poštnino platana v gotovini Ceno 5 Dinarjev Jrffi Ustavni problem naše države (dr. Josip Jeral) - Uredba o ..Zdravniških zbornicah * in nagrada zdravnikov za zdrav-lienje ubožcev (Vaso NuaCevič) - Paberki iz obiinske socialne politike (Fran Erjavec) - Padec Stambolijskega: borba med revolucijo in reakcijo (Eranc Terseglav) - Sve-tovnopolitiCni problemi in Jugoslavija (Cosmopolita) - Katoliške zadeve - Revije in knjige. ■ * 9 ■ LII. LJUBLJANA - OORKA ŠT. 6. ( . ,1 . Socialna misel izhaja 15. vsahcga meseca na najmanj 24 slraneh. Kulturni del urejuje fr. Terseglav (Ljubljana), socialni in gospoflarshi ar. A. Kosar (Ljubljana), politični dr. E. Besednjak (Oorica). UpravniSivo: Jugoslovanska (isharna, holporlažni od delch, Poljanshi nasip Si. 2, Ljubljana. - Za Kalijo je upravnišivo v Oorici, Via Cardutci st 4. Cena: Ceioleino 40 Din, za llalijo in ostalo inozemstvo 50 Din. Odgovorni urednih: dr. Andrej tiosar, Ljubljana. Tlsh Jugoslovanshe itsharne v Ljubljani. U našem založništuu so raunokar izšla naslednja dela: Baumbach-Funtek, Zlatorog. Planinska pravljica. Druga predelana izdaja. Vez. Din 22.—. K od en bacli Gg.-Gradnik, Mrtvo mesto. Koman. Broš. Din 18.—, vez. Din 24.—. Korun dr. V., Spake. Satire, humoreske in drugo. Drugi natis. Vez. Din 40.—. Doylo A. Conan, Zgodbe Napoleonovega liuzarja. Prevol V. Mihajlovid. Detektivske povesti. Vez. Din 65.—. Meško Fr. Ks., Ob tihih večerih. 11 povesti in črtic. Vez. Din 40.—. Feigl D., Pol litra vlpavea. Ta knjiga obsega 10 daljših in krajših črtic, ki jih vse skupaj preveva dober, pristen humor. Vez. Din 30.—. Do srede meseca aprila slede še nastopna dela: Dostojevski j F. M., Zločin in kazen. Koman v šestih delih z epilogom. Preložil Vlad. Levstik. Dva dela. Bonsels, Prigode čebelice Maje. Poslovenil Vlad. Levstik. Navadna izdaja brez ilustracij. — Izdaja z ilustracijami. Leblano Maurice, Arsene Lupin. Geutleman — vlomilec. Poslovenil Vlad. Levstik. — Iz vsebine: Aretacija Arsena Lupina. — Arsen Lupin v zaporu. — Arsen Lupin pobegne. — Skriv-• uostni potnik. — Kraljičino ogrljo. — Sherlok Holmes pride prepozno. Itd. Marguerite Burna! Provins-A. Gradnik, Knjiga zn tebe. Zbirka ljubavnih pesmi v prostem ritmu. Levstik Vlad., Gadje gnezdo. Povest iz dni trpljenja in nad. Drugi natisk. Marryat Kapitan, Moniki ra/.liojnlk. Koman. Poslovenil Vlad. Levstik. Kunaver Pavel, Po gorah lu dolinah. I. del s 40 slikami, II. del s 31! slikami. Rozman Ivan, Nova erotika. Disonance in akordi. Tolstoj-Levstik, Hadži Murat. Novele. Kraigher dr. Alojzij, školjka. Drama v treh dejanjih. Drugi natisk. — Matilda Pernus. — Mlada ljubezen. Kost and E., Cyrano de Bergerac. Veseloigra. Poslovenil O. Zupančič. Scot Walter, Ivanhoe. Za mladino in odrasle. Poslovenil Vlad. Levstik. Suchy Iv., Staroindijske basni, bajke In pravljl-ce. Z mnogimi slikam'. Brezovnik Ant., šaljivi Slovenec. Zbirka najbolj šib kratkočasnic iz vseh stanov. Nova, predelana izdaja. Herrman Ign., Kako se Je Kullhova Nanlnka mo-žila. Poslovenil dr. Bradač. V dveh delih. Baudelaire, Poezije v prozi. Poslovenil Karlin. Dante. Izdal in uredil dr. Alojzij Res. Oprema razkošna, okrog 300 strani velike četrtinke in 11 umetniških prilog. — Knjigo, na katero smemo biti Slovenci ponosni, je okrasil Tone Kralj. Naročila sprejemajo vse knjigarne kakor tudi založna knjigarna Ig. pl. Kleinmayr S Fed. Bamberg bjubljana, miklošičeua cesta IB Dr. Josip Jeraj: Ustavni problem, naše države. Naše državno in narodno življenje trpi na hudih in ekstremnih ustavnih in narodnih bojih, ki bodo ogrožali obstoj države, ako jim ne pridemo ob pravem času v okom. Ti napeti