. - KAZALO III. LETNIKA. Pesmi. Ker tam Mati je doma. S. Elizabeta........10 In Jaz Te še ne ljubim. S. Elzabeta.........17 Mariji. S. Elizabeta.......................28 Tebe čaka. S. Elizabeta...................32 Molitev Marijinega otroka. S. Elizabeta... .34 In ti...? S. Elizabeta.....................36 Veš, o Marija.... S. Elizabeta.............41 Mlado življenje. S. Elizabeta..............40 Vprašanje. M. Elizabeta...................58 Ave Maria. Josipina Pirnauer..............64 V Marijinem varstvu. M. Elizabeta........75 Kako bi zemljo jaz ljubila. M. Elizabeta ... 83 Ne jokaj. M. Elizabeta....................89 Božična noč. M. Elizabeta................101 Poučni članki. Ob novem letu..............................1 Zakaj preganja brezverstvo Cerkev Kristusovo. Piše G..............9. 17 29, 41, 66 Strašna rak-rana............................19 Prva vzgoja. Piše Rev. J. T...............24 Sv. obhajilo otrok......................25, 33 Kje je naša moč?..........................36 Vpljiv ženstva v Krščanstvu................37 Najlepši dan...............................42 S pota..............................46, 63, 77 Velcvažen čas..............................59 Smrtna žetev...............................59 Ne pozabimo...............................89 Moči teme.................................92 Zastonj! — Rop je............A............95 Iz življenja svetnikov. Sv. Kazimir................................10 Sv. Gerard Majella.........................50 Poplačana darežljiv »t......................90 Zgledi in povesti. Pomenljive sanje............................4 Kakor si me vzgojil, tak sem........38, 48, 49 Materina pomoč............................66 Čudno naklučje.............................73 Lurd ......................................76 Za prepričanje.............................82 Razno. Poziv slovenskim listom, slovenskim društvom in rojakom po Ameriki..............6 Zlate besede cerkvenih knezov..............11 Velikanočna spoved........................23 Naše šolstvo............................29, 39 Mi slovenci pa...?............'.............31 Prazniki skrčeni............................85 V zavodih -sv. Jožefa.......................85 Naše časnikarstvo..........................93 Ob sklepu letnika..........................97 Spomenik Škofu Baragi...................101 Iz sveta. Razgled po svetu........................4, 12 Mi Slovenci pa. .. ?.........................31 Nov dekret sv. očeta.......................32 Novi zavodi sv. Jožefa..................... 55 Kardinal Gibons...........................57 Iz sveta....................................60 Letošnji Evharistiški shod........67, 75, 84, 90 Tri je državljani Z. D. kardinali............99 Dopis iz Rima............................100 Iz slovenskih naselbin. Umrl je mož...............................34 K dvajsetletnici Amerikanskega Slovenca....? Nepozabni dnevi...........................19 Cerkvene novice............................44 Mil. g. škof Stariha........................54 V spomin..................................58 Iz sveta....................................61 Cerkvene novice........................69, 86 Bridgeport, Conn........t...................15 Iz New Yorške naselbine...................16 Rev. P. Ciril Zupan.......................102 Cerkvene novice..........................103 Družba sv. Rafaela. Iz družbenega