Katolišk cerkven list. V Ljubljani 16. velei^a serpana !b60. LiM 1?. Tečaj XIII. Ako ho&te kazovitiiisi v nebo iu pekel vpijočo hudobijo, kraljemorstvo Ludvika XVI., doprineslo. — in pa Sent - magdaleusko cerkev, kjer sim večkrat mascval. ke r bila je nar bližej. Magdalenska cerkev ima podobo greskiga tempcljna. jc 328 čevljev dolga. 138 čevljev široka, s korinskimi stebri obdana, s 14 naprednji, 8 na zadnji in 15 na vsaki strani podolgama. Tlak in obste-novje je marmorno itd. — V l.ouvre sim vidil zbirke vsih oblek Napoleona I. od zibele njegove pa do smerti itd. itd. Od Pariza do llavre-a nisim nič vidil razun čeme noči, ker popotval sim ponoči. Havre je veliko, silno razneseno primorsko mesto, ki ima blizo 100.000 prebivavcov. — V svojo zamerzo sini zvedil, de šc le 14. kimovca odjadra parnik Vuiiderbilt. Leta je nar veči in ua jurniši amerikan-ski parnik. 1 lo korakov dolg in 70 čevljev visok. Mučno je bilo zame to čakanje, vender pa sim se kratkočasil z branjem in v drušiui s francoskimi duhovni in dvema tirolskima franeiškanama. enim duhovnam iu drugim samostanskim brat a m, ki mi ji jc prav Božja previdnost za popotne tovarše v Ameriko pripeljala. Njun odinen jc Cineinati. 11. kim. sim na priganjanjc ondotniga francoskiga duhovna, ondi naseljenim Nemcam in izselcam imel uemško pridigo, — bila je moja perva nemška pridiga. 14 kim. presveti. — listič (bilčt) mi je bil že kdaj v rokah, pa tudi 350 frankov iz mojiga žepa, ki sim jih mogel za prevožnjo plačati. — Vcličansko se je gibal auie-rikanec s svojimi <»00 ljudmi. Moško sc mi je zdelo, tode moškost me jc kmalo zapustila. Morje jc bilo namreč silo liepokojno. barka sc je močno zibala, in ni pretekla ura. de jih je vsled gibanja veliko morsko bolezen dobilo, — skoz popoldne pa njih nar veči del. I Bili so ob 12 odjadrali.) Tudi mene se je precej neka slabost polastila. — bila j»- pa le bolj domišljija. . . S lo vmišljcno boleznijo sim zlezel v kanilo i sobico v barki)......sim ondi zaspal in se z .»-tii zdrav o polnoči med 14. in 15. kim . ko ravno pn-d > uihamptoii-am. 2 milj od bregii. blizo otoka W igli t parobrod obstane. Od tistihmal sim se zmiraj prav dobro čutil, kljuboval sim morju in bolezni, v tem ko je pa moj ubogi tovarš, tirolski pater, vso pot neizrečeno terpel. Osramoteni naj tedaj bodo, ki so prerokovali, de me bodo ribe popapcale; pač so te morske pošasti brez števila iz vode poskakovale, kakor lepo rejeni prešiči pred pustam, in za nami se poganjale; tode njihna urnost ni dohajala hi-triga vaporja. Pomni pa, de posebno velikih rib nisim vidil. 15. tedaj smo zapustili Southampton in zdaj je šlo urno čez nezmerni ocean; veter in morje je bilo mirno in prijazno do 21. kim. — 21. nas je zasačil hud vihar, ki je 36 ur terpel. Vse je bežalo v notranje prostore, jest pa sim šel ven na gornji pod, sim se prav čversto vsedel v neki kotiček za dimnikam in od tod sim gledal divjanje morja. O kak pogled! veličasten pa grozovitin, viditi razdražene vzdi-gajoče se slapove, kako je val ob valam svojo moč poskušal, val nad valam se okresal in se razbil ali pa se po-greznil v globočino; — viditi penenje, — šumenje; slišati veršanje, bučanje semkej dervivših se valov in tuljenje viharja. Moje serce se je v tein trenutku k pobožnosti povzdigovalo in molilo veličanske visokosti Božje: — Mirabiles elationes marsis, mirabilis in altis Doininus. Pri vsim tem mi je bila ta reč vender le prehuda in zmiraj hujši. Van-derbilt — velikan sc je na vse strani majal, bil je pa zdaj visoko vzdignjen, zdaj se je potopil v veliko globočino; val za valam je vdarjal čez barko in se ob dimniku razper-ševal... Odmenil sim