10 Članki IZVESTJE 12 • 2015 KAJ SO SLOVENCI V 19. STOLETJU VEDELI O FURLANIH IN KAKO SO FURLANE SPOZNAVALI? 1 BRANKO MARUŠIČ branko.marusic@guest.arnes.si Izvleček: 19. stoletje, stoletje narodov, je pri Slovencih ob izkušnjah tisočletnega sobivanja zbudilo novo in spremenjeno obliko zanimanja za njih zahodne sosede – Furlane. K temu interesu je pripo- moglo tudi sočasno iskanje in utrjevanje slovenske istovetnosti/identitete. Furlanija je kot ozemlje s pojasnjevanjem predvsem kulturnih značilnosti njenega prebivalstva dobivala podobo skupnosti, ki jo je bilo treba obravnavati in razumevati ločeno od Italijanov. Poznavanje furlanskega sveta je vsebovalo antropološke, jezikovne in kulturne vidike v najbolj širokem pomenu te besede. Zanimanje za Furlane je bilo tudi tesno povezano s poznavanjem razmer pri »furlanskih Slovencih« (Beneška Slovenija/Slavia italiana). Jezikovna in etnična pestrost ter zapletenost furlanskega prostora je prinašala tudi mnoge napačne razlage in nenatančna identitetna opredeljevanja. Od Štefana Kociančiča, ki je okoli leta 1850 prvi obširneje pisal o Furlanih, se je zvrstilo več slovenskih avtorjev s publicističnimi in strokovnimi besedili. Ključne besede: Furlanija, Slovenci, identiteta, Beneška Slovenija CE SAVEVINO INTAL SECUL XIX I SLOVENS DAI FURLANS E CEMÛT FASEVINO PAR COGNOSSIJU? Struc: Il secul XIX, il secul des nazions, al stiçà jenfri i Slovens, biel che a convivevin za passe mil agns parie cui Furlans, un interès gnûf e di une gnove cualitât pai siei vicins ocidentâi. Inta chel timp i Slovens a studiavin e a infuartivin la lôr identitât e chel fat al contribuì a fâ nassi chel interès. Biel che intal Friûl si sclarivin i caratars (massime chei culturâi) dai siei abitants, la regjon e cjapave sù l'aspiet di une comunitât di tratâle e di capîle disseparade dai Talians. Il studi dal mont furlan al cjapave dentri elements di antropologjie, di linguistiche e di ricercje su la culture inte acezion plui slargjade che si pues. L'interès pai Furlans al jere peât a strent cul studi su la condizion dai “Slovens furlans” inta la Sclavanie. La varietât di lenghis e di popui intal teritori furlan cu la sô complessitât e menà dongje ancje interpretazions faladis e inesatecis intes classifi cazions etnichis. Daûr di Štefan Kociančič, chel prin che dal 1850 al scrivè plui a larc sui Furlans, si intassarin plusôrs autôrs slovens che a publicarin tescj di publicistiche o ancje sientifi cs. Peraulis clâfs: Friûl, Slovens, identitât, Sclavanie 1 1 Referat na študijskem srečanju Furlani in Slovenci – srečanje med dvema skupnostima (Gorica, 26. 2. 2015), ki sta ga organizirala SLORI ‒ Slovenski raziskovalni inštitut in Societât Filologjiche Furlane (v sodelovanju z ZRC SAZU-jem). 11 Članki IZVESTJE 12 • 2015 F urlansko-slovenski odnosi predstavljajo ob- sežen tematski sklop z več kot tisočletno zgodovino, če seveda sledimo ugotovitvam jezi- koslovcev in zgodovinarjev, da sta furlanski kot slovenski jezik, simbola identitete obeh skupno- sti, sočasno nastajala in se razvijala, in če pri tem sledimo razlagi, da sta Furlan oziroma Furlanka, tisti osebi, ki govorita furlanščino, in nista osebi, ki bi bili zgolj prebivalki zemljepisnega in uprav- nopolitičnega ozemlja, imenovanega Furlanija, tudi v pomenski povezavi z Julijsko krajino. Prav ta posebnost oziroma značilnost spremlja tudi to razpravo. Povsem jasno je, da so Slovenci na mejnih ozemljih Furlane poznali že pred tem. Gotovo pa so medsebojne stike, zlasti na mejah, ime- li tudi predniki Furlanov in Slovencev oziroma Slovanov. Vse te stike, sožitje, sodelovanje in tudi medsebojne nesporazume so pogojevale držav- noupravne in cerkvenoupravne meje, družbeno- politični sistemi, preživetvene potrebe in mnogo drugega, kar je spremljalo življenje posameznika in družbe nekoč in kar ga spremlja tudi danes. V tem prikazu smo se omejili na 19. stole- tje, ker sodimo, da je čas po francoski revoluciji, podkrepljen z nazori razsvetljenstva in kulturnega obdobja romantike, obudil nacionalno idejo in postavil na nove civilizacijske stike med evrop- skimi narodi in jezikovnimi skupnostmi. S tem pa nikakor ni mogoče trditi, da v prvem furlan- sko-slovenskem tisočletju ni bilo pomembnih medsebojnih vplivov, ki so se kazali v zelo široko razvejanem pojmovanju gospodarstva (trgovina, promet, obrt) ali pa v kulturi, pri čemer je treba poudariti cerkveno dejavnost, umetnost, jeziko- slovje, fokloro in drugo, o čemer obstaja že veliko literature v italijanščini, slovenščini in nemščini. Slovenci so se, stalno ali občasno, selili, tudi na zahod preko slovansko-romanske jezikovne meje, Furlani pa so se iz mejnega območja naseljeva- li ali prihajali v notranjost Slovenije. To trditev posredno potrjuje na primer podatek, da je leta 2014 v slovenski državi uporabljalo priimek Fur- lan 1648 prebivalcev ali pa, da je na