Povezana, varna ter gostoljubna občina za domačine in za obiskovalce OBČINSKA CELOSTNA PROMETNA STRATEGIJA OBČINE VERŽEJ 2025–2032 maj 2025 zej.si .ver www “ Občina bo leta 2050 gospodarsko in turistično prepoznavna destinacija za aktivno preživljanje prostega časa v naravi, prijazna prebivalcem in infrastrukturno urejena, z zagotovljeno varnostjo vseh udeležencev v prometu, z dostopnimi potmi za vse generacije občanov ter s kolesarskimi potmi povezana s sosednjimi občinami.” Vizija občinske celostne prometne strategije Občine Veržej 2025–2032 Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 KAZALO Sodoben prometni sistem kot razvojna priložnost občine 7 Prednosti celostnega pogleda na promet 12 Povezana, varna ter gostoljubna občina za domačine in za obiskovalce 15 Dosežki, izzivi in priložnosti urejanja prometa 19 Nabor korakov za boljšo kakovost življenja 25 Prvi steber: Celostno načrtovanje prometa 27 Drugi steber: Podpora hoji 33 Tretji steber: Nove poti za kolesarje 39 Četrti steber: Prilagodljiv javni prevoz 45 Peti steber: Optimizirani cestni promet 51 Zaveze, ki uresničujejo vizijo 57 Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 PROCES PRIPRAVE IN NAMEN DOKUMENTA SODOBEN PROMETNI SISTEM KOT RAZVOJNA PRILOŽNOST OBČINE Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Proces priprave in namen dokumenta evropske kohezijske politike v obdobju 2021–2027 v Sloveniji. Na razpisu za izvajalca OCPS je bil Občina Veržej se je s pripravo izbran konzorcij RA Sinergija, d. o. o., Urbanistični občinske celostne prometne inštitut RS in ZUM, d. o. o. trajnostnega prometnega sistema. OCPS sodelovala z bolj izkušenimi občinami, saj je Pri tem je sodelovala s sosednjimi Občina Ljutomer pred tem izdelala že dve OCPS občinami Ljutomer, Razkrižje in (2012 in 2017), v konzorciju s sosednjimi občinami Križevci, od katerih ima Ljutomer prvič lotila procesa oblikovanja Občina Veržej se tokrat prvič ukvarja s celostnim načrtovanjem prometa. V konzorciju je pri pripravi strategije (OCPS) v letu 2024 pa se je lotila strategije 3. generacije. Predhodno dolgoletne izkušnje pri pripravi izkušnjo z OCPS ima tudi Občina Križevci, Občina OCPS. S celovitim orisom želene Razkrižje pa jo je kot Občina Veržej pripravljala prihodnosti, izčrpno strokovno prvič. podlagi izkušenj sosednjih občin da se veliko poti ne konča (niti ne začne) znotraj in drugih manjših občin v Sloveniji meja občine, zato je pri pripravi OCPS smiselno so v dokumentu prvič celovito upoštevati širše območje. Skupna priprava OCPS opredeljeni koraki načrtovanja in s podporo strokovnjakov ter na Dodaten razlog, da se je Občina Veržej odločila za skupno pripravo OCPS s sosednjimi občinami, je, analizo, sodelovanjem z javnostmi, štirih sosednjih občin je ob tem okrepila njihovo upravljanja prometa v občini. sodelovanje in bodoče usklajevanje o zadevah skupnega interesa (denimo financiranje ukrepov, javni prevoz, skupne pobude, infrastruktura in Pričujoči dokument predstavlja prvo OCPS Občine podobno). Veržej. Gre za strateški dokument, s katerim je občina opredelila zaporedje ukrepov na področju PROCES PRIPRAVE nadgrajuje obstoječe načrtovalske prakse s Slika 1: Sedem sklopov aktivnosti priprave in izvajanja občinske celostne prometne strategije energijo leta 2023. kakovostnim zagotavljanjem raznovrstnosti Nova generacija OCPS v Sloveniji zelo poudarja pregledali teren, dokumente in projekte, opravili prometnih načinov, mobilnosti prebivalcev in Priprava strategije je obsegala šest sklopov spremljanje stanja na področju prometa. To intervjuje s ključnimi deležniki ter anketirali dostopnosti območij oziroma storitev. aktivnosti, ki so predstavljeni tudi na sliki 1: omogoča občini razumevanje izzivov in na prebivalce. podlagi teh tudi pravilno ukrepanje, hkrati pa 1. Ureditev pogojev za delo OZADJE omogoča evalvacijo izvajanja strategije in učinkov Priprava OCPS v veliki meri temelji na intenzivnem 2. Vzpostavitev procesa njenih ukrepov. Sistematično spremljanje in sodelovanju z javnostmi, ki krepi civilno družbo in 3. Oris želenega stanja vrednotenje kazalnikov povečuje učinkovitost lokalno politično kulturo. Z vključevanjem javnosti Občina Veržej je decembra 2023 skupaj s 4. Analiza obstoječega stanja procesa načrtovanja in izvajanja ukrepov, pomaga ustvarimo pozitivno klimo, hkrati pa bistveno konzorcijskimi partnerji Občino Ljutomer, Občino optimizirati rabo virov ter zagotavlja dokaze povečamo kakovost, uspešnost, stroškovno Razkrižje in Občino Križevci uspešno kandidirala 5. Opredelitev smeri ukrepanja za prihodnje načrtovanje in presojo ukrepov. učinkovitost, transparentnost, sprejetost in na javnem razpisu Ministrstva za okolje, podnebje 6. Priprava in potrditev strategije Zato smo najprej opredelili kazalnike in pripravili legitimnost celostnega prometnega načrtovanja. in energijo za sofinanciranje izdelave občinskih Načrt spremljanja kazalnikov. Na tej osnovi smo Vse ključne segmente javnosti smo vključevali skozi celostnih prometnih strategij (OCPS). Vir sredstev prometnemu načrtovanju. Slednje izhaja iz in je trajal do aprila 2025. Sledil je korakom, priporočenim v dokumentu Potovali bomo izkušenj dobro delujočih praks mnogih evropskih udobneje, živeli bomo bolje: Nacionalne smernice občin in mest, ki uspešno uresničujejo njegova za pripravo Občinske celostne prometne strategije, ključna načela. Takšen pristop k izzivom prometa ki jih je izdalo Ministrstvo za okolje, podnebje in spremembe in posledično boljšo kakovost bivanja. Proces priprave OCPS se je pričel maja 2024 Priprava OCPS je ključni korak k celostnemu prometa, ki ji bodo pomagali uresničiti celostne sofinanciranja je Kohezijski sklad, del Programa izdelali analizo stanja, v kateri smo zbrali podatke, celoten proces priprave OCPS, zato smo pripravili Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Proces priprave in namen dokumenta poseben Načrt vključevanja javnosti, v katerem smo STRUKTURA DOKUMENTA opredelili to sodelovanje. V okviru analize stanja in izbire ukrepov je bila izvedena vrsta intervjujev in Struktura dokumenta sledi priporočilom delavnic z glavnimi akterji na področju mobilnosti nacionalnih smernic: vizija razvoja prometnega v občini ter s splošno javnostjo. Ključni deležniki so sistema, strateški cilji, analiza stanja ter stebri, ki sodelovali tudi na delavnici za oblikovanje vizije in obravnavajo strateška vodila, ambicije in ključna ciljev, rezultati slednje pa so bili pozneje preverjeni področja ukrepanja za posamezne potovalne še znotraj lokalne skupnosti. Ta je bila v pripravo načine. Ključni del dokumenta predstavlja strategije vključena skozi ankete in javne razprave podroben akcijski načrt, ki opredeljuje kratkoročne ter delavnice, o samem procesu priprave pa je bila ukrepe za naslednjih sedem let. obveščena z razstavo o viziji in izhodiščih OCPS ter z več sporočili za javnost. Pripravo in izdelavo zaključnega dokumenta OCPS je spremljal in presojal neodvisen strokovnjak, ki ga je imenovalo pristojno ministrstvo. Končni dokument je bil predstavljen, obravnavan in sprejet na občinskem svetu. Ta korak zagotavlja izvajanje strategije in ukrepov, saj z njim dokument postane pravno zavezujoč. Splošni javnosti in ključnim deležnikom bo končna strategija predstavljena na različne načine. ČASOVNI HORIZONT Strategija obravnava več časovnih horizontov razvoja prometa. V izhodiščih postavlja dolgoročno vizijo razvoja prometa do leta 2050. Podrobnejši akcijski načrt, podan v poglavju Zaveze, ki uresničujejo vizijo, ima sedemletni doseg z obdobjem do konca leta 2032. Znotraj tega obdobja so opredeljene tudi ciljne vrednosti strateških ciljev ter strateških vodil OCPS. Po sedmih letih je predvidena prenova strategije. OBMOČJE OBRAVNAVE Območje obravnave OCPS sta prostor in prometni sistem celotne Občine Veržej. Regionalni prometni tokovi niso osrednja tema strategije, vendar jih dokument ne zanemarja. Prepoznane povezave in sinergije s sosednjimi občinami ter s širšo regijo so njegov sestavni del. Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Celovito načrtovanje prometa Boljša kakovost bivanja CELOVITO NAČRTOVANJE PROMETA Celostno načrtovanje prometa pomeni Celostno razumevanje in obravnava načrtovanje za ljudi in ne za avtomobile ter prometa sta ključni področji promet. To se odraža na primer v boljši kakovosti za doseganje visoke kakovosti javnih prostorov, široki paleti različnih načinov PREDNOSTI CELOSTNEGA življenja ter dobrih pogojev za potovanj, izboljšani varnosti, zmanjšanju količine razvoj občine. Celostno načrtovanje toplogrednih plinov in podobno. POGLEDA NA PROMET finančni premislek, v katerega Pozitivni učinki na okolje in zdravje Če nam uspe izboljšati kakovost zraka, zmanjšati prometa vključuje strateški in žal mnogi prepogosto razumejo bolj zdravo skupnost in prihranke na področju kot izrazito tehnično področje, zdravstva. ki se ukvarja predvsem z gradnjo cest, mostov, parkirišč in krožišč. prebivalci. Načrtovanje prometa hrup, doseči aktivno mobilnost prebivalcev (peš ali s kolesom), potem smo ustvarili razmere za morajo biti aktivno vključeni tudi Izboljšana prometna varnost Vidimo ga v gradbenih projektih, s Dokazano je, da umirjanje in zmanjševanje katerimi zagotavljamo pretočnost obsega avtomobilskega prometa ter kakovostna avtomobilskega prometa oziroma infrastruktura za hojo in kolesarjenje učinkovito povečujemo zmogljivosti cest in zmanjšajo nevarnosti in število nesreč v mestu. parkirišč. Takšno razumevanje nas oddaljuje od vsebin, ki so Izboljšana dostopnost investicijam so ceste vse bolj polne, lajša dostopnost do posameznih območij in storitev, kar ob drugih koristih krepi lokalno nam pomembne. Kljub velikim Celostno prometno načrtovanje vsem prebivalcem prosta parkirišča redkost, pešci in gospodarstvo in zmanjšuje brezposelnost. kolesarji ogroženi, hrup nadležen, kakovost bivanja pa okrnjena. Izboljšana podoba občine Občina, ki si aktivno prizadeva za celostno načrtovanje prometa, je v očeh javnosti prepoznana kot bolj inovativna in napredna. problematiko prometa, kažejo na prednosti Odločitve, ki jih javnost podpira sodobnejšega razmišljanja. Opazne spremembe Izkušnje občin, ki so se uspešno spopadle s dosegajo le lokalne skupnosti, ki so si upale Z vključevanjem javnosti lahko odločitve za zastaviti konkretne in uresničljive cilje. V ospredje ukrepe na področju prometa v občinah ali proti obravnave so postavile ljudi in kakovost bivanja, njim pridobijo pomembno stopnjo javne podpore. promet pa so obravnavale kot orodje za doseganje teh ciljev. Učinkovito obravnavanje obveznosti Izdelava OCPS je učinkovit način ukvarjanja z Kadar se občine odločijo za celostno načrtovanje različnimi obveznostmi občine, kot so podnebne prometa, želijo s tovrstnim pristopom povečati zaveze, evropski predpisi o kakovosti zraka ali svojo učinkovitost pri doseganju naslednjih koristi: nacionalni predpisi glede nadzora nad hrupom. Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 VIZIJA ZA DRUGAČNO PRIHODNOST POVEZANA, VARNA TER GOSTOLJUBNA OBČINA ZA DOMAČINE IN ZA OBISKOVALCE Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Vizija za drugačno prihodnost bomo osredotočeni na varne kolesarske in šolske V preglednici 1 smo vsak cilj povezali z enim ali več obdobju veljavnosti OCPS. Ti podatki zagotavljajo poti, prehode za pešce, pločnike, pohodne ter kazalnikov, ki omogočajo spremljanje in vrednotenje preglednost in omogočajo usmerjanje ukrepov k Vizijo in cilje razvoja prometa za sprehajalne poti. Prizadevali si bomo tudi za dosežkov na podlagi obstoječega stanja in učinkovitemu doseganju strateških usmeritev. Občino Veržej smo oblikovali v zmanjševanje količine in hitrosti avtomobilskega zastavljenih načrtov za prihodnost v časovnem sodelovanju s številnimi lokalnimi prometa. uporabili nacionalne obvezne Ustreznost zapisa vizije in rangiranja ciljev, IZHODIŠČNA CILJNA podanega v nadaljevanju, je bila preverjena in deležniki. Kot izhodišče smo Preglednica 1: Opredelitev ciljev, kazalnikov in ciljnih vrednosti za OCPS Občine Veržej 2025–2032 vsebine in druge usmeritve. Zapis CILJ KAZALNIK OPIS CILJNE VREDNOSTI VREDNOST VREDNOST vizije je bil nato preverjen v javnosti potrjena z izborom najpomembnejših vrednot po (leto) (leto) in potrjen z anketo med prebivalci. mnenju javnosti, ki dobro dopolnjujejo in hkrati Zmanjšanje števila vseh prometnih podpirajo tako vizijo kot cilje. Te vrednote so: nesreč na največ 2 do leta 2032 4 2 (povprečje let 2029–2031 glede na (2020–2022) Ustreznost vizije je bila preverjena (2029–2031) tudi z izborom vrednot po mnenju • Kakovost bivanja v občini. povprečje let 2020–2022) javnosti, ki dobro dopolnjujejo in Zmanjšanje števila prometnih nesreč • Enostaven dostop do pomembnih ustanov. hkrati podpirajo vizijo. nesreč (povprečje let 2029–2031 glede na (2020–2022) (2029–2031) • Varnost pešcev in kolesarjev. Število in tipi prometnih v naselju na največ 1,8 do leta 2032 3,0 1,8 Večja varnost vseh povprečje let 2020–2022) • Varnost otrok. udeležencev cestnega prometa Zmanjšanje števila prometnih nesreč • Za vse uporabnike ustrezne prometne izven naselja na največ 0,8 do leta 1,3 0,8 VIZIJA IN VREDNOTE 2032 (povprečje let 2029–2031 glede (2020–2022) (2029–2031) ureditve. na povprečje let 2020–2022) »Občina bo leta 2050 gospodarsko in turistično Delež otrok, ki v šolo Povečanje deleža otrok, ki v šolo prihajajo peš ali s kolesom brez 49 % 56 % prihajajo brez spremstva prepoznavna destinacija za aktivno preživljanje CILJI IN CILJNE VREDNOSTI spremstva odraslih, za 15 % do leta (2023) (2031) odraslih 2032 prostega časa v naravi, prijazna prebivalcem in infrastrukturno urejena, z zagotovljeno Zmanjšanje deleža delovnih migrantov Določitev ciljev in ciljnih vrednosti je ključnega Okrepljeno lokalno Delež delovnih v druge občine, ki niso sosednje, za 35 % 33 % in regionalno migrantov v druge varnostjo vseh udeležencev v prometu in pomena za usmerjanje strateškega razvoja, 7 % do leta 2032 (glede na stanje leta (2023) (2031) gospodarstvo občine dostopnimi potmi za vse generacije občanov 2023) spremljanje napredka in doseganje vizije na ter s kolesarskimi potmi povezana s sosednjimi določenem področju. Strateške cilje celostnega Vsem dostopen Povečanje deleža prebivalcev s občinami.« prometnega načrtovanja, opredeljene na prometni sistem, ki Dostopnost prebivalcev primerno dostopnostjo do JPP na 0 % 7 % omogoča socialno do JPP 7 % do leta 2032 (glede na stanje leta (2024) (2031) nacionalni ravni, smo razvrstili glede na njihovo 2024) vključenost Vizija Občine Veržej za leto 2050 opisuje občino, pomembnost za Občino Veržej, pri čemer so bili Izboljšana kakovost ki bo delovala v smeri doseganja podnebne posebej izpostavljeni trije prednostni cilji. življenja v privlačni, Zadovoljstvo prebivalcev Povečanje povprečne ocene 2,6 3,0 nevtralnosti na vseh področjih razvoja in delovanja. zeleni in povezani z urejenostjo prometa zadovoljstva na 3,0 do leta 2031 (2024) (2031) Zato bomo prepoznavni po okrepljenem Po pomembnosti razvrščeni strateški cilji so: skupnosti nizkoogljičnem lokalnem in regionalnem Znižane lokalne Deleži in obseg uporabe 1. Večja varnost vseh udeležencev cestnega Zmanjšanje deleža potnikov v osebnih gospodarstvu, rabi obnovljivih virov energije, emisije onesnaževal in prometnih načinov na 78 % 74 % prometa. avtomobilih na glavnih prometnicah v toplogrednih plinov iz glavnih prometnicah v (2024) (2031) razvitih kolesarskih poteh, ekoloških kmetijah ter občini za 5 % do leta 2032 prometa občini tudi kot turistična destinacija, prijazna kolesarjem 2. Okrepljeno lokalno in regionalno in pohodnikom. V njej bodo urejene dobre gospodarstvo. Deleži uporabe Zmanjšanje deleža otrok, ki v šolo 48 % 45 % potovalnih načinov pri prihajajo v avtomobilih, za 7 % do leta povezave z javnim prevozom, ki bodo dostopne (2024) (2031) 3. Vsem dostopen prometni sistem, ki poteh v šolo 2032 vsem uporabnikom – prebivalcem in turistom – s Bolj zdravi in bolj omogoča socialno vključenost. aktivni prebivalci posebnim poudarkom na zagotavljanju mobilnosti Deleži uporabe Zmanjšanje deleža zaposlenih, ki na 90 % 83 % 4. Izboljšana kakovost življenja v privlačni, zeleni potovalnih načinov pri delo prihajajo sami v avtomobilih, za starejših občanov. Velik poudarek bomo namenili (2024) (2031) 7 % do leta 2032 poteh na delo in povezani skupnosti. tudi ozaveščanju in informiranju občanov in obiskovalcev, predvsem glede pomena prometne 5. Znižane lokalne emisije onesnaževal in Povečanje deleža pešcev na glavnih 7 % 11 % signalizacije, ter postavljanju informativnih tabel za prometnicah v občini za 50 % do leta toplogrednih plinov iz prometa. Deleži in obseg uporabe (2024) (2031) Izboljšana dostopnost 2031 (glede na stanje leta 2024) institucije. prometnih načinov na do osnovnih storitev 6. Bolj zdravi in bolj aktivni prebivalci. glavnih prometnicah v in aktivnosti Povečanje deleža kolesarjev na glavnih občini 5 % 8 % Pri urejanju prometnih povezav bomo namenjali 7. Izboljšana dostopnost do osnovnih storitev in prometnicah v občini za 50 % do leta (2024) (2031) 2031 (glede na stanje leta 2024) velik poudarek prometni varnosti. Predvsem aktivnosti. Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 STANJE PROMETA V OBČINI VERŽEJ DOSEŽKI, IZZIVI IN PRILOŽNOSTI UREJANJA PROMETA Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Stanje prometa v Občini Veržej Zavzetost vodstva občine, podpora in parkiranje, dostava v središčih naselij, varne IZZIVI šolske poti ter prometna varnost. Vseeno pa si mnogo prebivalcev v naslednjih letih želi izboljšav, 1. Omejitve občinske uprave še posebej na področju kolesarskega prometa prebivalstva ter sveže izkušnje Občina si zaradi majhnosti ne more privoščiti in hoje, prenove in rednega vzdrževanje cest, z urejanjem povezav za hojo in velike občinske uprave. Zato so zmogljivosti zagotavljanja prometne varnosti, omejitev hitrost zaposlenih za celovito obravnavo prometnega kolesarjenje nudijo obetavne in upravljanja prometa. sistema omejene. Kljub temu obstajajo rešitve za temelje za ambiciozne spremembe premostitev te težave, kot so denimo intenzivnejše prometa v Občini Veržej. Hkrati 3. Vzpostavljanje rekreacijskih poti za hojo in sodelovanje in delitev nalog s sosednjimi občinami se moramo zavedati omejitev kolesarjenje ali sodelovanje na regionalni ravni. Rešitev je zaradi majhnosti občine in njenih Prebivalci občine in obiskovalci Term Banovci tudi najemanje zunanjih izvajalcev, kjer lahko omejenih pristojnosti. Dolgo časa je imajo na voljo nekaj dobro urejenih sprehajalnih OCPS prispeva k podrobnejšim usmeritvam in in pohodnih poti, kot so na primer Plavčkove bil naš fokus predvsem na cestah in zahtevnejšim pogojem pri oddaji del zunanjim poti. Povezava med Veržejem in Banovci je parkiriščih, zato se soočamo s slabo izvajalcem. ustrezno urejena in večina poti poteka ločeno infrastrukturo za pešce in kolesarje od motornega prometa. Poleg tega imajo 2. Omejene pristojnosti za ukrepanje in potovalnimi navadami, ki so sprehajalci v občini možnost uporabe poljskih Pristojnosti občine so omejene na urejanje povezane z avtomobili. Pri soočanju poti za sprehode v naravi. Kolesarske poti v občini občinskega prometnega omrežja in opremljanje z izzivi se bomo oprli na prednosti večinoma potekajo po manj prometnih cestah, državnega omrežja z infrastrukturo za pešce majhne občine, kot so učinkovitost, zato je bil pripravljen zemljevid kolesarskih izletov, in kolesarje. Pristojnosti na področju javnega kratke poti in dobre izkušnje z ki pomaga obiskovalcem pri iskanju prijetnih prevoza, razen dolžnosti zagotavljanja šolskih novejšimi projekti. V veliko pomoč kolesarskih povezav. Slika 2: Zadovoljstvo prebivalcev s stanjem prometa v občini leta 2024 prevozov, občina nima. Lahko pa podaja pobude nam bo tudi finančna podpora upravitelju sistema javnega prevoza. 