urada........................13 Izseljeniške novice.........................14 K članku o trgovini s slovenskimi dekleti.. .15 Družbi sv. Rafaela v Ljubljani..............15 Javna zhvala...............................15 Trgovina * slovenskimi dekleti v severno Ameriko ................................21 O družbenih zadevah.......................30 Ne v Ameriko..........................30, 64 Družba sv. Rafaela za slovenske štrajkarje. .40 Izseljeniške novice.........................45 Brezdelje v Ameriki........................62 Preiskava na Ellis Islandu..................62 Der Auswanderer..........................62 Naš dan...................................68 Izseljeniške novice.........................71 O pomenu in namenu družbe sv. Rafaela.. ..71 Pred občnim zborom družbe................87 Izseljeniške razmere........................88 III. občni zbor družbe sv. Rafaela..........95 Rafaelovi družbi v Ljubljani in rojakom, ki se nameravajo izseliti......................7 Trgovina s slovenskimi dekleti v severno Ameriko .................................8 Slike. Rojstvo našega Odrešenika..................2 Rt. Rev. J. M. Koudelka...................20 Jezus in Marija Magdalena.................27 Kraljica maja..............................36 Najlepši njih dan...........................43 Sv. Ana....................................51 Mil. g. škof Stariha........................54 Zavodi sv. Jožefa..........................55 Kardinal Gibons............................57 Sv. Lovrenc................................69 Sv. Elizabeta...............................91 Ob No In zopet smo v novem letu! Kako hitro beži čas! 365 dnij preteklega leta je zopet z naglim begom odbežalo v večnost. Pa niso zbežali ti dnevi sami! V neznano večnost seboj so odnesli vsa naša dela celega leta. Vse. kar smo kateri dan v tem letu storili dobrega, vse so odnesli seboj k večnemu sodišču našega Gospoda, kjer jih bo našel n^š sodnik zapisane ob sodbi. Vsa trpljenja, ki so nas težila to leto, ki so nam stiskala naše bedno srce, da se je tolikrat krčilo boli, vse, naše vzdihe, vse naše solze, ki so porušile naše lice, vse to so nesli seboj pred večnega Očeta, kjer so pokazali natanjčen zapisnik o vsem tem. O, prav je. da je leto preteklo. Prav, da so zbežali v večnost dnevi, ker odnesli so seboj vse naše gorje, vse trpljenje, vse trnje k Očetu, da bojo tam nagnili dobrega Očeta k usmiljenju z nami in našimi slabostmi, da bojo tam pripovedovali dobremu Očetu, kako hudo je potovanje nas ubogih Evinih otrok skozi dolino solza! O, dnevi, le bežite k Očetu in kličite nam usmiljenja in milosti! Pa, ko bi bilo samo to, kar so pretekli dnevi leta odnesli v večnost! O, kako veselo bi bilo naše srce! Pa, kar ne moremo se znebiti ne kega strahu. Nekaj nam pri srcu ni prav, ko gledamo za zbežalimi dnevi! V zapisnikih, katere neso v večnost je tudi predalček, ki je zaznamovan z rdečimi črtami, kjer je napis "dolg." O moj liog, je li res bilo to moje življenje, življenje mene, kristjana, otroka božjega, kar vidim tam napisanega? Je li res, da sem toliko dolga naredil preteklo leto pri Bo gu? Da, da, srce, kar pomisli! Kolikrat nisem poslušal glasu svojega očeta! Kolikokrat sem se vezal z nasprotniki svojega očeta in ž njimi n Letu, deloval zoper njefr»4- -Kolikokrat sem šel na cesto, ki mi ji prepovedana! Koliko premoženja duševnega in telesnega sem zlorabil v svojo