Vipavskem zaselek Furlani (Brje), Furlanišče pa je manjši za- selek v Brdih (Krasno). Da ne navajamo drugih primerov, zlasti iz besedišča (na primer furlanka je pri Slovencih tudi tip/vrsta sekire; Pleteršnik, SSKJ). Vendar je le še vredno dodati, da sta bila na primer v 16. stoletju domnevno povezana utemeljitelj slovenskega knjižnega jezika Primož Trubar in videmski heretik Narcisso Pramper, 2 da je Zgodovino Norika in Furlanije v rokopisu zapustil kronist slovenskega rodu iz 17. stoletja Martin Bavčer iz Sela na Vipavskem. In še, da je bil leta 1607 pri videmskem tiskarju Natoliniju natiskan Vocabolario Italiano e Schiavo – pripravil ga je Gregorio Alasia da Sommaripa – in da so bila prva besedila v slovenskem jeziku objavljena v Gorici leta 1779 v pesniškem almanahu Raccolta di composizioni e di poesie, v zbirki, ki vsebuje tudi pesmi v furlanščini. 3 Do začetka 19. stoletja so Furlani ustvarili že veliko literarno in domoznansko dediščino, glede slednje je treba posebej opozoriti na knjigo Neve Makuc Historiografi ja in mentaliteta v novoveški Furlaniji in Goriški (Ljubljana 2011). Vstopanje Furlanov v novo 19. stoletje je imelo drugačne vzvode kot pri Slovencih. Slovenci so tedaj so- dili – kot sodijo tudi sedaj – med tiste manjše jezikovne skupnosti, ki so še iskale svojo istove- tnost/identiteto. To iskanje pa je temeljilo v prvi vrsti na določanju in zamejevanju zemljepisnega prostora, kjer so živeli in kjer so si želeli ustvariti lastno in po možnosi tudi avtonomno družbeno življenje. Zato se je njih iskanje preusmerilo na raziskovanje domoznanstva in zgodovine. Sloven- ci so želeli spoznavati tudi sosede Furlane oziro- ma Italijane, še zlasti zato, ker so imeli ti zaradi zgodovinskega razvoja v svoj etnični in jezikov- ni prostor vključene tako imenovane »furlanske Slovence«, se pravi Slovence med rekama Idrija/ Judrio in Ter/Torre ter v dolini Rezije. Prav ti so bili v prvi vrsti vredni pozornosti Slovencev, toda vsako razpravljanje o Beneških Slovencih ni mo- glo tedaj in tudi danes ne zaobiti Furlanov. Osnovni vir, na katerem sloni ta pregled, je bil slovenski periodični tisk, zlasti časopisje. Ker se je to na Slovenskem pojavilo v štiridesetih letih 19. stoletja, je pregled časovno omejen, toda za uveljavljanje nacionalne ideje, otroka predvsem 2 Francka Premk, Po sledeh še malo znanega Trubarja. Vir: Hs.zrc-sazu/Portals/0/sp/hs 7_ n/10 Premk_HS7.pdf. 3 Branko Marušič, La stampa periodica italiana e gli slo- veni nella contea di Gorizia (1774–1850). V: Ricerche slavistiche (Roma), NS, 12 (58), 2014, str. 516. 12 Članki IZVESTJE 12 • 2015 19. stoletja, je bilo prelomno leto 1848, ko so že bili na voljo časopisni viri. Prav malo pa je takih virov, kot so osebni spomini, korespondenca ali književna dela, kar bi lahko dopolnilo podobo osebnih srečanj med Furlani/Italijani in Slovenci na vseh ravneh življenja družbe. Spočetka je bilo v uporabljenih časopisnih virih kar nekaj identifi kcijskih problemov, zlasti posploševanj. Na prvem mestu nedosledno raz- likovanje med pojmi Italijan, Furlan ali Lah in njihovo izenačevanje. In tu se že postavljali novi problemi kot: kaj je ozemlje Furlanije, je prostor, kjer žive furlanščino govoreči, ali je prostor, kjer žive tudi drugi narodi in jezikovne skupnosti (Italijani, Nemci, Slovenci in drugi), so Furlani narod ali samo jezikovna skupnost? Da pa gre v Furlaniji za dve jezikovni skupnosti romanskega govornega področja, ob seveda predvsem nemški in slovenski navzočnosti, je bilo Slovencem jasno že mnogo pred tem (za primer je svetolucijski rojak Anton Muznik leta 1781 v domoznanski knjigi Clima Goritiense 4 ). Toda to značilnost so poznali tudi mnogi drugi poznavalci in opisovalci razmer v Furlaniji in sosednih deželah. V duhu časa so na furlanski jezikovni prostor že od začetka 19. stoletja prihajali slovanski je- zikoslovci (J. Dobrovsky, P. J. Šafarík, I. I. Sre- znevskij). Zanimala jih je Rezija, o kateri je pri Slovencih prvi pisal leta 1816 Jernej Kopitar s člankom Die Slaven in Th ale Resia v dunajski re- viji Erneuerte vaterländische Blätter. Kasneje je v to dolino potoval pesnik in glasnik ilirizma Stan- ko Vraz, ki je o svojem obisku pisal v zagrebškem časniku Danica ilirska (1841). Korošec Matija Majar se je med Slovence na Goriškem, v Beneči- ji in Tržaškem odpravil 15. septembra 1843 s Sv. Višarij; takrat je bil že stolni kaplan v Celovcu. V opisu svojega potovanja, ki je izšlo leta 1847 v hrvaščini v zagrebški reviji Kolo, je med drugim ugotavljal, da je na poti iz Špetra v Čedad šele pred čedajskimi mestnimi vrati zaslišal prve itali- janske glasove. Od Čedada je šel proti zahodu, da bi našel še kak ostanek slovenske prisotnosti. Nje- gov trud je bil zaman, zato je po dveh urah hoje iz Čedada proti zahodu obrnil smer potovanja in 4 »Civitatis incolae triplici sermone loquuntur sclavonico, germanico et furlano, qui ex Italico et Gallico idiomate compositus esse videtur ...