Ray Cooney MINISTER V SKRIPaH Slovensko Ljudsko Gledališče Celje WK Slovensko Ljudsko Gledališče Celje Ray Cooney: Minister v škripa h Prva slovenska uprizoritev Prevajalec: Jakob Jaša Kenda Režiser: Dušan Mlakar Dramaturg: Matija Logar Scenograf: Andrej Stražišar Kostumografka: Svetlana Visintin Lektor: Arko Richard Lulley —- Direktor ...-.... Natakar ........ Sobarica -------- Jane Worthington Truplo -......... George Nerodeck Ronnie ......... Pamela --------- Gladys ---------- IGRAJO: ....... Mario Šelih ---- Bruno Baranovič -------Janez Bermež —Eva Škofič-Maurer .......Tina Gorenjak .......- Igor Korošec ....... Zvone Agrež —......Drago Kastelic Vanja Slapar-Ljubutin ....... MajaŠtromar Vodja predstave: Zvezdana Štrakl-Kroflič-Šepetalka: Breda Jenček- Lučna mojstra: Rudi Posinek, Uroš Zimšek-Zvokovni mojster: Stanko Jošt- Krojača: Adi Založnik, Marjana Podlunšek- Frizerka: Maja Dušej - Odrski mojster: Miran Pilko -Rekviziter: Drago Radakovič - Garderoberki: Amalija Baranovič, Melita Trojar - Tehnični vodja: Vili Korošec Premiera: petek, 5. decembra 1997 Ob Cooneyju tudi slovenske komedije V tem desetletju je med tujimi uprizorjenimi komediografi na slovenskih odrih daleč najbolj zablestel Ray Cooney. Že s prvo uprizoritvijo Zbeži od žene seje tako gledališkim ustvarjalcem kot občinstvu predstavil v polnosti komediografa, ki do skrajnih potankosti obvladuje svoj posel. Minister v škripcih občinstvom. Namreč: avtor Cooney dokonča in objavi svoj rokopis šele po nekajkratnih javnih soočenjih komedije s t. i. ciljno publiko. Pri pripravi uprizoritev njegovih iger se vseskozi čuti "šepetanje" prvih ustvarjalnih moštev, ki so do popolnosti "spolirali" rokopis. Med vrsticami se skriva HHBBBBBHBHiHHHBIHDHBHHBBIHHl 1 je Cooneyeva značilna komedija brzdane fantazije popolnega gledališčnika, ki razvija duhovito skonstruiran temeljni domislek v celovečerno "ubijajočo" komedijo. Virtuozni avtor novodobne komedije zmešnjav suvereno obvladuje dramaturški tloris zgodbe, v kateri se gnetejo duhoviti prebliski in (ne)verjetni obrati. Zdecentnim doziranjem in popolno kontrolo komedijskega piša se Cooney razkriva kot veliki mag odrskega humorja. Njegov značilen dramaturški postopekje preprost, toda izpeljan nenavadno spretno tako v dialoški kot situacijski komiki "gospodarno" in učinkovito. Študijske priprave in samo neposredno delo na vsaki vaji odkrivajo preciznega avtoija, ki seje v metodi komediografskega pisanja dialogov in didaskalij "okoristil" z ustvarjalci svoje prve uprizoritve in svojim prvim Začetek slovenske sprave Osupljiva dialoška in predvsem situacijska fantazija se v Cooneyjevi komediografiji spogleduje z virtuoznostjo. Nevsiljiva dramaturška spretnost in komediografovo mojstrstvo zmore drobno konfliktno situacijo razliti v delto duhovitih in smešnih sekvenc iz življenja ■ nadpovprečnežain "Postelja vse pogliha," pravi stari in nam vsem znani domoljubni pregovor. Torej: šele ko se bosta v postelji znašla sekretar Združene liste in voditeljica poslanske skupine Slovenskih krščanskih demokratov, bomo lahko spregovorili i o resnih simbolnih in nesimbolnih dejanjih za S vseslovensko spravo. Izseljenska matica je že prosila sekretarja Združerfelište, naj njihovi organi pospešijo ustrezno žegnanje nasprotne strani. neizprosna in natančna ekipa: dramaturg, režiser, scenograf, kostumograf... In zdi se, da ni kaj dodati, da ni kaj črtati, da seje nujno prepustiti svojevrstnemu kloniranju Cooneyjevega komediografskega laboratorija, ki neustavljivo proizvaja vedno boljše komedije... povprečnežev, ki so nosilci zapletov nekonvencionalne in predvsem nadpovprečne ] bulvarke. Avtor se ne spreneveda: prostodušno nam ponuja igro za I bleščečo gledališko I zabavo, saj se zamenjave | in zmešnjave vrstijo v divjem ritmu. Avtor nas brez tvezenja zapelje v brzice humornega šarma, ki pa ga suvereno in s skoraj računalniško natančnostjo kontrolirajo akteiji žive uprizoritve. Cooneyjeva komedija zmešnjav tako nikoli ne prestopi meje zmede. Vse I ostaja življenjsko veijetno "in možno. Cooneyje skupaj z uprizoritveno ekipo posamične predstave dejansko (po)poln komediograf. Nemalokrat smo uvodnike oziroma povzetke uvodnih razčlemb bulvarnih komedij in "sprotnih" veselih iger začenjali z razmišljanji o _____domovinski praviri komedije v repertoarjih gledališč. Vedno znova sta se v obrambnih vrstah za pravice komedije znašla Aristofan