škodo in v klubovanjq proti postavi svojega Očeta! Koliko bogastva milosti sem zanemaril in zgubil in malomarno zaigral! Koliko nedelj, je bilo v preteklem letu, ko nisi dal Bogu, kar bi bil dolžan dati! Ukradel si te ilnij Njemu, in Satan jih je dobil! V pijan čevanju in hudobiji in razuzdanosti si jih pre živel! Koliko petkov v letu je dobil v nepo korščini satan, ker jih nisi preživel v duhu, v katerem bi jih bil moral preživeti! Koliko denarja, katerega ti je Usmiljenje Božje dalo zaslužiti, si porabil v podporo satanu in njego vim hlapcem pri njih podiranju veličastne stavbe božje sv. vere v srcih vernikov po slabih listih in knjigah in spisih! — In vse to so odnesli dnevi seboj v večnost! O vsem tem so nesli k večnemu sodišču natanjčen zapisnik! Oj, kako bo težak odgovor! Pa minilo je! Dnevi so odšli, odšli za večno! Nazaj jih več ne bo! Kaj sedai? Novo leto je pred nami! Dobri Oče nam vkljub naši nezvestobi pošilja novih 365 dnij! Kako prijazno se nam smehlja nasproti to novo leto! Koliko dobrega bomo lahko storili v vsakem teh dnij! Da, ves veliki dolg lanske ga leta, celega preteklega življenja, lahko poravnamo do zadnjega vinarja, če le hočemo! Zato v novo leto z novim pogumom! z novimi sklepi! z novo srčnostjo! z novim življenjem! Če je bilo do sedaj življenje napačno, v pri godnje ne sme to več biti! Novo leto mora biti v resnici novo! — to naj bo naš resen sklep, in s tem sklepom začenjajmo novo leto 1911! LETO III. (VOL. III.) JANUARY, 1911. ŠTEV. (N.) i. Izdajajo Slovenski frančiškani.—Published by Franciscan Fathers. Po odloku nadškofa JOHN FARLEY-ja je "Ave Maria" cerkven list in družba Sv. Rafaela cerkveno pripoznana in priporočena. K Dvajsetletnici "Amerikanskga Slovenca." Xaš edini slovenski katoliški list v Ameriki, Amcrikanski Slovenec, nastopa svoje dvajseto leto obstanka. Ker smo prepričani, da so vsi naročniki našega lista tudi naročniki Ameri-kanskega Slovenca, zato ne bomo priobčevali podrobnejšega poročila o zgodovini lista. Vse to bero lahko v Amerikanskem Slovencu samem. Vendar pa tega dogodka tudi naš list ne sme prezreti. Sicer ni med našim listom in po knjigah in časnikih, po slikah in v znanstvenih razpravah, med vsemi stanovi, po vseh delih sveta, po vseh mestih in vaseh, vsa sredstva so jim dovoljena, še podlejši način jim je dobrodošel, le da se doseže povsodi odločen odpor proti Kristusu, da se iz vseh src izruje s koreninami vred cvetka svete vere. V tem strastnem boju proti, je pa potem že vsaka nemarnost grešna. Kakor v času vojske, tako mora biti vsak kristjan vojak, vsak na svojem mestu, vsak po svoji zmožnosti ter tako nasto kev, je njegov nasprotnik, ampak tudi tisti, kdor ni ž njim. Dandanes ne smemo reči in ne moremo reči, "jaz držim z obema!" Sovražniki so izzvali odločen odpor proti sebi. Nastopili so z vso silo proti vsem, kar je v zvezi z vsako vero. V ta namen delajo z vsemi silami, povsodi, skrivaj in javno, po šolah in društvih, po gostilnah in saloonih, po železniških vozovih in po javnih ulicah, po shodih in po tajnih sejah, Amerikanskim Slovencem še nobene zveze, vendar nam je kot katoliški list gotovo ljubi brat, katerega napredek nam ni nič manj pri srcu, kakor napredek našega lista samega. Zato ne moremo dovolj priporočiti našim naročnikom, da se z nič manjšo vnemo ne zavzemo za ta list, kakor za našega. Zakaj pa? V resnih časih smo! V času smo, ko se