«, str. 4. se napotil v Brda. Preden pa je pričel opisovati ta predel, je še razložil, da Slovenci na Koroškem in Kranjskem imenujejo kot Vlaha vsakega Italijana. Slovenci na Goriškem in v Benečiji pa poznajo z imenom Vlah samo Furlane, ostale južne Italija- ne pa imenujejo z njihovim pravim imenom. Pri tem je v opombi razložil značilnosti furlanščine, ki da je podobna govorom na severu Italije. Če pa vsebuje furlanščina kako slovensko besedo, je to posledica preteklosti in okolja, saj so Furlani najbližji sosed Slovencev in so z njimi tudi v vsa- kodnevnih stikih. 5 Leta 1849 pa je o »furlanskih Slovencih« prvič obširno pisal slovenski tisk, s člankom v časniku Slovenija, napisal ga je bogoslovec centralnega se- menišča v Gorici Ivan Obala, rojak iz Gorenjega Marsina/Mersino Alto. Pri pisanju mu je poma- gal Peter Podreka. Obala je potožil je, da »bene- čanski Slavjani«, obiskujejo »laške« osnovne šole, da je uradništvo italijansko, in obžaloval razmere, v katerih se ti Slovenci nahajajo. Domala vsi dopisi iz Beneške Slovenije, ki se poslej pojavljajo v slovenskem tisku, tožijo nad italianizacijo. To je bil že čas, ko je tudi Furlani- jo zajel val idej in dejanj italijanskega zedinjenja/ risorgimenta, kar je bilo dejstvo, ki je postavljalo v novo luč furlansko-slovenska razmerja in vpli- valo tudi način slovenskega poznavanja in razlage furlanskih razmer. V njih odseva narodnostno in politično prebujanje Slovencev ter avstrijski patriotizem. Pri tem je bila takrat pozornost Slo- vencev namenjena predvsem goriškemu delu fur- lanskega sveta, tudi in predvsem zaradi možnosti, da bi tudi kompaktno naseljeni Slovani ob seve- rovzhodnih obalah Jadrana postali del združene Italije. Dogodki v revolucionarnem letu 1848 so s svojimi zahtevami in programi ter predlogi za spremembe tudi na Goriškem postavili slovan- sko-romanska razmerja v upravnopolitične in družbenoekonomske okvire. Še vedno pa prihaja tedaj v slovensko javnost kaka nejasnost o Furlaniji in Furlanih, kot je na primer podatek v časniku Novice leta 1854: »'Lahe' imenujemo mi Furlane, in razloček de- lamo med Lahi in Talijani, ki se šele za Vidmom 5 Branko Marušič, Potovanje Matije Majarja po Beneški Sloveniji leta 1843. V: Trinkov koledar 2011. Čedad, KD Ivan T rinko, 2010, str. 91–93. 13 Članki IZVESTJE 12 • 2015 začnejo, oni[Furlani] pa [žive] berž onkraj Soče od slovenskih Berd proti morju.« 6 Take nejasnosti se kažejo tudi v navajanju goriške dežele in njenega glavnega mesta Gorice. Koledar goriške kmetij- ske družbe za leto 1849 v statistiki prebivalstva pod skupnim imenom Furlani združuje 7 skupaj Furlane in Italijane ter ljudi, ki žive pri Tržiču/ Monfalcone in govore »veneto« (bizjaki). Kasne- je so se navajali statistični podatki ločeno ali pa so Furlane združili z Italijani v rubriko Italijani. Tako ena od državnih statistik iz leta 1852 loči v državi Italijane, Furlane in Ladince. 8 T udi avstrij- ska državna štetja (od 1880 dalje) Furlanov niso priznavala kot narod s posebnim jezikom. Leta 1850 je tržaški slovenski list Jadranski Slavjan 9 v duhu časa, vendar že po dogodkih leta 1848, kritično opozoril na narodnostne razmere v Gorici in ugotavljal, da v mestu prevladuje ita- lijanski oziroma furlanski element, ter izpovedal željo, da tudi Slovenci v mestu, do katerega imajo zgodovinske pravice, odigrajo svojo vlogo. Ano- nimni pisec članka opozarja na pojav italijanske nacionalne ideje in s tem povezuje zahtevo Itali- janov, da postane italijanščina učni jezik na gim- naziji v Gorici. Slovenci so take želje utemeljevali glede na to, da so bili v deželi večinsko prebival- stvo. Aprila leta 1861 je Slovenec duhovnik Josip Furlani, rojak iz Dornberka – opozarjam na prii- mek – obelodanil predlog, da bi se na Goriškem oba deželna jezika v normalkah in na nižji gimna- ziji uvedla kot učna, v višji gimnaziji pa kot pred- met, ob nemščini kot učnem jeziku. Če bi se slo- venski in italijanski učenci naučili obeh deželnih jezikov, bi se, po Furlanijevem predlogu, medse- bojno bolj spoštovali in tako izšolani učenec bi imel večje možnosti zaposlitve. 10 V polemičnem odgovoru, katerega avtor se je skril za psevdonim, je bilo navedeno, da tak načrt ne bi ugajal »našim Furlanom«, 11 ker da imajo tako Italijani kot Slo- venci pravico, da je v višji gimnaziji materni jezik 6 Novice, 15. 2. 1854, št. 13, str. 50. 7 Calendario per l'anno comune 1849. Gorizia, Società agraria, str. 64. 8 Novice, 12. 6. 1852, št. 47, str. 187. 9 Branko Marušič, Opis Gorice iz leta 1850 v slovenskem jeziku. Koledar 2004, Gorica, GMD, 2003, str. 67–70. 10 Novice, 17. 4.1861, št. 16, str. 131. 11 Novice, 15. 