strankarski boji ne izvirajo toliko iz politične nezrelosti, temveč so v prvi vrsti posledica posebnosti našega državnega organizma. Ni menda na svetu države, ki bi imela v sebi toliko zapletenih problemov, kulturnih, gospodarskih, plemenskih, etičnih, verskih in zemljepisnih, kakor Jugoslavija. Rešiti bo mogla vse te probleme le skrajna demokracija na podlagi široke samouprave ljudstva, ki bo znala prav voditi in zbirati narodne sile v skupno državno življenje. Vprašanje je, kako naj te različne elemente (Vlahe, Turke, pravoslavce, katolike, stanove) spravimo v novi državni red, v veliko zamisel jugoslovanskega edinstva vpeljemo in jih napravimo za zrele državljane. Vrhovni kriterij mora biti jugoslovanska dobrobit. Problem ni lahek. Treba poznati bistvenost psihičnega in kulturnega obiležja jugoslovanskih rodov. Ako hočemo pravo zadeti, se ne smemo enostransko naslanjati na kake logične zaključke zgolj racionalizujočega misleca, temveč na globljo genialno intuicijo, ki se odpira človeku, ki ne samo misli, temveč doživlja naš narod. Če s tega višjega vidika presojamo naš državni problem, moramo reči, da so vsi dosedanji poskusi rešiti naše ustavno vprašanje, več ali manj enostranski. Temeljijo le preveč na narodno-državnopravnem stališču. Je sicer prav, da se upošteva tradicija, ker mora vsak napredek varovati kontinuiteto s preteklostjo, vendar pa moramo stremeti za tem, da se dvignemo nad oblike preteklosti do širših in globljih vidikov. Okorele državnopravne oblike (Radič in hrvatsko pravo, velikosrbska monarhija! so velika nevarnost za naš socialno-gospodarski program, ako enostransko obvladajo celotno politično življenje. Reakciji na vseh poljih se s tem odprejo na široko vrata. Državnopravni problemi spadajo v preteklost, naš čas ima čisto druge potrebe in stiske, ki čakajo nestrpno na rešitev na socialno-gospodarskem polju. Zato moramo ta element tudi v naših ustavnih bojih postaviti v ospredje. Pokrajinsko avtonomijo zahtevamo zato, da moremo sami upravljati svoje lastne zadeve; srbski uradniki ne poznajo naših razmer ne duše našega naroda, avtonomijo zahtevamo vsled tega v prvi vrsti iz socialno-gospodarskih ozirov. Ves ustavni problem postavljati le na narodne, oziroma plemenske diference, se pravi ne razumevati potreb novega časa, v katerem živimo. Tudi ne vede prerekanje na podlagi narodno-državnopravnih ideologij do nobenih praktičnih uspehov, kakor kažejo dosedanje izkušnje. Kako labilni in prožni so pojmi o narodu in plemenih, je razvidno iz tolikih različnih in nasprotujočih si teorij in diskusij o tej stvari. Zato je boljše, da rešujemo naš državni ustavni problem z globljih, bolj realnih vidikov. Pomagati si moramo najprvo tam, kjer nas najbolj tišči, kjer je vir vsega zla, ki tare današnjo družbo in tudi našo državo. 1. Mi se moramo predvsem boriti proti liberalnemu pojmovanju kon-stitucionalizma in z njim združenemu lažidemokratičnemu parlamentarizmu. Ta parlamentarizem je zapadno-evropskega izvora in izhaja iz pretiranega individualizma prosvitljene dobe. Prenesel se je od tam v imenu demokracije skoro v vse druge države, ne glede na to, ali je bil primeren dotičnemu narodnemu značaju ali ne. Ta parlamentarizem že davno več ni za naše državne razmere, je bolj ovira kakor pospeševanje državnega življenja, če izvzamemo mogoče Angleško, kjer še kolikor toliko prospeva. Ni tudi to čudno! Kajti kakor individualizem sam, tako nosi v sebi tudi njegov otrok »demokratični« konstitucionalizem kal za razkroj in razcep. Konstitucionalizmu ni narod nič več kakor vsota isti jezik govorečih ali isti državi pripadajočih ljudi, ni