Izhaja vsako drago in četerto nedeljo t mesca in velja s poštnino vred: za celo leto 1 gld. 50 kr., za pol leta 80 kr. Denar za naročilo „Kmetskega prijatelja" prosimo pošiljati v gosposke nlice številka 6 (Herrenga*ae Nr. 6). — Za oznanila m plača za navadno versto 8 kr. — Rokopisi se ne pošiljajo nazaj, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Nr. 15. Celje 12. avgusta 1883. Kdor oeje pohujianje, iel bo tudi po-iMijianje. Govoriti moramo danes o rečeh, o katerih smo do sedaj vedno molčali in smo se jih ogibali na vso moč. Zdaj pa mislimo, da bi ne bilo prav, dalj» molčati in zaničevati vse napade na nas, ker dolž-nost nam je, govoriti glasno in razumljivo, da povemo našim prijateljem pravo resnico. Kar nas ni-kolj ni brigalo, bili so članki in dopisi v znanem hnjskovalnem listu .Slovenski gospodar", kteri so obrekovali naš list in hujskovali zoper njega te od perve številke, ktero smo objavili. Pogum nam daje — hvala Bogu — dobra vest, da se borimo za pravo reč, in tu pri tacih časnikih bi se lahko porabilo v nemar marsikak liter černila, in mi ran ne bomo s svojo dobro vestjo dali nobeoega odgovora, ker si-rovosti, ktere kaže imenovan list, nismo navajeni in nočemo na nje odgovarjati; to sirovo hujskanje še ni spravilo nas nikolj po konci. Kar pa nam ne sme biti vse jedno, to je siro-vost časnika, kteri bi moral imeti pervo nalogo svojega truda, ljudi podučevati o tem, kar zapoveduje nam katoliška vera o moralnosti (po domačo rečeno: živeti tako, kakor nam zapoveduje katoliška vera in zdrava pamet) in vsaj ne delati tako, da se ljudstvo pobujša. Politično borovanje bilo je vedno, je sedaj, in bo tudi obstalo v prihodnost, pa vedno bila je zapoved in obstala bo zapoved, se borovuti pošteno; kjer mora razsoditi meč, ne smemo rabiti strupa, te postave ne prelomi nikak značajni mož. Če je kod na svetu dolžnost kterega stanu ohraniti,mir in na- praviti mir, če se valovi prepira morda že sujejo, je to gotovo duhovski stan, toraj moramo močno obžalovati, da ta stan sem ter tje te svete svoje dolžnosti zataji. Ni sicer verjetno, pa je žalibog resnica, da katoliško tiskarno društo v Mariboru s svojim uesramnim listom .Slovenski gospodar' nareja in redi sovraštvo med katoličani Lavantinske škofije, da razširja po tem listu laži in obrekovanja, da na-pravlja po svojem .Slovenskem gospodarju" politične strasti, in vzbuja sovraštvo med prebivalci Lavantinske škofije, da s svojo sirovestjo napravlja prepir med Nemci in Slovenci spodnje Štajerske, krivo je, da je nastalo sovraštvo med nemško in slovensko mislečimi brez pametnega vzroka, samo zavoljo različnega jezika; krivo je,da postaja to sovraštvo dan na dan hujše, krivo je, da se po listu .Slovenski gospodar* čast in čestitanje duhovskega stanu dan na dan tudi po kmetih zmanjšuje. Žalostno je, da moramo pisati kaj tacega, serce Das boli, pa resnica je, in žalibog, da nam ne bo dana priložnost, dokazati tega, kar pišemo tukaj, pri sodniji, ker tiskarno društvo v Mariboru ni v stanu, nam ovreči ta poročila, ker dokaz imamo v rokah, mora biti čisto tiho, če se govori o njegovem listu na tak način, bati se mora, nas poklicati pred sod-nijo. Ne bomo govorili o tem, kdo je predstojnik tega tiskarnega društva, kakega stanu so udje tega tiskalnega društva, to pa čemo reči, da je sramota za vso duhovščino cele Lavantinske škofije, kar počenja .nadzorni urednik' .Slovenskega gospodarja*, gospod doktor Gregorec 1 V resnici ne moremo imeti na tak način z našo duhovščino veliko veselja. V tih krogih nas večkrat k smerti obsodijo, akoravno nas še niso vidili, tem manj še prečitali! Mi pak smo vedno imeli za dolžnost, dati duhovščini čast, ktera ji gre v resnici, in sicer zavoljo stanu in zavoljo deržave, v kteri imajo duhovni tako važen posel. Prost in mogočen, kakor je pri nas na Avstrijanskem, mora duhovski stan nalogo staviti si, sovražnike sprijazniti, mora po izgledu slavne cerkvene povestnice ljudsti o poduče»ati in omikati, mora vne-mati kristjanske čednosti, mora svetiti z stojim izgledom svojim farmanom, enako zgodnji danici; potem bo gotovo čislan od vsih strani. Med našim prepričanjem o delovanji duhovskega stanu in med hujskanjem in lažnivostjo .Slovenskega gospodarja" pa ležijo hribi in doline; ne iskrice navdušenosti se ne najde tu, brez sledu