vedno bolj kaže potreba, da pokažemo svojo barvo. "Kdor ni zmenoj je zoper mene!" Ne samo kdor je naravnost zoper Jezusa, zoper sv. cer piti v boj za drage svetinje, katere smo podedovali od svojih očetov. Tu se gre za stvar kakor nas vseh skupaj, tako tudi vsakega posameznika. Če ni vere. ni postav božjih, če ni postav, kdo bo branil moje premoženje pred močnejšim, kdo bo varoval moje lastno živ ljenje pred krvoločnim nasprotnikom! Če ne bo vere, kdo bo držal naše družine v mejah ljubezni? kdo bo skrbel za otročiče? Če bo vse splošno pohujšanje, kdo bo varoval duševnega propada tebe samega, tvoj otrokih! Glavno orožje pa, katerega sc poslužuje na sprotnik v tem boju, je tisek, so listi, so. čas niki. Zato pa mora biti tudi pri nas, v našem taboru glavno orožje zoper nasprotnika zopet tisek, zopet listi, zopet časnikarstvo! En sani propal urednik naredi lahko velikanske zmede, povzroči lahko cele revolucije, pomori stotisoče, okuži cele narode, okuži cela desetletja in vse to s samim peresom. In med nami Slovenci v Ameriki, kdo more trditi, da ni tako? Ali nimamo med seboj propalic, ki besno divjajo zoper vse resnice sv. vere, ki bogokletno napadajo vse, kar nam je svetega, katerim nobena umazana izmišljena ali napolj resnična zgodba zoper kakega duhovnika ni dovolj umazana, da bi je ne razbo-bnali med svet, da stem udarjajo po enem in istem — po Jezusu Kristusu, ki je začetnik krščanstva? Zakaj ne poročajo pikantnih stva-rij o raznih Judih, n. pr. o Nathanu, o raznih brezverskih voditeljih, ali bi ne bilo ravno tako zanimivo zvedeti o njih "poštenju?" Zakaj je ravno zanimivo, ako se poroča o kakem ubogem menihu, ali siroti redovnici, ali ubogemu duhovniku? Ali so ti drugačni ljudje? \Te, le o duhovnikih se mora sporočati, zakaj? Mamen je jasen. Ali nam pa more biti vse eno pri vsem tem, kako se bo ta boj končal? Ali moremo mirno gledati vse to satansko početje? Ali se ne gre za stvar, ki je stvar našega srca? ki je stvar, ki tako globoko sega v naše vsakdanje življenje? ki je tolike važnosti za naše telesno in dušno blagostanje? od katere zavisi naša časna in večna sreča, sreča nas samih, naših otročičev, sreča naših dražili, našega naroda? In kaj moremo sami storiti proti temu? Nič! Kako naj branimo naše svetinje, ako se napadajo javno Zato pa imamo katoliške časnike! Ti so naši vodniki, ti naši vojskovodje, ki nas morajo vo diti? Nevstrašen in odločen boj proti tem kletim sovragom! Katoliško časnikarstvo je, ki ima dolžnost zaklicati nasprotnikom: "do tu in ne naprej! Stopite še en korak, pa imate z nami opraviti!" Katoliški list je, ki mora stopiti v odločen odpor proti napadom na verske resnice, na naprave sv. cerkve, na napade na našo ljubo duhovščino! Katoliški list je, ki mora nevstra-šeno razkrivati klete zvijače nasprotnikov, in svarili pred njimi nevedno' ljudstvo! On mora biti branik, iz katerega čuva katoliški urednik najdražje svetinje naroda. Kaj pa je potem dolžnost ljudstva do katoliškega časnikarstva? Kaj druzega, kot da ga podpirajo! Kot en mož mora cel veren narod stati za svojim katoliškim časnikarstvom! Nobena žertev ne sme biti prevelika, nobeno delo zanj preteška! Vse morajo zanj žrtvovati! Vzrok je jasen! Če katoliški list dobro in trdno stoji, toliko vspešnejša je hramba, kolikor solidueja ima tla, toliko gotovejša je zmaga. Dobra gmotna podlaga katoliškega lista je kakor močno ozidje pri