pa mu nekaj takega, kar ima nadindividuelno bistvo in eksistenco. Ker ta konstitucionalizem že a priori varuje le pravice posameznikov ali posameznih političnih skupin, ne pa države in naroda kot organične celote, zato je nesposoben iz samega sebe ustvariti samostojno državno naziranje, ki bi bilo v resnici napredek nasproti državnemu absolutizmu, kakor je pred njim vladal. Parlamentarizem je sprejel sicer v svojo ideologijo pojem o ljudski suverenosti, a ker ni znal naroda in države pojmovati kot organične, nad-individuelne celote, je iz pojma ljudske suverenosti napravil nek vodeni pojem o splošni volji ljudstva, »volonte generale«, ki naj na ta način nastane, da se aritmetična večina državljanov ujema v eni in isti zadevi. Ta splošna volja pa je vedno volja le gotovega dela ljudstva, ene stranke, nikdar naroda. Na podlagi tega individualizma posamezniki in stranke v praksi nikdar ne glasujejo, kakor da bi se čutili kot pooblaščenci celokupnosti, temveč le v imenu lastne individualne ali enoskupinske koristi. Saj po individualizmu tudi ni nobene vezi, ki bi spajala posameznike, ki tvorijo državo. Država jim je tu samo zaradi posameznikov. (»Die groGt-moglichste Wohlfart der grofitmoglichsten Zah 1«, kakor je dejal že Bentham.) Udeležujejo se zato državnega življenja, samo da ščitijo svojo prostost, svoje pravice, bremena pa si prizadevajo zvaliti na ramena drugih. Tisti, ki imajo enake interese in jih podžigajo iste strasti, se združujejo v stranke in potom njih usiljujejo drugim svojo voljo. Po tem pojmovanju jim je stranka vse, malik, država pa samo sredstvo za izrabljanje drugih v svojo korist. Posledica tega je nenasitno strankarstvo v vseh modemih takozvanih demokratičnih državah. Na tem dejstvu nič ne spremeni okoliščina, da so se proglasile enake državljanske pravice za vse. Manjšine ne morejo s temi pravicami de- jansko nič začeti. Nasprotno, čim bolj napreduje formalno pravna enakopravnost v državi, tem nasilnejši je absolutizem gospodujoče stranke. Kajti moderni parlamentarizem gradi vsled svojega mehaničnega in individualističnega ustrojstva vso notranjo in zunanjo politiko na sili, ne na pravici, na večini, ki jo zastopa, ne na skupnosti, ki ga nič ne briga. Ker ne pripoznava organične rasti družbe na podlagi družinskih, plemenskih in pokrajinskih posebnosti, utesnjuje vse v svojo prekoncipi-rano šablonsko ideologijo, je ubijalec svobodnega osebnostnega in samoniklega narodnega življenja. Ustvarjen, da čuva svobodo, pravico posameznikov, vse to v svojih logičnih posledicah ubija. Če različni teoretiki in idealisti modernega konstitucionalizma še tako proslavljajo vedno bolj se udejstvujočo pravno ureditev države, pohlep in egoizem končno vedno prevladuje. Zato je glavna napaka parlamentarizma, da se ne ozira na manjšine, čeravno čuti krivico, ki se v tem nahaja. Despotizem knezov se je svoje dni omilil po patriarhalnem in prosvitljenem despotizmu, moderni despotizem stranke pa ne pozna takega korektiva. Moderni parlamentarizem pa ni samo vsled tega škodljiv, ker dosledno vede k vladi večine nad manjšino, temveč tudi ker v stvarnem oziru nič več ne odgovarja državnim razmeram našega čas a.Državni aparat je postal po najnovejšem razvoju socialnega življenja in napredku tehnike neverjetno kompliciran. Država 20. stoletja mora skrbeti ne samo za red in pravno zaščito državljanov, temveč mora energično posegati v razvoj moderne velekapitalistične industrije in ustvarjati izravnavo in pravično ravnotežje med njo in posamezniki, med močnimi in slabimi. Posameznik je brez moči nasproti tem silnim mehanizmom naše družbe, zato