5.1861, št. 20, str. 158. učni jezik in še, da se slovenska mladež laže nauči italijanskega jezika kot furlanska slovenskega. V podkrepitev svojih besed je, kot vzorec za slabo naučeno slovenščino navedel primer z goriške tržnice, ko furlanska služkinja kupuje pri sloven- skem kmetu repo in ker nič ne kupi, se vrne pra- znih rok ter razloži svojim gospodarjem: »je rekla, da jema štiri što repa, ma mu nusa za uon.« (Pravi, da ima štiri sto rep, a jih rabi zase). Polemiko je nadaljeval Josip Tonkli, 12 takrat študent prava na Dunaju in kasnejši vodilni slovenski politik na Goriškem. Menil je, da Italijani ne bi smeli ime- ti težav pri učenju slovenskega jezika in pri tem napisal, kot nekakšno uvodno poglavje v slovni- co furlanskega jezika, pravila o izgovorjavi črk in furlanskih besed ter menil, »da kar se izgovarjanja tiče, slovenski jezik ne bo napravil Lahom in Furla- nom nobenih težav«. Omenil je razmere v Gorici in se vpraševal, kako se tamkajšnji Furlani učijo slovenskega jezika in kako ga poznajo: »V Gori- ci več ali manj, bolj slabše govorijo slovenski jezik: gospodinje, ki same kupujejo sočivje ali zelenjad in sadje na tergu od okoli mesta prebivajočih Slovenk, – vsi rokodelci in kerčmarji, in štacunarji, ki se tudi nekako v kupčijah s Slovenci pečajo. – celó oni Furlani, ki iz Furlanije vozijo turšico v Gorico na terg in jo prodajajo večidel našim goriškim sloven- skim gorjancom, – da, še tudi posestniki v Gorici, ki imajo svoje posestva na Slovenskem, in ktere jim slovenski kmetje obdelujejo, tudi ti kramljajo sloven- sko. Kdo tedaj, bodo me bravci vprašali, ne govori slovensko v Gorici? To mi je težko odgovoriti. Bodo pa mi nasprotniki rekli. Res je, da vsi uni ljudje v Gorici govorijo slovenski, al tako, da Slovenca ušesa bolijo! Te gospode vprašam pa, kako govorijo naši Slovenci in Slovenke okoli Gorice furlanščino, ktere so se naučili, le na goriškem tergu pri prodajanji in vkupovanji? Odgovorim jim, da jo kramljajo ravno tako, kakor Goričani našo slovenščino!« »Tako bi se dalo o tej jezikoslovni zadevi še ve- liko pisati, al ker mi ni namen pisati primerljivo slovnico laškega in slovenskega jezika, naj bo toli- ko zadosti, da spoznamo, da slovenski in laški jezik imata velike enakosti med seboj, in da v tej reči se ne more meriti z laškim jezikom noben drugi nero- manski jezik, kakor naš. Pri taki enakosti sloven- 12 Novice, 12. 6. 1861, št. 24, str. 191; 26. 6. 1861, št. 26, str. 206–208. 14 Članki IZVESTJE 12 • 2015 skega in laškega jezika v izgovarjanji, v sklanjbi in pregibu, v besedoredu in v osnovi govora sploh, ni dvomiti, da kakor se Slovenec prav in gladko nau- či laškega jezika, da se bode tudi Lah naučil ravno tako lično v slovenskem jeziku govoriti in pisariti, ako ga bo le volja prava; brez truda in terdne vo- lje pa nič ne opravi ne Lah ne Slovenec! Naj bi se slovenskemu jeziku djavno spoznale enake pravice kakor laškemu ali nemškemu, postale bodo tudi oko- liščine v Gorici našemu jeziku ugodnejše; slovenski sin se ne bo več sramoval svojega maternega jezika; slovenske družine v Gorici bodo slovensko govorile, in te se bodo tudi pomnožile, ker pri vseh uradnijah v Gorici nekteri uradniki bodo Slovenci; slovenski jezik se bo tudi rabil v družbah omikanih ljudi; da se bo pa pri takih priložnostih tudi voljni Furlanček naučil našega jezika, kdo bo to dvomil?« Nekateri mlajši Italijani in Furlani so se iz lastnega nagiba naučili slovenskega jezika, ker bi morebiti kot duhovniki dobili ugodnejše službe v slovenskih krajih. Nekateri duhovniki, rojeni Furlani, pa so se slovenščine naučili med službo- vanjem v slovenskih župnijah. Za ilustracijo pravkar povedanega se posluži- mo spominov kateheta Andreja Marušiča, ki se je kot sedemdesetletnik leta 1898 spominjal dogod- ka, ko je obiskoval trirazredno mestno šolo v go- riški Coceviji (predel za zahodnem delu grajskega griča). Šola je veljala za nemško, furlanščina pa je bila pomožni jezik. Ko je učenec Marušič edini odgovoril na učiteljevo vprašanje, je ta ostale šo- larje pokaral: “Viodežo, voaltriš muš, voaltriš šežo Furlanš, e no šavežo; luj e šklaf, e ša!” (Vidite, vi ste osli, ste Furlani in ne znate, on je pa Slovenec in ve.) O furlanskem jeziku je v začetku petdesetih let 19. stoletja na kratko pisal Franc Blažič, bo- goslovec v Gorici. Pod vodstvom Štefana Koci- ančiča, semeniškega profesorja, je napisal kratko zgodovino goriške nadškofi je. Furlanščino, ki vsebuje besede italijanskega, nemškega, franco- skega, slovenskega in drugih jezikov, je predstavil z molitvijo Oče naš (Pari neštri, ke šeš in cil) v furlanščini in jo objavil v pravopisni ter fonetični obliki. Blažič je še omenil, da furlanščino govo- re še največ v Gradišču ob Soči in v okolišu tega mesta, 13 kar seveda ni bilo zelo natančno. 13 Franc Blažič, Kratka povestnica goriške nadškofi je. Celo- V vsa ta nekoliko kratka in mestoma ne pov- sem točna poročila o Furlanih in o Furlaniji je z objavami treh člankov, ki pa niso posvečeni iz- ključno Furlanom, med letoma 1852 in 1855, posegel že omenjeni Štefan Kociančič, kot sode- lavec zagrebške zanstvene revije Arkiv za povje- stnicu jugoslavensku. 