118 Otrok in knjiga 110, 2021 | Ocene – poročila Meje med odprtostjo in zadržanostjo, med strahom in pogumom, mnenja o bli- žinah, samozavesti in podobnih čustvih in občutkih so zelo krhke. So brez ostrih robov, saj svet ni črno-bel in ljudje v njem prav tako ne. Ljubezen in veter, ta postane simbol rešitve, sta blizu. Red. prof. dr. Dragica Haramija, strokovna sodelavka žirije LEVSTIKOVE NAGRADE 2021 Levstikova nagrada je najstarejša povoj- na založniška nagrada, Mladinska knji- ga jo podeljuje od leta 1949. Namenjena je slovenskim pesnikom, pisateljem in ilustratorjem za izvirna leposlovna dela in izvirne knjižne ilustracije za otroke in mladino, ki so bili po mnenju stro- kovnih žirij najboljši dosežki v pretek- lih dveh letih in so izšli pri založbi Mladinska knjiga. Ob petdeseti obletni- ci prve podelitve Levstikovih nagrad je Mladinska knjiga uvedla še nagrado za življenjsko delo. Prejemniki teh nagrad imajo simbolično obeležje (plošče z imeni) pod arkadami pred knjigarno Konzorcij. Levstikovi nagrajenci prejmejo fi- nančno nagrado: za izvirno leposlovno delo in ilustracije v višini vsak po 2000 evrov neto, nagrajenca za življenjsko delo pa vsak po 4000 evrov neto. Levstikova nagrada za izvirno lepo- slovno delo 2021 Levstikovega nagrajenca 2021 za najbolj- še leposlovno delo za otroke in mladino je izbrala žirija, ki so jo sestavljali: ured - nik in pesnik Žiga Kosec (predsednik žirije), Nina Svetelj, vodja prireditev v Mestni knjižnici Kranj, in Irena Matko Lukan, urednica otroškega leposlovja v Mladinski knjigi. Nominirana dela: – Gumbki T ink e B ači č z il ustraci j ami Suzi Bricelj, Bojane Dimitrovski, Jel- ke Godec Schmidt, Ane Košir, Ma- še Kozjek, Marjana Mančka, Petra Škerla in Ane Zavadlav – Negotove pesmi Barbare Gregorič Gorenc z ilustracijami Damijana Ste- pančiča – Fantek in punčka B l aža L ukana z ilu stracijami Ane Zavadlav – Skrivno društvo KRVZ Simone Se- menič z ilustracijami Tanje Koma- dina – Zajčkova hišica Anje Štefan z ilustra- cijami Hane Stupica Nagrado je prejel Blaž Lukan za knjigo Fantek in punčka z ilustracijami Ane Zavadlav. Utemeljitev: Pesniška zbirka Fantek in punčka je spomenik, je družina pesmi, v katerih je ujeto leto nekih življenj. Nekatere so napisane v prostem verzu, druge v ri- mani formi, pri čemer rime in jezik ves čas ostajajo izvirni, sveži. Drobni lirični utrinki se prepletajo s konkretnimi po- dobami, dejansko prehaja v abstraktno. Vseskozi sta prisotna igrivost in hu- mor: pesmi so duhovite, domislice izvir- ne. Cela zbirka temelji na ponavljanju. Z njim pesnik ustvari konsistenten ritem, da je branje od prve do zadnje strani kot vožnja z vlakom. Na ponavljanju gradi, razvija motive in teme, priklicuje že zna- no, stopnjuje konkretne podobe, ki se na- to razvijejo v metafore. To je tudi skupna točka poezije in otroškega spoznavanja: v poeziji je ponavljanje pesniška figura, pri malčku pa sredstvo raziskovanja, razumevanja sveta. V zbirki se izmenjujeta dva pola, dva principa: deški in dekliški. Metaforika je sodobna, žalost visi na nitki, žabice med punčkinim oblačenjem skočijo v mlako. Vse pesmi poganja ljubezen: otroka do 119 Otrok in knjiga 110, 2021 | Ocene – poročila življenja, do vsega novega in neznanega, starša do otroka. Ljubezen je, ko otrok svet vidi prvič, ko čisto vsakdanje opra- vilo postane velik dogodek. Ko pesnik opazuje otroka, ki mu je vse novo, svet tudi sam ponovno zagleda prvič. Otro- kovo srečevanje s svetom dokumentira in ga spretno, pretanjeno prelije v poezijo. Koliko globine je lahko v najpreprostej- ših stvareh: najobičajnejši motivi v otro- ških očeh postanejo čudežni. Punčkino oblačenje, fantkovo plavanje, razlike med fantkom in punčko, njuna opažanja, modrosti, njuno sklepanje, asociacije – vse to je poezija. V vsej nelogičnosti otrokovega do- življanja sveta je globoka logika: vse je igra. Zanj je tudi najbolj pusta vsak- danjost lahko otroško igrišče. Bistvo otroštva je torej igra, bistvo poezije je igra besed: gre za skupno točko otro - ške perspektive in besedne umetnosti. Skrbno obdelan otrokov odnos do sveta se izrazi v preprosti, a čisti in pristni poetiki. Nekaj, kar je novo, je vselej tudi presenetljivo. Poezija si želi izvirnosti: kaj je lahko bolj izvirnega od sveta, ki ga vidimo prvič? Levstikova nagrada za izvirne knjiž­ ne ilustracije 2021 O nagradi je presojala žirija, ki sta jo pod vodstvom Maše P. Žmitek, vodje galerije v Vodnikovi domačiji, sestavljali še ilustratorka Jelka Godec Schmidt, lanskoletna Levstikova nagrajenka za življenjsko delo, ter likovna urednica Tanja Komadina. Nominirana dela: – Obisk Ga j e K os z il ustraci j ami Ane Zavadlav – Pravljično potovanje Hansa Chri- stiana Andersena Heinza Janischa z ilustracijami Maje Kastelic – Si že kdaj poskusil Luno Boštjana Gorenca Pižame z ilustracijami Igor- ja Šinkovca – Negotove pesmi Barbare Gregorič Gorenc z ilustracijami Damijana Ste- pančiča – Drevo Tomaža Pengova z ilustracija- mi Polone Lovšin Nagrado je prejela ilustratorka Ana Za- vadlav za ilustracije v slikanici Obisk Gaje Kos. Utemeljitev: Slikanica Obisk je čudovito barvna, obli - kovno sočna in besedno igriva. Je celovi - to zasnovana, umetniško dovršena in jo je – kot vse dobre slikanice – vedno zno- va možno brati tudi le skozi ilustracije. Ilustratorka v izvirnem likovnem slogu in tehniki ustvari izjemne, presenetljive, kompleksne in premišljene kompozicije, v katere z veseljem vstopimo. Bralca preseneča s polno detajli, ki ga vabijo, da jih odkriva stran za stranjo. S tem bese- dilo nadgradi in ustvari čvrsto dovršeno slikanico. Ilustratorka v svojevrstni tehniki naj- prej na računalniku ustvari prvi nanos barvnih oblik, ki delujejo kot kolaž iz- rezanih listov papirja. Ko to natisne, z barvicami in pasteli nariše vse detajle, da ustvari plastičnost in materialnost na- risanih motivov. S premišljenim kadrira- njem, sekvencami in kadri uspešno gradi dramaturški lok. Dovršena in sodobna likovna izvedba je v simbiozi z graje- njem atmosfere, ki pa odlično sovpada z naracijo zgodbe. Bralcu se zdi, kot da ilustracije lahko sliši, se celo sam znajde v prostoru dogajanja. Ilustracije tako ponujajo veliko več senzoričnih izkušenj in ne samo vizualne. Besedilo in ilustracija sta v popolnem sozvočju in skupaj tvorita