in kopica bolj ali manj pomembnih teo ret' kov i n p ra kt kov s svoji mi pozitvnimi razmišljanji o nujnost komedijskega žanra, o prepotrebnost smeha na odru. o legitimni pravici gledališča z dvema skrajnima obrazoma... Iz obrambe smo že prešli v napad. Razmerje med dramskim in komedijskim pisanjem učinkovito in neizprosno dokazuje "težo" komedijskega pisanja. Iz tega razmerja bi morda poenostavljeno lahko ugotovili, daje dobro dramo bistveno lažje napisati kot dobro komedijo. Torej: dodatne spodbude za novo slovensko komedijo nam ne bi smele biti tuje. Menda se ne bomo smejali samo na tuj račun ali samo tujemu gledališkemu humorju. Že uveljavljenim razpisom za humoristično pisanje (monokomedije v Laškem, Aritas v Šmarjah, Razpis za humoristiko občine Rogaška Slatina, razpis za aforizme družbe Borovo...) se pridružujeta Mestna občina Celje in celjsko gledališče z novim vsakoletnim natečajem za izvirno slovensko komedijo. Festival Dnevi komedije z natečajem hote prehaja v novo intenzivno obdobje neposrednega spodbujanja slovenske komediografije. Obresti dosedanjih komedijskih uspešnic neposredno investiramo v ustvarjalnost. Cooney nam pri tem poslu nikakor ni škodoval... Pretenciozno, a vendarle: Celje s svojo širšo okolico postaja komediografski epicenter Slovenije. Matija Logar r: ' Ray Cooney IV, 'jdk Rodil seje leta 1932. Pri petnajstih je začel nastopat' kot gledališki igralec. Po nekaj let h delovanja v provincialnih gledališčih je sledil angažma v Londonu, ko je postal član Whitehall Theatre. Svojo prvo komedijo OneforthePot je napisal skupaj s prijatelji (to je v Angliji pogosto). Po velikem uspehu te komedije seje Ray Cooney pretežno posvetil gledališkemu pisanju in režiji. Kot avtor, režiser in producent je ustvaril več kot trideset uspešnih predstav na West Endu, leta 1982 pa je osnoval svojo lastno gledališko skupino -Theatre of Comedy Company. Skupaj z ženo, otroki in psi živi v bližini Epping Foresta. Mestna občina Celje kot pokroviteljica in Slovensko ljudsko gledališče Celje kot organizator razpisujeta JAVNI ANONIMNI NATEČAJ ZA IZVIRNO KOMEDIJO (ŽLAHTNO KOMEDIJSKO PERO) Nagrado v višini 800.000 SIT bo podelila žirija, ki jo bo imenovalo SLG Celje. Pogoji: - komedija mora biti napisana v slovenskem jeziku in ne sme biti objavljena ali uprizotjena; - avtoiji komedij naj upoštevajo možnost uprizoritve s t. i. srednje veliko igralsko zasedbo; - avtoiji morajo poslati tri izvode komedije, svoje avtorstvo pa bodo dokazali s četrtim izvodom; - pravico do krstne uprizoritve nagrajene in drugih poslanih komedij ima Slovensko ljudsko gledališče Celje; - nagrada ne izključuje avtorskega honorarja. Avtoiji morajo svoje komedije poslati do 1. februatja 1998 (poštni žig) na naslov: Slovensko ljudsko gledališče Celje, Gledališki trg 5, 3000 Celje, s pripisom "za natečaj". Odločitev žirije bo objavljena vjavnih medijih. Nagrada bo podeljena na Dnevih komedije. (odmevi iz domačih LOGOV y V parlamentarnih kuloarjih smo izvedeli, daje znana in razvpita gospa poslančeva, sicer dobro znana koloraturna sopranistka, naskočila ministra brez listnice. Zadovoljiti se je morala z nekaj drobiža in službeno kreditno kartico, obremenjeno z diskontnim nakupom kondomov, čajnega peciva in stekleničke parfuma Maroussia. Notranji organi (brez kondomov) so nam na tiskovni konferenci sporočili, da so gospo poslančevo zadnjič videli na Trojanah, ko seje neprevidna, kot zna biti, basala s krofi. Notranji organi opozarjajo javnost na skrajno previdnost in samozaščitno ukrepanje. Menda so se po tem sporočilu notranjih organov vsi kondomati nemudoma izpraznili. T. P. Kuni Gospodarska zbornica sporoča Veriga angleških hotelov išče slovenskega dobavitelja okenskega okovja. V ceni naj bosta zajeta tudi montaža in ustrezno atestno potrdilo. Pričakujejo ponudbo z vidno glavo (zaščitnim znakom) dobavitelja. M. K. Dnevnik paparaca Ponedeljek Kakšna smola! Bil sem tako rekoč na pragu svojega največjega uspeha, se pravi na pragu hotelske spalnice, v kateri je "prenočeval" minister, oborožen z vso potrebno opremo. Jaz, ne minister. Skoraj z vso potrebno opremo. V ključnem trenutku, se pravi, ko seje skozi ključavnico videlo vse, sem ugotovil, da sem ostal brez filma. Celotedenski napor zasledovanja je šel po gobe. Zvečer seje pri meni oglasila še finančna policija, nekaj v zvezi z davki. Torek Nova akcija na vidiku. Minister je ponovno v sedlu - Goli v sedlu. Sodeč po ponovnem izostanku s sestanka vlade se mi obeta nov kup denarcev. Vmes poslikal nekega tipa nedoločljive rase s temnimi očali in črnim klobukom, kije po Intersparu vodil neznanega dečka. Urednik ponorel od veselja, vendar ga nisem razumel. Meni seje zdel zanimiv Le kontrast na fotografiji. Financatjev ni bilo, za njimi je ostal le brezupen poskus v obliki položnice. Kakšni naivci! Sreda V zasledovanju pohotnega ministra sem v vladni palači naletel na kulturnega. Dober star kolega, ki mu svoj filmski scenarij brezuspešno ponujam že nekaj let. Odpravil me je s klofuto, kije njegova običajna domislica v komuniciranju s potencialnimi filmskimi ustvarjala. Nato sem se vrnil k fotografiji. Ostanek dneva sem preživel v veži Holiday Inna, kjer se razen desetih dvojnih in para belih miši ni prikazal nihče. Ah ja, prikazalseje nekoliko ostareli mladec v beli, z bleščicami Dnevnik paparaca, nadaljevanje s prejšnje strani posuti obleki in nazaj počesanimi lasmi, ter po hotelu vpil: "Viva Las Vegas!" Ni vzbudil moje pozornosti. Večera se ne spominjam. Petek Politikov prešuštniški pri ročni k Kaj se je zgodilo s četrtkom? Od njega je ostal le spomin na hotelsko okno in bolečina v tilniku, kije proti večeru malo popustila. Kateri hotelje bil to, kakšno je bilo okno, kaj sem tam počel in zakaj me boli vrat, mi je popolna neznanka. Verjetno sem pojedel kaj pokvarjenega. Po grozečem obisku finančne mafije sem mrzlično iskal položnico. Grožnje, ki sem jih gratis dobil od njih, mi ne dovoljujejo drugačnih dejanj. Kje je prekleta položnica? Sobota Očitno bom moralsvoj poklic obesiti na klin! Ob ponovnem (naj kar vnaprej povem, da neuspešnem) zalezovanju (papridranju) ministra Pohote, sem zaslužil visok honorar v obliki napitnine. Očitneje, da me je subjekt zamenjal za natakarja. V resnid sem se izdajal za dimnikarja. Državni izterjevalci, kje ste? P. S.: Po njihovem odhodu sem poleg omembe vrednega dela zaslužka obdržal cele tudi vse organe. Nedelja Sedmi dan je Bog podval. Ampak on je vedel, kaj je počel v četrtek. Tako sem nedeljo delovno preždel nad kotličkom ženskega stranišča, plaho upajoč na zadetek. Razen enega ekshibicionista in popularnega voditelja večerne družinske TV-oddaje se ni prikazala nobena lepotica, ki bi jo moral poznati. S praznim filmom in želodcem odšel domov. Brez strahu pred dacarji. Pravkar je klical urednik, ki jutri potrebuje fotografije. Grožnje s smrtjo... Mu bom pa dostavil nekaj nepozabnih trenutkov z njegovega dopusta, posnetih v času, ko je Oblast je moč in največji afrodiziak Daje oblast oziroma moč največji afrodiziak, je bilo znano že Velikemu Grumfu, ki si je potem, ko je svojemu bratu odgriznil nos in postal absolutni poglavar rodovne votline, v enem samem dnevu prisvojil vse godne samice svojega kraljestva in uspešno zaplodil pet potomcev. Od tistih temnih dni prazgodovine so kraljestva samo še rasla in z njimi tudi oblast. Z oblastjo pa seveda tudi libido na prestolu sedečih samcev. Na njihovo žalost pa seje po nekem čudnem naključju skupaj z njimi vzpenjala na prestol tudi neprijetna podrobnost, ki jo je civilizirani človek poimenoval morala. Oblas-tiželjni samci so hitro spoznali zanimivo lastnost te neprijetne podrobnosti. Da se namreč veliko lažje dokopljejo oblasti, če se na veliko okitijo z njo. Tako je Evolucija sčasoma zamenjala bahajočo se poraščenost z do vratu zapeto obleko, nedolžnim pogledom in očetovsko žugajočim prstom. Ponosne mišičaste povzpetnike so zamenjali na pogled povsem neškodljivi povprečneži v sivih oblekah in s široko razpetim praporom družbene morale. Ko pa so ti gospodje prišli do oblasti, so se znašli pred težkim problemom svoje spolne sle, ki se nikakor ni skladala z njihovimi čistunskimi gesli. Tako je nastal eden izmed najbolj tajnih dokumentov moderne politike, ki po svoji pomembnosti daleč prekaša vse politične strategije, vojaške skrivnosti in Machiavellijeve spise. Politikov prešuštniški dozdevno Ležal na strogo zaprtem oddelku infekcijske klinike. Ponedeljek Že spet? Mazilo proti srbečici sploh ne pomaga. Zato pa dobro deluje na odrgnine. Papriciral sem tajni sestanek vlade. Sploh nisem vedel, da imamo toliko dobrih žensk v njej. Naslednjih volitev se definitivno moram udeležiti. n z r> 0. C. Rac Nataliteta naroda ni odvisna od etosa, ampak od erosa. Tudi s seksom našega naroda je nekaj narobe: bolj ko se med sabo jebamo, manj