4. Osnovna ponudba javnega prevoza regionalnih, državnih in evropskih Ponudba javnega potniškega prometa v občini Podobno kot v večini slovenskih občin je tudi v virov. omogoča osnovno dostopnost, saj v občini Občini Veržej večji del proračuna, namenjenega večina prebivalcev živi na območjih z zadovoljivo prometu, porabljen za redno vzdrževanje pogostostjo voženj. Žal pa za zdaj nobeno naselje obstoječe infrastrukture in manjše nadgradnje DOSEŽKI v občini nima povezav, ki bi omogočale bolj sistema. Zato je še toliko bolj pomembno, da te kakovostno oziroma primerno pogostost voženj. projekte natančno izberemo. 1. Podpora vodstva občine in javnosti pri Veržej je z avtobusom dobro povezan z Mursko pripravi OCPS Soboto in Ljutomerom. V občini je tudi železniško 3. Slabi pogoji za hojo in kolesarjenje Občina se je odločila aktivno delovati na področju postajališče, ki pa je precej oddaljeno od naselja Analiza stanja je na podlagi različnih virov celostnega prometnega načrtovanja. Zato je in Term, tako da je njegova uporabnost omejena. izpostavila, da bi hoja lahko postala pomemben pristopila k pripravi prve občinske celostne Šolski prevozi so urejeni s kombiji. V občini sta dve način opravljanja vsakodnevnih poti v občini, če bi prometne strategije, s katero namerava doseči avtobusni postajališči, ki sta dobro opremljeni, saj izboljšali povezanost in urejenost povezav za hojo. bistvene izboljšave na prometnem sistemu. sta pokriti in imata stojala za kolesa. Trenutno omrežje je na nekaterih odsekih urejeno, Prebivalci so v anketi izrazili podporo predlagani vendar ga v večini zaznamujejo nepovezanost, viziji razvoja prometa v občini, ki vključuje trajnostno 5. Sodelovanje s sosednjimi občinami mešanje površin za hojo s površinami za motorni mobilnost, prometno varnost, kakovostno Občina že tradicionalno sodeluje s sosednjimi promet, slaba izvedba prostorske ureditve, pa tudi infrastrukturo vseh prevoznih načinov in skrb za občinami pri različnih projektih skupnega interesa, pomanjkljivo vzdrževanje. Zato je hoja pogosto kakovostno dostopnost vsem generacijam. prav tako je v sodelovanju z njimi pripravila OCPS. neprijetna, zaznamuje jo občutek ogroženosti Medobčinsko sodelovanje pri načrtovanju prometa zaradi motornega prometa. Podobne razmere 2. Zadovoljstvo prebivalcev z novejšimi je koristno in smiselno, saj lahko več manjših občin veljajo tudi za kolesarjenje. prometnimi ureditvami s skupnim načrtovanjem in izvajanjem aktivnosti, Čeprav so stališča občanov glede prometa pa tudi skupnimi pobudami na državni ravni, 4. Nezdrave potovalne navade prebivalcev deljena, sta s stanjem v občini zadovoljni skoraj doseže bistveno več. Občine so se med pripravo Prebivalci občine večinski delež poti opravljamo dve tretjini prebivalcev. Med bolje ocenjenimi OCPS večkrat srečale in razpravljale o projektih, z osebnim avtomobilom, zelo majhen delež pa področji so bile izpostavljene parkirne površine kjer je tako sodelovanje nujno potrebno. aktivno s kolesom ali peš ter z javnim prevozom. Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Stanje prometa v Občini Veržej Osebni avto uporabljamo tudi v primerih, ko so PRILOŽNOSTI izkušenj zaradi večletnega aktivnega sodelovanja 5. Dostop do sredstev za izvajanje ukrepov naše poti kratke in bi jih preprosto lahko opravili v okviru Evropskega tedna mobilnosti. Slednji Z razvojem OCPS bodo zagotovljene možnosti peš ali s kolesom. Podobno tudi za nakupovanja v vsako leto v septembru združuje skoraj polovico dostopa do nacionalnih in evropskih virov, za katere 1. Uresničevanje prednosti majhne občine bližini večinoma uporabljamo avtomobil, le manjši slovenskih občin pri izvajanju aktivnosti trajnostne je pogoj obstoj tovrstnega dokumenta. Pristojno Majhnost občine in posledično občinske uprave delež teh poti opravimo peš ali s kolesom. mobilnosti. Občine so v tem času aktivne pri državno ministrstvo že omogoča kontinuirano ima številne pomanjkljivosti, hkrati pa smo že načrtovanju in izvajanju začasnih ter trajnih podporo občinam pri tovrstnih aktivnostih, s dokazali, da naša majhnost predstavlja potencial Take potovalne navade škodijo našemu zdravju, ureditev za bolj prijazne prometne razmere. prometom na lokalni ravni se intenzivneje ukvarja za bolj učinkovito pripravo in predvsem izvajanje saj zmanjšujejo telesno aktivnost v času, ko vse Z aktivnim sodelovanjem je občina okrepila tudi Evropska unija. To omogoča vse boljši ukrepov. Postopek priprave OCPS je pokazal na bolj prevladuje sedeč način življenja. Posebej skrb razumevanje tematike in spremljanje trendov na dostop do znanj, informacij, izkušenj in sredstev aktivno sodelovanje deležnikov pri načrtovanju in vzbujajoči so ti trendi med mladimi, ki vse bolj tem področju. Priprava OCPS je nadgradila te za trajnostno načrtovanje prometa. Izkušnje z izvajanju aktivnosti na področju prometa. trpijo zaradi čezmerne prehranjenosti in debelosti. aktivnosti, ki bodo v prihodnje med sabo dobro evropskimi projekti na področju mobilnosti hkrati povezane in usklajene. kažejo na velik pomen in potencial evropskih 2. Novi ukrepi: poti za hojo in kolesarjenje 5. Škodljivi vplivi motornega prometa iniciativ pri doseganju trajnostnega prometa v Velik potencial za nadgradnjo prometa v občini Razmere v občini zaznamujeta rast motorizacije 4. Prenos kratkih poti v prakso občinah. ponuja razvoj sprehajalnih in kolesarskih poti, in vse večji delež uporabe avtomobila. Leta 2018 Občina Veržej je pretežno ravninska, zato so namenjenih prebivalcem in turistom. Nekaj je stopnja motorizacije v občini dosegla državno glavne točke v občini enostavno dostopne. Enako sprehajalnih in kolesarskih poti v občini je že povprečje, ki je visoko. Zato lahko na mnogih velja tudi za pomembne turistične točke, kot so označenih in urejenih. Tovrstne ureditve mnogi področjih opazujemo negativne posledice, ki Terme Banovci. V kraju Veržej so iz središča naselja turisti že prepoznavajo kot prednost. Zato velik izhajajo neposredno iz teh trendov. v 10 minutah hoje dosegljive vse stavbe in storitve. potencial predstavlja nadaljnji razvoj omrežja Za pot do drugih naselij v bližini in soseščini varnih, ločenih in prijetnih sprehajalnih in Analiza je pokazala, da je naša prometna varnost zadostuje 15 minut ali manj. S kolesom so ti cilji kolesarskih poti med ključnimi točkami v občini ter marsikje ogrožena zaradi kombinacije neurejenih dostopni še nekajkrat hitreje. To pomeni, da lahko tudi do okoliških turističnih in drugih pomembnih pločnikov in prehodov za pešce ter prevelike z zagotavljanjem primerne infrastrukture aktivna točk. hitrosti motornega prometa. K tem težavam mobilnost postane pomemben način premikanja veliko prispevamo tudi sami, ko avtomobil velikega deleža prebivalcev občine za večino 3. Razvoj pozitivnih izkušenj uporabljamo tudi za kratke razdalje. Kakovost dnevnih poti. Občina ima z ukrepi za spodbujanje hoje, bivanja prebivalcev ob prometnih cestah dodatno kolesarjenja in rabe javnega prevoza precej zmanjšujeta hrup in slabša kakovost zraka. Slika 3: Radiji 5, 10 in 15-minutne dostopnosti peš Slika 4: Radiji 5, 10 in 15-minutne dostopnosti s kolesom Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 PET STRATEŠKIH STEBROV NABOR KORAKOV ZA BOLJŠO KAKOVOST ŽIVLJENJA Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej opredeljuje pet področij ukrepanja za prehod v sodobno in učinkovito organiziran promet v občini. Ta področja so med seboj tesno povezana in se dopolnjujejo. Osredotočajo se na ukrepe, ki so pogosto upravljavski ali organizacijski ter presegajo tradicionalno gradnjo infrastrukture. Izpostavljeni so ukrepi, ki so manj obremenjujoči za okolje in hkrati zagotavljajo večjo učinkovitost ter dostopnost prometnega sistema. Strateški stebri prometne strategije so: 01 CELOSTNO NAČRTOVANJE PROMETA 02 PODPORA HOJI 03 NOVE POTI ZA KOLESARJE 04 PRILAGODLJIV JAVNI PREVOZ 05 OPTIMIZIRANI CESTNI PROMET Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 PET STRATEŠKIH STEBROV PRVI STEBER: CELOSTNO NAČRTOVANJE PROMETA 26 01 27 Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Prvi steber: Celostno načrtovanje prometa DOSEŽKI IN PRILOŽNOSTI SPREMLJANJE NAPREDKA Naša strateška naloga je, da Odločitev, da občina pripravi OCPS, je eden Napredek na področju celostnega prometnega zagotavljamo kakovostno dostopnost pomembnejših dosežkov zadnjih let. Pri tem ima načrtovanja bomo spremljali z uporabo petih za vse prebivalce in obiskovalce občine. pomembno vlogo tudi podpora vodstva občine, kazalnikov. Prav tako smo opredelili ciljne vrednosti, To bomo dosegli s spremembo pristopa saj to zagotavlja potrebna sredstva, legitimnost in ki jih želimo doseči v okviru sedemletnega obdobja k prometnemu in prostorskemu izvajanje ukrepov v naslednjih letih. Brez politične uresničevanja strategije. načrtovanju. Načrtovalsko prakso podpore bi bilo težje doseči učinkovito sodelovanje bomo nadgradili s sodobnimi postopki ključnih deležnikov, odziv splošne javnosti bi Preglednica 2: Pet kazalnikov spremljanja učinkovitosti prometnega načrtovanja v Občini Veržej sektorji, predvsem prostorskim. Za KAZALNIK OPIS CILJNE VREDNOSTI VREDNOST VREDNOST pomanjkljivosti tudi dober potencial za izvajanje (leto) (leto) preseganje lastnih kadrovskih omejitev in metodami ter jo povezali z drugimi bil slabši. Majhnost občine ima razen številnih IZHODIŠČNA CILJNA se bomo povezovali s sosednjimi in visoko vključenost in pripravljenost sodelovanja Deleži in obseg uporabe prometnih načinov na OCPS. Pripravljalne faze strategije so pokazale drugimi primerljivimi občinami ter lokalnih deležnikov na področju prometa, kar Zmanjšanje deleža potnikov v osebnih avtomobilih na glavnih 78 % 74 % glavnih prometnicah v prometnicah v občini za 5 % do leta 2032 (2024) (2031) ravni. Transparentno odločanje in strategije. Deleži uporabe potovalnih Zmanjšanje deleža otrok, ki v šolo prihajajo v