Poitnina platana ¥ gotovini- IZHAJA VSAK PETEK. NAROČNINA: Letna . Akademiki . . 30 Din Drugi . . . 40 Din Mesečna: Akademiki . 4 Din Drugi . . 5 Din Čekovni račun številka 17.139 Uredništvo in uprava: UNIVERZA, Ljubljana. LETO I. ŠTEV. 12. POSAMEZNA ŠT. 2 DIN. Iz tzlav za novo bolnišnico Oton Župančič: ..čudno, da |e treba še naših besed, ko stvar sama tako kriči'* I 15. JANUARJA 1937. AKADEMSKO GLASILO ZA UNIVERZNA IN JAVNA VPRAŠANJA Za slovenski zdravstveni center Skrb za zdravje ljudstva mora biti ena prvih nalog vsakega kulturnega naroda, stanje njegovih zdravstvenih institucij pa tudi eno najodločilnejših meril njegove kulture. Toda presoja kulture slovenskega naroda po stanju njegovih zdravstvenih zavodov bi bila popolnoma zgrešena in krivična, ker vzroki katastrofalnih razmer v naših javnih bolnišnicah so globlji in temelje drugod. Življenje malega naroda, ki ni nikoli sam razpolagal s svojim denarjem, je silno težavno, vsak, pa še tako malenkosten korak v napredku je zvezan z neizmernimi težavami. Še tako malenkostno pridobitev civilizacije, ki je drugim srečnejšim naro- I dom samoobsebi umeven sad napredka, je pri nas šele treba priboriti. Vse naše kulturne institucije nosijo pečat tega boja, ki se je skoraj brezizjemno bojeval na političnem torišču in s političnim orožjem. Kulturna potreba ni bila pri nas, na Slovenskem, nikoli dovolj močan argument pri reševanju naših perečih kulturnih vprašanj, odločevalo je vedno in povsod vprašanje politične moči in pritiska. Pod tem trpkim znamenjem je vstopila v življenje naša narodna univerza in delo slovenskega študenta za njeno dograditev je le znak teh nezdravih in nenaravnih razmer. Ko bi slovenski narod sam gospodaril s svojim denarjem, ne bi bile naše nekdaj bele slovenske ceste razorane njive, ne bi se potegoval že toliko let brezuspešno po zvezi z morjem, ne bi živela njegova univerza brez knjig in institutov, ne bi moral slovenski študent pustiti svojih knjig, da brani interese svoje univerze in ne bi bile naše bolnišnice take kot so. V tem oziru preneha biti vprašanje ljubljanske javne bolnišnice samo ozko strokovno vprašanje, ki se tiče krogov našega zdravništva, ampak postane izrazito politično vprašanje, ki predstavlja samo majhen drobec tistega velikega in za nas življenjskega problema, ki ga moremo nazvati z enim samim imenom: naše slovensko vprašanje. Vprašanje ljubljanske bolnišnice, ki danes stoji tako brezobzirno in kruto pred nami, je nastalo z dnem, ko so zgradili v Ljubljani sedanjo bolnišnico, njegovi vzroki pa temelje v tedanjem političnem sistemu, ki ni dopuščal, da bi Ljubljana, slovensko naravno središče, postala zdravstveni cen-je.r slovenskega teritorija .Vloga, ki naj bi pripadala jubljani, je bila dodeljena nemškemu Gradcu, tam klinike, tja je moral slovenski človek, če JC t° h Driti Prvovrstnega zdravljenja in prvo-vrs ni zdravni] od vse produkcije v državi na dan kg leto: produkcija tonah število delavstva na enega di lavca odpad na leto toi število šihtov na leto 1913 1,587.137 51,20 % 7203 220 710 310 1919 1,169 636 10499 110 366 308 1920 1,216.376 11566 104 346 308 1921 1,284.018 11872 108 366 300 1922 1,554.332 11216 139 463 300 19’3 1,696.956 11452 148 493 300 1924 1,897.637 12568 151 500 300 1925 1.822.007 44,00 o/0 11896 150 500 300 1926 1,678 031 40,50°/0 10169 160 533 300 1927 1,965 600 40.20 o/o 8747 225 750 300 1928 1,866.738 36,90 o/ 8600 217 723 300 1929 2,293.400 40,60 o/0 10709 214 713 300 1930 1,754.070 33,20 o/Q 9089 193 726 266 1931 1.562,076 31,10 °/o 7751 202 808 250 1932 1,265.572 30,04 o/. 