ritmiko, ki ji bralec/gledalec ne more uiti. Avtorica ritem gradi izmenično z nekaj več beline in na format »vstopa« z vseh strani; s tem doseže raznolikost. Z belinami ustvari zračen prostor in kot mojstrica ritma tudi s tem obdrži bralčevo pozornost, saj se 120 Otrok in knjiga 110, 2021 | Ocene – poročila lažje osredotoča na vse podrobnosti, ki jih ilustrira od strani do strani. Ilustracije besedilu sicer sledijo, hkra- ti pa ga tudi dopolnjujejo in nadgrajuje- jo. Besedilo zagotovo uspešno razširi z naštevanjem, preštevanjem in iskanjem živali, s čimer vpelje humor, ter izjemno likovno izvedbo, skozi katero začuti- mo sprejemanje raznolikosti, prijetno sosedsko druženje in prijateljstvo med tapirjem in lenivcem, o katerem govori zgodba. V tem smislu avtorica presega okvire klasične definicije ilustracije, ki naj bi bila zgolj podpora besedilu. Nje- na izvirnost in svežina v ilustraciji se postavljata ob bok najbolj dovršenim in sodobnim ilustratorjem nasploh. Kljub na prvi pogled preprosti zgodbi in sliki knjiga ponuja resnično bogato in kom- pleksno bralno izkušnjo. Levstikova nagrada za življenjsko de- lo za izvirno leposlovje O nagradi za življenjsko delo je žirija presojala v naslednji sestavi: Bojan Švi- gelj, glavni urednik in predsednik žirije, Tatjana Cestnik, vodja sektorja Knjižno založništvo, Andrej Ilc, vodja Uredništva za leposlovje, Tanja Komadina, likovna urednica, Alenka Veler, urednica mla- dinskega leposlovja in Irena Matko Lu- kan, urednica otroškega leposlovja. Nagrado je prejel pesnik in pisatelj AN- DREJ ROZMAN ROZA. Utemeljitev: Pesnik, pisatelj, dramatik, prevajalec, režiser in igralec Andrej Rozman Roza je eden najboljših in najizvirnejših sodob- nih ustvarjalcev za otroke in odrasle pri nas. Tako je samosvoj in živ, rahločuten in zabaven, inovativen in poglobljen, močan in nežen, da verjetno ni človeka v Sloveniji, ki se ga njegova dela ne bi dotaknila. Rad ima slovenski jezik, rad se z njim igra in ga ohranja živega. Veliko piše in nastopa (pomislimo samo na Pocestno gledališče Predrazpadom, Gledališče Ane Monro, zaničništvo in na edinstveni Rozinteater). Piše pesmi in uganke, pravljice in zgodbe, gledališke igre in muzikle, pre- deluje klasična besedila in jih prestavlja v sodobnost. Tudi prevaja. Njegove pesmi so vsebinsko močne in sporočilne, polne jezikovnih iger in rim. Roza si izmišlja nenavadne tvorjenke, včasih preobraža slovnična pravila, se upira, vključuje nonsens za spreminjanje razmerij med predmeti in osebami, aliteracijsko lepi besede, uporablja sodoben jezik, pre - vzema tuje besede in jih udomači – s svojim mojstrstvom nas predrami, za- bava in spodbuja k razmišljanju o sebi, soljudeh in svetu. V njegovih zgodbah in pravljicah se kažejo njegova jezikovna izbrušenost, sproščena igrivost in premi- šljene modrosti – na prepričljiv, jasen in avtentičen način nam pripoveduje, kako zanimiv in prismuknjen je ta svet. Vča- sih nas zvabi v neznano. Ustvarjalnost Andreja Rozmana Roze nas spodbuja, da se ustvarjalno odzivamo, v njegovih delih najdemo vodilo, kako sobivati v smeri dobrega in se ob tem tudi zabavati. Njegov opus je neizmerno bogat – zakladnica njegovih knjig za otroke in odrasle je velika, uprizorjenih je bilo na desetine njegovih del, večina slovenskih otrok in odraslih je Rozo že videla nasto - pati. Ni naključje, da se z njegovimi deli lahko srečamo v mnogih antologijah, be- rilih, učbenikih, priročnikih in revijah. Nekatera njegova dela so ponarodela, na pamet jih znajo otroci in odrasli: »Do smrti bom mleko, nikoli kakav! je vpilo še, ko so ga brisali s tal.