avtomobilih, za 7 % 48 % 45 % redno vključevanje javnosti bosta strokovnjaki na regionalni in državni predstavlja odličen temelj za uspešno izvajanje občini načinov pri poteh v šolo do leta 2032 (2024) (2031) merili, vrednotili in promovirali postala redna praksa. Redno bomo PRIORITETNA PODROČJA dosežke. DELOVANJA V NASLEDNJIH LETIH Deleži uporabe potovalnih Zmanjšanje deleža zaposlenih, ki na delo prihajajo sami v 90 % 84 % načinov pri poteh na delo avtomobilih, za 7 % do leta 2032 (2024) (2031) Ob upoštevanju vizije in ciljev, ključnih izzivov in Število in tipi prometnih Zmanjšanje števila vseh prometnih nesreč na največ 2 do leta 4 2 nesreč 2032 (povprečje let 2029–2031 glede na povprečje let 2020–2022) (2020–2022) (2029–2031) IZZIVI priložnosti ter zastavljene smeri ukrepanja se bo občina v prihodnjih letih na področju načrtovanja Zadovoljstvo prebivalcev z 2,6 3,0 Povečanje povprečne ocene zadovoljstva na 3,0 do leta 2031 prometa osredotočila na tri glavne prioritete: urejenostjo prometa (2024) (2031) z načrtovanjem prometa v občini. Osrednji izziv • Sprememba načrtovalske paradigme. V tem stebru bomo obravnavali izzive, povezane predstavlja dejstvo, da občina še nima izkušenj • Merjenje, vrednotenje in promocija dosežkov. s celostnim načrtovanjem prometa. Dosedanje • Vključevanje javnosti. SVEŽNJI UKREPOV strateške odločitve na področju prometa so se oblikovale v okviru prostorskih aktov občine, Posamezni ukrepi in podrobnosti glede njihove v katerih je bilo v ospredju načrtovanje za izvedbe so navedeni v akcijskem načrtu v poglavju avtomobilski promet, drugi potovalni načini pa Zaveze, ki uresničujejo vizijo na koncu dokumenta. niso bili obravnavani enakovredno. Naslednji izziv je majhnost občine, zaradi katere Strateško celostno prometno načrtovanje si ne moremo privoščiti večje občinske uprave. Zmogljivosti zaposlenih za vse naloge, ki jih Občina Veržej se pri načrtovanju prometnega s posebnim poudarkom na najranljivejših, in zahteva celovita obravnava prometa, so omejene. in prostorskega razvoja zavzema za celosten povezuje načrtovanje na občinski ter regionalni Nekateri prometni izzivi presegajo meje občine, in trajnostno usmerjen pristop. Ključni cilj ravni. Hkrati predvideva tudi vzpostavitev zato bo potrebno intenzivnejše sodelovanje na je zagotavljanje kakovostne dostopnosti za sistema za redno izvajanje strategije, spremljanje regionalni ravni. vse prebivalce in obiskovalce občine, kar bo in vrednotenje njenih učinkov, komuniciranje doseženo s spremembo načrtovalske paradigme dosežkov ter posodabljanje dokumenta v Prav tako se v občini v preteklosti ni sistematično in povezovanjem z drugimi sektorji, predvsem prihodnosti. spremljalo področja prometa, potovalnih navad prostorskim. Z izdelavo OCPS se Občina Veržej prebivalcev ter učinkov prometnih investicij in prvič srečuje s celostnim pristopom k načrtovanju Za učinkovito izvajanje strategije je ključno, da ukrepov. Vključevanje javnosti v odločitve o prometa. Tak pristop prometne izzive obravnava se ukrepi iz akcijskega načrta redno vključujejo v prometu je prisotno, vendar ga je treba dvigniti celovito – upošteva vse udeležence v prometu, občinski proračun. V prihodnjih letih je predvideno na višjo raven. Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Prvi steber: Celostno načrtovanje prometa postopno prestrukturiranje proračuna, ki bo ukrepe, kot so promocija trajnostne mobilnosti in Spremljanje in vrednotenje učinkov zagotovilo uravnoteženo vlaganje v vse oblike izobraževanje prebivalcev. mobilnosti ter povečalo delež sredstev za mehke Sistem izvajanja, spremljanja in vrednotenja bo dodatne kazalnike. Za izvajanje rednega štetja zagotovljen z rednim zbiranjem podatkov ter prometa bo občina zagotovila nabavo števca, Posamezni ukrepi tega svežnja so: spremljanjem izbranih kazalnikov mobilnosti v kot je bil uporabljen za zajem izhodiščnega • Izdelava in prenova OCPS. občini. Ta sistem, ki je del OCPS in je opredeljen stanja. Letno zbiranje podatkov bo spremljalo • Imenovanje in delovanje odgovornih oseb za izvajanje, komuniciranje in spremljanje učinkov OCPS. v ločenem dokumentu (Načrt spremljanja tudi obvezno poročanje pristojnemu ministrstvu, • Spremljanje kazalnikov OCPS in poročanje MOPE. kazalnikov), bo vključeval zbiranje podatkov kar bo prispevalo k večji transparentnosti in • Nakup in postavitev števca prometa ter zbiranje podatkov. obveznih nacionalnih kazalnikov po predpisanih primerljivosti prometnega načrtovanja. • Zagotovitev izvajanja OCPS z rednim vključevanjem ukrepov v vsakoletni proračun. metodah ter uporabo javno dostopnih baz za • Sodelovanje z občinami v regiji pri pripravi RCPS. Posamezni ukrepi tega svežnja so: • Spremljanje kazalnikov OCPS in poročanje MOPE. • Nakup in postavitev števca prometa ter zbiranje podatkov. Celoviti ukrepi urejajo razmere za več področij mobilnosti in varnost in dostopnost. Načrtovani so ukrepi Vključevanje javnosti in promocija dosežkov potovalnih načinov. To jih zaradi sinergijskih Ključna značilnost celovitih ukrepov je, da hkrati šole in vrtca, kjer bo občina izboljšala prometno načinov pri načrtovanju in izvajanju prometne in vrtec ter spodbujanje aktivne mobilnosti, ki Pri večjih projektih bo organizirala srečanja dobrih praks. Občina bo redno izpostavljala bo koristila tudi širši skupnosti za popoldansko in delavnice, ki bodo omogočale vključevanje pomembne dosežke in inovativne rešitve tako infrastrukture. Občina Veržej bo v okviru prve rekreacijo. prebivalcev v proces odločanja. Poleg tega na lokalni kot širši ravni. Posebna pozornost bo OCPS pristopila k izvedbi treh celovitih ukrepov. bo izvajala promocijske, ozaveščevalne in namenjena ozaveščanju o prometni varnosti, Tretji ukrep se bo osredotočal na celovito pripravo izobraževalne aktivnosti s poudarkom na trajnostni pri čemer bodo še naprej potekale delavnice za Prvi ukrep se osredotoča na zagotavljanje projektnih nalog in nadzor izvedbe prometne mobilnosti in posameznih ukrepih strategije. mlade v šolah. Med prihodnjimi ključnimi temami državnih finančnih sredstev na področju infrastrukture z uravnoteženo obravnavo vseh bo tudi izboljšanje znanja in veščin na področju celostnega prometnega načrtovanja. Vključuje oblik mobilnosti. Pri načrtovanju in izvajanju Komunikacija z zainteresiranimi skupinami bo varnega in samozavestnega kolesarjenja. pripravo projektne in druge dokumentacije, ki je infrastrukturnih ureditev bo občina zagotovila potekala v odborih občinskega sveta, širšo javnost pogoj za prijavo na državne razpise. S tem bo vzpostavljanje območij umirjenega prometa, dostopnih poti ter izboljšanjem infrastrukture za splošno javnostjo in zainteresiranimi deležniki in dosežkov na področju trajnostne mobilnosti bo pešce in kolesarje. Cilj ukrepov je vzpostavitev ter vzpostavila redne oblike komunikacije pri vsakoletni Evropski teden mobilnosti, ki bo ključna priprava mobilnostnih načrtov, parkirne politike varnih in prijetnih poti za prihod otrok v šolo načrtovanju in izvajanju prometnih ukrepov. priložnost za širjenje ozaveščenosti in predstavitev ter uravnotežena obravnava vseh potovalnih učinkov uvršča med najučinkovitejše ukrepe za umirjanjem prometa, prilagoditvami na križiščih Občina Veržej bo okrepila sodelovanje s Osrednji dogodek za promocijo izvajanja OCPS upravljanje prometa. Mednje sodijo predvsem za izboljšanje varnosti šolskih poti, vključno z občina pridobila možnost sofinanciranja ukrepov, kakovostne pogoje za pešce, kolesarje in pa bo občina obveščala z objavami na občinski uporabnike javnega prevoza. Posebna pozornost spletni strani, družbenih omrežjih ter občasno po kot sta umirjanje prometa na državnih cestah in bo namenjena celostnim prometnim povezavam, s lokalnem radiu, televiziji in spletnih medijih. izboljšanje infrastrukture za aktivno mobilnost. čimer se bo občina izognila delnim in nepovezanim obnovam krajših odsekov ter tako zagotovila večjo Posamezni ukrepi tega svežnja so: Drugi ukrep bo osredotočen na območje osnovne učinkovitost naložb v prometno infrastrukturo. • Promocijske, ozaveščevalne in izobraževalne aktivnosti za vse stebre. Posamezni ukrepi tega svežnja so: • Aktivno vključevanje javnosti v vse faze načrtovanja. • Priprava projektne dokumentacije za državne razpise izvajanja OCPS. • Preureditev območja šole in vrtca ter zaledja v območje umirjenega prometa. • Celovita priprava projektnih nalog in nadzor izvedbe prometne infrastrukture z uravnoteženo obravnavo vseh potovalnih načinov. Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 PET STRATEŠKIH STEBROV DRUGI STEBER: PODPORA HOJI 32 02 33 Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Drugi steber: Podpora hoji pomanjkljivih rešitvah za pešce, odsotnosti sosednje Občine Križevci so bile vzpostavljene vrednotenja vplivov gradnje objektov in (označene) tri krožne Plavčkove sprehajalno- Hojo bomo vrnili med glavne infrastrukture na pogoje za hojo ter odsotnosti kolesarske poti, ki vodijo skozi naselja v občini. vsakodnevne načine premikanja v merjenja učinkov izvedenih ukrepov. Zanje je bila izdelana tudi karta, na kateri so občini s kakovostnimi ureditvami za označeni poteki poti ter lokacije kulturnih in pešce in z umiritvijo prometa. Površine V prostoru je hoja podrejena drugim oblikam naravnih zanimivosti. za prometa (predvsem cestnemu motornemu pešce bodo neprekinjene, neposredne, široke, senčene, osvetljene, prometu), kar zmanjšuje varnost in privlačnost njene uporabe. Analiza obstoječega stanja je PRIORITETNA PODROČJA motornega prometa v naseljih in ob bo občina v prihodnjih letih na področju hoje ki bi lahko pešcem pomembno skrajšale pot. Izziv osredotočila na tri glavne prioritete: križanjih s potmi za pešce in kolesarje predstavlja tudi neobstoj Načrta varnih šolskih bomo poskrbeli tudi za večjo prometno • Hoja kot glavni način premikanja. poti. varnost. Ureditve za hojo bodo • Preurejanje obstoječih prometnih površin. bolj ambiciozno izpostavljene že v Navedene pomanjkljivosti še posebej ogrožajo • Skrb za gibalno ovirane. načrtovalskih procesih, kjer bo poseben hojo gibalno oviranim osebam. Mednje ne sodijo poudarek na zagotavljanju dobrih le invalidi, ampak tudi starejši prebivalci, družine z pogojev za gibalno ovirane osebe majhnimi otroki in osebe z začasnimi poškodbami. SPREMLJANJE NAPREDKA ter na vzpostavljanju neposrednih Te skupine uporabnikov zelo ovirajo manjkajoče in povezav med cilji poti. Hoja bo tudi obravnave pešcev se bomo pogosteje pešpoti, zlasti v okolici ključnih javnih ustanov, kot so osnovna šola, vrtec in zdravstvena ambulanta. odločali za preureditev cestnih površin Ob upoštevanju vizije in ciljev, ključnih izzivov in Nadalje je bilo opaženo še pomanjkanje varnih in priložnosti ter zastavljene smeri ukrepanja se v prid površinam za hojo. Z umirjanjem osvetljenih poti za pešce ter neurejenost bližnjic, arhitektonskih ovir. Zaradi prioritetne pokazala na nepovezanost in slabo urejenost DELOVANJA V NASLEDNJIH LETIH s kakovostno urbano opremo ter brez zaradi ozaveščanja in informiranja slabo urejene površine za pešce, odsotnost klančin Napredek na področju hoje bomo spremljali z na križiščih in prehodih ter preozki pločniki. uporabo dveh kazalnikov. Prav tako smo opredelili prepoznana kot zdrav in priljubljen ciljne vrednosti, ki jih želimo doseči v okviru način opravljanja poti. sedemletnega obdobja uresničevanja strategije. DOSEŽKI IN PRILOŽNOSTI Občina Veržej leži na ravnini, naselja so med seboj IZHODIŠČNA Preglednica 3: Kazalnika spremljanja učinkovitosti strategije na področju hoje IZZIVI CILJNA oddaljena približno dva kilometra, vse storitve KAZALNIK OPIS CILJNE VREDNOSTI VREDNOST VREDNOST znotraj Veržeja pa so dosegljive v 10 minutah hoje. (leto) (leto) in neprepoznavnost tako v načrtovalskih procesih prometnih načinov na Povečanje deleža pešcev na glavnih prometnicah v občini za 50 % 7 % 11 % hoje na dnevnih poteh. Pomembna priložnost je glavnih prometnicah v do leta 2031 (glede na stanje leta 2024) (2024) (2031) kot v javnosti. Prebivalci občine v hoji redko Osrednji izziv na področju hoje je njena podrejenost Te razmere kažejo na velik potencial za uporabo Deleži in obseg uporabe splošno zdravje in počutje, delovno učinkovitost in mesta manj kot dva kilometra daleč, pri čemer Število in tipi prometnih 3,0 1,8 do leta 2032 (povprečje let 2029–2031 glede na povprečje let nesreč (2020–2022) (2029–2031) jih dejansko pešači v službo le 7 %. Ugotovitve 2020–2022) okolje. Delež poti v občini, opravljenih peš, je le 7 kažejo še, da je želja po hoji zelo prisotna med %, in to kljub dejstvu, da so razdalje pogosto krajše prepoznavajo način za opravljanje vsakodnevnih kar četrtina anketiranih zaposlenih do delovnega Zmanjšanje števila prometnih nesreč v naselju na največ 1,8 poti in se ne zavedajo ugodnih vplivov hoje na tudi neizkoriščen potencial hoje v službo, saj ima občini osnovnošolci, med katerimi jih trenutno v šolo od dveh kilometrov, kar je za hojo optimalno. prihaja peš 16 %, pešačiti tja pa si jih želi kar 31 %. Podpora otrokom pri krepitvi njihove Ker je bila v okviru prometnega sistema do samostojnosti in izgradnji trajnostnih potovalnih sedaj hoja obravnavana v podrejenem smislu, vzorcev je tako ena od pomembnejših priložnosti načrtovanje kakovostnih pogojev zanjo ni bilo občine na področju hoje. ustrezno vključeno v prometno in prostorsko načrtovanje. To se kaže v pomanjkanju logičnih, Razmere za hojo so se v zadnjih letih izboljšale varnih in najkrajših povezav do ključnih ciljev predvsem na področjih turizma in rekreacije. V poti, v pomanjkljivem zbiranju podatkov o hoji, sodelovanju različnih deležnikov iz občine ter Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Drugi steber: Podpora hoji SVEŽNJI UKREPOV Posamezni ukrepi in podrobnosti o njihovi izvedbi so navedeni v akcijskem načrtu v poglavju Zaveze, ki uresničujejo vizijo na koncu dokumenta. Celovito načrtovanje na področju hoje Zagotavljanje kakovostne infrastrukture za hojo Za izboljšanje pogojev za hojo občina načrtuje talnimi oznakami, osvetlitvijo prehodov za pešce Za zagotavljanje kakovostne infrastrukture za varnosti, bomo izvedli izboljšave, ki vključujejo sistematično vzpostavljanje sklenjenega omrežja in umirjanjem motornega prometa v okolici šole hojo je poleg vzpostavitve sklenjenega omrežja jasno talno in drugo označitev, ustrezno osvetlitev pločnikov, pešpoti in povezav za hojo. Ureditev ter njenem zaledju. V načrtovanje in izvedbo povezav ključno tudi redno vzdrževanje, skrb za in dodatne varnostne ukrepe, kot so dvignjene teh površin bo potekala s poudarkom na bodo vključeni tudi predstavniki šole. Prav tako zagotavljanje varnosti ter dodajanje podpornih ploščadi, umirjanje hitrosti motornega prometa povezovanju ključnih ciljev poti s stanovanjskimi bomo uredili nove varne poti tam, kjer jih trenutno elementov, ki spodbujajo hojo kot osnovno in prometna signalizacija. Prav tako bomo območji, kjer je potreba po varni hoji največja. primanjkuje, kar bo bistveno prispevalo k večji obliko mobilnosti. Urejanje se pri tem prioritetno uredili nove prehode, kjer trenutno manjkajo – s Ureditve bodo vključevale urejanje, prenovo in varnosti otrok pri vsakodnevnih poteh v šolo in osredotoča na lokacije, kjer je potreba po varni in poudarkom na šolskih poteh, območjih v bližini širitev obstoječih pločnikov, osvetlitev, ozelenitev domov z območja celotnega naselja. Deležniki so dostopni infrastrukturi za hojo največja. javnih ustanov ter gostejše poseljenih območjih. in senčenje ter prilagoditev površin za hojo za izpostavili več nevarnih lokacij, med drugim odsek gibalno ovirane osebe, s čimer se bo zagotavljala ceste pri Gostilni Hanžekovič ter okolico gasilskega Prvi ukrep je redno vzdrževanje infrastrukture za Poleg same infrastrukture so za kakovostno univerzalna dostopnost. Ena izmed prednostnih doma v Veržeju, kjer vozila pogosto parkirajo na pešce, saj je le tako mogoče zagotoviti dolgotrajno in udobno hojo pomembni tudi spremljevalni lokacij za urejanje je del naselja Veržej, imenovan pločniku in s tem ovirajo šolsko pot. kakovost, varnost in udobnost za uporabnike. elementi, ki izboljšujejo izkušnjo pešcev. Zato Osredek, prednostni sta tudi Mlinska cesta (v Obstoječe in nove pešpoti, pločniki in druge je ob obstoječih in novih povezavah za hojo na bližini nogometnega igrišča) in Kolodvorska ulica Poleg vzpostavitve varnih šolskih poti bomo povezave za hojo bodo zato redno pregledovani in območju celotne občine načrtovana postavitev v Veržeju. Pomembne izboljšave so potrebne tudi območje šole, vrtca in drugih bližnjih ustanov po potrebi obnovljeni. Odpravili bomo poškodbe, urbane opreme. Ta ukrep vključuje namestitev v ostalih naseljih v občini. ter njihovega zaledja preuredili v območje neravnine in druge ovire, ki ovirajo gibanje pešcev. klopi na strateških lokacijah, kar bo omogočalo umirjenega prometa. Ta ukrep je že opisan v stebru Poleg tega bomo sanirali odvodnjavanje, prenovili počitek starejšim, gibalno oviranim osebam Varne šolske poti so poseben segment načrtovanja načrtovanje, a se zaradi neposrednega vpliva na dotrajane površine in prilagodili obstoječe poti za in drugim uporabnikom. Prav tako bodo za na področju hoje, saj predstavljajo sistem povezav hojo ponovno navaja tudi v tem sklopu. Njegov gibalno ovirane osebe. izboljšanje orientacije in promocijo krajevne za najmlajše in najranljivejše udeležence v namen je zmanjšanje hitrosti motornega prometa, identitete postavljene informativne table z prometu, ki še vzpostavljajo svoje potovalne boljša dostopnost za pešce ter povečanje varnosti Za zagotavljanje varnosti pešcev je ključnega vsebinami turističnega in zgodovinskega značaja. vzorce in navade. V okviru tega ukrepa bomo otrok in drugih ranljivih skupin uporabnikov pomena vzpostavitev in ustrezna urejenost varnih izboljšali obstoječe šolske poti. Večja varnost bo v neposredni okolici vzgojno-izobraževalnih prehodov za pešce. Na identificiranih lokacijah, zagotovljena z ustrezno prometno signalizacijo, ustanov. kjer trenutni prehodi ne zagotavljajo ustrezne Posamezni ukrepi tega svežnja so: Posamezni ukrepi tega svežnja so: • Vzpostavljanje sklenjenega omrežja pločnikov, pešpoti in povezav za hojo. • Redno vzdrževanje infrastrukture za pešce. • Urejanje varnih šolskih poti. • Vzpostavljanje varnih prehodov za pešce. • Preureditev območja šole in vrtca ter zaledja v območje umirjenega prometa. • Postavitev urbane opreme ob obstoječih in novih povezavah za hojo na območju celotne občine. Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 PET STRATEŠKIH STEBROV TRETJI STEBER: NOVE POTI ZA KOLESARJE 38 03 39 Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Tretji steber: Nove poti za kolesarje Zagotovili bomo optimalne pogoje Kljub okrepljeni promociji vsakodnevno PRIORITETNA PODROČJA kolesarjenje še ni prepoznano kot del zdravega DELOVANJA V NASLEDNJIH LETIH življenjskega sloga. Velik izziv in hkrati potencial predstavljajo mlajši, ki so v bližnji preteklosti za varno in udobno kolesarjenje. To Ob upoštevanju vizije in ciljev, ključnih izzivov in pogosteje kolesarili v šolo, danes pa jih starši zaradi bomo dosegli z odlično kolesarsko priložnosti ter zastavljene smeri ukrepanja, se bo (ne)varnosti raje vozijo z osebnim avtomobilom. infrastrukturo, umirjenim motornim občina v prihodnjih letih na področju kolesarjenja prometom in prometno kulturo, v kateri osredotočila na tri glavne prioritete: bo kolesarjenje enakovreden in varen DOSEŽKI IN PRILOŽNOSTI • Dostopnost in opremljenost glavnih ciljev poti. način za opravljanje vsakodnevnih poti ter tudi uveljavljena oblika rekreacije • Umirjanje prometa. Relief, majhnost občine ter razvoj turizma in turizma. S kolesom bodo varno, • Ozaveščanje o koristih kolesarjenja. predstavljajo veliko priložnost za razvoj neposredno in udobno dostopni vsi kolesarjenja. Celotno naselje Veržej je s kolesom ključni cilji v občini ter sosednje občine. dostopno v 5 minutah, v 10 minutah pa so dostopna Glavni cilji bodo hkrati dobro opremljeni SPREMLJANJE NAPREDKA še ostala naselja v občini, pa tudi številna naselja z varnimi parkirišči za kolesa. Gosto v sosednjih občinah. Banovce, osrednjo turistično omrežje varnih, širokih, osvetljenih, Napredek na področju kolesarjenja bomo točko občine, lahko iz Veržeja dosežemo na kolesu od motornega prometa ločenih in ovir spremljali z uporabo dveh kazalnikov. Prav tako v manj kot 10 minutah. Glavne cestne povezave prostih kolesarskih povezav bo dobro smo opredelili ciljne vrednosti, ki jih želimo doseči med naselji v občini potekajo po ravnem, tako da razvito na območju celotne občine in v okviru sedemletnega obdobja uresničevanja relief nima velikega vpliva na zahtevnost ali hitrost redno vzdrževano. Povečanje ugleda strategije. kolesarjenja. kolesarjenja bo podprto z ozaveščanjem in informiranjem, kar bo pripomoglo k Preglednica 4: Kazalnika spremljanja učinkovitosti strategije na področju kolesarjenja Potencial prihodov na delo s kolesom močno doseganju kritične mase kolesarjev in presega njegovo dejansko uporabo. S kolesom IZHODIŠČNA CILJNA posledično večji varnosti in sprejetosti KAZALNIK OPIS CILJNE VREDNOSTI VREDNOST VREDNOST prihaja v službo 10 % anketiranih zaposlenih, (leto) (leto) kolesarjev med drugimi udeleženci pri čemer pa jih v ustrezni razdalji do 10 km (ob v prometu ter sprejetosti področja Deleži in obseg uporabe upoštevanju uporabe električnih koles za razdalje, prometnih načinov na Povečanje deleža kolesarjev na glavnih prometnicah v občini za 5 % 8 % kolesarjenja med načrtovalci. daljše od 5 km) živi več kot polovica (57 %). glavnih prometnicah v 50 % do leta 2031 (glede na stanje leta 2024) (2024) (2031) občini IZZIVI Razmere za kolesarjenje so se v zadnjih letih v Zmanjšanje števila prometnih nesreč v naselju na največ 1,8 Število in tipi prometnih 3,0 1,8 občini izboljšale predvsem na področjih turizma do leta 2032 (povprečje let 2029–2031 glede na povprečje let nesreč (2020–2022) (2029–2031) 2020–2022) in rekreacije, denimo s kolesarskima povezavama med Veržejem in Banovci ter med Banovci in Grlavo. V sodelovanju s sosednjo Občino V prometu zdaj prevladujejo motorizirani udeleženci, kar kolesarjem povzroča občutek Križevci so bile vzpostavljene tri krožne Plavčkove ogroženosti in mnoge odvrača od uporabe kolesa sprehajalno-kolesarske poti. Vzpostavljeni sta na dnevnih poteh. Največji izziv predstavljajo bili tudi dve točki za izposojo električnih koles v nesklenjene in slabo urejene kolesarske povezave sistemu Prleški bicikl, v okviru katerega delujeta še znotraj naselij in v njihovem zaledju. dve točki v Občini Ljutomer. Nepovezano omrežje kolesarskih stez omogoča Prav turizem in šport, ki sta v zadnjih letih v varno kolesarjenje le na nekaterih kratkih odsekih, porastu, predstavljata v občini velik potencial ki pa kolesarje kmalu usmerijo na vožnjo po za razvoj kolesarjenja, tudi za dnevne poti. Na odsekih prometnih cest, kjer so kolesarske regionalni in državni ravni se na tem področju povezave zgolj označene s prometnim znakom. namreč krepi obseg investicij, pri čemer pa Izziv je tudi varno parkiranje koles, saj kakovostna ureditev infrastrukture izboljša razmere za vse stojala niso urejena ob vseh ciljih poteh. uporabnike, dnevne in občasne. Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Tretji steber: Nove poti za kolesarje SVEŽNJI UKREPOV Posamezni ukrepi in podrobnosti o njihovi izvedbi so navedeni v akcijskem načrtu v poglavju Zaveze, ki uresničujejo vizijo na koncu dokumenta. Celovito načrtovanje na področju kolesarjenja Zagotavljanje kakovostne infrastrukture za kolesarjenje Občina bo v naslednjih letih na področju Občina pa bo pri izgradnji novih kolesarskih Osrednji ukrep tega svežnja je redno vzdrževanje prevoznosti križišč ter urejanje križanj s pešpotmi kolesarjenja nadaljevala načrtovanje in izgradnjo povezav skrbela za visoko kakovost izvedbe, in nadgradnja kolesarske infrastrukture. To ter glavnimi prometnicami. kolesarskih povezav znotraj občine in proti navezavo novozgrajenih odsekov na obstoječe ter vključuje sistematično pregledovanje obstoječih sosednjim občinam. Več odsekov kolesarskega za komunikacijsko podporo pri njihovi promociji. kolesarskih povezav, sanacijo poškodb na vozišču, Poseben poudarek bo v naslednjih letih namenjen omrežja v skupni dolžini okoli 15 kilometrov je Na strateških lokacijah bo omrežje dopolnjeno s odstranjevanje nevarnih neravnin ter zagotavljanje tudi opremljanju ključnih ciljev poti s kakovostnimi že opredeljenih. Na teh odsekih se bodo izvedle počivališči in stojali za parkiranje koles. ustrezne širine in prevoznosti poti. Uvedeno bo stojali za kolesa, ki bodo omogočala stabilen celovite ureditve, vključno z ločenimi kolesarskimi redno čiščenje kolesarskih površin, še posebej naslon in varno priklepanje koles. Izpostavljene povezavami tam, kjer prostor to omogoča. Izboljšanje razmer za kolesarjenje bo tudi del v zimskih mesecih, ko lahko sneg, led ali razsuti lokacije umeščanja stojal za kolesa so šola in druge preureditve območja šole, vrtca in bližnjih ustanov material otežijo varno uporabo koles. Nadgradnja javne ustanove, avtobusna postajališča, železniška Občina si že vrsto let prizadeva tudi za izgradnjo ter njihovega zaledja v območje umirjenega obstoječe infrastrukture bo obsegala širjenje postaja, trgovske in storitvene dejavnosti ter daljinske kolesarske steze čez reko Muro, saj bi prometa. Ta ukrep je že opisan v stebru načrtovanje, preozkih odsekov, izboljšanje preglednosti in rekreacijske površine. bila tovrstna povezava izjemnega pomena za a se zaradi neposrednega vpliva na hojo navaja razvoj daljinskih kolesarskih povezav. Relacije, ki se tudi v tem sklopu. Njegov namen je zmanjšanje Posamezni ukrepi tega svežnja so: bodo uredile v naslednjih letih, so: Veržej–Križevci, hitrosti motornega prometa, boljša dostopnost • Redno vzdrževanje in nadgradnja kolesarske infrastrukture. Veržej–Dokležovje, Križevci–Banovci, Banovci– za pešce ter povečanje varnosti otrok in drugih • Opremljanje ciljev poti s stojali za kolesa. Krapje, Veržej–Bunčani, Veržej–Stara Nova vas in ranljivih skupin uporabnikov v neposredni okolici Veržej–Krapje. vzgojno-izobraževalnih ustanov. Posamezni ukrepi tega svežnja so: • Vzpostavitev kakovostne in povezane mreže kolesarskih povezav na relacijah: Veržej–Križevci, Veržej– Dokležovje, Križevci–Banovci, Banovci–Krapje, Veržej–Bunčani, Veržej–Stara Nova vas, Veržej–Krapje. • Preureditev območja šole in vrtca ter zaledja v območje umirjenega prometa. Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 PET STRATEŠKIH STEBROV ČETRTI STEBER: PRILAGODLJIV JAVNI PREVOZ 44 04 45 Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Četrti steber: Prilagodljiv javni prevoz Zaradi velikega dela prebivalcev, ki kljub razdalje. Zaradi staranja prebivalstva postaja slaba SPREMLJANJE NAPREDKA ponudba javnega prevoza in neprilagojenost vozil gibalno oviranim osebam tudi vse večji družbeni Napredek na področju javnega prevoza bomo problem. rasti števila vozil ne morejo ali nočejo spremljali z uporabo enega kazalnika. Prav tako uporabljati osebnega avtomobila, smo opredelili ciljne vrednosti, ki jih želimo doseči bomo v občini ponovno vzpostavili v okviru sedemletnega obdobja uresničevanja kakovosten javni prevoz. Prebivalci DOSEŽKI IN PRILOŽNOSTI strategije. bodo imeli na voljo sodoben, cenovno V občini je urejen prevoz otrok v osnovno šolo, in stroškovno ugoden ter poselitvenemu Preglednica 5: Kazalnik spremljanja učinkovitosti strategije na področju javnega prevoza ohranjene so tudi osnovne povezave z javnim vzorcu prilagojen javni prevoz. Središče IZHODIŠČNA CILJNA prevozom s sosednjimi občinami in regijskim občine in naselja ob glavnih cestnih KAZALNIK OPIS CILJNE VREDNOSTI VREDNOST VREDNOST središčem Mursko Soboto. Najboljše povezave s (leto) (leto) povezavah bodo enostavno dostopni, sosednjimi občinami in regijo ima središče občine. pogostost voženj bo primerna, sistem Dostopnost prebivalcev Povečanje deleža prebivalcev s primerno dostopnostjo do JPP na 0 % 7 % Potovalni časi z javnim prevozom so sprejemljivi do pa bo privlačen tudi za osebe z do JPP 7 % do leta 2032 (glede na stanje leta 2024) (2020–2022) (2029–2031) večjih bližnjih krajev Ljutomer, Križevci in Murska zmanjšano mobilnostjo. Povezave bodo Sobota (do pol ure), v manj kot eni uri pa so z dobro integrirane z regionalnim in javnim prevozom dostopni še Gornja Radgona, državnim sistemom javnega potniškega Lendava in Ormož. prometa (povezanost prog, prestopi in vozni redi). Prebivalcem odročnejših Priložnost za izboljšanje javnega prevoza v naselij bomo zagotovili dostopnost s prihodnosti je v podajanju pobud za povečanje cenovno ugodnimi prevozi na poziv. Za pogostosti in prilagoditev urnikov avtobusnih preseganje omejitev se bomo povezovali povezav. Za območja, ki jih je težko oskrbeti s s sosednjimi občinami ter državnim klasičnim javnim prevozom, predstavlja priložnost upravljavcem javnega potniškega ponudba prevozov na klic. prometa. Sistem bo redno spremljan, podatki pa uporabljani pri načrtovanju nadaljnjega razvoja. PRIORITETNA PODROČJA DELOVANJA V NASLEDNJIH LETIH IZZIVI Ob upoštevanju vizije in ciljev, ključnih izzivov in priložnosti ter zastavljene smeri ukrepanja se bo V zadnjih dvajsetih letih se je število avtomobilov prevoza osredotočila na tri glavne prioritete: občina v prihodnjih letih na področju javnega bistveno upadla ponudba javnega prevoza, tako • Prilagojenost vzorcu poselitve. v Občini Veržej povečalo za tretjino. Sočasno je na voljo primerne ponudbe javnega prevoza, • Prilagojenost uporabnikom. kar pomeni več kot 22 parov voženj na običajen avtobusov kot vlakov. Prebivalci občine nimajo • Spremljanje in prilagajanje. delovni