6788 186 861 214 1933 1,157.014 30,02 % 5843 204 971 204 >934 1 240.077 30,01 o/o 5674 206 1063 206 1935 1,235.477 4636 i u v • Predavanje prof. Kidriča Odbor Slovenskega kluba je prosil g. profesorja dr. Fr. Kidriča, da bi v klubu predaval o Prešernovem odnosu do javnih vprašanj. G. profesor je povabilo sprejel in številno obiskano predavanje se je vršilo 17. decembra v dvorani hotela Miklič. V uvodu je predavatelj povedal, zakaj se je prošnji študentov rad odzval: »Želje tistih izmed vas, ki so me prosili, da razgrnem pred vami izsledke svojih študij o Prešernu z ozirom na pesnikove odnose do političnih, socialnih ter verskih in filozofskih vprašanj njegove dobe, je taka, da je človek mojih nazorov ne more odbiti, pa najsi se še tako bori za čas, da čimprej dovrši svoj slovenski znanstveni program, ter postane zopet svoboden gospodar svojih odločitev. Ne more je odbiti, če misli, da ima vseučiliški profesor dolžnost, rezultate svojih specialnih študij obravnavati semtertje tudi pred družbo, ki je ne sestavljajo zgolj bivši, sedanji ali bodoči sostrokov-njaki. Ne more je odbiti, če je prepričan, da je Prešeren tak vogelni kamen naše kulture, tak prepričevalen dokaz naše življenjske upravičenosti in tak edinstven pojav svetovne literature, da mora o vsaki nlanifestaciji njegovega duha, torej tudi o njegovem razmerju do sodobnih političnih, socialnih in filozofsko-verskih problemov imeti jasno predstavo vsak razmišljajoči naš človek, pa najsi gre za slavista, ali drugačnega inteligenta, za meščana ali naprej stremečega delavca.« Težek in tvegan bi bil poskus, zgostiti v mal članek izvajanja našega najboljšega poznavalca Prešerna. Zaslutili smo iz predavanja tisto, kar nas danes tako zelo zanima in kar bomo mogli imeti docela jasno pred očmi šele takrat, kadar bomo do dna poznali vse gibalne sile, ki so vodile življenjski proces družbe na Slovenskem za Prešerna: kakšen in s katerimi možnostmi je stal Prešeren-človek sredi teh sil, kako jih je poznal in čutil, sodil in tehtal, kako morda skušal usmerjati, pregnesti in izkoristiti za interese še neosveščenega slovenskega naroda. Odhajali smo z radostno mislijo na knjigo, v kateri se bo v vsej polnosti pokazalo veliko prešer-slovsko delo profesorja Kidrča, in z občutjem nestrpnega pričakovanja. Anonimnost v časopisju. Zaradi pomanjkanja prostora smo morali za danes opustiti nadaljnje prispevke k vprašanju, ki je bilo sproženo v prejšnji številki. Od 1. 1929. do I. 1935. je padla celokupna rudarska produkcija Slovenije za 1,053.323 ton! Pred vojno 1. 1913. je znašala celokupna slovenska rudarska produkcija v primeri s sedanjim teritorijem današnje Jugoslavije 51,2%, 1. 1934. pa je znašala rudarska produkcija le še 30,01% celotne jugoslovanske produkcije, torej je padla za 21,19%! Iz te tabele lahko tudi posnemamo, da je naš rudar izkopal na dan 1. 1929. 713 kg rude, 1. 1934. pa že 1063 kg, in sicer s 96 šihti manj ter s porazno pa-, dajočimi mezdami, saj je iznos rudarskih mezd padel od letnih 168 milijonov Din v 1. 1929. na 68 milijonov Din v 1. 1934., to j. za 59%. Značilen za ilustracijo gospodarske krize je tudi Velenjski rudnik, ki je produciral 1. 1922. 202.320 ton premoga, 1. 1934. pa samo še 69.225 ton, t. j. za 133.095 ton manj ali za 40%. Število zaposlenega delavstva pa je padlo v istem razdobju od 888 ljudi na 310, t. j. za 578 ali za 63%. Celokupna premogovna produkcija pa je padla v letih od 1929 do 1934 za 49% Katastrofalni padec produkcije v slovenskih rudnikih je pripisati zmanjšanju državnih naročil, ki se zlasti očitno kaže že od 1. 1925. Od skupnega znižanja premoga državnio železnic za 6140 ton mesečno od koncem 1. 