trdnjavi. To ozidje mora pa narediti ljudstvo samo! To mu moramo narediti mi sami. List se ne bori za se, se bori za nas, za naše ideale, za naše ■ dobro, za naše koristi! Zatoraj če delamo zanj, delujemo za se! In gorje narodu, ki sp tega ne zaveda! Francoska, Portugaljska naj nam bosta glasno svarilo! Zatoraj pravimo: rojaki na delo za naš katoliški list "Amerikanski Slovence!" Kakor nasprotniki ne mirujejo, ne smemo mirovati tudi mi! i'» Na Oljski gori je prišel Gospod nazaj k učencem in jih je našel spati. "Ali niste mogli ene ure z menoj čuti?" jim pravi žalosten, Da, vi spite. Vam je preveč čuti z menoj eno uro. Toda Judežu pa ni preveč čuti celo noč in letati med nasprotniki in me izdajati! Tebi, rojak, je preveč dati $1.00 za katoliški list, ki brani tvojega Gospoda, Judežu, nasprotniku, brezvercu, pa ni preveč podpirati liste, ki razširjajo njegove nazore, pa ni preveč letati od hiše do hiše in delovati zoper Tvojega Gospoda, pa ni preveč žrtvovati denar, čas, da dobe svojim listom naročnikov. Zatoraj, dragi naročniki, bodimo odločni ka toliki! Ne zdihujmo, kako je med nami ameriškimi Slovenci, kako se širi med nami brez-verstvo, kako odpad od vere, kako verska bre-brižnost in seveda s tem potem pijančevanje moralno propadanje. To ni možato! Mož, ko vidi potrebo — dela! hiti pomagat! Žrtvuje čas! žrtvuje denar! žrtvuje vse, da pomaga. Toraj naš dragi "Amer. Slovenec" nastopa dvajseto leto svojega obstanka. Častitamo mu k temu prav iz srca! Naj ga dobri Bog blagoslavlja še naprej! Mi pa sklenimo, da mu bomo za ta jubilejni dar vsak pridobili vsaj po enega naročnika med svojimi prijatelji. Kar na delo, pa bo šlo! Poskusiti treba, pa se bo vspeh pokazal! Najmanj 20.000 naročnikov bi lahko imel in jih mora imeti, to bodi naše geslo! Vsaj do njegove petindvajset-letnice naj bi jih dobil toliko in se potem spremenil v dnevnik, J. uri je parnik že odjadral z njimi nazaj proti lepi Grški. Ni se jim dala prilika za apelacijo, da, niti se jim ni dovolilo, da bi se s svojimi sorodniki tu vedeli in pozdravili. Brez usmiljenja so jih pobrali in vkljub joku in prošnjam odvedli na ladijo. Neki časnikar je prašal pisarni komisarjari po uzroku, zakaj je toliko "izključenih." Nek uradnik mu je dejal, da zato, ker parniki seboj toliko "slabo kvalificiranih izseljencev" pripeljejo. Velik del izseljencev pride sem brez vseh sredstev. Kak prijatelj morda piše, da se bo zavazel zanj, kar se pa tolikokrat skaže kot prazne obljube. Tako je nevarnost, da ne pridejo javnemu usmiljenju na breme. Naselje-niške postave pa prepovedujejo takim vstop v Ameriko. Zato fiomisja jako obžaluje, da mora tako strogo postopati, vendar ne more drugače. Pri obstoječih slabih delavskih razmerah, se mora tako ravnati v korist izseljencem samim in tudi Državi. Zatoraj dajte doma, vsi, ki imate vpljiv, sva riti ljudij, naj nikar ne hite sem v revščino. Ce hočejo doma delati in trpeti, kakor bojo morali tukaj, saj jim tudi ne bo treba stradati. Tu pa bojo v nevarnosti, da bojo brez vseh sredstev, v revščini in pomanjkanju, obžalovali svoj nepremišljen korak. Naj tudi ne verjamejo temu ali onemu prijatelju, da mu bo pomagal. Koli kokrat se izkaže, da kak "prijatelj" sam nima jesti. Tako se je te dni zgodil ta — le slučaj. Predsednik Taft je bil na Ellis Islandu in bil pri nekem zaslišanju izseljencev. Mej "izključenimi" je bil tudi delavec iz Holandskega