e-n«vičke maj 2011 Dragi bralci, v peti številki spletnega časopisa vas med drugim vabimo k uporabi novih spletnih strani o razvoju kakovosti izobraževanja odraslih, na številne prireditve v TVU 2011, na različna izobraževanja ... Prijetno branje majske številke, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Domače novičke ...........................................................................................................................................2-3 Vabilo k objavi izobraževalne ponudbe za šolsko leto 2011-2020 ...................................................................................2 Obiskali so nas študenti pedagogike in andragogike..........................................................................................................2 Petkovo srečanje v maju je bilo namenjeno predstavitvi letošnjega festivala učenja ........................................................3 Projekti ESS.................................................................................................................................................3-5 Nove spletne strani o razvoju kakovosti izobraževanja odraslih........................................................................................3 Analiza o zadovoljstvu udeležencev skupine POKI 6 z usposabljanjem v prvem letu poteka projekta POKI ..................4 Najava zaključne konference z naslovom Andragoško spopolnjevanje v prepletu različnih vlog...................................5 Teden vseživljenjskega učenja 2011...........................................................................................................5-7 TVU 2011 v polnem teku...................................................................................................................................................5 Razstava Teden vseživlj enjskega učenja ...........................................................................................................................6 Vabimo na nacionalno odprtje TVU 2011 .........................................................................................................................6 Video portreti dobitnikov Priznanj ACS za promocijo učenja in znanja za leto 2011 .......................................................6 Vabljeni na jubilejni, 15. andragoški kolokvij ...................................................................................................................7 Mednarodno sodelovanje............................................................................................................................7-8 Študijski obisk delegacije z avstrijske Koroške..................................................................................................................7 TVU 2011 bo obogatilo srečanje s tujimi gosti..................................................................................................................8 Vabimo...........................................................................................................................................................8-9 Delavnica o načrtovanju učenja za brezposelne in z brezposelnostjo ogrožene ................................................................8 Izvedbeni načrt v individualnih organizacijskih modelih poklicnega in strokovnega izobraževanja ................................9 Pomembne publikacije...............................................................................................................................9-10 UNESCO inštitut za vseživljenjsko učenje je objavil Letno poročilo 2010.......................................................................9 Nova publikacija Cedefopa o učenju ob delu...................................................................................................................10 Iz drugih virov .........................................................................................................................................10-12 Študijski krožek Moji starši so stari - kritična geragogika ..............................................................................................10 Poročilo EU o izobraževanju: dober napredek, vendar za doseganje ciljev bo potrebno še več......................................10 Nacionalni posvet o slovenskem ogrodju kvalifikacij .....................................................................................................11 Četrta letošnja številka NoviSIO......................................................................................................................................12 Kotiček je vaš ...........................................................................................................................................12-13 V duhu sodelovanja vseh generacij !.................................................................................................................................12 in še vrsta drugih novic ...........................................................................................................................13-18 DOMAČE NOVIČKE Vabilo k objavi izobraževalne ponudbe za šolsko leto 2011/2012 A C S • S I A E KAM PO ZNANJE http://pregled.acs.si Andragoški center Slovenije vabi izvajalce izobraževanja odraslih k objavi izobraževalnih programov za odrasle v spletnem Pregledu ponudbe izobraževanja odraslih (http://pregled.acs.si) za šolsko leto 2011/2012. S spletnim Pregledom že vrsto let informiramo najširšo javnost o možnostih formalnega, zlasti pa neformalnega izobraževanj a in učenj a odraslih, hkrati pa zagotavlj amo pomembne informacije strokovni javnosti, ki deluje na področju informiranja in svetovanja za izobraževanje odraslih, na področju zaposlovanja in drugih področjih. Podatki so uporabljeni tudi v raziskovalne namene. V Pregledu vsako leto objavi okoli 300 izvajalcev izobraževanj za odrasle iz vse Slovenije več kot šest tisoč izobraževalnih programov. V želji, da bi bila zbrana izobraževalna ponudba čim bolj popolna in celovita, vabimo izvajalce izobraževanja odraslih, da nam tudi letos posredujejo podatke o svojih izobraževanjih, ki jih načrtujejo za odrasle za naslednje šolsko leto. Zbiranje prijav bo potekalo od 23. maja do 15. junija 2011, dopolnitve in popravki objavljenih podatkov pa bodo možni tudi kasneje. Podatke bomo zbirali z elektronskimi obrazci ali preko tiskanih obrazcev, ki so dostopni na spletnem naslovu http://pregled.acs.si/prijava/. Objava je brezplačna. Spletni Pregled ponudbe izobraževanja odraslih za šolsko leto 2011/2012 bo objavljen na spletni strani ACS, dostopen pa bo tudi na spletni strani Ministrstva za šolstvo in šport, Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve, na portalu Centra RS za poklicno izobraževanje Mojaizbira.si ter na številnih spletnih straneh drugih ustanov. Dodatne informacije lahko dobite pri Eriki Brenk (T: 01 5842 570, 01 5842 560, E: erika.brenk@acs.si). Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Obiskali so nas študenti pedagogike in andragogike Pod mentorstvom prof. dr. Nives Ličen je v četrtek, 5. maja, Andragoški center Slovenije obiskalo 39 študentov 1. letnika pedagogike in andragogike s Filozofske fakultete v Ljubljani. Študentje so se seznanili z vlogo ACS na področju izobraževanja odraslih ter različnimi razvojnimi in raziskovalnimi projekti, posebej pa so spoznali izobraževalno dejavnost Centra, projekta Teden vseživljenjskega učenja - TVU in Projektno učenje za mlajše odrasle - PUM ter knjižnico, kjer si lahko izposojajo različno strokovno literaturo. Neda Đorđević (neda.dordevic@acs.si), ACS Petkovo srečanje v maju je bilo posvečeno predstavitvi letošnjega festivala učenja Ob pričetku 16. Tedna vseživljenjskega učenja (v nadaljevanju TVU), ki teče v razširjenem terminu od 1. maja do 30. junija, smo člani delovne skupine za TVU 6. maja pripravili petkovo srečanje, na katerem smo predstavili letošnji festival učenja. Andragoški center ga pripravlja v sodelovanju z več kot 980 prireditelji iz vse Slovenije. Krovna tema prireditev TVU 2011 se navezuje na Evropsko leto prostovoljstva, pozornost pa je namenjena še drugim tematskim poudarkom. V žarišču TVU 2011 bodo tudi letos dobitniki priznanja ACS za promocijo učenja in znanja, katerih portreti bodo premierno predstavljeni na odprtju Tedna, 12. maja 2011 v Žalcu. Več o TVU 2011 je na voljo na spletni strani projekta. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS PROJEKTI ESS Nove spletne strani o razvoju kakovosti izobraževanja odraslih Na ACS smo v sklopu projekta Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2009 do 2011 -aktivnost: IKT podpora samoevalvacijam v izobraževanju odraslih odprli nove spletne strani Razvoj kakovosti izobraževanja odraslih. Na njih predstavljamo opis dejavnosti razvoja kakovosti, projekte in naloge o kakovosti, ki trenutno potekajo na ACS, kako smo dejavnosti na področju kakovosti snovali in uresničevali od leta 2000 ter kako smo delovali v mednarodnih projektih na tem področju. Z osnovne spletne strani pa lahko uporabniki dostopate do slovarja pojmov s področja kakovosti, ki ga sproti dopolnjujemo, ter spletne knjižne police, kjer so zbrane različne publikacije o kakovosti. Na tem mestu vabimo vse avtorje prispevkov, publikacij, diplomskih, magistrskih in doktorskih del, v katerih ste obravnavali vprašanja kakovosti in evalvacije izobraževanja odraslih, k objavi vaših prispevkov v knjižni polici. Če bodo ustrezali vsebinskemu konceptu, jih bomo tudi objavili. Za vse, ki delujete na področju kakovosti, ali pa vas to področje še posebej zanima, bodo zanimive tudi spletne strani projektov, ki smo jih v letih delovanja na področju kakovosti razvili na ACS. Nadgradili smo že obstoječo spletno stran projekta Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje - POKI, na novo pripravili spletno stran projekta Svetovalci za kakovost izobraževanja odraslih ter spletno stran Spodbude za razvoj kakovosti, kamor sodijo priznanja za razvoj kakovosti in zeleni znak POKI. Spletne strani so optimizirane za široke zaslone, ki se zdaj v večini uporabljajo. Če se vam bo zgodilo, da zaradi nižje resolucije nastavitve vaših računalnikov ne boste videli spletnih strani v celoti, torej povezav na vsebine na levi in desni strani, vam svetujemo, da uporabite drsnik ali pa velikost pogleda nastavite na 75 %. Milena Zorić (milena.zoric@acs.si), ACS Analiza o zadovoljstvu udeležencev skupine POKI 6 z usposabljanjem v prvem letu poteka projekta POKI Evalvacija programa usposabljanja za uporabo modela samoevalvacije Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje -POKI, ki poteka na ACS, zajema tudi sprotno spremljanje zadovoljstva udeležencev z izpeljanimi delavnicami v okviru Usposabljanja za uporabo modela samoevalvacije Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje - POKI, ki se je izvajal v letih 2010 in 2011. Predmet tokratne analize je bil program usposabljanja v prvem letu poteka projekta, ki se ga je udeležila šesta generacija izobraževalnih organizacij. Izbrane so bile na Javnem razpisu Ministrstva RS za šolstvo in šport za financiranje razvoja kakovosti v izobraževanju odraslih od 2009 do 2013. Po vzoru prejšnjih smo skupino poimenovali POKI 6. Sestavlja jo osem izobraževalnih organizacij, od katerih jih je sedem uspešno zaključilo prvo leto usposabljanja za uporabo modela samoevalvacije POKI. Analiza zadovoljstva udeležencev s programom v prvem letu usposabljanja zajema splošno zadovoljstvo udeležencev z izpeljanimi delavnicami, zadovoljstvo udeležencev z organizacijo, vsebino usposabljanja, metodami dela, učnim gradivom in predavatelji, predloge udeležencev za izboljšave in druga sporočila organizatorjem usposabljanja. Rezultati analize kažejo na to, da je program usposabljanja v prvem letu usposabljanja ustrezen. Pokazalo se je, da so bili udeleženci delavnic v letu 2010 z izobraževalnim programom zadovoljni ali zelo zadovoljni. Vsebina usposabljanja, ki smo jo izpeljali v devetih delavnicah, je bila po mnenju večine udeležencev zanimiva, dovolj strokovna in hkrati uporabna za njihovo