14 Z njegovimi objavami so za Furlane izvedeli tudi na Hrvaškem, Slovenci pa so Kociančičeve prispevke prebirali tudi v ponati- sih, ki jih je objavil slovenski tisk (Slovenska bčela 1853, Prijatel 1855). O Kociančiču in njegovem poznavanju predvsem goriške Furlanije sem po- ročal leta 1969 na kongresu, ki ga je furlansko fi lološko društvo (Società Filologica Friulana) priredila v počastitev svoje petdesetletnice; refe- rat je bil objavljen v aktih tega kongresa. 15 Ko- ciančič se je pokazal kot zelo dobro informirani poznavalca Furlanov in goriškega domoznanstva in je problematiko prikazal na topografski način. Furlaniji in Furlanom je posvečeno poglavje La- ško ali Furlanija v članku z naslovom Zgodovinske drobtnice po Goriškem nabrane v letu 1853. Pri opisu se je Kociančič, kot že povedano, osredo- točil na vzhodne predele Furlanije. Pregledal je preteklost Furlanov in Furlanije, prikazal je so- cialne in gospodarske razmere (kolonat), opisal šege in navade, omenil književno ustvarjanje in v prikazu jezika omenil sorodnost furlanščine z vlaškim oziroma romunskim jezikom. Omenil je razliko z govorom Bizjakov. Poudaril je zvestobo Avstriji, »naših« Furlanov, za razliko od nekdanjih beneških Furlanov, se pravi tistih, ki so bili do leta 1797 podaniki beneške države. Pri opisovanju Brd se je k Furlanom znova vrnil in pri tem opravil nekakšno psihološkoan- tropološko primerjavo med Furlanom in sloven- vec, MD, 185, str. 57. 14 Odgovor na nêkoja pitanja načelnikova od Stêpana Ko- ciančića. V: Arkiv ..., 2/1852, str. 404–406; Zgodovinske drobtinice po Goriškem pobrane v letu 1853. V: Arkiv ..., 3/1854. Str. 173–222 in 230–238; Odgovori na vprašanja družtva na jugoslavensko po- vesrtnico. V: Arkiv..., 3/1854, str. 259–309. 15 Branko Marušič, Il Friuli Goriziano nelle opere di Ste- fan Kociančič. V: Atti del congresso internazionale di liguistica e tradiziuoni popolari, Gorizia–Udine– Tol- mezzo, SFF, 1969, str. 171–179. Slovenska objava v: Branko Marušič, Primorski čas pretekli, Koper, Lipa, 1985, str. 266–279. 15 Članki IZVESTJE 12 • 2015 skim Bricem. Ugotovil je mnogo razlik in tako je bila njegova sodba o Furlanu neprizanesljiva, z naglaševanjem na primer Furlanove nepotrpežlji- vosti, vročekrvnosti in manjše odkritosrčnosti, ki jo sicer ima Slovenec. Kociančič daje prednost Slovencu. Da pa bi te sodbe omilil, je zapisal: »Omeniti pa moramo, da se ne more popolnoma določiti tukaj vse, v čemer se ločita Lah in Slovenec, ker ta dva naroda tu vkup prebivata, se mnogokrat med sabo v zakonu vežeta, in torej se razloček med obema vedno bolj zgublja.« Posebej je vredno opozoriti na Kociančičevo ugotovitev, da se Furlani težje od Slovencev nauče tujega jezika, da Slovenci iz okolice Gorice dobro govore furlansko, med Furlani pa le redko kdo pozna slovenski jezik. Ta Kociančičeva ugotovitev pa je bila ena temeljnih za razumevanje narodno- stnih razmer na Goriškem oziroma na ozemlju, kjer sta se srečevali romanska in slovanska jezi- kovna skupnost. Slovenci so s Kociančičem prispevkom prejeli dovolj informacij, da so spoznavali njih zahodne sosede. Poleg Slovencev so take podatke prispe- vali Furlani sami oziroma Italijani ter ob koncu stoletja dalje tudi Beneški Slovenci oz. pisci, ki so iz teh krajev izvirali. Nekateri izmed njih so dajali povratne informacije, se pravi, da so Furla- ne seznanjali s Slovenci (objave Francesca Muso- nija, jezikoslovca Bruna Guyona). Pomnožilo se je število objav v dnevnem pa tudi v strokovnem tisku. Vsega ni mogoče našteti, zato ostajamo pri izboru. V koledarju Lunari di Gurizza za leto 1858 je Giovanni Filli objavil povzetke iz v goriški fur- lanščini napisanega sodobnega anonimnega spisa o tolminskem kmečkem uporu leta 1713; obja- vljeni so bili z naslovom Il tumult dei Tolminoz nel 1713. V poslovenjeni in nekoliko dopolnjeni obliki je spis izšel v goriškem tedniku Domovina (1867). V tem časniku je učitelj na goriški realki Franesco Gatti leta 1867 objavil članek o zgo- dovini in geografi ji Furlanije. 16 Publicist France Zakrajšek, prav tako učitelj na goriški realki, je v 16 Friulsko (Zemljepisno-zgodovinska črtica). V: Domo- vina, 12. 3. 1867, št. 10, str. 42; 29. 3. 1867, št. 13. Isti avtor je objavil tudi članek o »križarski vojski« proti Kobaridcem leta 1331 (Domovina, 26. 4. 1867, št. 17, str. 69–70. furlanski jezik prevedel Prešernov sonet Življenje ječa ... (1877). 17 Iz furlanščine pa je furlanske pe- snike (Carlo Faveti, Gian Battista Gallerio, Pietro Zorutti,) v začetku 20. stoletja ponesrečeno pre- vajal Blazij Bevk. Že omenjeni Andrej Marušič je tudi napisal in objavil sonet v počastitev novega goriškega nadškofa Alojzija Zorna tudi v furlan- ščini. 