Medij Mestne občine Ptuj, leto XXVI, številka 4, 30. APRIL 2020 Poštnina plačana pri pošti 2250 Ptuj Kako je koronavirus Kako je koronavirus zarezal v naše življenje? zarezal v naše življenje? Delovanje institucij Delovanje institucij v izrednem obdobju v izrednem obdobju 25 LET Nuška Gajšek, županja Mestne občine Ptuj Izdajatelj: Mestna občina Ptuj. Naslov uredništva: Mestni trg 1, Ptuj, ISSN 1318-8550. Odgovorna urednica: Barbara Ferčič, telefon: 748 29 20, e-pošta: barbara.fercic@ptuj.si. Uredniški odbor: dr. Štefan ČELAN (Lista dr. Štefana Čelana), Matevž TOPLAK (Ptuj je naš), Črtomir POTOČNIK (Levica), Peter PRIBOŽIČ (NSi), mag. Sonja PURGAJ (SD), Andreja ROJKO (SDS), Jožica TEŽAK (DeSUS), Nataša VUK (ZA Ptuj) in Anja ZELENIK (Lista Andreja Čuša). Sodelavci: Mateja Tomašič, Bronja Habjanič, Boris Voglar, Črtomir Rosić, Črtomir Goznik. Uredništvo si pridržuje pravico krajšanja prispevkov in spremembe naslovov. Oblikovanje in priprava za tisk: Vejica, Rado Škrjanec, s. p., tel.: 041 684 910. Tisk: Evrografis, Puhova ulica 18, 2000 Maribor, e-pošta: repro@grafis.si. Dostava: Pošta Slovenije. Oglaševanje: Agencija LOTOS, d. o. o., Marketinško-medijski center, tel.: 02 741 71 20, gsm: 041 283 694, e-pošta: lotos.ptuj@siol.net. Na podlagi zakona o DDV sodi Ptujčan med proizvode, za katere se obračunava DDV po stopnji 9,5 %. Naklada: 9200 izvodov. Ptujčan v elektronski obliki je dostopen na www.ptuj.si/ptujcan. Fotografija z naslovnice: Življenje na Ptuju med epidemijo koronavirusa Avtor: Črtomir Goznik str. 14 POMOČ LJUDEM Rdeči križ nepogrešljiv v izrednih časih str. 6 IZ MESTNE HIŠE Delo občinske uprave med epidemijo str. 22 POMOČ LJUDEM Ars Vitae: pomoč uporabnikom str. 9 ZDRAVSTVO Zdravstvo na Ptuju v času koronavirusa Foto: Stanko Kozel str. 27-28 LOKALNI PONUDNIKI Podprimo naše podeželje Naslednja številka izide v petek, 29. maja 2020. PTUJČAN 25 LET 1995-2020 Drage Ptujčanke, cenjeni Ptujčani. Posebnost časa, v katerem smo, pred nas postavlja nove izzive. Neobičajnost vsakdana in sprememba okoliščin kažeta tudi na to, da bodo to leto državni prazniki obeleženi drugače, kot smo vajeni. Zaradi nove realnosti tudi dan upora proti okupatorju in praznik dela na ža- lost ne bosta pospremljena z druženjem in pogovori z znanci, ki jih morda srečamo samo ob tej priložnosti; ne bosta pospremljena s proslavami, ne bo tradicionalnih pohodov; tudi kresov ne bomo prižigali. A to ne pomeni, da bodo ti dnevi manj pomembni pri ohranjanju spomina, čemu so posvečeni. Slovenci smo si vse pravice, ki jih imamo, izborili. Nikoli nam nič ni bilo podarjeno, za vse smo trdo garali. Boja smo vajeni. Zgodovina priča, da smo močnejši in kos vsem izzivom, ko smo povezni in strpni do raz- ličnosti ter enotni v odgovornosti. Tudi danes, ko se soočamo s povsem neznanim in tako zelo nenavadnim izzi- vom, bomo uspeli, v kolikor bomo – tako kot že neštetokrat do sedaj – strnili svoje vrste in si pomagali. Požrtvovalnost, srčnost, delavnost, solidarnost, to- varištvo ... Vrednote, ki odlikujejo naš narod, so enkratne. Včasih malo zaspa- ne, a vedno budne, ko je čas. Zato se prihodnosti ne bojimo. Težki časi, kot je današnji, nas učijo in krepijo. Hvala vsem za odgovorno držo, za spoštovanje drugega in za vso požrtvovalnost, ki jo je terjala sprememba ustaljenega vsakdana. Slogo in moč, ki jo kažemo v zadnjih tednih, bomo potrebovali tudi naprej. Zagotovo se bomo naučili nove realnosti in sobivanja v spremenjenih pogojih, ki bodo ostali, ko se tudi ta del naše zgodovine konča. Čestitke ob prazniku in smelo v nov dan. Z iskrenim VSE BO DOBRO! Nagovor občankam in občanom ob prazniku 3 ŠTEVILKA 4, APRIL 2020 UVODNIK Slovenci smo bili v zgodovini že večkrat pred veliko izkušnjo, enako velja za Ptuj- čane. Med nas se je tokrat naselil virus, ki ne izbira. Najprej so ga mnogi ignorirali, saj je bil tam daleč, ko je prišel med nas, so nam trdili, da je nevaren le za starej- še, zdaj pa nam sporočajo, da je lahko usoden tudi za mlajše. Ni pomembno, ali si mlad ali star, reven ali bogat, levi ali desni, dobi ga lahko vsak. Moramo se zavedati resnosti virusa in svoje življenje prilagoditi novim razmeram. Osebne sti- ke bomo spremenili ali zamenjali s stiki na družbenih omrežjih. V našo zavest vstopa spoznanje, da bo novi koronavi- rus menjal številna naša ravnanja. S spremembo stanja ogroženosti v dr- žavi, ko je bila razglašena epidemija, je prišlo do potrebe po aktiviranju štaba Civilne zaščite Mestne občine Ptuj. Ko- ordinacija vseh aktivnosti poteka prek poveljnika štaba, po potrebi pa se vklju- čujejo tudi drugi člani štaba in druge podporne službe. Člani štaba v skladu z usmeritvami pokrivajo vsak svoje po- dročje. Zelo aktivno je področje oskrbe občanov s strani članov in prostovoljcev Rdečega križa in Karitas, saj je to podro- čje zelo obremenjeno že v rednem času, medtem ko je situacija epidemije obseg nalog samo povečala. Težišče strokovnih ukrepov v boju proti virusu je na zdra- vstvu, težišče varnosti pa na vseh obča- nih. Če občani ne bi upoštevali strokov- nih navodil, bi prišlo do še večjih težav, ki bi se lahko končale z velikim številom okuženih, rušenjem zdravstvenega sis- tema in posledično z velikim številom žrtev. Županja Nuška Gajšek sodeluje s povelj- nikom in člani štaba CZ, redno spremlja stanje, se s strokovnimi službami odziva na potrebe občanov, predlaga in spreje- ma ukrepe, ki so potrebni za zmanjšanje socialnega stika in povečanje naše var- nosti. Prilagoditi življenje novim razmeram mag. Janez Merc, poveljnik štaba CZ Mestne občine Ptuj Foto: Črtomir Goznik Vse so nas najbolj prizadeli ukrepi, ki omejujejo zbiranja in potovanja ljudi. Ker je bilo zelo težko spremeniti stare navade, hkrati pa imamo različen prag tolerance do vsega, kar je omejeno, je prihajalo do številnih težav. Občani imajo svoje prijatelje tudi zunaj občine prebivanja, in ti jim zagotavljajo oskrbo, prevoz do specialista ali psihološko pod- poro. Do zdaj beležimo na območju MO Ptuj dva primera okužbe z novim koronavi- rusom (vir: NIJZ), kar pomeni, da je sta- nje nespremenjeno že od začetka marca. Omejeno druženje in gibanje sta v veljavi od sredine marca, in od takrat se je naše življenje spremenilo. Parkirišča so polna mirujočih avtomobilov, ulice so prazne, zaprte so kavarne in večina trgovin, usta- vljena sta javni promet in kulturni utrip mesta. Vse več ljudi je opremljenih z ma- skami, v trgovinah ni več gneče, police so dobro založene, prva panika in strah pred pomanjkanjem sta se polegla. Pojavlja se vprašanje, kaj bo prinesel čas, kdaj bomo spet živeli kot nekoč. Korona- virus ni spremenil zgolj našega sedanjega življenja, ampak bo vplival tudi na bodo- če življenje. Marsikje nas je potisnil v ob- jem novih tehnologij, ki so bile v večini do zdaj predrage ali nepotrebne. Marsi- kje bo delo na domu zmanjšalo stroške dragega najema poslovnih prostorov, stroške prihoda na delo in vseh tveganj, delo preko videokonferenc bo zmanjšalo stroške potovanj in podobno. Pred nami bodo morale biti nove rešitve, zavedanje, kako živeti s koronavirusom, in ne naza- dnje vedenje, da lahko pridejo tudi drugi virusi in nesreče. Na vse to bomo morali biti bolj pripravljeni, kot smo bili na ko- ronavirus. Kuge so bile nekoč nesreče revnih, danes smo v sodobnem svetu vsi tako omreženi, da jim bo težko uiti. Ve- lja pa pravilo, da se bomo o naši varno- sti morali več učiti in tudi narediti. Naša Nuška Gajšek, županja Mestne občine Ptuj: »Za to, da smo na Ptuju uspešno za- jezili širitev virusa, se je treba poleg vseh naštetih strokovnih služb in prostovoljcev še posebno zahvaliti občankam in občanom, ki so ukrepe in pozive vzeli z vso resnostjo in od- govornostjo ter kljub nevšečnostim in korenitim posegom v ustaljeni ritem vsakdana svoje navade žrtvovali za skupno dobro. Vsem vam gre velik HVALA! Povezani zmoremo! Ostani- mo zdravi.« varnost je v naših in drugih rokah, vsak lahko naredi največ, če poskrbi zase, ker bo s tem poskrbel tudi za druge. Prosim vas, da v teh dneh ob izogiba- nju okužbi skrbite predvsem za duševno zdravje in se ne prepuščate slabim mi- slim. Živite optimistično. Počnite tisto, česar do zdaj niste mogli ali za kar vam je zmanjkalo časa. Bodite s svojimi najbliž- jimi. Če ne morete brez službe, z deloda- jalcem poskrbite za vse nujne preventiv- ne ukrepe zaščite pred okužbo. Virus bo prej ali slej premagan in ponovno bomo zaživeli svoje življenje, ki pa verjetno ne bo nikoli več takšno, kot je bilo pred tem. 4 P T U JČ A N • 25 LET • 1995-2020 AKTUALNO Foto: Črtomir Goznik Koronavirus in življenje na Ptuju Barbara Ferčič Zadelo nas je kot strela z jasnega. Koronavirus je zelo po- segel v naše življenje in ga spremenil čez noč. Veliko ljudi je moralo zapreti svoje dejavnosti, veliko jih je v izolaciji ostalo samih, in kolikor je v naši, vaši moči, jim vsaj malo olajšamo vsakdanjik. Najranljivejše skupine zahtevajo posebno skrb in prav je, da zanje kot družba poskrbimo skupaj, premišljeno in učinkovito. Predvsem pa spoštljivo. Koronavirus je hočeš, nočeš prinesel novo realnost. Oseb- ni stiki so omejeni na minimum, potovanja niso več samo- umevna, javni prevoz je zastal, lokali so zaprli vrata, ulice so prazne, zdi se, kot da je življenje pritisnilo pavzo. Toda v vsem tem ljudje nismo pozabili na človečnost. Slišimo stisko soseda in mu ponudimo roko, tudi Civilna zaščita MO Ptuj in ostale organizacije, prostovoljci so tukaj na voljo za vas. Izredna številka Ptujčana, ki je pred vami, prinaša prav to – kako se je življenje v Mestni občini Ptuj spremenilo zaradi epi- demije in kako v teh časih delujejo institucije, zavodi in druge organizacije. Objavljamo tudi pomembne telefonske številke, če potrebujete različne oblike pomoči; ter seznam lokalnih ponudnikov, ki jih v tem času še bolj podprimo in izberimo domače izdelke. S skupnimi močmi nam bo uspelo. 