nas je. Politiki so dojenčki, ljudstvo njihove plenice. Cerkev in država sta se ločili, ampak včasih vseeno šmirata. V pluralizmu sta dve različni laži pogoj za celovitost resnice. Greh je legel med nas. Pazimo se orgazma. Onaniramo vsi, nekateri kar z družbenimi organi. priročnik oziroma PPPje zelo dobro skrivana knjiga, ki jo sleherni lastnik varuje vsaj tako dobro kot malo črno knjižico s skrivnimi telefonskimi številkami. Večina p o liti kov j e prej pripravljena priznati svojo udeležbo v vesoljni zaroti kot priznati obstoj PPP. Prav zaradi tega med laiki kroži precejšnje število apokrifnih - nepravih verzij, od katerih so se originalu še najbolj približale "novokomponirane" - "narodnozabavne" komedije angleških avtoijev. Prav preko teh nepopolnih ponaredkov je tudi do širokih ljudskih množic pricurljalo nekaj podatkov in navodil iz te famozne knjige. 1. Kot temeljno pravilo uspešnega prešuštvovanja se nedvoumno predpostavlja poroka. Političnim porokam je po vsej verjetnosti namenjeno vsaj eno poglavje, vendar nekateri poznavalci o tem dvomijo in menijo, da so sad nedodelane politične intuicije. 2. Drugo temeljno pravilo je neposredno povezano z vzroki za nastanek PPP: neomejene možnosti prešuštvovanja so največja slast oblasti. Kot ugotavljajo vsi vidni svetovni analitiki, seje oblast izrodila do te mere, daje postala le še orodje svoje posledice in je prav zaradi te anomalije postal PPP temeljni politični dokument. 3. Iz gornjih dveh pravil pa seveda izhajajo tudi ostala: a) Svoje neprimerno vedenje vedno skrivaj, vsaj s hotelsko brisačo, če ne gre drugače. b) Cilj vedno novega Matija Logar spreminjanja zakonov je seveda neprestano sestankovanje in temu zelo primerna kamuflaža za prešuštvovanje. Telemark se pri skoku čez plot ne točkuje. c) Sleherni oblastnik se mora nujno oskrbeti s tajnico, ki pa naj ji do upokojitve manjka le kakšnih pet let. Ne toliko zaradi izkušenj kot zaradi odvračanja slehernih sumov. Podobni poskusi z moškimi tajniki se žal pogosto izjalovijo - tudi politikova žena ni imuna proti slastem oblasti, č) Zaradi osebne higiene in praktičnosti naj bo prostor oblasti opremljen s čimveč pomožnimi prostori za počitek in rekreacijo (tuš, spalnica, fitness, savna...) Pričujoče pravilo je v veliki meri vplivalo na evropsko arhitekturo že od njenih najzgodnejših časov. Obrambna sposobnost srednjeveških gradovje bila seveda le krinka. Enako velja tudi za večino sodobnih parlamentov. d) Boj se hotelskih oken. e) PPP ponuja precej uporabnih izgovorov: Sestanek se je zavlekel. Spet nam grozi vladna kriza. Cene piščancev še naprej rastejo. A res moraš poznati vse vojaške skrivnosti? Draga, pridem takoj, ko končamo točko razno. f) PPP priporoča vsakoletno udeležbo orgij s člani nasprotnega političnega tabora. Primerne priložnosti za to ponujajo državna praznovanja in celonočna zasedanja. Dekleta so po navadi podmladek sredinskih strank. g) Nedopustno bi bilo, če si politiki ne bi širili mednarodnih obzorij. Gre namreč za izmenjavo izkušenj in njihovo praktično preizkušanje v lokalnih hišah razvrata. P. S.: Tukaj se pričujoče strokovno delo na temo, ali je politika kurba, konča. Avtor naj ostane zaradi varnosti njegovih najbližjih neimenovan, vseeno pa lahko pripomnimo, da je pogumno dal svoje življenje v neenakem boju, ko gaje med pisanjem zgornje disertacije zajela razjarjena skupina žena politikov, podprta z oklepnimi enotami feministk. Maki J. Aveli Razmišljanje nekega okna Lep dan, ja. 0! Nova sobarica! Daj, obrni se malo proti meni. Ja, tako. Krasno, sem gre! Mhm. Topla voda, ravno prava temperatura. Gos zmešana! Ne drgni me z gumo! Nežna krpica iz naravnih vlaken me rahlo čohlja po notranji strani. Še malo zgoraj, prosim. Ne doseže, ubožica. Moral bi se pritožiti upravi hotela, da naj ne najema tako majhnih sobaric. Jaz sem tisto, ki se zarosi od zadrege pred petičnimi gosti, ki opazijo prah na moji sicer brezhibni površini. Pusti zatič! Ne sliši me. Pusti zatič, ti rečem. AUU! Bam! Še sreča, da se nisem razbilo. Nekoliko krhko sem za takšne štose. Sobarica pa nič. Kar gre. Nobenega: "Oprosti, milo mi okno." In temu rečejo angleška vljudnost! Aha, vrača se. Morda se bo pa zdaj opravičila. Nak! Samo zaveso je zagrnila. Zdaj pa nič ne vidim, razen londonske megle zunaj, ki pa me zadnjih petindvajset let ne vznemirja več. Čakaj! Tamle se nekaj premika. Nekdo? Ne. Pa je brez steklarja) res! Stran, ti