nadaljnje delo (skupna povprečna ocena 4,6). Metode dela, kjer se prepletajo aktivna predavanja, praktično delo na delavnicah ter samostojno delo udeležencev v njihovih izobraževalnih organizacijah, so udeleženci ocenili kot zelo dobre (skupna povprečna ocena 4,5). Skupna povprečna ocena udeležencev o zadovoljstvu s predavatelji v prvem letu usposabljanja (4,7) kaže na to, da so udeleženci s predavatelji v večini zelo zadovoljni. Izkazalo se je, da so udeleženci najbolj zadovoljni s stalnimi predavatelji, malo manj, vendar še vedno zadovoljni, pa z nekaterimi predavatelji, ki sodelujejo le občasno. Podrobne rezultate analize o zadovoljstvu udeležencev skupine POKI 6 z usposabljanjem v prvem letu poteka projekta objavljamo na strani http://kakovost.acs.si/razvoj podrocja/publiciranje/index.php?id=734. Karmen Rajar (karmen.raj ar@acs.si), ACS Af— If ODRASLIM F KAKOVOSTNO / IZOBRAŽEVANJE Najava zaključne konference z naslovom Andragoško spopolnjevanje v prepletu različnih vlog izobraževalcev odraslih Konec oktobra bomo v Kongresnem centru Bernardin v Portorožu izpeljali zaključno konferenco z naslovom Andragoško spopolnjevanje v prepletu različnih vlog izobraževalcev odraslih. Na konferenci, ki jo financirata Evropska unija s sredstvi Evropskega socialnega sklada (ESS) ter Ministrstvo za šolstvo in šport, bodo predstavljeni rezultati triletnega projekta Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2009 do 2011. Udeleženci konference bodo imeli priložnost izmenjati izkušnje ter sodelovati v razpravi o možnostih nadaljnjega razvoja spopolnjevanja izobraževalcev odraslih. Program konference je še v pripravi. Vse informacije o konferenci in elektronska prijavnica bodo kmalu na voljo na spletnih straneh ACS in podstraneh zaključne konference. Vabimo vas, da se konference udeležite. Rezervirajte si čas že danes in si na koledarju označite 20. oktober 2011. Organizacijski odbor za pripravo zaključne konference ESS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2011 TVU 2011 v polnem teku Leto je naokrog in spet je čas za Teden vseživljenjskega učenja - uradni termin: 16. do 22. maj, razširjeni: 1. maj do 30. junij. Do tega trenutka se je v spletnem koledarju nabralo 5.724 dogodkov, evidentiranih pa imamo več kot 1.000 prirediteljev, nekateri svojih prireditev še niso vpisali (http://tvu.acs.si/koledar/v stevilkah). Vse torej kaže, da bomo presegli lanske rekordne kazalnike uspeha TVU. Upamo si trditi, da je k temu pripomogla tudi nova politika sofinanciranja (koordinatorji prek sklepov o razmestitvi, izvajalci pa še naprej prek Javnega razpisa o sofinanciranju prireditev v TVU 2011). Napoved dogajanja ob letošnjem festivalu učenja prinašajo TVU-Novičke 2011 (na fotografiji), ki so izšle prav v prvih dneh maja. Osrednja tema je posvečena dobitnikom priznanj Andragoškega centra Slovenije za promocijo učenja in znanja za leto 2010. Vabljeni ste, da z organiziranjem lastnih prireditev prispevate kamenčke v mozaik TVU 2011 (prijava je še vedno možna prek http://tvu.acs.si/prijava) ali da v pestri ponudbi najdete kaj zanimivega zase in za svoje bližnje. TVU je letos prvič na Facebook-u. Vabimo vas, da se nam pridružite! mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS no« Î0T Razstava Teden vseživljenjskega učenja Razstava, ki smo jo pripravili ob 15. obletnici Tedna vseživljenjskega učenja (TVU 2010), je v preteklem letu s pomočjo koordinatorjev in izvajalcev TVU potovala po Sloveniji, na različnih prizoriščih pa bo na ogled tudi letos. V mesecu maju, v času festivala učenja, si razstavo TVU lahko ogledate na naslednjih prizoriščih: • od 3. do 10. maja 2011 v Osrednjem atriju Mestne hiše v Ljubljani, na Mestnem trgu 1 (na fotografiji), • 12. maja 2011 - ob slovesnem odprtju TVU in podelitvi priznanj ACS za promocijo učenja in znanja - bo na ogled v Domu II. slovenskega tabora v Žalcu, • od 16. do 22. maja 2011 bo gostovala v Ljudski univerzi v Murski Soboti, • 26. maja 2011 pa bo predstavljena v Gospodarski zbornici Slovenije v Ljubljani, kjer bo potekal 15. andragoški kolokvij na temo Gospodarstvo v recesiji in izobraževanje odraslih. Več o razstavi TVU si lahko preberete na spletni strani http://tvu.acs.si/razstava/. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Vabimo na nacionalno odprtje TVU 2011 Andragoški center Slovenije tokrat v sodelovanju z UPI - ljudsko univerzo Žalec pripravlja nacionalno odprtje, ki bo v četrtek, 12. maja, ob 11. uri v Domu II. slovenskega tabora Žalec - kulturnem domu, Aškerčeva 9a v Žalcu. Osrednji del prireditve bodo že tradicionalno video-predstavitve desetih novih dobitnikov priznanj za promocijo učenja in znanja (http://tvu.acs.si/priznanja/index.php?nid=300&id=260), Žalčani pa pripravljajo privlačen kulturni in spremljevalni program. Več o odprtju najdete na spletni strani: http://tvu.acs.si/odprtje/2011. Na prireditev ste prisrčno povabljeni! mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Video portreti dobitnikov Priznanj ACS za promocijo učenja in znanja za leto 2011 Na otvoritveni slovesnosti Tedna vseživljenjskega učenja že tradicionalno podeljujemo priznanja Andragoškega centra Slovenije posameznikom, skupinam, ustanovam, podjetjem in lokalnim skupnostim za posebej žlahtne sadove učenja. Dobitnikom priznanj iz minulih let se letos pridružuje deset novih. Njihova imena smo vam v e-Novičkah že predstavili, tokrat bi radi le poudarili, da so med njimi zgledi učenja na poti razvijanja osebnih ustvarjalnih zmožnosti in iskanja novih kariernih poti, učenja, povezanega s prostovoljstvom in z dejavnim staranjem. Z izvirnostjo metod in dognanostjo izobraževalnih programov se odlikujeta učeči se ustanovi, z odličnostjo se jima pridružuje tudi učeče se podjetje. Njihove video portrete priporočamo v predvajanje v najrazličnejših okoljih in medijih za spodbujanje ljudi, ki bi si s pomočjo učenja lahko utrli nove poti v življenju. Video je za uporabnike brezplačen. H Video portrete smo s pomočjo denarnih sredstev Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve pripravili na Andragoškem centru Slovenije. Za scenarij sva odgovorna Darijan Novak in Slavica Borka Kucler, za snemalno kamero in v montaži je bil Jure Plešec, grafiko je oblikoval David Fartek, glasbo sta prispevala Jure in Marko Lavrin, tehnična produkcija je v domeni studia Oblikovalnik (http://www.oblikovalnik.com/). Dobitniki priznanj so ambasadorji kulture učenja. Njihove zgodbe o uspehu, doseženem s pomočjo učenja, si - po premiernem predvajanju v Žalcu, 12. maja 2011 - lahko ogledate na spletni strani http : //tvu.acs.si/priznanj a/ dobitniki/. Portreti so objavljeni v ustreznem zapisu, da jih v izobraževalne, motivacijske in informativne namene lahko predvajate neposredno. Slavica Borka Kucler (borka.kucler@acs.si), ACS Vabljeni na jubilejni, 15. andragoški kolokvij Druga prireditev TVU na državni ravni je 15. andragoški kolokvij. Tema dogodka je Gospodarstvo v recesiji in izobraževanje odraslih. Vodja vsebinskega dela je mag. Jasmina Mirčeva, organizacijskega pa Mateja Pečar. Vabljeni ste 26. maja ob 9.30 uri v prostore Gospodarske zbornice Slovenije v Ljubljani, na Dimičevi 13 v Ljubljani. Udeležbo z izpolnjeno prijavnico potrdite do 18. maja na naslov ak@tvu.si. Podrobnosti o kolokviju so objavljene na spletni strani http://tvu.acs.si/ak/2011. mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Študijski obisk delegacije z avstrijske Koroške ACS je 6. aprila v okviru enodnevnega študijskega obiska v SI oveniji obiskalo 20 predstavnikov ustanov, zvez in organizacij s področja izobraževanja odraslih na avstrijskem Koroškem. Obisk je organiziral g. Martin Pandel iz Katoliškega doma prosvete Sodalitas v Tinjah (http://www.sodalitas.at), delegacijo pa je vodil predsednik platforme za izobraževanje odraslih na Koroškem, inženir Rudi Planton, sicer tudi vodja kmečkega izobraževalnega doma v Hrastovici pri Celovcu. Med udeleženci je bil vodja oddelka za izobraževanje odraslih v Koroški deželni vladi, dr. Otto Prantl. Goste je pozdravil mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, in jim nato predstavil Andragoški center. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik z ACS je nadaljevala s predstavitvijo projekta Teden vseživljenjskega učenja in jih povabila k sodelovanju. V imenu Ministrstva za šolstvo in šport jih je nagovoril g. Igor Prodnik iz Službe za mednarodno sodelovanje, sistem izobraževanja odraslih v Sloveniji pa jim je predstavila mag. Katja Dovžak s Sektorja za izobraževanja odraslih pri Ministrstvu za šolstvo in šport. Predstavitve so potekale v slovenščini, prevajanje v nemščino je prevzel dr. Teodor Domej, slovenski kulturni zgodovinar in narodnostni delavec na avstrijskem Koroškem. V veliko veselje nam je bilo, da smo lahko med udeleženci pozdravili dobitnika priznanja ACS za promocijo učenja in znanja iz leta 2006, g. Jožeta Kopeiniga, rektorja Katoliškega doma prosvete Sodalitas v Tinjah. Z zanimanjem smo si ogledali njegov video portret (http://tvu.acs.si/priznanja/dobitniki/index.php?did=39&leto=2006). Ob tem smo goste povabili, da sodelujejo s predlogi tudi na letošnjem razpisu za Priznanja ACS za promocijo učenja in znanja. Zaključek je potekal v duhu izmenjave mnenj, primerjav in povezav na področju pismenosti, promocije Tedna vseživljenjskega učenja, dela študijskih krožkov in trajnostnega razvoja. Udeleženci so prejeli vrsto promocijskih gradiv z omenjenih področij. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS TVU 2011 bo obogatilo srečanje s tujimi gosti Na nacionalnem odprtju TVU (tudi prej in kasneje) gostimo 29-člansko mednarodno delegacijo iz 6 držav (Estonije, Francije, Irske, Madžarske, Nizozemske in Turčije). Z njimi smo povezani v projektu Grundtvig Učno partnerstvo: Širimo semena učenja. Februarja letos smo obiskali irski festival učenja, zdaj smo kot gostitelji na vrsti mi, oktobra pa estonski partnerji. Za naše goste pripravljamo program dejavnosti za 11. maj (dopoldne obisk Zavoda Zarja in CUDV Draga pri Igu, popoldne pa sestanek na Ministrstvu za šolstvo in šport), 12. maj (udeležba na nacionalnem odprtju ter večerni dogodek TVU v Žalcu), 13. maj (projektna delavnica na temo učinkovitejšega vključevanja medijev ter rabe novih medijev v festivalih učenja; pri izvedbi bodo sodelovali predstavniki mreže TVU) ter 14. maj (obisk prizorišč TVU na poti v Ljubljano). Več o projektu in gostovanju tujcev najdete na spletni strani TVU. mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS VABIMO Delavnica o načrtovanje učenja za brezposelne in z brezposelnostjo ogrožene 20. in 23. maja vas vabimo, da se nam pridružite na dvodnevni delavnici Načrtovanje učenja za brezposelne m z brezposelnostjo ogrožene (prijavnica). Delavnica je namenjena strokovnim delavcem kadrovskih služb v srednje velikih podjetjih, v skladih dela in na zavodih za zaposlovanje, direktorjem oziroma drugim vodilnim delavcem v malih in srednje velikih podjetjih ter drugim strokovnim delavcem v različnih organizacijah, ki se dotikajo izobraževanja odraslih. Podrobnejše informacije o vsebini delavnice najdete v vabilu. Vljudno vabljeni! Neda Đorđević (neda.dordevic@acs.si), ACS Izvedbeni načrt v individualnih organizacijskih modelih poklicnega in strokovnega izobraževanja Vabimo vas, da se nam pridružite na delavnici Izvedbeni načrt v individualnih organizacijskih modelih poklicnega in strokovnega izobraževanja, ki bo od 8. do 10. junija 2011 (prijavnica). Na delavnici (urnik) boste spoznali pravne vidike in normativne podlage za izpeljavo individualnega modela v izrednem izobraževanju, pomen vnaprejšnjega načrtovanja dela in vloge posameznega učitelja, koordinatorja oziroma vodje izobraževanja odraslih, organizatorja izobraževanja ter ravnatelja oziroma direktorja izobraževalne organizacije. Spoznali boste tudi posebnosti pri preverjanju in ocenjevanju znanja, postopke samoevalvacije in načine spremljanja in napredovanja posameznika. Na osnovni ravni se boste usposobili za strokovno pomoč učiteljem, ki sodelujejo v izrednem izobraževanju po individualnem organizacijskem