Poudarili so, da bi morali regresirati poleg gnojil tudi krmila. V primerih suše bi morala KZS poskrbeti, da bi kmetje dobili potrebno krmo, če hočemo, da bi obdržali predvideni fond živine. Odkupne cene kmetijskih proizvodov naj bi se ne višale samo zaradi višanja prodajnih cen. Glede socialne varnosti kmečkega prebivalstva pa so bili mnenja, da je to eden ključnih problemov, da se mladi težko odločajo za delo na kmetiji. Pohiteti bi bilo treba s pripravo in sprejetjem novega invalidsko pokojninskega zakona, ki naj bi izenačil delavsko in kmečko zavarovanje Nakazali so tudi problem uvoženih kmetijskih strojev, saj je oskrba z rezervnimi deli otežkočena, zato bi bilo treba poiskati ustrezno rešitev, da bi ta oskrba nemoteno potekala Istega mnenja so bili razpravljalci v Rovtah, prav tako tudi glede oskrbe z gorivom za kosilnice in samohodne obračalnike že na začetku sezone. Poleg tega so predlagali, da bi bilo kmetijstvo bolj poudarjeno pri pouku v osnovni šoli. V Rovtah so na sekcijski obravnavi opredelili gradivo kot vsebinsko pomanjkljivo pripravljeno, ker so na tem področju v resnici tri KZ, prikazani pa sta le dve. Povedano je bilo, da ni zapuščenih zemljišč, če pa že so, so zaradi težke dostopnosti in težavne strojne obdelave. Zato so predlagali, da se take površine pogozdi. Opozorili so tudi na nepravilnosti v gospodarjenju s kmetijskimi zemljišči, ker posamezniki lahko prodajo zemljo za vikende, za stanovanjske hiše pa večkrat ni soglasij. Predlagali so tudi, da se KZ približa kmetom, saj so sedeži zadrug z vsem svojim kadrom v centrih - torej tam, kjer ni ne kmetov ne zemlje. Ker so z reprodukcijskim materialom težave in ker je v središču daleč in pot večkrat zastonj, predlagajo, da se v Rovtah vzpostavi trgovina z reprodukcijskim materialom, kar bi se lahko izvedelo v skladišču KZ. KGZ »Sora« Žiri bi morala poskrbeti le za nastavitev kadra, kar bi se po mnenju prisotnih dalo izpeljati in željam ustreči. Opredeljeno je tudi bilo, da KZS Logatec ne opravlja svoje funkcije glede na pooblastila, ki jih ima. Prisotni so se strinjali s tem, da je to v praksi pogosto težko, toda pri ohranjanju kmetijskega zemljišča bi pa le morala odigrati vlogo, ki ji jo družba namenja Govora je bilo tudi o setvenem načrtu, ki je sicer sprejet, toda v primerjavi z ravnimi logaškimi polji, kjer se pase živina, pa bi le morali v Logatcu glede na teren zasejati več kot 8 ha (v Rovtah 7 ha). Opozorili so tudi, da kmetijski pridelki niso pravilno vrednoteni, ker pač niso vrednoteni na osnovi objektivnih ekonomskih zakonitosti, kar zelo bremeni dohodkovno povezovanje v okviru zadruge. V KK SZDL Tabor so na razširjeni seji predsedstva izpostavili problem razlike v ceni med krmili in strojno ter delovno uro in ceno za prodano govedo ali pridelano hrano. Največ razmišljanja je bilo okoli arondacij kmetij LogaSke NOVICE po zgledu nekaterih v Žibršah ali združevanj kmetij predvsem za pašo živine na področjih, ki jih težko obdelujemo s stroji. Ob tem je bilo omenjeno področje Tičnice in Režiš in po izgradnji ceste tudi na Marekah. S strani KZ Logatec in KZS je bila podana obljuba, da bodo v takšnih akcijah priskočili na pomoč. Kooperanti so poudarili tudi ugotovitve strokovnjakov, da na področju Logatca ni mogoča pridelava pšenice in koruze predvsem zaradi podnebja in da je stabilnejša vzreja živine. Povečati pa bi bilo potrebno pridelavo sena in drugih krmnih rastlin z močnejšim dognojevanjem. Poleg govedoreje je donosna tudi vzreja ovac in konj. Sklenili so ustanoviti sekcijo za kmetijstvo pri P KK SZDL Tabor. Poleg tega so opozorili tudi na izpite, ki jih bodo morali opraviti traktoristi, saj bodo morali imeti vozniki traktorjev izpite od 1.4. 1983 dalje. Podobna razprava je bila na Tratah, kjer so opozorili predvsem na premajhno skrb pri nabavi gnojil in krmil, na prevelike razlike v odkupni ceni in prodajni ceni mleka kakor tudi živinet Opozorili so na pomanjkanje rezervnih delov za kmetijske stroje. V Hotedršici so opozorili, da so prevelike razlike med cenami kmetijskih pproizvodov v celoti državi, kar povzroča odliv npr.: mlade pitane govedi v SR Hrvatsko. Razpravljalci so menili, da se preslabo pozna delo KZS, saj stalna porodniška kmetom prav nič ne pomaga. Postavljena je bila zahteva, naj delegati v republiški skupščini zahtevajo rešitev vprašanja glede rezervnih delov za kmetijske stroje. V Lazah razprava ni bila organizirana, kar ni dobro, kot da tam takih in podobnih problemov ni. Zato seje potrebno vprašati, kaj delajo vodstva krajevnih DPO. V KK SZDL Naklo pa bo razprava tik pred skupščino, že za sejo P OK SZDL, tako da stališč te razprave ni. Predsedstvo OK SZDL je na svoji seji analiziralo vsa stališča iz razprave in jih posredovalo na seji DPZ in obeh zborov SO Logatec. Če bi na kratko zapisali, lahko rečemo, da mora biti ekonomski interes tisti motiv za združevanje kmetov v kmetijsko zadrugo, hkrati pa naj se tudi odnosi v zadrugi urejajo na ekonomski podlagi in samoupravljanju združenih kmetov, pospeševalni ukrepi pa morajo biti osnovni vzvodi za razvoj zadružništva. Pri tem moramo vsekakor bolj povezati naloge KZ in KZS. Pravilno moramo vrednotiti kmetijske pridelke na osnovi ekonomskih zakonitosti, kar zelo bremeni dohodkovno povezovanje v okviru zadruge. In končno: temeljni pogoj za večjo proizvodnjo hrane je kmetijska zemlja, ki jo imamo v prostorskih planih družbenega plana občine v bistveni meri trajno nameniti za kmetijstvo in opredeliti, kaj naj bo za kmetijstvo, kaj za gozdarstvo in kaj za pozidavo. Na koncu lahko zapišemo, da je bila na večini teh sej izražena želja po organiziranju sekcij za kmetijstvo pri predsedstvih KK SZDL, ki bodo v veliki meri pripomogle k reševanju problematike na področju kmetijstva v naši občini. Zato naj predsedstva krajevnih konferenc SZDL temu prisluhnejo in to organizirajo Jakob Kokalj SPREMEMBE, KI JIH PRINAŠA NOV SAMOUPRAVNI SPORAZUM O URESNIČEVANJU ZDRAVSTVENEGA VARSTVA Na podlagi novega zakona o zdravstvenem varstvu, sprejet je bil 27. decembra 1982, veljati pa je začel 7. januarja 1983, bo skupščina Zdravstvene skupnosti Slovenije razpravljala na svoji seji dne 16. februarja 1983 o osnutku samoupravnega sporazuma o uresničevanju zdravstvenega varstva. Oba dokumenta v marsičem spreminjata pravice in obveznosti uporabnikov zdravstvenega varstva. Poleg spremenjenega obsega sedanjega zdravstvenega varstva spreminjata tudi mesto, kjer bodo delavci, občani in delovni ljudje uresničevali pravice do zdravstvenega varstva. Pretežni del bomo te pravice zagotavljali v svojih organizacijah združenega dela oziroma z vzpostavljanjem solidarnosti v delovni ali sestavljeni organizaciji združenega dela, na podlagi dogovorjenih meril in krediterijev pa tudi v zdravstveni skupnosti. Sporazum izraziteje izpostavlja dejstvo, da si glede na nove, zaostrene gospodarske razmere uporabniki zagotavljajo zdravstveno varstvo le v obsegu, ki jim ga dovoljuje ustvarjeni dohodek. Glede na to novost na področju zdravstvenega varstva, je predsedstvo občinske Zdravstvene skupnosti Logatec sklenilo objaviti osnutek samoupravnega sporazuma v celoti Hkrati pa je bilo dogovorjeno, da bo občinska Zdravstvena skupnost Logatec skupaj z vodstvi družbenopolitičnih organizacij in samoupravnih organov v temeljnih samoupravnih organizacijah in skupnostih v občini proti koncu februarja in začetku marca letos organizirala v posameznih TOZD in KS razpravo o gradivu, oziroma pojasnilo vsebine samoupravnega sporazuma Samoupravni sporazum o uresničevanju zdravstvenega varstva I. Temeljne določbe 1. člen Delavci, drugi delovni ljudje in občani (v nadaljnjem besedilu uporabniki) si zagotavljamo zdravstveno varstvo v skladu z zakonom o zdravstvenem varstvu in po drugih predpisih, v skladu z dogovorom o temeljih družbenega plana v občini ter na podlagi samoupravnih sporazumov o temeljih planov občinske zdravstvene skupnosti, medobčinske zdravstvene skupnosti in v Zdravstveni skupnosti Slovenije. Pri tem upoštevamo, da je zagotavljanje zdravstvenih storitev in socialne varnosti, kar zadeva zdravstveno varstvo, odvisno od možnosti, ki jih ustvarjamo z dohodkom in z njegovo delitvijo ter z našimi osebnimi prispevki za zdravstveno varstvo, prav tako pa tudi od naše skrbi in odgovornosti za svoje zdravje in od smotrnega uveljavljanja zdravstvenih storitev. 2. člen S tem samoupravnim sporazumom, ki ga sklepamo uporabniki"in izvajalci prek svojih delegatov v skupščini občinske zdravstvene skupnosti, podrobneje določamo individualne pravice in obveznosti glede zdravstvenih storitev in socialne varnosti v zvezi z zdravstvenim varstvom, ki temeljijo na sprejetih planskih dokumentih skupnosti. S tem sporazumom zagotavljamo občanom tudi uresničevanje pravic, ki izhajajo iz mednarodnih sporazumov. Uporabniki zdravstvenega varstva sklepamo samoupravne sporazume o svobodni menjavi dela z organizacijami združenega dela s področja zdravstva. Tako skupaj z izvajalci odločamo o vsebini, vrsti in obsegu zdravstvenih storitev oziroma dejavnosti, ki predstavljajo naš skupni interes in so odsev materialnih možnosti združenega dela v občini ter dogovorjenih solidarnostnih nalog. Pravice in obveznosti uresničujemo po postopkih in na načine, o katerih smo se dogovorili s posebnim samoupravnim sporazumom (Uradni list SRS, št. 6/1981). 