ptič nemarni! Pravkar sem se dalo očistiti, sedi na drugo polico. Pacek! Naj kdo pokliče tisto nevljudno sobarico. Sveti Vitrex! Še en golob! Stran gospodje, lepo prosim. To je hotel s petimi zvezdicami in moja marmorna polica ni bila postavljena sem za vaše udobje. Kaj je zdaj to?! Golobja mirovna konferenca? Tega ne zdržim več, jaz se bom razbilo. Proč, banda golobarska! Hvala Bogu! Človek prihaja. Leteče podgane so se pobrale, za sabo pa seveda pustile svinjarijo na moji marmorni polici. Gospod! Gospod! Tu me nihče ne posluša. Gospod, na napačni strani ste! Ha, ha! Prijel seje za polico. Kaj počenjate, gospod? Ne dotikajte se me! To pa res ni spodobno. Ups! Tu zgoraj je pa svet zares lepši. -~ Samo nikar me ne spustite, gospod. Sobarica je odnesla zatič s seboj in milo rečeno močno dvomim, da ga misli prinesti nazaj. AUU! Bam! Sami ste krivi, gospod, jaz sem vas opozorilo. Ampak, kot že rečeno, me nihče ne posluša. Koraki v sobi? Dvojni? Halo, gospod gost. Rešite no tegale ubogega nesrečneža izpod nadaljevanje na naslednji stran Skrivni dnevnik Sonje V, stare 28 let in 1/4, tajnice opozicijske stranke, samske sreda, 26. novembra 199. Dragi dnevnik, dan seje začel kot ponavadi. Služba. Živ dolgčas. "Pretipkajte mi tole državno skrivnost, prefotokopirajte mi ono, tole, podčrtano z zelenim flomastrom, faksirajte medijem..." A nimam pod milim nebom pametnejšega dela, kot da se ukvarjam z državnimi skrivnostmi? Do grla sem jih že sita. Vem, vem: še pred časom je bilo čisto drugače. Zdelo se mi je vznemirljivo in vse to, ampak preveč j e pa preveč. Saj niti z A., ki mi je telefonirala, da mi pove vse o svojem novem ljubimcu, nisem mogla dobro premleti vsega, ker je šef ravno takrat spet vpadel in mi molil svoje papirje pod nos. Vrag ga vzemi z vladnimi poročili, tajnimi dokumenti in podobnimi oslarijami vred! Ko sem si končno le utrgala minutko zase, paje ta tiran hotel še kavo. Lak na nohtih se mi še ni dobro posušil, ta pa hoče kavo! Brigajo njega moji problemi! Seveda se mi je lak razmazal, kaj pa. Od jeze so mi kar solze stopile v oči. Na malici sem srečala Ž., ki meje posmehljivo premerila od nog do glave in mi zviška prikimala. Očitno se ima za nekaj boljšega, kerje njen šef pač na oblasti, moj pa samo v opoziciji. Naj si raje kupi daljše krilo, da ne bodo vsi moški buljili v njene noge, krava naduta! Kako ponižujoče... Mene so vsaj gledali v obraz! In tista njena trajna tudi ni za nikamor, naj se raje zamisli sama nad sabo, preden bo zviška gledala druge! (Na WC-ju meje skoraj kap, ko sem se pogledala v ogledalo. Maškaro sem imela čisto razmazano. Groza. Ampak moj šef si bo pa zapomnil, kdaj meje sekiral! Si bom že kaj izmislila.) Kotvidiš,ježevse kazalo, da bo današnji dan katastrofalen. Ampak končno seje obrnilo na bolje. Za začetek je moral šef nujno na neformalni sestanek opozicijske koalicije. Karkoli že to je. Ampak iz izkušenj vem, da ga zdaj lep čas ne bo nazaj. Hvala bogu! Potem paje končno poklicalOn! Sam minister! Če bi imela kaj časa zanj, zdaj, ta hip. Resje vztrajen. Ze od prejšnjega petka me vztrajno nagovaija in mi dvori. Malo sem se še delala, da imam veliko dela, ampak ko sem mu namignila, da mojega šefa ni, seje kar najavil. V četrt ureje Razmišljanje nekega okna, nadaljevanje s prejšnje strani mene. AUU! Bam! Previdneje, prosim. Še ena gospa! Kam pa vi? AUU! Bam! Prav vam je, jaz sem vas opozoril. AUU! Bam! Kakšno vznemirjenje, povsem pubertetniško se počutim. Psihologi temu rečejo osebnostna kriza. In pravkar... AUU! Bam! In pravkarjo doživljam jaz sam. Naenkrat ne vem več, ali sem okno ali sem postalvrata. AUU! Bam! Sem bilo to jaz ali je to treščilo sosednje okno? Kdo sploh jaz sem oziroma smo? AUU! Bam! Padam, torej sem. No, dajmo še enkrat! AUU! Tresk! Nič. Nič. Nekam razbito se počutim. Steklarja! Hitro steklarja! Nihče se ne zmeni zame. No, imel sem svetlo in bleščeče življenje. Dokler je trajalo. Fenster Jeloviza Alije pametno biti pameten? meni. ^§P|§ Najprej je bil malo živčen, ves čas je pogledoval proti oknu, potem pa meje vprašal, ali imam ključ od fotokopirnice. Imam ga, jasno. Raje rekel, če bi šla kar tja, da bi moral nekaj nujno skopirati. In sva šla. Tam pa - kot bi postal popolnoma drug človek. Nič več ni bil živčen. "Saj sem vedel, da tu ni oken," je zamomljal, potem pa zaklenil za nama in strastno planil name. Rekla sem mu, da to vendarle ne gre, da