modelu. Podrobnejše informacije o vsebini programa najdete v vabilu. Vabljeni! Neda Đorđević (neda.dordevic@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE UNESCO inštitut za vseživljenjsko učenje je objavil Letno poročilo 2010 Letno poročilo 2010 (Annual Report 2010), ki je objavljeno v angleškem in francoskem jeziku, predstavlja dejavnosti UNESCO inštituta za vseživljenjsko učenje na področju izobraževanja odraslih in neformalnega izobraževanja ter pismenosti z vidika vseživljenjskega učenja. V poročilu so predstavljene organizacijska struktura, publikacije in proračun. Tiskano letno poročilo bo na voljo v kratkem. Vir: novica na spletni strani UNESCO inštituta za vseživljenjsko učenje Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Nova publikacija Cedefopa o učenju ob delu Poročilo z naslovom Učenje ob delu : uspešne zgodbe o učenju na delovnem mestu v Evropi (Learning while working : Success stories on workplace learning in Europe), predstavlja pregled ključnih trendov v usposabljanju na delovnem mestu in ocenjuje predhodne raziskave, ki so jih pripravile Cedefop in druge evropske in mednarodne organizacije. Pri obravnavi ključnih dejavnikov uspeha in izzivov, povezanih z učenjem na delovnem mestu, poročilo preučuje učinkovito politiko, strateška partnerstva, strukture in instrumente, katerih cilj je razširiti izobraževanja odraslih na delovnem mestu. Vir: http://www.cedefop.europa.eu/EN/publications/17770.aspx Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Študijski krožek Moji starši so stari - kritična geragogika V eksperimentalnem študijskem krožku Moji starši so stari - kritična geragogika, ki deluje pod okriljem Univerze za tretje življenjsko obdobje v Ljubljani, se ukvarjajo s položajem starejših v družbi staranja, z dejavnim staranjem, z izobraževanjem starejših odraslih, s pogledi na temeljna družbena in osebna vprašanja. Odgovorov na vprašanja se lotevajo z medicinskimi vidiki starosti in staranja, berejo odlomke o starosti in staranju avtorice Marguerite Yourcenar, gledajo filme z izjavami ljudi v visoki starosti, ali pa prebirajo, denimo, o življenju Annie Girardot, igralke, ki nazadnje ni več vedela, da je bila kdaj igralka, pa je igrala v več kot 162 filmih. V študijskem krožku so študenti spoznali Alzheimeijevo bolezen (kopičenje aloidnih oblog v možganih). Poznavanje značilnosti te bolezni (človek ima motnje spomina, lahko pade, nenehno lahko ponavlja iste stavke, izgublja ravnotežje, zgublja identiteto, ne prepozna drugih, lahko postane občasno agresiven ipd.) jo pomaga upočasniti. Člani študijskega krožka se učijo smiselnih dejavnosti, s katerimi lahko pri obolelih svojcih zavrejo napredovanje demence in Alzheimerjeve bolezni ter jih podprejo v lucidnosti in čustvih. Vir: Novice U3 - 7 2011 Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Poročilo EU o izobraževanju: dober napredek, vendar za doseganje ciljev bo potrebno še več Poročilo Evropske Komisije o napredku na področju izobraževanja in usposabljanja (Progress towards the Lisbon objectives in education and training - Indicators and benchmarks, 2010/11) je izšlo 19. aprila 2011. V njem je zapisano, da so države članice EU v zadnjem desetletju na ključnih področjih izboljšale izobraževalne sisteme, vendar so dosegle le enega od petih zastavljenih ciljev za leto 2010. Evropski uniji je uspelo doseči merilo uspešnosti na področju števila diplomantov matematičnih, naravoslovnih in tehnoloških ved, ki se je od leta 2000 povečalo za 37 %, kar je znatno več od zastavljenega cilja, tj. 15 %. Precejšen, vendar še vedno premajhen napredek je bil dosežen pri zmanjšanju osipa, povečanju števila učencev, ki dokončajo srednješolsko izobraževanje, izboljšanju bralnih spretnosti in povečanju deleža odraslih, ki se izobražujejo in usposabljajo. Cilj strategije Evropa 2020 za delovna mesta in rast še vedno ostaja zmanjšati osip na manj kot 10 % ter povečati delež diplomantov na vsaj 40 %. Evropska komisarka za izobraževanje, kulturo, večjezičnost in mlade, Androulla Vassiliou, je pohvalila dejstvo, da se je raven izobraževanja v Evropi znatno povečala, vendar da še vedno ostaja pereče vprašanje osip - »ta namreč prizadene vsakega sedmega mladega v Evropski uniji - petina učencev pa ima pri 15 letih še vedno težave pri branju,« je dejala. Komisarka zato poziva države članice, naj kljub omejitvam zaradi gospodarske krize ne krčijo proračuna za izobraževanje. Celotno obvestilo (tudi v slovenščini) je objavljeno na strani Evropske Komisije. Vir: EAC e-newsletter - April 2011 Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Nacionalni posvet o slovenskem ogrodju kvalifikacij V sredo, 20. aprila 2011, je v kongresnem centru Brdo pri Kranju potekal nacionalni posvet o predlogu slovensko ogrodje kvalifikacij (SOK), ki so se udeležili predstavniki ministrstev, javnih zavodov, zbornic, študentov, delodajalcev, sindikatov, nevladnih organizacij, novinarji in drugi. Posvet je s pozdravnim nagovorom odprl gostitelj posveta Elido Bandelj, direktor Centra RS za poklicno izobraževanje. Sledili so pozdravni nagovori dr. Igorja Lukšiča, ministra za šolstvo in šport, Gregorja Golobiča, ministra za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo, ter Damjane Košir, državne sekretarke z Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve. V plenarnem delu so nastopili: • mag. Vinko Logaj, predsednik medresorske delovne skupine za pripravo nacionalnega ogrodja kvalifikacij, ki jo je januarja imenovala Vlada RS - v imenu skupine je predstavil postopke sprejemanja SOK ter prihodnje izzive nastajajočega ogrodja kvalifikacij ; • dr. Klara Skubic Ermenc, članica imenovane ekspertne skupine SOK - predstavila je predlog SOK, pri čemer se je posebej osredotočila na razumevanje njegovega namena, filozofije in dopolnitve predloga skladno s predhodno opravljenimi petimi posveti o SOK; • mag. Elisabeth Frank iz Avstrije, Sirkka-Liisa Kärki s Finske ter Edwin Mernagh iz Irske, mednarodno uveljavljeni eksperti, ki so na posvetu podali oceno