1935. odpade na slovenske premogovnike 4600 ton ali 75 %! Slovenija je najbolj gospodarsko zapostavljena dežela v državi, čeprav dobiva država od nje največje dohodke. Poleg vedno manjših naročil plačujejo državne železnice vsako leto manj za tono premoga. L. 1930. za tono 115 Din. L. 1931. za tono 113 Din. L. 1932. za tono 104 Din. L. 1933. za tono 95 Din. L. 1934. za tono 90 Din. L. 1935. za tono 66,50 Din. (Dalje prihodnjič.) VII. Reprezentančni ples tehnikov — Kazina 30. januarja Mladina in Cankar Minulo leto je poteklo 60 let od Cankarjevega rojstva in 18 let od njegove smrti. Ta jubilej slovenske kulture je proslavil ak. agr. klub »Njiva« z intimno proslavo 12. dec. lanskega leta. Uvodni govor je imel Ivo Bračič, recitatorji pa so z odlomki iz »Grešnika Lenarta«, »Kurenta«, »Bele krizanteme«, »Hlapcev«, »Podob iz sanj«, pisateljevega predavanja o »Slovenski kulturi, vojni in delavstvu« ter črtice »Lepa naša domovina« skušali poslušalcem približati jedro in vsebino Cankarjeve umetnosti. Vsako leto od Cankarjeve smrti sem se vršijo pri nas najrazličnejše proslave in svečanosti v njegov spomin. Čeprav so si po obliki slične, vendar so vsakokrat jasna slika, kako pojmujemo tega svojega umetnika in njegovo delo. — Na nobenega slovenskega umetnika nismo gledali s tako različnimi naziranji kot prav na Cankarja. Ko je še živel, so ga preganjali in obsojali, slavili in blatili, a najmanj — razumeli. Po njegovi smrti so ga slavili in poveličevali, natezali na najrazličnejša kopita, mrcvarili njegovo umetnost z najrazličnejšimi dogmatičnimi merili in svetovnonazornimi obrazci. Nastalo je cankarjan-stvo, roj epigonov je šel za njim. A slavili in posnemali so njegovo obliko, ne pa vsebine. Omamljal jih je njegov bleščeči jezik, duha Cankarjevega niso dojeli. Medtem se nam je vedno bolj oddaljeval v preteklost, ostajalo pa je njegovo delo, položeno v trideset knjig. Cankarjeva dela so šla v svet, doma in v tujini so jih izdajali. V šolah se leto za letom seznanja z njim mladi rod, ki mu je neznan Cankar-človek in čas, v katerem je živel in delal. Kondenzirani in šolsko prikrojeni sestavki v učbenikih in lekcije ne morejo mladini pravilno in popolnoma predstaviti Cankarja-umetnika. Spoznava in razume pa ga vsega v njegovi umetnosti in študiju njegovega življenja, dobe, razmer, okolja, ki je oblikovalo njega samega in dajalo vsebino njegovi umetnosti. Zato mora biti njeno pojmovanje Cankarja in njegove umetnosti drugačno kot je bilo pojmovanje njegovih sodobnikov in generacij z njim. Biti mora zrelejše, objektivnejše. Danes mora mladina spoznati in obseči veličino Cankarjeve umetnosti, njeno mesto in pomen v zgodovini slovenske kulture in slovenskega življenja; dokler ne bo dokončno obdelan in ocenjen Cankarjev pojav. Mimo vsega ozkega strankarskega posiljevanja, doktrinskega razlaganja in svetovnonazorskega opredeljevanja in utesnjevanja nam je Cankar mnogo več kot vse to. — Sam je dejal, da je vsaka njegova beseda kaplja njegove srčne krvi in o sebi je zaklical: »Ne v areni literature, v areni življenja sem stal!