5 ŠTEVILKA 4, APRIL 2020 AKTUALNO Med resnično solidarnostjo in politikantstvom dr. Štefan Čelan Vsi tisti, ki zaplete okrog obstoja in razvoja naše bolnišnice poznamo nekoliko podrobneje, pa vemo, da se za vsemi tako imenovanimi navideznimi dobrimi nameni najverjetneje tla- kuje pot v pekel. Najprej si zastavimo nekaj logičnih vprašanj. Zakaj se je mini- ster odločil in je na pomoč poklical ravno ptujsko in brežiško bolnišnico? Ali minister res ne ve, da imajo za sprejem takšnih bolnikov vse ustrezne prostorske in kadrovske pogoje ter opre- mo zgolj štiri bolnišnice v Sloveniji: UKC Ljubljana, UKC Ma- ribor, Celje in Golnik? Ali je morda minister bil z enako pro- šnjo v matični bolnišnici v Murski Soboti zavrnjen in tega ni javno povedal? Zakaj minister ni vzpostavil komunikacije z lo- kalno oblastjo in si tam pridobil ustrezne informacije o obsto- ječem načrtu ravnanja z obolelimi, ki so ga izdelale strokovne institucije v naši občini in bi mu lahko bil v veliko pomoč pri njegovih namerah? Zakaj mister ni javno povedal, da je imel pripravljeno odločbo o popolnem preoblikovanju ptujske bol- nišnice iz splošne v negovalno in s tem selitev vseh programov s Ptuja v Maribor? Ali je normalno, da sprejemaš interventne zakone, kjer zdravim ljudem preprečiš delo in gibanje med ob- činami, nato pa v občino, ki dosledno izvaja zakonske predpise in praktično nima obolelih, pripelješ obolele občane iz druge občine, ki nikoli ni gravitirala v tvoj zdravstveni okoliš? Ali je normalno, da vsak dan preko vseh možnih medijev prikazuješ množice mrtvih in ob tem navajaš še število mrtvih zdravnikov, nato pa se čudiš, zakaj je tudi tvoje stanovske kolege strah pred morebitno okužbo? Vsa ta in tem podobna vprašanja jasno kažejo, da za vsem tem početjem ni na prvem mestu solidarnost do obolelih, ampak prikriti poskusi centralizacije zdravstvenega sistema v Slove- niji. Sedanji minister gospod Tomaž Gantar me je že v času mojega županovanja, ko je opravljal funkcijo ministra v teda- nji vladi, prepričeval, da Ptuj in Brežice ne izpolnjujeta pogo- jev za status regionalne bolnišnice. Na njegovo vprašanje, ali bom v primeru morebitne hude bolezni sam poiskal najboljšo bolnišnico, sem mu odgovoril pritrdilno. Kljub temu pa se niti tedaj niti sedaj ne strinjam, da je takšne bolnišnice možno za- gotoviti zgolj v velikih mestih. Moj tedanji in sedanji predlog je, da je treba v vsaki mestni občini imeti regionalno bolnišnico, ki pa se vsaka odlikuje po svoji vrhunskosti na posameznem področju. V enem mestu so vrhunski srčni kirurgi, v drugem vrhunski ortopedi, v tretjem vrhunski pediatri itd. Ob tem pa te bolnišnice morajo biti sposobne enako kvalitetno obravnavati večino bolnikovih težav. Nadalje sem prepričan, da gospod minister zelo dobro ve, da ustrahovani ljudje na svet in dogajanje okoli sebe gledajo skozi filter lastnega egocentrizma. Sveta in dogajanja v njem prestra- šena oseba ne vidi takšnega, kakršen je v resnici, ampak ima o njem polno predsodkov in strahov, ki mu onemogočajo, da bi celovito razumel resnično stanje in okoliščine. Zato je izje- mno pomembno, da najbolj odgovorni ljudje v državi takšno situacijo razumejo in pred kakršno koli odločitvijo in iskanju rešitev za probleme dobro proučijo, kakšne predsodke, dvome, čustvene reakcije sodbe itd. lahko povzroči njihov predlog za reševanje določenega problema. Od ministrov je torej upravi- čeno pričakovati, da težijo k čim bolj popolnemu razumevanju dejanskega resničnega praktičnega stanja okoliščin, kar vklju- čuje tudi razumevanje ljudi in njihovega umskega stanja, ko z njimi sodelujemo. Na podlagi videnega in slišanega ter kopice nepojasnjenih od- govorov na zgoraj zastavljena vprašanja se Ptujčani težko spri- jaznimo s krivicami, ki smo jih deležni tako s strani ministra kakor tudi s strani medijev in civilne družbe. Svojo solidarnost za ohranjanje kakovostnega zdravstva smo v primerjavi z dru- gimi bogatejšimi centri že neštetokrat izkazali. Zadnji primer zbiranja sredstev za dokončanje urgentnega centra je lep zgled solidarnosti, ko smo v večini Ptujčani iz lastnih žepov donira- li sredstva za gradnjo objekta, ki bo reševal življenja mnogim ljudem, ki ne živijo v naši občini. Bojim pa se, da je vse skupaj zgolj prefinjena politikantska igra z namenom javnega linčanja zdravstvenega osebja in lokalne politike na Ptuju in v Brežicah, ki jo bodo jutri lahko izkoriščali za ukinjanje statusa regionalne bolnišnice. Spoštovani gospod minister, le upati je lahko, da vaši dobri nameni niso tlakovali poti v pekel zdravstvenemu sistemu na Ptuju in njegovi okolici. Neljubi dogodki, ki smo jim bili priča ob reševanju krizne situ- acije, povezane s koronavirusom v domu starejših občanov iz občine Ljutomer, mi ponovno dokazujejo, da še kako drži pregovor, ki pravi, da je vsaka pot v pekel tlakovana z dobri- mi nameni. Površnemu opazovalcu, ki je spremljal zgolj eno- stranski medijski linč, ki so ga uprizorili najvidnejši slovenski mediji, verjetno res ni jasno, zakaj sta ptujsko zdravstvo in politika odreagirala na tak način na ministrov predlog o selitvi okuženih s covidom-19 v našo občino. 6 P T U JČ A N • 25 LET • 1995-2020 AKTUALNO / IZ MESTNE HIŠE Delo občinske uprave med epidemijo Občinska uprava je ves čas, odkar je fizično zaprta za stran- ke, vsak dan na voljo občankam in občanom, ki potrebujejo pomoč. Občani, ki so oboleli, so v domači oskrbi, nimajo pomoči svojcev in nimajo možnosti oskrbe s hrano in drugimi nujnimi zadevami (zdravila ...), lahko za pomoč vsak delovni dan med 8. in 15. uro pokličejo na telefonsko številko 02 748 29 13 ali pošljejo elektronsko pošto na naslov janja.zorko@ ptuj.si, kjer v sodelovanju z OZ RK Ptuj urejamo najnujnejše. Janja Zorko, mag. Janez Merc V času epidemije se s telefonskimi klici na občinsko upravo obračajo predvsem starejši občani glede informacij o možnosti dostave prehranskih izdelkov iz trgovin, dostave toplega obro- ka ter zdravil iz lekarne. Med epidemijo so pomoč na občinsko upravo ranljivejšim skupinam izrazili številni prostovoljci iz Rdečega križa Ptuj, iz Stičišča nevladnih organizacij Podravja, Kluba ptujskih študentov, posamezniki in sodelavci iz občinske uprave MO Ptuj, ki so jim dostavljali prehranske pakete ter jim ponujali materialno in psihosocialno pomoč. V tej akciji so na pomoč priskočili številni drugi prostovoljci, za kar se jim iskre- no zahvaljujemo. Za najranljivejše skupine otrok v osnovnih šolah smo zagotovili dodatne prehranske pakete. Prav tako smo v tem času s pomo- čjo prostovoljcev zagotovili brezplačno varstvo otrok na domu ter posredovali pri ponudbi za ponujanje brezplačne pomoči iz tujega jezika za osnovnošolce. Občani so v tem času želeli pridobiti informacije o možnosti iz- dajanja potrdil o prehodu v drugo občino, o prijavi spremembe začasnega prebivališča, o možnosti dostave zaščitnih mask ipd. Naloge varstva v času epidemije koronavirusa so zelo obse- žne, saj je občina morala poskrbeti za zaščito dela in procesov v sami upravi, hkrati pa prevzeti koordinacijo nalog zaščite in reševanja ter zagotoviti pomoč občanom. Brezkontaktno poslovanje občinske uprave Pri organizaciji dela uprave smo morali zagotoviti pogoje za varnost, pri čemer je bilo treba preprečiti vnos okužbe v objekt. To smo naredili z uvedbo brezkontaktnega poslovanja, z zapi- ranjem mestne hiše in z reduciranjem delovne sile. Pri brezkon- taktnem poslovanju smo okrepili delo preko telekomunikacij, z neposrednih stikov smo prešli na nekontaktno poslovanje in povečali aktivnosti pri higieni dela. Pri reduciranju delovne sile in določanju pravil notranjega ravnanja smo izvajali ukrep, ki določa pogoje zbiranja. S tem smo zavarovali tako ljudi, ki so šli na čakanje, kot tiste, ki so ostali v službi zaradi nujnih potreb. V službi je bilo manj ljudi in s tem manj možnosti za vnos okužbe. Foto: Črtomir Goznik 7 ŠTEVILKA 4, APRIL 2020 AKTUALNO / IZ MESTNE HIŠE Pri koordinaciji dela smo bili v stiku z vsemi službami, ki delajo na področju zdravstva, varstva starejših, javnih služb, oskrbe preko RK, Karitas, Ars Vitae, zaščite in reševanja ter številnimi dejavnostmi in društvi. S temi službami smo zbirali potrebe po zaščitni opremi, se opredeljevali o pristojnosti in načinu delitve zaščitne opreme in tudi delili zaščitno opremo. S temi službami smo spremljali, kako potekata pomoč in oskrba občanom. Pomoč občanom z mrežo sodelavcev Pri pomoči občanom smo skrbeli, da imamo vzpostavljen sis- tem in s tem mrežo sodelavcev, za katere moramo zagotoviti zaščitna sredstva in opremo. Da so ti sodelavci vedno na razpo- lago in da so pri delu najboljši. Da bodo ustrezno pomoč dobili vsi, ki so do nje upravičeni. Ker je stanje oskrbe v občini že v rednem času obremenjeno z vrsto potrebami občanov, se situ- acija zaradi epidemije še poslabša. Tukaj imamo na eni strani tiste, ki to pomoč še bolj potrebujejo, ter tiste, ki bi radi izkori- stili nesrečo v svojo korist. Občani so lahko tako klicali na posredovane številke na občino, kjer so jih sprejeli prijazni sodelavci. Prav tako so občani iskali pomoč pri tistih zaupnikih krajevnih organizacij RK in Karitas ter drugih humanitarnih društev, ki so te vezi oblikovali že v prejšnjem normalnem stanju. Na občinski upravi smo zraven klicev občanov po pomoči, ki jih je bilo več kot 200, zbirali po- datke o prostovoljcih, ki bi bili pripravljeni pomagati občanom. Tisti, ki so potrebovali pomoč in so do nje upravičeni, so jo tudi dobili. Še več, nekateri so pomoč prostovoljk RK in Karitas ko- ristili stalno. Marsikje smo urejali medsosedsko in prijateljsko pomoč, ki je nemalokrat omejena z občinskimi mejami. Pokli- cali smo tudi svojce, ki so prekinili stike ali jih omejili na takšen nivo, da so starejši, pa tudi drugi občani dobili občutek osa- mljenosti. Številnih prostovoljcev, ki so se javili za pomoč in jih je po evidenci 25, nismo klicali, ker nam je uspelo vse urediti s prostovoljci področnih društev in delavci občinske uprave. Če bi prišlo do povečanja potreb, pa bi vključili vse, ki so se javili. Različne vrste pomoči Občanom smo zagotavljali tako pomoč s paketi RK kot pomoč za nakup hrane, higienskih potrebščin in zdravil, ker so v izo- laciji ali niso mobilni, še največkrat pa smo ponudili pomoč v obliki pogovora in iskanja odgovorov na najrazličnejša vpraša- nja, ki jih prinese življenje. Kar 150 paketov je bilo razdeljenih s strani RK. Nekateri so s temi paketi zadovoljni, drugi bi želeli kaj več. Obstaja dejstvo, da so ti paketi nekaterim osnova za preživetje, spet drugim ne- kaj, kar morajo dobiti, pa bi hoteli vedno več. V podporo v zaščiti in reševanju se je vključevalo več sodelav- cev občinske uprave, saj smo morali zagotavljali različno po- moč, pa tudi stalno dosegljivost. Foto: Črtomir Goznik 8 P T U JČ A N • 25 LET • 1995-2020 AKTUALNO / IZ MESTNE HIŠE Občinske odredbe – seznanitev občanov Matej Gajser Županja MO Ptuj Nuška Gajšek je na podlagi 34. člena Za- kona o lokalni samoupravi, ki določa, da lahko v primeru razmer, v katerih bi bilo lahko v večjem obsegu ogroženo ži- vljenje in premoženje občanov, občinski svet pa se ne more pravočasno sestati, župan sprejme začasne nujne ukrepe, sprejela Odredbo o začasni oprostitvi plačila najemnin za po- slovne prostore in rabo javnih površin v lasti Mestne občine Ptuj in Odredbo o odlogu plačila