mora država nastopiti kot regulator. Tudi v etičnem oziru more v sedanji družbi le država s postavodajo in policijo umazane vode modeme senzacije in najhujšega oškodovanja narodnega zdravja in nravnosti zajeziti. Država zato potrebuje čisto drugačnih direktiv, kakor jih more dati sedanji parlamentarizem. Država potrebuje strokovno na-obraženih voditeljev, ne samo poklicnih politikov, ki so voljeni na podlagi čisto splošnih in strankarskih vidikov, in sicer od strank, ki spadajo večinoma po svoji ideologiji v minule čase. Taki možje odločajo vprašanja, ki jih dostikrat dobro ne razumejo: o proračunu, gospodarstvu, davkih, šoli, cerkvi, delavski in socialni zakonodaji, industriji, narodnem gospodarstvu odločajo dostikrat s čisto strankarskega in neredko samo z dema-goškega stališča, kakršen je pač trenuten političen položaj. Zato potrebujemo namesto sedanjega političnega parlamenta strokovni parlament, v katerega bodo voljeni delegati strokovnih organizacij, ki bodo v takem strokovnem parlamentu s strokovnega stališča zastopali interese svojega stanu in celokupne države. Politična vprašanja se morajo iz tega parlamenta kolikor mogoče izločiti in prepustiti političnemu parlamentu, ki naj bo zopet samo delegacija avtonomnih zastopstev po deželah. Le taka strokovna zastopstva, obstoječa iz najboljših in najizkušenejših mož v vseh panogah narodnega življenja bodo kos vsem težavnim nalogam moderne kulturno-socialne države. Slovenska ljudska stranka je ravno s svojim programom, ki predvideva stanovska zakonodajna zastopstva, pokazala, da je edina moderni državni razvoj razumevajoča stranka v našem parlamentu. , 2. Ustvaritev strokovnega parlamenta bo zadala samoobsebi smrtni udarec sedanjemu centralističnemu parlamentarizmu. Strokovni parlamenti nam bodo jasno pokazali, da moramo od spodaj navzgor ustvarjati in tako vso ljudsko maso pritegniti k plodonosnemu delu. Avtonomija posameznih pokrajin bo z narodno-gospodarskega vidika potem nekaj samoobsebi umevnega. Nihče ne bo več hrepenel po centralizmu, ki hoče po svojem materialističnem pojmovanju državnega življenja ustvarjati od zgoraj navzdol neko nasilno mehanično enoto in je naravna posledica konstitucionalizma. Državno življenje pa ne sestoji iz mrtvih strojev, temveč iz živih ljudi. Iz njih se more enotnost ustvarjati ne potom mehaničnega, temveč le potom organičnega naravnega združevanja. Najprej morajo male celice življenje dobiti, te se morajo združevati sukcesivno v večje enote, dokler jih ne krona združitev v državi. Država s tem, da pripozna samoupravo nižjim enotam, navidezno zgubi, a po svetopisemskem reku: »Kdor življenje zgubi, ga bo našel«, s tem žrtvovanjem svoje enotnosti še bolj utrdi sama sebe. Državljani bodo bolj zrastli s svojo državo, se vživeli v njen organizem in dušo, ker bo cela ustava in uprava izhajala iz naravnih potreb njihovega socialnega in gospodarskega sožitja. Tako pa imamo velik centralistični parlament kot nekako umetno glavo brez živega telesa, brez živih stanic. Narod ga ne pripozna in mu je tuj, ker ne vidi v njem svojega bistva, duše in izraza svojega narodnega življenja,- Tu je težišče vsega našega ustavnega problema. Odtod izhajajo vsi naši narodni in plemenski spori ter krize, ker nimamo pravega, narodu prilagojenega upravnega sistema. Zato ne plavajmo po zraku in ne kopirajmo slabih upravnih sistemov zapadno-evropskih narodov, temveč ustvarimo sami iz sebe, iz svoje narodne tradicije in iz naših sedanjih socialnih in državnih potreb ustavo. Oče in mati dasta svojim otrokom svojo podobo, dajmo tudi mi svoji državi svojo narodno podobo. Slovani