3. člen Zdravstveno varstvo uresničujemo po načelih vzajemnosti in solidarnosti v: — temeljni, delovni oziroma sestavljeni organizaciji združenega dela za storitve, ki smo si jih dolžni zagotoviti po zakonu ali pa si jih zagotavljamo z neposredno svobodno menjavo dela in za del pravic pri zagotavljanju socialne varnosti, kar zadeva zdravstveno varstvo; — občinski zdravstveni skupnosti za pravice do zdravstvenih storitev, ki si jih nismo zagotovili z neposredno svobodno menjavo dela ali v organizaciji združenega dela, kot tudi za pravice, ki zadevajo socialno varnost po tem sporazumu; — medobčinski zdravstveni skupnosti za dogovorjene programe ali za njihove dele na podlagi dogovorjenih meril med občinskimi zdravstvenimi skupnostmi. Na tej ravni uveljavljamo medsebojne solidarnostne odnose praviloma za bolnišnične in univerzitetne zdravstvene storitve pa tudi za druge potrebe na podlagi meril, določenih v samoupravnih sporazumih o temeljih planov; — Zdravstveni skupnosti Slovenije za storitve, ki so občanom zagotovljene na podlagi zakona o zdravstvenem varstvu ter na podlagi dogovorjenih meril med občinskimi zdravstvenimi skupnostmi v SR Sloveniji. 4. člen Uporabniki smo dolžni uresničiti individualne, skupinske ali množične ukrepe, da bi čimdlje ostali zdravi. V ta namen si zagotavljamo najustreznejše preventivne storitve, ki jih opravljamo sami ali pa jih opravljajo zdravstveni delavci. Ce kljub temu zbolimo, si skladno s potrebami po povrni- tvi zdravja ali ohranitvi življenja ter v rrvejah določil tega sporazuma zagotavljamo storitve na področjih osnovne, spe-cialistično-ambulantne, bolnišnične, zdraviliške, univerzitetne zdravstvene dejavnosti ter na področju preskrbe z zdravili in drugimi farmakološkimi sredstvi za zdravljenje in varovanje zdravja, s sanitetnim materialom in ortopedskimi in drugimi pripomočki ter na področju nujne medicinske pomoči in reševalnih prevozov. V teh mejah si zagotavljamo tudi socialno varnost v zvezi z zdravstvenim varstvom, ki obsega pravico in dolžnost: — delavcev v združenem delu ter drugih delovnih ljudi do denarnega nadomestila osebnega dohodka zaradi začasne zadržanosti z dela zavoljo bolezni in poškodbe oziroma nege obolelega družinskega člana; — do potnih stroškov, ki nastajajo pri uresničevanju pravic do zdravstvenega varstva; — do pogrebnine in posmrtnine. 5. člen Po tem samoupravnem sporazumu štejejo za: — delavce: osebe, ki delajo z družbenimi sredstvi v organizaciji združenega dela, v delovni skupnosti ali v drugi obliki združevanja, zatem upokojenci in nezapoj slene osebe; — za delovne ljudi: osebe, ki z osebnim delom samostojno in kot poklic opravljajo obrtno, umetniško ali kakšno, drugo kulturno, odvetniško ali drugo poklicno dejavnost, ter kmetje in druge osebe, ki opravljajo dejavnost z osebnim delom z delovnimi sredstvi, ki so lastnina občanov; — za ožje družinske člane delavcev in drugih delovnih ljudi: zakonec, otroci, posvojenci ter druge dsebe, ki jih delavec preživlja in živijo z njim v skupnem gospodinjstvu; — za druge občane: osebe, ki niso uvrščene v prejšnje alinee tega člena in imajo stalno prebivališče na območju Socialistične republike Slovenije.. Ne glede na določilo I. odstavka tega člena imajo status družinskih članov in s tem pravice do zdravstvenih storitev tudi otroci, posvojenci in zakonci delavcev, ki so na delu v tujini, ter delavcev iz drugih republik, če jih delavec preživlja,pa z njim ne živijo v kraju stalnega prebivališča oziroma v kraju njihove zaposlitve. II. Zdravstvene storitve, ki si jih delavci zagotavljamo v organizacijah združenega dela 6. člen Delavci in drugi delovni ljudje smo po določilih zakona o zdravstvenem varstvu dolžni zagotoviti v organizacijah združenega dela in v delovnih skupnostih (v nadaljnjem besedilu v organizacijah združenega dela) pravice do: — preventivnih zdravstvenih pregledov; — storitev, ki zadevajo zdravstveno varstvo pri delu; — zdravstvenih ukrepov, ki zadevajo utrjevanje zdravja in delovne sposobnosti; — posebnega zdravstvenega varstva delavcev z zmanjšano delovno sposobnostjo; — zdravstvenih storitev, ki zadevajo preprečevanje, odkrivanje, zdravljenje in rehabilitacijo poškodb pri delu in poklicnih bolezni. Za uresničevanje storitev iz zadnje alinee prvega odstavka tega člena se organizacije združenega dela dogovorijo za medsebojne solidarnostne odnose. Del solidarnostnih nalog na tem področju uresničujejo delavci in drugi delovni ljudje tudi v zdravstveni skupnosti na podlagi osnov in meril, ki so jih sprejeli s sklenitvijo samoupravnega sporazuma o temeljih planov zdravstvene skupnosti. 7. člen Zdravstvene storitve, ki zadevajo preprečevanje, odkrivanje in zdravljenje ter rehabilitacijo poklicnih bolezni in poškodb pri delu, obsegajo: — preglede in nadzor delavcev, ki jih lahko ogrozijo poklicne bolezni, kontroliranje njihovega zdravstvenega stanja kot tudi škodljivih vplivov okolja; — zdravstveno-prosvetna in vzgojna dejavnost za preprečevanje poklicnih bolezni in poškodb pri delu; — organiziranje in zagotavljanje prve pomoči delavcem pri delu kot tudi nujnih LogaSke NOVICE PRILOGA III __l__- medicinskih storitev in ustreznih reševalnih prevozov do zdravstvene organizacije; — opravljanje potrebnih zdravstvenih storitev v organizacijah osnovne zdravstvene dejavnosti, vštevši storitve zdravljenja in nege na domu za delavce, ki so zboleli za poklicno boleznijo ali se poškodovali pri delu; sem sodijo tudi storitve specialistične, bolnišnične in univerzitetne zdravstvene dejavnosti ter storitve, ki zadevajo preskrbo z zdravili, s sanitetnim materialom in z drugimi farmakološkimi sredstvi, potrebnimi za zdravljenje in s potrebnimi ortopedskimi in drugimi pfipo-močki; — medicinsko rehabilitacijo in s tem v zvezi tudi strokovno utemeljeno zdraviliško zdravljenje. Za nesrečo pri delu se šteje vsaka poškodba delavcev in drugih delovnih ljudi, ki je posledica neposrednega in kratkotrajnega "mehaničnega, fizikalnega ali kemičnega učinka, kot tudi poškodba, ki je posledica hitre spremembe položaja telesa, nenadne obremenitve telesa ali kake druge nenadne spremembe fiziološkega stanja organizma, če je taka poškodba v vzročni zvezi z opravljanjem dela na določenih delih in nalogah ali z delom oziroma z dejavnostjo, na podlagi katere ima poškodovanec status uporabnika. /a nesrečo pri delu se šteje tudi poškodba, povzročena na način iz prejšnjega odstavka, ki zadene delavca ali drugega delovnega človeka na redni poti od stanovanja do delovnega mesta in nazaj, na službeni poti ali na poli, da nastopi delo. Za nesrečo pri delu se šteje tudi obolenje delavcev in drugih delovnih ljudi, ki je neposredna in izključna posledica nesrečnega naključja ali višje sile med delom oziroma dejavnostjo, na podlagi katere ima oboleli status uporabnika. Poklicne bolezni so določene bolezni, povzročene z daljšim neposrednim vpli vom delovnega procesa in delovnih razmer na določenih delih in nalogah ali delih oziroma dejavnostih, na podlagi katerih ima oboleli status uporabnika. Med poklicne bolezni štejejo po tem sporazumu tiste bolezni, ki so opredeljene s posebnimi predpisi. Za nesrečo pri delu ali poklicno bolezen se šteje tudi nesreča ali bolezen, ki ni posledica dela na določenih delih in nalogah oziroma ni posledica določenega dela, temveč je posledica kakega drugega dela, ki ga je delavec ali drug delovni človek opravljal v interesu organizacije, v kateri je v delovnem razmerju ali pa je bil v delovnem razmerju. 8. člen Za storitve, predvidene v 6. in 7. členu tega sporazuma, bomo zagotovili sredstva delavci, združeni v temeljni organizaciji združenega dela oziroma v delovni skupnosti in z združevanjem sredstev po načelih solidarnosti v delovni in sestavljeni organizaciji združenega dela. Za storitve iz 7. člena tega sporazuma smo na podlagi dogovorjenih kriterijev in meril, opredeljenih v samoupravnem sporazvmu o temeljih planov občinske zdravstvene skupnosti, solidarni tudi v skupnosti. Storitve iz 6. člena tega sporazuma bodo svojim delavcem in osebam na usposabljanju ter udeležencem usmerjenega izobraževanja zagotavljali tudi delovni ljudje, k^samostojno opravljajo dejavnost z osebnim delom z delovnimi sredstvi v lasti občanov. III. Zdravstvene storitve, ki si jih uporabniki zagotavljamo v zdrav-_stvetil skupnosti 9. člen Uporabniki si z združevanjem sredstev v zdravstveni skupnosti zagotavljamo tudi pravice do drugih zdravstvenih storitev, ki si jih nismo zagotovili v svoji organizaciji združenega dela. Te pravice zagotavljamo po načelih solidarnosti in vzajemnosti vsi uporabniki, ki imamo status upravičenca na podlagi določil 5. člena tega sporazuma. Pravice iz prejšnjega odstavka tega člena obsegajo storitve: 1. Osnovna zdravstvena dejavnost — zdravniški in drugi pregledi ter preiskave oziroma storitve, ki zadevajo pre- prečevanje, odkrivanje, zdravljenje in rehabilitacijo ob bolezni ali poškodbah zunaj dela; — storitve zdravstvenih delavcev, ki so sestavni del zdravljenja in nege bolnika na domu; , — sistematični in serijski pregledi ter zdravstveni nadzor in dispanzerska obravnava nekaterih skupin prebivalstva, kol so otroci, šolarji in druga mladina, ženske, ko gre za ukrepe za svobodno odločanje o rojstvu otrok in materinstvo, borci NOB, prav tako pa tudi v zvezi z nekaterimi obolenji (tuberkuloza, sladkorna bolezen, duševne bolezni, rakasta obolenja, zvišan krvni pritisk, živčno-mišične bolezni, mul-tiplaskleroza, hemofilija); — preventivne storitve oziroma ukrepi, sprejeti s programom zdravstvenega varstva v skupnostih in skladno z opredelitvami iz zagotovljenega programa; — nujna medicinska pomoč in medicinsko utemeljeni reševalni prevozi; — patronažni in babiški obiski v obsegu, predvidenem z zagotovljenim programom ter vodenjem poroda na domu; — delo s skupinami kronično obolelih občanov na podlagi programov in izoblikovanih doktrinarnih stališč univerzitetnih zdravstvenih organizacij; — zobozdravstvene storitve 2. Specialistično ambulantna zdravstvena dejavnost: — specialistični pregledi in storitve, za katere ugotovi zdravnik osnovne dejavnosti, da so potrebne in jih predlaga z izdajo napotnice oziroma brez napotnice pri specialistih, za katere tako določa samoupravni sporazum o postopku in načinu uveljavljanja pravic iz zdravstvenega varstva; — storitve nujne medicinske pomoči ustrezne dejavnosti na tej ravni. 