komunalnega prispevka v Mestni občini Ptuj, ki sta bili objavljeni v Uradnem vestniku Mestne občine Ptuj, št. 4/2020. MO Ptuj bo najemnike poslovnih prostorov in uporabnike javnih površin v lasti MO Ptuj, ki imajo prepoved opravljanja dejavnosti, določeno z odlokom Vlade Republike Slovenije (v nadaljevanju: vlada) in jih najemniki oz. uporabniki v tem času niso uporabljali, oprostila plačila najemnin in uporabnin najmanj za mesec marec in april; če se bodo izredne razmere nadaljevale, pa še za čas do preklica ukrepov. Občanom, ka- terih obveznosti plačila komunalnega prispevka so zapadle po 1. marcu 2020, je odloženo plačilo, in sicer za tri mesece od zapadlosti posameznih obveznosti. Zavezanci plačila komunal- nega prispevka lahko v skladu z 20. členom Odloka o progra- mu opremljanja in merilih za odmero komunalnega prispevka za območje Mestne občine Ptuj podajo tudi pisno prošnjo za povečanje števila obrokov plačila komunalnega prispevka. Prav tako bo MO Ptuj v dogovoru s Finančno upravo RS zamaknila izdajanje odločb o nadomestilu za uporabo stavbnega zemlji- šča na poletne mesece, tako bo obveznost za plačilo občanov in pravnih oseb nastala bistveno pozneje. Ukrepe, sprejete na podlagi 34. člena Zakona o lokalni samo- upravi, mora županja predložiti v potrditev mestnemu svetu takoj, ko se ta lahko sestane. Županja je z vodji svetniških sku- pin že opravila razgovore in vsi načelno soglašajo z navedenimi ukrepi. Županja je še pred uvedbo omejitev o splošni prepovedi giba- nja in zbiranja ljudi na javnih krajih, površinah in mestih, ki jih je sprejela vlada, sprejela Odredbo o prepovedi zbiranja na javnih športnih površinah in prepoved uporabe igral ter fitnes naprav na prostem. Poznejši odlok, ki ga je sprejela vlada, je te ukrepe zajel, hkrati pa določa še, da lahko občina v okviru svojih pristojnosti za območje samoupravne lokalne skupnosti določi način, pogoje dostopa ali prepove dostop na določene javne kraje in površine v občini. Ker občanke in občani v veliki večini spoštujejo predpisane ukrepe vlade, ravnajo odgovorno in ni zaznati večjih kršitev, županja v nadaljevanju ni predlagala dodatnih ukrepov omejevanja gibanja na območju MO Ptuj. Foto: Črtomir Goznik 9 ŠTEVILKA 4, APRIL 2020 AKTUALNO / ZDRAVSTVO Zdravstvo na Ptuju v času koronavirusa Bronja Habjanič Kako se soočajo z novo boleznijo, smo povprašali direktorja osrednjih zdravstvenih ustanov na Ptujskem – strokovnega direktorja Splošne bolnišnice dr. Jožeta Potrča Ptuj dr. Teo- dorja Pevca in direktorico Zdravstvenega doma Ptuj Metko Petek Uhan. »Vodstvo bolnišnice Ptuj je že od začetka, predvsem pa od evropskega zagona pozorno spremljalo podatke o bolezni. Ob prvih podatkih (šolske počitnice) pa je bilo jasno, da se ne bomo mogli izogniti preoblikovanju bolnišnice. Sama bolnišni- ca je razdeljena na tri dele. Na čisti del, ki je zmanjšan za prak- tično polovico prejšnjega obsega, na sivi del, kjer se obravna- vajo bolniki, za katere ne vemo, ali so čisti ali okuženi, in rdeči del, kjer naj bi bili okuženi. Rdeči del je za zdaj zgolj postavljen, ni ga pa bilo treba zagnati. Opravili smo tudi kadrovske deli- tve, tako da se ve, katero osebje se vključuje v kateri del. Velika težava je bila osebna varovalna oprema. Vsa leta smo poslušali kritike, tako sveta zavoda kot ministrstva za zdravje, da imamo prevelike zaloge, kakor je nastopila kriza, pa se je videlo, kako kratkovidne so bile te pripombe. Prvi mesec se je direktorica praktično vse dneve ukvarjala z nabavo osnovne varovalne opreme, tako da nobeden od zapo- slenih ali bolnikov ni bil zavoljo tega bolj izpostavljen. Do nove vlade je bilo Ministrstvo za zdravje povsem neodzivno, sedaj se je to pomembno izboljšalo. Izboljšala se je komunikacija, se pa navodila prepogosto spreminjajo, kar je razumljivo – ker je bo- lezen nova in se sproti učimo. Obseg storitev se je zelo zmanj- šal. Do sredine aprila so se obravnavala predvsem nujna stanja. Prisotnost zaposlenih se je dnevno spreminjala. Odgovorni na določenih nivojih so delavce praktično dnevno prilagajali. Med zaposlenimi je bilo ogromno pozitivne energije, hkrati pa težke razmere na plan potisnejo in potencirajo marsikatero človeško slabost – a na srečo so prevladovali pozitivni občutki. Sedaj postopoma zaganjamo bolnišnico k večjemu obsegu. Vidimo, da je velika ovira arhitektura bolnišnice, vsak dan posebej se jezim na tiste, ki so dosegli, da ni UC Ptuj – vse ostale bolni- šnice so organizacijo dela in prostore prilagodili UC, mi tega nimamo. Nekatere storitve se do cepiva proti bolezni ne bodo mogle zagnati v enakem obsegu in bodo praktično na polovici sedanje realizacije. V ozadju so seveda ves čas prisotne ideje, da bi nekatere storitve preselili iz sosednje bolnišnice, vse to, proti čemur smo se leta borili, da bi zagotovili regijsko splošno bolnišnico za prebivalce našega območja – in v stanju krize bo seveda potekal velik boj za obstanek bolnišnice, kot jo pozna- mo sedaj,« pojasnjuje strokovni direktor bolnišnice prim. viš. pred. dr. Teodor Pevec, dr. med., svetnik. Foto: Črtomir Goznik 10 P T U JČ A N • 25 LET • 1995-2020 AKTUALNO / ZDRAVSTVO INFOTOČKA ZA NUJNA STANJA V ZOBOZDRAVSTVU Telefonska številka infotočke: 02/ 78 71 664 Telefonska številka infotočke – za ortodontijo: Ortodont: – Helena PUNGERŠEK, dr. dent. med., spec.: 031 342 850, – Gordana ČIŽMEK, dr. dent. med., spec.: 041 300 039. Delovni čas infotočke je: vsak delavnik med 7.00 in 19.00. NUJNA STANJA V ZOBOZDRAVSTVU SO: močan zobobol, kjer analgetik ne pomaga, vnetje z oteklino, težje odpiranje ust, krvavitev po puljenju zob, ki se ne ustavi sama, in poškodbe zob. Prosimo vas, da v primeru težav pokličete triažnega zo- bozdravnika na infotočko, ki vas bo po presoji napotil v NUJ- NO ZOBOZDRAVSTVENO AMBULANTO na vstopno toč- ko ZD Maribor. Nujna zobozdravstvena obravnava pacientov poteka v Ulici kneza Koclja 10 v Mariboru od 8.00 do 12.00 in od 14.00 do 18.00, le OB PREDHODNEM NAROČILU, na telefonski številki 02 23 56 600 ali 02 23 56 601. Ob sobotah, nedeljah in praznikih se obrnite direktno na Vsto- pno točko ZD Maribor. Delo poteka tudi po telefonu in po Skypu v Centru za krepitev duševnega zdravja. DEŽURNA SLUŽBA ZD Ptuj je organizirana samo na lokaciji Zdravstvenega doma Ptuj (tudi v nočnem času). Delovni čas dežurne službe v ZD Ptuj za odrasle je: – od ponedeljka do petka med 15.00 in 7.00 naslednjega dne; – sobota, nedelja in prazniki od 7.00 do 7.00 naslednjega dne. Delovni čas dežurne pediatrične službe je: – ob sobotah, nedeljah in praznikih med 9.00 in 21.00. Vstopno mesto za dežurno službo v ZD Ptuj je z Rimske ploščadi, kjer vas bodo ustrezno razvrstili. V VSEH ambulantah družinske medicine, ambulantah za šo- larje, mladino in študente ter v pediatričnih ambulantah je mo- žna LE ADMINISTRATIVNA OBRAVNAV A, kar pomeni, da svojega izbranega zdravnika dobite LE PREK TELEFONA. Fizično pa vstop v ambulanto osebnega zdravnika/pediatra NI MOGOČ. POSTOPEK ZA PACIENTE: Če potrebujete pregled, POKLIČETE osebnega/nadomestnega zdravnika oziroma pediatra, ki vas bo USMERIL NA USTRE- ZNO MESTO. Če vaš osebni/nadomestni osebni zdravnik oz. pediater NI DOSEGLJIV , pokličete: – za odrasle telefonsko številko 02/ 78 71 691 (24 ur); - za otroke, šolarje, mladino in študente 02/ 78 71 554 (od 7.00 do 20.00), po 20.00 pa številko za odrasle. Zdravstveni dom Ptuj ZD Ptuj ima organizirano vstopno ambulanto za covid-19 v kontejnerju na parkirišču za domom, kjer se izvede tudi od- vzem brisa. Pred prihodom je treba poklicati svojega ali nado- mestnega zdravnika; če ta ni dosegljiv, pa zdravnika v ZD Ptuj na številko 02 7871 691, kjer boste dobili točna navodila. Paci- ente naročajo na ure. Za nujne primere je treba poklicati 112. »Z Rimske ploščadi je organizirana tudi triaža vseh, ki vstopajo v ZD. Postopek triaže je potreben zaradi identifikacije pacien- tov s simptomi in znaki okužbe s covidom-19, ki se usmerijo v ambulanto za covid-19. Osebe, ki so pozitivne na okužbo, se obravnavajo v skladu z izraženostjo klinične slike (napotitev v bolnišnico ali vrnitev v domače okolje) ter v skladu s protokoli. Od 18. 3. velja v ZD Ptuj po navodilu Ministrstva za zdrav- je spremenjen način dela na primarni ravni za vse ambulante družinske medicine, ambulante za šolarje, mladino in študente ter vse pediatrične ambulante (ambulante v javnem zavodu in ambulante koncesionarjev). 24-urna nujna medicinska pomoč dela nemoteno. Ambulante so za celotno območje Ptuja in Or- moža organizirane v ZD Ptuj, na Potrčevi 19a – vhod z Rimske ploščadi,« pojasnjuje direktorica ZD Ptuj, Metka Petek Uhan, dr. med. spec. Foto: Črtomir Goznik 11 ŠTEVILKA 4, APRIL 2020 AKTUALNO / ZDRAVSTVO IN SOCIALA Delo Centra za socialno delo mag. Valerija Ilešič Toš, pomočnica direktorja na enoti Ptuj Na enoti Ptuj CSD Spodnje Podravje smo delo organizirali v skladu s priporočili za ukrepanje, nadzor in preprečeva- nje epidemije, in to na način, da je zagotovljeno nemoteno poslovanje kljub začasno manjšemu številu zaposlenih na enoti. Poleg sprejetih ukrepov za zaščito zaposlenih in uporabni- kov na področju socialnega varstva je treba glede na naravo našega dela zagotavljati izvajanje nujnih in neodložljivih na- log. Delo poteka skorajda nemoteno na področju odločanja o pravicah iz javnih sredstev, starševskega varstva in družinskih prejemkov. Pri komunikaciji z uporabniki/strankami pred- nostno uporabljamo telefon, elektronsko in navadno pošto, v nujnih primerih pa lahko uporabniki pridejo tudi osebno. Nujne naloge, ki jih na centru izvajamo nemoteno, so ukrepi za varstvo koristi otrok po Družinskem zakoniku, neodlo- žljive naloge po Zakonu o preprečevanju nasilja v družini ter druge okoliščine, kjer je potrebna takojšnja zaščita osebe (npr. starejših). Ko je nujno potrebno, izvajamo delo na terenu. Sprejemamo tudi izjave o priznanju očetovstva. Izvajamo sto- ritev Pomoč na domu, prav tako deluje tudi Varna hiša. Zunaj poslovnega časa izvajamo naloge Interventne službe. Sicer pa z uporabniki redno ohranjamo komunikacijo prek telefona, predvsem na področju dela z družino in osebne pomoči ter v okviru programov Laična pomoč družinam in Svetovanje otrokom, mladostnikom in staršem. V zadnjem obdobju imamo veliko telefonskih klicev in ele- ktronske pošte, vprašanja uporabnikov pa so najpogosteje s področja uveljavljanja pravic iz javnih sredstev, starševskega varstva, družinskih prejemkov ter izvajanja stikov. Beležimo porast vlog za izredno denarno pomoč zaradi znižanega do- hodka ali izgube zaposlitve. Predvsem zaradi slednjega ljudje izražajo velike