o SOK - Edwin Mernagh je v imenu vseh treh podal skupno oceno in v njej izpostavil, da je predlog SOK tehnično zelo dobro pripravljen, a potrebuje tudi določena dodatna pojasnila in dopolnitve, predvsem za boljše razumevanje SOK v drugih evropskih državah; • mag. Slava Pevec Grm, predstavnica Cedefopa - predstavila je temeljne smernice in trende razvoja nacionalnih ogrodij kvalifikacij v ostalih evropskih državah. Prav tako pa je namenila nekaj spodbudnih besed tudi nadaljnjemu razvoju SOK. Plenarnemu delu je sledila vodena razprava, ki jo je vodil dr. Samo Pavlin, imenovani ekspert SOK. V razpravi so sodelovali: mag. Vinko Logaj (MŠŠ), dr. Meta Dobnikar (MVZT), dr. Roberto Biloslavo (imenovani ekspert SOK), Elido Bandelj (EQF svetovalna skupina), Urška Marentič (CPI) ter Marjan Urbanč (ZSSS). Zaključke nacionalnega posveta je strnil predsednik medresorske delovne skupine, mag. Vinko Logaj. Več o posvetu najdete na spletni strani SOK. Povzela Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Četrta letošnja številka NoviSIO Na Sektorju za izobraževanje odraslih pri Ministrstvu RS za šolstvo in šport so pripravili tretjo številko NoviSIO-042011. KOTIČEK JE VAŠ V duhu sodelovanja vseh generacij! Festival za tretje življenjsko obdobje je pripravil dan, namenjen medgeneracijskemu sodelovanju. 5. maja se je na ploščadi Maximarketa razprostrla pisana avenija stojnic, na kateri so se predstavila različna društva in organizacije, ki spodbujajo sožitje med generacijami. Dogajanje na stojnicah je popestril program na odprtem odru, kjer so si mimoidoči lahko napasli oči ob žonglerskih vragolijah in plesnih točkah nastopajočih vseh starosti, uho in srce so pogrele ljudske pesmi, za ljubitelje divjih ritmov pa so poskrbeli rockej iz Srednje vzgojiteljske šole. Organizatorji so tako obeležili 29. april, mednarodni dan medgeneracijske solidarnosti, prvo obletnico ustanovitve gibanja za medgeneracijsko sodelovanje in evropsko leto prostovoljstva. V trgovini Maximarket je namreč potekala prav posebna prostovoljska akcija Jaz tebi vrečko, ti meni zgodbo. Mladi prostovoljci so ponudili pomoč starejšim nakupovalcem pri pakiranju nakupljenega v vrečke in pri prenašanju le-tega do avtomobilov in v nekaterih primerih tudi do doma. Starejši so v zameno za prijazno pomoč z mladimi poklepetali in z njimi delili doživetja iz svoje mladosti. Čemu takšen dogodek? Ustvarjalci Festivala za tretje življenjsko obdobje verjamejo, da je sodelovanje med mladimi in starimi ključnega pomena za prijaznejšo in bogatejšo družbo. V preteklosti so se namreč prav mladi učili iz izkušenj starejših. Danes ta prenos znanj zamira, ob enem pa se kaže tudi trend zamenjave vlog, ko mladi učijo starejše, kako se lažje spopasti s pastmi informacijske družbe. Predstavnik Zveze društev upokojencev Slovenije, Milan Pavliha, poudarja, da se med omenjanjem medgeneracijskega sodelovanja prevečkrat pozablja na srednjo generacijo. Kot dober primer je navedel razna ljubiteljska kulturna društva, kjer sodelujejo vsi - od najmlajših, tistih malo starejših in starih. Med druženjem ob izbrani dejavnosti se tako prenaša znanje, obenem pa se krepijo vezi med ljudmi. Da je vzpostaviti sožitje med generacijami ključnega pomena za naš razvoj, se strinjajo tudi v Vladi Republike Slovenije, saj je dogodek obiskala tudi Vlasta Vivod, državna sekretarka za področje medgeneracijskega sodelovanja. Gibanje za medgeneracijsko sodelovanje, ki ga je lani ustanovil Inštitut Hevreka!, z različnimi dejavnostmi, ki so najbolje vidne v Festivalu za tretje življenjsko obdobje, spodbuja medsebojno pomoč, učenje in sodelovanje. Dober odziv podjetij, društev in organizacij, ki so na Dnevu medgeneracijskega sodelovanja prikazala, kaj vse se lahko ustvari, če si mladost in starost podata roke, je znak, da slovenska družba ima željo in potencial postati družba brez starostnih predsodkov. Tjaša Gračner (tj asa.gracner@f3zo.si), Inštitut Hevreka! NE PREZRITE Kako se pogovarjamo z otroki in mladostniki? Inštitut za razvijanje osebne kakovosti vabi učitelje, vzgojitelje, svetovalne delavce in vse, ki delate z otroki in mladostniki, na seminar, na katerem boste spoznali postopek vodenja razgovora, ki ga lahko uporabljate pri individualnih razgovorih, v manjših skupinah ali s celim razredom. Tehnika je primerna kot preventivni pogovor ali kot pomoč pri reševanju težav, v katerih se otroci in mladostniki znajdejo in zaradi katerih nastopi moteče vedenje. Seminar, ki ga bo vodila dr. Branka Jurišić, bo v soboto, 14. maja 2011, med 9. in 16. uro v Ljubljani. Podrobnosti so objavljene na spletni strani. Več informacij lahko dobite po telefonu: 01 436 24 33. Prijave sprejemamo na e-naslov: izobrazevanj e@insti-rok .si. Slavica Jankovič (izobrazevanje@insti-rok.si), Inštitut za razvijanje osebne kakovosti Sodelovanje na 12. Študentski areni Od 18. do 20. oktobra 2011 bo na Gospodarskem razstavišču v Ljubljani tekla 12. Študentska arena, ki je lani združila 150 domačih in tujih organizacij s področja izobraževanja, štipendiranja, mednarodne mobilnosti, zaposlovanja, turizma, prostega časa ipd. Obiskalo jo je 17.900 obiskovalcev. Organizatorji vabijo k sodelovanju na razstavno-prodajnih prostorih, v izobraževalnem ali spremljevalnem kulturnem in športnem programu, sponzorskem sodelovanju ali k dodatnim promocijskim dejavnostim. Več informacij o možnostih sodelovanja in programu si lahko ogledate na spletni strani projekta. Za vsa vprašanja vam je na voljo ekipa Študentske arene. Vsi, ki se bodo prijavili do 31. maja 2011, bodo deležni 10 % popusta za najem razstavnega prostora (opremljenega ali neopremljenega). Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Konferenca na temo aktivnega staranja in prostovoljstva v luči vseživljenjskega učenja Zveza ljudskih univerz Slovenije v sodelovanju z Andragoškim društvom Slovenije pripravlja dvodnevno konferenco, ki bo 1. in 2. junija 2011 v kongresnem centru Portus, LifeClass hoteli, Portorož. Letos se bomo posvetili aktivnemu staranju in prostovoljstvu v luči vseživljenjskega učenja. Konferenco je finančno podprlo Ministrstvo za šolstvo in šport. ZVEZA MrnSKIH UVI VERZ SLOVENIJE ANDRAGOŠKO DRUŠTVO SLOVENIJE Cilji konference so predstaviti evropske in nacionalne prednosti ter Andragoške društvo Slovenije - ADS Slovenian Adult Education Association - SAEA usmeritve na področju prostovoljstva v izobraževanju odraslih ter vključevanja starejših odraslih v izobraževanje. Prav tako bomo predstavili nove izobraževalne programe za starejše odrasle ter njihovo vpeljevanje v izobraževalno ponudbo, novosti na področju normativnega urejanja prostovoljstva pri nas ter vpetost le-teh v področje vseživljenjskega učenja. Kot vsako leto doslej bomo ob zaključku konference poskušali oblikovati priporočila ter razvojne smernice na nacionalni in evropski ravni o nadaljnjih dejavnostih na področju izobraževanja in učenja starejših odraslih ter prostovoljstva v izobraževanju odraslih. Informacije o konferenci, osnutek programa in prijavnica so objavljeni na spletni strani Zveze ljudskih univerz Slovenije in Andragoškega društva Slovenije. mag. Igor Kotnik (zveza.lu-slo@guest.arnes.si), Zveza ljudskih univerz Slovenije Razpis za zbiranje predlogov za podporo pri izvajanju vseživljenjskega učenja Evropska komisija je objavila razpis za zbiranje predlogov ukrepov, ki podpirajo izvajanje strategij in politik vseživljenjskega učenja ter dvig ozaveščenosti evropskega sodelovanja na področju izobraževanja in usposabljanja. Rok za prijavo je 30. junij 2011. Na razpis se lahko prijavijo ministrstva za izobraževanje, usposabljanje in vseživljenjsko učenje ter drugi javni organi in organizacije, ki se ukvarjajo z razvojem in izvajanjem politik vseživljenjskega učenja. Razpis je odprt za države, ki sodelujejo v programu EU Vseživljenjsko učenje. Razpis za zbiranje predlogov EACEA/15/11 obsega dva dela: • Del A - Dvig nacionalne ozaveščenosti o strategijah vseživljenjskega učenja in evropskega sodelovanja na področju izobraževanja in usposabljanja (razdeljeno na dela A.1 in A.2) • Del B - Podpora za nadnacionalno sodelovanje pri razvoju in izvajanju nacionalnih in regionalnih strategij vseživljenjskega učenja. Najvišji znesek nepovratnih sredstev za projekt bo 120.000 EUR za Del A (A.1 in A.2) in 300.000 EUR za Del B. Skupni proračun za sofinanciranje projektov zanaša 2,8 milijonov evrov. Več o samem razpisu in pogojih je objavljeno na spletni strani Komisije. Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Povabilo na mednarodni trening Veščine moderiranja za vsakogar v Ljubljani Trening Veščine moderiranja za vsakogar (Facilitation skills for everybody), ki ga od 4. do 9. julija 2011 organizira Kaetrida, Poslovno svetovanje, izobraževanje in moderiranje, bo tudi letos potekal v angleškem jeziku. Namenjen je vsem, ki delajo s skupinami in si želijo naučiti tehnik skupinskega dela (načela sodelovanja, ustvarjanje varnega prostora, opredelitev problema, tehnike za ustvarjanje in organiziranje idej ter postavljanje prioritet, ustvarjalno reševanje problemov, reševanje problemov na osnovi vrednot, postavljanje in evalvacija ciljev, tehnike za doseganje soglasja), še posebej pa vodjem na vseh ravneh in izobraževalcem (mentorjem, trenerjem, supervizoijem). Zaradi praktične naravnanosti so vse veščine in tehnike takoj prenosljive v prakso. Trening (program) je bil zaradi svoje kakovosti uvrščen tudi v Grundtvig/Comenius katalog programov za izobraževalcev odraslih. Zasedba udeležencev bo mednarodna in pisana - tako nacionalno kot tudi poklicno (vodje, profesorji, samostojni izobraževalci, ekonomisti, psihologi). V skupini bo največ 15 udeležencev. Lanska izvedba je bila izjemno visoko ocenjena, uporabnost pridobljenega znanja je bila kar 97,44 % (evalvacija 2010). Cena šestdnevnega treninga je zelo ugodna, saj želimo organizatorji veščine moderiranja približati kar najširši skupini. Za več udeležencev iz iste organizacije smo pripravili popuste. Prijave zbiramo do 15. junija 2011 (prijavnica za samoplačnike, prijavnica za pravne subjekte). Za vse dodatne informacije sem vam je na voljo Karin Elena Sanchez (T: 01 5212 2 01, GSM: 051 311 510, W: http : //www .kaetrida.si). Karin Elena Sanchez (karin.elena.sanchez@kaetrida.si), Kaetrida, Poslovno svetovanje, izobraževanje in moderiranje POSVETI, KONFERENCE Management, Knowledge and Learning (MakeLearn) International Conference 2011: Knowledge as Business Opportunity Mednarodna konferenca Menedžment, znanje in učenje 2011: Znanje kot poslovna priložnost (Jslje, Slovenija, 22. do 24. junij 2011 Mednarodna fakulteta za družbene in poslovne študije Celje ter soorganizatoija Maria Curie-Sklodowska University, Poljska, in International Institute of Business Analysis Slovenia Chapter vabijo k udeležbi na mednarodni znanstveni konferenci. Več informacij je objavljenih na konferenčni spletni strani. Kaetrida Learning through experience: developing international and regional research agendas for researching prior learning (RPL) Izkustveno učenje: razvoj mednarodnih in področnih načrtov za preučevanje predhodno pridobljenega znanja Glasgow, Škotska, 23. in 24. junij 2011 Mednarodni simpozij o izkustvenem učenju organizira Raziskovalni center za vseživljenjsko učenje (Centre for Research in Lifelong Learning - CRLL), ki ima sedež v Glasgow Caledonian University v Glasgowu na Škotskem. Informacije o simpoziju dobite na CRLL, Glasgow Caledonian University, Room MS010, Milton Street, Glasgow G4 0BA (T: +44 141 273 1340, F: +44 141 273 1331). Več informacij najdete na konferenčni spletni strani. NOVOSTI IZ KNJIŽNICE WISSEN als Chance : Erwachsenenbildung zwischen beruflicher Qualifizierung und allgemeiner Bildung / [Redaktion: Wilhelm Filla und Elke Gruber]. - Wien : Verband Österreichischer Volkshochschulen (VÖV), cop. 2008. - 190 str. ; 21 cm : ilustr. - (VÖV-Publikationen ; 19) WLODKOWSKI, Raymond J. Enhancing adult motivation to learn : a comprehensive guide for teaching all adults / Raymond J. Wlodkowski. - 3rd ed. - San Francisco : Jossey-Bass, A Wiley Imprint, cop. 