3. Bolnišnična zdravstvena dejavnost: — storitve in preiskave, ki so potrebne zavoljo odkrivanja, zdravljenja, rehabilitacije obolelih oziroma poškodovanih, ko zdravstveno stanje občana to zahteva, ker so izčrpane možnosti v osnovni oziroma specialistično-ambulantni dejavnosti. To potrebo ugotovi izbrani zdravnik v osnovni oziroma v specialistično-ambulantni dejavnosti; — storitve, ki zadevajo nastanitev in prehrano bolnika v bolnišnici med zdravljenjem; — storitve nujne medicinske pomoči ustrezne dejavnosti na tej ravni 4. Univerzitetna zdravstvena dejavnost: — strokovno-tehnološko in organizacijsko najzahtevnejše zdravstvene storitve, za katere je ugotovil potrebo izbrani zdravnik osnovne, specialistične ali bolnišnične dejavnosti z izstavitvijo napotnice uporabniku, vštevši nujne medicinske storitve; — storitve, ki zadevajo nastanitev in prehrano bolnika, če gre za stacionamo obravnavo bolnika. 5. Zdraviliška zdravstvena dejavnost: — storitve medicinske rehabilitacije, za katere ugotovi potrebo konzilij bolnišnične organizacije, če gre za nadaljevanje bolnišničnega zdravljenja; — storitve medicinske rehabilitacije, ki jih opravlja zdravilišče na ambulantni način; — storitve medicinske rehabilitacije, ki jih določi konzilij zdravnikov osnovne zdravstvene dejavnosti v skladu z zakonsko zagotovljenimi pravicami in z letnim programom skupnosti; — storitve, ki zadevajo nastanitev in prehrano za uporabnike, pri katerih je rehabilitacija možna le na stacionarni način. Te storitve so lahko največ na ravni standardov hotelov B kategorije; — oskrba pri letovanju otrok, za katere je potrebo ugotovil konzilij osnovne zdravstvene dejavnosti v skladu s programom skupnosti. 6. Prevozi z reševalnimi in drugimi posebnimi vozili: — prevozi z reševalnimi avtomobili, ko to zahteva narava bolezni, bolezensko stanje ali poškodbe in. če to potrebo ugotovi zdravnik; — prevozi s posebnimi vozili, če prevoz z reševalnim avtomobilom ni možen, zdravstveno stanje pa tak prevoz zahteva; — organiziran prevoz ponesrečenca v gorah do kraja, od koder ga je mogoče prepeljati z reševalnim ali posebnim vozilom. 7. Zdravila in druga sredstva za diagnostiko In zdravljenje: — zdravila, ki so registrirana v SFRJ in jih predpiše zdravnik na recept; — zdravila, ki niso registrirana v SFRJ iii jih zagotovijo univerzitetne klinike in inštituti ter jih je mogoče uporabljati le pod njihovim nadzorom; — kontracepcijska sredstva, ki jih aplicira ali predpiše zdravnik na recept; — drug pomožni in sanitetni material, ki ga predpiše zdravnik na recept. 8. Ortopedski in drugi pripomočki: — ortotična in protetična sredstva, očesni in slušni pripomočki, ortopedska obutev, invalidski vozički, sanitarne in druge priprave, ki so medicinsko indiciranc. Podrobnejša opredelitev teh pripomočkov, standardnih materialov za njihovo izdelavo in dobe trajanja je navedena v prilogi, ki je sestavni del tega sporazuma 10. člen Uporabniki smo dolžni čimbolj smotrno in varčno ravnati na področju zdravstvenega varstva. Pri tem uveljavljamo pravice do zdravstvenih storitev potem sporazumu v primerih, ko je to upravičeno in potrebno zavoljo našega zdravstvenega stanja oziroma ko so posamezne storitve, programi oziroma dejavnosti predvideni s sprejetimi programi na podlagi svobodne menjave dela. Pri tem na svojo pobudo uveljavljamo pravico do prvega pregleda oziroma obiska pri izbranem zdravniku oziroma zdravstvenem delavcu, ki na podlagi dosežkov medicinske znanosti oceni in odredi potrebne nadaljnje zdravstvene storitve. Pri presoji upravičenosti posameznih zdravstvenih storitev morajo zdravstveni delavci ravnati po načelih humanosti in smotrnosti ter upoštevati načela etike zdravstvenih delavcev in izoblikovana doktrinama stališča po načelih stopnjevite diagnostike in terapije. Toše zlasti velja pri ocenjevanju začasne delovne nesposobnosti delavcev zaradi bolezni, pri opredeljevanju potrebe po bolnišničnem in zdraviliškem zdravljenju, pri predpisovanju in uporabi zdravil kot tudi pri presoji o utemeljenosti zahtev uporabnikov in drugih pravic. 11. člen Pravice do zdravstvenih storitev imamo delavci ter drugi delovni ljudje in občani s stalnim prebivališčem na območju Socialistične republike Slovenije kot tudi delavci, zaposleni pri organizaciji združenega dela s sedežem na območju SR Slovenije ter njihovi ožji družinski člani. Če kmetje in drugi delovni ljudje, ki opravljajo dejavnost s sredstvi v lasti občanov, in delavci, ki med opravljanjem dela v tujini zagotavljajo zdravstveno varstvo zase in za svoje družinske člane v skupnosti, ne poravnajo predpisanih prispevkov oziroma niso oproščeni plačila, imajo le pravico do storitev, ki so jim zagotovljene z zakonom, in do nujnih medicinskih storitev. V primerih iz 2. odstavka tega člena zdravstvena skupnost zahteva od upotab nikov povračilo stroškov, ki jih je poravnala za opravljene zdravstvene storitve, do katerih uporabniki niso imeli pravice. IV. Pravice uporabnikov po mednarodnih pogodbah oziroma med bivanjem v tujini 12. člen Delavcem v delovnem razmerju po mednarodni pogodbi ali pri tujem delodajalcu v tujini, delavcem v združenem delu pri jugoslovanskem organu ali organizaciji v tujini, delavcem, ki so v delovnem razmerju pri delavcih jugoslovanskih organov ali v jugoslovanskih in mednarodnih organizacijah v tujini, delavcem, ki so bili poslani na delo v tujino za jugoslovansko or-ganizacijo ali delodajalca, in delavcem, ki so v tujini na strokovnem izpopolnjevanju in zagotavljajo v zdravstveni skupnosti zdravstveno varstvo sebi in svojim družinskim članom, ki so z njimi v tujini, je zagotovljena v prvih šestih mesecih bivanja v tujini samo nujna zdravniška pomoč, po preteku šestih mesecev pa tudi druge oblike zdravstvenega varstva, ki jih žago tavlja zdravstvena skupnost uporabnikom po samoupravnih splošnih aktih. Uporabnikom, ki so v tujini po zaseb nem ali službenem opravku, je zagotovljeno zdravstveno varstvo v prvih treh mesecih bivanj;: v tujini, in sicer le nujna zdravniška pomoč. Službeno potovanje, ki traja več kot 3 mesece, se od prvega dne četrtega meseca šteje po tem sporazumu za opravljanje dela v tujini. Uporabniku, ki je v tujini na rednem ah podiplomskem študiju, je zagotovljeno v tujini nujno zdravstveno varstvo za obdobje enega leta v času predpisanega trajanja rednega ali podiplomskega študija. Upokojencu, ki se naseli v tujini, je zagotovljeno v tujini nujno zdravstveno var stvo za dobo treh mesecev, v upravičenih primerih pa tudi za daljši čas Uporabnikom iz 1. in 4. odstavka 12. člena in upokojencem, ki bodo v tujini več kot 3 mesece, je zagotovljeno zdravstveno varstvo v tujini, če je bilo pred njihovim odhodom z zdravniškim pregledom ugotovljeno, da ni zdravstvenih zadržkov za opravljanje nameravanega dela ali bivanja v tujini. Delavci, zaposleni pri tujih delodajalcih v domovini (denimo mednarodni center, predstavništva, kulturni center itd.) morajo sebi in svojim družinskim članom zagotoviti zdravstveno varstvo v zdravstveni skupnosti, če niso zdravstveno zavarovani v državi, kjer ima sedež matična organizacija. Delavci izSR Slovenije, ki delajo v tujini in so tam zdravstveno zavarovani morajo zagotoviti svojim družinskim članom zdravstveno varstvo v domovini, če to ni zagotovljeno z njihovim zavarovanjem v tujini. 13. člen Če uporabniki v primerih iz prejšnjega člena nujno potrebujejo zdravljenje v bolnišnici, imajo pravico do tega zdravljenja do treh mesecev, od prvega dne četrtega meseca pa le t eda j.