18 S številnimi razpravami je v furlansko zgo- dovino posegel tudi Simon Rutar, na primer s prikazom slovenskih naselbin na Furlanskem, 19 v prevodu Ivana Trinka je izšel kot brošura Delle colonie slovene nel Friuli (Videm 1887). Francesco Musoni je želel v italijanščino prevesti Rutarjevo razpravo o pomembnosti Pavla Diakona za zgo- dovino Slovencev. Furlanske arhive so v drugi polovici 19. stoletja začeli obiskovati slovenski zgodovinarji. Mladega docenta univerze v švi- carskem Fribourgu Vladimirja Levca in Pier Sil- veria Leichta je družilo zanimanje za zgodovino furlanskega parlamenta. 20 O furlanščini in njenih povezavah s slovenščino je razpravljal jezikoslovec Karel Štrekelj. Med letoma 1892 in 1896 je v Go- rici izhajal časnik Il Rinnovamento, ki je italijan- sko javnost seznanjal z razmerami v slovenskem in slovanskem svetu. Ob veliki noči leta 1874 je Červinjan in Oglej obiskal v družbi prijatelja študent klasičih jezikov in sodelavec lista Soča Štefan Širok in napisal re- portažo Na Furlanskem, 21 v kateri je popisal pot in se zlasti zaustavil pri oglejski baziliki. Pohvalil je gostoljubnost gostitelja v Červinjanu (morda družina Lovisoni, iz katere je bila Elisa, soproga urednika in politika Viktorja Dolenca) in prispe- val kar nekaj vtisov o Furlanih. Vtisi so mestoma podobni tistemu, kar je opažal že Štefan Kocian- čič. Omenil je kolonski sistem, katerega »pogoji so krvavi«. Kmetu kolonu niso prizanašali, kar se je zlasti pokazalo tudi v »duševnem obziru«, 17 Preširen v furlanščini. V: Ljubljanski zvon, 2/1882, št. 2, str. 769. 18 Novice, 17. 10. 1883, št. 42, str. 338; Sot la nape, 38/1986, št. 3–4, str. 41–44. 19 Slovenske naselbine na Furlanskem. V: Ljubljanski zvon, 3/1883, str. 53–60, 122–128, 188–193. 20 Branko Marušič, Sosed o sosedu. Prispevki k zgodovini slovensko-italijanskega sožitja. T rst, ZTT-EST, 2012, str. 97–109. 21 Soča, 16., 23. in 30.4. 1874, št. 11–18. 16 Članki IZVESTJE 12 • 2015 zlasti v odnosu do izobraževanja, saj je celo šol- ski nadzornik v nekem furlanskem kraju vodji tržaške vlade/namestništva grofu Stadionu pred letom 1850 izjavil: »Kaj potrebujemo neki ljudskih šol; kar je kmečkih otrok naj ostanejo pri motiki in lopati, kar je premožnejših gosposkih, naj gredo v mesto, tm naj se šolajo; tukaj na deželi nemamo po- trebe nikakoršnih šol.« 22 Stadion, ki je veliko sto- ril za razvoj osnovnega šolstva, naj bi nadzornika odslovil. Furlanski kmet (colono) naj bi bil prav zaradi razmer, v katerih živi, (»neusmiljene nečlo- veška odvinost«), pokvarjen. Širok je pri tem še prerokoval, da bo »to žalostno, duševno in telesno stanje furlanskega kmeta povzročilo velikansko soci- jalno vprašanje v naši deželi. Bog daj, da pri tem le krvavih nasledkov ne bilo.« Opazoval je tudi pona- šanje Furlanov, kar se mu je ponudilo pri maši v oglejski baziliki. Ugotavljal je, da so Furlani po- božnejši od Slovencev, kar si je razlagal z »bolje ko je ljudstvo nezavedno, bolje ko je ljudstvo odvisno; tem prej pričakuje pomoči od drugod, in s tem višo veljavo prepisuje ostankom starih svetnikov«. Po vo- lji mu je bila tudi noša Furlank; njih obrazi so prijetni in niso taki, »ki vzbujajo poželjivost in poltnost, ampak to so popolnem klasični obrazi, in dozdevalo se mi je, kakor bi videl vsaj nekaj sledu rimskih matron«. 23 Štiri leta za Širokom se je nepodpisani dopi- snik javil iz takrat še avtrijskega Bračána (Brazza- no). Do Furlanov je bil bolj neobziren in tudi v zgodovinski zmoti. Na večer vseh svetih leta 1878 je odšel na vaško pokopališče na griču Sv. Jurija, odkoder mu je pogled na furlansko »čarobno ra- van, katero kinčajo mikavni darovi tukajšnje na- rave« priklical spomin na čase, ko je tod »rodila slovenska hči slovenske sinove, kjer je slovenskemu očetu zatisnil oči slovenski sin, in kjer so oča in mati učili slovensko molitev otroke svoje; tu v tej krasnej deželi, katera je bila v onem srečnem času še dom majke Slave – tu je zaléga zdaj furlanska, zaléga ljudstva, ki je prazno, brez pomena in koristi v zgo- dovini, isto i tako sovražno sosedu Slovencu, kate- rega mora srce boleti pri pogledu na tacega soseda, in ko se njegovej nepomenljivosti in hvale prepisuje, kakor tisočkrat več zaslužnejemu Slovencu.« 24 Me- 22 Soča, 16. 4. 1874, št. 16, 23 Soča, 23. 4. 1874, št. 17. 24 Slovenski narod, 7. 11. 1878, št. 256. sec dni zatem se je neznani dopisnik iz Bračana znova oglasil. 