dan. Večina prebivalcev ima zgolj zadovoljivo frekvenco voženj, ki je med 8 in 22 pari, četrtina prebivalcev pa živi na območjih z manjšo frekvenco ali celo brez povezav (naselje Bunčani). Kljub povečevanju števila osebnih avtomobilov precejšnjemu deležu prebivalcev, predvsem mladoletnim in starejšim, pogosto ostaja javni prevoz edina možnost prevoza na srednje in večje Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Četrti steber: Prilagodljiv javni prevoz SVEŽNJI UKREPOV Posamezni ukrepi in podrobnosti o njihovi izvedbi so navedeni v akcijskem načrtu v poglavju Zaveze, ki uresničujejo vizijo na koncu dokumenta. Upravljanje in izboljšanje ponudbe javnega prevoza Ukrepi na področju javnega prevoza so usmerjeni javnega prevoza, namenjena predvsem starejšim, v izboljšanje avtobusnih povezav in postajališč ter gibalno oviranim osebam in prebivalcem manj uvedbo prevozov na klic. S tem se bo storitev v dostopnih območij. Omogoča prevoze po naslednjih letih izboljšala do te mere, da bo bolje predhodnem naročilu do pomembnih lokacij, kot prilagojena potrebam občanov. so zdravstvene ustanove, trgovine in javne službe. Tak sistem izboljšuje dostopnost širšemu krogu Ker javni prevoz ni občinska storitev, bo glavna prebivalcev, zmanjšuje odvisnost od osebnih vozil naloga občine, da oblikuje in podaja občanom ter se lahko uvede po vzoru obstoječih modelov prilagojene pobude za izboljšanje avtobusnih linij (npr. Prostofer), kot lastna rešitev občine ali v ter tudi sicer intenzivno sodeluje z avtobusnimi sodelovanju s sosednjimi občinami. prevozniki v regiji. Namen podaje pobud je zagotovitev pogostejšega, bolj učinkovitega in Za povečanje udobja uporabe bo občina v okviru širšemu krogu uporabnikov dostopnega javnega tretjega ukrepa skrbela za urejanje in redno prevoza, ki bo zagotavljal boljše povezave z vzdrževanje postajališč javnega prevoza. Te večjimi središči v regiji (Ljutomer, Murska Sobota, aktivnosti bodo obsegale prenovo in izboljšanje Gornja Radgona). Občina pa sicer že zagotavlja obstoječih postajališč, da bodo zagotovljeni šolske prevoze za posebne skupine otrok. S to večje udobje uporabe, varnost in dostopnost za aktivnostjo bo nadaljevala tudi v prihodnje. uporabnike. Prenovljeni bodo obstoječi zaščitni nadstreški in postavljeni novi, urejena bo ustrezna Kot dopolnitev rednim linijam javnega prevoza razsvetljava, postavila se bodo kakovostna stojala na območjih, na katerih ta ni vzpostavljen, bo za kolesa. Postajališča in njihova okolica bodo občina vzpostavila ali se priključila obstoječemu preurejeni po načelih univerzalne dostopnosti. sistemu prevozov na klic. To je prilagodljiva oblika Posamezni ukrepi tega svežnja so: • Podajanje pobud za izboljšanje avtobusnih povezav. • Zagotavljanje in upravljanje šolskih prevozov. • Vzpostavitev prevozov na klic. • Urejanje postajališč javnega prevoza. Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 PET STRATEŠKIH STEBROV PETI STEBER: OPTIMIZIRANI CESTNI PROMET 50 05 51 Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Peti steber: Optimizirani cestni promet IZZIVI SPREMLJANJE NAPREDKA Prizadevali si bomo za umiritev in Motorizacija prebivalstva v Sloveniji in Občini Napredek na področju optimizacije osebnega zmanjšanje avtomobilskega prometa Veržej kljub visokim stroškom lastništva in uporabe avtomobilskega prometa bomo spremljali z in njegovih negativnih posledic ter avtomobila še vedno narašča. Delež izdatkov za uporabo dveh kazalnikov. Prav tako smo opredelili hkratno povečanje dostopnosti glavnih mobilnost je v državi med višjimi v EU, prebivalci pa ciljne vrednosti, ki jih želimo doseči v okviru ciljev poti. Z umirjanjem prometa bomo nimajo kakovostne alternative lastništvu osebnega sedemletnega obdobja uresničevanja strategije. izboljšali dostopnost za vse, tudi za ljudi avtomobila. Posledica visoke motorizacije je, da z zmanjšano mobilnostjo ter za pešce prebivalci osebni avtomobil uporabljajo tudi v Preglednica 6: Kazalnik spremljanja učinkovitosti strategije na področju cestnega prometa in kolesarje. Povečali bomo prometno primerih, ko so njihove poti kratke in bi jih lahko IZHODIŠČNA CILJNA varnost, omejili konflikte motoriziranih in opravili peš ali s kolesom. KAZALNIK OPIS CILJNE VREDNOSTI VREDNOST VREDNOST prometno kulturo voznikov. Parkirne Rast števila avtomobilov in njihova prekomerna Zmanjšanje števila prometnih nesreč izven naselja na največ 0,8 Število in tipi prometnih 1,3 0,8 do leta 2032 (povprečje let 2029–2031 glede na povprečje let raba imata številne negativne posledice. Slabša nemotoriziranih udeležencev ter dvignili (leto) (leto) obremenitve okolice večjih generatorjev nesreč (2020–2022) (2029–2031) 2020–2022) prometa bodo z upravljanjem parkiranja se dostopnost za prebivalce, ki ne morejo ali ne zmanjšane, parkirne površine ob smejo voziti avtomobila. Povečujejo se prevozna novogradnjah pa bodo zagotovljene revščina in stroški gospodinjstev za mobilnost. premišljeno. Zmanjšali bomo število Slabša se prometna varnost, predvsem za najbolj motoriziranih voženj s poudarkom na ogrožene skupine prebivalcev. Krepijo se negativni odpravljanju tranzita skozi središča in vplivi na zdravje, prostor in okolje. stanovanjske dele naselij ter umirjanju prometa v teh območjih. Bistveno bo DOSEŽKI IN PRILOŽNOSTI udeležencev v njih, črne točke pa bodo Občina pripravlja OCPS skupaj z občinami, ki imajo redno odstranjevane. zmanjšano število prometnih nesreč in izkušnje z umirjanjem prometa in upravljanjem parkiranja. To predstavlja priložnost za prenos dobrih praks med sosedi. Majhnost občine in kratke razdalje imajo ob predpostavki, da se izboljša infrastruktura za hojo in kolesarjenje, velik potencial za prenos dela poti iz avtomobilov na alternative. PRIORITETNA PODROČJA DELOVANJA V NASLEDNJIH LETIH Ob upoštevanju vizije in ciljev, ključnih izzivov in priložnosti ter zastavljene smeri ukrepanja se bo občina v prihodnjih letih na področju cestnega prometa osredotočila na tri glavne prioritete: • Umirjanje in zmanjšanje avtomobilskega prometa. • Upravljanje parkirnih obremenitev. • Upravljanje tranzita. Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Peti steber: Optimizirani cestni promet SVEŽNJI UKREPOV Posamezni ukrepi in podrobnosti o njihovi izvedbi so navedeni v akcijskem načrtu v poglavju Zaveze, ki uresničujejo vizijo na koncu dokumenta. Nadgradnja in vzdrževanje cestnega omrežja Upravljanje motornega prometa Splošno stanje cestnega omrežja v občini je slabo, Jasna in ustrezno nameščena prometna Umirjanje motornega prometa je ena od praks, zaračunavanja parkirnine lahko s tem pridobimo veliko cestišč je poškodovanih ali neustrezno signalizacija ter dobro vidne talne oznake so ki se v sodobnem času vse bolj razvija, saj njeni dodatna sredstva za izvajanje ukrepov OCPS. urejenih. Ukrepi bodo zajemali redna popravila ključne za zagotavljanje varnosti. Ukrep bo celoviti pristopi, ki vključujejo preobrazbo uličnega in sanacije poškodb na vozišču, kot so razpoke, vključeval redno vzdrževanje, obnovo in postavitev prostora, dokazano prispevajo k večji varnosti Za izboljšanje dostopnosti ključnih ciljev poti bo udarne jame in posedki, hkrati pa tudi čiščenje nove signalizacije, da bi izboljšali preglednost pešcev, kolesarjev in drugih udeležencev v prometu, občina uvedla elemente upravljanja parkiranja, odvodnih sistemov, urejanje bankin, vzdrževanje in usmerjanje prometa. Posebna pozornost bo hkrati pa zmanjšujejo hrup in onesnaženje zaradi kot so časovno omejeno parkiranje, nadzor nad obcestne vegetacije in odpravo poškodb, ki namenjena območju v okolici šole, križiščem ter motornega prometa. Intervencije vključujejo parkiranimi vozili in usmerjanje uporabnikov na nastanejo zaradi vremenskih vplivov (predvsem prehodom za pešce, kjer je pomembno zagotavljati omejevanje hitrosti (npr. na 30 ali 10 km/h), proste parkirne površine. Proučene bodo obstoječe zime) in vsakodnevne uporabe. maksimalno varnost vseh udeležencev v prometu. preurejanje vozišč in križišč, uvajanje skupnega kapacitete in potrebe glede parkirnih mest, tako prometnega prostora, postavitev hitrostnih ovir, da bo občina lahko na področju urejanja parkirnih Sredstva za redno vzdrževanje cestnega omrežja K povečanju prometne varnosti bo pripomogla tudi izboljšanje javnih odprtih površin. Njihov namen mest sprejela premišljene odločitve. bodo uporabljena čim bolj smotrno. S pravočasnim postavitev prikazovalnikov hitrosti, še posebej na je ustvarjanje prijaznejšega in varnejšega okolja in sistematičnim vzdrževanjem se bo podaljšala območju stanovanjskih delov naselij. Prikazovalniki za vse uporabnike cestnega prostora. Občina Občina bo obravnavala tudi izzive tovornega življenjska doba cestne infrastrukture in zmanjšali hitrosti bodo voznike opozarjali na prekoračitev bo v okviru tega ukrepa preuredila in izboljšala prometa in kmetijske mehanizacije, ki v naseljih stroški večjih sanacij. V sklopu vzdrževanja in omejitev ter jih spodbujali k odgovorni vožnji. obstoječe neustrezne ureditve (denimo na predstavljata eno večjih ovir, imata negativne prenove cest redno proučene tudi možnosti za V kombinaciji z drugimi prometno-varnostnimi Kolodvorski cesti in Ulici Franja Kozarja) ter uvedla posledice na okolje in zmanjšujeta prometno hkratno izboljšanje razmer za hojo in kolesarjenje ukrepi bodo pripomogli k zmanjšanju hitrosti ter ukrepe na drugih kritičnih ulicah in lokacijah. varnost. Zato bodo na odsekih tranzitnih cest ter preverjana dostopnost za intervencijska vozila. izboljšanju prometne kulture in varnosti. Umirjanje prometa v okolici šole bo del drugega znotraj naselij in ob ključnih generatorjih prometa ukrepa, opredeljenega v prvem stebru OCPS na urejeni manjkajoči prehodi za pešce in uvedene Posamezni ukrepi tega svežnja so: temo celostnega načrtovanja prometa. ureditve za umirjanje prometa. Dostavna vozila • bodo usmerjana tako, da bodo v čim manjši Redno vzdrževanje cestnega omrežja. Uporabniku prijazno upravljanje parkiranja zahteva • meri ovirala vsakodnevni promet, posebna Urejanje signalizacije, talnih oznak. celostno obravnavo parkiranja na celotnem pozornost pa bo namenjena tudi upravljanju • Postavitev prikazovalnikov hitrosti. območju naselja oziroma občine. S strožjimi prometa kmetijske mehanizacije. Ukrepi na tem režimi in zadostno frekvenco nadzora zagotavlja področju bodo vključevali zmanjšanje dovoljene razpoložljivost prostih mest na ključnih ciljih poti, hitrosti za ta vozila, časovne omejitve (denimo z označbami pa krajša iskalni čas parkirnega prepoved vožnje v času prihoda učencev v prostora. Zagotavlja tudi primerno lokacijo in šolo in njihovega odhoda domov) in postavitev opremljenost parkirišč za gibalno ovirane osebe, prometne signalizacije, ki opozarja na prisotnost vozila na alternativni pogon ter za tovornjake težke kmetijske mehanizacije na cestah. Okrepljen in avtobuse. Z upravljanjem parkiranja lahko bo tudi nadzor nad upoštevanjem prepovedi reguliramo delež poti, opravljenih z avtomobilom, daljinskega tranzitnega tovornega prometa skozi in količino potrebnih parkirnih mest. V primeru občino. Posamezni ukrepi tega svežnja so: • Umirjanje motornega prometa. • Upravljanje parkiranja. • Upravljanje tovornega prometa in kmetijske mehanizacije. Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 AKCIJSKI NAČRT ZAVEZE, KI URESNIČUJEJO VIZIJO Vsaka strategija postane uresničljiva z akcijskim načrtom. Podrobno načrtovanje odgovornosti, časovnih okvirov in finančnih obveznosti, ki izhajajo iz strateških odločitev, je nujno za uspešno uresničevanje zavez. OCPS zato vsebuje seznam ukrepov za izvedbo v naslednjih sedmih letih (do konca leta 2032), skupaj s predvidenimi stroški, časovnim razporedom po letih, odgovornostmi za izvedbo ter oceno zahtevnosti ukrepov. Nabor ukrepov je izdelan tako, da kar najbolj učinkovito pripomore k doseganju strateških ciljev ter uresničevanju vizije razvoja prometa v občini. Ukrepi so bili opredeljeni na podlagi rezultatov analize obstoječega stanja, prioritet občine, potreb ključnih deležnikov in mnenja splošne javnosti ter izkušenj od drugod. Znotraj posameznega stebra so ukrepi združeni v svežnje, ki obravnavajo posamezno tematsko področje. Akcijski načrt je potrdil občinski svet. Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Akcijski načrt 01 CELOSTNO NAČRTOVANJE PROMETA Sveženj: Strateško celostno prometno načrtovanje Uporabljene kratice: Posamezni ukrepi Odgovornost MOPE = Ministrstvo za 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Zahtevnost za izvedbo okolje, podnebje in energijo; Izdelava in prenova OCPS 21.450 € 32.000 € OV, ZI Srednja OCPS = občinska celostna Imenovanje in delovanje odgovornih oseb za izvajanje, Brez stroškov prometna strategija; komuniciranje in spremljanje učinkov OCPS Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov OV Majhna OV = Občina Veržej; Zagotovitev izvajanja OCPS z rednim vključevanjem Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov OV Velika RCPS = regionalna celostna ukrepov v vsakoletni proračun prometna strategija; Sodelovanje z občinami v regiji pri pripravi RCPS Brez stroškov 250 € 250 € 250 € OV, ZI Srednja ZI = zunanji izvajalec. Sveženj: Celoviti ukrepi Posamezni ukrepi Odgovornost Zahtevnost 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 za izvedbo Priprava projektne dokumentacije za državne razpise izvajanja 5.000 € OV Srednja OCPS Preureditev območja šole in vrtca ter zaledja v območje 10.000 € 10.000 € 15.000 € OV, ZI Velika umirjenega prometa Celovita priprava projektnih nalog in nadzor izvedbe prometne infrastrukture z uravnoteženo obravnavo vseh Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov OV Srednja potovalnih načinov Sveženj: Spremljanje in vrednotenje učinkov Posamezni ukrepi Odgovornost Zahtevnost 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 za izvedbo Spremljanje kazalnikov OCPS in poročanje MOPE 1.000 € 1.000 € 1..000 € 1.000 € 1.000 € 1.000 € 1.000 € 1.000 € OV, ZI Majhna Nakup in postavitev števca prometa ter zbiranje podatkov 500 € 250 € 250 € 250 € 250 € 250 € 250 € 250 € OV Majhna Sveženj: Vključevanje javnosti in promocija dosežkov Posamezni ukrepi Odgovornost Zahtevnost 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 za izvedbo Promocijske, ozaveščevalne in izobraževalne aktivnosti za vse 800 € 800 € 800 € 800 € 800 € 800 € 800 € 800 € OV, ZI Srednja stebre Aktivno vključevanje javnosti v vse faze načrtovanja Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov Brez stroškov OV, ZI Srednja Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Akcijski načrt 02 PODPORA HOJI Sveženj: Celovito načrtovanje na področju hoje Uporabljene kratice: Posamezni ukrepi Odgovornost OV = Občina Veržej; 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Zahtevnost za izvedbo Vzpostavljanje sklenjenega omrežja pločnikov, pešpoti in ZI = zunanji izvajalec. 2.000 € 7.000 € 2.000 € OV, ZI Velika povezav za hojo * Opomba: Ukrep je del stebra načrtovanje, kjer Urejanje varnih šolskih poti 1.000 € 1.000 € OV, ZI Srednja je tudi podrobno opisan. Zaradi navezave na hojo je Preureditev območja šole in vrtca ter zaledja v območje * zapisan tudi na tem mestu. umirjenega prometa Sveženj: Zagotavljanje kakovostne infrastrukture za hojo Posamezni ukrepi Odgovornost Zahtevnost 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 za izvedbo Redno vzdrževanje infrastrukture za pešce 3.000 € 3.000 € 3.000 € 3.000 € 3.000 € 3.000 € 3.000 € 3.000 € OV, ZI Srednja Vzpostavljanje varnih prehodov za pešce 1.000 € 1.000 € 1.000 € OV, ZI Srednja Postavitev urbane opreme ob obstoječih in novih 500 € 500 € OV, ZI Srednja povezavah za hojo na območju celotne občine Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Akcijski načrt 03 NOVE POTI ZA KOLESARJE Sveženj: Celovito načrtovanje na področju kolesarjenja Uporabljene kratice: Posamezni ukrepi Odgovornost OV = Občina Veržej; 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Zahtevnost za izvedbo povezav (na relacijah: Veržej–Križevci, Veržej–Dokležovje, 1.000.000 € 1.000.000 € 150.000 € 150.000 € OV, ZI Velika * Opomba: Ukrep je del Križevci–Banovci, Banovci–Krapje, Veržej–Bunčani, stebra načrtovanje, kjer Veržej–Stara Nova vas, Veržej–Krapje) Vzpostavitev kakovostne in povezane mreže kolesarskih ZI = zunanji izvajalec. Preureditev območja šole in vrtca ter zaledja v območje Zaradi navezave na hojo je * umirjenega prometa je tudi podrobno opisan. zapisan tudi na tem mestu. Sveženj: Zagotavljanje kakovostne infrastrukture za kolesarjenje Posamezni ukrepi Odgovornost Zahtevnost 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 za izvedbo Redno vzdrževanje in nadgradnja kolesarske infrastrukture 3.000 € 3.000 € 3.000 € 3.000 € 3.000 € 3.000 € 3.000 € 3.000 € OV, ZI Srednja Opremljanje ciljev poti s stojali za kolesa 150 € 150 € 150 € OV, ZI Majhna Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Akcijski načrt 04 PRILAGODLJIV JAVNI PREVOZ Sveženj: Upravljanje in izboljšanje ponudbe javnega prevoza Uporabljene kratice: Posamezni ukrepi Odgovornost OV = Občina Veržej; 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Zahtevnost za izvedbo ZI = zunanji izvajalec. Podajanje pobud za izboljšanje avtobusnih povezav Brez stroškov Brez stroškov OV Majhna Zagotavljanje in upravljanje šolskih prevozov 4.800 € 5.000 € 5.000 € 5.000 € 5.000 € 5.000 € 5.000 € 5.000 € OV Srednja Vzpostavitev prevozov na klic 20.000 € 5.000 € 5.000 € 5.000 € 5.000 € OV Velika Urejanje postajališč javnega prevoza 500 € 500 € 500 € OV, ZI Srednja Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Akcijski načrt 05 OPTIMIZIRANI CESTNI PROMET Sveženj: Nadgradnja in vzdrževanje cestnega omrežja Uporabljene kratice: Posamezni ukrepi Odgovornost OV = Občina Veržej; 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Zahtevnost za izvedbo PO = policija; Redno vzdrževanje cestnega omrežja 15.000 € 15.000 € 15.000 € 15.000 € 15.000 € 15.000 € 15.000 € 15.000 € OV, ZI Srednja VOC = vzdrževalec Ureditev signalizacije, talnih oznak občinskih cest; 1.500 € 1.500 € 1.500 € OV, VOC Srednja Postavitev prikazovalnikov hitrosti OV, VOC, ZI, ZI = zunanji izvajalec. 7.000 € Majhna PO Sveženj: Upravljanje motornega prometa Posamezni ukrepi Odgovornost Zahtevnost 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 za izvedbo Umirjanje motornega prometa 2.000 € 2.500 € OV, ZI, VOC Velika Upravljanje parkiranja 2.000 € 2.500 € OV, ZI Velika Upravljanje tovornega prometa in kmetijske mehanizacije 500 € 500 € OV, PO Srednja Občinska celostna prometna strategija Občine Veržej 2025–2032 Povezana, varna ter gostoljubna občina za domačine in za obiskovalce OBČINSKA CELOSTNA PROMETNA STRATEGIJA OBČINE VERŽEJ 2025–2032 IZDALA IN ZALOŽILA Občina Veržej, Ulica bratstva in enotnosti 8, 9241 Veržej maj 2025 AVTORJI Mojca Balant, Aljaž Plevnik, Luka Mladenovič, Andraž Hudoklin (vsi UIRS) Katja Karba, Tadeja Horvat, Patricija Pregelj (vse RA Sinergija, d. o. o.) Mateja Kukovec (ZUM, d. o. o.) PRESOJA KAKOVOSTI Jernej Vozelj Občinska celostna prometna strategija (OCPS) za Občino Veržej je nastala v konzorcijskem partnerstvu občin Ljutomer, Križevci, Razkrižje in Veržej, ki je za izdelavo OCPS kandidiralo na javnem razpisu Ministrstva za okolje, podnebje in energijo za sofinanciranje občinskih celostnih prometnih strategij. Operacijo sta sofinancirali Republika Slovenija in Evropska unija iz Kohezijskega sklada. IZVAJALCI Razvojna agencija Sinergija, d. o. o., Martjanci Urbanistični inštitut Republike Slovenije, Ljubljana ZUM urbanizem, planiranje, projektiranje, d. o. o., Maribor FOTOGRAFIJE Teodor Žalik, Patricija Pregelj in arhiv avtorjev OBLIKOVNA ZASNOVA IN POSTAVITEV Urbanistični inštitut Republike Slovenije, Ljubljana UREDILA Mateja Kurir Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 239040771 ISBN 978-961-97041-0-3 (PDF)