stiske. Menimo, da bodo posledice ukrepov za zajezitev pandemije imele velik vpliv na kakovost življenja v nadaljevanju, zaradi česar se lahko povečujejo osebne in dru- žinske stiske. Urejeno je tudi psihološko svetovanje vsak dan od 8.00 do 16.00 po telefonu: 031 729 925. Opravlja se tudi dejavnost v pulmološki ambulanti, vendar je potrebna predhodna najava. T udi ginekološke ambulante v ZD Ptuj opravljajo svoje storitve, vendar je treba prej poklicati in se naročiti. Enako velja tudi za storitve fizioterapije. »Bralce Ptujčana bi opozorila, da bo tudi v bodoče treba na- javiti obisk v vseh ambulantah ZD Ptuj. Še naprej se bo treba držati natančnih navodil, kako prihajati v ZD. Postopoma na- meravamo sproščati posamezne dejavnosti, vendar brez pred- hodnega klica v ZD prihodi še vedno ne bodo možni. Zahvalila bi se vsem sodelavcem in sodelavkam za izjemno delo v teh zahtevnih trenutkih in tudi vsem občanom in občankam, da so se držali striktnih navodil. Poudarila bi, da se jih bo treba dr- žati še naprej (umivanje rok, nošenje mask v zaprtih prostorih, držati varnostno razdaljo do 2 m, izogibati se zbiranja v večjih skupinah, pravilno obnašanje ob kašljanju). V teh časih so še kako pomembne vrline, kot so spoštovanje, strpnost, pomoč ranljivim skupinam, solidarnost, skromnost, srčnost in pred- vsem imeti občutek do sočloveka,« sklene Metka Petek Uhan. Foto: Črtomir Goznik 12 P T U JČ A N • 25 LET • 1995-2020 AKTUALNO / STAREJŠI Kako so se z izrednimi razmerami soočili v Domu upokojencev Ptuj Jožica Šemnički, direktorica V Domu upokojencev Ptuj življenje trenutno poteka dru- gače kot običajno. Naše življenje trenutno poteka za zaprtimi vrati. Ni lahko, a tru- dimo se in drug drugemu pomagamo ter si osmišljamo dneve. Malenkost, kot so nasmeh, prijazen pogled, prisrčen pozdrav, prijazna prošnja ali zahvala, so drobci, ki gradijo naš vsakdan in veličino dneva. Skrb za naše stanovalce je zdaj še bolj intenzivna, predvsem na socialnem, duševnem in tudi fizičnem področju. Kljub obilici prepovedi se pri nas veliko dogaja, na varni raz- dalji, v manjših skupinah ali individualno. Z vsakodnevno ju- tranjo telovadbo skrbimo za ohranjanje kondicije in zdravje. Ob lepem vremenu se sprehajamo v naših parkih, veliko se po- govarjamo in obujamo spomine. Dneve si krajšamo s posluša- njem glasbe in kreativnimi aktivnostmi. Stanovalci so omejeni v druženju s svojimi najdražjimi, a se ne damo. Pomagamo jim zapisati sporočila na tablo ali papir, in to objavimo na spletu. Stik z domačimi vzdržujemo prek sodobne tehnologije, pogo- vorov po telefonu ali prek videoklica, ki smo ga hitro usvoji- li. Stanovalci se razveselijo tudi sporočil, ki jih prejemajo od učencev osnovnih šol. Naslednji teden bomo skupaj praznovali tudi 100-letnico naše stanovalke, ki ji pripravljamo manjše pre- senečenje. Na spletnih strani doma in Facebook profilu dnevno objavlja- mo utrinke posameznega dne o dogajanju v domu ter druge splošne informacije. V kuhinji ob običajnih obrokih dnevno poskrbijo za dodatno sadje in potrebne vitamine ali jogurt. Da nam nič ne manjka, Foto: arhiv Doma upokojencev Ptuj Prebiranje časopisa Uživanje na soncu 13 ŠTEVILKA 4, APRIL 2020 AKTUALNO / STAREJŠI Ravnanje z osebami z demenco v času epidemije Spominčica – Alzheimer Slovenija sporoča, da so v času epidemije covida-19 zaradi vseh stisk, ki jih ljudje doživlja- jo, v tem času podaljšali delovanje svetovalnega telefona. Če svojci ali osebe z demenco potrebujejo nasvet, podporo, razumevanje, ideje za aktivnosti doma ali razrešitev dilem, s katerimi se soočajo, so jim na voljo na svetovalnem tele- fonu 059 305 555 vsak dan (tudi med vikendi) med 9. in 18. uro ter prek e-pošte: svetovanje@spomincica.si. Prav tako na spletni strani in Facebooku vsakodnevno ob- javljajo urnik za ves dan, z nasveti, kako ohraniti dnevno rutino, ki je za osebe z demenco priporočljiva. Foto: arhiv Doma upokojencev Ptuj smo si omislili pravo malo trgovino, kjer si stanovalci lahko varno kupijo priboljške, kavo in pijačo. Za vsa potrebna zdravi- la poskrbimo v sodelovanju z lekarnami, ki stanovalcem dosta- vijo predpisana zdravila, tudi tista brez recepta. Hvaležni smo, da so tudi svojci sprejeli ukrepe in ne obreme- njujejo več kadra z velikimi paketi nepotrebnih stvari, name- njenih stanovalcem. Dejstvo je, da če se želimo obvarovati pred okužbo, smo v tem času vsi za kaj prikrajšani. Zagotavljamo pa, da imajo stanovalci vse potrebno in še kanček več. Sporočila svojcem Glasba nas razvedri 14 P T U JČ A N • 25 LET • 1995-2020 AKTUALNO / POMOČ LJUDEM Ptujske župnijske Karitas »V tem času pandemije covida-19 so ptujske župnijske Kari- tas še posebej aktivne na dveh področjih. Pridobile so evrop- sko hrano od mariborske nadškofijske Karitas. Prostovoljci so velikodušno in zavzeto poskrbeli za pripravo in predajo paketov. Tako nam je uspelo s hrano pomagati vsem, ki so prosili. Na voljo so tudi prostovoljci, ki posameznikom, ki so potreb- ni najrazličnejših pomoči, občasno pomagajo. S tem rešuje- mo različne stiske ljudi, ki so sami in se težko znajdejo v teh časih,« je izpostavil trenutne prioritete p. Milan Kos. Rdeči križ nepogrešljiv v izrednih časih Barbara Ferčič »Območno združenje Rdečega križa Ptuj se je po razglasitvi epidemije zaradi naraščanja števila primerov, okuženih s ko- ronavirusom, intenzivno vključilo v oskrbo s prehrano najran- ljivejših skupin,« sporoča Marjana Cafuta. »Odprite srce in oči ter pomagajte svojim sosedom,« še sporoča Rozika Ojsteršek. »Sodelujemo z vsemi 16 štabi Civilne zaščite občin na Ptuj- skem in našimi prostovoljci, za katere smo tudi morali priskr- beti zaščitna sredstva. V tednu pred velikonočnimi prazniki je bila izvedena delitev prehrane tudi za drugo prebivalstvo, ki še posebno v tem času živi v težkih socialnih razmerah. Na sede- žu združenja RK je hrano dobilo več kot 1000 posameznikov in družin, od katerih je bilo 360 občanov MO Ptuj. Z več kot 300 prostovoljci v 26 krajevnih organizacijah RK smo delili pomoč po posameznih občinah,« je povedala Marjana Cafuta iz območnega združenja. Poudarila je, da se je zaradi ukrepov povečala stiska v družinah z več šoloobveznimi otroki in pri starejših z nizkimi pokojninami ter tistih z najnižjimi dohodki. Naslednje razdeljevanje bo potekalo od 11. do 15. maja 2020. Rozika Ojsteršek, predsednica mestne organizacije RK MO Ptuj, je še izpostavila: »Dvanajst članov mestne organizacije RK MO Ptuj (MORK) skrbimo za četrtne skupnosti Center, Ljud- ski vrt, Panorama, Jezero, Spuhlja in Breg - Turnišče; za slednje prevoz do tja opravijo turniški gasilci. Trudimo se, da sokrajani ne bi trpeli v pomanjkanju živil. V tem obdobju smo poseb- no pozorni na starejše, osamljene občane, ki jih je strah pred negotovostjo, pozabljenostjo. Pomagamo jim pri plačilu polo- žnic, dvigovanju denarja, pri nakupih in dostavi prehrambnih izdelkov. Povečalo se je število paketne dostave iz OZRK Ptuj do vrat. V tem času smo s paketi in hrano iz EU oskrbeli 132 ljudi in še 6 najbolj ogroženim in ranljivim dostavili posebno vrsto hrane ob veliki noči, ki smo jo pokrili iz prostovoljnih prispevkov občanov.« Zahvaljuje se vsem prostovoljcem MORK Ptuj in turniškim ga- silcem, ki poskrbijo za dovoz hrane na Turnišče. Foto: Črtomir Goznik 15 ŠTEVILKA 4, APRIL 2020 AKTUALNO / STAREJŠI Foto: Črtomir Goznik Vsakdanjik upokojencev med epidemijo Pogovor z mag. Sonjo Purgaj, predsednico Društva upokojencev Ptuj Intervju: Stanka Krajnc Letonja Epidemija nas je pahnila v nove, neznane okoliščine. Starejši spadajo med najbolj ogroženo populacijo, zato so njihovi stiki še toliko bolj omejeni, stiske pa globlje. Pozitivna občutenja je zamajala cela vrsta vprašanj in strahov. Spremembe, ki se jim je bilo treba prilagoditi, so pri marsikaterem starejšem povzročile še večjo tesnobo. A velikokrat pomaga že pogovor, zato so se v Društvu upokojencev Ptuj odločili, da s telefonskimi klepeti preverijo, kaj njihovi člani potrebujejo, kako se počutijo. V DU Ptuj ste aktivni v številnih sekcijah. Kako v času karante- ne skrbite za posamezne aktivnosti? Žal v tem času vse naše kulturne in športne aktivnosti v sekci- jah mirujejo. Ker smo rizična populacija, se člani našega dru- štva še bolj striktno držimo vseh preventivnih ukrepov in tako skrbimo za samozaščito. Aktivno pa smo se vključili v razde- ljevanje mask, ki jih v MO Ptuj delajo prostovoljke, med njimi tudi naša članica upravnega odbora. Socialna mreža prenekaterega starejšega je že tako okrnjena, epidemija je stike še zožila. Kako ste se odzvali? V našem društvu je večina članov starejših od 70 let. Mnogi ži- vijo sami in najstarejši tudi nimajo računalnikov. Že prvi teden karantene smo se dogovorili, da bomo s prostovoljci projekta Starejši za starejše in tajnico društva poskušali priti v stik s čla- ni, za katere menimo, da so najbolj osamljeni in socialno ogro- ženi. Zdi se nam pomembno, da pomagamo drug drugemu, da poskrbimo za socialne stike, zlasti pri tistih, ki potrebujejo pomoč in nimajo nikogar, ki bi poskrbel zanje. Med drugim ste v tem času še posebno aktivni v obliki telefon- skih klepetov. Ker v tem času ne moremo hoditi na obiske, smo jih poklicali po telefonu. Pri tem naj poudarim, da smo kontaktirali tiste, ki so nam ob včlanitvi zaupali svojo telefonsko številko. Z njimi smo poklepetali, povprašali, ali kaj potrebujejo in kdo jim po- maga. V štirih tednih smo opravili čez 100 klicev. Zelo so bili veseli in večina nam je povedala, da zanje poskrbijo sorodniki, prijatelji ali sosedi. Ste dobili tudi prošnje za pomoč pri nakupih zdravil, hrane ipd.? V štirih primerih smo se po pogovorih z njimi povezali s CSD in jih prosili, da so jih obiskali ter jim ustrezno pomagali. V enem primeru pa smo mi poiskali obrtnika, ki je našemu čla- nu s hudo boleznijo dobavil in zamenjal pokvarjen grelec vode, ter na CSD uredili, da je dobil za ta namen izredno socialno pomoč. Kaj je po vaše za starejše v tem trenutku najtežje in ali bodo tudi po koncu epidemije potrebovali podporo? Največja težava je predvsem osamljenost in to, da so v veliki meri odvisni od drugih. Tisti, ki lahko gredo sami v trgovino, pa jim nošenje maske in tudi omejen čas obiska trgovin povzroča- ta težave. Težava je tudi to, da jih ne morejo obiskati sorodniki iz drugih občin, zlasti za tiste, ki nimajo nobenega sorodnika v svoji občini. Zagotovo nas bodo ukrepi spremenili, spremenili bodo tudi naš način življenja, ko bo vse skupaj za nami. Tudi takrat bomo na voljo vsem, ki bodo potrebovali pomoč. Še kakšna spodbudna misel za konec. Vsem našim članom želimo, da ostanejo zdravi, da se bomo lahko ponovno družili tako z našimi najdražjimi kot s člani društva v naših številnih dejavnostih. Verjamem, da bomo zna- li premostiti tudi te težke čase. 16 P T U JČ A N • 25 LET • 1995-2020 AKTUALNO / IZOBRAŽEVANJE IN ŠOLSTVO Kako so nove razmere spremenile potek pouka? Bronja Habjanič V času, ko praktično vsa Slovenija »sto- ji« in se vsi spopadamo z novim nači- nom življenja in dela, smo ravnatelje ptujskih šol povprašali, kako se sooča- jo z izzivi šole na daljavo. Tatjana Vaupotič Zemljič, OŠ Ljudski vrt »Pet tednov izobraževanja na daljavo je za nami. Vsi, učitelji, učenci in starši, smo se s takšnim načinom srečali prvič. Nismo imeli natančne slike, koliko otrok sploh ima dostop do inter- neta in računalnikov. V prvem tednu smo iskali najpreprostej- še načine in preverjali odzivnost. Učitelji so se začeli dodatno usposabljati za komunikacijo na daljavo in nuditi pomoč učen- cem in staršem. S pomočjo donatorjev smo opremili družine, ki računalnikov niso imele. Vzpostavili smo delo preko sple- tnih učilnic, e-pošte in v zadnjem času preko videokonferenc. Smo v rednem stiku z učenci in njihovimi starši. Mesec april je bil namenjen predvsem utrjevanju in preverjanju znanja, v maju bomo začeli pridobivati ocene.