25 Opisoval družbene razmere v Fur- laniji. Začenja kritično z ugotovitvijo, da je Fur- lanija s svojimi prebivalci meglena podoba vre- dnih narodov. Navaden Furlan ne pozna pravega blagostanja, prav zaradi kolonata: »Bodi si letina še tako dobra, naj iz njegovih tla leto še toliko prire- di, kar bi druzega naroda kmeta osrečilo – Furlan ostane revež, odvisen služabnik košatemu svojemu gospodarju. Kar on v potu svojega obraza stori, ne dela zase; kar on seje, ne gre iz njegove žitnice, niti iz njegove kleti, ne v njegova lastna tla, in kar tla in božje solnce obrodi, ne gre v njegovo shrambo. – Potrebnega za njegovo in življenje njegove družine, dá mu, kot plačilo hlapcu, prevzetni gospodar grof ali kaj enacega, kateri se v svitlih ekvipažah vozi mimo trpečega in trpeče družine v njegovem vrtu in polji. Od tega, ali iz te desetine, katero mu vrže iz mej prstov magnat, mora si kupiti vsega, kar v nje- govej zemlji ne zraste, in zlasti oblačiti se. – Zato je prisiljen prodajati mnozega izmej zemljišnih pridel- kov, ter le po tej poti odpreti vrata denarju v hram kjer živi, kateri pa le redko dohaja, posebno, ako je letinja slaba. Davkov seveda ne trebuje plačevati Furlanu, ker je sluga. Čuditi se nij ravno, videti furlanske- ga prostaka v slabej, ubožnej obleki in opankami z lesenimi podplati – usnje je drago – iti od doma in domov, ker fi nancijalno stanje njegovo, zidano je v pesek.« Pisec ugotavlja, da je najbolj običajna Furla- nova jed polenta. Koruza mu rodi dvakrat letno, celo leto pa ne okusi mesa. Tak način življenja »ne barva lic rudeče in ne greje mnogo krvi. Od tod prihaja, da je ljud [človek] večinoma prstene lične barve in tudi grozno len za delo. Lepih obrazov vidiš mej moškimi malo. Jedino čudesno je, da se mej nežnim spolom mnogo zares lepotičic zagleda, katerih zalo vrezani obrazni lineamenti in vitka, proporcijonirana životna rast nehote sinu majke Slave k priznanju sili [....] Pri vsej tej mizeriji se čuti pa Furlan prav zadovoljnega s soboj, ker ne čuje in ne vidi boljšega in neizve; le, če čuje katerikrat kje o boljšem stanji kmeta in o večjej prostosti, zapo- zna se mu v obrazi, da je notranje nezadovoljnost se mu vzbudila; a kljubu temu, da si marsikdo vzame pogum poiskati si kje drugje boljše sreče, pripelje ga 25 Slovenski narod, 11. 12. 1878, št. 285. 17 Članki IZVESTJE 12 • 2015 ravno tisti pot zopet nazaj domov, po katerem je od- šel meneč, da fortuni v naročje. (Iz Bosne se uže šte- vilno zopet vračajo). Učenosti, ali umetnosti sploh je v Furlanijo pot zazidan; inteligenca spi: šol, katere, akoravno sploh italijanske, moral bi iskati jih z Di- ogenovo svetilnico. Mej tem pri nas na Slovenskem v cerkvi vse roke peroti imajo, se pride tu le redkokrat na tak sled, priprostega kmeta tu otrok le malokdaj črke pozna. Društva Furlan ne pozna nikakoršnega, dasi društvo edino dostikrat pripomore za napredek omike o narodu. V poletnih večerih vidiš le fante in dekleta Furlane v mnozih vrstah, držeče se za paz- duho črez celo cesto sprehajati in peti narodne svoje. Zato pa, ker je Furlanu pravo društveno življenje in višja omika tuja stvar, in nij za višje podvzetje, bodi si v fi zičnem ali moralnem obziru – ostane zabit te- pec, kar pa najbolj pokaže, ako izjemno kedaj dobi božje kaplice v glavo. Dasi se namreč tu mnogo vina pridela ga priprosti kmet le v krčmi in za drag denar piti more, iz zgoraj navedenih zrokov.« T aki vtisi o Furlaniji in Furlanih so ohranjeva- li pri slovenskih sosedih poseben odnos, pri čemer so Slovenci na Goriškem gradili in utrjevali svojo narodnostno ter državljansko samozavest zlasti na primerjavi slovenskega in furlanskega podeželja. V tem so Slovenci spoznavali svojo veliko pred- nost: »V Gorici med Lahi ni nikakega kulturnega delovanja – pač pa največ analfabetov v deželi. [...] V Furlaniji je seveda še slabše. Ljudstva je docela neizobraženo, par konterjev[grofov] ga drži v krem- plih in dobe se povečini tako nevedni Furlani, da niti svoje narodnosti ne poznajo. 'Jo soj to dešk', reče Furlan, če se ga vpraša po narodnosti.« 26 Med vsem tem delovanjem, ki ga je vodi- la predvsem želja po poznavanju soseda, pa je imelo sožitje tudi drugačno podobo. Bilo je po- gosto tudi polno nemira (časopisne polemike, parlamentarne razprave, cestne manifestacije in drugačne oblike obračunavanj), ki so ga ustvar- jala burna soočanja, povezana z uveljavljanjem in uresničevanjem političnih in vseh drugih družbe- nih programov, ki so bili tako pri Slovencih kot 26 Učiteljski tovariš, 23. 3. 1906, št. 13. Sem Nemec, od- govarja Furlan in pri tem misli na državljanstvo. T ako je tudi mogoče razumeti reklo, Furlani bodo postali nekoč morda Nemci, toda Slovani nikdar (»Nustris Furlans a sarin forsi un volte T edescs ma Sclas in eterni mai«, v svo- jem članku Slovenci in Furlani (Slovenec, 5. 12. 1917, št. 279) ga je zapisal Josip Balič. Furlanih/Italijanih različni in so si nasprotovali. Nesporazumi so temeljili na nepoznavanju in ne- priznanju programov za uresničevanje narodne ideje pri Furlanih/Italijanih kot pri Slovencih. Pri tem pomislimo na program zedinjenja Italije (risorgimento) in na program Zedinjene Sloveni- je. Neskladje se je pokazalo tudi pri razumeva- nju razmerja med mestom in okolico/zaledjem in obratno med okolico/zaledjem in mestom. Na Goriškem se temu soočanju pridruži tudi navskrižje med hribovitimi in pasivnimi predeli dežele, kjer žive Slovenci, in bolj bogato in zato z davki bolj obremenjeno furlansko ravnino. To razmerje se je najbolj pokazalo v goriškem de- želnem zboru, v katerem se že od njegovega de- lovanja dalje odvijale razprave ki se na slovenski strani skozi desetletja niso spremenile: »Furlanija je majhen, ali jako lep del naše dežele. Če pogle- damo na zemljevid Goriško-Gradiščanske, se ta majhen del kar zgubi vidu, ali vendar so skrbi zanj več kakor pa za obširni slovenski del. Vzrok temu tiči pač zopet le v premoči Lahov v našem deželnem zboru.« 27 Svoj delež je prispevalo tudi razmišljanje o zgodovinskih in nezgodovinskih jezikovnih in narodnostnih skupnostih in nazadnje, a ne kot zadnje, tudi in predvsem problem jezika, o čemer smo že govorili. Obojestransko poznavanje furlanščine/itali- janščine in slovenščine ali dvojezičnost bi imelo zelo trdno združevalno moč, kar more veljati tudi še danes. Ves preplet teh različnosti in skupne- ga pa je vendar ustvarjal človeška srečanja, tudi taka, iz katerih so izšli pesnik Alojz Gradnik, sli- kar Veno Pilon, arhitekt Marko Pozzetto, nadškof Andrej Jordan in drugi. Slovensko-furlanski/italijanski sožitveni mir in obenem nemir je bil stalnica, ki je zlasti od leta 1848 dalje dobivala politične prizvoke in prvine. Polemične tone so vnašali dogodki, povezani s krajevnimi in mednarodnimi političnimi razme- rami. Leta 1858 je pozornost Slovencev zbudila knjiga Prospera Antoninija Il Friuli orientale (Mi- lano 1858), ki naj bi s toponimom Vzhodna Fur- lanija nadomestila uradno ime Goriška ali redkeje rabljeno ime Posočje. Toponomastične razprave so bila pogosta vsebina časopisnih polemik. 28 Po- 27 Soča, 15. 5. 1900, št. 57. 28 Pravicoljub, Italijani in Slovani. V: Soča, 25. 1. in 1. 2. 18 Članki IZVESTJE 12 • 2015 seben problem je bilo razmerje med avstrijskimi («našimi«) Furlani in cesarstvom, katerega poda- niki so bili. Tako se je tudi leta 1878, ko naj bi Italija dobila nove vzhodne meje, pokazala nee- notnost Furlanov, zlasti avstrijskih, do problema zedinjevanja Italije in možnosti, da bi bila celotna Furlanija vanjo vključena in izločena iz avstroogr- ske skupnosti. Problem je imel svojo življenjsko moč do konca prve svetovne vojne, ko habsbur- ške države ni bilo več, a tlel je še dalje in ni pov- sem ugasnil ter je nato doživel uresničitev z itali- jansko ustavo (1948) določeni deželi s posebnim statutom, v Furlaniji- Julijski krajini. V 19. stoletju so furlansko govoreči svojo identiteto vezali na rabo jezika, vse ostalo, kar je tudi soustvarjalo identiteto neke skupnosti pred- vsem pa naroda, je imelo italijanski narodnostni značaj. Drugače, bolj enovito, je bilo in je še ve- dno pri Slovencih. Na anketno vprašanje, kaj po- meni biti Furlan, je septembra 2012 zgodovinar Ferruccio Tassin odgovoril: »Biti Furlan pomeni zame predvsem poznati jezik in se zavedati svojega okolja (pokrajine, življenjskih ritmov, tradicij, na- čina prehranjevanja, navad in zgodovine. Seveda pa ne moremo govoriti o neki etnični čistosti, ker ta ne obstaja.« 29 Naj se za konec spomnim na don Guida Ma- gheta. Ko sva ga s T omažem Pavšičem sredi osem- desetih let preteklega stoletja obiskala v župnišču v Brazzanu, sva ga zmotila pri prebiranju knjige esejev slovenskega pesnika Cirila Zlobca. Knjiga 1878, št. 4 in 5. 29 Vlasta Križman, Furlanska identiteta. Diplomsko delo. Univerza v Novi Gorici, Fakulteta za humanistiko, Nova Gorica 2013, str. 75. je bila pisana v slovenskem jeziku. Don Maghet je to zmogel. Poznavanje Furlanije in Furlanov se je zadnja desetletja pri Slovencih močno povečalo zlasti z objavami družbenopolitične ter s prispevki jezi- koslovne (objave Mitje Skubica, Marijana Bre- clja, Danile Zuljan Kumar), zgodovinske (Peter Štih, Silvester Gabršček), etnološke (Milko Mati- četov) in umetnostnozgodovinske vsebine (Emi- lijan Cevc, Borut Uršič). V njih se Furlanija raz- poznava neposrednim in posrednim potom, na primer v razpravi Saše Žabjak Scuteri Furlani na razpotju, 30 v Primoža Sturmana pregledu Furlan- ska književnost, 31 v objavljenem diplomskem delu Vlaste Križman Furlanska identiteta (Nova Go- rica 2013) in s svojimi slovenskimi jezikovnimi povezavami zlasti v Mitje Skubica študiji Roman- ske jezikovne prvine na zahodni slovenski jezikovni meji (Ljubljana 1997). Obsežna zbornika Dobro- došli v Furlaniji (Udine/Viden 2003) in Slovenia. Un vicino da scoprire (Udine 2003) je ob svojem osemdesetem letnem kongresu v Ljubljani (21. 9. 2003) izdalo Furlansko fi lološko društvo). In dovolite mi ni še ta jezikoslovni postscrip- tum! Ko me je moja nona kot otroka kaj vprašala in sem ji namesto lepšega prosim odgovoril kaj, da bi vprašanje ponovila ali ga obrazložila, mi je pouče- če odvrnila: »Kaj cai je polž po laško/furlansko.« 30 Goriški letnik, 12–14, 1985–1987, str. 205–227. 31 Sodobnost 73/2009, str. 537–543.