« Roza je en sam! Našo literarno in kul- turno krajino je zaznamoval za vedno. Kot je zapisal Matej Bogataj v sprem- nem besedilu Šaljivec v hiši besed antologije Rozimnica: Rozova neresna zaresnost in zagnanost sta nalezljivi. 121 Otrok in knjiga 110, 2021 | Ocene – poročila Levstikova nagrada za življenjsko de- lo za izvirne knjižne ilustracije O nagradi za življenjsko delo je žirija presojala v naslednji sestavi: Bojan Švi- gelj, glavni urednik in predsednik žirije, Tatjana Cestnik, vodja sektorja Knjižno založništvo, Andrej Ilc, vodja Uredništva za leposlovje, Tanja Komadina, likovna urednica, Alenka Veler, urednica mla- dinskega leposlovja in Irena Matko Lu- kan, urednica otroškega leposlovja. Nagrado je prejela ilustratorka ALEN- KA SOTTLER. Utemeljitev: Akademska slikarka in ilustratorka Alenka Sottler ustvarja za otroke, mla- dino in odrasle, od klasičnih in sodob- nih pravljic do poezije in naslovnic ter družbeno odzivnih del. V dialogu med besedo in ilustracijo venomer išče na- čin, kako na njunem presečišču ustva- riti novo celostno umetnino. S svojim analitičnim pristopom in mojstrsko li- kovno dovršenostjo se ne posveča le klasičnim likovnim tehnikam, kot je npr. tempera, marveč tudi izumljanju in uporabi inovativnih likovnih tehnik, kot so npr. praskanka, izrezanka, odtisi. Vselej je zaznati osebno noto, ki se kaže v konceptualnem pristopu, kjer v njenih umetniških delih slutimo tudi studiozno in načrtovano ozadje. Na prvi pogled nezdružljivo združuje v nove in izvirne celote. Z zgodbami v zaodrju nastajanja ilustracij dodatno oplemeniti polje ob- čega ilustratorskega delovanja. Risarska spretnost ji omogoča, da ustvari čvrste kompozicije. Ilustracije so domišljijsko široke, sporočilno močne in večplastne. Največkrat jih gradi v odnosu črno-be- lega polja, ki mu odmerjeno in premi- šljeno dodaja barvo. Zaradi izčiščenih, abstraktnih prostorov, natančno izrisa- nih rastrov in prepričljive modulacije ilustracije na papirju delujejo kot enovita kiparska dela. Mojstrsko prikazuje lirič- no odprte prostore, v katere ulovi tudi fi- lozofska vprašanja in univerzalne teme; vanje lahko dolgo zremo in odkrivamo vedno nove ravni. Iz nas izvabijo čudenje in občudovanje. Tudi za otroke ilustrira tako, da jim odpira polje imaginacije, sočustvovanja in vživljanja v likovno bogato izkušnjo in Levstikovi nagrajenci 2021, z leve proti desni: Andrej Rozman Roza, Alenka Sottler, Ana Zavadlav in Blaž Lukan 122 Otrok in knjiga 110, 2021 | Ocene – poročila s tem v pripoved. Leta 2005 je za založbo Mladinska knjiga ilustrirala Pepelko, kjer v celoviti zasnovi med drugim velja izpostaviti barvni koncept: s sivinami in živimi barvnimi toni je zasnovala