« Bogomir Širovnik, OŠ Mladika »Na OŠ Mladika smo prvi teden izkoristili izredni dopust za vse zaposlene. V tem tednu smo pripravili osnovne pogoje za delo na daljavo. Bilo je potrebnih veliko organizacijskih reši- tev. Vsi, učenci, učitelji in starši, smo se srečali z novo, neznano obliko dela. Glede na odzive učencev in staršev smo že ujeli pravi ritem dela na daljavo. Seveda se pojavijo problemi, ki jih poskušamo v komunikaciji kar najhitreje razrešiti v dobrobit otrok. Ta trenutek je za učitelje največji izziv zagotavljati kon- stantno motivacijo učencev za delo. T u v ospredje stopi učitelje- va kreativnost. S takim delom bomo nadomestili izobraževanje, izgubljamo pa vzgojni in socialni vidik šole, zato vsi komaj ča- kamo, da se vrnemo v šolske klopi.« Helena Ocvirk, OŠ Olge Meglič »Učencem je že uspelo ujeti svoj ritem. Povratne informacije, ki jih pošiljajo učiteljem, kažejo, da so učenje na domu vzeli resno in odgovorno. Učencem, ki nimajo internetne povezave, vse učno gradivo pošljemo v tiskani obliki na dom. Prav tako smo donirali sedem računalnikov. Še vedno redno preverjamo, kdo od učencev in staršev je manj odziven. Te razrednik, učitelj ali svetovalna služba osebno pokliče in preveri, kje je težava. Želimo, da nobenega učenca ne izgubimo iz razlogov, ki jih lah- ko rešimo. To se je uredilo, tako da se na daljavo izobražujejo vsi učenci. Za določene učence smo se po pomoč obrnili na CSD in Inštitut za slovensko izseljenstvo in migracije. Učencem tujcem smo organizirali še dodatno pomoč preko Ars Vitae.« Milan Fakin, OŠ Breg »Največji izziv dela na daljavo nam je predstavljalo dejstvo, kako bomo zmogli zagotavljati komunikacijo med učitelji in učenci. Morali smo 'skočiti v vodo in splavati'. Pomagali smo učencem, ki niso imeli opreme in dostopa do spleta. Učitelji smo se znašli tudi pred izzivom, kako pripraviti ustrezno gra- divo za učence, da ga bodo razumeli, usvojili in podali povra- Foto: Črtomir Goznik 17 ŠTEVILKA 4, APRIL 2020 AKTUALNO / IZOBRAŽEVANJE IN ŠOLSTVO tno informacijo o svojem delu. Po štirih tednih dela na daljavo smo izvedli anketo. Po pridobljenih informacijah staršev so bile zapisane številne pohvale in zahvale učiteljem za njihovo delo, pripravljenost pomagati učencem čez ves dan ter za sodelova- nje. Starši so to učiteljsko predanost pedagoškemu delu zaznali in so jim iskreno hvaležni.« Lidija Marin, OŠ dr. Ljudevita Pivka Ptuj »Na šoli smo se morali organizirati na vseh področjih, kjer de- lujemo, torej tudi v mobilni službi. Na šoli se učenci prijavijo na spletni strani in si pogledajo gradivo za posamezen razred in ga rešijo. Imamo oblikovan tudi glasbeni kotiček, kotiček za sve- tovalno delo na šoli, knjižni kotiček, vzgojno skupino, kotiček podaljšanega bivanja in logopedski kotiček. Strokovne delavke mobilne službe, ki izvajajo dodatno strokovno pomoč z učenci, usmerjenimi v program OŠ z dodatno strokovno pomočjo, so se prav tako soočile z izzivi izvajanja pouka na daljavo. Našim učencem smo uredili računalnike in modeme prek donacij. Tako smo 23 učencev opremili z računalniki, da lahko delajo od doma in pošiljajo svoje izdelke učiteljem.« Boštjan Šeruga, Gimnazija Ptuj »V obliko pouka na daljavo smo morali vstopiti čez noč. Stro- kovni delavci so brez pomislekov sprejeli velik družbeni izziv, pred katerim smo se znašli, za kar sem se jim že večkrat za- hvalil. Hkrati je treba pohvaliti dijake za trud, motivacijo, od- zivnost in zavedanje resnosti situacije. In hvala tudi staršem. Po začetnih tehničnih težavah zaradi preobremenjenosti siste- ma in lovljenju ravnotežja v obsegu posredovanih gradiv so se zadeve umirile. Situacijo sproti preverjamo in se odzivamo na Kako so nove razmere spremenile potek pouka? Foto: Črtomir Goznik pobude, ki prihajajo. Želimo, da morebitne ovire čim prej pre- skočimo. Prepričan sem, da bo vsak naslednji teden že manj stresen za vse nas in bo pouk tekel še bolj tekoče in učinkovito.« Oton Mlakar, ŠC Ptuj »Trinajstega marca smo na ŠC po navodilu MIZŠ prekinili kla- sično izvajanje pedagoškega dela. Vse dijake in študente smo pozvali, da dnevno spremljajo e-pošto, spletne učilnice in sple- tne strani zavoda. Ugotavljamo, da vlagamo ogromno energije in časa v to, da bi zadeve bile narejene dobro, in lahko zapišem, da nam uspeva. Odzivnost učiteljev je 100%, dnevno odzivnost dijakov pa ocenjujemo med 80 in 90 %. Seveda na različne na- čine kontaktiramo tudi manj odzivne dijake in sproti ugotavlja- mo, kje so vzroki za to, ter jih sproti tudi odpravljamo. Vsem zaposlenim, dijakom in staršem se zahvaljujem za ves trud in požrtvovalnost, da skladno z navodili, ki jih dobivamo, tako uspešno izvajamo izobraževanje na daljavo.« Marija Vučak, Vrtec Ptuj »Vsi vrtci v Sloveniji ostajamo do preklica zaprti. V vrtcu dela od doma ne opravljamo, kljub temu strokovne delavke spodbu- jam, da ohranjajo stik s starši in otroki preko e-asistenta, tako da jim vsaj enkrat tedensko pošljejo sporočilo ali predlog za preživljanje časa z otrokom. Na Facebook in naši spletni stra- ni postopoma objavljamo ideje za igro z otroki. Trenutno dela skoraj celotna uprava, saj je treba opraviti poslovodne procese. Zaključujemo postopek vpisa, pripravljamo predlog strukture oddelkov ter predlog sistemizacije. V pralnici vrtca smo oprali vse podloge za ležalnike otrok, ta teden smo začeli opravljati nujna vzdrževalna dela na igralih in zunanjih prostorih vrtca.« 18 P T U JČ A N • 25 LET • 1995-2020 AKTUALNO / JAVNE STORITVE IN PREHRANA Oskrba iz domače pridelave in predelave Delo v Javnih službah Ptuj med epidemijo Peter Pribožič, KGZS Zavod Ptuj Javne službe Ptuj Epidemija covida-19 nam je jasno pokazala, kako pomemb- na je domača proizvodnja hrane. V danih razmerah so po- membni vsi, ki z obdelavo površin, rejo živali in nadgradnjo pridelave s predelavo rešujejo samooskrbo. V podjetju Javne službe Ptuj smo ob uvedbi ukrepov za za- jezitev širjenja koronavirusa začeli s prilagoditvijo delovnega procesa ter ga optimizirali do te stopnje, da vse poteka v skladu z navodili pristojnih služb, prav tako pa je v najvišjem interesu zaščititi naše sodelavce. Delo poteka s prilagoditva- mi na vseh enotah, ki so pomembne za kakovostno življenje občanov. Na potezi smo tudi potrošniki, da svoje potrebe prednostno pokrijemo z neposrednim nakupom na kmetijah, v predeloval- nih obratih in domačih trgovinah. V preteklih obdobjih so trgovske verige svojo oskrbo zagota- vljale po principu, da lahko vse pripeljejo v kratkem času iz tu- jine, da ne potrebujejo domačih zalog v skladiščih, in tako smo zmanjšali zanimanje za pridelavo doma. V času sprejetih ukrepov potekajo vsa vzdrževalna dela, ki se izvajajo na prostem, delo poteka z omejitvami tudi na Zbir- nem centru Gajke, ki je bil dober mesec zaprt za vse zunanje uporabnike. Aktivnosti v okviru pogrebne dejavnosti potekajo omejeno, v skladu s priporočili in navodili pristojnih organov, tudi cvetličarna ni obratovala slab mesec dni. Lokalni pridelovalci v Ptujskem škrniclu V Ptujskem škrniclu smo dejavnost prilagodili razmeram in poskrbeli za nemoteno delovanje trgovine, ob tem pa vzposta- vili tudi brezplačno dostavo na dom. Dejavnost prodajalne je vezana na ponudbo predvsem lokalne hrane in pridelkov, ki jih dnevno sveže prevzemamo na kmetijah ponudnikov ter jih po- nudimo v prijetnem ambientu trgovine v Volkmerjevi ulici 25 (nekdanja trgovina Bratje Reš/Žerak) od ponedeljka do petka med 8. in 18. uro ter ob sobotah med 8. in 12. uro. V maju bomo odprli trgovinico Ptujski škrnicl 2 na ptujski tržnici, kjer bomo dodatno poskrbeli za odlično ponudbo lokalno pridela- ne hrane v srcu starega mestnega jedra. V teh dneh smo ponov- no odprli Zbirni center Gajke, ki nemoteno obratuje vsak dan med 8. in 17. uro, v soboto od 8. do 14. ure. Vsem uporabnikom omogočamo možnost nakupa komposta ter odlaganje biomase. Na pokopališču se je odprla tudi cvetličarna, deluje od pone- deljka do sobote med 8. in 15. uro. V kriznem obdobju poskušamo dejavnosti opravljati v čim ve- čjem možnem obsegu v zadovoljstvo občanov in občank, vsa- kodnevno srečevanje s posamezniki na terenu pa je pokazatelj, kako pomembno je naše delo. V teh dneh se izrazito kaže po- treba po vsem, kar je slovensko in lokalno, v ospredje stopajo Foto: Črtomir Goznik 19 ŠTEVILKA 4, APRIL 2020 AKTUALNO / JAVNE STORITVE IN PREHRANA Posledično imamo samo 48% samooskrbo s krompirjem, pa imamo dovolj površin ter krompir, ki se dobro skladišči za vso sezono. Podobno je pri čebuli, česnu, zelju, korenčku, preosta- lih korenovkah, radiču in verjetno bi lahko še naštevali. Lep primer sta tudi sadje, kjer nimamo zalog, in meso prašičev. Največji izziv so solate, ker potrebujemo pokrito infrastrukturo rastlinjakov za podaljšanje sezone pridelave, in tu so potrebne investicije v prihodnje. Na širšem ptujskem območju je potrebna iniciativa za večanje obsega pridelave manjkajočih poljščin ter zelenjadnic, ki jih na domačem trgu primanjkuje. Potrebni so mali pridelovalci, ki pokrivajo ozek krog potrošnikov na lokalnem trgu, in kmeti- je, ki imajo primerno velikost, opremljenost za večjo tržno pridelavo zelenjadnic, vrtnin in poljščin. Kmetije lahko zdaj spodbudimo, da spremenijo kolobar setve. Moramo pa ustva- riti pogoje, da bomo pridelke odkupili in skladiščili za potrebe domačega trga. Gre za pridelavo slovenske hrane