odjenjati, — ali kako čez navpično lestev? Prederznem si, zberem vso moč in serčnost ter grem k lestvi. Komej pa na njo stopim, vzdigne val barko, jo zadega kakor žogo v globočino in od vsih strani dere voda v potokih čez barko. Z vsi ini napetimi močmi se deržini z nogami in rokami med lestvinimi cepiči, — še zdaj se čudim, de nisim bil v nesvest padel. Bog ine je obvaroval in ljuba Mati Božja, — kako lahko bi bil na spodnji pod, dva sežnja globoko, zadegan in bi bil za svojo lahkomiš-Ijenost in prederzno radovednost ob nogo ali še kaj druziga. Umaknem sc v sobico in tamkej prav pohlevno in pobožno brevir molim, si pa 24 ur več ne upam na gornji pod. kjer sim bil poldrugo uro v dosti nevarnim stauu prebil. V sobani in sobicah je šlo vse križem; kdor se ni terdno deržal. je bil v steno zadegan, — lovili smo se drug druziga, kar ni bilo zavarovano, je šlo na drobno — v čepinje; — vse je bilo nekako pijano; — eni jedli, drugi k—, eui govoričili, drugi sc davili; — vse je pobolelo: jest— hvala Bogii! sim bil ostal čverst in zdrav.... Ljudem jc bila vsa serčnost upadla, nikomur se ni kaj poljubilo, sosebno ponoči od 21. do 22. Ta noč je bila grozna, — zunaj vojska ziv-ljev , fruljenje in tuljenje viharja; znotraj je pokalo velikansko poslopje v svojih sklepih pod valovi čez-nj meta-nimi. Ni bilo posebne sile pri vsim tem, desiravno smo bili precej v nevarnosti, kakor je kapitan pozneje rekel, ker smo ravno v viharji jadrali po nar nevarniših krajih zavolj množili nasipov. Previdnost je nad nami čula, in Marija, pomočnica njihki so na divjim morji, je bila tudi naša pomočnica.... Češena bodi, Zvezda na morji! (K. nasl.} HasgteU po heršanttkhn svetu. Na Dunaji je letaš do 35.000 otrok obiskovalo očitue ljudske šole; učenikov je bilo 400. V Marija-Celji je bilo dosihmal že čez 45. romarjev, samo z dunajsko procesijo 1. u. m. jih je bilo prišlo 4ooo. V Zagrebu jc pristopila k usmiljenim sestram grofnja Neuhausova iz JSlezije. V Tfibingi je 22. u. m. mlad protestant prestopil v katoliško Cerkev. Kim»ko. Več puntu prijaznih listov je bilo pred kratkim naznanilo . de ima kardinal Antonelli dva milijona tolarjev v angleški hranilnici ali banki. rK«dnische Blattcru pa >o to reč bolj natanko izprašale in zvedile. de kardinal Antonelli razun svoje majhne kardinalske plače ima od svojiga premoženja le 3000 tolarjev letnih dohodkov iu de s temi prihodki komej de izhaja, ne pa de bi si kej prihranil. — _ Papeževa vojna v vojaški spretnosti krepko napreduje; zraven tega bo pa tudi versko čutilo, s kterim jih je veči del nadusenih, v bojih veliko izdalo in pomagalo. Francoski maršal Vaillant (r. Valjanj je neki rekel, de bo Lamoriciere zamogel Italii levile brati, berž ko bo imel 30.000 mož, ker je 200.000 vojakov piemonteške vojne le bolj na papirji. Zmed obilno prihajočih radovoljcov je general prav ojstro izbiral iu že čez 100 Ircov je bilo nespretnih nazaj poslanih. Iz druzih je narejen pred druzimi bataljon 1000 mož, ki so pravo jedro vojne; njih veliko je služilo že pri obgorji Dobriga upanja in v Indii. Drugo iz-verstno kardelo so francosko - belgiški streljavkarji ali raztreseni streljci (tirailleurs) pod poveljstvam barona „de Bec dc Lievre-ta.u Tretje izbrano kardelo napravlja vandč-jski žlahtnik Chatelineu (r. Šatelino.) Več nemških žlahtnikov, dosihmal v rimskih teologiških šolah, je pristopilo v papeževo vojno, na pr. grof Leiningen. Sv. Oče z mirnim sercam in neprestrašeno pričakujejo, kar koli pride. Možu po volji Božji, kakor so Pij IX., krona marterstva ni strašna. Molitev vesoljniga sveta jih podpira in v serčnosti ohrani, — še na telesu so terdnejši, kakor ne vem kadaj. Ko