s šestimi otroci. Sestra mu je pisala iz Pitts-burga, da naj kar pride, da bo že ona za otroke toliko časa skrbela in zanj, dokler ne bo dobil dela. Tu mu je sestra poslala s prisego potrjeno izjavo, da bo zanj skrbela. Predsednik je dovolil, da sme v deželo s pripombo, da bojo njegovi otroci zato gotovo dobri državljani nove domovine. Mož je odšel vesel v Pittsburg. Toda, sedaj je že zopet nazaj na Ho landskem. Zakaj? Ko je prišel v Pittsburg, ni mogel pri slabih časih dobiti takoj dela. Pri ■>estri pa ni našel prav nič tistega "bogastva," katerega si je misli, in o katerem je sestra tudi namigavala v pismih. Kmalu še za se in svojo družino ni imela kaj kuhati. Predsednik se je za slučaj zanimal in je poizvedoval za njim. Toda dobil je pismo od moža samega, v katerem se pritožuje, kako slabo se mu godi, da bi bilo bolje, ko bi ga takoj vrniil pri vstopu, da je primoran iskati pomoči pri dobrih ljude v mestu. Seveda, moral je nazaj, kar je storil z veseljem. In takih ali enakih slučajev, koliko je dan na dan! Nekaterim je prirojena neka baharija in pisarijo domov o zlatih časih in zaslužkih tu- kaj, koliko imajo, kako dobro jim gre, v resnici jim gre pa vse drugače, samo dobro ne. Pred nekaj dnevi so listi poročali o sličnem slučaju, ko je neki izseljenec rekel, da gre k svojemu bratu, ki je baje imenitem in zelo bogat mož v Xew Yorku. \'a najlepši ulic" v New Yorku ima svojo hišo. Vsaki dan se pelje s parom konj na sprehod i t. d. Naseljeniška oblast je potem poizvedovala o tem bogatinu. In res, — našla ga je na Fifth Avenue in res v krasni palači, ki pa ni bila njegova, ampak gospodarja, pri katerem je on služil kot priprost konjski hlapec. Zatoraj, vsi, ki imate, kolikanj vpljiva doma, svarite ljudij pred izseljevanjem. Kdor pa že mora iti, naj tajnik družbe sv. Rafaela v Ljubljani skrbi zato, da bo imel gotovo toliko denarja seboj, da, ko bo prišel v New York, bo imel je vsaj Kl25. v žepu. Mej potjo naj pa pazi, da ga kdo ne okrade. Naj nikomur ne zaupajo in ne kažejo denarja. Najboljše je. če si to svoto všijejo kam v obleko in jo bojo šele* v New Yorku vzeli v roke, ko bojo šli pred komisijo. Kdor nima sam toliko denarja v rokah, bo gotovo "izključen" in vprašanje je, če se bo rešil. Berači po postavi ne smejo v državo. Kdor pa že pred vstopom v državo berači potreben denar za vstop bodisi pri svojih sorodnikih ali prijateljih, je že berač, toraj po postavi ne sme v deželo. Kdor je pa kolikanj bolehen al pohabljen, ali ima oči bolne, naj pa sploh na to ne misli, da bo kam šel. Kar smo rekli že večkrat, rečemo še enkrat. Sreča človeškega srca ni v žepu ali denarnici, ampak v srcu. Doma bodi zadovoljen s tem, kar imaš, pa boš ravno tako ali bolj srečen, kakor tu s tem, kar bi morda mogel imeti, ako se ti po sreči Družba Sv. Rafaela. Trgovina z Dekleti s Kranjskega v Severno Ameriko. Dunajsko nemško glasilo Avstrijske Rafaelove družbe "Der Auswanderer" prinaša v štev. 4 na 42. strani članek pod tem naslovom. Spi sala ga je glavna tajnica avstrijske Lige zoper trgovino z dekleti, Celestina Truxa. Članek se glasi dobesedno preveden tako-le: "Najbrže je le malo komu znano, da cvete med Kranjsko in Severno Ameriko ne ravno mala trgovina z dekleti. Svoje postaje ima v Kranjskih naselbinah v Pueblo, Colo, in v Clevelandu, O. Mej tem ko v večini severnih ameriških držav ni gostilničarjem dovoljeno imeti pri vinotoču