in Podravje je lahko slovenski vrt vrhunske pridelave za samooskrbo Sloveni- je. Zaživi pa naj tudi prodaja pridelkov in izdelkov na ptujski tržnici. vrednote solidarnosti, razumevanja in spoštovanja. Sodelavci Javnih služb bomo še naprej opravljali svoje delo po najbolj- ših močeh ter skupaj z vami prispevali k temu, da se življenje čim prej vrne v čas pred tem obdobjem, vendar s spoznanjem, kaj zares šteje in kaj je pomembno. Ostanite doma in ostanite zdravi. Foto: Črtomir Goznik 20 P T U JČ A N • 25 LET • 1995-2020 AKTUALNO / TURIZEM Ptuj kot turistična destinacija na eni najtežjih preizkušenj Turizem je najbolj lokalni proizvod na svetu, ki se trži najbolj globalno. Prav zato je in bo pandemija najbolj nepo- sredno, najprej in z najdaljšim trajanjem negativnih posledic prizadela prav turi- stično dejavnost. Pri tem niso prizadeti le neposredni turistični ponudniki, tem- več celotna veriga storitev in dobavitel- jev. Peter Vesenjak Posledice ob krizi so za okolje, ki živi s turizmom, zelo hude. V slovenskem turizmu, ki je v 72 % odvisen od mednarodnih trgov, je zelo realen scenarij padec turističnega prometa v letu 2020 med 55 in 65 % v primerjavi z letom 2019 in skupno, v celotni verigi turizma, je neposredno in posredno ogroženih med 23.000 in 27.000 delovnih mest. Ptuj kot turistična destinacija, ki je v letu 2019 ustvarila že 57 % na mednarodnih trgih, od koder je prišlo že 66 % vseh gostov, ki so prenočevali na Ptuju, je zaradi posledic pandemije izje- mno ogrožena. Realno lahko ocenjujemo, da se mednarodna turistična potovanja ne bodo vrnila v meri, ki bi lahko zagota- vljala preživetje ponudnikom, do pomladi oz. začetka poletja 2021. Delno lahko računamo na vrnitev domačih gostov v po- letju 2020, če bodo sproščeni omejitveni ukrepi za domača po- tovanja. Tako lahko na delno okrevanje računajo predvsem tisti ponudniki gostinskih in rekreativnih storitev, ki bodo gostili enodnevne izletnike iz Slovenije. Najbolj in najdlje bodo pri- zadeti nastanitveni obrati, ki so večinsko vezani na tuje goste. Če se vsaj delno ne bodo obojestransko odprle meje za medna- rodna potovanja vsaj iz bližnjih, relativno varnih dežel, se bo brez odločne državne pomoči postavila pod vprašaj smiselnost odpiranja tovrstnih nastanitvenih obratov prej kot pomladi na- slednje leto. V teh pogojih lahko realno ocenimo, da imamo na Ptuju letos zagotovo izgubljenih med 90.000 in 100.000 prenočitev, več kot 4 milijone evrov izgubljenega prihodka neposredno v turiz- mu in vsaj 10 milijonov v celotni verigi turistične dejavnosti. Ogroženih je že vsaj 140–160 delovnih mest v celotni turistični dejavnosti. To so katastrofalne številke, ki jih ni mogoče na- doknaditi na trgu na kratek rok. Prav zato morata država in lokalna skupnost narediti vse, kar je mogoče in tudi neobičaj- no v normalnih razmerah, da se pomaga ohraniti turizem vsaj do roba preživetja v teh najhujših časih. Med ključne ukrepe pomoči zagotovo spadajo socialna varnost za vse zaposlene v turizmu, ki so takoj in vsi ostali brez dela, sledi pa nujni ukrep za sofinanciranje hladnega pogona turističnih nastanitvenih in gostinskih obratov zaradi ohranitve turističnih objektov in ne nazadnje tudi pomoč s hitrimi in ugodnimi likvidnostnimi krediti s poroštvom države za pripravo na postopni ponovni zagon dejavnosti. Tukaj so tudi nujni ukrepi in pomoč Sloven- ske turistične organizacije destinacijskim organizacijam pri prilagojenem trženju v naslednjih mesecih. Tudi na lokalni skupnosti je veliko teže pri pomoči turističnim ponudnikom s prilagoditvijo oz. oprostitvijo NUSZ, najemnin, vseh vrst taks ipd. za turistične ponudnike. Ponudniki se bomo morali prilagoditi tem razmeram in na kra- tek rok najprej preživeti, nato pa preusmeriti svoje trženje, po- nudbo in prodajne aktivnosti na domači trg in bližnje, sosednje in zaupanja vredne tradicionalne tuje trge, ki nas že poznajo in nam zaupajo. Foto: Črtomir Goznik 21 ŠTEVILKA 4, APRIL 2020 AKTUALNO / PROSTOVOLJSTVO Prostovoljke šivajo brezplačne pralne maske Stanka Krajnc Letonja V preteklih tednih smo se znašli pred številnimi novimi izzivi. Ukrepi, ki so se sprejemali na dnevni ravni, so bili ključni pri zajezitvi širjenja koronavirusne bolezni. Med njimi je bilo tudi obvezno nošenje zaščitnih mask na zaprtih javnih mestih. Pri tem so nam izjemno pomagale prostovoljke. Prek Uprave za zaščito in reševanje smo tedensko prejemali določene količine zaščitne opreme, ki pa je v minimalnem de- ležu pokrila potrebe, ki so jih imele številne ustanove. Zaščitne maske za enkratno uporabo smo lahko zagotovili najprej za predstavnike Civilne zaščite, Rdečega križa in prostovoljce, ki skrbijo za razvoz hrane in zdravil. Potrebe pa so bile večje. Ker je bila ponudba na trgu omeje- na, smo naleteli na težavo pri dobavi, pa tudi cene so poletele v nebo. Izračuni so pokazali, da če bi želeli zagotoviti pralno masko za vsako gospodinjstvo, bi morali izvesti javno naročilo, saj je znesek presegal naročilo male vrednosti. To bi podaljšalo dobavo pralnih mask vsaj za mesec dni. Zato je županja pozvala družbeno odgovorna podjetja k izdelo- vanju bodisi izdelkov, materiala, vse, ki znajo in zmorejo, pa da se organizirajo pri šivanju pralnih mask za občanke in občane. Z največjim zadovoljstvom lahko povemo, da so se na poziv takoj odzvali številni, ki so prepoznali apel, da smo v časih, ko je treba stopiti skupaj in drug drugemu pomagati. Na tem mestu se zahvaljujemo za donacijo gospe Vladki Čeh Kukovec in našim dragim prostovoljkam – Majdi Strgar, Brigiti Tatjani Mohorko, Mariji Tili, Ireni Toplak, Marjeti Moran in drugim, ki dnevno šivajo maske in skrbijo za razvoz vsem ti- stim, ki jih nimajo in si jih ne morejo zagotoviti. Sprva so maske šivale iz ostankov blaga, ki so jih imele, pa iz rjuh, nato smo material priskrbeli na MO Ptuj. Do sredine apri- la so jih skupaj sešile prek 2.500 in jih bodo šivale, dokler jih bodo ljudje potrebovali. Dnevno izpod njihovih rok nastane več kot 200 mask, ki jih nato brezplačno razdelijo med vse, ki javijo, da jih potrebujejo. Županja Nuška Gajšek zato izreka iskreno zahvalo vsem, ki ne- sebično pomagajo sočloveku, kar je potrditev, da smo tudi v našem mestu še vedno s srcem na pravem mestu, da sta solidar- nost in pomoč sočloveku še vedno vrednota, ki živi, in da nam ni vseeno, kaj se dogaja okrog nas. Četudi smo priča težkim časom, ki prinašajo negotovo prihodnost, dajejo prav takšne akcije spodbudo, da bomo zmogli premagati ne le to epidemijo, ampak vse, kar nam bo življenje postavilo na pot. Marjeta Moran, Ivo Kmetec, Tatjana Brigita Mohorko in Majda Strgar v de- lavnici, ki jo je prijazno odstopil Marko Strgar, Tesarstvo, krovstvo in splošna gradbena dela, s. p. Marjeta Moran pred razvozom mask občanom Foto: arhiv prostovoljk 22 P T U JČ A N • 25 LET • 1995-2020 Ars Vitae: pomoč uporabnikom neprekinjeno Polona Toplak Otrokom, mladostnikom in staršem smo v Dnevnem centru za otroke in mladostnike na voljo prek telefona, elektronske pošte in socialnih omrežij. Vodja programa s prostovoljci skrbi, da čim več otrok dobi potrebno pomoč pri šolskem delu ter pri soočanju z osebnimi stiskami. Še vedno sprejemamo prijave za individualno pomoč otrokom in mladostnikom pri učenju in šolskem delu, ki jo izvajamo ob pomoči prostovoljcev. V svetovalnici za žrtve nasilja Kapljica in programu Mostovi smo z uporabniki, ki so bili doslej vključeni v svetovalni proces, v rednih stikih, svetovalni razgovori in informiranje v tem času Epidemija, ki smo ji priča, in ukrep #ostanidoma sta precej posegla tudi v delovanje organizacij, ki delujemo na področju socialnega varstva. Programi dnevnih centrov, svetovalnic, pisarn za informiranje so zaradi ukrepov za preprečevanje šir- jenja novega koronavirusa morali zapreti svoja vrata. Pomoč uporabnikom programov v času epidemije kljub temu poteka neprekinjeno. večinoma potekajo prek telefona. V prvih tednih po začetku ukrepov je bilo v svetovalnici za žrtve nasilja opazno zatišje, novih klicev ni bilo. V eliko smo začeli delati na informiranju ter ozaveščanju ljudi, saj se v obstoječih razmerah družinsko nasi- lje lahko stopnjuje. Stisk je precej: finančna situacija, reorgani- zacija družinskega življenja, manj funkcionalne oblike vedenja, ki povzročajo nove stiske. Zaznati je, da se bomo s posledicami trenutnega boja, ki ga bijejo ljudje tiho za štirimi stenami, zno- traj svetovalnice žal soočali šele po koncu ukrepov. Tudi stiske odvisnih od nedovoljenih drog in njihovih svojcev se v teh dneh poglabljajo. Vstop v programe zdravljenja in soci- alne rehabilitacije je v času epidemije onemogočen, kar je velika težava tako za uporabnike, ki čakajo na sprejem, kot svojce. Ti se bojijo tudi morebitnih odpustov iz programov zdravljenja, do katerih bi prišlo, če bi se v terapevtskih skupnostih pojavi- la okužba s covidom-19. Ohranjanja abstinence zunaj varnega prostora skupnosti marsikdo ne bi zmogel. Nekateri uporabni- ki prihajajo na začasne odpuste iz zaporov, ti iščejo predvsem informacije, povezane z uveljavljanjem pravic. Uporabniki s šibko socialno mrežo so še bolj osamljeni kot pred epidemijo, zato z njimi ohranjamo redne telefonske stike. Program Kamra – zavetišče za brezdomce deluje nemoteno. Tukaj trenutno prenočuje pet brezdomnih. Omogočamo jim celodnevno bivanje v programu, saj je to edini način, da jih za- varujemo pred okužbami. V delovnem času zavetišča so priso- tni strokovni sodelavci, ki s stanujočimi uporabniki skrbijo za varnost in reševanje stisk med uporabniki. Z uporabniki Dnev- Foto: Črtomir Goznik AKTUALNO / POMOČ LJUDEM 23 ŠTEVILKA 4, APRIL 2020 Za vse, ki bi v tem času potrebovali pomoč, informacije ali pogovor, smo dosegljivi na telefonskih številkah in prek elektronske pošte: Dnevni center za otroke in mladostnike: 070 799 750 dnevnicenter.arsvitae@gmail.com Kapljica – pomoč žrtvam nasilja: 070 445 660 kapljica.ars.vitae.si@gmail.com Mostovi: 031 519 902, 070 996 120 ars.vitae.si@gmail.com Kamra – celovita podpora brezdomnim osebam: 070 633 060 kamra.ars.vitae.si@gmail.com Donirana hrana: 070 669 156 donirana.hrana@teleing.com Klub ptujskih študentov: Pomagaj tudi ti! Lucija Sevšek, predsednica KPŠ Leto 2020 bo nedvomno zaznamovano s »koronakrizo«, ven- dar se na KPŠ trudimo, da bi olajšali nastalo situacijo. V ta namen smo v začetku marca odprli projekt »Pomagaj tudi ti!«, s katerim smo pozvali prostovoljce k pomoči v lokalni skupnosti. Trenutno imamo prostovoljci kluba v varstvu tri otroke, za do- datne pozive pa smo vedno na voljo. Ob tem pa nismo pozabili, da je kriza prizadela tudi mlade, saj so mnogi z danes na jutri ostali brez prihodkov. Zato smo v aprilu ponovno odprli razpis za enkratno socialno pomoč, s katerim želimo finančno prisko- čiti na pomoč ptujskim študentom in dijakom. Prav tako bomo 8. in 9. maja zbirali rabljena oblačila, ki jih bomo podarili v dobrodelne namene. Za dijake in študente organiziramo tudi brezplačne »online« inštrukcije, s katerimi želimo pomagati z razlago snovi in predvsem maturantom olajšati priprave na ma- turo. Z nastalo situacijo se odlično spopadajo tudi v Zdravstve- nem domu Ptuj, zato smo se klubovci odločili, da jim v zahvalo za njihovo delo in trud namenimo manjšo pozornost. Sadje in slaščice smo v ZD dostavili 20. aprila. Kljub nastali situaciji na KPŠ nismo zaspali in za kvalitetnejše preživljanje prostega časa organiziramo različne »online« pro- jekte. Prek družbenih omrežij pa tudi vseskozi opozarjamo na resnost situacije, objavljamo aktualne novice za študente in di- jake, obveščamo o sprejetih ukrepih države in ljudi pozivamo, naj poskrbijo za svoje zdravje ter ostajajo doma. AKTUALNO / POMOČ LJUDEM nega centra za brezdomne smo v rednih telefonskih stikih. V teh dneh smo vse obstoječe literarne prispevke uporabnikov strnili v interni Kamrin časopis »Mi poveš svojo zgodbo«, ki je dosegljiv na spletni strani društva http://arsvitae.si. Projekt Donirana hrana deluje brez prekinitev, pri razdelje- vanju hrane smo vpeljali vse potrebne varnostne ukrepe, upo- rabniki pakete prevzemajo ob dogovorjenem terminu pred raz- delilnico hrane. Dnevno paket prejme 20 ali več uporabnikov (družin ali posameznikov), glede na količino prejete hrane. Tistim, ki so še posebno ogroženi, pakete v tem času dostavi- mo tudi na dom. Uporabnikom ponujamo tudi informiranje, obrazce za uveljavljanje pravic in fotokopiranje različnih do- kazil. 24 P T U JČ A N • 25 LET • 1995-2020 AKTUALNO Zbir pomembnejših ukrepov za omilitev posledic epidemije covid-19 11. aprila 2020 je v veljavo stopil prvi paket ukrepov za omilitev posledic epidemije na področju dela in plačevanja prispevkov za socialno varnost, socialnega varstva, pravic iz javnih sred- stev in uveljavljanja pravic iz naslova starševskega varstva, zdra- vstvenega varstva in zdravstvenega zavarovanja, davkov, jav- nih financ, plač v javnem sektorju in gospodarskih družbah v neposredni in posredni večinski državni lasti, kmetijstva, gozdarstva in prehrane, upravljanja z vodami, varstva okolja, kulture, znanosti in raziskovanja, preprečevanja pranja denar- ja in financiranja terorizma, zavarovalništva in trga finančnih instrumentov, javnega naročanja, pogodbenih kazni, izvršbe in osebnega stečaja, izvajanja javnih storitev, finančnega po- slovanja podjetij, postopkov zaradi insolventnosti in prisilnega prenehanja, oprostitev plačila storitev RTV-signala in dodatnih pooblastil policije. Ukrepi na področju dela, družine in socialnih zadev • Nadomestilo za čakanje na delo in oprostitev plačila pri- spevkov za socialno varnost za delavce, ki so napoteni na za- časno čakanje na delo ali zaradi višje sile ne morejo opravljati dela. • Enkratni solidarnostni dodatek za upokojence s pokojni- nami, nižjimi od 700 evrov (tri različne višine, odvisne od višine pokojnine; 300, 230 in 130 evrov). • Podaljšan rok za vlaganje vlog pravic po Zakonu o starše- vskem varstvu in družinskih prejemkih in za uveljavljanje pravic iz javnih sredstev. • Višji dodatek za veliko družino. • Enkratni solidarnostni dodatek v višini 150 evrov za vse upravičence do denarne socialne pomoči ali varstvenega dodatka za mesec april 2020. • Vse pravice iz javnih sredstev (denarna socialna pomoč, var- stveni dodatek, otroški dodatek itd.), ki se iztečejo 31. marca 2020, avtomatično podaljšane za en mesec. Ukrepi na davčnem področju Plačilo akontacije davka in oddaja letnega obračuna: • 11. 5. 2020: plačilo akontacije dohodnine tistih zavezancev, ki bodo davčni obračun DDPO ali DohDej za koledarsko leto 2019 predložili v aprilu. • 10. 6. 2020: plačilo akontacije dohodnine tistih zavezancev, ki bodo davčni obračun DDPO ali DohDej za koledarsko leto 2019 predložili v maju oz. najpozneje do 1. 6. 2020. • 1. 6. 2020 je rok za oddajo letnega obračuna DDPO in Do- hDej za leto 2019. Izjava za izplačilo mesečnega temeljnega dohodka in oprostitev prispevkov: • Od 14. 4. 2020 je na eDavkih (spletni portal in mobilna apli- kacija) na voljo izjava, s katero lahko samozaposleni, družbe- niki, kmetje in verski uslužbenci zaprosijo za izredno pomoč v obliki mesečnega temeljnega dohodka ter oprostitve plačila prispevkov. Oprostitev plačila prispevkov: • 30. 4. 2020 je rok za predložitev izjave prek eDavkov, če želijo oprostitev za marčevske (od 13. 3. 2020 dalje) in aprilske pri- spevke, ki sicer zapadejo v plačilo 20. 4. in 20. 5. 2020. • 31. 5. 2020 je rok za predložitev izjave preko eDavkov, če že- lijo oprostitev majskih prispevkov, ki sicer zapadejo v plačilo 20. 6. 2020. Mesečni temeljni dohodek: • 18. 4. 2020: če je bila izjava vložena do tega datuma za marec, bo nakazan denar na TRR 25. 4. 2020. • Od 19. 4. do 30. 4. 2020: če bo izjava vložena v tem obdobju za marec in/ali april, bo nakazan denar na TRR 10. 5. 2020. • Od 1. 5. do 31. 5. 2020: če bo izjava vložena v tem obdobju za marec in/ali april in/ali maj, bo nakazan denar na TRR 10. 6. 2020.  Obračun davkov in prispevkov od izplačanih plač: • 23. 4. 2020: od tega datuma je na voljo obrazec REK-1. Zaradi potrebne prilagoditve nekaterih obrazcev na podlagi inter- ventnega zakona so le-te onemogočili za oddajo. Delodajalci pa bodo imeli čas oddati obrazce REK-1 za izplačane dohod- ke iz delovnega razmerja v marcu najpozneje do 30. 4. 2020. Oddaja obrazca REK-1 za izplačilo kriznega dodatka (VD 1190) in oddaja obračuna prispevkov za delodajalce, ki niso plačniki davka (PNiPD), pa bo omogočena v začetku maja. Letna odmera dohodnine: • 29. 5. 2020: FURS izda drugo tranšo informativnih izračunov (v tej tranši bodo tudi vsi tisti, ki so uveljavljali vzdrževane družinske člane) – rok za ugovor: 29. 6. 2020; doplačilo in vračilo do 29. 7. 2020. • 30. 6. 2020: skrajni rok za izdajo informativnih izračunov do- hodnine za fizične osebe z dejavnostjo (ki niso normiranci). • 31. 8. 2020: rok za vložitev dohodninske napovedi, če zave- zanec do 15. 7. 2020 ne prejme informativnega izračuna do- hodnine. 25 ŠTEVILKA 4, APRIL 2020 AKTUALNO Ključni ukrepi na gospodarskem področju • D e lo d a j a lci s o oproščeni plačila prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje aprila in maja 2020 za tiste zapo- slene, ki delajo. Prispevke v celoti pokrije država. • Vsakemu zaposlenemu, čigar zadnja izplačana plača ni pre- segla trikratnika minimalne plače, izplača delodajalec meseč- ni krizni dodatek v višini 200 evrov. Dodatek bo  povsem oproščen plačila davkov in prispevkov. • Drža va b o v celoti (100 %) pokrila znesek nadomestila ča- kanja na delo za delavce, to je 80 % delavčeve plače. • Odlog plačila obveznosti za 12 mesecev se lahko odobri za dolžnike kreditnih ali drugih obveznosti, sklenjene na podla- gi zakona o pomoči za reševanje in prestrukturiranje gospo- darskih družb in zadrug v težavah. Tudi za kreditojemalce, ki najamejo kredit pri javnem skladu, lahko velja odlog plačila za 12 mesecev (SPS, SRRS). • K ad a r j e upnik javni organ, se plačilni rok lahko podalj- ša za 60 dni (navedeni rok za plačilo ostane v veljavi še eno leto po razglasitvi konca epidemije). Plačilni rok za proračun- ske uporabnike za plačila zasebnim subjektom se skrajša na osem dni. • Zagotovitev sredstev integralnega proračuna RS za spodbuja- nje naložb, iz sredstev Evropskega socialnega sklada (ESS) in sredstev Evropskega sklada za regionalni razvoj (ESRR). • Obrok predhodne akontacije dohodnine od dohodka, do- seženega z opravljanjem dejavnosti, kot tudi obroki akontaci- je davka od dohodkov pravnih oseb za leto 2020, ki dospejo v plačilo do 31. maja, se ne plačajo.  • Državno poroštvo za določeni delež odloženih plačil obve- znosti po zakonu o interventnem ukrepu odloga plačila obve- znosti kreditojemalcev. Banke v času odloga na odloženi del glavnice obračunavajo dogovorjeno obrestno mero. Ukrepi, specifični za posamezne skupine Družine • Podaljšanje roka za vlaganje vlog za priznanje pravic po zako- nu o starševskem varstvu in družinskih prejemkih na junij. V primeru izteka pravic v juniju se lahko vloga vloži v mesecu pozneje. Kmetje • Izplačilo mesečnega temeljnega dohodka v višini 350 evrov za marec ter po 700 evrov za april in maj. Oprostitev plačila socialnih prispevkov v aprilu in maju. • Znižanje katastrskega dohodka za leto 2020 za 50 odstotkov ter znižanje davčne osnove od potencialnih tržnih dohodkov za pridelavo v panjih. Do konca leta 2020 morajo javni zavo- di najmanj 50 odstotkov pridelanih kmetijskih pridelkov oz. živil nabaviti z območja Slovenije. Začasno ali občasno delo v kmetijstvu je mogoče do konca leta opravljati brez omejitve števila dni. Ukrep velja tudi za samozaposlene in verske uslužbence.  Pogoj: Upravičenci morajo Finančni upravi RS predložiti izja- vo o vsaj 25-odstotnem zmanjšanju prihodkov v marcu v primer- javi s februarjem ali vsaj 50-odstotnem zmanjšanju prihodkov v aprilu ali maju v primerjavi s februarjem. Študenti • Možnost prenosa študentskega statusa v naslednje študijsko leto, če študentom zaradi posledic krize ne bo uspelo izpolniti študijskih obveznosti. Samozaposleni v kulturi • Samozaposleni v kulturi, ki se jim pravica do plačila prispev- kov za socialno varnost na podlagi zakona o uresničevanju javnega interesa za kulturo izteče do 30. junija, ohranijo to pravico do 31. avgusta. Enako velja za tiste, ki jim je pravica že prenehala, a o vlogi za ponovno podelitev še ni bilo odločeno. Uporabniki javnih storitev • Za storitve javnih služb, ki se v času epidemije ne izvajajo, ne bodo izdani računi. (Vir: Vlada RS) 26 P T U JČ A N • 25 LET • 1995-2020 AKTUALNO Občani, ki so oboleli, so v domači oskrbi, nimajo pomoči svojcev in nimajo mo- žnosti oskrbe s hrano in drugimi nujni- mi zadevami (zdravila ...), lahko pokli- čejo za pomoč vsak delovni dan med 8. in 15. uro na telefonsko številko: 02 748 29 13 ali pošljejo elektronsko pošto na naslov janja.zorko@ptuj.si, kjer bomo v sodelovanju z OZRK Ptuj uredili najnuj- nejše. Vsi, ki potrebujte tovrstno pomoč, po- sredujte podatke vsak delovni dan med 8. in 15. uro na elektronski naslov obči- ne: zdenka.ristic@ptuj.si ali pokličite na telefonsko številko: 02 748 29 52. *Velja za otroke staršev, ki so zaposleni v civilni zaščiti, vojski, policiji, zdravstvenih ustanovah, socialno-varstvenih