so 15. u. m. v jezuitarski cerkvi mašcvali, kjer je bila prestara milostna podoba Marije D. v češenje izpostavljena, so čez dve uri neprenehama obhajali. — Francoski general Govon, ki jc zdaj domu poklican, je v naznanilih do svojiga cesarja z vojaško odkrito-serčnostjo razodeval, kakor tudi njegovi predhodniki, de naredbe rimske deržave ne zaslužijo tistih očitanj, ki se jim delajo. Goyon se je v Rimu kakor dober katolišk kristjan obnašal, je bil vsako nedeljo in praznik s svojo deržino pobožno pri Božji službi in je tudi sicer k čeznavadnim o-pravilam v cerkev hodil. Torej so ga rovarji do kože čer-tili; toliko bolj so ga pa sv. Oče čislali in mu pri odhodu še drag spominek podarili. — — Berž ko so sv. Oče dobili od maroniškiga patriarha in druzih škofov naznanila, kolike gnjusobe so se v Sirii godile, so do maroniških škofov posebno okrožnico poslali, v kteri so svojo silno serčno bolečino nad storjenimi grozo-vitnostimi razodeli in jih zgotovili, de so s svojimi opomini evropejske vlade že spodbudovali, ter je upati njih skupne pomoči za uno silo. K temu so pa tudi precej djansko pomoč, namreč očetovski mili dar priložili. Pri ti priliki potožijo sv. Oče, dc se naše dni več gorečnosti in še pomoči skupuje začetnikam rovarstva, kakor pa keršankim narodam, ki zdihujejo pod jarrnam turkov in druzih nekristjanov itd. Sardiitsko vlado zavolj njeniga preganjanja duhovstva tudi taki grajajo, ki kratko malo niso prijatli Cerkve. V neki seji, ki je imela z duhovni opraviti, od kakoršuih vlada pravi, de občinsko ali družinsko vest begajo, ko kako duhovno opravilo odrečejo, jim jo je neki liberalec zasolil, kakoršne morebiti niso pričakovali, rekoč: „Jest ne morem priterditi, de bi deržava pravico imela, določiti, de je delitev zakramentov in opravilo kaciga cerkveniga obreda politiška in deržav-ljanska dolžnost za duhovna, tako de bi ga od-rečenje tajistiga (obreda ali opravila) sodbi pod-v e r g I o." Po sardinskim samosilstvu je zdaj čez trideset škofij v saidinskih deržavah brez vikših pastirjev. — Puntarski ogenj zmiraj dalje sega. Ze govore očitno, de bo Rim glavno mesto nove laške deržave, ki jo mislijo rovarji napraviti. Se ve, de to se zainore le s tem zgoditi, ako papeža preženejo. V ta namen pa mora poprej Keapelj v njih roke priti, kar pravijo, de bi se utegnilo koiali zgoditi. Na nesrečnim Laškim vse zaporedama punt požira. Neapolitansko sc je nekaj časa stavilo, zdaj pa, ko je Sicilija odtergana. je tudi blezo Neapelj sam že pogoltu blizo. Kralj je sili prijenjal in bolj prosto vladanje napravil, de se Bogu smili! Kralju zvesti možje so preganjanji iz dežele. sovražniki pa iz tujstva domu klicani. Sedanje ini-nisterstvo je nar poprej zaperlo enajstere jezuitarske vikši šole ali vstave, ki jih je deržava ohranila, potem pa jezuite vse od kraja iz dežele izgnalo in njih posestvo vzelo. Vsi ti, in uuih 300 iz Sicilije izgnanih jezuitov, so prišli v Rim. V Rimu so nekaj v razne samostane sprejeti, nekaj pa gredo v Ameriko in zunanje misijone. Z jezuiti iz Palerme sta prišla tudi dva mlada človeka v Rim. ki sta se pri napadu Palerme v garibaldovskih verstah vojskovala, ko sta pa vidila serčnost, potcrpežljivost iu stanovitnost tih mož, sta prosila, naj bi smela z njimi iti. Fden tih dveh mladenčev je že ko samostanski brat v jezuiški red pristopil. Družba za unanje misijone v Parizu je te dni poslala 15 misijonarjev v Koreo, Japan in Mandžurijo. Parobrod Karmel, ki je prišel v Pariz. je prinesel kakih GO iz Sicilije pregnanih duhovnov. V Damasku, ako pisma resnico naznanujejo. jc 8000 ljudi pomorjenih. Sv. Oče papež Pij so se v okrožnici (en-cikliki) pritožili