ženske za postrežbo, so vendar Kranjci v teh imenovanih naselbinah tako srečni, da imajo to posebnost. Njih "saloon-keeperji," krčmar-ji, navadno sami Kranjci, imajo poleg svojega saloona tudi "boarding-house" t. j. stanovanja s hrano za fante, delavce, kjer dobivajo njih rojaki za primeroma jako nizko ceno stanovanje, hrano in perilo. Za tak boarding-house je pa seveda ženska postrežba dovoljena. To je pa že nekaka podlaga za nekake vrste zloglasno hišo, da še veliko hujše vrste, ker krčmarji iščejo svoje dobičke le z alkoholom pri čemur jim morajo kot dekle nastavljene rojakinje pomagati. Dekleta se dovažajo na ta način: Krčmar vpraša vsakega svojega novodošlega "boardar-ja" — "stanovalca" o njegovi družini doma in o njegovih raznih zasebnih zadevah, poizveduje o razmerah v njegovem domačem kraju, pri čemer se pa najbolj zanima, če je tam kaj lepih deklet. Ako novodošlec pozna katero, ponudi se mu krčmar, da posodi za vožnjo, kar si potem sama lahko pri njem odsluži. Ponudba se potem dekletu naredi ali pismeno, ali pa največkrat ustmeno po kaki tretji osebi v domovini, ki tudi skrbi, da bo dekle brez zaprek prišla v Ameriko. Ta dekleta so zvečine kmet-ska dekleta iz Dolenjske. Potujejo navadno čez Inomost in Švico v M aval, kjer se dela dekletom najmanj težav, ako nimajo poseljskih bukvic, ker trdijo, da gredo k sorodnikom. Na teh službah zaslužijo dekleta po 4—"> dol. na teden in seveda, kar si še same postrani zasluži- jo. Godi se pa to tako-le: "uljuden" gost vpraša dekle, kaj bo pila, na kar si izbere kak prav drag liker, ki se seveda gostu zaračuna, mej tem, ko si v resnici dekle vzame le kako prav po ceni lemonado in je seveda preostanek potem njen. To je pa primeroma še pošten zaslužek. Da pa pri tem ne ostane, je jasno. Pri tem so pa dekleta popolnoma na milost in ne milost izročena tem gospodarjem, ker so nezmožna državnega angleškega jezika in katerega se tudi nimajo prilike naučiti, ker občil jejo večina le z rojaki. Včasih se zgodi res, da se tako dekle tudi poroči s kakim svojih rojakov, ali si tudi lepo svoto denarja prihrani, morda pošlje denarje domov. Take izjeme so pa potem kakor nalašč spodbuda za boječe omahljivke doma, da se tudi same odločijo za to negotovost, ki za nje često ni samo prepad v hudobijo, ampak pogosto tudi v bedo in gorje, kajti dnevi mla dosti le prehitro minejo. Morda najdejo te vrstice pot tudi na Kranjsko in vspodbude tam kompetentne oblasti, da se zganejo in poskrbe, da se kaj stori za varstvo ubogih deklet. Tu mislim okrajna glavarstva in zlasti pa na župnike po deželi, ki bi /lasti veliko lahko storili vsljed svojega uplji va, katerega imajo pri ljudstvu." Tako gospa glavna tajnica avstrijske Lige proti trgovini z dekleti. Mi za danes ta članek samo priobčujemo brez vseh opazk in prepuščamo sodbo rojakom samim, kaj in koliko je resnice na tem. Gospa Truxa ima silno velike zasluge na polju varstva deklet. Veliko je po tovala, veliko brala in veliko si dopisovala. Poleg grofice VVeisskirch je gospa Truxa naj-upljivnejša oseba pri tej Ligi, ki je pa samo del svetovne "Internationalne Lige zopet trgovino z dekleti," in ki ima tudi v Ameriki mogočno organizacijo za seboj. Sicer je pa to vprašanje ženskega odbora družbe sv. Rafaela, ki se je pred vsem ustanovil s tem namenom, da prouči to prašanje in vse potrebno ukrene. Ko se razmere urede, bomo slišali njegovo poročilo.