jaz nisem taka, da bi kar takoj, ampak on je postajal vedno bolj razvnet. Končno je padel na kolena pred mano in mi zagotavljal, da me neskončno ljubi in da on ve, da jaz nisem taka, drugače me niti ne bi spoštoval tako, kot me. Spomnila sem ga na njegovo ženo in štiri otroke, kijih ima, pa je rekel, da ga žena ne razume in da se bo kmalu ločil. V kratkem! Ločitveni postopek takorekoč že teče in kmalu bo samo moj. To meje dokončno prepričalo. Saj mi vendar ne bi lagal, zakaj neki. In sem se prepustila, da naju odnese strast. No, strast naju ni prav dolgo odnašala, ker on nima prav veliko časa in se mu je potem začelo muditi. To čisto razumem, ker vem, da ima ogromno obveznosti. Hotela sem vedeti, kdaj se spet dobiva, pa je samo nekaj nerazločnega zamomljal. Da me bo že poklical, ali nekaj takega. In da naj ga za božjo voljo nikar ne kličem domov! In že ga ni bilo več. Potem Matija Logar nisem bila za nobeno delo več. Do konca šihta sem samo še sanjarila, kako lepo bo, ko bova poročena, in kako bo Ž. pozelenela od zavisti, ko bo izvedela za naju. Popoldne sem pohajkovala po mestu. Ogledala sem si nekaj prstanov, prav dragi so, ampak saj ju bo On kupil. Saj mije vendar obljubil, ne? Sonja Po izdatnem obroku informacij se politikom vedno spahne kupček afer. Ko si bo konzervatizem nadel kondom, gre demokracija brez skrbi v kupleraj. Zanima me, kateri politikje izgubil svojo nedolžnost na politiki. Ko politiku ostane samo še zarečeni kruh, preti podložnikom lakota. Matija Logar Treba je lagati, da bomo resnici prišli do dna. Dober politik je tisti, ki vse nategne, pa mu ne pride. Diplomati v črnih oblekah so visokokvalificirani grobarji. Ko bi imel vsaj eno uro vaše možgane, bi se vsaj malo odpočil. Med moralo in nemoralo je normala Matija Logar Nov član Ansamblu Slovenskega ljudskega gledališča Celje se je v tej sezoni pri družil/gor Korošec. Celjsko občinstvo ga je spoznalo že v prejšnji sezoni, ko se mu je predstavil kot gost v uspešnici Toneta Partljiča Gospa poslančeva. Igor Korošec seje rodil leta 1972. Predlani je v Moskvi končal akademijo GITIS -RAIL Slovenskemu občinstvu seje prvič predstavil prav z vlogo Roka v celjskem gledališču. Poleg tega je nastopil tudi v Vrnitvi Harolda Pintetja v Mestnem gledališču ljubljanskem. Gostja v SLG Celje Igralka Maja Štromar seje rodila letal969 v Novem mestu. Na Filozofski fakulteti v Ljubljani je diplomirala I iz romanskih jezikov, igralsko umetnost pa je študirala | na Ecole internationale de theatre Jacques Lecoq v Parizu in se izpopolnjevala v gledaliških delavnicah. Igralaje vveč predstavah : Shakespeare: limon Atenski | (SNG Drama Ljubljana), Racine: Britannicus (TDS Loggia), avtorska predstava Brez imena, brez začetka,! brez namena, Zlatar Frey: Schizophrenia (Koreodrama | Ljubljana) in drugih; v filmi h JI cortile (režija R. Magherini), Brezno (režija I. Šmid), Adrian (režija M. Weiss). Izdala je dve pesniški zbirki: GOGA 66000 in Na predpomlad mi reci ti. Leta 1991 je prejela Severjevo nagrado. George Bernard Shaw PIGMALION Režiser: Frana Križaj Premiera: 19. septembra 1997 VITRINA OSTANE PRAZNA Ko prevajalec Lizo Doolitle posadi v narečne vode rovtarskih Ljubljank, jo trust Francija Križaja in Marinke Poštrak pošlje na študijski izlet v ordinacijo fonetika prof. Henryja Higginsa. Da bi se primitivnosti klobasajoča prodajalka rož tam prelevila v klasični shawovski lik emancipirane reformatorke, ki zavonja in porazi moško indolenco, odstopi od stereotipne podobe ženske lutke in razprostre krila svoje inteligence in ambicij. Primož Jesenko, Dnevnik HUDE FONETIČNE STRASTI Vesna Jevnikar Perko je Lizo Doolittle preigrala ves čas natančno in z velikim razponom, kije zaobjel vse od kričavega in temperamentnega argoja prek stežka zadrževane galantnosti do končne artikulirane, pa tudi resignirane - to je v času nastanka igre sodilo zraven - suverene in emancipirane mlade dame. Najbolje sta se v vlogah, da ne rečemo v jezikovnih preoblekah znašla Milada Kalezic+ kot gospa Higginsova, zgled za izredno igralsko natančnost v visoki konverzaciji, kijoje spremljala z zadržano in uglajeno aristokratsko gestikulacijo, izpod katere seje ves čas prebijala skrb za druge, najbolj pa je s svojim nastopom in do konca izdelanimi komičnimi miniaturami blestel Janez Bermež kot Doolittle, človek z dna, fizikalec, ves prežet z robato in sočno govorico in ustrezno znižanimi moralnimi