če to odobri zdravstvena skupnost na podlagi mnenja konzilija bolnišnične organizacije Če zdravstvena skupnost ne odobri daljšega zdravljenja v tujini, povrne skupnost od prvega dne četrtega meseca dalje le toliko stroškov, kolikor bi stalo zdravljenje v najbližji jugoslovanski bolnišnici, ki lahko zagotovi tako zdravljenje. Nujna zdravniška pomoč gre uporabni kom le dotlej, dokler niso sposobni za premeslilev na zdravljenje v domovino 14. člen Uporabnikom, ki delajo v tujini kot detaširani delavci, zdravstvena skupnost začasno zagotavlja zdravstveno varstvo ob poškodbah pri delu tudi v primeru, ko bi ga morala zagotoviti organizacija združenega dela sama Stroške tega zdravstvenega varstva mora organizacija združenega dela povrnili zdravstveni skupnosti Delavci, ki so v delovnem razmerju po mednarodni pogštevali že v letu 1981 veliko, v letu 1982 pa še večja. Kot ilustracijo te naše trditve naj navedemo samo podatke, da so recimo kršitve javnega reda in miru v primerjavi z letom 1981 v porastu za 61 %, kršitve cest-noprometnih predpisov za 22 % in kazniva dejanja za 58 %. - Javni red in mir Leto Skupno število predlogov Indeks 1981 174 100 1982 252 144 Leto Skupno število prekrškov Indeks 1981 213 100 1982 344 161 Leto Skupno število kršiteljev Indeks 1981 217 100 1982 313 144 Leto Št. kršitev v vinjenem stanju Odstotek 1981 157 78 % 1982 307 89,5 % Iz statističnih podatkov o gibanju kršitev javnega reda in miru in primerjava teh podatkov med letoma 1981 in 1982 nam pove, da so kršitve v porastu za 61 %. Posebno zaskrbljujoč pri tem pa je podatek, da je razen izredno visokega procentualnega porasta poraslo tudi število kršitev storjenih v vinjenem stanju, in sicer za 89,5 %. Podatek, da je alkohol v veliki meri vzrok kršitve raznih zakonskih predpisov, tukajšnja postaja milice ugotavlja že vrsto let, vendar je na žalost, vsaj kakor kažejo podatki, vse to ostalo samo pri naših ugotovitvah. Pogrešamo pa to, da bi se v razrešitev te situacije vključile tudi druge ustrezne službe, društva in organizacije. - Gibanje kriminalitete O Št. kaznivih dejanj Št. raziskanih k.d. Odstotek 1981 122 100 82 % 1982 193 141 73,1 % Kazniva dejanja so v porastu za 58 %. Glavni del tega porasta se nanaša na povečano število goljufij in vlomov v osebne avtomobile, ravno tako pa ugotavljamo slabši odnos do družbenega premoženja, in povečano število tatvin. Medtem, ko se je zelo izboljšal odnos in znanje čuvajske službe na področju požarne varnosti, pa ne moremo biti zadovoljni z odnosom do osnovne naloge varovanja družbene imovine. Porast kaznivih dejanj oz. njihovih zaznav pa gre deloma tudi na račun še intenzivnejšega dela miličnikov na terenu, saj so celo kazniva dejanja na škodo družbenega premoženja ugotavljali sami in o tem šele naknadno obveščali delovne organizacije. Nekoliko se je tudi izboljšalo sodelovanje s samoupravnimi delavskimi kontrolami v delovnih organizacijah, vendar se lete še vedno preveč zanašajo na poročila postaje .milice in na tem temelji njihovo nadaljnje delo, premalo pa je njihove samoiniciative. Mladoletno prestopništvo V letu 1982 smo obravnavali 17 mladoletnikov in 3 otroke zgradi skupno storjenih 26 kaznivih dejanj. Vsa kazniva dejanja so izključno premoženjski delikti, kar je tudi povsem značilno za to vrsto populacije. Zaradi prekrškov zoper javni red in mir smo podali predloge za uvedbo postopka o prekršku skupno v 5 primerih- Zaradi kršitev predpisov o varnosti cestnega prometa smo podali predloge za uvedbo postopka o prekršku za 61 kršiteljev, ki so skupno storili 86 prekrškov. Primerjava podatkov z letom 1981 kaže izboljšanje na področju mladoletniškega prestopništva razen pri kršitvah cestnopromotnih predpisov. Kot vzrok teh kršitev najčešće nastopata objestnost in želja po uveljavitvi med sovrstniki, občasen razlog pa je tudi želja po lastništvu nekaterih predmetov, ki so jim drugače nedosegljivi. - Prometna varnost V letu 1982 smo obravnavali skupno 29 prometnih nezgod, v katerih je bilo 28 oseb lažje in huje telesno poškodovanih, z veseljem pa lahko ugotovimo, da ob tem nismo obravnavali prometne nezgode, v kateri bi kdo izmed udeležencev izgubil življenje. V zvezi s tem lahko trdimo, da tudi ukrepanje miličnikov ob ugotovljenih prekrških (represivno ali preventivno) dosega svoj namen in niso ti ukrepi samo ugotavljanje kršitev in kaznovanje storilcev. Ponovno je tudi zaživelo delo sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, katerega glavna orientacija dela je bila šolska mladina, v bodočnosti pa bodo del te pozornosti posvetili tudi vzgoji srednješolske mladine in odraslih. Rast kršitev cestnoprometnih predpisov v primerjavi z letom 1981 se v letu 1982 nadaljuje. Za storjenih 480 prekrškov smo zoper 380 kršiteljev podali 379 predlogov za uvedbo postopka o prekršku. Pri tem moramo opozoriti tudi na dejstvo, da je bila ena izmed usmeritev akcije NNNP 82 ravno področje cestnega prometa oz. varnosti v cestnem prometu. Tu pa nastopa kot eden glavnih vzrokov kršitev vinjenost udeležencev. - Požarna varnost Na področju požarne varnosti, vsaj kar se tiče varovanja družbenega premoženja, smo s stalnim nadzorom čuvajske in vratarske službe ter s preventivnimi požarnovarnostnimi pregledi resnično dosegli zmanjšanje tako števila požarov kot tudi materialne škode, ki je v teh požarih nastala. Ob kontrolah, ki se jih je udeleževal tudi požarnovarnostni inšpektor, smo preverjali znanje čuvajev in vratarjev v delovnih organizacijah, tako glede uporabe gasilnih aparatov kot tudi glede pravilnega ukrepanja in obveščanja v primeru požara. Medtem, ko je v letu 1981 ogenj povzročil za 305 starih milijonov materialne škode, pa ta škoda v letu 1982 znaša 60 starih milijonov - Ostali dogodki V letu 1982 smo obravnavali 8 delovnih nezgod, v katerih je ena oseba izgubila življenje, sedem pa jih je bilo telesno poškodovanih. Obravnavali smo tudi osem primerov samomorov in poskusov samomorov. Tri osebe so si vzele življenje, pet primerov pa je ostalo samo pri poskusu. Razen tega smo v 79 primerih poslali pismena poročila o naših ugotovitvah različnim službam. Jože Selšek OSNUTEK 20. 1. 1983 Na podlagi 133 člena statuta občine Logatec (Uradmi list SRS, štev. 3/78 in 5/82), ter 6. in 11. člena zakona o davkih občanov (Uradni list SRS, štev. 44/82), je skupščina občine Logatec na seji zbora združenega dela in zbora krajevnih skupnosti dne sprejela ODLOK O DAVKIH OBČANOV I. SPLOŠNE DOLOČBE 1. člen V občini Logatec se uvaja obveznost plačevanja davkov občanov, ki so po zakonu dohodek občine. Delavci, delovni ljudje in občani (v nadaljnem besedilu: občani) plačujejo občini davke po določbah zakona o davkih občanov in po določbah tega odloka. 2. člen Z davki se zadovoljujejo splošne potrebe občine, ki jih je občina dolžna financirati po ustavi, zakonih in drugih pravnih aktih. Vsak občan je za zadovoljenje splošnih družbenih potreb občine dolžan prispevati v sorazmerju s svojimi materialnimi možnostmi. II. VRSTE DAVKOV 3. člen Občani plačujejo po tem odloku: 1. davek iz osebnega dohodka delavcev 2. davek od dohodka iz kmetijske dejavnosti 3. davek od dohodka iz gospodarskih dejavnosti 4. davek od dohodka iz poklicnih dejavnosti 5. davek od dohodka iz avtorskih pravic 6. davek od dohodkov iz premoženja iz premoženjskih pravic 7. davek od premoženja 8. davek na dobitke od iger na srečo. III. DAVEK OD OSEBNEGA DOHODKA DELAVCEV 4. člen Davek iz osebnega dohodka delavcev plačujejo zavezanci po stopnji 0,50 %. IV. DAVEK OD DOHODKA IZ KMETIJSKE DEJAVNOSTI 5. člen Glede na proizvodne in ekonomske pogoje, se zaradi določitev različnih stopenj davka od dohodka iz kmetijske dejavnosti, območje občine razdtf.i na dve skupini katastrskih občin. V tretjo skupino se uvrščajo katastrske občine: - Blekova vas, Dol. Logatec, Gor. Logatec in Hotedršica. V četrto skupino se uvrščajo katastrske občine: - Grčarevec, Hrušica, Laze, Medvedje brdo, Novi svet, Petkovec, Ravnik, Rovte, Vrh, Log in Žibrše. 6. člen Davek od dohodka iz kmetijske dejavnosti (katastrski dohodek negozd-nih površin), plačujejo zavezanci po stopnjah, ki so različne za posamezne skupine katastrskih občin in sicer: v tretji skupini katastrskih občin po stopnji 5 % v četrti skupini katastrskih občin po stopnji 2 % 7. člen Zavezanci, ki se jim ne odmerja prispevek za zdravstveno varstvo kmetov, razen združenim kmetom, ki so pokojninsko in invalidsko zavarovani na podlagi dohodkov iz kmetijstva, plačujejo davek od osebnega dohodka iz kmetijske dejavnosti še po dodatni stopnji 30 %. 8. člen Davek iz kmetijske dejavnosti, ki odpade na osebni dohodek iz gozda, ki ga predstavlja vrednost lesa določenega za posek plačujejo zavezanci po stopnji 25 %. Zavezancem, ki ne plačujejo prispevka za zdravstveno varstvo kmetov, razen združeni kmetje, ki so pokojninsko in invalidsko zavarovani na podlagi dohodkov iz kmetijstva za davek iz kmetijske dejavnosti odmeri po stopnji 65 %. 9. člen Davek iz kmetijske dejavnosti po dejanskem dohodku plačujejo zavezanci, kateri dosegajo višje dohodke od kmetijske dejavnosti, ki niso oziroma so le v manjšem obsegu zajeti v katastrskem dohodku. Zavezanci davka iz kmetijske dejavnosti po prejšnjem odstavku plačujejo davek po dejanskem dohodku kadar doseže: 1. farmska reja perutnine 20.000 komadov letno; 2. pitanje 60 glav govedi oziroma 100 komadov prašičev s pogojem, da se le-te v celoti ali pretežno krmi s kupljenimi krmili; 3. farmska reja drugih živali vrednost 500.000 dinarjev celotnega dohodka letno; 4. specializirano drevesničarstvo oziroma vzgoja okrasnega grmičevja 5.000 komadov letno vzgojenih sadik; 5. specializirana vzgoja cvetic oziroma okrasnega grmičevja vrednost 500.000 dinarjev celotnega dohodka letno. Določbe prejšnjega odstavka ne veljajo za dohodke, dosežene z rejo ovac in gojenje čebel. 