so menda izginili nauki našega Gospoda in Odrešenika, ki je postavil pervo pravilo katoliške vere: Mir vam bodi! Pamet si je morda prisvojila te nauke, mertva čerka je morebiti v glavi, v serce pak pomen tih besedi ni prišel. Sitno nam je, da mi moramo pisati kaj tacega, in da se niso našli že davnej ljudje, kterim mora biti ta reč bolj mar, kakor nam, da bi bili vstavili kouec temu nesramnemu počenjanju. Že več let za-sramuje .Slovenski gospodat* mestjane, kmete, uradnike in celo duhovnike, zašpotuje jih; strup in žolč razliva „Chefredacteur" in njegovi nesramni poma-gači nad vse, kar jim je v politiki na potu! Žalostni izgled politične zagrizenosti natisnimo v današni številki. Kdor bere pismo gospoda fajmoš ra Juri Žmauc-a, videl bo, kako zaničevanja vredno delajo ti gospodje, ki pišejo in vredujejo .Slovenskega gospodarja". S takimi sredstvi se redi in množi narodni prepir na spodnim Štajerskem. Vsak, ki ima še le kolikaj poštenja v sebi, mora se jeziti čez to in se sramovati. Pri našem mnenji o vrednosti .Slovenskega gospodarja* bo vedil vsakdo, kako malo se mi brigamo za njegovo hujskanje in zabvljanje, ali tega ne smemo dopustiti, da se ljudstvo šunta od uekterih malopridnih podpibalcev, kteri teptajo z nogami dolžnosti svojega stanu. Kdor seje pohujšanje, žel bo pohujšanje; strupene puščice, s kterim v nas streljajo, se ne vernejo samo od nas nazaj, temveč od vsacega poštenjaka, kterega hočejo od zadej na skrivno raniti, vernejo se nazaj do streljavcev, akoravno se skrivajo za kožo druzih nedolžnih, ki pa so jim svojo kožo prodali, in morajo se nazadnje osra-moteni pokazati celemu svetu. Revno ljudstvo, ki si mora pridobavati omiko iz tako malopridnih in nesramnih časnikov ! _ JUrgmtift fätt, mitg Jkratrnig rtnten. 2Bir müffen heute ein (Sapitel beljanbeln, welchem wir gerne bi«her au« bem SBege gegangen finb, aber e« fdjeint un« nunmehr nidjt me|r in ber Orbnung, ba ju fditnetgen, Wo ba« laute unb Berneljmlidje Spredjen jur Pflicht wirb, äßenn un« je etwa« gleichgiltig tiefe, fo waren e« bie leibenfdjaftlidjen, $afe betunbenben 3lr= tifel unb Sdjriftftücfe, bie feit bem Srfdjeinen unfere« Statte« ba« Sauernhefcblatt „Stobenäti ©oäpobar" ent= hielt. Un« ftühlt, ®ott fei "Bant, ba« erhebenbe Se= mufetfein, einer eblen «Sache bie geber ju leihen, unb ba müfeten wahrhaftig anbere T>inge fommen al« bie Wu«brüd)e einer Berroljten $enfung«Weife, bie un« In £arnifen Seoölferuitg be« Si«thum« SaBant nährt unb pflegt, bafe er burch biefe« Slatt Sügen unb Serleumbungeit »erbreitet, bafe er burch ben „Slobenäfi ©oäpobar" politifche Seibenfdiaften unb £afe unter ben Äatholifen be« Siäilium« erwecft, bafe er burch fein Slatt ber SRohheit £>ienfte leiht unb bie 3Rit= fchulb baran trägt, wenn ©egen äfee jwifchen ben beutfch unb ftooenifch gefinnten Sewohnern ber Unterfteiermarf entjtehen, Wenn bie gegenfeitige Erbitterung ohne ©runb, nur ber Serfchiebenheit ber Sprache wegen entftanb unb immer heftiger wirb, bafe er burch fein Slatt „Slo= oenžfi ©oäpobar" ba« Sinken be« geiftlichen Stänbe« untergräbt. 6« finb ebenfo tief empfunbene al« Wahre äöor.e, bie wir ba niebergefchrieben hoben, ober letber wirb un« bie ©elegenheit nicht werben, biefe Bor ben Sdjranten be« ©erichte« ju Bertreten, benn ber !ßrefeoerein in ÜRa = bürg ift nicht in ber Sage biefe Behauptungen, für bie un« eine güHe bon SeWeifen ju ©ebote fteht, jurücf= juWeifen; er mufe e« fich gefallen laffen, bafe man Bon feinem Statte fo fpricht, er mu i fich fürchten, un« ge= richtlich ju belangen, ffitr wollen nicht erft fagen, wer ber Sorftanb be« iprefebereine« ift, Weffen Sta.-be« bie SDiitglieber be« Sereine« finb, ba« aber wollen wir fagen, bafe eine Staube für ben ganjen !ßriefterftanb in ber Diäcefe Sanant ift, wa« ber Khefrebacteur be« „®o«pobar", Dr. SaBo«lao ©regorec, treibt! SEBir haben im Sßriefterftanbe wahrhaftig wenig greunbe, — in biefem ffreife werben wir oft ungehört Berurtheilt, — aber wir hoben e« immer al« unfere ippicht betrachtet ber ©eiftlichteit jene 6h'e ju erweifen, bie ihr gebührt, unb jwar ihre« Stänbe« willen fowohl, al« auch m 3"tereffe be« Staate«, in welchen fie eine fo bebeutenbe StoUe fpielt. grei unb mächtig, wie ber geiftlidje Staijb, in Defterr>ief) bafteht, foll er, hocherhaben über bie niebrtgen Kämpfe, fi