imamo že po svoji naravi izrazit smisel za podružabljenje, za samoupravni ustroj življenja (zadruge, mir). Oživimo samo to, kar je nam narava sama dala kot dedščino. Centralizem in lažidemokratični parlamentarizem vodita vedno do nasilstva večine nad manjšino in ubijata v manjšini ljubezen do države. Samoupravni sistem pa ne izključuje manjšine, temveč vodi vse ljudstvo k soudeležbi na državnem življenju. Celotno družabno in gospodarsko življenje organizira po stanovskih zadrugah in potom samouprave združuje vse narodne sile v državno enoto. Tu ni več večine in manjšine, ne gospodujočih, ne vladanih, temveč le delo in široka kooperacija v dosego višjih ciljev. (Max Scheler: Vom Ewigen im Menschen; Die christliche Liebes-idee und die gegenwartige Welt, 168 in sl.) 3. V takem družabnem sistemu zgubijo narodni in plemenski prepiri svojo ostrino. Stanovska in gospodarska solidarnost bo postala prvi državotvorni činitelj. Srbski, hrvatski in slovenski kmet, rokodelec, trgovec, uradnik bodo našli v stanovskih zbornicah podlago za sodelovanje. Tudi bo v novem družabnem redu manj priložnosti za nacionalne hujskarije, ki tako bohotno cveto v našem političnem parlamentu. Različne klike ne bodo več mogle izrabljati narodnega momenta in netiti sporov, pri katerih končno trpi le ubogi narod, ki ga ščuvajo brezvestneži drug na drugega, da si polnijo žepe. Nacionalni moment bo imel v tej državni upravi le toliko pomena, kolikor pospešuje blagor skupnosti. Avtonomistične in federalistične ureditve države ne zahtevamo le radi separatnih narodnih ali plemenskih ozirov, temveč predvsem vsled obče kulturnih in gospodarskih. Ljudje, ki imajo isto kulturo in isti jezik, lažje organizirajo svojo upravo. Zahtevati pri nas v Jugoslaviji narodno avtonomijo iz izključno tradicionalno-narodnih ozirov je razen v Sloveniji v naši državi tudi praktično nemogoče. Srbski in hrvatski element sta tako mešana (Hrvatska ima le 61% Hrvatov, drugi so Srbi in drugorodci, ravno-tako in še bolj so narodno mešani Bosna-Hercegovina, Dalmacija, Bačka, Banat, Macedonija), da bi z izključno narodno-avtonomističnim vidikom samo prenesli spore iz centrale v pokrajinske zbore. Zato je treba avtonomistično ali federativno ureditev države izvesti predvsem s splošno kulturnega in gospodarskega vidika, narodno-politična vprašanja pa morajo smotreno kot golo sredstvo za višji cilj pomagati pri procesu konsolidiranja države. Avtonomne korporacije morajo biti delegacije strokovnih, gospodarskih in kulturnih (cerkev, šola, znanost, umetnost) organizacij. Federalizem mora po Krekovih besedah pomeniti: veliko, veliko svobode; čim več samouprave, tem boljše, in sicer ne samo radi narodnih ozirov, ali celo izključno samo radi njih, temveč radi posebnih potreb posameznih narodnih korporacij, stanovskih organizacij, posameznih okrajev, povsod, kjer se nahajajo večje gospodarske in kulturne zajednice. Podlaga samouprave pa bodi po zgledu angleškega selfgovernmenta občina, kajti ravno v občini se narod neposredno vzgaja za državo. Tam imenujejo to Home-rule, hišno, domače pravo. Kmetska občina naj bo tisto osrednje telo, iz katerega vse drugo izhaja; to je tudi predvsem slovanska miselnost. Taka avtonomistična ali federalistična ureditev države bo tudi z narodnega stališča ugodno vplivala na državo, ker bo zmanjšala historično nasprotstvo med Hrvati in Srbi. Hrvati bodo vsaj nekoliko vzdrževali kontinuiteto s svojim historičnim razvojem, ravnotako Slovenci, muslimani, Macedonci i. dr. Ne bodo čez noč postavljeni v neposredno kulturno in državno skupnost z ljudmi, ki so jim bili doslej tuji. Država