zavodih in drugih službah, pomembnih za oskrbo prebivalstva. ZA VSE OSTALO KLIČITE ŠTEVILKO ŠTABA CIVILNE ZAŠČITE MO PTUJ – 02 778 59 51, Janez MERC. POMOČ RANLJIVEJŠIM SKUPINAM OBČANOV VARSTVO OTROK NA DOMU ČE SE SOOČATE S POJAVOM NASILJA V DRUŽINI Pokličite policijo, če ste neposredno ogroženi ali posredujete informacije: 113. Pokličite krizni center, če potrebujete ta- kojšnji umik na varno: Krizni center za žrtve nasilja v družini Maribor: 02 250 26 60 ali 051 324 211. Pokličite ali pišite v svetovalnico za žr- tve nasilja, ko potrebujete pomiritev, informacije in usmeritev: Svetovalnica Kapljica: 070 445 660, kapljica@arsvitae. si; Društvo za nenasilno komunikacijo: 01/4344-822, 031/770-120, info@dru- stvo-dnk.si ali pokličite na dežurni tele- fon: SOS telefon: 080 11 55. Pokličite Center za socialno delo, če po- trebujete informacije in razbremenitev, nastanitev v V arni hiši ali posredujete in- formacije: CSD Spodnje Podravje, enota Ptuj: 02/787 56 00. Ker so ob takih dnevih stiske še globlje, DOSTAV A HRANE PTUJ Gostilna Kozel 051 239 845 Gostilna pri ovinku 070 207 343 Gostilna Rozika 070 668 487 Picerija Ancona 031 300 909, 02 778 80 72 Picerija Andiamo 051 225 522 Picerija Marakuja 02 748 19 30 Picerija Slonček 02 776 13 11, 051 325 222 Pivnica zlatorog 02 771 17 31 Restavracija Gastro 02 787 59 90 Okrepčevalnica Njami 031 667 100 Okrepčevalnica Raj 041 528 170 Inplan 02 788 00 55 Ptujski škrnicl 02 788 00 55, 031 317 135 Okrepčevalnica Stari gurman 051 488 993 OSEBNI PREVZEM Okrepčevalnica Hip-Hop 041 250 132 Beki kebab 031 825 459 objavljamo kontakt za ponujanje PSI- HOLOŠKE PODPORE v zdravstvenih domovih. Ptuj in okolica kličite 031 729 925 (vsak delovnik od 8. do 16. ure). ŽUPNIJSKA KARITAS in MINORIT- SKI SAMOSTAN sta na voljo vsem sta- rejšim in onemoglim ter bolnikom. Če potrebujete v teh dneh pomoč, lahko po- kličete na telefonski številki 059 073 000 ali 041 260 724. Lokalni ponudniki hrane V tem obdobju je pomembno, da spoštujemo poziv »Ostanimo doma!« in tako pripomoremo k zajezitvi širjenja koronavirusa. Ta čas nas kot potrošnike poziva, da se še bolj obrnemo k lokalnim ponudnikom hrane. S tem se izognemo večjemu številu ljudi v tr- govinah in hkrati pomagamo lokalnim pridelovalcem. Svetujemo, da lokalne ponudnike najprej kontaktirate po telefonu. Naročeno naj gre iskat zdrava oseba brez kliničnih znakov obolenj zgornjih dihal ali drugih bolezni. LAS Bogastvo podeželja ob Dravi in v Slovenskih goricah na svoji spletni strani ponuja celotne sezname lokalnih ponudnikov po posameznih sklopih. Vse najdete na tej spletni strani: http://www.las-bogastvopodezelja.si/las/ponudba/iz- delki Izberimo lokalno in podprimo naše podeželje! Javne službe Ptuj, d. o. o. Ptujski škrnicl V olkmerjeva cesta 25, 2250 Ptuj 02/780-03-02, 031 317 135 ptujski.skrnicl@jsp.si Obratovalni čas: Ponedeljek–petek: 8.–18. ure Sobota: 8.–12. ure Možnost naročila: Vsak dan v času obratovanja trgovine preko telefona ali na e-naslov trgovine. Cenik ponudbe: www.js-ptuj.si Plačilo: brezgotovinsko, samo s plačilno kartico. Kmetija Žitnik Starošince 40A, 2326 Cirkovce 041 604 317 Robert kmetija.zitnik@gmail.com marec, april, maj: fižol češnje- vec v zrnju Janja Metličar, s. p. Zgornje Jablane 30/A 2326 Cirkovce 041394272 info@kmeckapekarna.si marec, april, maj: kruh, peko- vsko pecivo, rezanci, testenine, keksi Kmetija Jakop Biš 68, 2254 Trnovska vas 041 333 688 manfred.jakop@siol.net marec, april, maj: bučno olje Prodaja: na kmetiji od 7:00 do 19:00, preko spleta Simona Adam Kupčinji Vrh 6, 2289 Stoperce 031 235 477 simona.adam@sio.net celoletna ponudba: domači jabolčni kis (pod imenom Adamov jabolčni kis) Kmetija Čelofiga Peter Spodnje Jablane 41, 2326 Cirkovce 031 319 639 pero.celofiga@gmail.com dobavljivo vse mesece v določenih količinah: sveže svinjsko meso, prekajene klobase, pečenice, hrenovke, mesni sir, suhe salame, suhe klobase, poltrajne salame, sušene slanine Kmetija Babič Župečja vas 44, 2324 Lovrenc na Dravskem polju 031 884 091 kmetija.babic@gmail.com marec, april: mesni izdelki vseh vrst iz svinjskega mesa (tudi velikonočne šunke) Pripravljajo narezke. Kmetija Črešnik Mestni Vrh 82, 2250 Ptuj 041 316 510 alojz.cresnik@siol.net stalna ponudba: razni rezanci in kašice, jajčne rožice, bučno olje, jajca, kruh iz krušne peči, keksi, potice (orehova, potratna) Kmetija Gašparič Podgorci 68, 2273 Podgorci 041 951 142 gasparicjanko@gmail.com marec: kislo zelje, krompir, sveža zelenjava, zeljne glave (belo in rdeče), jajca april, maj: sveža zelenjava, jajca Eko kmetija Pri omi Neži Mihovce 4, 2326 Cirkovce 040 365 756 maja@omaneza.si www.omaneza.si marec, april, maj: bio moke, bio zdrobi, bio kaše, bio bučno olje, bio hladno stiskana olja, bio semena Ekološka kmetija Pivko Stojnci 22, 2281 Markovci 031 260 323 marija.pivko@gmail.com proizvodi so na voljo skozi vse leto: 100 % bio sok aronije, bio domači džem iz aronije (brez dodanega sladkorja), bio domači džem iz aronije in malin (brez dodane- ga sladkorja) Biodinamična kmetija Kelenc Stojnci 113, 2281 Markovci 051 675 099 muga81@gmail.com marec, april, maj: bio kislo zelje, bio kisla repa, bio ajdova kaša, bio por, bio pirin zdrob, bio pirina moka Kmetija Cimerman Stojnci 84, 2281 Markovci 031 608 109, 041 876 564 info@kmetija-cimerman.si marec, april, maj: sveže meso (svinjina, govedina, te- l et in a, p i š č a n ci) , m esni izde l k i , bučno olje in pražena bučna semena, izdelki iz drugih kmetij (kruh, testenine, pecivo, siri, med) Kmetija Mihec Stojnci 125, 2281 Markovci 041 326 931 franc.mihec@gmail.com marec: več vrst sveže zelenja- ve, kislo zelje, kisla repa april, maj: solata, šparglji, peteršilj, kislo zelje, kisla repa, por Čebelarstvo Pislak Bali, Ade- la Pislak Bali, s. p. Apače 303, 2324 Lovrenc na Dravskem polju 031 734 905 info@cebelarstvo-pislak.si celo leto: med – cvetlični, ko- stanj ..., matični mleček, cvetni prah in drugi čebelji pridelki Kmetija Esih Grajena 13 02 751 08 31 solate, paprika, paradižnik, ku- mare … Kmetija Unuk Zgornje Jablane 35, 040 671 959 nina.lara.mikolic@gmail.com april-avgust: 100 % bučno olje, prosimo za predhodno naročilo Kmetija Pišek - Fric Župečja vas 57 030 625 548 kmetija.pisek.fric@gmail.com april, maj: suhomesni izdelki, domača zaseka, tlačenka, ocvirki Mesarija Kokol, d. o. o. Dolane 9 02 761 21 01, 041 387 183 info@mesarijakokol.si april, maj: razni izdelki iz domačega svinjskega mesa Domačija Meznarič Stojnci 86, 040 629 286, 040 736 88 info@spajza.si celoletna ponudba: sveže svinj- sko meso in izdelki iz svinjskega mesa, jelenova salama, Sadjarstvo Ber Kočice 38 041 963 411 sadjarstvo.ber@gmail.com april: jabolčni sok maj: jagode, jabolčni sok junij-avgust: jagode, paprika, jabolčni sok, paprika jabolčni sok celo leto Čebelarstvo Šibila Tržec 46/a 031 792 932 mitjainfo@cebelarstvo-sibila.si vse leto: med in izdelki iz medu in drugih čebeljih pridelkov Izletniška kmetija Vaupotič Cestnik Sedlašek 97/A 041 416 623 mihaelvaupotic@gmail.com april, maj: razni izdelki iz svinj- skega mesa Dostava na dom s hladilnikom – po dogovoru ali po pošti Kmetija Bolcar Franc, Vero- nika Ormoška cesta 18 041 336 476 kmetija.bolcar@gmail.com solata, blitva, rukola, grah, rdeča redkvica Aronija, Pihler Ivan, s. p. Kicar 92/a 031 663 672 pihlerivan@gmail.com ponudba velja skozi vse leto: aronija 100 % bio sok način prodaje: na kmetiji, po predhodnem dogovoru možna dostava na dom. Ekološka kmetija Ajda Zgornja Pristava 26, 041 780 383 dobrote@kmetija-ajda.si april, maj, junij: demeter špar- Dobrote slovenskih kmetij 2020 septembra Peter Pribožič Organizatorji 31. Dobrot slovenskih kmetij smo zbrali prijave na razpis in v marcu začeli ocenjevanja. Ocenjenih je že 6 skupin izdelkov: konzervirana zelenjava, marmelade, suho sadje, sokovi, kompoti in kisi. Zaradi epidemije smo ocenjevanja morali pre- kiniti in bodo izvedena po končanju ukrepov. Sama izvedba raz- stave, ki je bila planirana med 15. in 17. majem 2020, ni mogoča, zato bomo organizirali v nadaljevanju vsa preostala ocenjevanja izdelkov in uskladili nov datum prireditve v septembru. Prire- ditev bo namenjena promociji dobrot, podelitvam priznanj ter organiziranju ponudbe dobrot na veliki tržnici ob programu pri- reditve. Organizatorji želimo, da tudi 31. Dobrote na Ptuju izve- demo s prilagojenim programom in ohranimo praznik slovenske hrane v našem mestu. Potrošnike slovenske hrane pa vabimo, da v danih razmerah kupujete pridelke in izdelke slovenskih kmetij. www.dobroteslovenskihkmetij.si Dogodek, 31.Dobrote slovenskih kmetij je zaradi Koronavirusa prestavljen (o podrobnostih vas bomo obvestili). Dogodek, 31.Dobrote slovenskih kmetij VABLJENI NA SLOVENSKE KMETIJE. KUPUJTE SLOVENSKO. glji, demeter pirina polnozrnata moka in zdrob, bio veganski namaz LÜKav (slan namaz z lešniki), bio veganski biftek (na- maz iz leče in suhih paradižni- kov, svež namaz po naročilu), bio presni čemažev pesto, bio ajdove pokice, bio sončnično olje hladno stiskano Čebelarstvo Fridau Vitomarci 5a simon@fridau.si domači med raznih vrst Kmetija Lovrenčič Drbetinci 11 041 895 426, 031 828 295majer.k@hotmail.com vse leto: sveža kokošja jajca pro- ste reje, v maju tudi jagode Ekološka kmetija Forštnerič, izdelki "Sapientia" Hvaletinci 2 040 811 675 zeliscasapientia@gmail.com www.nid-sapientia.com maj-avgust: ekološki čaji, tink- ture, sirupi, naravna zeliščna kozmetika, eko pirina polnozr- nata moka in eko pirina kaša Ponudniki kmečkih mlečnih izdelkov Kmetija Vindiš 02 75421542 ida.vindis.belsak@siol.net izdelki iz kravjega mleka Kmetija Munda 031 735 731 danielamunda24@gmail.com izdelki iz kravjega mleka Kmetija Hrga 041 802 261 romana.hrga@gmail.com izdelki iz kravjega mleka Kmetija Roškar 041 879 040 martinahrga@gmail.com izdelki iz kravjega mleka Eko kmetija sirarstvo Frešer 041 865 516 fres123@gmail.com izdelki iz kravjega in kozjega mleka Kmetija Plohl 041 410 661 petra.znidaric@gmail.com izdelki iz kozjega mleka Kmetija Kotnik 051 636 229 samjanja@gmail.com izdelki iz kravjega mleka Kmetija Dirnbek Kranjc 031 666 218 helena.dirnbek@siol.net izdelki iz kravjega mleka Kmetija Bedrač 031 880 245; 02 761 26 51 kmetija.bedrac@gmail.com www.kmetija-bedrac.si izdelki iz kozjega mleka Kmetija Hecl 041-740-098 info@domacijogurti.si www.domacijogurti.si/ izdelki iz kravjega mleka Sirarna Čuš 02 60 40 450 sirarnametz@gmail.com www.sirarnacus.si izdelki iz kravjega mleka Kmetija Selinšek 051 347 908 davorin.selinsek@gmail.com izdelki iz kravjega mleka Sirarna Metz 031 240 415 sirarnametz@gmail.com izdelki iz kozjega in kravjega mleka