10. člen Zavezancem davka iz kmetijske dejavnosti po dejanskem dohodku se materialni stroški ugotavljajo po smiselni uporabi določb zakona o davkih občanov in po postopku, ki veljajo za zavezance davka iz gospodarskih dejavnosti in se jim davek odmerja po dejanskem dohodku. 11. člen Zavezanci davka iz kmetijske dejavnosti po dejanskem dohodku plačujejo davek od čistega dohodka (osnova, ki presega osebni dohodek iz 10. člena zakona o davkih občanov) po naslednjih stopnjah: če znaša ostanek čistega dohodka dinarjev nad do stopnja 30.000 15 % 30.000 60.000 18 % 60.000 100.000 21 % 100.000 150.000 24 % 150.000 200.000 27 % 200.000 30 % 12. člen Zavezanci davka iz 9. člena tega odloka so dolžni voditi poslovne knjige pod pogoji, ki veljajo za zavezance davka iz gospodarskih dejavnosti in so na podlagi evidence poslovnih knjig dolžni vložiti davčno napoved. Davčna napoved se vloži po preteku leta v roku in na obrazcu, ki velja za zavezance davka iz gospodarskih dejavnosti. 13. člen Zavezance davka iz kmetijske dejavnosti, ki plačujejo davek po katastrskem dohodku oziroma izpolnjujejo enega izmed pogojev iz 9. člena, se pre-uvrsti na obdavčevanje po dejanskem dohodku. 14. člen Deset let so oproščeni davka iz kmetijstva dohodki zemljišč, ki so bila za kmetijstvo neuporabna, pa so z investicijam zavezanca postala uporabna in zemljišč, na katerih se posadijo novi vinogradi, sadovnjaki in drugi dolgoletni nasadi. Oprostitev prizna občinska uprava za družbene prihodke, če so dela bila opravljena po navodilih in pod nadzorstvom kmetijske organizacije ali organa občine, ki je pristojen za kmetijstvo. 15. člen Zavezancem davka iz kmetijske dejavnosti, ki se jim odmerja prispevek za zdravstveno varstvo in združenim kmetom, ki so pokojninsko in invalidsko zavarovani na podlagi dohodkov iz kmetijstva in vlagajo sredstva za namene iz tretjega in četrtega odstavka 66. člena zakona o davkih občanov (Uradni list SRS, štev. 21/74) se prizna posebna olajšava, ki znaša 80 % vlo- ženih sredstev, vendar olajšava ne sme presegati petletne odmere davka iz kmetijske dejavnosti. Posebna olajšava se prizna tudi drugim zavezancem, ki se po zakonu o kmetijskih zemljiščih štejejo za kmete in znaša 50 % vloženih sredstev, ter ne sme presegati triletnega odmerjenega davka iz kmetijske dejavnosti ne-gozdnih površin tistega leta v katerem so bila sredstva vložena. V primeru, da davčni zavezanec vlaga sredstva v drugem in naslednjih letih, ko mu je bila olajšava že priznana za prej vložena investicijska sredstva, se mu za čas pri naslednjih olajšavah ustrezno skrajša oziroma višino olajšave zmanjša, če bi z olajšavo za ponovno vložena sredstva prekoračil največjo možno olajšavo po tem členu. Davčni zavezanec uveljavlja olajšavo s posebno vlogo, ki ji priloži dokaze o vloženih sredstevih. Vlogo za priznanje olajšave za vložene investicije se praviloma vloži v letu, v katerem so bila vložena, sredstva za investicije. Izjemoma se vloga šteje za pravočasno, če je vložena do konca junija po preteku leta, v katerem so bila vložena investicijska sredstva. Če vloga ni pravočasna, se za pretekli čas olajšava zmanjša. O olajšavi odloča občinska uprava za družbene prihodke. Zavezanci iz katastrskih občin Vrh, Hrušica in Novi svet so oproščeni občinskega davka iz kmetijske dejavnosti, ki se plačuje od katastrskega dohodka negozdnih površin, če njihov katastrski dohodek od negozdnih površin ne presega 18.000 din. 17. člen Zavezancem davka iz kmetijske dejavnosti se prizna davčna olajšava, ki vlagajo sredstva v gradnjo malih hidroelektrarn ali vodnih mlinov. Olajšava se prizna s pogojem, da zavezanec vloži v gradnjo malih hidroelektrarn ali vodnih mlinov najmanj znesek, ki ustreza 60 % znesku poprečnega enomesečnega osebnega dohodka na zaposlenega v SR Sloveniji v preteklem letu. Olajšava iz prejšnjega odstavka se prizna za dobo petih let in znaša 80 % za vsako leto odmerjenega davka iz kmetijstva, vendar skupna olajšava za vsa leta ne sme presegati 80 % vloženih sredstev. Zavezanec izkaže, da je gradnja male hidroelektrarne ali vodnega mlina v skladu z programom gradenj v občini in predloži dokaze o vloženih sredstvih. Zavezanec vloži zahtevek za davčno olajšavo najpozneje v šestih mesecih po tem, ko je sredstva vložil. 18. člen Zavezancem davka iz kmetijske dejavnosti, ki so zdravstveno zavarovani kot kmetje ter združenim kmetom, ki so pokojninsko in invalidsko zavarovani na podlagi dohodkov iz kmetijstva in preživljajo otroke, ki so na rednem šolanju na policnih, srednjih, višjih in visokih šolah, se prizna posebna davčna olajšava, ki znaša 500 dinarjev letno za vsakega otroka s pogojem, da otrok ni starejši od 26 let in da dohodek posameznega otroka ne presega 1.000 dinarjev mesečno iz naslova štipendije ali nagrade učencev. V primeru, da se otroci zavezancev iz prejšnjega odstavka tega člena -bodoči prevzemniki kmetije - šolajo na srednjih kmetijskih šolah znaša davčna olajšava 1.500 dinarjev letno za takega otroka s pogojem, da otrok ni starejši od 20 let in da dohodek otroka ne presega 3.000 dinarjev mesečno iz naslova štipendije. Davčna olajšava iz prejšnjih dveh odstavkov ne sme presegati letnega davka iz kmetijske dejavnosti negozdnih površin. Davčna olajšava se uveljavlja z vlogo zavezanca za vsako leto posebej, ki mora biti vložena do konca leta, oziroma pred začetkom leta, za katerega se odmerja davek. Občinska uprava za družbene prihodke odloči o davčni olajšavi z odločbo. Vlogi je treba priložiti potrdilo o šolanju. 19. člen Zavezancem za davek iz kmetijske dejavnosti, ki so zdravstveno zavarovani kot kmetje ter združeni kmetje, ki so pokojninsko in invalidsko zavarovani na podlagi dohodkov iz kmetijstva, se prizna davčna olajšava, če vlagajo sredstva za novo oziroma nadomestno gradnjo, popravilo ali obnovo kmetijskih poslopij oziroma kmečkih stanovanjskih hiš. Davčna olajšava se prizna, če zavezanec vloži za navedene namene sredstva vsaj v višini enoletnega katastrskega dohodka. Davčna olajšava za namene iz prvega odstavka tega člena se prizna v višini 75 % vloženih sredstev, vendar ne sme presegati pet letno odmero davka iz kmetijskih dejavnosti negozdnih površin. Za postopek priznanja olajšave iz tega člena se primerno uporabljajo določbe tretjega in četrtega odstavka 15 člena tega odloka 20. člen Za zavezance iz kmetijske dejavnosti, ki plačujejo davek po dejanskem dohodku in se po zakonu o kmetijskih zemljiščih štejejo za kmete, se glede davčnih olajšav smiselno uporabljajo določbe 14, 15, 17, 18. in 19. člena tega odloka. V. DAVEK OD DOHODKA IZ GOSPODARSKIH DEJAVNOSTI Davek iz gospodarskih dejavnosti se ne plačuje od dohodkov, doseženih: 1. z izkoriščanjem zemljišč v nekmetijske namene (kopanje peska, gramoza in kamna, žganje opeke, apna, oglja in podobno), če letni dohodek po odbitku stroškov ne presega 50 % poprečnega čistega enoletnega osebne- ga dohodka delavcev v gospodarstvu SR Slovenije v letu za katero se davek odmerja, 2. z opravljanjem kmetijskih storitev drugim s kmetijsko mehanizacijo, če letni dohodek ne presega 50 % poprečnega čistega enoletnega osebnea dohodka delavcev v gospodarstvu v SR Sloveniji v letu za katero se davek odmerja. 22. člen Zavezanci davka iz gospodarskih dejavnosti, ki se jim davek odmerja po dejanskem dohodku, plačujejo davek od ostanka čistega dohodka po naslednjih stopnjah: če znaša ostanek čistega dohodka dinarjev nad do stopnja 30.000 33 % 30.000 60.000 38 % 60.000 100.000 42 % 100.000 150.000 46 % 150.000 200.000 50 % 200.000 300.000 54 % 300.000 58 % Določbe tega člena veljajo tudi za zavezance, ki opravljajo gospodarske dejavnosti kot postranski poklic in se jim davek odmerja po dejanskem dohodku. 23. člen Zavezancem za davek, ki opravljajo gospodarske dejavnosti storitvenega značaja, razen zavezancem, ki opravljajo gospodarske dejavnosti kot postranski poklic, se prizna davčna olajšava z odstotnim znižanjem odmerjenega davka naslednjih dejavnosti: a) stavbne gospodarske dejavnosti, gostinstvo in nekatee osebne storitve, zidarstvo in fasaderstvo, parketarstvo, teracerstvo, polaganje tlakov in umetnih mas, soboslikarstvo in pleskarstvo, pečarstvo in oblaganje s ploščicami, steklarstvo, stavbno kleparstvo, cementninarstvo, kleparstvo in ključavničarstvo, intalaterstvo za vodo, plin, centralne in hladilne naprave, elek-troinstalaterstvo, tesarstvo, krovstvo in gostinstvo, kemično čiščenje, moško in žensko frizerstvo, nega obraza in telesa. za 20 %, b) Storitve gospodinjstvom in tehnične storitve: popravljanje motornih vozil, mazanje, zaščita in čiščenje motornih vozil, fi-nomehanika, avtokleparstvo in ličarstvo, avtoelektričarstvo, elektromehanika za gospodinjske aparate, radio in TV mehanika, mizarstvo, čiščenje prostorov in oken, brusači in kolarji, tapetništvo in dekoraterstvo, vulkanizacija, optika in pletiljstvo, žaganje drv, ter popravljanje in vzdrževanje kmetijske mehanizacije, za 30 % c) Osebne in druge storitve: krojaštvo, šiviljstvo, čevljarstvo, urarstvo, popravljanje dvokoles, kovaštvo, dimnikarstvo in pedikura, za 40 % s pogojem, da zavezanci dosežejo najmanj 50 % letnega celotnega prihodka s storitvami občanom in hišnim svetom, zavezanci gostinske dejavnosti pa 50 % letnega celotnega prihodka s prehrano. DSvčno olajšavo iz prejšnjega odstavka je mogoče priznati, če zavezanci Pogoje iz prejšnjega odstavka izkažejo v svojih poslovnih knjigah, in da le-te v redu vodijo, če so te dolžni voditi. 