normami, vedno pripravljen skleniti posel, kar mora z družbenim napredovanjem zamenjati -jezik, ki dela človeka, pa mu k sreči ostane. Matej Bogataj, Delo TRIKOTNIK, A BREZ LJUBEZNI Značajsko razgibano in vizbrušenem slogu klasične konverzacijske komedije predstavljeno nosilno tristranično razmerje med dvema moškima in njuno žensko "žrtvijo", ob katerem je avtor razkril splošneje pomenljiva nasprotja med učiteljem in učencem, osebkom in predmetom dejanja, razumom in čustvi, vladajočimi pravili obnašanja in manifestacijami posameznikove prvinske prostosti duha, a tudi razlike in nasprotja med družbenimi razredi oziroma sloji, je v tokratni interpretaciji režiserja Francija Križaja zaživelo predvsem s svojo zadržano ter varno zaobljeno salonsko lahkotnostjo in duhovitostjo. Pod to povrhnjico je bilo ves čas razvidno kritično razmeije do vsakršne manipulacije, meščanske dvojne morale in posameznikove (samo)prevare. Naslovno vlogo samovšečnega profesorja fonetike in mačističnega samozadostneža Henrya Higginsa je oblikovalTomaž Gubenšek jasno in premočrtno. Razumarsko vzvišenost ter prezirljivostin notranjo dvojnost, ki prihaja na dan v ekscesnih trenutkih kot posledica nepopolnega obvladovanja samega sebe, je razvidno pripeljal do konca. Slavko Pezdir, Novi tednik Zgodovina v barvah kart Opraviti imamo torej z jezikavo, prerimano in z jezikovnimi domislicami na gosto posuto komedijo o smislu in transcendenci, o krvavosti zgodovine in nesmiselnosti nasilja, pa vendar z nečim smešnim - Bergson to navaja celo kot primer; nadvse smešno je gledati nekoga, ki se ima za akterja, v resnici pa z njim kot na vrvici nekdo upravlja. In kot komedije so se Hiše iz kart režiser Aleš Novak in sodelavci tudi lotili; dogajanje je postavljeno v stisnjen prostor, scenografija (Barbara Matul) je kot nalašč za hitre svetlobne barvne menjave, s privzdignjenim tronom v sredini, na katerem vlada trenutno najvišji v vladajoči barvi. Tudi kostumi (Stanka Vauda) omogočajo hitra preoblačenja, kijih zahteva konvertitska natura podložnikov - ki jo je režija z zasedbo dobro poudarila in naredila iz nje sistem -,prinašajo pa tudi nekatere duhovite poudarke. Predvsem pa je režija celotno dogajanje nadgradila z opazujočimi osebami in njihovimi reakcijami, s kupom dobrih in nenasilnih domislic. Matej Bogataj, Delo Igra forsiranega aktualizma Več kot eno plast zaobsežeta predvsem Tomaž Gubenšek kot pisana, najbolj heretična, za sleherni obrat odgovorna karta Jolly Joker in Igor Žužek kot prepoznavno okorni Pikov fant. Medtem ko največ razloga za smeh priteče iz studenca najlaže oprijemljive situacijske in zrahljano značajske komike: denimo ob pojavi Križeve kraljice (Nada Božič), dueta "nižjih kart" (Bojan Umek, Simon Dobravec) ali "revolucionarne" Karove dame, prenašalke kupa lopat (Jagoda Vajt). Primož Jesenko, Dnevnik Boris A. Novak HIŠA IZ KART Režiser: Aleš Novak Premiera: 15. novembra 1997 Jagoda Vajt, Simon Dobravec, Tomaž Gubenšek, Bojan Umek, Miro Podjed, IgorJUižek, Nada Božič Pregled odigranih vlog v sezoni 1996/97 Zvone Agrež M. Ende-J. Vencelj: skupaj 97 Čarobni napoj Krokar 2 L Partljič: Gospa poslančeva Janko 70 W. Shakespeare: Ukročena trmoglavka Grumio 25 Borut Alujevič E. Labiche: skupaj 59 Florentinski slamnik Stražnik 12 T. Ažman: Trnuljčica Kralj Štefan 47 Bruno Baranovič E. Labiche: skupaj 84 Florentinski slamnik Vezinet 12 T. Ažman: Trnuljčica Kralj Hubert 47 W. Shakespeare: Ukročena trmoglavka Gremio 25 Janez Bermež P. Shaffer: skupaj 45 Gorgonin dar več vlog 20 H. Miiller: Eksplozija spomina Valmont 25 Tina Gorenjak E. Labiche: skupaj 83 Florentinski slamnik Virginija 12 T. Ažman: Trnuljčica Princesa Rosa 47 T. Partljič: Gospa poslančeva Irenca (vskok) 12 W. Shakespeare: Ukročena trmoglavka Vdova 12 Tomaž Gubenšek E. Labiche: skupaj 104 Florentinski slamnik Pubi 12 P. Shaffer: Gorgonin dar Philip Damson 20 T. Ažman: Trnuljčica Malefic 47 W. Shakespeare: Ukročena trmoglavka Curtis 25 Renato Jenček E. Labiche: skupaj 39 Florentinski slamnik Fadinard 12 W. Shakespeare: Ukročena trmoglavka Lucentio 25 D. Jančar: Halštat Honza 2 Vesna Jevnikar Z. Hočevar: skupaj 79 Smejči Smejči 5 T. Ažman: Trnuljčica Flora 47 W. Shakespeare: Ukročena trmoglavka Bianca 25 D. Jančar: Halštat Jula 2 Milada Kalezič E. Labiche: skupaj 62 Florentinski slamnik Baronica de Champigny 12 H. Miiller: Eksplozija spomina Markiza de Marteuillova 25 VV. Shakespeare: Ukročena trmoglavka Katarina 25 Drago Kastelic E. Labiche: skupaj 109 FJorentinski slamnik Tardiveau 12 M. Ende J., Vencelj: Čarobni napoj Zguba 2 T. Partljič: Gospa poslančeva Slivar 70 W. Shakespeare: Ukročena trmoglavka Krojač 25 Anica Kumer Z. Hočevar: skupaj 97 Smejči Mici 5 P. Shaffer: Gorgonin dar Helena Damson 20 T. Partljič: Gospa poslančeva Živa Breskvar Piškur 70 D. Jančar: Halštat Anastazija 2 luna Ornik E. Labiche: skupaj 55 Florentinski slamnik Anaida 12 P. Shaffer: Gorgonin dar več vlog 20 T. Partljič: Gospa poslančeva Irenca 23 Miro Podjed E. Labiche: skupaj 114 Florentinski slamnik Nonancourt 12 Z. Hočevar: Smejči Lojzi 5 L Partljič: Gospa poslančeva Andrej Piškur 70 W. Shakespeare: Ukročena trmoglavka Vincentio 25 D. Jančar: Halštat Habilis 2 Stane Potisk M. Ende-J. Vencelj: Z. Hočevar: P. Shaffer: T. Partljič: W. Shakespeare: Igor Sancin E. Labiche: l Partljič: W. Shakespeare: Mano Selih E. Labiche: T. Ažman: W. Shakespeare: Eva Škofič-Maurer T. Ažman: W. Shakespeare: Jana Šmid M. Ende-J. Vencelj: Z. Hočevar: P. Shaffer: T. Partljič: Bojan Umek E. Labiche: T. Partljič: W. Shakespeare: skupaj 122 Čarobni napoj Smejči Gorgonin dar Gospa poslančeva Ukročena trmoglavka skupaj 107 Florentinski slamnik Gospa poslančeva Ukročena trmoglavka skupaj 84 Florentinski slamnik Trnuljčica Ukročena trmoglavka skupaj 60 Trnuljčica Ukročena trmoglavka skupaj 97 Čarobni napoj Smejči Gorgonin dar Gospa poslančeva skupaj 107 Florentinski slamnik Gospa poslančeva Ukročena trmoglavka Made, Silvester Žani več vlog Piškur starejši Baptista Achille de Rosalba Bolničar Šolnik več vlog Irenca (vskok) Emile Tavernier Princ Filip Petruchio Sončni žarek Vdova (alternacija) Tiranija Vamperl Joži Katina 20 Slivarjeva 70 Feliks 12 Goran Pavlič 70 Tranio 25 Vanja Slapar-Ljubutin skupaj 55 P. Shaffer: Gorgonin dar T. Partljič: Gospa poslančeva Gostje v sezoni 1996/97 Nada Božič 47 T. Ažman: Trnuljčica Favna Barbka Cerar 12 E. Labiche: Florentinski slamnik Helene Davor Herga 5 Z. Hočevar: Smejči Viki Hana Komar 12 E. Labiche: Florentinski slamnik Sobarica Igor Korošec 70 T. Partljič: Gospa poslančeva Rok Gorazd Logar 2 M. Ende-J. Vencelj: Čarobni napoj Maček Mavricij Vlado Novak 12 E. Labiche: Florentinski slamnik Beauperthuis Vesna Pernarčič 20 P. Shaffer: Gorgonin dar več vlog Mirjana Sajinovič 14 E. Labiche: Florentinski slamnik Klara D. Jančar: Halštat Nela Peter Ternovšek 25 W. Shakespeare: Ukročena trmoglavka Hortensio Rok Vihar 25 IM. Shakespeare: Ukročena trmoglavka Biondello Odigrane predstave v sezoni 1996/97 E. Labiche: Florentinski slamnik 12 M. Ende-J. Vencelj: Čarobni napoj 2 Z. Hočevar: Smejči 5 D. Jančar: Halštat 2 P. Shaffer: Gorgonin dar 20 L Ažman: Trnuljčica 47 T. Partljič: Gospa poslančeva 70 H. Miiller: Eksplozija spomina 25 W. Shakespeare: Ukročena trmoglavka 25 Kraji gostovanj v sezoni 1996/97 Gornja Radgona, Hrastnik, Kočevje, Koper, Kranj, Krško, Laško, Lenart v Slovenskih goricah, Ljubljana, Ljutomer, Maribor, Mengeš, Novo mesto, Ormož, Polzela, Portorož, Ravne na Koroškem, Slovenske Konjice, Tolmin, Trbovlje, Velenje. Udeležba na festivalih v sezoni 1996/97 Ljubljana - Festival Zlata paličica: Trnuljčica Celje - Dnevi komedije: Florentinski slamnik. Gospa poslančeva Kranj - Teden slovenske drame: Gospa poslančeva Ljubljana - Evropski mesec kulture: Halštat Koper - Primorski poletni festival: Ukročena trmoglavka. Eksplozija spomina Gledališki list SLG Celje*Sezona 1997/98, številka 3 Upravnik: Borut Alujevič Umetniški vodja: Matija Logar Režiser: Franci Križaj Lektor: Arko Vodja programa in propagande: Anica Milanovič Tehnični vodja: Vili Korošec Igralski ansambel: Zvone Agrež, Bruno Baranovič, Janez Bermež, Tina Gorenjak, Tomaž Gubenšek, Renato Jenček, Milada Kalezič, Drago Kastelic, Igor Korošec, Anica Kumer, luna Ornik, Miro Podjed, Stane Potisk, IgorjSancin, Vanja Slapar-Ljubutin, Mario Selih, Eva Škofič - Maurer, Bojan Umek, Jagoda Vajt Predstavnika: Urednika: Lektor: Oblikovalec: Fotograf: Borut Alujevič Matija Logar Jasna Merc Janez Vencelj Arko Iztok Skok Damjan švarc Naklada: 3000 izvodov Tisk: Grafika Gracer (Pk Slovensko ljudsko Gledališče Celje Slovensko ljudsko gledališče Celje Gledališki trg 5, 3000 Celje Centrala: (063) 442 910 Tajništvo: (063) 441 861 Vodja programa: (063) 441 814 Blagajna: (063) 442 910 int. 208 Faks: (063) 441 850 http://www2.arnes.si/guest/ceslgl/slg.html