« Resnica je bila njegovo glavno in edino življenjsko vodilo in vodilo njegove umetnosti. To je izpričal z vsem svojim življenjem in to nam izpričuje vsa njegova umetnost, ki je resnična slika visega slovenskega življenja pretekle in tudi sedanje dobe, podana z njegovim življenjskim in umetniškim izkustvom. V tem je vrednost njegovega dela in v tem je veličina njegove umetnosti, ki jo gleda slovenska mladina v njegovem delu. In vsaka proslava bi naj bila mejnik k popolnejšemu razumevanju in pojmovanju Cankarja in njegove umetnosti. V tem vidimo tudi vrednost in uspeh Cankarjeve proslave ak. agr. kluba »Njive«. -lj. Malenkosti dneva ... Mimo Župančiča in nad njesa! »Straža v viharju«, glasilo enega dela katoliških akademikov (označba Tineta Debeljaka, febr. 1935), piše 17. decembra 1936 sledeče: »Še je ljudem, ki se za to zanimajo, v spominu polemika, ki jo je pred dvema letoma vzbudil M. Javornik v nekem članku v »Besedi«, da so nekateri katoliški pesniki izšli oblikovno iz Župančiča (podčrtali mi). Ta bežna trditev je razburila ves »Zvonovski« in »Sodob-niški« tabor od larpurlartističnih do marksističnih odtenkov.« V obrambo g. Javornika, ki bo te potvorbe gotovo spet ocenil kot »napake ljudi iz Ehrlichovega misijonskega kabineta« ali pa kot produkt »ehr-lichovsko-tomčevske duševnosti« (oboje po »Besedi« 1935, štev. 1), objavljamo omenjeno »bežno trditev« dobesedno. S tem bomo ustregli tudi onim »stražarjem« in »nestražarjem«, ki te polemike nimajo v spominu. G. M. Javornik piše v članku »Dva odgovora« (»Beseda« 1935, št. 1): »Slovenska povojna lirika more po prvih ekspresionističnih poskusih edino v ljudeh iz mladinskega gibanja in v njihovi, pretežno metafizični in katoliško duhovno usmerjeni pesmi zaznamovati absoluten napredek, ki gre vsebinsko stilno in jezikovno mimo dotedanjih virov, mimo Otona Župančiča in nad njega« (!) (Podčrtali mi.) Če torej primerjamo izvirno besedilo z najnovejšo interpretacijo v »Straži«, nam ne bo težko priti do komentarja. Naj si ga napravi vsak sam! La verite est ce qui est le plus urgent, pravi katoli-liški mislec Maritain... Streli izza vogala V zadnji dobi je hvalabogu malo ponehalo tisto pritiskanje žigov po naših listih, ali pa se preneslo drugam. Zato nas je čudno zadela znamka, ki nam jo je dal v novoletni številki »Slovenca« publicist g. dr. Tine Debeljak. Ko je pisal svoj letni pregled časopisja, je kakor mimogrede in nič hudega sluteč krstil naš list: »«1551» glasilo marksističnih akademikov«, in nam oddelil mesto na sami skrajni levici vsega slovenskega časopisja! Ker ni, da bi se človek igral s temi stvarmi, smo prisiljeni, da g. kulturnega urednika z vso resnostjo in strogostjo vprašamo, na podlagi katerih člankov v našem iistu si je dovolil zgraditi svojo sodbo in ali je premislil, v kak položaj s svojo oznako lahko spravi akademski list »1551«. Svoje oznake ni podprl niti z enim stavkom, čeprav »Slovenec« ni do danes še nikdar podrobno obravnaval vprašanja, kakšne načelne osnove izkazuje naš list. Pripominjamo, da je medtem n. pr. zagrebški tednik »Nova riječ« ob čitanju našega lista prišel do druge sodbe, ko ga dne 7. t. m. navaja kot »organ demokratske mladine«. Po vseh skušnjah, ki jih imajo drugi in ki jih imamo mi, vemo, da so taki streli izza vogalov lahko zelo nevarni. Vašo oznako, gospod urednik, bo lahko že jutri kdorkoli recimo naš napadalni tovariš »Straža v viharju« vzel za čisto zlato. Vse drugo veste. Literarnozgodovinska zmota Ob novem letu smo delali obračune. Ne tistih velikih, ki bi nam bili tako potrebni, temveč mapjše, take, ki spadajo po važnosti v drugo ali tretjo yr|to. Kulturni referent »Slovenca« je na primer skleni^-nfžo slovstveno bilanco. Ko presoja vodilne revije, pr-airi, da je »Ljubljanskemu Zvonu« in »Sodobnosti« lasten materialistični socializem in umetniški naturalizem, o reviji svojega tabora pa sodi sledeče: »Dom in svet« kot katol. revija seveda ne moTe v naturalizem, ter z«to stoji morda današnjemu modnemu času nekako ob strani, je pa zato tembolj potreben, da varuje idealistično duhovnost tudi v današnjem materialističnem valu. On predstavlja sedanjo tragiko religioznega človeka, ter skuša prav iz te tragike ustvariti kulturne vrednote iz duha. Med naturalističnimi Mali Continental Je res najboljši pisalni strojček IVAN LEGAT MEHANIK Maribor, Vetrinjska ulica SL 30 Tel. Int. 24-34 Ljubljana, Prešernova ulica 44 Tel. Int 26-36 K 4 vrstnicami je glasnik idealističnega človeka in če morda po mnenju nekaterih nima sedanjosti, kakor jo je imel pred desetimi leti, ima bodočnost.