24. člen Zavezancem za davek, ki so pričeli (začetniki) z gospodarsko dejavnostjo, razen prevoznikov z motornimi vozili, dejavnosti z gradbeno mehanizacijo, gostinskih obratov bifejskega značaja, okrepčevalnicam in zavezancem, ki opravljajo gospodarsko dejavnost kot postranski poklic, se prizna davčna olajšava z odstotnim znižanjem odmerjenega davka: a) zavezancem iz prejšnjega člena tega odloka za prvo leto 75 %, za drugo leto 50 % in za tretje leto dejavnosti 30 % odmerjenega davka; b) zavezancem vseh vrst ostalih obrtnih oziroma drugih gospodarskih dejavnosti za prvo leto 50 %, za drugo leto 30 % in za tretje leto 20 % odmerjenega davka; s Pogojem, da v redu vodijo poslovne knjige, če so te dolžni voditi. Davčne olajšave iz prejšnjega odstavka se obračunavajo z odstotnim znižanjem davka za časovna razdobja 12 mesecev od pričetka opravljanja dejavnosti. šteje se, da je zavezanec pričel (začetnik) z gospodarsko dejavnostjo, če ni preje opravljal,gospodarsko dejavnost, v kateri drugi občini ali ne bi kdo drug opravljal v isti delavnici gospodarsko dejavnost iste stroke. Davčne olajšave iz prvega odstavka tega člena tudi ni mogoče priznati zavezancu, ce kdo od članov gospodinjske skupnosti že opravlja enako ali podobno gospodarsko dejavnost v skupni ali samostojni obratovalnici. V primeru, da kdo ustanovi skupno obratovalnico s kom, ki že opravlja samostojno gospodarsko dejavnost v določeni dovoljeni obratovalnici, pa se mu davčna olajšava po določbah prvega odstavka tega člena še ni iztekla se na novo pridruuženemu zavezancu prizna davčna olajšava samo za čas, ki je preostal njegovemu soustanovitelju skupne obratovalnice. 25. člen Zavezancem za davek od dohodkov iz gospodarske dejavnosti, ki vlagajo sredstva za zboljšanje in razširjanje materialne osnove dela, se ob pogojih 60. člena zakona o davkih občanov prizna davčna olajšava naslednjih dejavnosti: a) zidarstvo in fasaderstvo, parketarstvo, teracerstvo, polaganje tlakov in umetnih mas, soboslikarstvo in pleskarstvo, pečarstvo in oblaganje s ploščicami, steklarstvo, stavbno kleparstvo, cementninarstvo, kleparstvo in ključavničarstvo, instalaterstvo za vodo, plin, centralne in hladilne naprave, elektroinstalaterstvo, tesarstvo, krovstvo, gostinstvo, kemično čiščenje, moško in žensko frizerstvo, nega obraza in telesa, b) popravljanje motornih vozil, mazanje, zaščita in čiščenje motornih vozil, finomehanika, avtokleparstvo in avtoličarstvo, avtoelektričarstvo, elektromehanika za gospodinjske aparate, radio in TV mehanika, mizarstvo, čiščenje prostorov in oken, brusaštvo in kolarstvo, tapetništvo in dekoraterstvo, vulkanizacija, optika, pletiljstvo, žaganje drv ter popravljanje in vzdrževanje kmetijske mehanizacije; c) krojaštvo in čiviljstvo, čevljarstvo, urarstvo, popravljanje dvokoles, kovaštvo, dimnikarstvo in pedikura, se priznajo: - za naložbe v poslovne prostore, če zavezanec vloži najmanj znesek, ki ustreza enoletnemu čistemu osebnemu dohodku na zaposlenega v gospodarstvu v SR Sloveniji v preteklem letu. Davčna olajšava se prizna v višini 40 % vloženih sredstev, vendar ne sme presegati štirikratnega odmerjenega davka tistega leta v katerem so bila sredstva vložena, - za naložbe v druga osnovna sredstva če zavezanec vloži najmanj znesek, ki ustreza za 30 % enoletnemu čistemu osebnemu dohodku na zaposlenega v gospodarstvu v SR Sloveniji v preteklem letu. Davčna olajšava se prizna v višini 40 % vloženih sredstev, vendar ne sme presegati trikratnega odmerjenega davka tistega leta v katerem so bila sredstva vložena Določbe prejšnjega odstavka se primerno uporabljajo tudi za druge zavezance davka iz gospodarskih dejavnosti, davčna olajšava pa znaša 25 % vloženih sredstev iz prejšnjega odstavka tega člena. Zavezancem davka iz gospodarske dejavnosti, ki opravljajo prevozništvo z motornimi vozili, dejavnost z gradbeno mehanizacijo in gostinstvo bifejskega značaja, okrepčevalnice ter postransko gospodarsko dejavnost, davčne olajšave za vložena sredstva ni mogoče priznati. Davčne olajšave zavezancem iz tega člena tudi ni mogoče priznati za sredstva vložena za nakup osebnih avtomobilov. 26. člen Davčno olajšavo za naslobe za zboljšanje in razširjanje materialne osnove dela se porazdeli na pet let tako, da znaša v prvem letu 35, v drugem 27, v tretjem 20, v četrtem 13 in v petem letu 5 % od skupno priznane davčne olajšave iz prejšnjega člena. Višino davčne olajšave in porazdelitev po letih ugotovi občinska uprava za družbene prihodke s posebno odločbo. Davčna olajšava za naložbe za zboljšanje in razširjanje materialne osnove dela po merilih iz 25. člena za posameznega zavezanca v globalu ne sme presegati 1.000.000 dinarjev. V primeru, da davčna olajšava ne presega 200.000 dinarjev se zavezancu davčne olajšava lahko prizna v dveh letih v razmerju 2:1 V primeru, da davčna olajšava ne presega 100.000 dinarjev se olajšava prizna v ce)oti v prvem letu. Vlogo za priznanje davčne olajšave je treba vložiti najkasneje do izdaje odločbe o odmeri davka za leto, v katerem so bila sredstva vložena s predložitvijo dokazov. 27. člen Zavezancem za davek iz gospodarskih dejavnosti, ki z izvozom blaga domače proizvodnje na konvertibilna področja ustvarjajo devizni priliv, se glede na odstotni delež, ki ustreza razmerju med celotnim prihodkom obratovalnice in dinarsko vrednotjo, doseženo z izvozom, odmerjeni davek zniža: za 5 %, če znaša odstotni delež izvoza od 5 % do 10 % za 10 %, če znaša odstotni delež izvoza od 10 % do 20 % za 15 %, če znaša odstotni delež izvoza od 20 % do 30 % za 25 %, če znaša odstotni delež izvoza od 30 % do 50 % za 35 %, že znaša odstotni delež izvoza nad 50 % 28. člen Zavezancem za davek iz gospodarskih dejavnosti se prizna davčna olajšava, če vlagajo sredstva v gradnjo malih hidroelektrarn. Olajšava se prizna s pogojem, da je gradnja v skladu s programom gradnje malih elektrarn v občini, da zavezanec vloži v gradnjo najmanj 50 % enoletnega čistega osebnega dohodka na zaposlenega v gospodarstvu v SR Sloveniji za preteklo leto. Olajšava iz prejšnjega odstavka se prizna za dobo treh let tako, da se za vsako odmerno leto davek zniža za 30 %, vendar skupna davčna olajšava vsa tri leta ne sme presegati 40 % vloženih sredstev 29. člen Zavezancem iz gospodarskih dejavnosti se prizna davčna olajšava za učence in študente na proizvodnem delu oziroma delovni praksi. Davčna olajšava se prizna v višini 10 % od izplačanih nagrad po kolektivni pogodbi. 30. člen Zavezancem moškim nad 60 let in ženskam nad 55 let starosti, ki opravljajo storitveno gospodarsko dejavnost pri tem ne uporabljajo dopolnilnega dela drugih delavcev in tudi ne zaposlujejo družinskih članov se prizna davčna olajšava v višini 40 % odmerjenega davka razen zavezancem, ki opravljajo gospodarsko dejavnost kot postrenski poklic. 31. člen Zavezancem davka iz gospodarskih dejavnosti, ki plačujejo davek v pavšalnem letnem znesku in ki preživljajo mladoletne otroke ali otroke, ki nadaljujejo šolanje v usmerjenem izobraževanju ali za delo nezmožne družinske člane, se odmerjeni davek zniža za 5 % za vsakega takega člana pod pogojem, da letni dohodek na družinskega člana ne presega 10 % poprečnega letnega čistega osebnega dohodka zaposlenih delavcev v gospodarstvu v SR Sloveniji v preteklem letu. V letni dohodek se vštevajo osebni dohodki in drugi dohodki, od katerih se plačujejo davki ter pokojnine in to za zavezanca ter vse družinske člane gospodinjstva zavezanca. Dohodki, doseženi s samostojnim osebnim delom, od katerih se odmerja davek v pavšalnem letnem znesku, se vključujejo v letni dohodek tako, da se pavšalni letni davek poveča s faktorjem 4. 32. člen Borcem narodno osvobodilne vojne, se priznajo davčne olajšave pod pogoji, navedenimi v 29. in 30 členu tega odloka s tem, da davčna olajšava namesto 10 % znaša 20 % oziroma 5 % znaša 10 %. 