čez mesarjenje nad ubogimi Maroniti v Sirii, so svoje groženje razodeli nad turškim divjaštvam, francosko odpravo v pomoč kristjanov pohvalili, in fraucoskiga cesarja opominjajo, de naj nasilstva nejevernikov zatrč in u-kroti sovražnike vere, nrave, pravice in postavuiga reda. V okrogu Damaska in Balbeka ni zdaj nobeniga kristjana več. Abd-el-Kader, nekdanji veliki zopernik Francozov v Algiru, se je pri morii in mesarjenji ubozih kristjanov v Damasku tako poganjal za varstvo kristjanov, de je bil mankej sam večkrat umorjen, ko je kristjane reševal, in se je res nad vso hvalo lepo obnašal. Dvanajst svojih zvestih Algircov je bil v tistih kervavih dnevih zgubil. 11 tavžent kristjanov se ima njemu zahvaliti, de so pri življenji ostali. Francoski cesar ga je z velikim slavnim rc-dain „častniga ka rdela" počastil. Bog mu daj veči plačilo mein tega: de bi se spreobernil Abd-el-Kader v vsim v to, kar njegovo ime pomeni, namreč v „s 1 u ž a b ii i k a Vsi ga mogoč n i ga" kterimu je že zdej ko musulman po-služil s svojo skerbljivostjo za življenje kristjanov. V Har-ranu so vsi kristjanje pomorjeni; tako tudi pri Latakii in Nosajahu. Mir med Druži in Maroniti je bil le vsiljen, maroniški poglavar ga pri vsim žuganji ni hotel podpisati. V Kesruanti, med Bcjrutam in Tripolis-am, se zbirajo pod Jožefam Karramam vsi kristjanje, ki so klanju ubežali. V Damasku je klanje terpelo od 9. do 16. mal. serp.. nar strašnejši pa so bili pervi 3 dnevi. Keršanski mestni oddelek je zgolj groblja. V enim zmed samostanov je 6 patrov umorjenih in 2 samostanska brata; samostana lazarja-nov in usntiljenic sta požgana, mnihi iu nune pa so pri Abd-el-Kadru pribežališe našli. Od turškiga cesarja poslani paša Fuad, francosko poročništvo, francoske nune in jezuiti si prizadevajo, revšino pregnanih in oropauih kristjanov lajšati. Iz Damaska naznanujejo, de je Fuad paša, od sul-tana poslan v strahovanje morivcov, do 10. t. m. že čez 700 zadolženih vjetničil, in v 2 dneh so imeli upanje vse v roke dobiti, ki so imeli namen jih pri ti priči soditi. V Avstralii, petim dela sveta, je četerti del prebi-vavetva katoliške vere, in sr katoličanje po vsih stanovih, katoliški ministri, nižji in višji vradniki in zborniki avstralske zbornice. Imajo že veliko cerkva in zmiraj z nar veči gorečnostjo nove zidajo. Duhovnov pa jim hudo manjka; moškiga duhovniga reda se prav nobeniga ni. V prav veliki nadškofii Sidnej, na pr., je samo 53 duhovnov; v škofii Melbourue je 90 tavžent katoličanov in le 23 duhovnov; ▼ škofii Brispane sta celo le dva! Deriavne zadeve so katoliški veri prav prijazne, in ačenje je popolnama prosto. Nektere iskrice. Spisuje J. B. Posvet n ost pelje v pogubljenje. Leta 1S30 jc v Frejburgu na Švicarskim živela Pavlina I kletna dekle. V pervi mladosti je bila vsa tiha pohlevna iu prav pobožna. Ko je pa jela hoditi v očitne drušnjc, obiskovati kraje razveseljevanja, ko se daje Ijude.n očitno vidit. ko seji mnogo imenitnejih mladenčev začne Klanjati, kar zgine pobožni duh iz njeniga serca. Od zdaj je le ua posvetne reči mislila, gledišč, plesi.še in drugo razvc»elje, branje strupenih bukev, ki se „romaiiiu imenujejo, samo to ji je bilo ljubo iu vedno pri sercu; lepe oblačila, posvetni lišp, nje vedue misli, se vedno v novo veseliti, vse nje želje. Opusti vso molitev, vse oprašene leze nje molitcviic bukve pri miru ua polici njene sobe; britk« martra sc jc mogla umakniti zerkalu | ogledalu ali špeglu) nove šege; kjer jc imela poprej podobo Marije D., na ti>ti kraj jc pokladala iu obešala zdaj vezila nesramnih tovaršev; pruka za klečanje jc mogla tudi zbežali podstreho Ob kratkim, kakor se je spremen.