je. tudi živ- ljenska skupnost usode. Prej pa se bomo Slovenci vživeli v kulturno skupnost Slovenije, prebivalci Hrvatske v Hrvatsko, Bosanci v skupnost Bosne, kakor pa naenkrat cele Jugoslavije. Zato je treba potom manjših kulturnih skupnosti počaši pripravljati smisel za širšo kulturno skupnost Jugoslavije. Historično ljubosumnost med Hrvati in Srbi bo tudi avtonomija odpravila, ker ne bo enostransko koncentrirana vsa državna sila v srbskem plemenskem centru in bo hrvatski narod tudi svojo državno pravno teorijo sukcesivno prilagojeval novim razmeram. Vživeti v novo državo bo Hrvate mogla le široka samouprava, centralizem bo pa prej ali slej državo razbil. 4. Pri sedanjem položaju pa morajo stranke svojo socialno-gospodarsko ideologijo v ospredje postaviti, ako hočemo kmalu priti do urejenih razmer, ne narodno-politično. Narodnost naj smatrajo po krščanskem zamislu samo kot funkcijo v prid skupnosti, države in človeštva. Država nam ne sme biti nekaj tujega, sovražnega, temveč skupnega, kakor je n. pr. zadruga za vse člane. Naj ni nobene nasilne podreditve ali nadreditve, temveč široka kooperacija. Sicer tudi pri avtonomistični ureditvi hegemonija, vodstvo enega, ni izključeno; tu ima Krek prav, eden bo vedno vodil, toda moralno. Eden bo vodstvo imel tudi pri federalistični ureditvi države (v Ameriki vodijo države ob atlantski obali, v Britaniji vodi angleški otok, v Rusiji moskovski veliko-ruski element). Dejanska hegemonija se ne da izključiti; kajti ta je nekaj naravnega. Izločiti pa je silo in umetni ustavno-parla-mentarni mehanizem, ki daje premoč tisti kliki, ki je bila 1. 1918. slučajno na vrhu, ko se je država stvorila. Hegemonijo naj ima tisti, ki bo kulturno, etično, državotvorno višji, ko se ustvarijo za vse enaki pogoji sožitja in da vsem možnost maksimalnega razmaha. Velja naj ne princip v grobem smislu močnejšega, kakor je v nerazumni naravi, temveč v človeškem življenju naj pomeni vedno močnejše to, kar je boljše. Tisti narod, ki je boljši, bo naravnim potom dal državi svoj značaj in jo vodil. To ne bo potem nobena narodna, plemenska, kapitalistična ali dinastična hegemonija, temveč vodstvo najbolj naprednih. Če se tako dosledno izvede avtonomistična uprava države, je tudi vprašanje monarhije ali republike postransko. Glavno je, da imamo ljudsko državo, kjer ljudstvo samo sebe vlada po avtonomnih pokrajinah, ki si popolnoma svobodno izbira svoje deželne šefe, ki jih nima nihče ne zavreči ne potrjevati. Vrhovni predstavitelj države na zunaj se more imenovati ali monarh ali predsednik, to je čisto vseeno; glavno je, da ta taktor ne zavira po nobenih tradicionalnih določilih razmaha narodovih sil. 5. Končno moramo poudariti, da je neobhodno potrebno za ozdravitev naših državnih razmer, da spoznamo, da je težišče vsakega državnega reda v m i š 1 j e n j u in ne ,v oblikah. Oblike so sicer dostikrat izraz mišljenja, a gotovo je kljub temu, da nas najboljše državne oblike ali sistemi ne morejo rešiti, ako nimamo dobrega duha. »Duh je, ki poživlja.« Pravega duha pa bomo vdihnili našemu državnemu in družabnemu sistemu, ako se povrnemo nazaj k organičnemu pojmovanju življenja krščanskega srednjega veka in se otresemo individualističnega in mehaničnega ustroja sedanjega parlamentarizma. Stranka mora postati organ skupnosti, ne samo-namen in malik, ki nikogar drugega poleg sebe ne trpi. Država s takimi strankami mora propasti, je samo neka žoga, za katero se več zagrizenih sovražnikov trga. Danes smo že tako daleč, da pomeni boj strank boj dveh bančnih koncernov za vlado v državi (Francija). Tako trpi kontinuiteta razvoja v državnem življenju. Danes se dela ta politika, jutri čisto nasprotna; ruski, turški, balkanski problem i. dr., vse se rešuje s kapitalističnega stališča, kakršen bančni koncern je pač trenutno na krmilu v Parizu, Londonu, Washingtonu. Opozicija nič ne pomaga, temveč tudi razdira, ker nimamo zavesti, da sta tako večina kakor manjšina državi odgovorni. Da se ta razdiralna sila zajezi, moramo poživiti zavest skupnosti in Odgovornosti nasproti idržavi na podlagi krščanstva (Radič pravi človečanstva). Enotna država je nemogoča pri sedanji strankarski razcepljenosti in večinskem principu. Zato moramo zavarovati pravico in svobodo manjšin, pritegniti vse narodne plasti k samoupravi in izvršiti poduševljenje in ponravstvenje vsega narodnega življenja potom široke samouprave ljudstvu od najnižje samoupravne enote — občine — do najvišje centralne. 6. Glavni predpogoj zdravega razvoja naše države pa je, da spoznajo v^se stranke in odločilni činitelji, da država ni človeška iznajdba, temveč produkt razvoja občestvenega življenja. Ne smemo je primerjati kakemu stroju, ki se umetno konstruira in kakega lepega dne razbije ter z drugim nadomesti, temveč z drevesom, ki od znotraj raste in se razvija, ki umrje in da prostor novemu organizmu. Vsaka država ima kakor organično življenje svoje lastne zakone razvoja, svojo lastno zgodovino, ki se razlikuje od razvoja in usode vsake druge države. Četudi se je kaka država od druge učila in jo posnemala, je bila vedno v svetovni zgodovini velika zmota, če so kdaj poskušali v svoji državi življenske in pravne oblike ter uredbe kake tuje države vpeljati. Vedno so bili teoretiki pri zeleni mizi, ki so si šablonsko zamislili kako »idealno« in »normalno« državo in si domišljevali, da je naloga človeštva, tako idealno ali normalno državo v življenju uresničiti. Pravi državniki in organizatorji pa ne bodo drzno ustvarjali šablonskih konstrukcij o idealnih državah, temveč bodo z veliko spoštljivostjo študirali narodno dušo ter njene življenske moči in potrebe. Razbrati bodo skušali skrivnosti božje previdnosti in bodo veseli, ako bodo mogli pogledati pod božjo kopreno; a vlogo Boga samega prevzeti more priti na misel le kakemu življenju odtujenemu modrijanu. Dal Bog, da bi tudi pri nas v Jugoslaviji vstali taki državniki, ki bi znali pogledati pod božjo kopreno, ki zakriva prave razvojne zakone našega naroda. Bog pa nas varuj vseh šušmarjev, ki bi hoteli vlogo Boga igrati in usiliti državno življenje v kako izmišljeno šablonsko ideologijo centralizma, ki se je slučajno porodila v njihovih možganih. Vaso Muačevič: Uredba o »Zdravniških zbornicah" in nagrada zdravnikov za zdravljenje ubožcev. V »Službenih Novinah« št. 85, oziroma v »Uradnem listu« za Slovenijo št. 41 z dne 28. IV. 1923 je izšla uredba o »Zdravniških zbornicah«, ki določa v členu 12 sledeče: »Če bolnik zaradi dokazanega siromaštva ne more plačati zdravnika, ima zdravnik, ki je dal prvo pomoč, pravico zahtevati nagrado za svoj trud in za svoje druge izdatke po taksi za zdravniške storitve od občine, v katero je bolnik pristojen.« Določba te uredbe stoji v nasprotstvu z zakoni, ki obravnavajo to zadevo na Kranjskem, Štajerskem in Koroškem. Določbe teh deželnih zakonov se sicer nekoliko med seboj razlikujejo, ugotavljajo pa enotno, da privatne osebe, kot zdravniki itd., imajo le takrat pravico zahtevati od občine povračilo za oskrbo, zdravljenje in podobno, če se je oskrbovanje izvršilo po naročilu občine. Če je slučaj bil zelo nujen, da ni bilo z oskrbo ali zdravniško pomočjo mogoče čakati, se zahteva, da je oskrba ali zdravljenje bilo naznanjeno občini,