svoje- vrstno atmosfero. Inovativnost veje tudi iz slikanic Čmrlj in piščalka in Drobtine iz mišje doline Anje Štefan. V Drobti - nah je s prstnimi odtisi zgradila like in kompozicijsko premišljene postavitve, v katere je ulovila ritem pesmi. Velik odziv so dosegala tudi njena konceptualna družbeno odzivna dela za odrasle. Kot kritična opazovalka politič- nega dogajanja in družbenih odnosov je za osnovni gradnik uporabila univerzal- no črtno kodo ter ustvarila izjemen cikel kritike kapitalističnega sveta. Alenka Sottler se je z ilustracijo moč- no zasidrala v strokovni in splošni jav- nosti doma in v tujini, kjer je s svojimi deli ustvarila široko prepoznavnost ter z izvirnimi pristopi in tehnikami obogatila knjižno krajino in izkušnjo branja ilustri - ranih knjig. Nagrade so bile podeljene 8. junija na slovesni prireditvi v Gostilni pri Koširju v Ljubljani. (Vir: https://www.mladinska-knjiga.si/o- skupini/knjizne-nagrade/levstikova-nagrada) 1000 UND 1 BUCH 2020 Avstrijska strokovna revija (1000 in 1 knjiga), ki objavlja strokovne prispev- ke o mladinski književnosti in posveča pozornost predstavitvi knjig za otroke, mladostnike in mlade odrasle ter stro- kovnih knjig o mladinski književnosti tako z domačega kot tudi mednarodnega področja, obravnava v prvi številki iz leta 2020 knjige, v katerih ima ključno vlogo človeško telo. Manuela Kalbermatten v prispevku Dein Körper sei Prothese (Tvoje telo – proteza) obravnava nekaj knjig, v katerih so s pomočjo najnaprednejših tehnologij nadomeščeni deli telesa in vzpostavljeno delovanje vseh funkcij. Fantastika, ki ne pozna meja, lahko navdušuje, a tudi ne izbriše želje po prejšnjem stanju telesa. Ni lahko, če nisi v pravem telesu, ni lahko to razumeti in sprejeti. Nadine Bieker predstavi v prispevku Vorzei- chenfehler (Napačni znak) nekaj knjig za mladostnike, v katerih nastopajo trans* figure. Heidi Lexe nas v prispevku Verletzte, Verirrte und Geheilte (Poškodovan, iz- gubljen in ozdravljen) seznani z otroški- mi literarnimi liki, ki se srečajo s telesno poškodovanimi ljudmi. Tudi obisk v bol- nici je zanje novo doživetje in spoznanje, še zlasti, če zaidejo in na dolgih hodnikih za številnimi vrati bolniških sob vidijo tamkajšnje paciente. Telo posameznika je lahko drugačno od teles vrstnikov, lahko je na primer veliko večje, lahko ga deli s siamsko dvojčico, je na pogled neprivlačno. Iris Schäfer v prispevku Der fremde Körper (Tuje telo) analizira nekaj knjig, v ka- terih se morajo mladi junaki spoprijeti z drugačnostjo svojega telesa in najti rešitev, da se enakovredno vključijo med vrstnike. Likovna upodobitev telesa v gibanju je izziv, s katerim se spopadajo različ- ni ilustratorji na različne načine. Silke Rabus v prispevku Körper in Bewegung (Telo v gibanju) opiše nekaj načinov, kako ustvarijo vtis letenja, boja, pada- nja, skratka telesa v gibanju ilustratorke Marie Dorléans, Helga Bansch, Nele Brönner, Christa Unzner in ilustrator Shaun Tan. Jana Sommeregger je v prispevku Ready for red and Shameless (Priprav- ljeni na kri in brezsramnost) kritična do premajhnega števila knjig, ki bi mlade seznanjale z dekliškim telesom,