2008. - XVII, 508 str. : ilustr. ; 24 cm. - (The Jossey-Bass higher and adult education series) ADULT education : the response to global crisis : strengths and challenges of the profession / [editors: Snežana Medić, Regina Ebner, Katarina Popović]. - Belgrade [etc.] : Faculty of Philosophy, Department of Pedagogy and Andragogy [etc.], 2010 (Belgrade : Čigoja štampa). - 359 str. : ilustr. ; 24 cm ALDRIDGE, Fiona A change for the better : the NIACE survey on adult participation in learning 2010 / Fiona Aldridge and Alan Tuckett. - Leicester : National Institute of Adult Continuing Education (NIACE), cop. 2010. - 40 str. : preglednice, graf. prikazi ; 30 cm ALDRIDGE, Fiona Who should pay for lifelong learning? : taken from the NIACE Survey on Adult Participation and Learning 2009 / Fiona Aldridge and Alan Tuckett. - NIACE, cop. 2009. - Leicester. - 27 str. ; 30 cm : preglednice, graf. prikazi BALDURSSON, Erlendur S. Nordic prison education - a lifelong learning perspective / Erlendur S. Baldursson, Vuokko Karsikas, Kirsti Kuivajärvi = eds. Torfinn Langelid ... [et al.]. - Copenhagen : Nordic Council of Ministers, 2009. - 219 str. ; 23 cm : ilustr. - (TemaNord ; 536). - Dostopno tudi na: http://www.norden.org/en/publications/publications/2009-536 The DANISH folkehojskole. - Copenhagen : The Royal Danish Ministry of Foreign Affairs, Secretariat for Cultural Relations, 2010. - 30 str. : ilustr. ; 21 cm DIMITROVA, Anelia South East Europe : regional report on the development and state of the art of adult learning and education / [Anelia Dimitrova, Katarina Popović, Snežana Medić]. - Sarajevo : ddv international, SEE Regional Office, 2008. - 60 str. : graf. prikazi, preglednice ; 30 cm DNEVI ljudskih univerz Slovenije (2010 ; Ptuj) Vseživljenjsko učenje oseb s posebnimi potrebami - socializacija in vključitev v življenje / Konferenca - Dnevi Ljudskih univerz Slovenije, Ptuj, 9. in 10. november 2010. - Ljubljana : Zveza ljudskih univerz Slovenije, 2010. - 1 mapa ; 30 cm : ilustr. EUROPEAN adult education outside the EU / Uwe Gartenschlaeger (ed.). - Bonn : dvv international, cop. 2009. - 167 str. : ilustr. ; 21 cm. - (International perspectives in adult education ; 63) FUNKCIONALNO osnovno obrazovanje odraslih : programski/prosvetni ogled kao aktivna mera / autori: Snežana Medić ... [et al.]. - Beograd : Filozofski fakultet u Beogradu, Institut za pedagogiju i andragogiju, 2009. - 125 str. : ilustr. ; 30 cm GARIĆ, Ljiljana, 1965- Montenegro : national report on the development and state of the art of adult learning and education / [Ljiljana Garić, Gordana Jelić]. - Sarajevo : ddv international, SEE Regional Office, 2008. - 30 str. : preglednice ; 30 cm. - Sorodni elektronski vir: http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/INSTITUTES/UIL/confintea/pdf/National Reports/Europ e%20-%20North%20America/Montenegro.pdf HANDBOOK of adult and continuing education / edited by Carol E. Kasworm, Amy D. Rose, Jovita M. Ross-Gordon. - 2010 ed. - Los Angeles : SAGE, cop. 2010. - xvi, 493 str. ; 27 cm HANDBOOK of research on adult learning and development / edited by M. Cecil Smith with Nancy DeFrates-Densch. - New York ; London : Routledge, 2009. - XXII, 809 str. : graf. prikazi, preglednice ; 26 cm HARRISON, Rosemary Learning and development / Rosemary Harrison. - 5th ed. - London : Chartered Institute of Personnel and Development, cop. 2009. - XXXI, 550 str. : ilustr. ; 25 cm HERIĆ, Emina Bosnia and Herzegovina : national report on the development and state of the art of adult learning and education / Emina Herić, Kristina Grgić. - Sarajevo : ddv international, SEE Regional Office, 2008. - 10 str. : preglednice, graf. prikazi ; 30 cm. - Sorodni elektronski vir: http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/INSTITUTES/UIL/confintea/pdf/National Reports/Europ e%20-%20North%20America/Bosnia%20and%20Herzegovina.pdf HISTORY project 2008 : Balkan stories - good practices of history teaching in South Eastern Europe : teachers' guide / [editors: Vanya Ivanova, Violeta Stoycheva]. - Sarajevo : dvv internationa, SEE Regional Office, 2009. - 83 str. : ilustr. ; 30 cm HOSKINS, Bryony Making lifelong learning tangible! : the ELLI index Europe 2010 / authors: Bryony Hoskins, Fernando Cartwright, Ulrich Schoof. - Gütersloch : Bertelsmann Stiftung, cop. 2010. - 58 str. : ilustr. ; 30 cm. - Bibliografija: str. 56-57. - Dostopno tudi na: http://www.elli.org/fileadmin/user upload/About ELLI/Documents/ELLI EU eng 2908.pdf HOUSDEN, Sarah Reminiscence and lifelong learning / Sarah Housden. - Leicester : NIACE, cop. 2007. - iii, 112 str. : barvne fotogr. ; 24 cm INTERNATIONAL Conference on Adult Education (2009 ; Belém) CONFINTEA VI : results and presentations, preparatory process, CONFINTEA-follow-up / [editor Heribert Hinzen]. - Bonn : dvv international, 2010. - 116 str. : ilustr. ; 21 cm. - (Adult education and development, ISSN 0342-7633 ; 75). - Dostopno tudi na: http://www.iiz-dvv.de/index.php?article_id=1107&clang=1 JAKOBI, Anja P. International organizations and lifelong learning : from global agendas to policy diffusion / Anja P. Jakobi. - Basingstoke ; New York : Palgrave Macmillan, 2009. - XV, 227 str. : preglednice, graf. prikazi ; 23 cm. - (Transformations of the state) KLEIN, Cynthia Diagnosing dyslexia : a guide to the assessment of adults / Cynthia Klein. - 2nd ed. - London : Basic Skills Agency, 2003. - 124 str. : ilustr. ; 21 cm KRAŠNA, Marjan Multimedija v izobraževanju / Marjan Krašna. - Nova Gorica : Educa, Melior, 2010 ([Rače] : Grafis). - 118 str. : ilustr. ; 22 cm Peter Monetti (knjiznica@acs.si), ACS Knjižnica ACS je za obiskovalce odprta - v sredo in petek od 10. do 12. ure - v ponedeljek in četrtek od 14. do 16. ure Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kocijancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS; Sonja Klemenčič, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Klemen Zajec | Korektor: Peter Monetti | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve.