URN_NBN_SI_doc-T4N63FNC

65 UDK 37.091.64:373.32.016:82 1.02 Pregledni znanstveni članek Prejeto: 15. 10. 2013 Milena Mileva Blažić* Podoba otrok in otroštva v šolskih zvezkih na Slovenskem (1850-2000) How children and childhood appear in school exercise books in Slovenia (1850-2000) Izvleček V stopetdesetletni zgodovini spisja se je raz- vijanje pisnih sposobnosti pojavljale pod različnimi imeni (spisje, prosto spisje, šolske besedilne vrste, ustvarjalna besedila ipd.) in v različnih oblikah. Kljub neenotni, včasih celo nejasni tipologiji besedilnih vrst je mo- žno naloge in vaje sistematizirati oz. načrtno urediti v enoten sistem po skupnih načelih ter jih smiselno razvrstiti v skupine in podskupi- ne. Presenetljivo je, da so si tipi vaj v stoletju in pol trajajoči zgodovini didaktike spisja zelo podobni. Pri vseh avtorjih se pojavljajo tipi vaj za razvijanje poimenovalnih, upove- dovalnih in besedilotvornih sposobnosti. Pri avtorjih je zanimivo tudi, po katerih besedi- lotvornih metodah so učenci tvorili besedila. Nazadnje avtorji spisovnikov, jezikovnih va- dnic in čitank posvečali pozornost pisnemu procesu in fazam tvorjenja. Doba od leta 1850 do leta 2000 je v razvoju spisov razdeljena na štiri obdobja, ker so se pokazali avtorji spisovnikov, vadnic, čitank ali didaktik kot prelomnice. Za začetek prvega obdobja je postavljen Matija Majar kot začetnik spisja, ker gre za prvi objavljeni vir na tematiko spisja. Vsi ostali avtorji, po katerih so razdeljena obdobja, so s svojimi novimi idejami zaznamovali prenehanje prejšnjega in začetek novega obdobja. Abstract During the last 150 years of essay writing, the development of writing skills has appeared un- der different names (essay writing, free essay writing, school text genres, creative texts, etc.) and in different forms. In spite of the differing, sometimes even unclear typology of text genres the tasks and exercises can by systematised, i.e. arranged into a unified system according to the common principles and then logically classified into groups and sub-groups. It is surprising that the types of exercises have not changed much during the century and a half of didactics in essay writing. All authors include exercises for developing lexical, sen- tence formation and text formation skills. It is also interesting to see what text formation methods pupils used to create their texts. The authors of writing guides, language exercises and readers concentrated on the writing pro- cess and the phases of text creation. * Milena Mileva Blaži ć , red. prof. dr., Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta, Ljubljana, e-pošta: milena.blazic@pef.uni-lj.si.

RkJQdWJsaXNoZXIy