« Lepa je ta sodba o »Domu in svetu« in lep je stavek o varuhu idealistične duhovnosti v današnjem materialističnem valu. Toda kakšno presenečenje, če greš in po tem kažipotu konfrontiraš vse tri revije! Išči naturalizma in našel boš tu in tam kaj, kar bi mu lahko bilo podobno; na primer pesem, ki ima med enakimi tudi sledeče verze: Mi pa smo ostali sami in na prašnem tlaku sedimo ob mlačnem pivu. Raztrgane ilustracije visijo na klinu, mastne podobe, miss Boston, Mussolinijev lev in Olla gumi. »So iz »Ljubljanskega zvona«? Tudi ne. So iz »Sodobnosti«? Tudi ne. Iz »Doma in sveta« so in sicer, da je bolj pri roki. kar iz zadnje številke. Ce jih boste šli prebirat, se boste spraševali, kam bi spričo njih z vso gornjo besedno navlako, ki je sama po sebi lahko lepa ki pa žal ne drži — kot marsikaj drugega ne kar se napiše... Čudo univerze Kakor prezident Edvard Beneš, premier Lčon Blum in minister Anton Korošec, je izdal svojo novoletno poslanico tudi Zvonimir Bizjak, asistent Slovanskega instituta na univerzi v Ljubljani. Poslanico prinašamo v izvlečku: ... Srečno novo leto, dragi slavisti... Bili ste lani na splošno pridni in marljivi, nekateri celo odlični, priznajte pa, da bi mogli biti še bolj. Kogar se tiče, naj se poboljša. Stremite po čim večji znanstveni izobrazbi, a tudi izpopolnitve lepih družabnih nravov ne zanemarjajte: „KaXA.it xnti d;a<'>a“. Cim prestopite prag svetih akademskih tal, pustite pred njim s pocestnim prahom vred vso ostalo navlako, pa naj je krščena za politiko ali kakorkoli Sproščeni zunanje posvetne rabe pojdite v učilnice našega instituta kot v tempelj, kjer sejmarjem ni prostora, da se tu duhovno in srčno oplemenitite. Duh pravega tovarištva bodi vedno pred Vami! Z. Bizjak, univ. asistent. Ko so si slavisti opomogli od presenečenja, ki jim ga je pripravil njih asistent, so začeli premišljati, kako bi tudi oni v skladu z vso kurtuazijo, ki je ob takih prilikah v navadi, odgovorili. Obtičali pa so zaenkrat pri ugotovitvi, da bi bilo vsaj hudo nesramno, od njih, ko bi se odločili n. pr. za takle tekst poslanice, ki jo tudi nakažemo v izvlečku: Srečno novo leto, gospod asistent... Bili ste lani na splošno pridni in marljivi, včasih celo odlični, priznajte pa, da bi bili lahko še bolj. Kjer se Vas tiče, poboljšajte se. Stremite... (dalje glej zgoraj.) Slavisti. Marsikaj je na univerzi, česar si nekoč ne bo mogoče razložiti. Železniške gradnje po vojni »Ako rekapituliramo vse železniške gradnje ki so sc izvršile v naši državi od prevrata do danes, se nam nudi naslednja slika: Direkcija normal, tir ozki tir skupno Beograd 728 315 1043 70.2 Subotica 28 — 28 1.8 Zagreb 233 — 233 15.7 Sarajevo — 120 120 8.0 Ljubljana 54 6 60 4.3 1043 441 1484 100 »Jutro «, 24. dec. 1936. RAVEUR \ov ETIKETE ŠTAMPIL3E LJUBLJANA PRIPOROČAMO NOVO KUHINJO ALEKSANDROVA C. NASPROTI PALAČE „DUNAV“ Znižane cene Imajo p. n. g. akademiki v frizer* skem salonu Stane Rakar Ljubljana, Prešernova ul. 7 Poleg glavne pošte (Vežni vhod) Urejuje uredniSki odbor. — Odgovorni urednik in predstavnik konzorcija Modic Lev. — Tiskarna »Slovenija« v Ljubljani (predstavnik A. Kolman).