37. člen Davek od dohodkov iz gospodarskih dejavnosti v odstotku plačujejo zavezanci od vsakega posameznega kosmatega dohodka po stopnjah, ki znašajo: 1. od dohodkov raznašalcev in prodajalcev časopisov, knjig, revij in podobno, od prodaje srečk in vplačil pri športni napovedi ter lotu, od prejemkov zavarovalnih poverjenikov, od dohodkov hidrometeoroloških opazovalcev, od provizij zastopnikov organizacij za varstvo malih avtorskih pravic, od zbiranja naročil za časopise, knjige, revije in podobno, od dohodkov delavcev doseženih z opravljanjem del ob pretežni uporabi lastne telesne moči; od dohodkov doseženihh z opravljanjem postranskih kmetijskih dejavnosti ter dohodkov, ki jih dosežejo 100 % invalidi - paraplegiki, če opravljajo ročna dela preko organizacij združenega dela 10 % 2. od provizij poslovnih agentov in poverjenikov, dohodkov od zbiranja oglasov, od dohodkov, doseženih s prodajo izdelkov uporabne umetnosti ali z razmnoževanjem ali izdajanjem avtorskih del, ki se ne štejejo za izvirnike, od dohodkov potujočih zabavišč, od dohodkov, doseženih s prodajo izdelkov ročne izdelave, ki jih nt možno šteti za izdelke domače ali umetne obrti niti uporabne umetnosti, če jih občan izdeluje priložnostno 25 % 3. od dohodkov oseb, ki priložnostno opravljajo storitve za organizacije združenega dela, državne organe ter druge organizacije in skupnosti in od dohodkov, doseženih z opravljanjem del po pogodbi o delu, sklenjeni v skladu s predpisi o delovnih razmerjih, če ne gre za dohodke iz 1 in 2. točke 40 % Davek od dohodka iz gospodarskih dejavnosti po odbitku iz prejšnjega odstavka se ne plačuje od dohodkov, doseženih z opravljanjem dejavnosti z zbiranjem in s prevažanjem mleka v zbiralnice mleka organizacij združenega dela, od dohodkov, doseženih s pluženjem snega, tovorjenjem blaga za planinske postojanke in od dohodkov, doseženih z opravljanjem storitev za hlevske in pašne ter druge skupnosti, s področja kmetijstva. VI DAVEK OD DOHODKA IZ POKLICNIH DEJAVNOSTI 33 člen Skupni znesek davčnih olajšav zavezancev iz gospodarskih dejavnosti po določbah 23. člena do 32. člena tega odloka v posameznem letu ne sme presegati 80 % odmerjenega letnega davka tistega leta, v katerem se davčna olajšava realizira 34. člen Zavezancem, ki so zdravstveno zavarovani kot kmetje in združenim kmetom, ki so pokojninsko in invalidsko zavarovani na podlagi dohodkov iz kmetijstva ter opravljajo postransko gospodarsko dejavnost v skladu z določbami obrtnega zakona, se prizna posebna davčna olajšava od dohodkov doseženih s postransko gospodarsko dejavnostjo, če ta sredstva vlagajo v modernizacijo kmetije v skladu z razvojem kmetijstva v občini. Davčna olajšava iz prejšnjega odstavka tega člena se prizna s pogojem, da zavezanec vloži najmanj znesek, ki ustreza 50 % enoletnega poprečnega čistega osebnega dohodka zaposlenih v gospodarstvu v SR Sloveniji v preteklem letu. Davčna olajšava znaša 50 % vloženih sredstev in se porazdeli na 5 let tako, da znaša olajšava za prvo leto 35 %, drugo leto 27 %, tretje 20 %, četrto 13 % in peto leto 5 % od skupno priznane olajšave. Davčna olajšava v skupnem znesku ne sme presegati štirikratnega zneska odmerjenega davka tistega leta, v katerem se olajšava prizna. Glede omejitve in postopka se smiselno uporabljajo določbe tretjega in četrtega odstavka 26. člena tega odloka. 35. člen V 15. £ lenu se doda novi odstavek, ki se glasi: Kmetje, ki s svojih kmečkih gospodarstvih po določilih obrtnega zakona sprejemajo na prenočevanje goste ter dajejo tem gostom hrano in pijačo, so od dohodkov, ki jih dosežejo s to dejavnostjo, oproščeni davka za dobo 10 let. 36. člen Poleg meril, ki jih določa 57. člen zakona o davkih občanov, je pri ugotavljanju pavšalnega letnega zneska davka treba upoštevati strukturo celotnega prihodka, ki ga je v danih pogojih zavezanec sposoben dosegati, višino potrebnih poslovnih stroškov, višino enoletnega poprečnega osebnega dohodka na zaposlenega v gospodarstvu v preteklem letu v SR Sloveniji, vključevanje družinskih članov zavezanca v delovni proces - vse ob smiselnem upoštevanju davčnih in prispevnih stopenj, ki veljajo za zavezance davka od dohodka iz gospodarskih dejavnosti, po dejanskem dohodku. Davek v pavšalnem letnem znesku od dohodka iz gospodarske dejavnosti ob upoštevanju meril in pogojev iz prejšnjega odstavka, praviloma ne more biti večji kot znašajo davki in prispevki od enoletnega poprečnega osebnega dohodka na zaposlenega v gospodarstvu v SR Sloveniji v preteklem letu, oziroma praviloma ne sme biti manjši kot znaša 2 % znesek enoletnega poprečnega osebnega dohodka na zaposlenega v gospodarstvu v SR Sloveniji v preteklem letu. 38. člen Zavezanci davka iz poklicnih dejavnosti po dejanskem dohodku plačujejo davek od ostanka čistega dohodka po naslednjih stopnjah: če znaša ostanek čistega dohodka dinarjev nad do • stopnja 30.000 33 % 30.000 60.000 38 % 60.000 100 000 42 % 100.000 150.000 46 % 150.000 200.000 50 % 200.000 300.000 54 % 300.000 58 % Določbe tega člena veljajo tudi za zavezance, ki opravljajo dejavnosti kot postranski poklic in se jim davek odmerja po dejanskem dohodku 39. člen Davek iz poklicnih dejavnosti v odstotku od vsakega posameznega kosmatega dohodka (davek po odbitku) plačujejo zavezanci, ki priložnostno opravljajo storitve organizacijam združenega dela, organom družbenopolitičnih skupnosti ter drugim samoupravnim organom in skupnostim, ki opravljajo pri njih delo po pogodbi o delu. Davek po odbitku plačujejo tudi občani, od dohodkov na podlagi pogodbe o delu, sklenjene v skladu s predpisi o zaposlovanju pri nosilcih samostojnega osebnega dela. Davek po odbitku iz prejšnjega odstavka plačujejo zavezanci po stopnji 40 %. VII. DAVEK OD DOHODKA IZ AVTORSKIH PRAVIC 40. člen Davek od dohodka iz avtorskih pravic v odstotku (davek po odbitku) plačujejo zavezanci od vsakega posameznega dohodka po stopnji 20 %. Davek od dohodkov, ki jih dosežejo delovni ljudje, ki z osebnim delom samostojno kot poklic opravljajo umetniško ali drugo kulturno dejavnost, plačujejo po stopnji 6 % 41. člen Ne glede na določbe prejšnjega člena tega odloka plačujejo zavezanci davek po odbirku od dohodka iz avtorskih pravic od vsakega posameznega dohodka po stopnji 40 %. - doseženih od reklamnih slik, risb in plastik, reklamnih napisov in govorjenih besedil, reklamnih filmov, diafilmov in diapozitivov, reklamne glasbe ter reprodukcij takih del, - od raznih skic in risb, stripov, križank in drugih podobnih del, - artistov, plesalcev in podobnih poklicev, doseženih na zabavno-glasbe-nih prireditvah, - izvajalcev glasbenih del na zabavah, plesih, športnih igriščih, kopališčih, razstaviščih, v varietejih, v gostinskih obratih in na podobnih prireditvah. Če so dohodki iz avtorskih pravic iz 3. in 4 točke prejšnjega odstavka tega člena ustvarjajo v organizacijah združenj umetnikov in njihovih članov, se od takih dohodkov plačuje davek po stopnji 20 % VIII. DAVEK OD DOHODKOV IZ PREMOŽENJA IN PREMOŽENJSKIH PRAVIC 42. člen Pri ugotavljanju osnove za davek od dohodkov iz premoženja od dohodkov, ki jih lastnik doseže z oddajanjem v najem stanovanjskih in poslovnih prostorov, garaž ter prostorov, ki se v sezoni ali od časa do časa uporabljajo za počitek in oddih, se stroški vzdrževanja, upravljanja in enoletne amortizacije ter stroški obratovanja, če jih plačuje lastnik sam, določijo v odstotku od prejete stanarine oziroma najemnine. Stroški iz prejšnjega odstavka znašajo: - za stanovanja in stanovanjske stavbe 60 % - za poslovne prostore in poslovne stavbe, garaže ter prostore, ki se v sezoni od časa do časa uporabljajo za počitek in oddih 40 % 43. člen Pri ugotavljanju davčne osnove za odmero davka od dohodkov iz premoženja od dohodkov, doseženih z oddajanjem opremljenih sob, se stroški od stanarinske vrednosti oziroma najemnina, obraba opreme in vrednost Storitev določijo v višini 60 %. 44 člen Zavezanci, ki oddajajo opremljene sobe turistom preko turističnega društva ali turistične organizacije, so oproščeni plačila davka od davčne osnove, ki ne presega 60000 dinarjev. Zavezancem, ki oddajajo opremljene sobe preko zveze študentov, turističnih društev in organizacij ter organizacij za gospodarjenje s stanovanjskimi hišami, se prizna davčna olajšava v višini 50 % odmerjenega davka razen od dohodkov, doseženih po prejšnjem odstavku tega člena. 45. člen Davek od dohodkov iz premoženja plačujejo zavezanci po naslednjih stopnjah: če znaša davčna osnova dinarjev nad do stopnja 30.000 30 % 30.000 60.000 35 % 60.000 100 000 39 % 100.000 150.000 43 % 150.000 200 000 47 % 200.000 300.000 51 % 300.000 55 % IX. DAVEK OD PREMOŽENJA 46. člen Zavezanci za davek od stavb, dela stavb, stanovanj, poslovnih prostorov ter prostorov, ki se v sezoni ali od časa do časa uporabljajo za počitek in oddih ter garaž (v nadaljnjem besedilu: stavbe) je lastnik oziroma uživalec stavbe. Davek se plačuje od vsake stavbe, ne glede na to, ali jo uporablja lastnik uživalec sam ali jo daje v najem. 47. člen Osnova za davek je vrednost stavbe. Vrednost stavbe se ugotavlja po pravilniku o merilih in načinu ugotavljanja vrednosti stanovanj in stanovanjskih hiš ter sistem točkovanja (Uradni Ust SRS, štev. 25-1347/81) 48. člen Davek od premoženja na posest stavb, se ne plačuje, če vrednost stanovanjske stavbe ali stanovanja ne presega 400.000 din 49. člen Zavezancem, za davek na posest stavb, ki so z več kot tremi družinskimi člani prebivali v lastnih stanovanjskih prostorih oziroma stanovanjskih stavbah v letu pred letom, za katerega se odmerja davek, se odmerjeni davek zniža za 10 % za vsakega nadaljnega družinskega člana. 50. člen Davek na posest stavb plačujejo zavezanci od vrednosti stavbe po naslednjih stopnjah: stopnja - za stanovanjske stavbe, stanovanja in garaže 0 15 % 0 20 % - posldvne stavbe in poslovni prostori - prostore, ki se v sezoni ali od časa do časa uporabljajo za počitek in oddih 0,60 % 51. člen Zavezanec za davek na posest stavb je občinski upravi za družbene prihodke dolžan dati potrebne podatke za ugotovitev vrednosti stavbe za odmero davka Nastanek davčne obveznosti in spremembe lastništva oziroma vrednosti stavbe je zavezanec dolžan prijaviti občinski upravi za družbene prihodke v petnajstih dneh. Vsebino in obliko davčne napovedi predpiše občinska uprava za družbene prihodke X. DAVEK NA DOBITKE DO IGER NA SREČO 52. člen Davek na dobitke od iger na srečo plačujejo zavezanci po stopnji 15 %. 53. člen Davek na dobitke od iger na srečo se ne plačuje, če vrednost posameznega dobitka ne presega 10.000 dinarjev XI. POBIRANJE DAVKOV 54. člen Občinska uprava za družbene prihodke lahko od zavezanca zahteva poroštvo za plačilo davčnih obveznosti. Poroštvo obsega pismeno izjavo ene ali več fizičnih ali pravnih oseb, s katero se zavezujejo poravnati zapadle davčne obveznosti namesto zavezanca Poroštveno izjavo sme občinska uprava za družbene prihodke zahtevati, če zapadli dolg zavezanca presega 20 % obveznosti odmerjenih za zadnje leto in takrat, ko je ugotovljeno, da v šestih mesecih po zapadlosti prisilna izterjava zapadlih davčnih obveznosti iz premoženja ni uspela XII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE 55. člen Davčne olajšave priznane po dosedanjih predpisih, ki se še niso iztekle, veljajo do njenega izteka. 56. člen Občinska uprava za družbene prihodke lahko začasno odloži ali dovoli obročno odplačevanje davčnega dolga, če zavezanec izkaže: - da so realizirani dohodki bistveno manjši od dohodkov, od katerrh je bil obdavčen, - da so zaradi bolezni ali smrti zavezanca ali družinskega člana nastali večji izdatki oziroma so bili zaradi elementarnih dogodkov doseženi bistveno manjši dohodki, kot bi bili doseženi v normalnih razmerah in bi bilo s takojšnjo izterjavo davčnega dolga ogroženo preživljanje družinskih članov. Odlog plačila dolga se lahko dovoli največ za dobo šestih mesecev, obročno odplačevanje davčnega dolga pa za dobo enega leta. Za čas, ko je bilo davčnemu zavezancu plačilo davka odloženo ali dovoljeno obročno odplačevanje, se ne zaračunavajo zamudne obresti. Odlog ali obročno odplačevanje davčnega dolga uveljavlja davčni zavezanec z vlogo, ki ji priloži ustrezne dokaze Občinska uprava za družbene prihodke odloči o vlogi s sklepom. 57. člen Zavezanci, ki so po zakonu o davkih občanov dolžni vložiti napoved za odmero davka, morajo letno davčno napoved vložiti najpozneje do 31. januarja vsakega leta. Občinska uprava za družbene prijodke izda poziv k vložitvi napovedi za odmero davka in ga objavi v sredstvih javnega obveščanja oziroma na način, kot je v občini v navadi. 58. člen Olajšava davka zaradi izvoza blaga domače proizvodnje na konvertibilna področja po določbah 27. člena tega odloka, se zavezancem, priznava tudi pri odmeri davka za leto 1982. 59. člen Ko začne veljati ta odlok, preneha veljati odlok o davkih občanov (Uradni list SRS, štev 29/75, 6/77, 3/78, 5/78, 8/79, 11/81 in 12/82, razen določb 31 člena ki se uporabljajo, dokler ne bo ugotovljena vrednost stavbe po določbah 47. člena tega odloka? 60. člen Ta odlok začne veljati osmi dan po objavi v Uradnem listu SR Slovenije, uporablja pa se od 1. januarja 1983 dalje, razen določb 37, 39, 40, 41, 52. in 53. člena, ki se z ačnejo uporabljati osmi dan po objavi. PREDSEDNIK SKUPŠČINE OBČINE LOGATEC Rudi LIPOVEC OBRAZLOŽITEV: Občinski odlok o davkih občanov, ki je sedaj v veljavi temelji na zakonu o davkih občanov iz leta 1974. V letu 1982 je skupščina SR Slovenije sprejela nov zakon o davkih občanov. Sprejetje novega zakona terja tudi sprejem novega občinskega odloka o davkih občanov. Izhodišče za pripravo odloka o davkih občanov je tudi dogovor o usklajevanju davčne politike v SR Slovenije za leto 1983. VSEBINSKE NOVOSTI SO NASLEDNJE: 1. Ukinjajo se dve vrsti davkov in sicer: - davek na posest tovornih cestnih motornih vozil, priklopnikov in kom-bijev ter - davek na posest gozdnih zemljišč. 2. V kmetijstvu so razširjene olajšave za vlaganja v kmetijstvo za zavezance, ki se po zakonu o kmetijskih zemljiščih štejejo za kmete in na vlaganja sredstev v gradnjo malih hidroelektrarn in vodnih mlinov. 3 V gospodarskih dejavnostih se zaradi priznavanja novih stroškov zmanjšuje davčna osnova, zato pa se povečuje odstotek davka. Predlagana je uveljavitev gornje meje razpona lestvice iz dogovora o usklajevanju davčne politike. Nove olajšave pri gospodarskih dejavnostih so: - za vlaganje sredstev za zboljšanje in razširjanje materialne osnove dela, - za pospeševanje razvoja deficitarnih dejavnosti, - za vlaganje sredstev v izgradnjo malih hidroelektrarn, - za pospeševanje izvoza na konvertibilno področje. 4. Stopnje davkov po odbitku iz gospodarskih dejavnosti so v skladu z zakonom razvrščene v tri skupine iz dosedanjih štirih. 5. Po novem zakonu je davka na premoženje od stavb oproščen tisti, ki poseduje 70 m' stanovanja za 3 člansko družino, ter dodatno 10 % olajšavo za nadaljnega člana v družini. 6 V skladu z zakonom o davkih občanov in republiškim dogovorom je neobdavčljivi dobitek pri igrah na srečo 10.000 din nad tem pa stopnja davka 15 %. POVZETEK VSEBINE ODLOKA O DAVKIH OBČANOV V odloku o davkih občanov občina ureja obveznost plačevanja davkov občanov, da v sorazmerju s svojimi materialnimi možnostmi občani prispevajo sredstva za zadovoljevanje splošnih družbenih potreb občine S tem odlokom se urejajo davki: - iz osebnega dohodka delavcev, - iz dohodka od kmetijske dejavnosti, - iz dohodka gospodarskih dejavnosti, - iz dohodka poklicnih dejavnosti, - iz dohodka avtorskih pravic, - iz dohodka od premoženja in premoženjskih pravic, - od premoženja, - na dobitke od iger na srečo. Davek od osebnega dohodka delavcev se plačuje po stopnji 0,50 %. Davek od kmetijske dejavnosti. Odlok določa način obdavčevanja davka od kmetijske dejavnosti Glede na različna mnenja v zvezi z obdavčevanjem dohodkov iz kmetijske dejavnosti je bilo ocenjeno, da se vsebinska razprava o tem vprašanju preloži in napravi analiza stanja o kmetijstvu na podlagi, katere bo možno oceniti in določiti tudi možne vplive davčne politike na nadaljnji razvoj kmetijstva. Zaradi tega v odloku o davkih občanov še za leto 1983 zadržujemo isti sistem osnov in stopenj, kot so bile dogovorjene za leto 1982 Določeni premiki so bili storjeni pri olajšavah predvsem za olajšave zavezancem, ki vlagajo sredstva v gradnjo malih hidroelektrarn ali vodnih mlinov. Davek od odhodka iz gospodarskih dejavnosti se plačuje po dejanskem dohodku, v pavšalnem znesku in v odstotku od posameznega dohodka. Zaradi prfznanja novih davčnih olajšav po zakonu o davkih občanov, je predlagana najvišja stopnja za posamezne zneske presežka v skladu z dogovorom o usklajevanju davčne politike v letu 1983, dočim je razpon osnov ostal isti. Po novem se obrtnikom začetnikom priznavajo olajšave v prvih treh letih poslovanja glede na dejavnosti, ki jih opravljajo in sicer prvo leto 75 %, drugo 50 %, tretje 30 % od odmerjenega davka. Za posebne gospodarske - storitvene dejavnosti pa se stalno priznavajo olajšave, če je večji del dohodka dosežen z storitvam občanom. Olajšave so odvisne od dejavnosti, ki jih opravljajo. Zavezancem gospodarske dejavnosti so priznane olajšave za naložbe v osnovna sredstva glede na višino in vrsto naložb ter dejavnost. Na novo so uvedene olajšave za stimuliranje izvoza na konvertibilno področje in se gibajo od 5 % do 35 % odmerjenega davka, če je v celotnem dohodku zavezanca od 5 % do 50 % ustvarjenega z izvozom na konvertibilno tržišče. Tudi pri gospodarskih dejavnostih so uvedene nove olajšave za financiranje izgradnje malih hidroelektrarn, vendar največ do 40 % vrednosti vloženih sredstev Nadalje se priznavajo še olajšave za sprejemanje učencev v proizvodno delo in za zavezance, ki so stari 60 let za moške oziroma 55 let za ženske. Dosedanji veljavni občinski odlok o davkih občanov je vseboval samo olajšave za začetnike in to samo za prvo leto 100 % odmerjenega davka. Davek se tudi ne plačuje za izkoriščanje zemljišč (kopanje peska, kamna, žgane opeke, apna, oglja), če ne presega dohodek 50 % čistega enoletnega osebnega dohodka delavcev v gospodarstvu SR Slovenije. Davek v pavšalnem letnem znesku se plačuje za dejavnosti in pod pogojem, ki jih določa zakon o davkih občanov, pri čemer občinski odlok določa najnižji znesek pavšalno odmerjenega davka. Davek po odbitku iz gospodarskih dejavnosti se olačuje v odstotku od posameznega kosmatega dohodka po stopnjah od 10 % do 40 % odvisno od dejavnosti. Davek od dohodka iz poklicnih dejavnosti po dejanskem dohodku se odmeri po stopnjah od 33 % do 58 % glede na čisti ostanek dohodka, medtem, ko je za priložnostno opravljene storitve enoten 40 %. Davek od dohodka iz avtorskih pravic se odmeri po stopnji 40 % od vsakega dohodka, novo je samo olajšava za umetnike in kulturne delavce, kjer je stopnja zmanjšana za 6 %. Davek od dohodka iz premoženja in premoženjskih pravic se plačuje po progresivni stopnji od 30 % do 55 % glede višine davčne osnove pri čemer se upoštevajo stroški v višini 60 % oz. 40 % od celotnega prihodka. Davek od premoženja - stavb ostaja pri čemer je lastnik stavb do vrednosti 400.000- din oproščen plačila davka. Družine z več kot tremi člani imajo za vsakega naslednjega člana 10 % znižan odmerjeni davek. Davek na dobitke od iger na srečo se plačuje le za dobitke nad 10.000-din po stopnji 15 %. Odlok tudi ureja pobiranje davkov, način spremljanja prometa zavezancev in predpisovanje akontacij. UPRAVA ZA DRUŽBENE PRIHODKE